Hlavním posláním Státní arbitráže
České socialistické republiky a Státní
arbitráže Slovenské socialistické republiky
bude řídit činnost krajských státních
arbitráží a dozírat na jejich činnost.
Základním posláním této jednotné
soustavy orgánů hospodářské
arbitráže zůstává a v současné
době zvlášť vystupuje do popředí
- celou svou činností se angažovaně
v úzkém kontaktu s ostatními státními
orgány podílet na svém úseku na zabezpečování
úkolů státního plánu a tím
na realizaci hospodářské politiky státu.
Vážené soudružky, vážení
soudruzi, toto jsou tedy základní důvody,
proč vláda Československé socialistické
republiky vám navrhuje, abyste po projednání
schválili i návrh tohoto zákona.
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Děkuji soudruhu náměstku hlavního
arbitra za výklad.
Prosím, aby za výbory Sněmovny národů,
kterým byl vládní návrh zákona
přikázán k projednání, přednesl
zpravodajskou zprávu společný zpravodaj poslanec
ing. Karel Löbl.
Zpravodaj poslanec ing. K. Löbl:
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, zákonem č. 121 z 19. prosince
1962 o hospodářské arbitráži,
jehož novelizaci právě projednáváme,
byly orgánům státní arbitráže
svěřeny důležité úkoly
při organizaci, úpravě a kontrole hospodářských
vztahů mezi socialistickými organizacemi.
Mezi hlavní úkoly hospodářské
arbitráže patří nejen projednávat
a rozhodovat hospodářské spory, ale i napomáhat
při rozvíjení spolupráce a vzájemné
pomoci mezi socialistickými organizacemi a aktivně
působit k tomu, aby se zvyšovala odpovědnost
za řádné a včasné uzavírání
a plnění hospodářských smluv
v souladu s plánem.
Jsou to úkoly, jejichž důsledné plnění
je právě v současné době velmi
aktuální a nutné pro upevnění
hospodářských vztahů mezi podniky
a pro posílení funkce plánu. Víme
totiž, že v posledních letech vznikla v oblasti
dodavatelsko-odběratelských vztahů řada
nedostatků, které měly svůj původ
právě ve snížení autority a závaznosti
plánu, avšak i v zúžení kontraktakční
povinnosti. Projevilo se to zejména při zajišťování
dodávek a subdodávek pro velké investiční
celky a vzrůstem bezesmluvních dodávek, což
často nezůstalo bez negativního vlivu i na
plnění smluvních závazků vůči
zahraničí.
Právní předpoklady pro odstraňování
uvedených nedostatků jsou dány jednak v návrhu
zákona o národohospodářském
plánování, jednak v projednávané
novele hospodářského zákoníku
a v některých dalších předpisech.
Po této stránce jsou tedy vytvářeny
podmínky i pro zlepšení účinnosti
práce arbitrážních orgánů.
Struktura těchto orgánů však nebyla
dosud přizpůsobena federativnímu uspořádání
ČSSR - zůstala asymetrická s oblastní
pobočkou Státní arbitráže ČSSR
v Bratislavě, řízenou náměstkem
hlavního arbitra ČSSR. Předkládaný
návrh novelizace zákona o hospodářské
arbitráži řeší především
tento problém.
Základním kritériem tohoto řešení
je posílení integrační funkce federace
při zachování potřebného vlivu
národních orgánů na činnost
orgánů hospodářské arbitráže.
Navrhovaná úprava by měla současně
přispět i k zabezpečení kvalitního
plnění stanovených úkolů.
Uvedený záměr je v návrhu realizován
vytvořením jednotné federální
soustavy sestávající ze Státní
arbitráže ČSSR, Státní arbitráže
ČSR, ze Státní arbitráže SSR
a z krajských státních arbitráží.
Obsah činnosti krajských státních
arbitráží se navrhovanou novelou prakticky
nemění. Změny se v podstatě týkají
úpravy postavení a působnosti Státní
arbitráže ČSSR a státních arbitráží
obou republik. Návrh vychází ze zásady,
že činnost hospodářské arbitráže
nemůže být omezena pouze na národní
úroveň, aniž by tím byl oslaben vliv
právního řádu na jednotnou československou
ekonomiku.
Kromě úpravy působnosti a organizace jednotlivých
orgánů hospodářské arbitráže
se navrhuje změna v části zákona týkající
se přezkoumání arbitrážních
rozhodnutí. V případech, kdy to bude vyžadovat
povaha věci a kdy tak stanoví příslušný
hlavní arbitr, bude se žádost o přezkoumání
rozhodnutí projednávat za účasti stran
před senátem složeným ze 3 arbitrů.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
návrh zákona byl projednáván na společné
schůzi výborů Sněmovny lidu pro průmysl,
dopravu a obchod a výboru Sněmovny národů
pro hospodářskou politiku, dále ve výborech
obou sněmoven pro plán a rozpočet, pro zemědělství
a výživu a posléze na společné
schůzi výborů ústavně právních.
Všechny výbory doporučují jednomyslně,
aby vládní návrh zákona byl v obou
sněmovnách projednán a schválen s
drobnými úpravami. Všichni jste obdrželi
společnou zprávu uvedených výborů,
která obsahuje tyto navrhované úpravy. Podotýkám,
že byly zástupcem vlády akceptovány.
Jako společný zpravodaj výboru SN pro plán
a rozpočet, výboru ústavně právního
a výboru pro hospodářskou politiku doporučuji
sněmovně projednat a schválit vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňují některá ustanovení
zákona č. 121/1962 Sb., o hospodářské
arbitráži ve znění společné
zprávy výboru pro plán a rozpočet,
výboru ústavně právního a výboru
pro hospodářskou politiku.
Děkuji vám za pozornost.
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Děkuji zpravodaji poslanci Löblovi za zpravodajskou
zprávu. Žádám společného
zpravodaje výborů SL, kterým byl vládní
návrh zákona přikázán, poslance
inž. Viliama Galabu, aby přednesl jejich stanovisko.
Spravodajca poslanec Ing. V. Galaba:
Vážené súdružky poslankyne a vážení
súdruhovia poslanci! Poslanec prof. Läbl vo svojom
vystúpení odporučil snemovniam na prerokovanie
vládny návrh, ktorým sa menia a dopĺňajú
niektoré ustanovenia zákona o hospodárskej
arbitráži, s ktorým súhlasím,
a chcel by som ho pár slovami podporiť.
Ako sa tu o tom hovorilo, majú tieto doplnky a úpravy
prispôsobiť organizačnú štruktúru
hospodárskej arbitráže federatívnemu
usporiadaniu a uviesť do súladu s ústavným
zákonom o československej federácii č.
143/1968 Zb.
Súčasne má navrhovaná novela napomáhať
i zvýšenie účinnosti práce hospodárskej
arbitráže.
V zásade možno konštatovať, že navrhovaná
novela zákona spĺňá tieto požiadavky,
Súčasne treba vyzdvihnúť dobré
spracovanie návrhu i z hľadiska právneho.
Vážené súdružky, vážení
súdruhovia poslanci, dovoľte, aby som vás ako
spoločný spravodajca Výboru Snemovne ľudu
pre plán a rozpočet. Ústavnoprávneho
výboru, Výboru pre poľnohospodárstvo
a výživu a Výboru pre priemysel, dopravu a
obchod informoval o priebehu prerokovávania tohto návrhu
vo výboroch. Treba oceniť, že prerokovávaniu
všetkých návrhov zákonov vo výboroch
venovala vláda tentoraz mimoriadnu pozornosť. Rokovania
sa zúčastnil celý rad členov vlády
na čele s podpredsedom vlády súdruhom prof.
Lacom. Tým boli vytvorené podmienky pre objasnenie
zámerov vlády pri jednotlivých návrhoch
i pre vecné posúdenie stanovísk, odporučení
a pripomienok.
Aj pri prerokovávaní novely zákona o hospodárskej
arbitráži vo výboroch boli zodpovedané
všetky dotazy a zodpovedne prerokované pripomienky.
Výbory schválili predložený vládny
návrh jednomyseľne s drobnými úpravami,
ktoré boli zahrnuté do spoločnej správy
výborov. Navrhnuté úpravy sú drobnejšieho
rázu, neznamenajú narušenie koncepcie založenej
v návrhu, a ako vyhlásil zástupca vlády
na záver prerokovávania tohto návrhu vo výbore,
skvalitňujú predložený vládny
návrh.
Ako spoločný spravodajca Výboru Snemovne
ľudu pre poľnohospodárstvo a výživu,
Výboru pre plán a rozpočet, Ústavnoprávneho
výboru a Výboru pre priemysel, dopravu a obchod
odporúčam Snemovni ľudu prerokovať vládny
návrh, ktorým sa menia a dopĺňajú
niektoré ustanovenia zákona o hospodárskej
arbitráži a schváliť ho v znení
spoločnej správy výborov.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Děkuji. Soudružky a soudruzi poslanci, táži
se, zda si někdo přeje slovo. /Nikdo se nehlásil./
Táži se také ještě soudruha náměstka
hlavního arbitra ČSSR, zda si přeje slovo.
Náměstek hlavního arbitra: Ne. Děkuji.
Přistoupíme k hlasování, pro něž
podle ustanovení čl. 42 odst. 2 písm. m/
ústavního zákona o čs. federaci platí
zákaz majorizace.
Nejdřív budou hlasovat poslanci Sněmovny
národů a z nich poslanci zvolení v České
socialistické republice, kterých je přítomno
40.
Kdo z těchto poslanců souhlasí s návrhem
zákona, kterým se mění a doplňují
některá ustanovení zákona o hospodářské
arbitráži ve znění společné
zprávy výborů Sněmovny národů,
nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./ Děkuji.
Je někdo proti? /Nikdo./ Zdržel se někdo hlasování?
/Nikdo./ Nikdo. Děkuji.
Návrh byl jednomyslně přijat poslanci Sněmovny
národů zvolenými v České socialistické
republice.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů zvolené ve Slovenské socialistické
republice, jichž je přítomno 41. Kdo z nich
souhlasí s návrhem zákona ve znění
společné zprávy výborů Sněmovny
národů, nechť zvedne ruku.! /Hlasuje se./ Děkuji.
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Nikdo. Děkuji.
Vzhledem k tomu, že se zákonem vyslovila souhlas také
většina všech poslanců zvolených
ve Slovenské socialistické republice. Sněmovna
národů zákon schválila.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu, kterých
je přítomno 201.
Kdo z jejích poslanců souhlasí s návrhem
zákona, ve znění společné zprávy
výborů Sněmovny lidu, nechť zvedne ruku!
/Hlasuje se./ Děkuji. Je někdo proti? /Nikdo./
Kdo se zdržel hlasování? /Nikdo./ Nikdo.
Děkuji, zákon byl schválen jednomyslně.
Vzhledem ke shodnému usnesení obou sněmoven
konstatuji, že Federální shromáždění
Československé socialistické republiky schválilo
zákon, jímž se mění a doplňují
některá ustanovení zákona o hospodářské
arbitráži.
Soudružky a soudruzi poslanci! Před tím ještě,
než přerušíme dopolední jednání,
chtěla bych vás upozornit, že je bezpodmínečně
nutná vaše odpolední účast na
jednání, abychom byli usnášení
schopní.
Jinak bych vás chtěla upozornit na to, že ve
smyslu požadavků poslanců a podle možností,
které jsou dány, se zajišťují odlety
poslanců speciálními letadly takto: dne 21.
prosince dvě hodiny po skončení schůze
odlet speciálu ve směru Bratislava-Košice.
Odjezd autokarů z Hradčanského náměstí
je hodinu a půl po skončení schůze.
Dne 22. prosince odlet dalšího speciálu ve
směru Bratislava-Košice v osm hodin ráno, odjezd
autokaru z Gorkého náměstí od budovy
Kanceláře Federálního shromáždění
v 7.15 hod.
Požadavky poslanců na dopravu ve směru na Ostravu
budou zajištěny vlakovým spojením.
Prosím soudružky a soudruhy poslance, aby vzhledem
k těmto změnám termínu odletu své
požadavky znovu upřesnili u soudružky Benešové
a s. Kašpírkové.
V odpoledním jednání budeme pokračovat
ve 13.15 hod.
/Schůze přerušena ve 12.17 hod./
/Jednání znovu zahájeno ve 13.18 hod./
Predseda SN V. Mihálik:
Súdružky a súdruhovia poslanci, otváram
prerušenú schôdzku Snemovne ľudu a Snemovne
národov.
Skôr než prikročíme k prerokovaniu ďalšieho
bodu schváleného denného programu, oznamujem
vám, že na funkciu poslanca Federálneho zhromaždenia
rezignoval zo Snemovne ľudu Konstantin Pištělka.
Teraz pristúpime k prerokovaniu ďalšieho bodu
programu dnešnej schôdze. Je ním
13. Návrh poslancov Erbana, Pillera, Hanesa, B. Kučeru,
Pospíšila, Mjartana, Hanúska, Pelnářa,
Daubnera, Horáka a Zavadila na vydanie zákona, ktorým
sa ruší zákon č. 128/1968 Zb. o Národnom
fronte /tlač 67/
Návrh odôvodní v mene skupiny poslancov poslanec
Jan Pelnář namiesto súdruha Erbana, ktorý
sa z naliehavých dôvodov nemôže tejto
časti schôdzky zúčastniť.
Prosím súdruha Pelnářa, aby sa ujal
slova.
Poslanec Jan Pelnář:
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
skupina poslanců Federálního shromáždění
ČSSR, funkcionářů Národní
fronty předložila z pověření
předsednictva Ústředního výboru
Národní fronty Československé socialistické
republiky návrh na vydání zákona,
kterým se ruší zákon č. 128/68
Sb., o Národní frontě. Byl jsem pověřen,
abych předložený návrh uvedl.
V průběhu vývoje po lednovém plénu
ÚV KSČ v roce 1968 začaly revizionistické
a pravicově oportunistické síly postupně
zostřovat a vyhrocovat v zemi politickou situaci. Útoky
nenechaly přirozeně stranou ani systém naší
Národní fronty, vytvořený a vedený
komunistickou stranou. Projevovaly se snahy vytvořit z
tohoto systému koalici politických stran, ač
historicky je založena na trvalém svazku Čechů
a Slováků, svazku pracujících měst
a venkova, svazku, který spoluvytvářejí
politické a jednotné společenské organizace
našeho pracujícího lidu. Dovolte, abych ocitoval
v tomto směru několik poučných slov
z vystoupení s. Klementa Gottwalda na VIII. sjezdu v roce
1946:
"... A ještě něco je pro úspěšnou
budovatelskou činnost v osvobozené republice potřebné.
Je potřebná, jako sůl potřebná,
naše národní jednota, naše Národní
fronta. Jednotné revoluční odborové
hnutí, jednotný svaz zemědělců,
jednotné družstevnictví, jednotný svaz
mládeže a bohdá také budoucí
jednotné hnutí tělovýchovné,
to jsou společně s politickými stranami nositelé
Národní fronty. Řekl jsem už, že
naše Národní fronta je politickým výrazem
třídního, sociálního svazku
dělníků, rolníků a inteligence.
Připomínám znovu, že tento svazek byl
stmelen ve výhni národního boje a národního
utrpení a že je víc než přirozené,
když je udržován i v periodě nynější,
v období budovatelském.

