Podle předběžných údajů
o vývoji pracovní neschopnosti pro nemoc a úraz
v ČSR v prvním čtvrtletí nedošlo
ke zvýšení procenta pracovní neschopnosti
oproti roku 1968, ale průměrná doba trvání
jednoho onemocnění je v procentech za první
čtvrtletí o 6,15 % vyšší než
v prvním čtvrtletí minulého roku,
tj. ze 13,82 na 14,47 dnů.
Podstatně horší je ale vývoj absence
pro nemoc a úraz v dubnu a květnu letošního
roku, kde dochází k překročení
procenta absence oproti plánu o 32 % v dubnu a o 16 % v
květnu. Důsledkem toho je např. v květnu
t. r. překročení výdajů jen
na nemocenském o 53 miliónů Kčs.
V této souvislosti bych chtěl upozornit i na stanovisko
Nejvyššího kontrolního úřadu
ČSR, že omezení posudkové služby
v lékařských obvodech a zrušení
lékařských poradních komisí
v obvodech vedlo ke zhoršení lékařské
posudkové služby. Dobře míněné
opatření ministerstva zdravotnictví o konsiliární
službě internistů nesplnilo očekávání.
K tomu přistupuje ještě nedostatek lékařů
v obvodech jak územních, tak i závodních,
který není zanedbatelný.
Absence pro nemoc a úraz není ovšem jen záležitostí
lékařů nebo zdravotníků, ale
je to záležitostí podniků, orgánů
ROH a pracujících.
Právě vysoká absence, průměrná
délka nemocnosti a zvýšení průměrných
dávek při neplánovaném růstu
platů a mezd zaměstnanců ovlivňují
podstatně plnění výdajů rozpočtu
na dávky nemocenského pojištění
zaměstnanců v roce 1969.
Pokud je mi známo, existuje vládní opatření
z 25. 6., které počítá s měsíčním
sledováním absence a s laickou kontrolou dodržování
léčebného řádu až od 1.
ledna resp. od 1. června 1970. Zatím je růst
pracovní neschopnosti pro nemoc a úraz alarmující
a působí obrovské škody i ve výrobě.
Jen společné úsilí jak podniků
a ROH na závodě, tak zdravotníků a
zvýšení kontroly mohly by ovlivnit nepříznivý
vývoj plnění rozpočtu pro běžný
rok.
Je ještě řada jiných opatření,
která přicházejí v úvahu až
pro rok 1970, a při přípravě rozpočtu
na příští rok budeme muset brát
ohled na připomínky všech zainteresovaných
činitelů. /Potlesk./
Místopředseda dr. Jičínský:
Dávám slovo generálnímu kontrolorovi
ČSR dr. Hromádkovi.
Generální kontrolor ČSR dr. Václav
Hromádka: Vážení poslanci, k jednání
ČNR o návrhu státního rozpočtu
na letošní rok jsme předložili všem
poslanců vyjádření našeho Nejvyššího
kontrolního úřadu. V tomto materiálu
jsme si nekladli za cíl posoudit návrh státního
rozpočtu v plné šíři jeho problematiky.
Ani do budoucna to není v našich silách a myslím,
že to ani nebude naším posláním.
Neprovedli jsme takovéto posouzení materiálů
ministerstva financí, které ho předkládá
jménem vlády, také proto, že návrh
státního rozpočtu na letošní
rok není návrhem v pravém slova smyslu. Jde
v podstatě jen o rozdělení celkových
příjmů a výdajů státního
rozpočtu ČSSR na rok 1969 schválených
bývalým Národním shromážděním
koncem minulého roku. Rozdělení státního
rozpočtu na letošní rok bylo již tehdy
předurčeno objemy, prostředky a vazbami obsaženými
ve schváleném státním rozpočtu.
Nešlo o zvažování ekonomicky zdůvodněných
potřeb každé z obou republik či federace.
Proto ani z výsledků jednotlivých rozpočtů,
které z takového dělení vyšly,
nelze odvozovat vztahy, jaké by mezi jednotlivými
státními rozpočty v budoucnu měly
být. Proto dáváme do popředí
v této souvislosti jednu zásadní otázku
- aby státní rozpočet ČSR na letošní
rok vzhledem ke své výjimečnosti nezakládal
věcné ani hodnotové vztahy státního
rozpočtu na další léta.
Pokud jde o naši ekonomiku, k jejím nejpalčivějším
problémům /a jsou to současně i problémy
státního rozpočtu na tento rok/ zaměřila
vláda v poslední době soustředěnou
pozornost. Z tohoto hlediska považujeme za nezbytná
souborná regulační opatření,
o nichž se dnes na plenárním zasedání
už hovořilo v prvním bodu. I my chceme svou
kontrolní činností přispívat
k jejich realizaci a důslednému plnění.
Předseda vlády v této souvislosti hovořil
o pracích na konsolidačním programu a zpracování
politiky vlády v souvislosti s přípravou
pětiletky. Všichni se asi shodneme v tom, že
neřešit situaci principiálně /máme
tady na mysli cílevědomě a opravdu promyšleně
za plného uplatnění ekonomické kalkulace
vhodnosti toho či onoho postupu ze skutečně
společenských pozic a ve všech oblastech našeho
života/ by znamenalo zakládat reprodukování
disproporcí a obtíží třeba ještě
ve větším měřítku. Hovořím
o tom proto, že i z hlediska aktivní úlohy
státního rozpočtu považujeme za primární
vnést do státního rozpočtu koncepčnost.
Máme na mysli překonat praxi izolovaných
dílčích finančních opatření,
která nemohou - zejména za situace značné
nerovnováhy v národním hospodářství
- přinášet žádoucí efekt.
Nejde přitom jen o oblast finanční politiky.
Konsolidační komplexní program a vyjasnění
koncepce rozvoje národního hospodářství,
která se v našem hospodářství
postrádá již dlouhou dobu, je v tomto směru
nutným předpokladem.
V našem vyjádření poukazujeme na konkrétních
zkušenostech - i když jen stručně - na
to, že česká ekonomika zaostává
v mnoha směrech. Především se ukazuje
nezbytným překonat zastaralost základních
prostředků ve stěžejních odvětvích
a paralyzovat vliv činitelů, kteří
napomáhají ještě dále konzervovat
současný stav, ať již jde o odvětví
spotřebního průmyslu, kde dnes prakticky
každý třetí stroj by měl být
již nahrazen novým s vyššími parametry
a kde zejména levná pracovní síla
nenutí zavádět novou techniku, anebo o dosud
opomíjený rozvoj surovinové základny,
rozvoj potravinářského průmyslu, ale
také o realizaci přestavby uvnitř průmyslu
a v neposlední řadě překonání
velmi zaostalého stavu na řadě úseků
terciární sféry.
Přehlížení tohoto stavu by mohlo znamenat
znásobení obtíží v budoucnu nejen
pro českou ekonomiku, ale ve svých důsledcích
pro celou ČSSR. Avšak i z předloženého
návrhu státního rozpočtu ČSR
je vidět, že možnosti plného uspokojení
těchto potřeb jsou velmi omezené. Proto klademe
takový důraz na vyjasnění koncepce
rozvoje české ekonomiky. Zejména považujeme
za důležité, aby jako její součást
bylo provedeno finanční ocenění těchto
potřeb a v rámci možností stanoven postup
a způsob jejich uspokojení podle toho, jak to jejich
naléhavost vyžaduje. V takovém postupu spatřujeme
i konkretizaci realizace české finanční
politiky, která se za tím předpokládá,
i když ve správném, avšak přece
jen v příliš obecném vymezení.
Nevyjasnění celkové koncepce rozvoje národního
hospodářství, nejasnost v jeho prioritách
nesporně vedla a vede k živelnosti a častému
měnění záměrů v investiční
výstavbě. Překonání tohoto
stavu a důsledné zvažování efektivnosti
jednotlivých investičních akcí, spolu
se zajištěním jejich podstatně rychlejší
realizace, pokládáme za jeden ze stěžejních
předpokladů trvalejšího řešení
i inflační situace v naší ekonomice.
