Pondělí 22. prosince 1969

Na podporu rodin s dětmi, zejména na rodinné přídavky, připadá z celkových výdajů 5,5 mld. Kčs. V těchto výdajích se již počítá s realizací připravovaného mateřského příspěvku od 1. července 1970. Tento náklad bude představovat v příštím roce 1967 mil. Kčs.

Největší podíl na úhrnu neinvestičních výdajů nevýrobní sféry mají výdaje na důchodové zabezpečení, které se uvažují v návrhu rozpočtu na příští rok ve výši 21,1 mld. Kčs. Proti očekávané skutečnosti letošního roku je to růst o 1,7 mld. Kčs, tj. o 8,5 %.

Z celkového zvýšení připadá však část na zvýšení počtu důchodců a růst průměrné výše důchodů. Očekává se, že počet vyplacených důchodů stoupne v příštím roce o 100 tis. případů, takže jejich počet dosáhne v příštím roce 2 mil. 431 tis. Ve státním rozpočtu jsou zabezpečeny prostředky na zvýšení nejnižších důchodů od 1. 10. příštího roku.

Neinvestiční výdaje na správu se v návrhu státního rozpočtu plánují ve výši 2 mld. Kčs. Z toho na národních výborech 1,3 mld. Kčs. Neinvestiční výdaje na správu rostou proti roku letošnímu o 28 mil. Kčs, tj. o 1,4 %. V ústředně řízených organizacích zůstávají náklady na neinvestiční výdaje v podstatě na úrovni roku 1969, takže je dodržen záměr nezvyšovat náklady na osobní výdaje v aparátech ministerstev a ústředních úřadů.

Převážná část výdajů na investice v nevýrobní sféře je představována státní podporou bytové výstavby. Výše státní subvence a státního příspěvku na bytovou výstavbu bude v roce 1970 upřesněna podle skutečného průběhu bytové výstavby. V návrhu státního rozpočtu je zapracována částka 8,4 mld. Kčs.

Kromě účelových státních subvencí počítá se pro plánovanou družstevní a podnikovou bytovou výstavbu u národních výborů poskytnout v příštím roce dlouhodobý investiční úvěr ve výši 1,1 mld. Kčs. Současně se uvažuje, že družstva a podniky v příštím roce splatí k částečné úhradě dosud poskytnutých úvěrů na bytovou výstavbu cca 150 mil. Kčs. Kromě toho v příštím roce bude poskytnuta stavebníkům rodinných domků subvence ve výši 150 mil. Kčs.

Nyní přicházím k velmi závažné součásti celého státního rozpočtu, a to k problematice národních výborů.

Při vypracování návrhu státního rozpočtu byly předmětem mimořádně pečlivých úvah finanční vztahy rozpočtu ČSR k rozpočtům národních výborů.

V návrhu ústředního rozpočtu se uvažuje, že rozpočty národních výborů obdrží dotace ve výši 13,4 mld. Kčs a subvenci z ústředního rozpočtu a ze státních fondů ve výši 14 mld. Kčs, celkem 27,4 mld. Kčs.

V oblasti investiční výstavby zaručují účelové subvence ze státního rozpočtu do rozpočtů národních výborů plně zdroje na financování těch investičních záměrů, které ve sféře rozpočtových a příspěvkových organizací, a pokud jde o dotace z rozpočtu i ve sféře hospodářských organizací, jsou plánem uvažovány a zabezpečovány kapacitně.

Rozpočet vlastních příjmů národních výborů na příští rok ve výši 13,1 mld. Kčs a dotace a subvence ve výši 27,4 mld. Kčs by však nestačily pokrýt celý objem rozpočtových výdajů. Na počátku rozpočtových prací národní výbory předložily vyšší požadavky na centrální zdroje k zabezpečení naléhavých potřeb. S ohledem na celkovou protiinflační funkci státního rozpočtu na příští rok bylo nutno bedlivě posoudit i konkrétní úlohu rozpočtů národních výborů v této ekonomické situaci.

Je třeba říci, že národní výbory si tuto situaci plně uvědomily a kladně na ni reagovaly. Bedlivě prozkoumaly možnosti vnitřní mobilizace svých vlastních příjmů k pokrytí nezbytných potřeb rozvoje na důležitých úsecích jimi řízeného hospodářství.

Na základě podrobného projednávání národní výbory odhalily proti roku 1969 vyšší možnosti objemu vlastních příjmů a zapojením fondu rozvoje a rezerv i nerozpočtovaných příjmů přispívají z těchto zdrojů částkou 1,8 mld. Kčs k přednostnímu zabezpečení plánovaných úkolů.

Návrh rozpočtových vztahů národních výborů k ústřednímu rozpočtu, jehož důsledkem je zapojení doplňkových prostředků národních výborů do jejich hospodaření v příštím roce klade na národní výbory v jejich řídící funkci vysoké nároky. Znamená to, že národní výbory musí pečlivě vážit, které potřeby a v jakém pořadí realizovat a které odsunout na pozdější dobu.

Státní rozpočet i při svých omezených možnostech vyčleňuje zvlášť prostředky na některé specifické potřeby národních výborů. Jde např. o prostředky pro hlavní město Prahu k urychlení rekonstrukcí a údržby i výstavby metra, dále zabezpečuje, aby se začala postupně řešit situace v pohraničí apod.

Předložený návrh státního rozpočtu zajišťuje v potřebné míře úkol působit souhrnným finančním vztahem k vyšší hospodárnosti ve vynakládání prostředků a k účelnějšímu využívání doplňkových zdrojů národních výborů v souladu s celospolečenskými zájmy, a tím i vytvářen nutný protiinflační tlak v rozpočtovém hospodaření národních výborů obdobně jako v celém státním rozpočtu.

Navržená výše souhrnného finančního vztahu vyžaduje sice zapojení volných doplňkových zdrojů národních výborů na úhradu plánovaných potřeb, ale přitom neznamená násilný zásah do podstaty hospodářské základny národních výborů nebo do základních principů finančního hospodaření formou direktivního přerozdělení fondu rezerv a rozvoje.

Celkový objem vlastních zdrojů národních výborů představuje spolu s dotacemi a subvencemi dohromady téměř 42 mil. Kčs. Z těchto prostředků zabezpečují národní výbory kromě bytové výstavby zejména provoz, výstavbu i údržbu škol a zdravotnických zařízení, zabezpečují místní dopravu a řadu dalších potřeb občanů na úseku placených i neplacených služeb.

Soudružky a soudruzi, hlavním rysem rozpočtového hospodaření v roce 1970 musí být nesmlouvavý tlak na hospodárnost ve všech oblastech a na všech pracovištích. Tento tlak musí přispět k odhalení a využití rezerv, které v národním hospodářství máme.

Na současném stupni politického i hospodářského rozvoje, kdy pod vedením strany usilujeme o upevnění konsolidace na všech úsecích společenského života, je třeba se dívat i na státní rozpočet jako na významný nástroj státního řízení, a nikoliv úzce fiskálně.

Politickou polohu státního rozpočtu na příští rok spatřujeme jednak v tom, že spolu s plánem má upevnit celý systém řízení a posílit plánovitost vývoje, jednak v tom, že základním činitelem, který v příštím roce má splnění náročných úkolů zásadně ovlivnit, je rozvinutí aktivity a iniciativy pracujících.

Základním úkolem v roce 1970 je stabilizace vnitřního trhu, zlepšení vztahů mezi poptávkou a nabídkou. Pokud jde o poptávku, znamená to v první řadě uvést do souladu růst příjmů obyvatelstva s růstem výroby. Produktivitu práce musíme zvyšovat rychleji než mzdy. Nechceme mzdy snižovat, ale musíme trvat na tom, že mzda je přiměřenou odměnou za vykonanou kvalitní práci. Musíme realizovat staré české přísloví, že "bez práce nejsou koláče". Znamená to zejména principiálně změnit poměr k prosazování nové techniky, cílevědomě rozpracovávat opatření k úspoře materiálových nákladů, důsledněji využít všech poznatků moderního řízení a organizace práce. Musíme se rovněž ostře postavit proti všem projevům lajdáctví, proti nedodržování pracovní doby a jejímu nízkému využívání, proti spekulaci s pracovními silami, proti obcházení pracovněprávních předpisů, proti zneužívání sociálních výhod, které naše socialistická společnost poskytuje.

Ke zlepšení situace na vnitřním trhu by přispělo i zvýšení podílu úspor obyvatelstva. Předpokládáme, že uklidnění cenové hladiny a vyvrácení pověsti o měnové reformě povede k tomu, že míra spořivosti se opět zvedne na svou dřívější úroveň. Chceme zejména podpořit dlouhodobé úspory, a proto od 1. ledna 1970 bude zaveden nový druh vkladů s 12 měsíční výpovědní lhůtou a 4% úročením.

Druhou oblastí poptávky, které musíme v roce 1970 věnovat maximální pozornost, je oblast investic. Trvající tlak na investice při poklesu počtu dělníků ve stavebnictví a při nedostatečné výrobě stavebních hmot vede k nadměrnému růstu rozestavěnosti v investiční výstavbě, ve které jsou vázány obrovské prostředky. Celkový objem rozestavěnosti investic bez bytové výstavby činil ke konci třetího čtvrtletí letošního roku v České socialistické republice 135 mld. Kčs. Za tři čtvrtletí letošního roku bylo dokončeno 5757 staveb, ale nově zahájeno 12 666 staveb. Značná rozptýlenost investic se i nadále projevuje nepříznivě v růstu nákladů, prodlužování doby výstavby, v opožděném uvádění kapacit do provozu a v neposlední řadě i v zaostávání bytové výstavby a její komplexnosti.

V úsilí o ozdravění naší ekonomiky bude značná pozornost věnována i oblasti zásob, ve které jsou rovněž imobilizovány značné finanční i hmotné zdroje.

Zásada maximální hospodárnosti a uplatnění finanční kázně musí být prosazena do každodenní činnosti všech článků národního hospodářství. O tom, že tato zásada není dosud všude dodržována, svědčí poznatky kontrolních orgánů. Například jen za deset měsíců letošního roku bylo na základě výsledků revizní činnosti odborů státních financí odvedeno do státního rozpočtu dodatečně 800 mil. Kčs.

Soudružky a soudruzi, předložený návrh státního rozpočtu České socialistické republiky na příští rok chce být jedním z nástrojů, který by měl napomáhat ekonomické a politické konsolidaci naší socialistické společnosti. Jeho sestavení nebylo jednoduchou záležitostí. Stejně tak realizace bude vyžadovat od všech pracujících jak ve výrobě, tak v řídících orgánech, maximální soustředění na základní problémy související se zvýšením výkonnosti národního hospodářství, na efektivní vynakládání rozpočtových prostředků.

Dovolte mi, abych vám jménem vlády poděkoval za vaše poznatky, doporučení a aktivní účast na sestavování návrhu státního rozpočtu a abych vás jménem vlády požádal, abyste předložený návrh státního rozpočtu České socialistické republiky na rok 1970 schválili.

Předseda E. Erban: Děkuji soudruhu ministrovi. Přerušuji nyní schůzi na 20 minut. Po přestávce budeme pokračovat v jednání rozpravou o státním rozpočtu ČSR na rok 1970. Prosím, abyste odevzdali přihlášky do rozpravy.

/Jednání bylo přerušeno v 16.20 hod. a znovu zahájeno v 16.48 hod./

Místopředseda ČNR dr. Vladimír Ambruz /zvoní/: Soudružky a soudruzi, zahajuji přerušenou schůzi České národní rady.

Do rozpravy o vládním návrhu zákona ČNR o státním rozpočtu na rok 1970 se přihlásilo celkem 10 poslanců.

Dávám slovo prvnímu z nich, poslanci Aloisu Žílovi, a připraví se poslankyně dr. Pátková.

Posl. Žíla: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, byl jsem pověřen funkcí zpravodaje ke státnímu rozpočtu na úseku ministerstva vnitra ČSR, a proto se chci ve svém diskusním příspěvku stručně zabývat některými otázkami z působnosti ministerstva vnitra, a to v souvislosti s finančním zajištěním úkolů tohoto resortu. Předesílám, že ve výboru pro právní ochranu občanů jsme velmi pečlivě projednávali návrh rozpočtu ministerstva vnitra ČSR. Sledovali jsme jeho činnost ve II. pololetí t. r., k čemuž jsme využili podkladů Nejvyššího kontrolního úřadu i samotného ministerstva. Získali jsme pak dostatek kvalifikovaných podkladů pro jednání, abychom odpovědně mohli posoudit rozsah a dosah finančního zabezpečení ministerstva vnitra.

Jak je známo a jak o tom také bylo hovořeno i na zasedání ČNR v listopadu t. r. v rozpravě k vládnímu prohlášení, nebyly v minulosti vždy dostatečně brány v úvahu všechny specifické podmínky výkonu služby zajišťované útvary ministerstva vnitra. Tak např. nebylo v potřebném rozsahu přihlíženo k růstu kriminality a ke stále komplikovanějšímu vývoji v dopravní službě. Výkon služby se prováděl a dosud někdy i provádí zastaralými technickými prostředky. Tuto situaci nejlépe charakterizují některé údaje ze silniční dopravy. V roce 1968 bylo na našich silnicích usmrceno 1598 osob a více než 9000 občanů bylo těžce zraněno. Škody způsobené haváriemi dopravních prostředků převyšují jednu čtvrtinu miliardy Kčs a jsou téměř o 100 % vyšší než v roce 1966. Počet evidovaných motorových vozidel převyšuje 1,6 mil. a oproti roku 1966 se zvýšil o 100 tisíc.

Růstu počtu vozidel neodpovídá stav dopravní sítě, takže jízda na našich silnicích vyžaduje zvýšené sledování dopravní bezpečnosti. Statistika ukazuje, že největší počet havárií je zaviněn rychlou jízdou, která není přiměřená stavu silnic a současnému provozu na nich. Proto je kontrola rychlosti za současného stavu jedním z úkolů bezpečnostních orgánů v dopravě. Víme, že dnes jsou již běžně používány přístroje k přesné kontrole rychlosti, avšak příslušníci VB jsou při svých kontrolách odkázáni na technická zařízení, jež jsou závislá na reagenci osob, které měření provádějí. K měření rychlosti tímto způsobem je třeba početně silného obsazení skupiny, která toto měření provádí. Výsledky takovéhoto měření bývají nepřesné, jsou pak předmětem oprávněné kritiky a mají za následek podávání stížností a odvolání. Již jenom tento dílčí problém, který jsem uvedl jako příklad, dokazuje, že pro zabezpečení dopravní bezpečnosti u nás je třeba zajišťovat všechny optimální podmínky včetně moderní techniky.

K problémům růstu kriminality uvádím pro ilustraci: Na území ČSR bylo v roce 1968 zaznamenáno 72 368 kriminálních trestních činů a více než 59 tisíc provinění. Vzestupná tendence je u deliktů majetkového charakteru a u násilných činů. Varujícím projevem je vzrůst trestné činnosti spáchané na ulici. V roce 1968 je počet těchto deliktů vyšší o 3500 než v roce 1967 a dosáhl 27 395 případů.

Rozpor mezi růstem kriminality, narůstající složitostí problematiky dopravy a mezi možnostmi zajistit na těchto úsecích plně bezpečnost, trvá několik let a prohlubuje se. Nedocenění významu bezpečnosti se mimo jiné projevilo i snížením počtu příslušníků VB pod úroveň počtů bývalých bezpečnostních sborů. Ani tyto snížené stavy se však do současné doby nepodařilo naplnit. Přesto VB přejímala úkoly od jiných orgánů státní správy. Náročné úkoly, neúměrná pracovní doba - v průměru 240 hod. měsíčně u příslušníků pořádkové služby - a nízké nástupní platy spolu s pozůstatky emocí z let 1968 a 1969 v myšlení lidí jsou příčinami, proč vázne nábor nových příslušníků a proč ze sboru odcházejí mladí příslušníci.

Současné ekonomické možnosti nedovolují okamžité a komplexní řešení, které by odstranilo uvedené i další nedostatky. Předložený návrh rozpočtu ministerstva vnitra vychází proto ze současných ekonomických možností a pokrývá potřebu resortu ve sféře materiálního zabezpečení i na úseku personálním. Jsou však oblasti, které rozpočet zajistit nemůže. Přitom jejich řešení je stejně neodkladné, protože i na nich závisí, zda se ministerstvo vnitra vyrovná s požadavky, které jsou na něj kladeny. Jde o oblast bytové výstavby, která je celostátním problémem. U složky VB nemá vlastní byt 24 % příslušníků a v Praze 414 příslušníků nemá vyřešenou svou bytovou situaci. V Praze nemá ministerstvo vnitra ani dostatek prostoru pro ubytování svobodných příslušníků a Městská správa VB nemůže proto přijímat příslušníky z mimopražského náboru.

Požadavky občanů a národních výborů na ministerstvo vnitra, aby byly posíleny útvary Veřejné bezpečnosti, jsou však oprávněné. Zde je třeba zdůraznit, že bez účinné pomoci všech činitelů a pokud se týče Prahy bez spolupráce a pomoci samého soudruha primátora se situace nezlepší.

Soudružky a soudruzi poslanci, uvedl jsem jen několik problémů, abych na nich dokumentoval významné úkoly ministerstva vnitra a jeho útvarů. Řešení těchto problémů vyžaduje náklady, které jsou promítnuty v předloženém návrhu rozpočtu. Realizace úkolů zajištěných finančními prostředky má zabezpečit činnost ministerstva vnitra jako důležitého mocenského orgánu státu, který svým posláním a činností upevňuje funkci našeho socialistického státu na jednom z nejdůležitějších úseků, tj. na úseku bezpečnosti naší socialistické republiky i na úseku bezpečnosti našich občanů.

Místopředseda ČNR dr. Ambruz: Děkuji poslanci Žílovi za jeho vystoupení, slovo má poslankyně dr. Pátková, připraví se generální kontrolor dr. Hromádka.

Posl. dr. Pátková: Vážené shromáždění! K rozpočtu, pokud jedná o ministerstvu spravedlnosti, pouze několik poznámek.

Především pro budoucnost, pokud jde o jeho umístění: Zatím se nachází v nevýrobní sféře sub 4./ pod titulem "Správa státu". Jsou však soudy toliko orgány státní správy a ministerstvo spravedlnosti pouze správní aparát? Domnívám se, že na ně nelze takto pohlížet, protože nejde o typickou státní správu, ale o mocenský aparát zvláštního charakteru. Patří jim proto i ve státním rozpočtu i pro příští rok tomu odpovídající umístění.

Zpravodaj posl. Kučera označil ve výboru tento rozpočet jako reálný, odpovídající zásadám hospodárnosti i všem úkolům. Výbory vzaly jeho zprávu na vědomí stejně tak jako projev ministra spravedlnosti dr. Němce, kterému poslanci slíbili pro jeho resort plnou podporu. Ovšem rozpočet, který má být číselným zobrazením skutečnosti, je v tomto případě zkreslen k neprospěchu resortu. Je převážně nákladový, neboť proti cca 234 mil. Kčs výdajů stojí toliko 19 mil. 850 tis. Kčs příjmů, v nichž cca 10 mil. Kčs pochází z odvodů české advokacie, zbytek pak náhrady nákladů trestního řízení. Ovšem notářské poplatky, kolkovné a soudní poplatky, které jsou značné, jdou do státní pokladny jinými cestami než přes resort ministerstva spravedlnosti. Do jeho příjmů nesporně patří, protože jedině a výhradně vyplývají z činnosti orgánů justice a bylo by proto na místě, aby se tam dostaly. Pak teprve bude ciferné vyjádření odpovídat pravému stavu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP