Čtvrtek 8. července 1971

8. 7. 1971

/Schůze opět zahájena v 9.03 hodin/

Přítomni:

Předseda České národní rady Evžen Erban a místopředsedové JUDr. Vladimír Ambruz, Věroslav Jedlička a František Toman

Členové vlády České socialistické republiky předseda vlády Josef Korčák, ministr financí ing. Leopold Lér, CSc., ministr spravedlnosti JUDr. Jan Němec, ministr vnitra ing. Josef Jung, ministr průmyslu ing. Oldřich Svačina, ministr lesního a vodního hospodářství ing. Ladislav Hruzík, ministr Antonín Pospíšil

115 poslanců České národní rady podle prezenční listiny

Z Kanceláře České národní rady vedoucí Kanceláře České národní rady JUDr. Zdeněk Vácha

Předseda ČNR E. Erban: Soudružky a soudruzi, zahajuji přerušenou 12. schůzi ČNR. Budeme pokračovat v projednávání schváleného denního pořadu. Projednáme nyní

V

Společnou zprávu výboru pro obchod a dopravu a ústavně právního výboru k vládnímu návrhu zákona České národní rady o určení ústředního orgánu státní správy ve věcech dopravy

Zpravodajem je poslanec J. Miler. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Josef Miler: Vážený soudruhu předsedo, vážená Česká národní rado, vážení hosté! Koncem roku 1970 schválila ČNR zákon č. 147/1970 Sb., o změnách v soustavě ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČSR. Tímto zákonem byl změněn zákon ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČSR ve znění zákona ČNR č. 3/1970 Sb.

V článku I bod 1 zákona č. 147/1970 Sb. je uvedeno, že se z výčtu ministerstev ČSR mimo jiné vypouští vedle ministerstva pošt a telekomunikací také ministerstvo dopravy. Byl to nezbytný důsledek posunu rozsahu pravomocí mezi orgány federace a orgány republik, jak jej provedl ústavní zákon č. 125/1970 Sb., kterým se doplňuje ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o čs. federaci. Podle novelizovaného znění čl. 19 úst. zákona o čs. federaci náležejí zásadní věci, týkající se dopravní soustavy státu do působnosti ČSSR. Proto bylo také ustanovením čl. 1. odst. 2 úst. zákona č. 126/ 1970 Sb. zřízeno federální ministerstvo dopravy.

Pravomoci, které zůstaly v řízení ČSR na sebe převzala vláda ČSR s tím, že v pozdější době určí orgán, který se bude touto problematikou zabývat. Dnes je plénu ČNR předložen návrh zákona o zřízení Správy pro dopravu se začleněním do ministerstva vnitra ČSR.

Přes zmíněný zásadní posun kompetence, pokud jde o věci dopravy ve prospěch federace, bylo zřejmé, že republiky nebudou záležitostí dopravy zdaleka zproštěny. Z důvodové zprávy k zákonu ČNR č. 147/1970 Sb. vyplývalo, že i po zrušení ministerstva dopravy ČSR bude nutno v působnosti vlády ČSR zabezpečit zejména ústřední funkce vyplývající ze zákona č. 69/1967 Sb., o národních výborech při řízení a správě silniční dopravy, městské hromadné dopravy, silničního hospodářství s výjimkou dálnic a automobilového opravárenství, jakož i účinně uplatňovat vliv republik na rozvoj a plnění úkolů u těch oborů dopravy, které přímo řídí ministerstvo dopravy ČSR, a to z hlediska zajištění plynulého uspokojování dopravních potřeb republiky, zejména zajištění dopravních kapacit k přepravním potřebám jejich rozmístění a zajištění jejich plánovitého rozvoje.

Tyto úkoly výkonu státní správy, včetně státního dozoru v silniční dopravě, v městské dopravě a v silničním hospodářství, jejich metodické řízení, plánování, financování, právní i odborná pomoc, vyplývající ze zákona o národních výborech, ze zákona o pozemních komunikacích, ze zákona o podnikání v silniční dopravě a z dalších speciálních norem, musí místo zrušeného ministerstva dopravy zajišťovat některý jiný ústřední orgán ČSR. Přenesení kompetence na jiný ústřední orgán vyžaduje zákon ČNR. Vládní návrh tohoto zákona máme nyní před sebou. Z návrhu vyplývá, že ústředním orgánem státní správy ČSR pro záležitosti dopravy se má stát ministerstvo vnitra, v němž se pro tuto činnost počítá se zřízením zvláštního samostatného organizačního útvaru - Správy pro dopravu.

Toto řešení je nejen účelné, protože ministerstvo vnitra má k záležitostem dopravy blízko, mimo jiné i proto, že je také ústředním orgánem státní správy pro zajišťování bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, ale i hospodárné. Nově navrhovaná organizace řízení dopravy pro ČSR nemá nároky ani na zvýšení počtu pracovníků v samotném aparátě, ani na finanční prostředky, které by zajišťovaly jeho práci, což plně odpovídá směrnici, kterou vydala federální vláda pro centrální orgány. Navrhovaný zákon je v souladu s ústavním zákonem o čs. federaci a napomáhá jeho realizaci.

Je nutné konstatovat, že SNR již schválila zákon o určení ústředního orgánu státní správy ve věcech dopravy. Právní úprava provedená SNR je shodná s úpravou, která je nyní projednávána pro Českou socialistickou republiku.

Vládní návrh zákona ČNR o určení ústředního orgánu státní správy ve věcech dopravy projednal výbor ČNR pro obchod a dopravu a doporučil plenárnímu zasedání ČNR jeho přijetí beze změny.

Vládní návrh zákona rovněž projednal ústavně právní výbor ČNR, který bez připomínek rovněž doporučil plénu ČNR zákon přijmout.

Jménem obou výborů doporučuji plenárnímu zasedání České národní rady, aby schválilo předložený vládní návrh zákona České národní rady o určení ústředního orgánu státní správy ve věcech dopravy ve znění tak, jak bylo předloženo. Předseda ČNR E. Erban: Děkuji soudruhu zpravodajovi za jeho zprávu.

Hlásí se někdo do rozpravy? /Nikdo se nehlásí./ Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme proto přistoupit k hlasování. Navrhuji, abychom hlasovali o celém vládním návrhu zákona najednou ve znění předložené písemné zprávy obou výborů. Jsou nějaké připomínky k tomuto způsobu hlasování? /Nikdo se nehlásí./ Nejsou.

Zjišťuji, že je přítomno 115 poslanců a že tedy Česká národní rada je schopna se usnášet.

Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona České národní rady o určení ústředního orgánu státní správy ve věcech dopravy, a to ve znění předložené společné zprávy výboru pro obchod a dopravu a ústavně právního výboru, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./

Je někdo proti? /Nikdo./

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./

Děkuji. Tím Česká národní rada projednala tento bod pořadu schůze.

Šestým bodem pořadu je

VI

Společná zpráva výboru pro plán a rozpočet a ústavně právního výboru k vládnímu návrhu zákona České národní rady, kterým se mění zákon ČNR č. 148/1970 Sb., o cílech a hlavních úkolech státního prováděcího plánu rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky a o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1971

Společným zpravodajem obou výborů je poslanec J. Krajhanzl; dávám mu slovo.

Posl. Jaroslav Krajhanzl: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, již při schvalování zákona ČNR o cílech a hlavních úkolech státního prováděcího plánu rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky na rok 1971 v prosinci loňského roku jsme si byli vědomi toho, že předložený návrh státního rozpočtu odpovídá organizaci a vzájemným vztahům federálního a republikových rozpočtů platných v roce 1970 a že jej bude nutno v průběhu roku 1971 přepracovat a upravit v souvislosti s úpravami ve státoprávním uspořádání československé federace a z nich vyplývajícími změnami v působnosti federálních a republikových orgánů, jakož i nově stanovenými vztahy mezi státními rozpočty federace a republik, které vstoupily v platnost k 1. lednu letošního roku.

Proto také bylo do zákona č. 148/1970 Sb., o cílech a hlavních úkolech státního prováděcího plánu rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky a o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1971, zapracováno v § 3 odst. 4 zmocnění vládě promítnout do státního rozpočtu zejména tyto změny.

Změny ve státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1971 v důsledku provedení federálních zákonů o působnosti federálních ministerstev a o rozpočtových pravidlech jsou však takového rozsahu, že se vláda České socialistické republiky přes toto zmocnění rozhodla předložit návrh upraveného státního rozpočtu České socialistické republiky na rok 1971 k projednání České národní radě, podobně jak to učinily i federální vláda a vláda Slovenské socialistické republiky, pokud jde o obdobné změny ve státním rozpočtu federace a ve státním rozpočtu Slovenské socialistické republiky na rok 1971.

