Předseda SL Smrkovský: Děkuji. Slovo
má poslanec Pastyřík.
Posl. Pastyřík: Soudruzi! Ze zpravodajské
zprávy poslance dr. Kyselého vyplynul návrh
na změnu § 84 odst. 1 s tím, že tento
odstavec má být vypuštěn.
V tom případě navrhuji, aby byl vypuštěn
i odst. 2, poněvadž funkci prvního odstavce
jsem spatřoval v tomto návrhu zákona v tom,
že kluby projednávají politické otázky
spojené s činností sněmovny a s činností
jednotlivých výborů. Když v tomto návrhu
zákona není stanovena obsahová činnost
těchto zájmových skupin, stojí otázka,
kdo bude řídit tyto zájmové skupiny
a komu budou podčiněny. V tom případě
by měl být vypuštěn i odstavec druhý
§ 84 a doporučuji, aby se tak stalo.
Posl. Junás: Mám pripomienku k časti
piatej piateho bodu. Tam sa v jednej vete hovorí: Funkčný
plat prislúcha predsedovi, podpredsedom FZ, predsedom a
podpredsedom oboch snemovní ešte po dobu troch mesiacov
po skončení ich funkcie. Chcel by som povedať
len toľko, či je to správne, či by sa
nemali aj títo súdruhovia podriadiť jednotným
normám, ktoré v našej republike platia.
Předseda SL Smrkovský: Děkuji. Kdo
se dále hlásí o slovo? /Nikdo se nehlásil./
Nikdo.
Táži se navrhovatele i zpravodaje, zda jsou schopni
okamžitě, bez vzájemné porady, zaujímat
stanovisko, nebo zda potřebují na to nějaký
kratičký čas, aby se mohli poradit.
Mpř. FS Zedník: Soudružky a soudruzi,
dovolte mi, abych doporučil přerušení
jednání pléna vzhledem k tomu, ze došlo
k závažným návrhům na změny
ustanovení jednotlivých paragrafů, aby byl
svolán ústavně právní výbor
spolu se skupinou navrhovatelů a posoudili znovu připomínky,
na které už stejně reagoval poslanec akad.
Knapp, předseda ústavně právního
výboru, s nímž se ztotožňuji. Ovšem,
je třeba tyto věci posoudit v širším
kolektivu.
Předseda SL Smrkovský: Kolik času
na to předpokládáte?
Mpř. FS Zedník: Půl hodiny.
Zpravodaj posl. dr. Kyselý: Pripojujem sa k návrhu.
Předseda SL Smrkovský: Soudruh zpravodaj
se připojuje. Přerušuji jednání
do 11 hodin.
Předseda SL Smrkovský: Pokračujeme
v jednání. Prosím zpravodaje dr. Kyselého,
aby podal zprávu.
Zpravodaj posl. dr. Kyselý: Vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, ústavnoprávny
výbor, ktorý práve skončil a ktorý
zasadal za prítomnosti navrhovateľov a poslancov,
ktorí podali pozmenovacie návrhy, došiel k
tomuto záveru.
Súdruh Laštovička požadoval, aby v §
32 a 33 bola daná možnosť ústnej interpelácie.
Po diskusii sme prišli v ústavnoprávnom výbore
k záveru, a to v tom zmysle, že právo dotazov
a interpelácií vyplýva z ústavného
zákona a tak sme si povedali, že tieto dve inštitúcie
existujú, ale ústavnoprávny výbor
sa snažil ich rozlíšiť. Nakoľko rozlíšenie
nemožno previesť obsahové, rozhodli sme sa previesť
rozlíšenie vo forme, a preto sme navrhli, aby interpelácie
boli podávané písomne. Na tomto svojom stanovisku
zotrval ústavnoprávny výbor i po diskusii
a navrhuje plénu ponechať § § 32 a 33 v
znení, ktoré je v návrhu zákona.
Ďalej súdruh Laštovička požadoval,
aby v § 66, 74 a 86, pokiaľ ide o disciplinárne
konanie, o jeho výsledku rozhodovalo plénum. Ústavnoprávny
výbor pripustil, že takáto koncepcia je možná,
ale predsa len sa priklonil k tomu, aby vyšetrovateľom
bol mandátový a imunitný výbor a aby
rozhodujúcim orgánom bolo Predsedníctvo snemovne,
a to taktiež preto, aby mohol byt uplatňovaný
opravný prostriedok, ktorý je obvyklý pri
každom rozhodnutí, či v súdnom, alebo
administratívnom konaní. Domnievame sa, že
tento dvojinštančný postup je správny,
lebo odsúdený sa môže vždy obrátiť
na plénum, aby rozhodlo o jeho odvolaní. Preto ústavnoprávny
výbor navrhuje taktiež ponechať § §
66, 74 a 86 v pôvodnom znení.
Súdruh Manďák vyslovil pochybnosť, či
je správne, aby podľa § 3 ods. 1 predsedal ustavujúcej
schôdzi Federálneho zhromaždenia člen
Predsedníctva bývalého FZ. Navrhuje to zmeniť
v tom zmysle, že to má byť najstarší
člen novozvoleného zboru. I tu ústavnoprávny
výbor hovorí, že takáto štruktúra
voľby je možná. V pôvodnom návrhu
to tak bolo, ale rozhodli sme sa pre toto riešenie preto,
že sa nám zdá, že tu má byt určitá
kontinuita medzi starým a novým orgánom.
Pritom tu niet nič nelogického, pretože mandát
člena Predsedníctva končí až
vtedy, keď je zvolené nové Predsedníctvo.
Jeho mandát je teda po práve. Nie je to nič
umele vykonštruované, naopak sa nám zdá,
že by bolo nesprávne, keby najstarší člen
predsedal a pritom sám nemal zložený sľub.
Nie je relevantné, či člen Predsedníctva,
ktorý bude predsedať ustavujúcej schôdzi,
bude zvolený alebo nie. Jeho mandát vyplýva
zo zákona a končí zvolením nového
Predsedníctva.
Poslanec Manďák mal návrh, že by sa interpelácie
mali zvýrazniť tým, že by ich nepodávali
jednotliví poslanci, ale skupina poslancov. Toto prerokúval
ústavnoprávny výbor a domnieva sa, že
takáto koncepcia by bola obmedzením práva
poslanca. Ústavný zákon dáva možnosť
jedinému poslancovi toto právo uplatniť a je
ťažko v zákone vyjadriť opak.
Pokiaľ ide o § 38, poslanec Mandák požiadal,
aby navrhovateľ, či už je to vláda, iný
kolektívny orgán, alebo jednotlivý poslanec,
mal povinnosť zdôvodňovať návrh
alebo zmenu ekonomicky, aby uviedol, akej rozpočtovej kapitoly
sa návrh dotýka a v akej výške. Ústavnoprávny
výbor sa týmto návrhom taktiež zaoberal
a došiel k záveru, že ukladať túto
povinnosť poslancovi by nebolo správne, pretože
najmä neuvoľnený poslanec by mal veľmi ťažkú
situáciu so zháňaním podkladov a ich
zdôvodňovaním. Preto navrhujeme ponechať
§ 38 v nezmenenej forme.
Poslanec Pastyřík navrhol zrušiť ods.
1 § 84, pretože právo prináleží
NF alebo autonómnemu rozhodovaniu politických strán.
Jeho návrh je logický, pretože ods. 2 nemá
svoje opodstatnenie. Navrhujem ako spravodajca a ústavnoprávny
výbor s tým súhlasí, aby i ods. 2
§ 84 bol zrušený. Škrtne sa celý
paragraf 84 a v dôsledku toho sa prečíslujú
ďalšie paragrafy.
Pripomienka poslanca Junása sa týkala trojmesačného
odkladu funkčných platov funkcionárov snemovne
a FZ. Domnievam sa, že toto ustanovenie je správne,
pretože podľa Zákonníka práce má
každý pracovník nárok na výpovednú
lehotu. Uvolnený funkcionár je tiež quasi pracovný
pomer a bolo by kruté, keby tento pracovník nemal
možnosť trojmesačnej lehoty, aby sa mohol o seba
postarať. Navrhujem ponechať toto ustanovenie v pôvodnej
forme.
Předseda SL Smrkovský: Děkuji. Slovo
má poslanec ing. Junás.
Posl. ing. Junás: Súdružky a súdruhovia,
nepovažujem ustanovenie za správne. Koľko sme
vymenili za posledný rok podpredsedov? To znamená,
že Snemovňa ľudu odvolá podpredsedu a
podľa toho on má nárok na trojmesačný
plat. To by sme mohli uplatniť potom i na ďalších
orgánoch. Prax je taká, že keď súdruh
Lenárt vykonával funkciu predsedu vlády,
skončil funkciu predsedu vlády a s tým skončil
i jeho funkčný plat. Bol preložený na
druhý úsek a na základe toho týmto
spôsobom to skončilo. Teraz bude robiť niekto
riaditeľa alebo podpredsedu apod. Čo sa bojíme
v tejto republike, že tu niet práce a že ten
človek, keď je postavený na tomto úseku,
že nebude mocť v tejto republike žiť alebo
ako? Však, keď budú nové voľby, každý
poslanec už vie tri mesiace dopredu, či bude alebo
nebude kandidovaný a na základe toho staré
Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia je povinné,
aby o umiestnení týchto súdruhov potom rozhodlo.
Předseda SL Smrkovský: Kdo se dále
hlásí o slovo? Poslanec Manďák. Dávám
mu slovo.
Posl. Manďák: Mám za to, že vysvětlení
zpravodaje, zejména k § 3, je nepřesvědčivé
a právně pochybené.
Doporučuji proto, abychom o § 3 odst. 1, to znamená
o tom, kdo má řídit ustavující
schůzi, hlasovali odděleně, zvlášť.
Předseda SL Smrkovský: Už nikdo není
přihlášen. Předávám slovo
navrhovateli Zedníkovi.
Místopředseda FS Zedník: Soudružky
a soudruzi poslanci, vzhledem k tomu, že jsem byl přítomen
jednání ústavně právního
výboru, a to už po několikáté,
a jsem přesvědčen o tom, že přípravě
tohoto zákona byla věnována opravdu velká
pozornost, že byly také zohledňovány
připomínky jednotlivých výborů,
posuzovány bedlivě, a dnes rovněž ústavně
právní výbor jednomyslně usnesl až
na § 84 náš návrh o jednacím řádu
schválit beze změny, jménem navrhovatelů
se k tomuto návrhu připojuji.
Předseda SL Smrkovský: Prosím zpravodaje
dr. Kyselého.
Zpravodaj posl. dr. Kyselý: Súdružky
a súdruhovia poslanci, ja som odpovedal a je vidieť,
že neuspokojivo. Keď sme u § 3 ods. 1, bol predmetom
najobsiahlejších diskusií, ktoré sme
okolo toho mali. Keď som na tom zotrval, doplním ešte
tým: Mali sme takú voľbu, či máme
dbať na to, aby sa dokončil volebný systém,
alebo či máme dbať najskôr na formality.
My sme sa rozhodli preto najskôr dokončiť voľby
a potom ísť za formalitami. To bol druhý taký
argument, prečo sme na tomto návrhu zotrvali.
Pokiaľ ide o nesúhlas poslanca Junása, rád
by som ho vyviedol z omylu, lebo viem, že takáto prax,
vyplácať určitú dobu, či už
tri mesiace, alebo niekde je to pol roka, je zavedená u
všetkých centrálnych orgánov. To znamená,
že by Federálne zhromaždenie bolo nejakou výnimkou
a neviem prečo.
Preto navrhujem, je tu formálny návrh, o ktorom
súdruh predseda dá hlasovať, aby sme o §
3 bez rozpravy hlasovali oddelene.
Předseda SL Smrkovský: Soudružky a soudruzi
poslanci, rozprava je skončena. Než dám hlasovat,
konstatuji, že místo dosavadního znění
§ 84 odst. 2, kde se říká: "Disciplinární
řízení se zahájí na návrh
předsednictva sněmovny nebo na návrh uraženého"
bude nové znění, a to toto: "Disciplinární
řízení se zahájí na návrh
uraženého nebo z iniciativy mandátového
a imunitního výboru."
Dále konstatuji. že na návrh poslance Pastyříka
se vypouští § 86 - staré číslování
- kde je: "Poslanci FS se mohou se souhlasem předsednictva
sněmovny sdružovat v zájmových skupinách."
A poslední - že o § 3 odst. 1, týkajícím
se řízení první ustavující
schůze, dám hlasovat samostatně.
Budeme hlasovat o návrhu, jak byl předložen,
zdůvodněn a nyní obhájen s výjimkou
odst. 1 § 3, kde dám hlasovat potom zvlášť.
Táži se, kdo souhlasí s tím, aby návrh
poslanců Dohnala, dr. Hataly, akad. Knappa, J. Kouby, Mikové
a Zedníka na vydání zákona o jednacím
řádu Federálního shromáždění
ČSSR /tisk 5/ byl schválen ve znění
společné zprávy mandátového
a imunitního výboru, výborů ústavně
právního, zahraničního, branného
a bezpečnostního, rozpočtového, pro
hospodářskou politiku, kulturního a pro sociální
politiku, tj. ve znění, které máte
před sebou jako tisk 5/5 SL, a ve znění návrhů
zpravodaje dr. Kyselého, se změnami, které
jsem už četl, nechť zvedne ruku! /Děje
se./
Děkuji. Kdo je proti? /Nikdo se nehlásil./ Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? Dva.
Proti dvěma hlasům poslanců, kteří
se zdrželi hlasování, návrh zákona
byl schválen.
Nyní dám hlasovat o § 3 odst. l, kde prosím,
aby zpravodaj před hlasováním ještě
jednou řekl sněmovně, v čem je spor.
Zpravodaj posl. dr. Kyselý: Súdruh poslanec
Manďák požaduje, aby v § 3 ods. 1 návrhu
zákona o rokovacom poriadku Federálneho zhromaždenia
predsedal ustavujúcej schôdzi snemovne nie delegovaný
člen Predsedníctva FZ , ale najstarší
člen novozvoleného zboru. To je návrh poslanca
Manďáka.
Předseda SL Smrkovský: Dám hlasovat
nejdříve o protinávrhu, tj. o návrhu
poslance Manďáka. Než se tak stane, táži
se, nakolik nám mohou vzniknout komplikace vzhledem ke
stanovisku Sněmovny národů. Konstatuji, že
Sněmovna národů souhlasí s původním
návrhem, jak byl naší sněmovně
předložen. Prosím, aby k tomu bylo přihlédnuto.
Dám hlasovat. Kdo souhlasí s návrhem poslance
Manďáka, aby byl přijat odst. 1 § 3 ve
znění, které on navrhuje v rozporu s návrhem
předkladatelů a se stanoviskem Sněmovny národů.
Kdo je pro návrh poslance Manďáka? /Hlasuje
se./ Devět.
Dám hlasovat o původním návrhu, předneseném
zpravodajem.
Kdo je pro, nechť zvedne ruku. /Děje se./ Děkuji,
myslím, že není třeba sčítání,
že výsledek je jednoznačný.
Konstatuji, že z přítomných poslanců
hlasovala pro uvedený návrh nadpoloviční
většina, kterou vyžaduje čl. 40 odst.
3 úst. zákona o čs. federaci k platnému
usnesení sněmovny.
Zákon o jednacím řádu FS ČSSR
byl tedy Sněmovnou lidu schválen.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
zpravodaj dr. Kyselý přednesl ve své zprávě
také doporučení ústavně právního
výboru, aby Sněmovna lidu přijala v souvislosti
se schválením zákona o jednacím řádu
Federálního shromáždění
toto usnesení:
"Sněmovna lidu ve druhé schůzi dne 5.
června 1969 přijala toto usnesení:
Sněmovna lidu ukládá svému předsednictvu,
aby před vyslovením souhlasu podle § 38 odst.
4 zák. o jednacím řádu Federálního
shromáždění ČSSR, že vláda
ČSSR nepředloží zásady připravovaného
zákona, si vyžádalo /předsednictvo/
stanovisko příslušných výborů
Sněmovny lidu."
Doporučujeme, aby toto usnesení bylo přijato,
a proto o něm dávám hlasovat.
Kdo souhlasí s navrhovaným usnesením, nechť
zvedne ruku. /Děje se./ Děkuji, kdo je proti? Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? Jeden. Děkuji.
Usnesení navrhované ústavně právním
výborem je přijato nadpoloviční většinou
poslanců Sněmovny lidu.
Protože jsme měli přestávku během
jednání, budeme pokračovat.