Středa 15. října 1969

Zkušenosti i poznatky posledních dnů ukazují, že pracující z Čech i Slovenska jsou ochotni znovu obětavě pomáhat při rekonstrukci národního hospodářství. Budou ale zřejmě chtít jedno: aby jejich práce a úsilí měly jasný smysl a konkrétní cíl. Myslím, že je třeba přestat jenom hovořit o zlatých českých rukou, o chytrosti českého a slovenského člověka, ale začít konkrétně a cílevědomě řídit a organizovat naši republiku.

Slova nám nic nezachrání, všeobecné rozbory a prognózy, touhy po konvertibilitě koruny, srovnávání, za kolik let či měsíců můžeme dohnat tu či onu zemi, jsou dnes druhořadé a někdy zbytečné. Dosáhnout toho, aby koruna byla směnitelná především doma, v našich obchodech, aby byla směnitelná za dostatek zboží dobré kvality a v takovém sortimentu, jaký naši občané potřebují, dosáhnout toho lze pouze konkrétními ekonomickými činy.

Je u nás velmi nízká osobní odpovědnost za vykonanou práci. Začneme ji upevňovat velmi důrazně, ale odshora, od pracovníků centrálních orgánů. Zde může Sněmovna lidu svou kontrolní činností sehrát významnou úlohu.

Došlo u nás k hlubokému poklesu kázně nejen pracovní, ale i společenské. Bude třeba zřejmě přijmout i zákonná opatření a zesílit kontrolní činnost. Ale i kázeň se musí začít upevňovat od shora, nejen od mistra, ale od ministra. Neděláme to proto, abychom postupovali tvrdě proti pracujícím, ale proto, že je to v jejich vlastním zájmu.

V nejbližší době budeme muset soustředit naše úsilí na přípravu a projednávání těch zákonů, které mají významnou měrou přispět ke konsolidaci našeho národního hospodářství. Mezi tyto normy patří především zákon upravující soustavu národohospodářského plánování, který by měl - jak to velmi přesvědčivě ukázalo poslední období - posílit význam, úlohu a autoritu státních národohospodářských plánů a rozhodující vliv federálních orgánů v cílevědomém řízení jednotné československé ekonomiky. Neméně důležitý a naléhavý je i zákon, který upraví vztahy mezi státním rozpočtem federace a státními rozpočty obou národních republik, jakož i zásady rozpočtového hospodaření. V nejbližším období můžeme očekávat i předložení návrhu zákona o státním rozpočtu federace na příští rok. V souvislosti s tímto návrhem by se měla vyřešit i daňová povinnost podniků a působnost federálních ministerstev a federálních výborů. Vyřešení těchto obou problémů lze považovat za jeden z předpokladů pro vypracování státního rozpočtu pro příští rok.

Nová úprava podnikových daní by měla podstatně zjednodušit systém dosavadních odvodů a přispět i k vytvoření podmínek pro větší stabilizaci hospodaření podniků, růstu jejich rentability a současně i k účinnější regulaci jejich důchodů.

Rovněž zákon o působnosti federálních ministerstev a federálních výborů, který začaly výbory naší sněmovny projednávat již v letním období, by měl přesně vymezit působnost federálních orgánů, aby bylo zřejmé, která ze tří vlád skutečně vládne.

Lze očekávat, že se budeme v krátké době zabývat i dalšími návrhy zákonů z oblasti pracovního a sociálního práva i z dalších oblastí našeho právního řádu.

V zákonodárné činnosti budeme muset spolu s vládou vycházet ze zásady, že dovršení federalizačního procesu musí přispět jak k plnému uplatnění obou našich rovnoprávných národů, tak i k společenské a ekonomické integraci všude, kde to povede k rozvoji demokratických principů společenského uspořádání a k růstu společenského bohatství celé federace. Těmto základním hlediskům budeme muset podřizovat zákonodárné úpravy společenských vztahů ve všech oblastech.

Federativní uspořádání Československé socialistické republiky, pro- vedení ekonomické reformy a uskutečnění řady dalších změn v jednotlivých oblastech společenského života předpokládají především bohatou a složitou zákonodárnou činnost federálních a republikových orgánů. Zvláštní pozornost budeme muset věnovat zejména těm zákonům, které předvídá ústavní zákon o československé federaci a které mají svůj význam nejen pro dovršení federalizačního procesu, ale mnohé z nich mají významně napomáhat i stabilizaci a dalšímu rozvoji našeho národního hospodářství. Přípravu některých těchto zákonů směřujících k úplnému provedení ústavního zákona o československé federaci zahrnula vláda do svého programového prohlášení, s nímž předstoupila před Federální shromáždění již v únoru letošního roku a v němž označila vypracování těchto zákonů za svou přední povinnost. Vláda však nemohla ze známých důvodů tento úkol splnit.

Očekávám, že federální vláda bude ve svém programovém prohlášení, s nímž před naše obě sněmovny zítra předstoupí, co možná nejpřesněji konkretizovat program své činnosti, a to jak na úseku zákonodárných příprav, tak i v ostatních oblastech vnitropolitické i zahraničně politické činnosti.

Mezi základní podmínky pro splnění všech našich úkolů patří nesporně také vytvoření takového prostředí a atmosféry v naší sněmovně, v nichž se každý poslanec může plně a tvořivě zúčastňovat všech parlamentních prací, aby mohl vždy svobodně vyjádřit své názory i názory svých voličů a odůvodnit svá stanoviska. Tyto principy zdůrazňuji nejen pro jejich demokratickou podstatu, ale zejména proto, že jen otevřená konfrontace názorů může vyústit v nejsprávnější závěry, které budou odpovídat zájmům naší socialistické výstavby a vůli našeho lidu. A není jistě důležité jen to, jaké závěry a rozhodnutí budeme přijímat, ale i to, jakým způsobem, jakými metodami budeme přijímat svá rozhodnutí. Pravidla pro naše jednání a rozhodování jsou zákonnou formou upravena v jednacím řádu, který jsme projednávali a schválili v prvním pololetí letošního roku. Lze říci, že tento zákon vytvořil všechny potřebné předpoklady k tomu, abychom mohli přijímat racionální a přijatelné řešení všech otázek, které patří do působnosti Federálního shromáždění. Tím, že má náš jednací řád formu zákona, který budeme sami v naší praxi aplikovat, dovádíme vlastně princip ústavnosti a zákonnosti až do naší vlastní činnosti. Bude tedy záležet na nás samých, na našem smyslu pro demokratická práva.

Musíme ovšem počítat s mnoha překážkami na naší další cestě. Chtěla bych se vrátit k některým skutečnostem, na které soudruh dr. Gustáv Husák ve svém závěrečném projevu na posledním zasedání pléna ústředního výboru Komunistické strany Československa upozornil. Cituji: "Kterýkoliv úsek vezmeme do rukou, téměř znovu musíme hledat řešení. Řekl bych skoro jako ve vyhořelém domě... Kdyby to bylo tak jednoduché, jak to zde řekl jeden soudruh, "ať vládne vláda, ať dává příkazy", bylo by to strašně lehké. Ale vy víte velmi dobře z vlastní zkušenosti, že řekněme v této ekonomické oblasti je velká demoralizace od ministerstev až po poslední pracoviště. A to žádné nařízení, žádný zákon rychle nenapraví." Zde končí citát. O to bude naše práce těžší, že její výsledky nebyly a nejsou vždy odvislé jen od našeho vlastního úsilí, našich vlastních schopností a odbornosti, ale zvláště od zájmu, serióznosti, odpovědnosti, odbornosti a politického přístupu centrálních orgánů, předsednictva vlády, ministerstev a federálních výborů. Bude to vyžadovat z naší strany důslednost, náročnost a tvrdou kontrolu osudu zákonných opatření, usnesení a doporučení Sněmovny lidu a jejích výborů.

Domnívám se, že nelze připouštět nadále takový stav, aby jednotlivé výbory se neustále vracely ke svým minulým usnesením a konstatováním, že se neplní, protože porušování socialistické zákonnosti přece nespočívá jen v tom, že došlo k porušení zákona ve vztahu k osobní svobodě jednotlivce, ale také v porušování zákona o státním rozpočtu na daný rok, v porušování zákona o hospodářském plánu pětiletém i ročním, v porušování i takových zákonů, jako je třeba zákon o čistotě ovzduší, zákon o rodině apod.

Pravda, není to oblast, kde se dá dělat tzv. vysoká politika, ale pro skutečné zájmy a potřeby státu a lidu je to oblast velice významná a zaslouží si i více pozornosti našich publicistů.

Vážená sněmovno, soudružky a soudruzi, pro zbytek našeho funkčního období nás čeká mnoho práce, práce velmi namáhavé a složité. Jsem však přesvědčena, že to bude práce plodná a také úspěšná.

Nové vedení Komunistické strany Československa udělalo již nemálo k tomu, abychom překonali hlubokou politickou krizi v naší zemi. Byla rozhodným způsobem politicky poražena pravicová centra a odražen nápor antisocialistických sil. Stále konkrétněji se rýsují cesty, jak napravovat minulé chyby v naší společnosti. Důsledné uplatňování zásad marxismu-leninismu vede k vnitřnímu upevňování našeho státu i k jeho posílení v mezinárodní oblasti. Jsme dnes znovu pevnou součástí socialistického tábora.

Přistupujeme k upevnění systému řízení a řešení ekonomické problematiky.

Pro naše občany se vytvářejí podmínky klidné, tvůrčí práce i jistoty v politickém životě a hospodářské činnosti. Můžeme konstatovat, že oprávněně vzrůstá důvěra v socialistickou budoucnost Československa. Tato budoucnost je v našich rukou.

Pevně věřím, že my všichni - jako poslanci i jako sněmovna - svou politickou, organizátorskou, zákonodárnou i kontrolní činností vydatně pomůžeme k rozvoji zdravého procesu zahájeného na dubnovém zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa. Přeji vám všem k této další práci hodně nadšení, síly i dobrých výsledků. /Potlesk./

Předsedající místopředseda SL J. Valo: Ďakujem súdružke predsedníčke Snemovne ľudu za jej prejav a prosím, aby sa ujala ďalšieho vedenia našej schôdze.

Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová: Vážená Sněmovno lidu, vážené soudružky a soudruzi poslanci, volební komise skončila sčítání hlasů a podepsala zápis o dalších volbách.

Prosím předsedkyni volební komise poslankyni MUDr. Petrusovou, aby přečetla zápis o výsledku volby místopředsedy Sněmovny lidu, členů Sněmovny lidu do předsednictva Federálního shromáždění a předsedů výborů Sněmovny lidu.

Poslankyně MUDr. A. Petrusová: Zápis o voľbe podpredsedu Snemovne ľudu dna 15. októbra 1969:

Komisia poslancov, ktorej zloženie som vám čítala, oznamuje, že pri voľbe podpredsedu Snemovne ľudu bolo poslancom vydané 243 hlasovacích lístkov. Hlasovania sa zúčastnilo 239 poslancov, po skončení hlasovania komisia zistila, že bolo odovzdané spolu 239 platných hlasov. Z toho bolo odovzdané pre navrhnutého kandidáta Jaroslava Trojana 233 hlasov, proti 6, neplatný hlasovací lístok nebol, hlasovania sa zdržali 4 poslanci. Pre navrhnutého kandidáta bola odovzdaná nadpolovičná väčšina hlasov z počtu prítomných poslancov Snemovne ľudu. Podpísaní členovia volebnej komisie. /Potlesk./

Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová: Děkuji soudružce předsedkyni volební komise za podání zprávy.

Poslankyně MUDr. A. Petrusová: Ďalší zápis o voľbe členov Predsedníctva Federálneho zhromaždenia. Komisia vám oznamuje, že bolo vydané 243 hlasovacích lístkov, hlasovania sa zúčastnilo 234 poslancov, po skončení hlasovania komisia zistila, že bolo odovzdané pre navrhnutého kandidáta RSDr. Vasila Biľaka 229 hlasov, proti 5, pre Miroslava Zavadila 229 hlasov, proti 5, Aloisa Indru 229 hlasov, proti 5, Josefa Korčáka 230 hlasov, proti 4, Eduarda Manďáka 229 hlasov, proti 5, Viléma Nového 225 hlasov, proti 9, MUDr. Soňu Pennigerovú 229 hlasov, proti 5, Oldřicha Voleníka 231 hlasov, proti 3. Neplatné hlasovacie lístky neboli, hlasovania sa zdržalo 9 poslancov. Podpísaní členovia volebnej komisie. /Potlesk./

Zápis o voľbe predsedu Branného a bezpečnostného výboru Snemovne ľudu a predsedu výboru pre poľnohospodárstvo a výživu Snemovne ľudu.

Komisia zistila, že bolo poslancom vydané 243 hlasovacích lístkov, hlasovania sa zúčastnilo 239 poslancov. Po skončení hlasovania komisia zistila, že bolo odovzdané spolu 239 platných hlasovacích lístkov. Z toho bolo odovzdané pre navrhnutých kandidátov: pre Františka Pechu, predsedu Branného a bezpečnostného výboru Snemovne ľudu, 235, proti 4, pre Ing. Jiřího Buriana, predsedu Výboru pre poľnohospodárstvo a výživu Snemovne ľudu, 238, proti 1.

Neplatné hlasy neboli, hlasovania sa zdržali 4 poslanci. - Podpísaní členovia volebnej komisie. /Potlesk./

Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová: Děkuji soudružce předsedkyni volební komise za podání zprávy.

Konstatuji, že Sněmovna lidu zvolila do funkce místopředsedy Sněmovny lidu poslance Jaroslava Trojana. Současně ho prosím, aby zaujal místo za předsednickým stolem.

Za členy předsednictva Federálního shromáždění byli tajnou volbou zvoleni poslanci RSDr. Vasil Biľak, Alois Indra, Eduard Manďák, Oldřich Voleník, Josef Korčák, Miroslav Zavadil, MUDr. Soňa Pennigerová.

Dále zvolila Sněmovna lidu do funkce předsedy výboru branného a bezpečnostního poslance Františka Pechu a do funkce předsedy výboru pro zemědělství a výživu poslance ing. Jiřího Buriana. Dovolte mně, abych všem zvoleným poslancům popřála hodně úspěchu a zdaru při výkonu jejich nových funkcí. /Potlesk./

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, přistupujeme k pátému bodu dnešního pořadu

V

Zpráva o opatření předsednictva Federálního shromáždění ve věci poslance Václava Prchlíka

Generální prokurátor ČSSR požádal Federální shromáždění podle článku 50 ústavního zákona o československé federaci dopisem ze dne 11. září 1969 o souhlas k trestnímu stíhání poslance Sněmovny lidu Václava Prchlíka pro podezření z trestného činu ohrožení státního tajemství a ohrožení státního tajemství ke škodě států světové socialistické soustavy.

Žádostí generálního prokurátora ČSSR se zabýval mandátový a imunitní výbor Sněmovny lidu za účasti poslance Prchlíka ve smyslu § 78 odst. 2 zákona o jednacím rádu Federálního shromáždění.

Dne 1. října tohoto roku předložil předseda mandátového a imunitního výboru Sněmovny lidu, soudruh Pospíšil, příslušnou zprávu předsednictvu Federálního shromáždění, které podle článku 58 odst. 1 ústavního zákona o československé federaci plnilo působnost Federálního shromáždění v době, kdy zasedání Federálního shromáždění bylo skončeno.

Předsednictvo Federálního shromáždění přijalo dne 1. října toto usnesení:

"Předsednictvo Federálního shromáždění dává podle článku 58 odst. 1 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, souhlas k trestnímu stíhání poslance Federálního shromáždění Václava Prchlíka pro podezření z trestného činu podle § 106 odst. 1 a 2 písm. a/ a c/ trestního zákona a § 108 trestního zákona."

Podle článku 58 odst. 4 ústavního zákona o československé federaci musí být takové opatření předsednictva Federálního shromáždění schváleno na nejbližším zasedání sněmoven, jinak pozbývá platnosti.

Dávám proto hlasovat.

V této chvíli je v sále přítomno 232 poslanců.

Soudružky a soudruzi, kdo souhlasí, aby Sněmovna lidu schválila usnesení předsednictva Federálního shromáždění ze dne 1. října 1969, jímž předsednictvo Federálního shromáždění dává podle článku 58 odst. 1 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, souhlas k trestnímu stíhání poslance Federálního shromáždění Václava Prchlíka pro podezření z trestného činu podle § 106 odst. 1 a 2 písm. a/ a c/ trestního zákona a § 108 trestního zákona, nechť zvedne ruku! /Děje se./

Kdo je proti? /2 hlasy./ Dva.

Kdo se zdržel hlasování? /Nikdo./ Nikdo.

Konstatuji, že Sněmovna lidu nadpoloviční většinou schválila opatření, jímž předsednictvo Federálního shromáždění dává podle článku 58 odst. 1 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, souhlas k trestnímu stíhání poslance Federálního shromáždění Václava Prchlíka pro podezření z trestného činu podle § 106 odst. 1 a 2 písm. a/ a c/ trestního zákona a § 108 trestního zákona.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci! Přistupujeme k poslednímu bodu dnešního pořadu

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP