Středa 8. července 1970

Dovolte mi, soudružky a soudruzi, abych obrátil vaši pozornost ke konkrétním závěrům jednotlivých komisí.

Komise projednávající kapitolu "ministerstvo financí" si vyžaduje čtyři zprávy, a to:

zprávu o rozboru machinací s valutami, pocházejícími ze státních i zahraničních zdrojů, prováděných v oblasti sdělovacích prostředků v letech 1968 - 1969 a jak bude proveden postih proti osobám, které porušily platné zákony:

zprávu o postihu proti osobám odpovědným za překročení zákazu zahajování nových staveb:

zprávu o celkových nákladech čs. účasti na Expo 70 v Osace.

Komise projednávající kapitolu "ministerstvo zahraničních věcí" žádá, aby účast na výstavě v Osace byla zhodnocena po stránce politické, ideové i komerční.

Komise projednávající kapitolu "všeobecná pokladní správa" navrhla ministru financí, aby z této kapitoly vyčlenil napříště Institut řízení a Čs. komitét pro vědecké řízení a navrhl jejich zařazení pod příslušný orgán federace. Komise je také názoru, aby ministerstvo financí uplatnilo možnost provádět vlastní kontrolu použití příspěvků poskytovaných z rozpočtu společenským organizacím.

Komise projednávající kapitolu "ministerstvo zahraničního obchodu" doporučuje maximálně centralizovat v rámci devizové regulace disponování devizovými prostředky bez ohledu na to, kde byly vyprodukovány. Dále požádala ministra zahraničního obchodu, aby předložil v II. pololetí letošního roku rozbor činnosti na úseku zahraničního obchodu v letech 1968 - 1969 se zhodnocením způsobu jeho řízení v této době a s uvedením, jaké závěry z něho byly vyvozeny pro rok 1970.

Komise projednávající kapitolu "federální výbor pro průmysl" projevila vážné znepokojení nad stále se rozšiřujícími nůžkami cen zemědělské techniky a zemědělských výrobků. Komise byla názoru, že výrobci zemědělské techniky hledají žádoucí rentabilitu ve zvyšování cen a nikoli v dokonalejší organizaci a potřebné racionalizaci výroby.

Komise současně požádala ministra-předsedu federálního výboru pro průmysl, aby předložil zprávy:

- o perspektivním řešení způsobu zajištění potřeb národního hospodářství v obalovém materiálu;

- o stavu zajištění výroby a zásobování trhu náhradními díly,

- o způsobu řešení potřeb tzv. agrokomplexu a

- o koncepci výhledového zajištění potřeb spojených se zavedením barevné televize.

Komise projednávající kapitolu "federální výbor pro technický a investiční rozvoj" požádala ministra o podání zprávy o výsledcích prověrky vědeckovýzkumné základny a závěrech přijatých na jejím základě. Dále upozornila ministra-předsedu, že při projednávání rozpočtu na rok 1971 bude zvlášť sledováno: zlepšení způsobu uplatňování výsledků práce vědeckovýzkumné základny ve výrobě, a to zvláště cestou plánu: zdokonalení souladu programu státní technické politiky a inovačních koncepcí zajištěných ministerstvem plánování.

Komise projednávající kapitolu "ústřední správa železnic" projevila vážné znepokojení nad stále neuspokojivým stavem železniční dopravy, projevujícím se zvláště: převažujícím extenzívním charakterem její práce, setrváváním na tendencích negativně působících na dosažení souladu práce železnice s celkovým rozvojem ekonomiky a z něho vyplývajících společenských potřeb, závažným poklesem kázně, kvality práce a celkové úrovně řízení, projevujícím se i přes výrazné platové nadlepšení a překročení plánovaných mezd a vysokou závislostí na straně rozpočtu při nevyhovujícím stavu tarifů a cen a systému financování potřeb železniční dopravy, nepůsobících dostatečně na dosažení potřebného obratu v její práci.

Komise dále požádala o předložení zprávy se zhodnocením vlivu technicko-organizačních opatření, přijatých k zajištění úkolů plánu železnice na rok 1970 a orientovaných k postupnému odstranění vytýkaného stavu. Komise vyslovila nespokojenost s pomalým postupem výstavby překladiště v Čierné nad Tisou a kapacity přilehlých oblastí, což je v rozporu s významem tohoto překladiště pro čs. hospodářství.

Dovolte mi k tomu osobní připomínku: domnívám se, že by se neměla hledat cesta ke zhospodárnění železniční dopravy rušením lokálek, které mají pro příslušné okresy zvláštní význam.

Připomínky komisí ukazují, že státní závěrečný účet v jednotlivých kapitolách nebyl projednáván jen mechanicky, ale s rozborem efektivnosti prostředků státním rozpočtem určených.

Všechny komise, včetně výboru branného a bezpečnostního, schválily závěrečné účty projednávaných kapitol rozpočtu.

Příslušné ústřední orgány, kterých se připomínky týkají, projednávají připomínky a už na ně i odpovídají.

Soudružky a soudruzi poslanci, při schvalování rozpočtu na rok 1969 Národní shromáždění dne 18. prosince 1968 charakterizovalo rozpočet tak, že zatím není schopen podílet se na řešení ekonomické nerovnováhy, a že je výrazem pokračujících nerovnovážných tendencí, které jsou v hospodářství dlouhodobě založeny. Konstatovalo, že státní rozpočet je nutně omezen pouze na dílčí opatření, která navíc jsou orientována krátkodobě na úkor potřebné, promyšlené soustavy dlouhodobých ekonomických záměrů a napomáhání strukturálním změnám. Z a tohoto stavu státní rozpočet ještě neplní svou aktivní úlohu, ale jen odráží dosud trvající neujasněnosti celkové koncepce konsolidace národního hospodářství a do značné míry i nedořešeného ekonomického systému řízení.

V tomto konstatování vyslovilo Národní shromáždění své obavy nad dalším vývojem národního hospodářství. V expozé ministra financí ČSSR soudruha ing. Rudolfa Rohlíčka byla rozebrána situace, za které rozpočet byl sestavován. I když některé věty z charakteristiky státního rozpočtu na rok 1969 byly poplatné době, přece možno konstatovat, že názor Národního shromáždění a jeho obavy byly na místě. Stejně bylo na místě konstatování, že vláda tehdy ustupovala před řešením konfliktních situací v dotační a odvodové oblasti. Celkový objem dotace namísto jejich snížení měl vzestupnou tendenci, stejně tak režim výjimek a slev z odvodů z hrubého důchodu nabyl takového rozsahu, že prakticky zeslaboval tlak jednotlivých odvodů na provádění strukturálních změn.

Národní shromáždění žádalo vládu, aby při provádění zákona o státním rozpočtu na rok 1969 byly uplatněny tyto principy:

a/ dosáhnout konkrétními opatřeními snížení celkových dotací, zejména dotací kryjících neefektivnost.

Rozpočet na rok 1970 neobsahuje podstatné snížení dotací. Vláda však dělá taková opatření, aby dotace byly snižovány postupně tak, jak bude docházet k vytváření rovnovážného stavu v našem hospodářství;

b/ nepřipustit růst osobních nákladů s výjimkou přírůstku podle hospodářské směrnice vlády. Vcelku možno říci, že toto doporučení bylo v zásadě splněno;

c/ nepřekročit rozsah rozpočtových nákladů nově zahajovaných investic stanovený hospodářskou směrnicí vlády. Toto se nepodařilo vládě dosáhnout, jak je konstatováno i v expozé soudruha ministra;

d/ v souvislosti s novelizací zákona č. 8/59 Sb. stanovit zásadu, aby se z překročení plánovaných státních příjmů nebo úspor z plánovaných výdajů vytvářela rezerva, z níž je přípustné vydávat prostředky jen s vědomím Národního shromáždění.

Doporučená novela zákona č. 8/1959 Sb. nebyla dosud předložena k projednání. Pouze informační zpráva pro rozpočtové výbory obou sněmoven byla předmětem diskuse.

Vláda nevyhověla dosud žádosti, zvážit možnost a účelnost vydání zákona o pravidlech tvorby cen a vydání zákona o zřizování státních fondů a hospodaření s nimi. Pokud jde o zákon o tvorbě cen, hodlá vláda předložit návrh cenové regulace a pak po zkušenostech předložit návrh zákona. S tímto názorem je možno souhlasit.

Pokud jde o fondové hospodářství, vláda se ještě nevyjádřila.

Při projednávání rozdělení jednotného státního rozpočtu na tři rozpočty ve Sněmovně lidu dne 8. července 1969 bylo doporučeno vládě totéž, co bývalým Národním shromážděním.

Soudružky a soudruzi poslanci, jsem přesvědčen, že kdyby nebylo konsolidačního procesu v naší společnosti a nebylo konkrétně květnového realizačního opatření ÚV KSČ, byly by se splnily obavy Národního shromáždění i Sněmovny lidu. Situace za první pololetí 1969 je toho dokladem. Druhé pololetí 1969 znamená obrat. Důsledkem tohoto obratu je, že můžeme dnes projednávat státní závěrečný účet s takovým přebytkem.

Úsporná opatření vlády a řada jiných opatření, lednové usnesení ÚV KSČ a konstatování na červnovém plénu ÚV KSČ jsou předpokladem, že jdeme do doby reálnosti, že se opouštějí spekulativní názory na ekonomickou reformu apod. Jsem si jist, že projednávání rozpočtu na rok 1971 bude poznamenáno zcela jinými úvahami, než tomu bylo loni.

Soudružky a soudruzi poslanci, ministr financí ČSSR s. ing. Rudolf Rohlíček rozebral ve svém přednesu situaci, ve které se plnil rozpočet na rok 1969. Názory v přednesu pronesené se kryjí s názory výboru pro plán a rozpočet, a proto nemám k nim připomínky.

Ústřední komise lidové kontroly předložila výboru pro plán a rozpočet SL vládní názor na plnění rozpočtu na rok 1969 a k rozdělení přebytku státního závěrečného účtu. Ve své zprávě konstatuje jak kladné jevy v našem hospodářství, zvláště ty, které se projevovaly ve druhém pololetí 1969, tak i negativní jevy, které je třeba ještě potlačovat.

Během roku 1969 byl trvale přebytek státního rozpočtu. Státní banka československá používala tohoto přebytku běžně v úvěrové soustavě. Je nutno prozkoumat důkladně vztah rozpočtové a úvěrové politiky. Otázka koordinace obou je dosud nevyřešena.

Bylo by nesprávné vidět v přebytku státního závěrečného účtu jen překročení příjmových položek. Je nutno zdůraznit vládní opatření ke zpřísnění hospodaření s rozpočtovými prostředky ke konci roku. Tím se zmírnilo obvyklé nahromadění výdajů koncem roku. V tomto opatření se odráží postupující zesílení účinnosti centrálního řízení v oblasti státních financí.

Integrační funkce federálního rozpočtu se ještě neplní tak, jak by bylo třeba. Je nutno sledovat účelovost použití prostředků federálního rozpočtu poskytovaných do rozpočtu republik. Základem integrace je totiž úkol provádět strukturální přestavbu ekonomiky a vyrovnávání rozdílů mezi jednotlivými částmi státu. V přípravě rozpočtu na rok 1971 se musí výrazněji projevit tato funkce federálního státního rozpočtu. Jedním z hlavních nešvarů je nehospodárnost a rozpočtová nekázeň. Jde např. o reprezentační výdaje a o cestovné. Ústřední komise lidové kontroly zjišťuje zbytečné cesty do ciziny, které nepřinášejí našemu hospodářství ani kultuře žádný užitek.

Pokud jde o investiční výstavbu, konstatuje shodně s ministerstvem financí, že se nepodařilo čelit negativnímu vývoji ani usnesením vlády č. 129/69 Sb., které směřovalo k zastavení dosavadního vývoje. Vládní usnesení č. 92/70 Sb. orientuje činnost všech ústředních orgánů a článků řízení na zavedení pořádku, upevnění disciplíny a na rozhodný obrat k likvidaci nadměrné rozestavěnosti.

Ústřední komise lidové kontroly poukazuje dále na neefektivnost nákladů na rozvoj vědy a techniky. Zabývá se i problematikou zahraničního obchodu, zadlužením u socialistických států a kritizuje dosavadní soustavu dotací. Následkem poklesu morálky v minulých letech je též kritizována nedostatečná správa a ochrana národního majetku. Kontrolní systém není účinný a hlavně není soustavný.

Všechny zjištěné případy projednala Ústřední komise lidové kontroly s ministerstvem financí a dohodla i s ostatními orgány kontrolní postup. Zpráva ÚKLK byla projednána v komisích a některá zjištění byla převzata do návrhu usnesení.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, výbor pro plán a rozpočet vám předkládá návrh na usnesení Sněmovny lidu k státnímu závěrečnému účtu federace. Návrh vám byl zaslán pod č. tisku 46. Shodně se zprávou ministra financí s. ing. Rudolfa Rohlíčka, s výsledky kontrol a prověrek a v souhlase s projednáváním jednotlivých kapitol státního závěrečného účtu konstatuje výbor pro plán a rozpočet v odst. I, že vývoj národního hospodářství byl v prvních měsících 1969 silně poznamenán řadou negativních tendencí, projevujících se již v minulosti, zejména v roce 1968. Charakterizuje v návrhu hlavní tendence.

Dále hodnotí kladně skutečnost, že státní závěrečný účet federace i obou republik končí přebytkem. Konstatuje také, že se zatím nepodařilo dosáhnout v hospodaření finančními prostředky toho, aby souhrnný finanční vztah národních výborů byl dlouhodobým, objektivním a účelově založeným vztahem a že u národních orgánů plně neodrazil potřeby rozvoje integrované ekonomiky. Nepodařilo se dosáhnout toho, aby rozpočtová, finanční a cenová politika zabránila neracionálnímu používání disponibilních prostředků u podniků, aby používáním rozpočtových přebytků v úvěrové oblasti nebyly kryty i nedostatky v národním hospodářství a aby se výrazněji změnila finanční struktura k zahraničí. Proto požadavek na vládu, obsažený v odst. II, vyplývá z uvedeného konstatování.

Pokud jde o schválení státního závěrečného účtu federace za rok 1969, navrhuje výbor pro plán a rozpočet v odst. IV, aby jej Sněmovna lidu schválila v podstatě tak, jak navrhla vláda. Vládní návrh je obsažen v usnesení.

Rozdíly proti textu vládního návrhu jsou tyto:

- v odst. IV návrhu usnesení pod č. 1 je uvedeno č. 2 vládního návrhu v tomto znění: schvaluje se dodatečné zvýšení dotací a subvencí národním rozpočtům z rozpočtu federace ve výši 1 mld 64 mil. Kčs pro ČSR a ve výši 331 mil. 400 tisíc Kčs pro SSR.

Výbor totiž konstatoval, že dotace byly poskytnuty před uzávěrkou a že jde o dodatečné jejich schválení. Závěrka následovala až po této transakci.

Proto vládní návrh pod bodem jedna má ve IV. odstavci návrhu výboru č. 2. I zde je upřesněn text takto:

- podle čl. 36 odst. 1 písm. d/ ústavního zákona č. 143/68 Sb., o čs. federaci, státní závěrečný účet federace za rok 1969, který po provedení dodatečného zvýšení dotací a subvencí podle bodu 1 vykazuje přebytek ve výši 2 mld 884 mil. Kčs.

Výbor pro plán a rozpočet nepřevzal dále do svého návrhu usnesení konstatování stavu aktiv a pasív státní pokladny k 31. prosinci 1969, tj. před jejím rozdělením mezi státní pokladnu ČSSR, ČSR a SSR, protože stav pokladny k uvedenému datu není předmětem schvalování Federálním shromážděním podle ústavního zákona o čs. federaci.

Ostatní rozdíly mezi vládním návrhem a návrhem usnesení jsou jen stylistického rázu a nic nemění na podstatě věci.

Odst. VI návrhu usnesení doporučuje výbor pro plán a rozpočet vypustit, protože problém soustavy kontrol je již předmětem řešení. Na zrušení tohoto odstavce se usnesl výbor pro plán a rozpočet dne 7. července 1970.

Jménem výboru pro plán a rozpočet SL navrhuji, aby Sněmovna lidu schválila předložené usnesení výboru.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP