Dalším bodem pořadu našeho jednání
je
Návrh odůvodní poslankyně Dohnalová,
kterou prosím, aby se ujala. slova.
Posl. Dohnalová: Ústavně právní
výbory Sněmovny lidu a Sněmovny národů
předkládají sněmovnám návrh
ústavního zákona, jímž se mění
některá ustanovení ústavy a ústavního
zákona č. 81/1968 Sb. Jde v podstatě o změnu
článku 86 odst. 1 a čl. 91 ústavy
ve znění pozdějších ústavních
zákonů. Základním důvodem pro
vydání navrhovaného ústavního
zákona je skutečnost, aby bylo umožněno
provádět změny ve stupních a druzích
národních výborů. Jak je známo,
připravují obě národní rady
úpravy, které na základě analýzy
dosavadního uspořádání národních
výborů mají provést určité
změny ve stupních a druzích národních
výborů, jakož i v jejich působnosti.
Přípravné práce ve Slovenské
socialistické republice pokročily již tak daleko,
že lze očekávat provedení některých
změn v soustavě národních výborů
ještě v letošním roce.
Ústavní zákon č. 143/1968 Sb. o čs.
federaci neupravil beze zbytku problematiku postavení a
organizace národních výborů, která
je upravena v VII. hlavě ústavy, zejména
pokud jde o jejich stupně a druhy. Tak zůstaly v
platnosti články 86 odst. 1 a článek
91, které zakotvují obecně třístupňovou
soustavu národních výborů. Článek
86 odst. 1 ústavy mluví obecně o národních
výborech jako o orgánech státní moci
a správy v krajích, okresech a obcích. Článek
91, který byl již třikrát novelizován,
uvádí výslovně ve svém prvém
odstavci, že národní výbory jsou krajské,
okresní a v obcích městské nebo místní.
Znění těchto článků
ústavy neumožňuje národním radám,
aby podle článku 140 ústavního zákona
o čs. federaci stanovily svými zákony územní
členění republik bez ohledu na stupně
a druhy národních výborů. Proto ústavně
právní výbory navrhují změnu
těchto dvou článků ústavy.
Přitom dochází ke zjednodušení,
že novelizací článku 91 se odstraňují
i předchozí novelizace tohoto článku.
V souvislosti s uvedenými změnami je třeba
upravit i některá ustanovení ústavního
zákona č. 81/1968 Sb., jímž se přechodně
upravují některé otázky voleb soudců.
Tento zákon ve svém prvém článku
svěřil volbu soudců provádějících
rehabilitační řízení pro Nejvyšší
soud, pro vyšší vojenské soudy a pro krajské
soudy v českých krajích Národnímu
shromáždění, pro krajské soudy
na Slovensku Slovenské národní radě.
Důsledné provedení zákona o čs.
federaci vyžaduje úpravu v tom směru, aby tyto
soudce pro krajské soudy v České socialistické
republice volila Česká národní rada.
Článek druhý tohoto zákona svěřil
volbu soudců okresních soudů krajským
národním výborům. Vzhledem k připravovaným
úpravám stupňů a druhů národních
výborů je třeba volbu soudců okresních
soudů svěřit jinému zastupitelskému
sboru nežli jsou krajské národní výbory.
Přitom je nutno vyřešit i otázku volby
soudců krajských soudů. Navrhuje se proto
novelizovat článek druhý ústavního
zákona č. 81/1968 Sb. tak, aby soudce krajských
i okresních soudů volily příslušné
národní rady. Jako logický důsledek
této úpravy je § 3 navrhovaného ústavního
zákona, podle něhož předsedy a náměstky
okresních a krajských soudů ustanovuje předsednictvo
příslušné Národní rady.
Ústavně právní výbory obou
sněmoven projednaly návrh ústavního
zákona dne 12. května t. r. Jejich návrh
vydaný jako tisk č. 6 byl zaslán k vyjádření
vládě Československé socialistické
republiky a také k zaujetí stanoviska oběma
národním radám. Národní rady
i federální vláda vyjádřily
v zásadě souhlas s návrhem ústavního
zákona. Doporučil však uvážit,
zda by neměl být § 1 upraven tak, že článek
91 ústavy upravuje i stupně a druhy národních
výborů a že vyjadřuje, že není
dotčena zákonodárná pravomoc Federálního
shromáždění v otázkách
upravených v tomto článku. Byl proto čl.
91 ústavy upraven tak, jak je uveden v návrhu ústavně
právních výborů ze dne 28. května
1969.
Dále doporučila Česká národní
rada, aby ústavní předpis upravil oprávnění
národních rad provést změny v územní
organizaci soudů a státních notářství.
Této připomínce bylo vyhověno tak,
jak je uvedena v § 4 návrhu ústavně
právních výborů ze dne 28. května
1969.
Předkládají proto ústavně právní
výbory Sněmovny lidu a Sněmovny národů
po projednání připomínek vlády
ČSSR a národních rad nové znění
návrhu označeného jako návrh k tisku
č. 6 ze dne 28. května 1969. Nová úprava
čl. 91 umožnila vypustit původní §
4, který se týkal pouze čl. 141 ústavního
zákona č. 143/1968 Sb. o čs. federaci. Toto
ustanovení mělo pouze odkazovat na zákonodárnou
působnost Federálního shromáždění
při úpravě postavení Prahy jako hlavního
města ČSSR. Nový text čl. 91 odkazuje
na všechny ústavní zákony, tedy i na
ustanovení čl. 141 a není proto třeba
jej výslovně uvádět.
Závěrem je nutno konstatovat, že jde pouze
o nejnaléhavější úpravu našich
ústavních předpisů. Ustanovení
o volbách soudců má přechodnou platnost
do té doby, nežli bude vydán ústavní
zákon podle čl. 145 ústavního zákona
č. 143/1968 Sb. Jakmile vyjde ústavní zákon
o organizaci soudů, pozbydou účinnosti ustanovení
tykající se voleb soudců. I pokud jde o postavení,
působnost, stupně a druhy národních
výborů, provádějí se navrhovaným
ústavním zákonem jen nejnutnější
změny, poněvadž definitivní úprava
postavení těchto orgánů moci a správy
bude zahrnuta v nové ústavě.
Vzhledem k tomu, co jsem uvedla ve své zprávě
i vzhledem k tomu, co je uvedeno v důvodové zprávě
k tisku č. 6 navrhuji, aby Sněmovna lidu schválila
návrh ústavního zákona, jímž
se mění některá ustanovení
ústavy a ústavního zákona č.
81/1 968 Sb. , a to ve znění návrhu ze dne
28. května 1969 označeného jako tisk k č.
6.
Předseda SL Smrkovský: Děkuji poslankyni
Dohnalové.
Prosím, kdo se hlásí do rozpravy? /Nikdo
se nehlásil./ Není tomu tak. Není divu, neboť
v této změně není nic, co by muselo
být ještě znovu projednáváno.
Jestliže se nikdo nehlásí, považuji projednání
tohoto bodu za ukončené a přistoupíme
k hlasování.
Vzhledem k tomu, že jde o změnu ústavního
zákona, je třeba k jejímu přijetí
podle čl. 41 ústavního zákona o čs.
federaci souhlasu třípětinové většiny
všech poslanců Sněmovny lidu, tj. 176 poslanců.
Prosím skrutátory - ověřovatele SL,
aby se připravili ke sčítání
hlasů.
Přistoupíme nyní k hlasování.
Kdo souhlasí s tím, aby byl schválen návrh
ústavně právních výborů
SL a SN na vydání ústavního zákona,
jímž se mění některá ustanovení
ústavy a ústavního zákona č.
81/1958 Sb. /tisk 6 - ve znění z 28. května
1969/, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./
Prosím skrutátory, aby sčítali hlasy.
Konstatuji, že pro ústavní zákon se
vyslovili 203 poslanci. Kdo je proti? /Nikdo./ Kdo se zdržel
hlasování? /Tři./
Konstatuji, že z poslanců Sněmovny lidu hlasovalo
pro předložený návrh 203 poslanců,
tj. požadovaná třípětinová
většina.
Ústavní zákon, jímž se mění
některá ustanovení ústavy a ústavního
zákona č. 81/1968 Sb., byl Sněmovnou lidu
schválen.
Třetím bodem dnešního pořadu
je
Návrh odůvodní ministr vlády ČSSR
dr. Kučera, kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr dr. Kučera: Vážená Sněmovno
lidu, soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi, abych úvodem
ke zdůvodnění vládního návrhu
zákona o odpovědnosti za škodu způsobenou
nezákonným rozhodnutím nebo nesprávným
úředním postupem státních orgánů,
který budete dnes projednávat, citoval výrok
předsedy federální vlády ing. Oldřicha
Černíka, vysloveny na celostátní poradě
představitelů státních orgánů,
konané dne 19. května 1969: "Jestliže
zdůrazňujeme, že základní funkce
a smysl činnosti státních orgánů
a celostátního aparátu spočívá
v plnění úkolů, jež jsou jim
stanoveny zákony socialistického státu, zdůrazňujeme
zároveň princip socialistické zákonnosti
jako jeden z vedoucích principů naší
socialistické společnosti."
Ano, vážené soudružky a vážení
soudruzi, když na jedné straně chceme, a to
zřejmě plným právem, aby občané
a organizace plně dodržovali zákony, musíme
na druhé straně usilovat o to, aby zákonů
správně používaly všechny státní
orgány a jejich pracovníci , popř. orgány,
na něž úkoly státních orgánů
přešly.
Řádný výkon pravomocí všech
státních orgánů, orgánů
národních republik i orgánů federálních
patří nepochybně ke stěžejním
společenským zájmům a je ho třeba
prosazovat všemi vhodnými prostředky a snažit
se o to, aby se i v tomto směru zvýšila a upevnila
státní disciplína. Musíme dbát
o stálé prohlubování principů
zákonnosti v jejich činnosti a zakotvit za tímto
účelem v našem právním řádu
náležité zákonné záruky,
jež by účinně zabezpečily ochranu
občanů i organizací před takovou činností
státních orgánů, která by nebyla
v souladu s právními předpisy našeho
státu.
Vydání zákona, který by takovéto
otázky řešil, předvídal už
občanský zákoník přijatý
Národním shromážděním
v roce 1964. Zásady zákonné úpravy
v tomto smyslu projednaly pak výbory Národního
shromáždění v roce 1967. Lze tedy říci,
že předkládaný zákon je výsledkem
velmi pečlivé a dlouhé legislativní
přípravy. Vláda jím plní i
jeden z bodů svého vládního prohlášení.
Jsem přesvědčen, že zákon bude
mít své významné místo i v
našem právním řádu, stane se
důležitým nástrojem upevňování
a prohlubování socialistické zákonnosti.
Zákon se bude týkat jak rozhodovací činnosti
a nesprávného úředního postupu
soudů na úseku civilním a trestním
a činností státních notářství,
tak i všech státních orgánů v
rozsáhlé oblasti státní správy.
Již z toho je vidět o jak významný zákonodárný
akt jde a jaké závažné právně
politické cíle sleduje. I když je třeba
konstatovat, že majetková odpovědnost za nezákonnou
činnost státních orgánů je
v zákonodárství některých států
socialistických i kapitalistických již upravena,
chtěl bych naproti tomu vyzdvihnout, že není
provedena do takové hloubky, jako je v tomto navrženém
zákoně.
Jak jsem se již zmínil, vztahuje se úprava
obsažená ve vládním návrhu jak
na nezákonnosti, k nimž došlo vydáním
nezákonného rozhodnutí, tak i na nezákonnosti,
k nimž došlo v úředním postupu,
který nevyústil v rozhodnutí. V obou případech
je ovšem předpokladem, že tím byla účastníku
řízení, občanu nebo organizaci způsobena
škoda.
Vedle toho je do návrhu převzata, i dosavadní
úprava odškodnění za vazbu a trest,
obsažená v paragrafech 371-374 trestního řádu,
kdy nárok na odškodnění v některých
případech vzniká, i když nejde o rozhodnutí
nezákonná. Majetkovou odpovědnost za škodu
způsobenou činností státních
orgánů nese ve vztahu k poškozeným účastníkům
řízení stát, jehož jménem
tyto orgány vystupují. To však ještě
neznamená, že státní orgány popřípadě
jejich pracovníci tento majetkový dopad odpovědnosti
nepocítí. Stát má vůči
státním orgánům postih, jímž
na nich může požadovat, aby mu uhradily vše,
co musel z důvodů své odpovědnosti
poškozeným účastníkům
vyplatit. Státní orgán má pak postih,
byť i jen v omezeném rozsahu, vůči těm
pracovníkům, kteří se na vydání
nezákonného rozhodnutí podíleli a
jejichž vina byla zjištěna v trestním
nebo kárném řízení.
Tato reparační, náhradová funkce navrženého
zákona je však pouze jednou stránkou věci.
Druhou stránkou je jeho funkce preventivní a výchovná,
která je neméně významná, ne-li
ještě významnější.
Tento zákon má být nejen právním
prostředkem směřujícím k tomu,
aby důsledky vzniklé nezákonností
byly ve formě náhrady škody napraveny, ale
především účinným instrumentem
sledujícím cíl, aby se v činnosti
státních orgánů prohloubila státní
disciplína, aby v nich pevně zakotvilo dodržování
socialistické zákonnosti, aby tedy ke škodám
způsobeným nezákonnou činností
nedocházelo, anebo aby k ní docházelo alespoň
v míře co nejmenší.
Domnívám se, že ze jména toto poslání
zákona jeho význam značně podtrhuje,
neboť je nepochybně pro společnost výhodnější
škodám předcházet než vzniklé
škody napravovat.
Závěrem bych chtěl prohlásit, že
změny zákona, které jsou navrhovány
ve společné zprávě výboru ústavně
právního a rozpočtového Sněmovny
lidu a které jsou zcela v souladu se stanoviskem, jež
k návrhu zákona zaujaly stejné výbory
Sněmovny národů, jsou plně v intencích
vládního návrhu. Naopak bych chtěl
soudruhům poslancům a poslankyním za jejich
připomínky a náměty v tomto směru
poděkovat.
Doporučuji proto jménem vlády ČSSR,
aby Sněmovna lidu předložený vládní
návrh zákona o odpovědnosti za škodu
způsobenou rozhodnutím orgánu státu
nebo jeho nesprávným úředním
postupem, schválila.
Předsedající mpř. SL Valo:
Ďakujem za prednesené zdôvodnenie. Spoločným
spravodajcom za ústavnoprávny a rozpočtový
výbor k tomuto bodu je dr. Kyselý. Prosím,
aby sa ujal slova.
Zpravodaj posl. dr. Kyselý: Vážené
súdružky a súdruhovia poslanci. vládny
návrh zákona o zodpovednosti za škodu spôsobenú
rozhodnutím alebo nesprávnym úradným
postupom patrí nesporne k významným návrhom,
nakoľko má, ako to zdôraznil už i s. minister
dr. Kučera, zabezpečiť občanom i organizáciám
účinnú ochranu, spadajúcu do majetkovej
zodpovednosti štátu vo všetkých prípadoch,
kde došlo k porušeniu socialistickej zákonnosti
v činnosti štátnych orgánov, a to súdov
civilných a trestných, štátnych notárstiev,
štátnych orgánov správnych, štátnych
organizácií i tých orgánov spoločenských
organizácií pri plnení úloh štátneho
orgánu, ktoré na tieto organizácie prešli.
Schválením tohto návrhu zákona bude
splnený ďalší bod vyhlásenia vlády.
Návrh zákona, ktorý dnes prerokúvame,
je už dlho očakávaný našou verejnosťou.
Treba ovšem ešte dodať, aby poslancom bolo vcelku
jasné, že pokiaľ tento zákon má
plne uspokojiť garancie práv občanov, je len
prvým krokom a že bude potrebné nadväzovať
na ďalšie dobudovanie nášho právneho
poriadku, hlavne vydanie zákona o správnom súdnictve,
ako to vyplynie z môjho ďalšieho prednesu.
Z retrospektívneho pohľadu vidíme, že
vydanie takéhoto zákona predvídal už
Občiansky zákonník z roku 1950, keď
stanovil, že zodpovednosť za škodu spôsobenú
nesprávnym postupom v úradnom výkone upraví
zvláštny zákon. Takýto obecný
zákon po celé roky ovšem vydaný nebol
a nebol vydaný ani v roku 1964, kedy bol schválený
nový občiansky zákonník, ktorý
sa znova - ako sa za uplynulé štyri roky ukázalo
- obmedzil len na konštatovanie, že štátny
orgán alebo orgán, na ktorý prešli úlohy
štátneho orgánu, zodpovedá tiež
za škodu spôsobenú nezákonným
rozhodnutím podľa úpravy obsiahnutej vo zvláštnych
predpisoch. Toto ustanovenie bolo možno prakticky aplikovať
len na prípady odškodnenia za neoprávnenú
väzbu a trest, upravené v § 371-374 trestného
poriadku. Iný zvláštny predpis vydaný
nebol a nebolo teda možné, aby bola občanovi
nahradená škoda, ktorá mu vznikla napr. nezákonným
rozhodnutím národného výboru, i keď
Občiansky zákonník z roku 1964 výslovne
stanovil, že štátny orgán za takúto
škodu zodpovedá.
Sľuby, obsiahnuté v oboch občianskych zákonníkoch
budú teda uskutočnené komplexnou úpravou,
ktorá je obsiahnutá v návrhu zákona,
ktorý dnes prerokúvame. K tomu treba ešte dodať,
že je to z hľadiska právneho matéria veľmi
ťažká a jej súhrnná úprava
nemá obdoby ani v meradle európskom.
Návrh zákona o zodpovednosti za škodu spôsobenú
rozhodnutím alebo nesprávnym úradným
postupom bol dôkladne prerokovaný vo výbore
ústavnoprávnom a vo výbore rozpočtovom.
Oba výbory doporučili predložený návrh
plénu snemovne na schválenie so zmenami, ktoré
sú obsiahnuté v písomnej správe, ktorú
máte k dispozícii.