Předsedající,
místopředseda SL J. Trojan: Děkuji
poslanci ing. Červenému za přednesení
zpravodajské zprávy a zahajuji k tomuto bodu rozpravu.
Do rozpravy se přihlásili
poslanci Jiránek, Rejnart, Houser, Voráč
a Šmehlíková. Dávám slovo poslanci
Jiránkovi.
Poslanec V. Jiránek:
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
státní závěrečný účet,
který projednáváme, odráží
klady i zápory loňského hospodářského
vývoje. Ekonomická situace země jak se jevila
loni na jaře, byla velmi obtížná. Růst
průmyslové výroby dosahoval poměrně
nízké úrovně. O to více se
však zvyšovaly ceny, mzdy a vůbec příjmy
obyvatelstva.
Zatímco produktivita práce
v průmyslu se za prvních 5 měsíců
loňského roku zvýšila o necelá
3 %, příjmy obyvatelstva vzrostly zhruba o 15 %.
Nezdravý hospodářský vývoj
se promítal především na našem
vnitřním trhu. Maloobchodní obrat prudce
stoupl a regály v obchodech se do značné
míry vyprázdnily. Občané měli
nejenom potíže se sháněním docela
běžného zboží, zvedaly se a opadávaly
vlny nákupních horeček, poklesla důvěra
v pevnost čs. měny.
Projevy ekonomické nerovnováhy
však byly patrné i jinde, např. v oblasti investiční
výstavby či v zahraničním obchodě.
Naše potřeby se všude zvyšovaly rychleji
než zdroje pro jejich uspokojování. Taková
byla hospodářská situace v době, kdy
se sešlo loňské dubnové plénum
ÚV KSČ. Nové politické vedení
muselo řešit nejen obtížné politické
problémy, ale i vážné hospodářské
těžkosti. Výsledky dubnového pléna
zastavily rozkladný proces v naší společnosti
a vytvořily podmínky pro postupnou hospodářskou
konsolidaci.
V podmínkách,
kdy vlastně neexistoval závazný hospodářský
plán a kdy byla hospodářská disciplína
pronikavě oslabena, nebylo snadné dosáhnout
obratu. Přesto však již v druhé polovině
loňského roku můžeme konstatovat řadu
pozitivních tendencí v hospodářském
vývoji. Připomeňme např., že
se zrychlil růst průmyslové produkce a zpomalilo
se tempo mzdové exploze. Stabilizační opatření,
která v květnu přijala federální
vláda spolu s národními vládami, přispěla
ke zvýšení dodávek zboží
na trh. Zahajování nových staveb bylo podrobeno
přísnějším omezením. Začalo
se obnovovat narušené ústřední
hospodářské řízení,
byly upevněny střední články
řízení. Jestliže tedy nad státním
závěrečným účtem můžeme
konstatovat řadu kladných jevů, pak je třeba
říci, že jsou výsledkem konsolidačních
snah, jak se rozvinuly počátkem loňského
léta.
Nepřehlížíme
ovšem ani záporné stránky loňského
hospodářského vývoje. Omyly a chyby
předchozího údobí příliš
hluboce zasáhly do čs. ekonomiky, než abychom
jejich překonání mohli měřit
na měsíce. Je třeba ocenit, že ústřední
hospodářské orgány ze záporných
stránek loňského vývoje vyvodily závěry
pro letošní rok. Výrazem tohoto přístupu
je celkové zaměření letošního
hospodářského plánu a přednostní
úkoly, na které klade zvláštní
důraz. Fakta, která vyplývají ze státního
závěrečného účtu, velmi
přesvědčivě dokazují správnost
nynějšího energického přístupu
k upevnění kázně a plánovitosti
v oblasti investiční výstavby. Skutečnost,
že jsme v bytové výstavbě zůstali
špatně bydlícím občanům
dlužni téměř 22 tisíc bytů,
které podle hospodářské směrnice
měly být postaveny, avšak ve skutečnosti
dokončeny nebyly, je zvlášť názorným
dokladem nedostatků na tomto úseku. Snad bude správné
připomenout, že o výsledcích finančního
hospodaření našeho státu se nerozhoduje
jen někde u zelených stolů, ale na každém
pracovišti. Rozhodují o něm i politické
a morální faktory, jakož i občanská
ukázněnost.
V loňském roce výdaje
na nemocenské pojištění vzrostly o více
než 4 mld Kčs. Tento fakt je ovlivněn zejména
vysokou absencí pro nemoc a úraz, která dosáhla
téměř 5 % a byla nejvyšší
za posledních 10 let. Tento vzestup nelze vysvětlit
zdravotnickými faktory a nepochybně jde i na vrub
nekázně a neodpovědnosti jednotlivců.
Nyní jde o to, abychom všechny
kladné tendence, které se v loňském
roce projevily, dále rozvíjeli, a ovšem i o
to, abychom záporné rysy loňského
vývoje zastavili a překonali. Zatímní
výsledky letošního hospodářského
vývoje svědčí o tom, že se nám
tento záměr daří. Nemůžeme
však propadnout pocitům sebeuspokojení, ale
musíme s ještě znásobenou energií
zápolit o prosazení dynamického ekonomického
růstu a o lepší uspokojování
potřeb obyvatelstva.
Vážené soudružky
a soudruzi poslanci! Poslanci klubu Čs. strany lidové
vládní návrh usnesení na své
schůzi projednali a budou pro jeho schválení
hlasovat.
Předsedající,
místopředseda SL J. Trojan: Děkuji
poslanci Jiránkovi. Dávám nyní slovo
poslanci Rejnartovi. Vzhledem k tomu, že poslanec Houser
byl odvolán ze zasedání Sněmovny lidu,
bude po vystoupení poslance Rejnarta mluvit poslanec Voráč.
Poslanec V. Rejnart: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, chtěl bych říci
několik slov k státnímu závěrečnému
účtu na úseku, který mne nejvíce
zajímá, totiž pokud jde o finanční
vztahy národních výborů. V návrhu
usnesení sněmovny se s přihlédnutím
k celkovým výsledkům hospodaření
v ČSR a SSR konstatuje, že zatím se nepodařilo
dosáhnout v hospodaření s finančními
prostředky toho, aby souhrnný finanční
vztah národních výborů byl dlouhodobým,
objektivně a účelově založeným
vztahem, odrážejícím plnění
vlastních zdrojů těchto orgánů
a vedoucím k zpřesnění dotací
ze státního rozpočtu.
Proč se o této skutečnosti
zmiňujeme? Výsledky rozpočtového hospodaření
národních výborů za rok 1969 ukázaly,
že toto hospodaření končilo celostátně
přebytkem ve výši opravdu úctyhodné
- vždyť jde o více než 4 mld Kčs.
Otázkou může být, jaké jsou jeho
příčiny, anebo zda jde o jev, který
může být významu spíše druhořadého.
Především je třeba vidět, že
kromě vlastních prostředků disponují
národní výbory též značnou
výší přídělů prostředků
ze státních rozpočtů. V roce 1969
činily dotace a subvence národním výborům
ze státních rozpočtů více než
35 mld Kčs. Spolu s ostatními příjmy
národní výbory naplnily příjmovou
stránku na 120 %, v absolutní výši pak
byla příjmová stránka rozpočtu
národních výborů včetně
poskytovaných řádných a mimořádných
dotací překročena téměř
o 10 mld Kčs. Pozoruhodné je, že na tomto výsledku
se podílely nejen vyšší vlastní
příjmy a globální dotace, ale především
tzv. ostatní příjmy národních
výborů, jejichž rozpočtové plnění
dosáhlo v ČSR 562 %, v SSR 842 % a v celostátním
průměru 613 %. Nepochybně si tento jev zaslouží
podrobnější analýzy. Ta ukazuje, že
v rozpočtech národních výborů
nebývají dostatečně reálně
promítnuty skutečné příjmové
možnosti národních výborů nebo
že samotný rozpočet nepůsobí
dosti mobilizačně na odkrytí rezerv vlastních
řádných i mimořádných
zdrojů národních výborů. Právem
vzniká za takové situace otázka, zda dotace
a subvence národním výborům musely
být tak vysoké, jako byly, resp. zda v celkovém
pohledu musely být příjmy národních
výborů posilovány mimořádnými
dotacemi. Zpráva ÚKLK potvrzuje, že dosavadní
způsob rozdělování rozpočtových
prostředků do sféry národních
výborů, stávající systém
financování činnosti a potřeb národních
výborů nebere v dostatečné a efektivní
míře v úvahu zdrojové možnosti
národních výborů a jejich reálné
potřeby, zvláště pak vlastní
příjmy a zdroje uvolňované z fondu
rezerv a rozvoje národních výborů,
které nejsou, jak známo, nikterak rovnoměrně
realizovány. A tak se nám dosavadní souhrnný
finanční vztah národních výborů
neprojevuje natolik objektivně a účelově,
aby nevytvářel nadměrné nároky
na státní rozpočty a aby se opíral
o zvolená kritéria. To je hlavním důvodem,
proč na tento stav upozorňujeme a očekáváme,
že dojde k jeho žádoucímu řešení,
resp. proč považujeme také za nutné
zabývat se prověrkou kritérií používání
fondů rezerv národních výborů,
z nichž jsou uvolňovány do hospodářského
oběhu nemalé neplánované prostředky
a jejichž stav dosáhl koncem roku 1969 pozoruhodné
výše 5,6 mld Kčs. Mám za to, že
by se měla provést důkladná analýza
v otázce rezerv, které jsou u národních
výborů, a to z jakých zdrojů příslušné
národní výbory získaly tyto rezervy
a zda tyto národní výbory, které vlastní
takovéto prostředky, nebyly dotovány ještě
z vyšších rozpočtů.
Já sám, soudružky
a soudruzi, pracuji na národních výborech
od nejnižších národních výborů
přes ONV a nyní již 7 let na MěNV v
městě, které má 32 000 obyvatel. Mohu
nejlépe poznat, když národní výbor
řádně rozloží své rozpočty,
když správně ohodnotí i svoje síly
a příjmy, tak nakonec, když to srovnáme
s potřebami města a obyvatelstva, pokud jde o rozšiřování
a zlepšování životního prostředí,
tak se nám většinou těchto peněz
nedostávalo. Proto se podivuji nad tím, že
některé národní výbory mohly
i bezúročně, jak říká
zpráva ÚKLK, půjčovat dalším
podnikům miliónové částky.
Souhlasím vřele s tím, aby věc byla
dobře jak na ministerstvu financí, tak i v ÚKLK
prozkoumána a aby byla učiněna náprava.
Na druhé straně bychom byli velmi neradi, aby došlo
k dalšímu omezení zdrojů do rozpočtů
národních výborů tak, jak to už
bylo v uplynulých letech. Bylo to tak, že národní
výbory žily po celý rok z podstaty, s minimálními
prostředky, což bylo na úkor např. vytváření
lepšího životního prostředí
v městě a na vesnici, na úkor údržby
školních budov a jejich zařízení,
které jsou mnohdy v dezolátním stavu a které
za velké náklady finanční jsou potom
dávány do pořádku. My musíme
vidět, že právě v těchto zařízeních
začíná výchova socialistické
mládeže, socialistického člověka.
Velmi neradi bychom byli svědky takových jevů,
že po celý rok nebudou finanční prostředky
k dispozici a koncem roku, tak jak to bylo již několikrát,
počínaje ONV a konče ministerstvem financí,
byly nabízeny miliónové částky
pro investování v posledních dvou měsících
roku. Jsme proto pro důkladnou kontrolu hospodaření
s finančními prostředky na národních
výborech a pro jejich spravedlivé nepaušální
rozdělení a jsme také za to, aby byly národními
výbory účelně použity tam, kde
to přinese prospěch celé společnosti.
Budu proto, soudružky a soudruzi
poslanci, hlasovat za schválení státního
závěrečného účtu na
rok 1969.
Předsedající,
místopředseda SL J. Trojan: Děkuji
poslanci Rejnartovi. Dávám slovo poslanci Voráčovi.
Poslanec J. Voráč:
Soudružky a soudruzi poslanci, shodou okolností vystupuji
jako druhý bojovník za práva národních
výborů. Možná, že je to náhoda,
ale možná je to také proto, že v národních
výborech ještě není všechno v pořádku.
Já neznám výsledek
jednání dnes dopoledne, kdy byl soudruh ministr
Rohlíček ve Sněmovně národů,
neznám ani názory soudruhů ze Slovenska,
jestli už projednávali nebo neprojednávali
závěrečný účet, ale
myslím, že je třeba si připomenout,
že za těch 6 roků, co jsem ve funkci, když
dostaneme ty silné knihy, ty bilance hospodaření
za uplynulý rok, uvědomujeme si, že řada
lidí, alespoň ještě před 3 roky
nevěděla, že národní výbory
žily bez prostředků, že žádné
prostředky neměly a byly opravdu odkázány
úplně jiným způsobem než je tomu
dnes na to, co mohou či nemohou. Je otázka, jestli
ty 4 mld Kčs, jak je uvedeno ve zprávě k
závěrečnému účtu, které
jsou jako přebytek u národních výborů,
jestli je to mnoho nebo málo. Je také otázka,
proč tomu tak je.
Kdybychom tyto věci rozebírali,
tak vidíme, že prostředky jsou nerovnoměrně
rozloženy. Máme 10 tisíc obcí v naší
republice, někde nemají nic, někde něco
a někde i hodně. Soudruh Rejnart by musel říci,
že třeba jemu v Mladé Boleslavi prostředky
chybí, protože má dostatek kapacit a mohl by
tedy prohospodařit více. Prostředky, které
se ukazují ve zprávě jako přebytek,
ty vznikly právě založením fondu rezerv
a rozvoje. Já tuto věc považuji za nejšťastnější,
která zatím byla pro národní výbory
udělána. Kdyby se měl fond rezerv a rozvoje
zrušit nebo nějak omezit, potom bych to považoval
za nešťastný čin vůči národním
výborům. Z čeho se tento fond skládá?
Jsou to jednak přebytky hospodaření, které
se nevracejí koncem roku, dále jsou tam neplánované
příjmy národních výborů.
To, co jsme dnes dopoledne schválili, to je podnikový
rejstřík, ten nám vyřeší
mnohé neoprávněné příjmy
národních výborů, čili tam
dojde k určité nápravě některých
chyb, neboť některé národní výbory
získávaly neoprávněné příjmy
např. jenom tím, že půjčily někomu,
třeba studnařům, razítko, oni jim
za to dali malinko, sami vydělali hodně, ale přesto
národní výbor určitý příjem
měl. Dále jsou ve fondu rezerv a rozvoje prostředky
sdružené, to jsou prostředky, které
dávají jednak závody v okruhu národních
výborů, dále JZD a někdy i společenské
organizace. Tyto prostředky jsou leckdy těžko
vydobyté, např. z tanečních zábav,
z organizování různých věcí
atd. a tyto prostředky tam určité složky
dají, aby sloužily ve prospěch zvelebení
obce. Toto se děje především na menších
obcích, kde si sdružují prostředky,
aby to tam měli hezčí. V neposlední
řadě se skládá fond rezerv a rozvoje
z úvěrů, které národní
výbory ještě zdaleka nevyužívají,
jak by je využívat mohly a ne vždycky se jim
podaří úvěr plně prohospodařit,
protože jim chybí materiál, kapacita apod.
Menší národní výbory - já
mluvím za okres, kde máme 200 obcí a samé
malé národní výbory, tak aby se to
nezdálo některým poslancům divné
- menší národní výbory soustřeďují
prostředky i několik roků. Soustřeďují
je proto, protože jim nepropadají. To je to požehnání,
které bylo provedeno před několika lety na
ministerstvu financí a je národními výbory
velmi oceňováno. Pak teprve mohou nějakou
větší akci v obci udělat. Prostředky
za jeden rok nestačí.
Co by znamenal nesprávný
zásah do tohoto systému fondu rezerv a rozvoje?
Z novu se vrátit k tomu, co už zde bylo - snaha utratit
do Silvestra co nejvíce peněz, abychom nemuseli
vracet do vyššího rozpočtu. Národní
výbory, aby utratily, kupovaly dříve například
lodní motory a neměly v obci ani rybník ani
řeku. Hlavně, že utratily. Dále by to
znamenalo vrhnout národní výbory zpět
do situace, kdy nemohly samostatně rozhodnout o sebemenší
akci. Dnes mohou, v důsledku tohoto fondu, o některých
věcech samostatně rozhodovat. Dále by to
bylo - a to by bylo nejhorší - umrtvování
veliké aktivity národních výborů
a občanů, která dnes existuje. U nás
na okrese to letos představuje 53 mil. Kčs. To si
za 10 let práce na národním výboru
nepamatuji, že bychom někdy soustředili tak
veliké závazky, abychom mohli vytvořit tak
veliké dílo. I to je důsledek fondu rezerv
a rozvoje.
Dovolím si tvrdit, soudružky
a soudruzi, že akce, které národní výbory
organizují za spoluúčasti podniků
a závodů, hlavně však za pomoci svých
občanů, jsou vůbec nejlevnějšími
investičními akcemi nejen u nás, ale myslím,
že i v celém světě. Nemám poznatky
a zkušenosti z jiných států. Ale to,
co dovedou naši lidé udělat, když se jim
dá pár pytlů cementu, či jiný
materiál, jaké hodnoty dovedou vytvořit,
to je něco ohromného. A za to všechno děkujeme
zřízení fondu rezerv a rozvoje.
V neděli jsem byl shodou okolností
na jedné malé obci otevírat nový kulturní
dům. Kdybyste viděli, na co všechno ti lidé
při jeho výstavbě mysleli, a to všechno
v obci /jsou to vlastně sdružené obce/, která
má dohromady 500 obyvatel. Udělali např.
pod kulturním domem bramborárnu pro JZD, které
tam skladuje celou sadbu na příští rok.
Je tam požární zbrojnice, klubovna pro Čs.
červený kříž, krásný
sál, kancelář pro MNV, pohostinství,
a to všechno na nevelké ploše. To všechno
dokázali udělat za 800 000 Kčs. Z toho si
více než polovinu dali ze svých prostředků,
a to JZD, MNV a společenské organizace. Neodvažuji
se říci, jaká je opravdová hodnota
tohoto díla. Rád bych vás tam, soudruhu Štrougale
a soudruhu Rohlíčku, pozval. Vím, že
to mohou udělat na každém okrese a pochlubit
se velikou aktivitou a iniciativou lidí. Na tom je vidět,
jak se s malým množstvím prostředků
dá udělat hodně práce.