Vládní návrh zákona ČNR, kterým se mění zákon ČNR č. 148/1970 Sb., o cílech a hlavních úkolech státního prováděcího plánu rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky a o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1971 /tisk 118/, který máte k dispozici, vychází z úprav státoprávního uspořádání československé federace podle ústavního zákona č. 125/1970 Sb., kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci, a vyjadřuje změny, k nimž došlo

1. v působnosti federálních a republikových orgánů podle zákona č. 133/1970 Sb., o působnosti federálních ministerstev /tzv. kompetenční zákon/ a

2. ve vztazích mezi federálním státním rozpočtem a státními rozpočty republik podle zákona č. 134/1970 Sb., o pravidlech státního rozpočtu československé federace a o zásadách hospodaření s rozpočtovými prostředky státních rozpočtů federace a republik /tzv. rozpočtová pravidla/.

Změny spočívají v tom, že

1. z působnosti republikových orgánů byla k 1. lednu 1971 převedena do působnosti federálních orgánů některá hospodářská odvětví průmyslu /paliva, energetika, hutnictví a strojírenství/, dopravy a celé odvětví pošt a telekomunikací. V důsledku toho se převádí odvody /daně/ i příděly organizacím těchto odvětví z republikových do federálního státního rozpočtu,

2. do federálního státního rozpočtu se podle zákona o rozpočtových pravidlech převádí celá daň z obratu, zatímco ve schváleném státním rozpočtu to byl jen podíl ve výši 43,6 %;

3. naproti tomu se celá daň ze zisku u hospodářských organizací ústředně řízených orgány republiky stává příjmem státního rozpočtu republiky, zatímco ve schváleném rozpočtu to byl jen 50% podíl;

4. podobně se také celý výnos daně ze mzdy stává příjmem státního rozpočtu republiky, zatímco dosud to bylo jen 50 % jejího výnosu;

5. dochází k delimitaci výdajů na správní aparát ústředních orgánů v důsledku změn v působnosti federálních orgánů federace a republiky. Tato změna znamená ve státním rozpočtu republiky snížení výdajů;

6. v návrhu jsou promítnuty některé další nesporné změny, jako např. převod rozpočtu ČSAV do federálního státního rozpočtu na základě usnesení vlády ČSSR. delimitace výdajů na technický rozvoj apod.

O všech, ve vládním návrhu zákona ČNR obsažených změnách, zásadně platí, že jde o vzájemné delimitace mezi státním rozpočtem federace a státním rozpočtem ČSR na rok 1971. Obdobně je tomu i u změn státního rozpočtu SSR na rok 1971. To znamená, že se nemění základní finančně ekonomické proporce vyjádřené v souhrnu státního rozpočtu federace a obou republik na rok 1971, schválených koncem minulého roku FS a ČNR a SNR. Také celostátní rozpočtový přebytek ve výši 3,06 mld. Kčs, vykázaný ve státním rozpočtu, nedoznává žádné změny.

Pokud se týká souhrnného finančního vztahu a účelových subvencí národním výborům ze státního rozpočtu ČSR, nedochází rovněž k žádným změnám a v upraveném státním rozpočtu jsou dotace na souhrnný finanční vztah a účelové subvence zapracovány v původní výši, tj. dotace na souhrnný finanční vztah ve výši 12 mld. Kčs a účelové subvence ve výši 14 mld. Kčs.

Konkrétně se delimitace z uvedených důvodů promítají v upraveném státním rozpočtu ČSR na rok 1971 takto:

1. v příjmové části se nejvýrazněji snižují příjmy ze socialistického hospodářství, a to o 41,5 mld. Kčs, tj. o 55,8 %, zatímco výdaje na hospodářství klesají o 6 mld. Kčs, tj. o 18,6 %. Vyplývá to z toho, že do pravomoci federálních orgánů byly převedeny podniky s nižší materiálovou a mzdovou náročností a současně s nižšími nároky na příděly a dotace ze státního rozpočtu. Výrazný pokles rozpočtových příjmů ze socialistického hospodářství a podstatně menší pokles výdajů na hospodářství současně znamená, že nejde jen o kvantitativní změnu vztahů podnikové sféry ke státnímu rozpočtu ČSR, ale o změnu kvalitativní, která staví před všechny orgány hospodářského řízení naléhavý úkol zabezpečovat na všech úrovních efektivní hospodaření, odhalovat a využívat rezerv ke snižování vlastních nákladů výroby, zejména v oblasti materiálové spotřeby, kde dosavadní výsledky signalizují vážné ohrožení úkolů ve snížení materiálových nákladů podle závěrů XIV. sjezdu KSČ a v souladu se závěry sjezdu rozvíjet komplexní socialistickou racionalizaci a usměrňovat rozvoj iniciativy podniků a pracujících k zabezpečení soustavného růstu ekonomické efektivnosti výroby;

2. úbytek příjmů ze socialistického hospodářství je sice částečně zmírněn zvýšením výnosu daně ze mzdy o 9,2 mld. Kčs, avšak toto zvýšení zdaleka nezabezpečuje vyrovnanost státního rozpočtu, neboť rozpočtové výdaje s výjimkou zmíněných výdajů na hospodářství zůstávají v podstatě nezměněny.

Proto bylo nutno k vyrovnání úbytku vlastních rozpočtových příjmů v zájmu dodržení zásady, že republikové státní rozpočty jsou vyrovnané, zvýšit dotace z federálního státního rozpočtu do státního rozpočtu ČSR z 12,4 mld. Kčs na 38,2 mld. Kčs, tj. o 25,8 mld. Kčs. Tato kvantitativní, avšak současně také kvalitativní změna ve vztazích mezi státním rozpočtem federace a státním rozpočtem ČSR je v plném souladu se závěry XIV. sjezdu KSČ o zvýšení úlohy federálního rozpočtu a posílení jeho integrační funkce při rozvíjení jednotné československé ekonomiky.

Zvýšená závislost státního rozpočtu ČSR na federálním státním rozpočtu samozřejmě neznamená, že již není třeba věnovat takovou pozornost zabezpečování vlastních rozpočtových příjmů a hospodárnému a efektivnímu vynakládání rozpočtových výdajů. Naopak, na tom, jak se při realizaci státního rozpočtu podaří zabezpečit vlastní rozpočtové příjmy na jedné straně a efektivně vynakládat rozpočtové výdaje na straně druhé, závisí vytvoření žádoucího rozpočtového přebytku a tím i možnost uspokojit další potřeby, které při sestavování státního rozpočtu nebylo možno zabezpečit. Proto musí být snahou všech orgánů a organizací, na jejichž dobré práci závisí úspěšné rozpočtové hospodaření, aby konkrétními činy naplňovaly hlavní cíl programu hospodářské politiky KSČ, zajistit v souladu se socialistickým způsobem života vyšší uspokojování potřeb obyvatelstva a další upevňování životních jistot pracujících, a to na základě trvalého rozvoje a zvyšování efektivnosti společenské výroby.

Pokud se týká navržené změny čl. III vládního návrhu zákona, jak je obsažena ve společné zprávě výborů pro plán a rozpočet a ústavně právního výboru /tisk 127/ a podle které čl. III zní: "Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení", je tato změna doporučována v souladu se schváleným federálním zákonem o změně státního rozpočtu federace, přičemž platí ustanovení čl. II vládního návrhu zákona, podle kterého se na upravený státní rozpočet ČSR zúčtují rozpočtové příjmy a výdaje, které byly uskutečněny v rozpočtovém roce 1971, pokud přísluší do tohoto státního rozpočtu.

Vzhledem k tomu, že vládní návrh zákona ČNR, kterým se mění zákon ČNR č. 148/70 Sb., o cílech a hlavních úkolech státního prováděcího plánu rozvoje národního hospodářství ČSR a o státním rozpočtu ČSR na rok 1971 je v plném souladu s úpravami ve státoprávním uspořádání Československé federace a zabezpečuje změny, které z toho vyplývají pro rozpočtové hospodaření, doporučuji ČNR jménem výboru pro plán a rozpočet a ústavně právního výboru, aby vládní návrh zákona /tisk 118/ schválila ve znění obsaženém ve společné zprávě výboru pro plán a rozpočet a ústavně právního výboru /tisk 127/.

Předseda ČNR E. Erban: Děkuji soudruhu zpravodajovi za jeho zprávu. Hlásí se někdo do rozpravy? Do rozpravy se nikdo nehlásí. Můžeme přistoupit k hlasování. Doporučuji, abychom hlasovali o celém projednávaném vládním návrhu zákona najednou, a to ve znění předložené písemné zprávy obou výborů. Jsou nějaké námitky nebo připomínky k tomuto postupu při hlasování? /Nebyly./ Nejsou.

Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem zákona ČNR, kterým se mění zákon ČNR č. 148/70 Sb., o cílech a hlavních úkolech státního prováděcího plánu rozvoje národního hospodářství ČSR a o státním rozpočtu ČSR na rok 1971, a to ve znění předložené společné zprávy výboru pro plán a rozpočet a výboru ústavně právního, nechť zvedne ruku. /Hlasuje se./

Je někdo proti? /Nikdo./

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./

Děkuji, tím ČNR projednala šestý bod denního pořadu.

Sedmým bodem schváleného pořadu je


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP