Návrh novelizácie zákona
o súdnej rehabilitácii vychádza presne z
línie terajšieho vedenia Komunistickej strany Československa,
ktoré niekoľko razy vyhlásilo, že stojí
neochvejne na zásade socialistickej zákonnosti a
že dôsledné dodržiavanie tejto zásady
je jedným z pilierov politiky Komunistickej strany Československa.
Stručne povedané, to znamená, že kto
sa nedopustil trestných činov, musí mať
plnú istotu, že sa mu dostane zadosťučinenie,
ale ten, kto sa dostane do konfliktu s našimi zákonmi,
musí počítať s tým, že ťarcha
zákona na neho i dopadne. Túto zásadu znovu
potvrdilo tiež júnové zasadanie ÚV KSČ.
Novelizácia rehabilitačného
zákona, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, je skutočne nutná.
Odporúčam preto ako spravodajca Ústavnoprávneho
výboru, aby Snemovňa ľudu návrh zákona
prijala so zmenami, obsiahnutými v správe Ústavnoprávneho
výboru, ktoré ste dostali písomne.
Předsedající,
místopředseda SL J. Trojan: Děkuji
poslankyni Eleně Litvajové za přednesenou
zpravodajskou zprávu.
Zahajuji rozpravu k tomuto bodu.
Jako první se do rozpravy přihlásil místopředseda
FS, poslanec Josef Zedník, kterému dávám
slovo.
Poslanec J. Zedník:
Vážené soudružky a soudruzi poslanci!
Je jistě nejen přáním, ale i rozhodnou
vůlí nás všech, aby socialistický
řád plně prokázal své přednosti
i v oblasti zákonnosti a aby nikdy v budoucnu nepřipustil
nejmenší akt nespravedlnosti a křivdy proti
těm, kteří se ničím neprovinili
a kteří svou prací a celým svým
životem věrně slouží zájmům
a rozkvětu naší socialistické společnosti.
Myšlenka odčinění
křivd z minulosti se však stala krátce po lednu
1968 prostředkem boje pravicových a protisocialistických
sil proti politice KSČ s cílem negovat celý
vývoj socialistické společnosti za uplynulých
20 let.
V této atmosféře
byl sváděn boj o zákonnou úpravu prováděných
rehabilitací s tendencí pravicových sil docílit
vydání takového zákona, který
by umožňoval nejliberálnější
přístup k rehabilitacím. Kladem však
bylo, že se podařilo prosadit zásadu individuálního
přezkoumávání pravomocných
soudních rozhodnutí a že přímo
v preambuli zákona byla vyjádřena politická
směrnice pro jeho výklad a aplikaci v tom směru,
že pomocí tohoto zákona nelze odstraňovat
akty revoluční zákonnosti, oslabovat či
dokonce popírat socialistický právní
řád, že se rehabilitace nemůže
týkat nepřátel socialistické výstavby,
kteří trestnými činy proti republice
nebo jinou trestnou činností porušili platné
zákony a byli podle nich právem potrestáni.
Přesto však zákon
o soudní rehabilitaci nese negativní stopy této
politické atmosféry, za které vznikal, a
nevyjadřuje důsledně v jednotlivých
ustanoveních myšlenky zákona vyjádřené
v jeho preambuli.
Nejzávažnějším
nedostatkem je koncepce konstrukce přezkumného řízení
před zvláštními senáty a tam
se ne vždy dbalo na zjištění skutečného
stavu věci, protože byla dána možnost
některé paragrafy vykládat různě.
To se také dělo, dokonce různě se
vykládala některá ustanovení pod jednou
střechou soudu u různých senátů.
Tento stav byl ovlivněn i nedobrým kádrovým
složením zvláštních senátů.
Žádný zákon
asi nebyl a nebude dokonalost sama. Sebelepší zákon
může být špatnou aplikací soudu
převrácen. Je také ovšem na socialistickém
uvědomění soudce, na svědomí
a etice, aby jej použil a judikoval poctivě a spravedlivě.
Při aplikaci zákona
o soudní rehabilitaci je problematika právní
úzce spjata s problematikou politickou v nejužším
slova smyslu - jak bylo řečeno s. Litvajovou - a
to jednak pokud jde o politické důsledky prováděných
rehabilitací, jednak povahou přezkoumávaných
trestných činů z let padesátých.
Příslušné
prokuratury a soudy měly vycházet při posuzování
společenské nebezpečnosti trestných
činů zásadně z principu posuzování
každé věci podle konkrétní situace
v době spáchání činu. Tyto
zásady však zejména zpočátku
nebyly důsledně uplatňovány. To se
projevilo v tendencích k mírnému posuzování
protistátních trestných činů
nebo dokonce ve snaze posuzovat trestnou činnost některých
právem odsouzených osob jako oprávněnou
kritiku deformací minulých let.
K takovému chápání
přispívaly i některé nesprávné
názory, které se po lednu 1968 objevovaly v hromadných
sdělovacích prostředcích, např.
útoky proti spojenectví se SSSR, znevažování
socialistického vývoje v ČSSR, útoky
proti ústavním a politickým činitelům
a proti KSČ.
Jestliže situaci hodnotíme
takto, tím nechceme říci, že naprosto
všechny věci, přezkoumávané zvláštními
senáty, byly chybné. Ale pochybení nejsou
ojedinělá, což si nelze zastírat.
Je, myslím, chybou, že
jsme se jen náznakem, a to až v září
1969, dozvěděli v ústavněprávním
výboru, že v praktickém provádění
zákona není něco v pořádku.
V prosinci pak jsme dostali do komise předsednictva Federálního
shromáždění poznatky poukazující,
že zákon o soudní rehabilitaci není
vykládán vždy v souladu s cíli a záměry,
s jakými byl přijat. Proto z jednání
této komise vzešel dne 2. prosince 1969 návrh
na novelizaci zmíněného zákona, přes
tehdejší stanoviska zástupců Generální
prokuratury a Nejvyššího soudu, vyjadřující
přesvědčení, že je možno
nesprávný výklad zákona napravit judikaturou.
Členové komise s tímto stanoviskem nesouhlasili
a žádali ústavněprávní
výbory obou sněmoven o komplexní zhodnocení
účinnosti zákona č. 82/1968 Sb. na
základě dosavadních výsledků
praxe a urychlení přípravy novelizace.
Nechť se to komu líbí
nebo ne, nechť si třeba vysloužím další
anonymní vulgární dopisy, připomínám,
že musíme znovu nazývat ty, kdo svou poctivou
prací tvoří socialistické hodnoty,
budovateli, a ty, kdo tomuto procesu jakýmkoliv způsobem
brání nebo škodí, našimi nepřáteli.
Musíme chtě nechtě odlišit skutečné
oběti tak zvaných politických procesů
od těch, na které plným právem dopadla
a bude i nadále dopadat socialistická spravedlnost.
Klub poslanců Československé
strany lidové zastává stanovisko, že
náš právní řád má
být pevný. Ale tam, kde to vyžaduje nutnost,
kde dochází k pochybnému výkladu i
aplikaci, je třeba zákon novelizovat. Jde nám
o čistotu právního řádu, které
se nemůže vždy, a zejména ne v tomto případě,
výkladem dosáhnout.
Dělají-li se definitivní
závěry po určitém časovém
odstupu po objektivním politickém a právním
hodnocení jeho praktického dopadu, pak je správné
předloženou novelu zákona č. 82/1968
Sb. přijmout.
Klub poslanců naší
strany již v průběhu posledního čtvrtletí
1969 se několikrát situací praktického
využívání zákona o soudní
rehabilitaci zabýval a došel k závěru,
že novelizace je nutná.
Novelizaci chápeme ne jako
změnu politického kursu, ale jako snahu o správný
výklad a praktické používání
zákona odstraňujícího křivdy,
ke kterým došlo, ovšem odstraňování
křivd v souladu se zásadami socialistické
zákonnosti. Jsme přesvědčeni, že
novelizace mimořádně přispěje
k plynulosti konání soudů, zejména
bude-li využito dosavadních zkušeností
a přistoupí-li se k řešení tohoto
problému kvalifikovaněji než se to dělo
dosud.
Proto budou poslanci Československé
strany lidové pro předloženou novelizaci jednomyslně
hlasovat.
Předsedající,
místopředseda SL J. Trojan: Děkuji
poslanci Zedníkovi za vystoupení. Kdo se hlásí
dál do rozpravy? /Nikdo se nehlásil./
O vystoupení požádal
předseda Nejvyššího soudu s. dr. Přichystal.
Dávám mu slovo.
Předseda Nejvyššího
soudu ČSSR JUDr. V. Přichystal: Vážený
soudruhu předsedo, vážení poslanci,
k tomu, co zde bylo řečeno, zbývá
již jen málo dodat.
Chtěl bych především
říci to, že by bylo nepochybně přílišným
zjednodušením, kdybychom příčiny
špatné a právem kritizované aplikace
rehabilitačního zákona a příčiny
pochybení, k nimž došlo při praxi rehabilitačních
senátů, spatřovali jenom v textu zákona.
Jistě zde působila celková zjitřená
atmosféra doby, kdy byl zákon aplikován,
neuspokojivé složení zvláštních
senátů a v neposlední řadě
i celkové tehdejší oslabení, a v určitém
období přímo umrtvení dozoru nad rozhodovací
praxí, jak ji podle platných zákonů
mají vykonávat justiční orgány,
vyšší soudy a orgány prokuratury, kde
mám na mysli zejména podávání
opravných prostředků.
Po vyjasnění politické
atmosféry a po některých kádrových
změnách ve vedení prokuratury a justičního
resortu byla v průběhu roku 1969 již učiněna
určitá opatření k nápravě.
Je nutno říci, že tato opatření
měla nepochybně svoje kladné výsledky.
Podrobnější rozbor však ukázal,
že je na místě správné praxi
rehabilitačního zákona dát pevnou
oporu i v jeho jednoznačném znění.
A to se má právě stát připravenou
předloženou novelizací zákona o soudní
rehabilitaci.
K tomu, co zde bylo řečeno,
k jednotlivým jeho ustanovením, k zásadním
otázkám, ve kterých dochází
ke změně, chci dodat ještě několik
věcí:
Pokládám za jednu ze
stěžejních otázek to, že aplikace
tohoto zákona bude dána senátům krajských,
vyšších vojenských a nejvyšších
soudů, složeným podle běžných
předpisů a za obvyklých kautel, tj. na podkladě
rozvrhu práce za odpovědnosti předsedy soudu.
Domnívám se, že zvláštní
privilegované postavení soudců pověřených
podle původního znění zákona
aplikací jeho ustanovení byla jedna z podstatných
příčin špatné praxe.
V této souvislosti má
význam i zrušení § 13 odst. 2 a §
14 zákona. Tato ustanovení umožňovala
členům zvláštních senátů
neomezený a nekontrolovatelný přístup
ke skutečnostem zakládajícím státní,
služební či hospodářské
tajemství. Napříště má
platit v tomto směru obecná úprava trestního
řádu, která umožňuje, aby v potřebném
rozsahu pro účely soudního řízení
byly i tyto utajované skutečnosti dány k
dispozici, ovšem za potřebných kautel a při
zachování nezbytné rovnováhy mezi
zájmy na zjištění objektivní
pravdy v soudním řízení a nebezpečím
vážných škod pro stát, které
by mohly vzniknout, kdyby utajované důležité
skutečnosti se zbytečně dostaly na vědomí
širokému okruhu osob. Ustanovení trestního
řádu mají tato hlediska na zřeteli
a podle nich v budoucnosti má být postupováno.
Bylo by třeba se zmínit
i o zrušení § 11 zákona, který
se týkal účasti společenských
organizací na rehabilitačním řízení.
Zejména Svaz protifašistických bojovníků
získal výsadní postavení. Tato organizace
působila dokonce ve funkci určitého iniciátora
a garanta na tomto úseku. Otevírala se tím
cesta i k určitému nátlaku na rozhodování.
Šlo o instituci vyvolanou specifickou situací v roce
1968. Dnes již není pro ni žádného
odůvodnění. Rehabilitační komise
a rehabilitační poradny, které byly svého
času Svazem protifašistických bojovníků
vytvořeny, byly již opatřením ÚV
SPB a ÚV NF zrušeny a zrušení § 11
je jen logické. Svůj význam pro další
aplikaci zákona bude mít i nepochybné zrušení
některých ustanovení zákona, která
byla projevem apriorní nedůvěry k určitým
státním orgánům, zejména k
orgánům ministerstva vnitra. Jde o § 13 odst.
1 a § 29. Podle prvého, došetřování
skutečností, kterých je třeba pro
soudní rozhodnutí, bylo odňato orgánům
ministerstva vnitra. Byla to úprava, která v důsledku
toho kladla nadměrné nároky na soudy a prokuratury.
Nové znění upravuje tyto otázky v
souladu s principy platného trestního řádu.
§ 29 v určitých
případech dával nárok na odškodnění
za vazbu odchylkou od obecné úpravy, jen na podkladě
toho, že vyšetřování prováděly
orgány Státní bezpečnosti. Také
toto ustanovení je jistě nemístné,
neboť je projevem obecné a apriorní nedůvěry
k orgánům Bezpečnosti.
Postoj, který v těchto
ustanoveních byl v zákoně vyjádřen,
do určité míry ovlivňoval i postoj
soudů při řešení konkrétních
případů tam, kde šlo o hodnocení
důkazního materiálu.
Bylo by třeba se ještě
zmínit o zrušení oddílu III. Jde prakticky
o § 21, který ukládal generálnímu
prokurátorovi povinnost podat stížnost pro
porušení zákona, pokud šlo o odsouzení
pro určité, v zákoně vypočtené
delikty, a pokud podání stížností
se dožadovaly osoby oprávněné k žádosti
za obnovu řízení. Také toto ustanovení
bylo projevem určité nedůvěry k objektivnímu
postupu generálního prokurátora. Je plná
shoda v tom, že rozhodnutí generálního
prokurátora, zda podá nebo nepodá stížnost
pro porušení zákona, není a nemůže
být jen projevem jeho libovůle, nýbrž
že rozhodující v tomto směru je vždy
zákon. I bez tohoto ustanovení generální
prokurátor ze své funkce je povinen k podání
stížnosti pro porušení zákona,
jestliže nezákonnost rozhodnutí shledá.
Novela přináší
určité změny i v otázce odškodňování.
Zde jde zejména o rozsah odškodňovacích
nároků dědiců osob neprávem
odsouzených. Rehabilitační zákon jim
poskytoval některé nároky, neznámé
obecné úpravě. Změna §§
30 a 32 tedy znamená, že nároky dědice
se v podstatě omezují tak, jak se to praktikuje
pro jiné případy, kdy dojde ke zrušení
rozsudku. Odbourává se tedy jejich zvláštní
postavení.
Bylo už upozorněno na
to, že novela vyloučí z přezkumného
řízení záležitosti osob, které
se v současné době ilegálně
zdržují v cizině. Návrh podaný
ve prospěch takové osoby soud napříště
bez meritorního projednání zamítne.
Podstatnou věcí je,
že novela umožňuje ve svém čl.
V, aby v šestiměsíční lhůtě
ode dne účinnosti novely mohl generální
prokurátor přezkoumat rozhodnutí vydaná
v rehabilitačních záležitostech zvláštními
senáty a stížností pro porušení
zákona je napadnout tam, kde podle jeho závěrů
nebyly napraveny vady původního rozhodnutí,
nýbrž naopak socialistická zákonnost
právě jimi byla porušena. Taková rozhodnutí
bude možno zrušit a zařídit nové
projednání. Není třeba pochybovat,
že k tomu bude přistoupeno jen v případech
plně odůvodněných.
Chtěl bych závěrem
říci, že novela zákona o soudní
rehabilitaci se nepochybně stane i předmětem
nepříznivé kritiky z některých
kruhů, zejména ze zahraničí. Je ovšem
třeba zdůraznit znovu její smysl, že
jde o to, vrátit se k původním, nezkresleným
záměrům, které zákon o soudní
rehabilitaci měl v původní své podobě
na mysli. Nejde o to, odstranit možnost nápravy křivd
tam, kde nesprávným výkonem trestního
soudnictví křivdy opravdu vznikly. Jde o to, aby
zákon a jeho aplikace nemohly být zneužity
k jitření veřejnosti, k útokům
proti straně, socialistickému společenskému
řádu a proti celému období výstavby,
jde o to, aby ze zákona nemohly těžit a získávat
neoprávněné výhody osoby, jimž
se křivda nestala.
Nejvyšší soud v
tomto směru novelizaci zákona o soudní rehabilitaci
chápe, v tomto smyslu také míní jeho
aplikaci v budoucnu usměrňovat. Děkuji.
Předsedající,
místopředseda SL J. Trojan: Děkuji
předsedovi Nejvyššího soudu za vystoupení
v rozpravě. Kdo se dále hlásí do rozpravy?
/Nikdo./
Přeje si místopředseda
vlády ČSSR s. Laco ještě vystoupit k
projednávané problematice?
Místopředseda vlády
ČSSR prof. dr. K. Laco, DrSc.: Nie.
Předsedající,
místopředseda SL J. Trojan: Přeje
si slovo zpravodajka poslankyně B. Procházková?
Zpravodajka poslankyně B.
Procházková: Ne.
Předsedající,
místopředseda SL J. Trojan: Přistoupíme
k hlasování o předloženém návrhu.
Kdo souhlasí s tím, aby byl schválen vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 82/68 Sb. o soudní
rehabilitaci, ve smyslu návrhu zpravodaje, nechť zvedne
ruku! /Hlasuje se./
Kdo je proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování?
/Nikdo./
Konstatuji, že návrh
byl schválen jednomyslně. Sněmovna lidu schválila
vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
82/68 Sb., o soudní rehabilitaci.
Soudružky a soudruzi, přerušuji
jednání na 30 minut.
/Jednání přerušeno
v 11.05 hod./