Pondělí 22. prosince 1969

Vláda na svém zasedání 11. prosince velmi podrobně posoudila výsledky rozpočtového procesu. Vedle schválení základních proporcí návrhu státního rozpočtu, tak jak vám byl předložen, se rozhodla zavázat všechny ministry, vedoucí ústředních a jim podřízených orgánů, jakož i rady národních výborů, aby s vyčleněnými rozpočtovými prostředky velmi odpovědně hospodařili a přijali opatření s cílem dosáhnout 2 - 3 % úspory v průběhu roku.

Ve státním rozpočtu České socialistické republiky se navrhují příjmy i výdaje ve stejné výši 94,5 mld. Kčs. Podíl objemu výdajů v ústředním rozpočtu a v rozpočtech národních výborů na národním důchodu činí 44 %.

Rozpočet ČSR vychází z úkolů plánu a finančně je zabezpečuje. Spojení závazných úkolů plánu s úkoly rozpočtu, jejich vzájemné propojení přispívá k posílení nástrojů plánovitého centrálního řízení. Proto ve státním rozpočtu 1970 byla zvýšena závaznost jeho úkolů a prohloubeno propojení centrálního rozpočtu na finanční plány a rozpočty ministerstev a podniků.

Výdaje státního rozpočtu se zvyšují proti roku 1969 o 8,1 mld. Kčs. Z rozložení výdajů vyplývá, že nejvíce se zvyšují výdaje na nemocenské pojištění a důchodové zabezpečení, a to o 2,2 mld. Kčs a dotace a subvence národním výborům o 3,9 mld. Kčs, kde jde v podstatě o zabezpečení bytové výstavby a společenské spotřeby. Příděly hospodářským organizacím se zvyšují o 600 mil. Kčs, výdaje na ostatní kulturní a sociální opatření o 560 mil. Kčs.

Tento růst výdajů je v podstatě zabezpečován z přírůstku příjmů z podnikové sféry ve výši zhruba 6,5 mld. Kčs, zvýšeným výnosem daně z obratu zhruba o 1,7 mld. Kčs. Z výšený výnos daně ze mzdy přispívá ke krytí růstu výdajů zhruba 700 milióny Kčs.

Stanovené úkoly na straně příjmů a limity výdajů představují vysoce mobilizační úkoly. Současně však řada vážných problémů zůstala nedořešena. Je třeba zcela otevřeně říci, že získání rozpočtových prostředků na provádění aktivní finanční politiky zaměřené na strukturální změny, na preferenci některých progresívních výrob i na některé investiční akce, o jejichž významu jsme přesvědčeni, je podmíněno jednak tím, jak se podaří ze státního rozpočtu vytlačit dotace, které kryjí nehospodárnost a neefektivnost, jednak vyšší mobilizací rozpočtových příjmů.

Ukazuje se, že v zájmu zachování rovnováhy ve státním rozpočtu bude nutno v roce 1970 řadu naléhavých opatření odložit na pozdější léta a že v průběhu roku nebude možno přijímat nová opatření, která by ve svých důsledcích znamenala další zatížení státního rozpočtu. Vyžaduje to také posilovat na všech úsecích hospodářství řídící úlohu plánu a rozpočtu, upevňovat finanční a rozpočtovou káze a zvyšovat efektivnost vynaložených prostředků.

Na celkových rozpočtových příjmech se podílí odvody hospodářských organizací 82,3 %, příjmy rozpočtových a jiných organizací socialistického sektoru 7,9 % a příjmy od obyvatelstva 9,8 %.

Navrhované příjmy státního rozpočtu z podnikové sféry vycházejí z hodnocení dosavadního vývoje tvorby finančních zdrojů, z opatření ke stabilizaci a konsolidaci ekonomiky a ovšem také z výnosu nových daní podle schválených zásad pro průmysl, stavebnictví a zahraniční obchod v roce 1970. Počítá se se snížením materiálové náročnosti o 1,25 % a se snížením podílů mzdových nákladů o 1,5 % proti očekávané skutečnosti roku 1969. Kvalitativní i kvantitativní růst ukazatelů ovlivňujících tvorbu zdrojů podnikové sféry se projevuje na srovnatelné základně v celkovém růstu hrubého zisku o 11,7 %.

Růst zdrojů z podniků pro státní rozpočet je rozhodující finanční základnou pro veškerá opatření státního rozpočtu, znamenající přímo či nepřímo růst životní úrovně obyvatelstva. Je jasné, že zde existují určité objektivní zákonitosti, protože jde o vztahy, které konec konců vytvářejí soulad mezi výrobou a spotřebou. A právě zde je na místě uvést, že rozsah prostředků ze státního rozpočtu ve prospěch obyvatelstva je závislý v zásadě na efektivnosti výroby.

Česká vláda posuzuje otázku vlastních nákladů výroby jako centrální, stěžejní problém své hospodářské politiky. V úrovni vlastních nákladů se projevuje využívání našich základních fondů, hospodaření s materiálem a surovinami, což v našich podmínkách ve značné míře znamená hospodaření s devizami, hospodaření s živou prací, využívání poznatků vědy a výzkumu, úroveň podnikového i vnitropodnikového řízení, racionalizace výrobní i řídící činnosti.

Je to významná otázka politicko-ekonomická. Vždyť úroveň vlastních nákladů nám ukazuje, jak pomocí řízení dovedeme vůči sobě doma i vůči světu prakticky realizovat dvě základní konstanty našeho hospodářského rozvoje - velký potenciál základních fondů a vysokou pracovní a kulturní úroveň našeho lidu.

Nižší náklady znamenají větší čistý důchod, více finančních prostředků pro celou společnost i pro podniky. Proto naše řídící práce se nyní musí plně zaměřit na oblast tvorbu zdrojů a na zvýšení výkonnosti našeho hospodářství. Zásadní význam v tomto směru mají i poslední jednání na půdě rady RVHP. Je v životním zájmu naší ekonomiky vstoupit do širších kooperačních vztahů. mezi podniky jednotlivých členských států, využít výhod specializace pro zvýšení odbytu, kvality, technické úrovně a snížení nákladů našich výrobků. Právě pro nejbližší období stojíme před úkolem podstatně zvýšit náš vývoz a provádět velmi racionální dovozní politiku.

Celkové odvody podnikové sféry do státního rozpočtu ČSR na rok 1970 činí 55,7 mld. Kčs a zvyšují se proti roku 1969 o 6,5 mld. Kčs, tj. o 13,3 %. Naproti tomu ze státního rozpočtu ČSR dostávají podniky formou investičních a neinvestičních dotací 16,4 mld. Kčs, tj. o 0,6 mld. Kčs více než v roce 1969. Celkové saldo prostředků plynoucích od podniků do státního rozpočtu ČSR činí 39,3 mld. Kčs.

Čistý výnos nových daní je v návrhu státního rozpočtu propočten částkou 2,1 mld. Kčs. Zavedení nových daní znamená rovnoměrné rozložení daňového břemene a krok k vytváření stejných ekonomických podmínek pro všechny podniky. Přesto však přechod na nové daně není jednoduchým problémem a vyžaduje zvlášť promyšlený postup v odvětví, která dosud měla úlevy z odvodových povinností, jako např. výroba stavebních hmot, spotřební a potravinářský průmysl.

Přitom nutno připomenout, že zavedení nových daní, jak se o tom zmíním ve výkladu o návrhu nových daní, je pouze jedním z opatření k vytvoření účinného finančního tlaku na zvyš ování výkonnosti a efektivnosti hospodaření podniků a odhalování rezerv. V souvislosti s přechodem na nové daně bylo nutno řešit otázku odvodu z odpisů do státního rozpočtu. Připravovaná úprava sníží celkové odvody odpisů do rozpočtu ČSR o 750 mil. Kčs. Otázce odvodů odpisů přisuzuje česká vláda zásadní význam, protože úzce souvisí s reprodukcí základních fondů a jejich modernizací, která je přímo životní otázkou některých zastaralých odvětví českého průmyslu. Pro příští rok se podařilo uskutečnit dílčí opatření, spočívající v tom, že odvětvím, která mají nejvíce opotřebené základní fondy, odvody z odpisů zůstanou jako finanční zdroj. Současně chceme především v oblasti odpisů realizovat selektivní finanční politiku a úlevy z odvodů poskytovat tak, abychom podpořili modernizaci a výkonnost nejperspektivnějších průmyslových odvětví a podniků.

Neméně významným zdrojem státního rozpočtu je daň z obratu, jejíž výnos má činit 33 miliard Kčs, což je o 8,5 více než činí očekávaný výnos za rok 1969. Vycházíme přitom z tempa dodávek do tržních fondů, které se podle direktivy na rok 1970 mají zvýšit proti roku 1969 o cca 8,5 mld. Kčs, tj. o 7,1 %. Podle schváleného zákona Federálního shromáždění 33,1 % této daně je příjmem federálního rozpočtu.

Výnos daně ze mzdy je uvažován ve výši 17,3 mld. Kčs, tj. o 8,4 % více než v roce 1969. Promítá se tu uvažovaný růst zaměstnanosti o 1,4 % i růst průměrného daňového zatížení vzhledem k růstu průměrných výdělků a progresi daně. Polovina výnosů daně ze mzdy plyne do federálního rozpočtu.

Vláda si je vědoma nejen významu, ale i problémů, které existují v hospodaření našich podniků. Řadu otázek bude nutné hlouběji prozkoumat v souvislosti s pracemi na dalším postupu ekonomické reformy, mnoho práce je před námi v obnovení účinné řídící struktury nadpodnikové i uvnitř podniků. Vláda chce ve své práci na tomto úseku vycházet z předností socialistického společenského řádu, z leninských principů řízení ekonomiky, z velkých rezerv existujících uvnitř našeho hospodářství i v možnostech hlubší spolupráce se zeměmi RVHP, z pozitivních činů kolektivů i jednotlivců a chce pro to také svými rozhodnutími vytvářet příznivé podmínky.

Jestliže jsem dosud hovořil o příjmech, dovolte mi nyní zmínit se o výdajové stránce státního rozpočtu. Výdaje státního rozpočtu ČSR na rok 1970 uvažované ve výši 94,5 mld. Kčs se na srovnatelné úrovni proti očekávané skutečnosti za rok 1969 zvyšují o 8,7 %. Výdaje státního rozpočtu ČSR navazují na úkoly státního plánu, přičemž na některých úsecích, zejména u nevýrobní sféry, státní rozpočet plní úlohu plánu. Státní rozpočet plní důležitou úlohu při financování výrobní sféry. Výdaje na rozvoj výrobní sféry činí: investiční dotace 5,1 mld. Kčs, neinvestiční dotace 4,3 mld. Kčs, dotace do zemědělství 10,5 mld. Kčs a na zahraniční obchod 2,6 mld. Kčs.

Na celkovém objemu finanční potřeby na investice hospodářských organizací ve výši 32,7 mld. Kčs se podílí dotace ze státního rozpočtu 5,1 mld. Kčs, tj. 15,6 %, zatímco podíl vlastních zdrojů činí 60,8 % a podíl úvěru 33,6 %. Dotacemi ze státního rozpočtu na financování investic hospodářských organizací se zabezpečují zejména rozestavěné akce ve výši 3,1 mld. Kčs. Jsou to např. významné akce na rozvoj palivo-energetické základny, dále vodohospodářské akce, např. úprava Labe, Dyje a Moravy, vodní dílo Želivka a některé akce v zemědělství, některé akce v našich lázních, budování obchodní sítě, akce podmiňující bytovou výstavbu aj. Prostředky rozpočtu jsou tedy soustředěny zejména na akce vytvářející zázemí pro další rozvoj průmyslu i životní úrovně.

Pokud jde o neinvestiční dotace ústředně řízeným hospodářským organizacím /bez zemědělství/, zařazené v rozpočtu částkou 4,3 mld. Kčs, pomáhají překlenout nedořešené ekonomické problémy na různých úsecích našeho národního hospodářství. Část neinvestičních dotací ve výši 10,5 mld. Kčs plyne do zemědělství, a to především ve formě diferenciálních příplatků, intervencí k nákupním a prodejním cenám a přírůstkových prémií. Z celkové částky 10,5 mld. Kčs připadá na dotace a subvence pro JZD 2,6 mld. Kčs.

Dosavadní snaha o postupné snižování objemu neinvestičních dotací ze státního rozpočtu má dosud velmi malý úspěch a řešení této otázky je teprve před námi. Vláda se usnesla provést prověrku všech poskytovaných neinvestičních dotací s cílem jejich snížení. Snížit dotace ovšem nemůže znamenat automaticky zvýšit cenu výrobků, ale především na základě rozboru stanovit cesty ke zvýšení produktivity práce a snížení nákladů. Přitom nutno přihlédnout k různému charakteru dotací, neboť např. dotace v zemědělství jsou nástrojem k zabezpečení vazby mezi nákupními a maloobchodními cenami.

Pro oblast vědy a techniky se počítá ve státním rozpočtu na rok 1970 s částkou 4,1 mld. Kčs. Otázkám vědy a techniky, zejména důslednému prosazování vědeckých poznatků do výroby, zvyšování podílu techniky na růstu produktivity práce, koncentraci prostředků na základní úkoly a tudíž i celkové efektivnosti v této oblasti chce vláda spolu s příslušnými kolektivy věnovat trvalou pozornost.

Úkoly v nevýrobní sféře se zajišťují převážně prostřednictvím rozpočtových a příspěvkových organizací. Uvažované finanční prostředky představují ve svém souhrnu téměř 80 mld. Kčs, z toho 42,2 mld. Kčs v ústředním rozpočtu a 37,5 mld. Kčs v rozpočtech národních výborů.

Z celkové částky připadá téměř 12 mld. Kčs na zabezpečení investiční výstavby, zejména bytové výstavby.

Při projednávání vládního prohlášení někteří soudruzi a soudružky poslanci měli kritické připomínky, jako bychom na některé důležité úseky zapomněli tím, že jsme je výslovně nejmenovali. Z jednání ve výborech i z materiálů, které máte k dispozici, se jistě můžete přesvědčit, že vláda má snahu i v rámci omezených možností daných tvorbou finančních zdrojů postupně řešit nejpalčivější problémy.

Výdaje na školství v předloženém návrhu předloženého rozpočtu na příští rok činí bez investic 9 mld. Kčs a proti letošnímu roku se zvyšují o 8,4 %. V ústředním rozpočtu školství je zabezpečován provoz, vybavení a údržba vysokých škol, a to celkovou částkou 1,7 mld. Kčs. Na nové úkoly vysokých škol zabezpečuje státní rozpočet 110 mil. Kčs navíc.

Navrhovaný objem neinvestičních výdajů na školství v rozpočtech národních výborů umožňuje řešit alespoň některé naléhavé potřeby, zejména další kvalitativní rozvoj a modernizaci škol i učebního procesu.

Vláda si je vědoma, že materiální základna školství v ČSR je velmi zastaralá a část škol je dokonce v havarijním stavu. Je zřejmé, že všechny tyto objekty nelze opravit či nově vybudovat najednou.

V současné době jsou na území ČSR 194 školy havarijní, za něž bude třeba vybudovat 182 nové školské objekty o kapacitě 2163 učeben a školní jídelny pro 6420 strávníků. Celkové rozpočtové náklady těchto staveb by si vyžádaly asi 2,6 mld. Kčs. Kromě toho okresní i krajské národní výbory hlásí 424 školy s takovými hygienicko-epidemiologickými závadami, že vážně ohrožují zdraví žáků i učitelů.

K řešení této vážné situace bylo již přikročeno v letošním roce, kdy na základě souhlasu vlády ČSR bylo povoleno zahájení 29 náhradních školských staveb o celkovém rozpočtovém nákladu 254 mil. Kčs, přičemž na financování těchto staveb bylo uvolněno 85 mil. Kčs. V roce 1970 se počítá v rámci limitu nově zahajovaných akcí dohodnutého s národními výbory s výstavbou dalších 29 objektů o celkových rozpočtových nákladech 336 mil. Kčs. Ve státním rozpočtu na příští rok je na opravy havarijních škol rezervováno 120 mil. Kčs. Současně bude muset ministerstvo školství věnovat ve spolupráci s národními výbory velkou pozornost dokončování školských staveb a snižování jejich rozestavěnosti.

Také v oblasti kultury se přes omezené finanční zdroje rozpočtové prostředky pro příští rok zvyšují.

Neinvestiční výdaje na kulturu se plánují ve výši 1442 mil. Kčs a jsou proti očekávané skutečnosti roku 1969 o 4 % vyšší. To umožňuje zvýšit finanční prostředky státu pro divadla, muzea a galerie, hudební tělesa. Na údržbu a rekonstrukci významných historických památek se věnuje 100 mil. Kčs.

Rozpočet zabezpečuje mimořádně důležité politické akce v příštím roce, jako je 100. výročí narození V. I. Lenina a 25. výročí osvobození Československa Sovětskou armádou.

Významnou složkou kulturní oblasti jsou její hospodářské organizace, které pro příští rok zvyšují jak své výkony, tak i přínos pro státní rozpočet.

Na úseku kultury byla přijata v poslední době řada opatření, která mají posílit vliv státu v této tak významné součásti života socialistické společnosti a zároveň vytvořit podmínky pro její další rozvoj.

Rozpočet výdajů na zdravotnictví zajišťuje prostředky na provoz zdravotnických zařízení ústředně a krajsky řízených organizací. Celková výše neinvestičních výdajů na zdravotnictví zařazená v rozpočtu na rok 1970 činí 7,7 mld. Kčs, z toho je 7,3 mld. Kčs v rozpočtech národních výborů. Je to proti letošnímu roku o 9,1 % více.

Neustále rostoucí výdaje na zdravotnictví se projevují zejména u léků, kde se zvyšují výdaje proti skutečnosti za poslední léta u jednotlivých krajů o 13 - 14 % ročně a v roce 1970 dosáhnou již částku přes 1 mld. Kčs, tj. 28 % rozpočtu věcných výdajů na zdravotnictví. Tento růst ovlivňuje zejména rozvoj zdravotnických služeb, zavádění nových léčebních metod a aplikace účinnějších a dražších léků.

Návrh rozpočtu dále počítá s nutnými prostředky na údržbu zdravotnických zařízení ve výši asi 450 mil. Kčs. Jsme si vědomi toho, že vzhledem k jejich stáří a opotřebení je to částka minimální. V ČSR je téměř 45 % lůžkového fondu starší padesáti let a přes 70 % vyžaduje generální opravu nebo rekonstrukci. Zatím jsou prováděny jenom nejnutnější práce a národní výbory zabezpečují především provoz zdravotnických zařízení a léky pro nemocné.

Na platy zdravotnických pracovníků se zajišťuje v rozpočtech národních výborů cca 3,3 mld. Kčs, tj. proti roku 1969 více o 273 mil. Kčs. Kromě toho se počítá s další úpravou platů zdravotnických pracovníků, která si v příštím roce vyžádá nákladu 220 mil. Kčs. Současně však bude nutno zajišťovat, aby zdravotničtí pracovníci byli odměňováni diferencovaně, podle kvalifikace, náročnosti, odpovědnosti, kvality a množství své práce.

V návrhu rozpočtu nemocenského pojištění zaměstnanců se uvažují výdaje ve výši 9,7 mld. Kčs, tj. o 7,2 % vyšší než se očekává letos.

Z toho na nemocenské dávky připadá 3,6 mld. Kčs. Tato částka i její neustálé zvyšování - v příštím roce je to další růst o 9,3 % - nás nutí k velmi vážnému zamyšlení. Vždyť 0,1 % nemocnosti představuje úbytek výroby v průmyslu a stavebnictví ve výši 300 mil. Kčs a ve státním rozpočtu navíc výdaj téměř 70 mil. Kčs. A letos se průměrné procento pracovní neschopnosti dále zhoršilo ze 4,60 v roce 1968 na 4,82, tj. o 0,22. Dáme-li si tyto ztráty do souvislosti s tím, že s ohledem na omezené finanční možnosti státního rozpočtu jsme museli pečlivě zvažovat od kdy zajistit alespoň minimální zlepšení v rodinných přídavcích ve formě mateřského přídavku a nebo že zvýšení nejnižších důchodů můžeme provést až od 1. října příštího roku, můžeme dojít k jedinému závěru: zakotvení důležitých socialistických vymožeností musí být velmi přísně spojeno s důslednou kontrolou, zda nedochází k jejich zneužívání, což se nakonec obrací proti zájmům samých pracujících. Na základě řady poznatků víme, že v této oblasti jsou nemalé rezervy. Vláda se bude touto otázkou důkladně zabývat a prozkoumá všechny náměty, které budou respektovat zákonná práva pracujících, ale budou tvrdě postihovat zneužívání těchto práv.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP