Vždyť jsme si asi všichni, kteří
zde sedíme, velmi dobře vědomi toho, že
dosažením potřebného obratu bychom bez
dalších nároků na pracovní síly
a výrobní kapacity mohli vyřešit značnou
část našich současných obtíží
a získat i pro státní rozpočet prostředky,
které mu např. na financování širšího
programu sociální politiky chybějí.
Na závěr bych chtěl jménem poslanců
Sněmovny lidu členů čs. strany lidové
vyslovit přesvědčení, že předložený
rozpočet federace bude prvním, i když velmi
nesmělým krokem k nástupu při řešení
složitých problémů naší
ekonomiky. A my také budeme pro něj hlasovat.
Předsedající, místopředseda
SL J. Valo: Ďakujem. Ďalej bude hovoriť
poslankyňa Šmehlíková.
Poslankyně Šmehlíková: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi, abych pro podporu
přijetí předloženého návrhu
zákona o státním rozpočtu federace
Československé socialistické republiky na
rok 1970, přednesla několik poznatků, které
získala skupina poslanců rozpočtového
výboru, která se zvlášť zabývala
rozborem 23 kapitol, včetně kapitoly samotného
Federálního shromáždění
za účasti zástupců jednotlivých
orgánů federace a za účasti zástupců
ministerstva financí.
Forma projednávání, kterou zvolil rozpočtový
výbor pro letošní rok, se ukázala jako
dobrá, zvláště při časové
tísni, o které zde již byla řeč.
Dala též možnost úvahy, zda rozpočtový
výbor do budoucna by se neměl zabývat všemi
kapitolami státního rozpočtu pro objektivnější
posouzení příjmů a výdajů
v návaznosti na celkový rozpočet a také
z hlediska úspory času, rozhodující
pro ministerstvo financí, kterému právě
v závěrečné části pro
mnohost projednávání jednotlivých
kapitol zbývá málo času k tomu, aby
včas a s plným opodstatněním zdůvodnění
mohlo dořešit vzniklé rozpory.
Způsob pohovoru, jaký poslanci zvolili k jednotlivým
navrhovaným kapitolám, umožnil se přesvědčit
o kvalitě rozpočtových návrhů
a stupni odpovědnosti za jejich přípravu
a zvážit proporcionalitu potřeb těchto
orgánů z hlediska jejich celospolečenského
poslání. Zaměřovali jsme se k objasnění
změn ve výši rozpočtových prostředků
pro příští rok ve srovnání
s letošní jejich základnou. Ověřovali
jsme míruplnění úsporných i
jiných opatření restriktivní politiky
a dbali, aby přidělené prostředky
pro rok 1970 byly účelněji a hospodárněji
jak v investiční, tak neinvestiční
oblasti využity.
Zástupci federálních orgánů,
a je třeba říci, že jsme se z velké
části setkali s přímými zpracovateli
návrhu, vcelku otevřeně informovali poslance
o navrhovaných změnách proti roku 1969 a
vyjadřovali se k vlastnímu rozpočtu, k jeho
společenské nezbytnosti a odůvodněnosti,
stejně tak i k reálnosti rozpočtových
úspor ve smyslu vládou přijatých úsporných
opatření.
Je třeba říci, že pro rok 1970 se v
návrhu rozpočtu setkáváme s novými
kapitolami, jako je kapitola výboru pro tisk a informace,
kapitola pro Úřad normalizace a měření
a Úřadu pro patenty a vynálezy.
Vlivem nového státoprávního uspořádání
se změnila obsahová stránka rozpočtů
všech ústředních orgánů
v duchu federalizace. Bohužel musíme konstatovat,
že nevyjasněnost kompetenčních vztahů
a dosud chybějící komplexní projekt
racionalizace řídící činnosti
státního a hospodářského aparátu
značně ovlivňovaly úroveň předloženého
návrhu státního rozpočtu.
Již v oblasti přípravy rozpočtu nerespektovaly
projekty kapitol jednotlivých orgánů směrnice
vlády o potřebě protiinflačního
zaměření rozpočtových představ
a návrhů, a to hlavně ve sféře
mzdové, investiční. Nevyjasněnost
úkolů a jejich i vícenásobné
překrývání, jakož i udržování
praxe z doby předchozího státoprávního
uspořádání vyvolávaly neúměrné
představy jednotlivých orgánů, jak
na finanční prostředky, tak na zvyšování
počtu pracovních sil a mzdové fondy. Žádný
z orgánů nepřišel bohužel s návrhem
na úspory ve srovnání s letošním
rokem, ale všichni dokazovali potřeby zvýšení
počtu pracovníků i mzdových fondů.
Dá se říci, že požadavky byly až
maximalistické a málo reálné. Třeba
jen v požadavcích plánu pracovníků
nebylo možno plán pracovníků doplnit
pracovníky ani z řad slovenských pracovníků,
ani v požadované kvalifikaci. Ukázaly se nedostatky
v rozdělení pracovníků a mzdových
fondů mezi národní a federální
orgány. Rovněž byly kritizovány nesmírné
platové rozdíly tak, jak je dokladoval ve svém
přehledu Federální statisticky úřad
u 87 centrálních orgánů. Právem
jsme si kladli otázku, jak byla provedena vládou
kontrola delimitačních protokolů a dodrženy
zásady schválené Federálním
shromážděním, že nebudou vzrůstat
náklady na státní správu a že
se nebudou zvyšovat plány pracovníků,
čímž nebudou růst ani nároky
na mzdové fondy.
Příkladná byla kapitola Kanceláře
presidenta republiky a Správa hradu, kde došlo na
jedné straně ke snížení nákladu
na jednotlivé normy reprezentace a byly kladně zhodnoceny
příjmy ze vstupného za prohlídku památných
částí, spravované Správou hradu.
V kapitole jsme se setkali s chozrasčotními zásadami
při spravování majetku. Správa hradu
dává k dispozici další upravené
části hradu pro obrazárnu, uvažuje s
místnostmi pro Československou akademii věd
a vyčlenila ze své správy Dům československých
dětí do příslušné kapitoly.
Na druhé straně nás nijak nepotěšily
zejména ty orgány, které vlastní vědecká
a výzkumná pracoviště, kde ani na jednom
z nich nepřejdou na principy chozrasčotní,
jak zde již uvedl s. Illa. Došli jsme shodně
k názoru, že ve státě by mělo
dojít k urychlené celkové prověrce
vědeckovýzkumné základny a mělo
by se vyloučit duplicitní, trojnásobné
i víceronásobné řešení
vědeckotechnických záměrů stejného
druhu.
Na vědecký rozvoj nedáváme málo
peněz. Poslanci měli za to, že je možno
dát ještě více, ale využít
prostředků hospodárně a účelně,
že hodláme podpořit výbor pro techniku
a investiční rozvoj, aby konec pololetí příštího
roku byl nejzazším termínem pro novou organizaci
vědeckotechnických pracovišť a zvláště
využití našich vysokoškolských pracovišť
i vědeckých pracovníků na těchto
školách.
Nová organizace by měla vytvořit podmínky
k tomu, aby řízení přešlo na
politické orgány a vládu, které by
podle potřeb našeho státu kladly požadavky
na vědeckotechnický rozvoj. Oslabil by se tak vliv
akademie věd, zejména v oboru společenských
věd.
Při hodnocení kapitol Úřadu pro patenty
a vynálezy jsme došli k názoru, že je
třeba tomuto úřadu věnovat daleko
větší péči. Tento úřad
nemá naplněný stav pracovníků,
zvláště pracovníků mimořádných
kvalit a přitom má na 18 tisíc přihlášených,
ale nevyřízených patentů a vynálezů.
Opožďování práce na vyřizování
pak dává málo možností věnovat
péči zlepšovatelskému hnutí a
nezbývá čas ani k setkání a
výměně zkušeností zlepšovatelů
a k rozvinutí jejich talentů a individuálních
schopností. Skupina poslanců sledovala při
projednávání kapitol rozpočtu též
problematiku zvyšování úrovně
kvality československých výrobků a
potřeby její náročné standardizace,
jakož i problematiku cenovou, při níž
znovu zdůraznila nezbytnost cenového zákona
řešícího zvláště
otázky závazné ekonomické kalkulace
cen.
Při projednávání kapitoly Federálního
shromáždění jsme se neobešli bez
diskuse k nákladům na novou budovu Federálního
shromáždění. Došli jsme k závěru,
že tato stavba se stává politickou záležitostí.
Vzhledem ke značné kritice dnes již téměř
trojnásobného překročení nákladů
na tuto investici a nedodržení časových
stanovených termínů máme za to, že
je třeba urychlené dokončení této
stavby jak v nákladech, tak i v termínu dokončení
stavby na nejvyšší úrovni dořešit.
K tomu je třeba říci, že investorem
je Národní výbor hl. m. Prahy a ministerstvo
kultury.
Kladně jsme též hodnotili zásah ministerstva
financí, týkající se 100 mil. Kčs
pro rok 1970, požadovaných Ústřední
radou odborů jako splátku na příspěvek
Ústřední rady odborů na výstavbu
jeslí a mateřských školek. Ministerstvo
financí nepočítá v příštím
roce s touto položkou a my jsme jeho návrh plně
podporovali, protože jsme došli k názoru, že
Ústřední rada odborů by měla
znovu uvážit svůj požadavek na vrácení
asi 1 miliardy Kčs, která byla Ústřední
radou odborů od roku 1963 poskytnuta na výstavbu
dětských zařízení, která
zvláště sloužila a slouží
zaměstnaným ženám.
Skupina poslanců ocenila též odpovědnou
práci pracovníků ministerstva financí,
kteří vykonali veliký kus práce, při
níž museli jednotlivé požadavky a návrhy
federálních orgánů jak na straně
výdajů, tak i příjmů zevrubně
prověřovat a dokladovat. Tendence, které
nepřispívaly ke zlepšení hospodářské
situace, odmítali a výši rozpočtových
kapitol upravovali na míru únosnou a maximálně
přijatelnou.
V podstatě se podařilo vzniklé rozporné
otázky vyřešit, a to i rozporovanou položku
30 miliónů Kčs u federálního
statistického úřadu.
Pracovní skupina poslanců dospěla dále
k závěru, že bude třeba důsledněji
a odpovědněji na všech úsecích
prosazovat opatření přijatá vládou
ke stabilizaci národního hospodářství
a k řešení aktuálních i dlouhodobých
potřeb československé ekonomiky. V této
souvislosti rovněž je třeba ocenit úsilí
vlády a ministerstva financí o dosažení
příznivých výsledků hospodaření
v závěru letošního roku, projevené
například vydáním regulační
směrnice čelící rozpuštění
rezerv a provádění nezdůvodněných
přesunů mezi materiálovými výdaji
a výdaji na služby nevýrobní povahy,
či vůči podřízeným organizacím
nad schválený rozpočet, vázající
docílené úspory vládou požadované,
zamezující ke konci roku nakupování
kancelářského zařízení,
rozhlasových a televizních přijímačů,
koberců, ledniček, obrazů a jiného
vybavení, resp. sledující prověření
možnosti dalších úspor k rozpočtu
a jejich vázání.
Pracovní skupina poslanců došla k závěru,
že by se v průběhu příštího
roku měla výrazně posílit též
ekonomická kontrola ministerstva financí a Státní
banky při potlačování negativních
jevů. U banky jde zejména o zpřísnění
kontroly dokladů s cílem zabránit ke konci
roku zbytečným výdajům ve sféře
státní správy; u ministerstva financí
jde pak zejména o metody měření a
posuzování míry potřeb včetně
nalezení vhodných kritérií a zpřesnění,
o způsobu prověrek, jakož i uplatnění
prvků preferenční a selektivní finanční
politiky a požadavku důsledné racionalizace
správy. Prověrka by měla být též
zaměřena na možnost obnovení způsobu
otevírání úvěrů rozpočtových.
Jsme si přitom vědomi, že nejúčinnější
kontrola vlády Federálním shromážděním
je dána vždy přes rozpočet. Rozpočtový
výbor si proto vzal za cíl pro příští
rok ve své prověrkové činnosti kvalifikovaně
přispět ve Federálním shromáždění
k úrovni hodnocení výše rozpočtových
čísel.
Chtěla bych závěrem uvést, že
jsme si vědomi, že v současné politické
a hospodářské situaci bude nutno, aby byl
schválen dnes rozpočet, a abychom nemuseli rok 1970
začít provizóriem. Tím jsme nijak
nezmírnili hrot kritiky k vládě, která
nám pozdním předložením materiálu
dala tak málo možností, abychom se s poslanci
mohli kvalifikovaněji k rozpočtu vyjádřit.
V rozpočtovém výboru jsme došli k závěru,
že rozpočet federace lze Sněmovně lidu
i přes zmíněné nedostatky doporučit
k přijetí. Rozpočtový výbor
se však hodlá v příštím
roce zabývat plněním rozpočtu v průběhu
roku s přihlédnutím k poznatkům získaným
u jednotlivých orgánů a s přihlédnutím
k námětům doporučeným ke zlepšení
jejich činnosti a napojení na státní
rozpočet.
Předsedající, místopředseda
SL J. Valo: Ďakujem. Ďalej je prihlásený
súdruh poslanec Lukačovič. Prosím,
aby sa ujal slova a aby sa pripravil súdruh Krejčí.
Poslanec dr. h. c. Lukačovič: Vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, bytová
výstavba je základnou prioritou štátneho
plánu rozpočtu, tak je to konštatované
v návrhu štátneho rozpočtu federácie
ČSSR na rok 1970. Je to správne konštatovanie.
Bytovú výstavbu treba považovať za prvoradú
politickú úlohu. Byt je alfa a omega života,
bez bytu človek nemôže existovať. Otázky
bývania boli a sú predmetom stálej pozornosti
štátov na celom svete. Bytová otázka
sa stala politicko-ekonomickou otázkou a úroveň
bývania rozhodujúcim faktorom životnej a kultúrnej
úrovne ľudu.
V rokoch 1948 - 1968 sa postavilo v našej republike dovedna
1 250 000 bytov. Z toho v českých krajinách
745 000 a na Slovensku 505 000 bytov. Tohto času máme
vyše 200 000 žiadateľov o družstevný
byt, z toho 145 000 v Českej socialistickej republike a
takmer 60 000 v Slovenskej socialistickej republike.
Za posledné tri roky, 1966 - 1968, bolo dokončené
v našej republike 240 000 bytov. Je zaujímavé,
že už v rokoch 1928 až 1930 bolo dokončené
vyše 239 000 bytov, teda len o 700 menej než v posledných
troch rokoch.
Pre zaujímavosť treba uviesť, že najviac
bytov v našej republike sa odovzdalo v roku 1928, keď
sa dokončilo 101 570 bytov. To bol doteraz jediný
rok, v ktorom počet dokončených bytov prekročil
100 000. Štátna bytová výstavba figuruje
v tom len malým počtom, lebo najväčšie
percento tvorili v tej dobe súkromné domy a individuálna
bytová výstavba, ktorá bola v tej dobe oslobodená
pri nových bytoch a domoch od domovej dane na 25 rokov.
Keby sme chceli riešiť bytový problém
do 10 rokov, bolo by treba ročne stavať asi 140 000
- 150 000 bytov. Z doterajšieho postupu je zrejmé,
že v tejto päťročnici sa nepostaví
plánovaný počet 460 000 bytov. Postaví
sa skoro o 40 000 bytov menej. To je alarmujúca vec. Znamená
to, že za dobu 1960 - 1970 bude postavené o 365 000
bytov menej, než stanovil XII. zjazd KSČS. Toto manko
sa rovná tomu počtu rodín, ktoré nemajú
tohto času vlastný byt.
Bytovú otázku nemožno riešiť ako
"akciu", ale ako politicko-ekonomický problém
v rámci komplexného riešenia rozvoja národného
hospodárstva. Pre dodávateľov stavebných
materiálov na komplexnú bytovú výstavbu
mimo stavebníctva neexistujú záväzné
povinnosti, pričom vyše 60 % materiálov pre
bytovú výstavbu dodávajú podniky mimo
stavebníctva.
Chorobou národného hospodárstva je zmluvná
zodpovednosť menovite v bytovej výstavbe. Neplnenie
hospodárskych zmlúv nie je trestné. Zaplatí
sa penále, tým sa však nerieši nedostatok
napríklad radiátorov atď.
Poslancov ako verejných činiteľov veľmi
mrzí, keď sa dlhé roky usilujeme o nápravu
a hovoríme o efektívnosti, ale náprava sa
neprejavuje. Bytová výstavba vyžaduje maximálnu
serióznosť a najväčšiu triezvosť
pri jej proklamácii. Vieme, že stavebníctvo
nie je schopné v dohľadnom čase postaviť
požadovaný počet bytov. Dodávateľská
bytová výstavba nie je schopná v dohľadnom
čase riešiť bytový problém. Hromadná
bytová výstavba, uskutočňovaná
dodávateľský, stagnuje. Zatiaľ čo
v rokoch 1961 - 1965 odovzdala 204 000 bytov, predpokladá
sa, že v rokoch 1966 - 1970 odovzdá takmer ten istý
počet bytov, naproti tomu dynamika svojpomocnej bytovej
výstavby aj pri ťažkostiach v materiálnom
zásobovaní prudko stúpa. Oproti 42 000 bytov
postavených svojpomocne v rokoch 1961 - 1965 sa predpokladá,
že v rokoch 1966 - 1970 bude postavené viacej
ako 74 000 bytov svojpomocne. Škoda len, že účasť
občanov na bytovej výstavbe sa v súčasných
podmienkach nepodnecuje ekonomicky a je značne obmedzená.
Treba zrovnoprávniť všetky formy bytovej výstavby,
lebo individuálna bytová výstavba šetrí
štátnej pokladnici nákladnú údržbu
bytov a značnú časť stavebných
nákladov v porovnaní so štátnou, respektíve
komunálnou bytovou výstavbou. Najnákladnejšie
býva u nás ten, kto býva vo vlastnom dome,
pretože šetrí štátnej pokladnici
náklady na výstavbu a údržbu bytov.
Fond republiky by mal byť zameraný na poskytovanie
pôžičiek pre bytovú výstavbu.
Bytová výstavba nemá u nás zodpovedného
otca. Zodpovednosť sa triešti na mnohé rezorty,
za plánovanie zodpovedá jeden, za financovanie druhý,
dodávateľské vzťahy má na starosti
opäť niekto ďalší, národné
výbory zodpovedajú za to, projekcia za ono. Je to
ako obrovský orchester, kde si každý hrá
svoju pesničku, kde však niet dirigenta, ktorý
by všetko zladil, zharmonizoval. Pritom má každý
hráč svoju investorskú pravdu.
V bytovom hospodárstve už konečne treba sa
pozrieť na staré problémy novým spôsobom.
Treba vytvoriť taký prístup k riešeniu,
ktorý rieši príčiny, a nie následky
problémov. Preto bude treba vykonať určitú
inventarizáciu problémov bytovej výstavby,
ich triedenie a postupné riešenie. Treba preveriť
všetky existujúce platné vyhlášky
a nebáť sa novelizovať tie, ktoré život
prekonal a ktoré brzdia tak potrebný rozbeh tohto
rozhodujúceho faktoru životnej úrovne ľudu.
Treba rozhodne vyjasniť kompetenciu a zodpovednosť za
bývanie a za bytovú výstavbu v centrálnych
a štátnych orgánoch. Terajší stav,
keď zodpovednosť je roztrieštená medzi viaceré
rezorty, je nielen nevhodný, ale aj škodlivý.
Treba vypracovať program bývania pre najbližšie
obdobie, zaoberať sa analýzou bývania starých
ľudí, mladých manželov a rodín
s viacerými deťmi a navrhnúť koncepciu
postupu v týchto oblastiach: analyzovať účinok
bytovej tiesne na populačný vývoj: práce
na návrhu modelu štátnej bytovej politiky musia
byť koordinované jediným gestorom, pravdepodobne
Federálnym výborom pre technický a investičný
rozvoj.
Nepriaznivá situácia v dokončovaní
bytov trvá. Za január až november tohto roku
bolo dokončené o 6 % menej bytov než za 11
mesiacov vlaňajšieho roku. Slabým plnením
bytovej výstavby sa zaoberala komisia pre vedu, technický
a investičný rozvoj a stavebníctvo bývalého
Výboru pre hospodársku politiku Snemovne ľudu.
Za základ nezdaru bytovej výstavby označila
nekomplexné riešenie bytového problému,
infláciu jednotlivých úloh, neúčinnosť
komplexného poňatia posledných opatrení
vlády a príslušných ministerstiev aj
nedisciplinovanosť účastníkov bytovej
výstavby. Príprava bytovej výstavby je administratívne
a inštitucionálne zložitá a neúnosne
náročná na čas našich družstevných
a stavebných i rodinných domkov. Podpora štátu
individuálnym stavebníkom prišla oneskorene
a nie je vyhovujúca. Improvizácia a oneskorené
reagovanie na vznikajúcu situáciu sú charakteristické
pre celú oblasť bytovej politiky.