Chci uvést některé příklady,
které nás přesvědčují,
že chybí koncepčnost a že fakticky neumíme
hospodařit s našimi prostředky. Neměly
by se např. opakovat takové příklady,
jako je výstavba slévárny oceli Kutná
Hora, která přináší nízký
efekt prostředků vynakládaných na
ni do roku 1967 přímo ze státního
rozpočtu. Jde o stavbu s rozpočtovými náklady
442 mil. Kčs. Tato akce měla nahradit slévárnu
v Praze-Vysočanech, která se však rušit
nebude. Staví se déle než 5 let a plánovaná
výstavba se má prodloužit o dva roky. Namísto
plánované kapacity 33 tisíc tun v roce 1968
bylo dosaženo jen 19,5 tis. tun odlitků. Již
v roce 1967 byla Státní bankou výstavba pro
nízkou efektivnost navržena k zastavení, ale
vzhledem k její vysoké rozestavěnosti bylo
rozhodnuto stavbu dokončit. V cílovém roce
1973 nemá být dosaženo žádného
čistého zisku a teprve v roce 1976 má zisk
činit 1,8 mil. Kčs. Aby se rentabilita i využití
závodu zlepšila, je v něm zaváděna
strojírenská výroba, s čímž
se původně nepočítalo. Na celou výstavbu
byl také poskytnut bankou úvěr ve výši
182 mil. Kčs. Z výnosu samotné akce by byl
splacen až za 20 let. Proto mají být k jeho
splacení použity všechny volné zdroje
podniku VHJ ČKD Praha včetně použitelných
odpisů.
Nyní druhý příklad, jak se rozhoduje
a jak se v praxi realizují záměry. V tomto
případě jde o případ, kdy se
přecenila otázka pracovních sil v okruhu
výstavby závodu. Jde o výstavbu slévárny
oceli v Českých Budějovicích, která
patří pod VHJ ŠKODA Plzeň. Termín
dokončení výstavby v roce 1968 byl dodržen,
avšak předpokládaný rozběh výroby
vykazuje zpoždění zhruba o 2 1/2 roku. Plné
kapacity této nákladné investice /téměř
za půl mld. Kčs/ má být dosaženo
až v roce 1975, a to za změněných podmínek.
Příslib Jihočeského KNV k zabezpečení
pracovních sil nebyl splněn. V současné
době chybí plná třetina původně
plánovaného stavu pracovníků, tj.
asi 750 osob. Není zatím ani předpoklad jejich
stabilizace prostřednictvím bytové výstavby,
takže dochází dokonce k poklesu pracovníků.
Značně se také mění původně
uvažovaný sortiment výroby vzhledem k silně
omezené výrobě elektrických lokomotiv.
Předpokládá se, že závod bude
končit v roce 1969 ztrátou 49,3 mil. Kčs
a v dalších letech se má ztráta jen
pomalu snižovat. Teprve v roce 1974 se počítá
se ziskem asi 1,5 mil. Kčs.
Z hlediska státního rozpočtu je závažná
ta okolnost, že z něho byly kryty v letech 1964 -
1967 náběhové náklady v celkové
výši přes 92 mil. Kčs a také
v roce 1968 ve výši cca 50 mil. Kčs, které
byly zaúčtovány na vrub hospodářských
výsledků. Tím došlo ke snížení
odvodů do státního rozpočtu z hrubého
důchodu o 8,5 mil. Kčs, zisku o 18,5 mil. Kčs
a 22,6 mil. Kčs bylo požadováno k úhradě
ze státního rozpočtu v rámci finančního
vypořádání výsledků
roku 1968.
Chci vás, vážení poslanci, ubezpečit,
že nejde o ojedinělé akce. Podobných
akcí bychom mohli jmenovat víc, a prakticky ze všech
odvětví národního hospodářství.
Abychom nemluvili jen o průmyslu, chtěl bych uvést
ještě jeden příklad.
Jde o subvence státního rozpočtu na investice
ke zvýšení úrodnosti půdy, které
za ČSR představují 1,5 mld. Kčs. Přednostně
se z tohoto objemu finančních prostředků
mají budovat meliorace. Situace však je taková,
že vybudované závlahové soustavy nejsou
v zemědělství provozně plně
využívány. Za rok 1968 - pokud máme
přehled - byly využity zhruba jen na 32 % z celkové
plošné kapacity, přičemž zemědělství
na jejich provoz není připraveno ani ekonomickými
podmínkami.
Záměrně uvádíme tyto akce,
neboť jsou v nich akcentovány i hlavní nedostatky
investiční výstavby. Jsou to doklady, a mohl
bych říci, pomníky neuváženého
rozhodování v minulosti, rozhodování
bez pevných a jasných cílů rozvoje.
Jsou současně dokladem toho, že na rozvoj ekonomiky
společnost každoročně věnovala
značné prostředky, které však
byly často neefektivně využívány
a výsledky lidské práce byly takto umrtvovány.
Měly by však být zároveň i varovným
signálem pro další investiční
činnost, protože nežádoucí postup
v řízení investiční výstavby
a rozvoje národního hospodářství
nebyl zdaleka ještě překonána ve větší
či menší míře se na řadě
úseků dosavadní vývoj uchovává
nebo dokonce zhoršuje.
Ve vyjádření k návrhu státního
rozpočtu se situací v zahajování nových
staveb zabýváme podrobněji a poukazujeme
zejména na škodlivý vliv v současném
inflačním procesu.
Neméně tak závažný a ekonomicky
škodlivý jev v národním hospodářství
představuje růst rozestavěnosti investiční
výstavby a s tím související dlouhodobé
umrtvování prostředků se všemi
důsledky pro uspokojení potřeb národního
hospodářství i s nepříznivými
měnovými vlivy.
Vybrali jsme jen jedno - podle našeho názoru - stěžejní
místo dnešního inflačního procesu,
a tedy i jeho řešení. Považujeme proto
za správné, že vláda přistoupila
k zásadním regulačním opatřením
- vedle otázky mzdové - především
také v této oblasti.
Ve svém vyjádření docházíme
k závěru, že je nezbytné uplatnit promyšlený
a výrazný finanční postih nežádoucího
postupu v investiční výstavbě, a to
i pokud jde o její rozestavěnost. Na druhé
straně je však zapotřebí správně
prováděnou selektivní politikou vytvářet
rovnováhu a zainteresovanost výrobců na pohotovém
uspokojování potřeb trhu a na plynulé
realizaci investiční výstavby.
Souvisí s tím i celkové vyjasnění
záměrů finanční politiky a
způsobu jejího uplatnění v usměrňování
výstavby. Je to i otázka zajištění
vzájemného souladu v působení dotační
politiky a v uplatnění funkce úvěru
a vztahu zdrojů státního rozpočtu,
úvěru i vlastních prostředků
podniků. Mezi tyto otázky patří i
problematika odvodu z odpisů a jejich použití
v souladu s jejich ekonomickou podstatou a v návaznosti
na dořešení problematiky kmenového jmění
a finanční základny podniku, jak na ni rovněž
upozorňujeme v závěrech svého vyjádření.
Ráno předseda vlády a později i ministr
financí ing. Lér kladli velký důraz
také na přísné šetření
s prostředky státního rozpočtu jak
ve vztahu k podnikové sféře, tak i v činnosti
rozpočtových a příspěvkových
organizací. S tím souvisí i naše doporučení
týkající se zlepšení hospodaření
národních výborů. Vycházíme
z kontrolních poznatků, jak se s dotacemi hospodaří,
resp. jak postupují národní výbory
při jejich poskytování podřízeným
podnikům.
My jsme předsednictvu ČNR i vládě
dali dílčí informaci o tom, co jsme zjistili
v této oblasti. Tak např. národní
výbor poskytl v roce 1968 podniku Komunálních
služeb Řevnice 945 tis. Kčs dotací,
i když podnik měl plánován čistý
zisk ve výši 629 tis. Kčs. Skutečně
dosaženým čistým ziskem 2,9 mil. Kčs
podnik splnil plánovaný zisk na 462 %.
Podobně Komunálním službám Radotín
bylo poskytnuto 407 tis. Kčs dotací ze státního
rozpočtu a z rozpočtu národního výboru,
i když podnik dosahoval rovněž 2,9 mil. Kčs
čistého zisku a splnil tak plánovaný
zisk na 425 %.
Jen z těchto skutečností vzniká otázka,
jak je to tedy s dodržováním zásad hospodárnosti,
s aktivním uplatňováním státní
finanční politiky, kde je úloha řídících
a finančních orgánů. Ale také
jaký je postoj ředitelů těchto podniků
a současně i kontrolní funkce národních
výborů samotných. Přitom služby
obyvatelstvu zůstávají stále slabým
místem. Souvisí to i s tím, že podíl
prací pro obyvatelstvo v komunálních podnicích
klesá a přesouvá se do výhodnějších
zakázek pro socialistické podniky.
V této souvislosti nemůžeme nechat stranou,
zejména když se zde také hovoří
o škodlivosti vysokého růstu příjmů
obyvatelstva bez ekvivalentu práce, nedobré působení
tzv. zvláštní formy zapojení. To umožňuje
některým pracovníkům vydělávat
až 35 tis. Kčs měsíčně.
Je to 10 - 15krát více než by za stejnou práci
dostávali v normálním pracovním poměru.
V činnosti podniků místního hospodářství
je přitom pozoruhodné, že rapidní snížení
objemu státních dotací v důsledku
restriktivních opatření vlády v roce
1968 je na druhé straně provázeno zvýšením
objemu prostředků, které jim poskytují
samotné národní výbory. Naše
poznatky nasvědčují tomu, že dotace
z fondu rezerv a rozvoje často zakrývají
i vážné nedostatky v činnosti podniků
a oddalují jejich nutné řešení.
V neposlední řadě je tím oslabováno
i působení ekonomických nástrojů.
A nyní, kdybyste dovolili, několik poznámek
k projednávané problematice.
Závažným rysem návrhu státního
rozpočtu na letošní rok, který se přenáší
již ze schváleného rozpočtu, je okolnost,
že je velmi napjatý a je prakticky bez rezerv. Vládní
rozpočtovou rezervu, jejíž použití
je navíc zčásti ještě blokováno,
nelze za rezervu v pravém slova smyslu považovat.
V rozpočtu loňského ani letošního
roku nebyla zajištěna jeho přebytkovost ke
krytí rozpočtových schodků minulých
let, jak zastupitelský orgán předpokládal.
K dosažení vyrovnanosti rozpočtu musel být
v loňském i letošním roce použit
podíl 3,6 mld. Kčs na odvodech z odpisů původně
uvažovaných jako zdroj úvěrového
plánu. Ke krytí potřeb státního
rozpočtu zejména pro oblasti sociální
bylo nutno již v loňském roce zvýšit
zdanění podniků. Řada požadavků
na státní rozpočet musela zůstat neuspokojena.
Státní rozpočet se rozhodně nestal
výrazným nástrojem protiinflačního
působení.
Přitom dosavadní vývoj národního
hospodářství ani v letošním roce
není příznivý. O tom jsme dnes slyšeli
hodně a dokumenty byly předloženy. Tento vývoj
má nesporně svůj nepříznivý
odraz i v rozpočtovém hospodaření.
Jak odhaduje Státní banka, je vážná
obava, že i v letošním roce skončí
rozpočet schodkem, a to podstatně vyšším
než tomu bylo loni. Odhad banky byl dělán před
přijetím těchto opatření, se
kterými byla ČNR seznámena a činil
2 mld. Kčs. Úsporná opatření,
k nimž vláda přistoupila, jistě tuto
situaci mohou změnit. Přesto považujeme tento
stav za alarmující k tomu, aby úměrně
vývoji příjmů státního
rozpočtu, myslíme v případě,
že by se příjem neplnil, byla i ve výdajové
části státního rozpočtu průběžně
prováděna k tomu odpovídající
opatření.
Problémy státního rozpočtu i celého
hospodářství a nastoupený boj za zmírnění
jeho inflačního vývoje současně
přímo nutí vypořádat se i s
nepříznivými důsledky rozpočtového
hospodaření minulých let. Máme namysli
zadlužení státu v souvislosti s jeho schodky,
a to ekonomicky zdůvodněnou cestou. To by se ostatně
mělo stát obecně platnou zásadou rozpočtového
hospodaření.
Závažnou otázkou, která rovněž
se státním rozpočtem souvisí, je způsob
jeho sestavování a předkládání.
Máme na mysli principiální přezkoumání
váhy rozpočtového zákona, závaznosti
státního rozpočtu i zvýšení
úlohy zastupitelského orgánu při jeho
schvalování, v průběhu rozpočtového
hospodaření i při schvalování
jeho výsledků ve formě státního
závěrečného účtu.
Státní rozpočet je nesporně jedním
z významných nástrojů v rukou ČNR
k řízení ekonomiky republiky a základním
nástrojem uplatňování konjunkturní
politiky. Státní závěrečný
účet republiky by se měl stát odpočtem
orgánů státní správy republiky
České národní radě z toho,
jak byly splněny záměry zastupitelského
orgánu a jím schválené úkoly
a ekonomicko-sociální cíle státního
rozpočtu a finanční politiky republiky. Dosavadní
praxe však takovému pojetí rozpočtu
plně neodpovídá. Je nutno posoudit, zda je
dostačující, že zastupitelský
orgán schvaluje jen globální objemy státního
rozpočtu, že závaznost státního
rozpočtu a rozpočtového hospodaření
je velmi malá. Tyto otázky by měly být
posouzeny a zapracovány do připravovaného
zákona o rozpočtových pravidlech. S tím
souvisí také vytvoření časových
a věcných podmínek k tomu, aby orgány
ČNR i její kontrolní orgán měly
možnost státní rozpočet a zejména
výsledky rozpočtového hospodaření
a státní závěrečný účet
přezkoumat a zaujmout k nim stanovisko.