Čtvrtek 18. prosince 1969

Vždyť jsme si asi všichni, kteří zde sedíme, velmi dobře vědomi toho, že dosažením potřebného obratu bychom bez dalších nároků na pracovní síly a výrobní kapacity mohli vyřešit značnou část našich současných obtíží a získat i pro státní rozpočet prostředky, které mu např. na financování širšího programu sociální politiky chybějí.

Na závěr bych chtěl jménem poslanců Sněmovny lidu členů čs. strany lidové vyslovit přesvědčení, že předložený rozpočet federace bude prvním, i když velmi nesmělým krokem k nástupu při řešení složitých problémů naší ekonomiky. A my také budeme pro něj hlasovat.

Předsedající, místopředseda SL J. Valo: Ďakujem. Ďalej bude hovoriť poslankyňa Šmehlíková.

Poslankyně Šmehlíková: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi, abych pro podporu přijetí předloženého návrhu zákona o státním rozpočtu federace Československé socialistické republiky na rok 1970, přednesla několik poznatků, které získala skupina poslanců rozpočtového výboru, která se zvlášť zabývala rozborem 23 kapitol, včetně kapitoly samotného Federálního shromáždění za účasti zástupců jednotlivých orgánů federace a za účasti zástupců ministerstva financí.

Forma projednávání, kterou zvolil rozpočtový výbor pro letošní rok, se ukázala jako dobrá, zvláště při časové tísni, o které zde již byla řeč. Dala též možnost úvahy, zda rozpočtový výbor do budoucna by se neměl zabývat všemi kapitolami státního rozpočtu pro objektivnější posouzení příjmů a výdajů v návaznosti na celkový rozpočet a také z hlediska úspory času, rozhodující pro ministerstvo financí, kterému právě v závěrečné části pro mnohost projednávání jednotlivých kapitol zbývá málo času k tomu, aby včas a s plným opodstatněním zdůvodnění mohlo dořešit vzniklé rozpory.

Způsob pohovoru, jaký poslanci zvolili k jednotlivým navrhovaným kapitolám, umožnil se přesvědčit o kvalitě rozpočtových návrhů a stupni odpovědnosti za jejich přípravu a zvážit proporcionalitu potřeb těchto orgánů z hlediska jejich celospolečenského poslání. Zaměřovali jsme se k objasnění změn ve výši rozpočtových prostředků pro příští rok ve srovnání s letošní jejich základnou. Ověřovali jsme míruplnění úsporných i jiných opatření restriktivní politiky a dbali, aby přidělené prostředky pro rok 1970 byly účelněji a hospodárněji jak v investiční, tak neinvestiční oblasti využity.

Zástupci federálních orgánů, a je třeba říci, že jsme se z velké části setkali s přímými zpracovateli návrhu, vcelku otevřeně informovali poslance o navrhovaných změnách proti roku 1969 a vyjadřovali se k vlastnímu rozpočtu, k jeho společenské nezbytnosti a odůvodněnosti, stejně tak i k reálnosti rozpočtových úspor ve smyslu vládou přijatých úsporných opatření.

Je třeba říci, že pro rok 1970 se v návrhu rozpočtu setkáváme s novými kapitolami, jako je kapitola výboru pro tisk a informace, kapitola pro Úřad normalizace a měření a Úřadu pro patenty a vynálezy.

Vlivem nového státoprávního uspořádání se změnila obsahová stránka rozpočtů všech ústředních orgánů v duchu federalizace. Bohužel musíme konstatovat, že nevyjasněnost kompetenčních vztahů a dosud chybějící komplexní projekt racionalizace řídící činnosti státního a hospodářského aparátu značně ovlivňovaly úroveň předloženého návrhu státního rozpočtu.

Již v oblasti přípravy rozpočtu nerespektovaly projekty kapitol jednotlivých orgánů směrnice vlády o potřebě protiinflačního zaměření rozpočtových představ a návrhů, a to hlavně ve sféře mzdové, investiční. Nevyjasněnost úkolů a jejich i vícenásobné překrývání, jakož i udržování praxe z doby předchozího státoprávního uspořádání vyvolávaly neúměrné představy jednotlivých orgánů, jak na finanční prostředky, tak na zvyšování počtu pracovních sil a mzdové fondy. Žádný z orgánů nepřišel bohužel s návrhem na úspory ve srovnání s letošním rokem, ale všichni dokazovali potřeby zvýšení počtu pracovníků i mzdových fondů. Dá se říci, že požadavky byly až maximalistické a málo reálné. Třeba jen v požadavcích plánu pracovníků nebylo možno plán pracovníků doplnit pracovníky ani z řad slovenských pracovníků, ani v požadované kvalifikaci. Ukázaly se nedostatky v rozdělení pracovníků a mzdových fondů mezi národní a federální orgány. Rovněž byly kritizovány nesmírné platové rozdíly tak, jak je dokladoval ve svém přehledu Federální statisticky úřad u 87 centrálních orgánů. Právem jsme si kladli otázku, jak byla provedena vládou kontrola delimitačních protokolů a dodrženy zásady schválené Federálním shromážděním, že nebudou vzrůstat náklady na státní správu a že se nebudou zvyšovat plány pracovníků, čímž nebudou růst ani nároky na mzdové fondy.

Příkladná byla kapitola Kanceláře presidenta republiky a Správa hradu, kde došlo na jedné straně ke snížení nákladu na jednotlivé normy reprezentace a byly kladně zhodnoceny příjmy ze vstupného za prohlídku památných částí, spravované Správou hradu. V kapitole jsme se setkali s chozrasčotními zásadami při spravování majetku. Správa hradu dává k dispozici další upravené části hradu pro obrazárnu, uvažuje s místnostmi pro Československou akademii věd a vyčlenila ze své správy Dům československých dětí do příslušné kapitoly.

Na druhé straně nás nijak nepotěšily zejména ty orgány, které vlastní vědecká a výzkumná pracoviště, kde ani na jednom z nich nepřejdou na principy chozrasčotní, jak zde již uvedl s. Illa. Došli jsme shodně k názoru, že ve státě by mělo dojít k urychlené celkové prověrce vědeckovýzkumné základny a mělo by se vyloučit duplicitní, trojnásobné i víceronásobné řešení vědeckotechnických záměrů stejného druhu.

Na vědecký rozvoj nedáváme málo peněz. Poslanci měli za to, že je možno dát ještě více, ale využít prostředků hospodárně a účelně, že hodláme podpořit výbor pro techniku a investiční rozvoj, aby konec pololetí příštího roku byl nejzazším termínem pro novou organizaci vědeckotechnických pracovišť a zvláště využití našich vysokoškolských pracovišť i vědeckých pracovníků na těchto školách.

Nová organizace by měla vytvořit podmínky k tomu, aby řízení přešlo na politické orgány a vládu, které by podle potřeb našeho státu kladly požadavky na vědeckotechnický rozvoj. Oslabil by se tak vliv akademie věd, zejména v oboru společenských věd.

Při hodnocení kapitol Úřadu pro patenty a vynálezy jsme došli k názoru, že je třeba tomuto úřadu věnovat daleko větší péči. Tento úřad nemá naplněný stav pracovníků, zvláště pracovníků mimořádných kvalit a přitom má na 18 tisíc přihlášených, ale nevyřízených patentů a vynálezů. Opožďování práce na vyřizování pak dává málo možností věnovat péči zlepšovatelskému hnutí a nezbývá čas ani k setkání a výměně zkušeností zlepšovatelů a k rozvinutí jejich talentů a individuálních schopností. Skupina poslanců sledovala při projednávání kapitol rozpočtu též problematiku zvyšování úrovně kvality československých výrobků a potřeby její náročné standardizace, jakož i problematiku cenovou, při níž znovu zdůraznila nezbytnost cenového zákona řešícího zvláště otázky závazné ekonomické kalkulace cen.

Při projednávání kapitoly Federálního shromáždění jsme se neobešli bez diskuse k nákladům na novou budovu Federálního shromáždění. Došli jsme k závěru, že tato stavba se stává politickou záležitostí. Vzhledem ke značné kritice dnes již téměř trojnásobného překročení nákladů na tuto investici a nedodržení časových stanovených termínů máme za to, že je třeba urychlené dokončení této stavby jak v nákladech, tak i v termínu dokončení stavby na nejvyšší úrovni dořešit.

K tomu je třeba říci, že investorem je Národní výbor hl. m. Prahy a ministerstvo kultury.

Kladně jsme též hodnotili zásah ministerstva financí, týkající se 100 mil. Kčs pro rok 1970, požadovaných Ústřední radou odborů jako splátku na příspěvek Ústřední rady odborů na výstavbu jeslí a mateřských školek. Ministerstvo financí nepočítá v příštím roce s touto položkou a my jsme jeho návrh plně podporovali, protože jsme došli k názoru, že Ústřední rada odborů by měla znovu uvážit svůj požadavek na vrácení asi 1 miliardy Kčs, která byla Ústřední radou odborů od roku 1963 poskytnuta na výstavbu dětských zařízení, která zvláště sloužila a slouží zaměstnaným ženám.

Skupina poslanců ocenila též odpovědnou práci pracovníků ministerstva financí, kteří vykonali veliký kus práce, při níž museli jednotlivé požadavky a návrhy federálních orgánů jak na straně výdajů, tak i příjmů zevrubně prověřovat a dokladovat. Tendence, které nepřispívaly ke zlepšení hospodářské situace, odmítali a výši rozpočtových kapitol upravovali na míru únosnou a maximálně přijatelnou.

V podstatě se podařilo vzniklé rozporné otázky vyřešit, a to i rozporovanou položku 30 miliónů Kčs u federálního statistického úřadu.

Pracovní skupina poslanců dospěla dále k závěru, že bude třeba důsledněji a odpovědněji na všech úsecích prosazovat opatření přijatá vládou ke stabilizaci národního hospodářství a k řešení aktuálních i dlouhodobých potřeb československé ekonomiky. V této souvislosti rovněž je třeba ocenit úsilí vlády a ministerstva financí o dosažení příznivých výsledků hospodaření v závěru letošního roku, projevené například vydáním regulační směrnice čelící rozpuštění rezerv a provádění nezdůvodněných přesunů mezi materiálovými výdaji a výdaji na služby nevýrobní povahy, či vůči podřízeným organizacím nad schválený rozpočet, vázající docílené úspory vládou požadované, zamezující ke konci roku nakupování kancelářského zařízení, rozhlasových a televizních přijímačů, koberců, ledniček, obrazů a jiného vybavení, resp. sledující prověření možnosti dalších úspor k rozpočtu a jejich vázání.

Pracovní skupina poslanců došla k závěru, že by se v průběhu příštího roku měla výrazně posílit též ekonomická kontrola ministerstva financí a Státní banky při potlačování negativních jevů. U banky jde zejména o zpřísnění kontroly dokladů s cílem zabránit ke konci roku zbytečným výdajům ve sféře státní správy; u ministerstva financí jde pak zejména o metody měření a posuzování míry potřeb včetně nalezení vhodných kritérií a zpřesnění, o způsobu prověrek, jakož i uplatnění prvků preferenční a selektivní finanční politiky a požadavku důsledné racionalizace správy. Prověrka by měla být též zaměřena na možnost obnovení způsobu otevírání úvěrů rozpočtových.

Jsme si přitom vědomi, že nejúčinnější kontrola vlády Federálním shromážděním je dána vždy přes rozpočet. Rozpočtový výbor si proto vzal za cíl pro příští rok ve své prověrkové činnosti kvalifikovaně přispět ve Federálním shromáždění k úrovni hodnocení výše rozpočtových čísel.

Chtěla bych závěrem uvést, že jsme si vědomi, že v současné politické a hospodářské situaci bude nutno, aby byl schválen dnes rozpočet, a abychom nemuseli rok 1970 začít provizóriem. Tím jsme nijak nezmírnili hrot kritiky k vládě, která nám pozdním předložením materiálu dala tak málo možností, abychom se s poslanci mohli kvalifikovaněji k rozpočtu vyjádřit.

V rozpočtovém výboru jsme došli k závěru, že rozpočet federace lze Sněmovně lidu i přes zmíněné nedostatky doporučit k přijetí. Rozpočtový výbor se však hodlá v příštím roce zabývat plněním rozpočtu v průběhu roku s přihlédnutím k poznatkům získaným u jednotlivých orgánů a s přihlédnutím k námětům doporučeným ke zlepšení jejich činnosti a napojení na státní rozpočet.

Předsedající, místopředseda SL J. Valo: Ďakujem. Ďalej je prihlásený súdruh poslanec Lukačovič. Prosím, aby sa ujal slova a aby sa pripravil súdruh Krejčí.

Poslanec dr. h. c. Lukačovič: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, bytová výstavba je základnou prioritou štátneho plánu rozpočtu, tak je to konštatované v návrhu štátneho rozpočtu federácie ČSSR na rok 1970. Je to správne konštatovanie. Bytovú výstavbu treba považovať za prvoradú politickú úlohu. Byt je alfa a omega života, bez bytu človek nemôže existovať. Otázky bývania boli a sú predmetom stálej pozornosti štátov na celom svete. Bytová otázka sa stala politicko-ekonomickou otázkou a úroveň bývania rozhodujúcim faktorom životnej a kultúrnej úrovne ľudu.

V rokoch 1948 - 1968 sa postavilo v našej republike dovedna 1 250 000 bytov. Z toho v českých krajinách 745 000 a na Slovensku 505 000 bytov. Tohto času máme vyše 200 000 žiadateľov o družstevný byt, z toho 145 000 v Českej socialistickej republike a takmer 60 000 v Slovenskej socialistickej republike.

Za posledné tri roky, 1966 - 1968, bolo dokončené v našej republike 240 000 bytov. Je zaujímavé, že už v rokoch 1928 až 1930 bolo dokončené vyše 239 000 bytov, teda len o 700 menej než v posledných troch rokoch.

Pre zaujímavosť treba uviesť, že najviac bytov v našej republike sa odovzdalo v roku 1928, keď sa dokončilo 101 570 bytov. To bol doteraz jediný rok, v ktorom počet dokončených bytov prekročil 100 000. Štátna bytová výstavba figuruje v tom len malým počtom, lebo najväčšie percento tvorili v tej dobe súkromné domy a individuálna bytová výstavba, ktorá bola v tej dobe oslobodená pri nových bytoch a domoch od domovej dane na 25 rokov.

Keby sme chceli riešiť bytový problém do 10 rokov, bolo by treba ročne stavať asi 140 000 - 150 000 bytov. Z doterajšieho postupu je zrejmé, že v tejto päťročnici sa nepostaví plánovaný počet 460 000 bytov. Postaví sa skoro o 40 000 bytov menej. To je alarmujúca vec. Znamená to, že za dobu 1960 - 1970 bude postavené o 365 000 bytov menej, než stanovil XII. zjazd KSČS. Toto manko sa rovná tomu počtu rodín, ktoré nemajú tohto času vlastný byt.

Bytovú otázku nemožno riešiť ako "akciu", ale ako politicko-ekonomický problém v rámci komplexného riešenia rozvoja národného hospodárstva. Pre dodávateľov stavebných materiálov na komplexnú bytovú výstavbu mimo stavebníctva neexistujú záväzné povinnosti, pričom vyše 60 % materiálov pre bytovú výstavbu dodávajú podniky mimo stavebníctva.

Chorobou národného hospodárstva je zmluvná zodpovednosť menovite v bytovej výstavbe. Neplnenie hospodárskych zmlúv nie je trestné. Zaplatí sa penále, tým sa však nerieši nedostatok napríklad radiátorov atď.

Poslancov ako verejných činiteľov veľmi mrzí, keď sa dlhé roky usilujeme o nápravu a hovoríme o efektívnosti, ale náprava sa neprejavuje. Bytová výstavba vyžaduje maximálnu serióznosť a najväčšiu triezvosť pri jej proklamácii. Vieme, že stavebníctvo nie je schopné v dohľadnom čase postaviť požadovaný počet bytov. Dodávateľská bytová výstavba nie je schopná v dohľadnom čase riešiť bytový problém. Hromadná bytová výstavba, uskutočňovaná dodávateľský, stagnuje. Zatiaľ čo v rokoch 1961 - 1965 odovzdala 204 000 bytov, predpokladá sa, že v rokoch 1966 - 1970 odovzdá takmer ten istý počet bytov, naproti tomu dynamika svojpomocnej bytovej výstavby aj pri ťažkostiach v materiálnom zásobovaní prudko stúpa. Oproti 42 000 bytov postavených svojpomocne v rokoch 1961 - 1965 sa predpokladá, že v rokoch 1966 - 1970 bude postavené viacej ako 74 000 bytov svojpomocne. Škoda len, že účasť občanov na bytovej výstavbe sa v súčasných podmienkach nepodnecuje ekonomicky a je značne obmedzená.

Treba zrovnoprávniť všetky formy bytovej výstavby, lebo individuálna bytová výstavba šetrí štátnej pokladnici nákladnú údržbu bytov a značnú časť stavebných nákladov v porovnaní so štátnou, respektíve komunálnou bytovou výstavbou. Najnákladnejšie býva u nás ten, kto býva vo vlastnom dome, pretože šetrí štátnej pokladnici náklady na výstavbu a údržbu bytov. Fond republiky by mal byť zameraný na poskytovanie pôžičiek pre bytovú výstavbu.

Bytová výstavba nemá u nás zodpovedného otca. Zodpovednosť sa triešti na mnohé rezorty, za plánovanie zodpovedá jeden, za financovanie druhý, dodávateľské vzťahy má na starosti opäť niekto ďalší, národné výbory zodpovedajú za to, projekcia za ono. Je to ako obrovský orchester, kde si každý hrá svoju pesničku, kde však niet dirigenta, ktorý by všetko zladil, zharmonizoval. Pritom má každý hráč svoju investorskú pravdu.

V bytovom hospodárstve už konečne treba sa pozrieť na staré problémy novým spôsobom. Treba vytvoriť taký prístup k riešeniu, ktorý rieši príčiny, a nie následky problémov. Preto bude treba vykonať určitú inventarizáciu problémov bytovej výstavby, ich triedenie a postupné riešenie. Treba preveriť všetky existujúce platné vyhlášky a nebáť sa novelizovať tie, ktoré život prekonal a ktoré brzdia tak potrebný rozbeh tohto rozhodujúceho faktoru životnej úrovne ľudu. Treba rozhodne vyjasniť kompetenciu a zodpovednosť za bývanie a za bytovú výstavbu v centrálnych a štátnych orgánoch. Terajší stav, keď zodpovednosť je roztrieštená medzi viaceré rezorty, je nielen nevhodný, ale aj škodlivý. Treba vypracovať program bývania pre najbližšie obdobie, zaoberať sa analýzou bývania starých ľudí, mladých manželov a rodín s viacerými deťmi a navrhnúť koncepciu postupu v týchto oblastiach: analyzovať účinok bytovej tiesne na populačný vývoj: práce na návrhu modelu štátnej bytovej politiky musia byť koordinované jediným gestorom, pravdepodobne Federálnym výborom pre technický a investičný rozvoj.

Nepriaznivá situácia v dokončovaní bytov trvá. Za január až november tohto roku bolo dokončené o 6 % menej bytov než za 11 mesiacov vlaňajšieho roku. Slabým plnením bytovej výstavby sa zaoberala komisia pre vedu, technický a investičný rozvoj a stavebníctvo bývalého Výboru pre hospodársku politiku Snemovne ľudu. Za základ nezdaru bytovej výstavby označila nekomplexné riešenie bytového problému, infláciu jednotlivých úloh, neúčinnosť komplexného poňatia posledných opatrení vlády a príslušných ministerstiev aj nedisciplinovanosť účastníkov bytovej výstavby. Príprava bytovej výstavby je administratívne a inštitucionálne zložitá a neúnosne náročná na čas našich družstevných a stavebných i rodinných domkov. Podpora štátu individuálnym stavebníkom prišla oneskorene a nie je vyhovujúca. Improvizácia a oneskorené reagovanie na vznikajúcu situáciu sú charakteristické pre celú oblasť bytovej politiky.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP