Středa 17. prosince 1969

Soudružka státní tajemnice dr. Brablcová ve své úvodní zprávě uvedla, že do novelizace zákoníku práce byla přejata některá pracovně právní ustanovení týkající se rozvázání pracovního poměru ze zákonného opatření č. 99/1969 Sb., o některých přechodných opatřeních nutných k upevnění a ochraně veřejného pořádku. Víme, že tato opatření směřují k urychlení konsolidace vnitropolitických i hospodářských poměrů u nás, zároveň jsme si však při projednávání ve výborech byli vědomi politického dosahu a významu těchto opatření a upozornili na to v usnesení, které jsme přijali při projednávání této novelizace. Kvitujeme, že představitelka vlády na naše upozornění ve svém úvodním slově reagovala.

Tuto novelu je třeba pokládat za první etapu novelizace zákoníku práce. Proto výbory pro sociální politiku obou sněmoven zároveň doporučily federálnímu ministerstvu práce a sociálních věcí, aby při příští novelizaci zákoníku práce, která se očekává v průběhu asi dvou let, bylo využito jednak připomínek z průzkumu poslanců výboru pro sociální politiku Sněmovny lidu a Sněmovny národů, jakož i poslanců zdravotních výborů České a Slovenské národní rady z roku 1969; jednak připomínky výborů Národního shromáždění z roku 1965 při vzniku zákoníku práce, zejména pokud se týká pracovních smluv, a to jak z hlediska zájmu jednotlivce, tak i zejména z hlediska zájmů socialistické společnosti.

Závěrem jako společný zpravodaj výboru ústavně právního, výboru pro hospodářskou politiku, výboru kulturního a výboru pro sociální politiku Sněmovny národů doporučuji, schválit předložený vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákoník práce ve znění společné zprávy výborů. Děkuji za pozornost.

Místopředseda SN Kouba: Než uděláme přestávku, sděluji, že členové ústavně právního výboru se sejdou na žádost svého předsedy ke krátké schůzi nyní v kuřárně.

Nyní přerušuji schůzi na 20 minut a žádám o dochvilnost.

/Schůze přerušena v 15.09 hod./

/Schůze opět zahájena v 15.28 hod./

Místopředseda SN Kouba: Soudružky a soudruzi, než budeme pokračovat v dalším projednávání novely, k níž hovořila státní tajemnice Brablcová a náš zpravodaj, chtěl bych se s vámi poradit a odsouhlasit, další náš postup.

Časové limity nám zatím dobře vycházejí. Doporučuji proto - vzhledem k tomu, že justiční zákony už byly ve Sněmovně lidu schváleny a že místopředseda vlády Laco už přišel - abychom probrali dnes ještě další dva body, a to vládní návrh ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje hlava 8 ústavy, kde je třeba hlasovat odděleně při zákazu majorizace kvalifikovanou většinou, a dále ještě vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 36/1964. Když se nám to podaří, mohli bychom jednání Sněmovny národů zítra dopoledne skončit. Souhlasíte s tím? /Projevy souhlasu./

Přeje si někdo slovo?

Poslankyně RSDr. Kašičková: Vážené súdružky a súdruhovia, pri diskusii o predloženej vládnej novele Zákonníka práce na spoločnom zasadaní siedmich výborov SNR bola veľká diskusia okolo problematiky sprísnenia pracovnej a štátnej disciplíny, teda konkrétne okolo § 46 a 53. Vynorili sa otázky, či v tejto súvislosti nie je možné zneužitie v neprospech pracujúcich zo strany hospodárskych pracovníkov. Vzhľadom na to, že ani štátna tajomníčka, ani spravodajca sa o tejto veci nevyjadrili, chcela by som k tomu povedať niekoľko slov.

Chcela by som zdôrazniť, že v tomto smere nie sú žiadne zmeny v predloženom návrhu novely, takže platia dosiaľ práva odborovej organizácie, a to v tom zmysle, že každá zmena, respektíve uvolnenie pracovníka zo zamestnania, ak to nie je pre porušenie socialistického poriadku, je záležitosťou, o ktorej sa odborová organizácia vyjadruje.

Teda nie sú jej práva nijak dotknuté a pri diskusii o týchto otázkach v odborových orgánoch i organizáciách sme mali na zreteli, že naďalej budeme dôsledne dodržovať práva, ktoré Zákonník práce poskytuje odborovým orgánom a organizáciám, že sa teda budeme vyjadrovať všade tam, kde ide o rozviazanie pracovného pomeru, tak, aby nemohlo dôjsť k porušeniu alebo svojvoľnému výkladu niektorých týchto právnych noriem, ktoré sa sprísňujú v návrhu novely Zákonníka práce.

I pokiaľ ide o § 136 novoformulované úlohy odborov v oblasti ochrany a bezpečnosti pri práci, plne sa odborové organizácie a orgány stotožňujú s týmto návrhom i s úlohami, ktoré sú tam pre odbory stanovené, aby uplatňovali spoločenský dozor v tejto oblasti až do takého stupňa, že majú právo pozastaviť prácu v tom prípade, keď by išlo o ohrozenie zdravia a života pracujúcich.

Myslíme si, že tieto návrhy sú správne, a že v plnom rozsahu ich budeme v spoločnosti uplatňovať. Ďakujem za pozornosť.

Místopředseda SN Kouba: Děkuji s. posl. Kašičkové. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? /Nikdo se nehlásí./ Prosím tedy s. státní tajemnici dr. Brablcovou, aby zaujala stanovisko.

Státní tajemnice dr. Brablcová: Řekla bych, že pokud jde o § 46 a 53, nemůže dojít podle našeho názoru k svévoli a práva odborů zůstávají zachována.

Místopředseda SN Kouba: Nyní, soudruzi, na základě závěrečných návrhů zpravodaje posl. Ungráda budeme hlasovat. Podle čl. 42 odst. 2 písm. 1/ úst. zákona o čs. federaci, ve spojitosti s ustanovením čl. 22 tohoto ústavního zákona, je třeba hlasovat o zákonech, které ustanovují jednotné zásady pracovně právních vztahů s vyloučením možnosti majorizace. Protože novelizaci zákoníku práce počítáme mezi tyto zákony, je třeba, abychom o ní hlasovali zvlášť - česká část a slovenská část. Prosím skrutátory, aby se připravili ke sčítání hlasů a hlásili výsledky u předsednické tribuny.

Počet přítomných v této chvíli z ČSR je 47, ze SSR 47, jsme tedy schopni usnášení.

Prosím o hlasování poslanců zvolených v ČSR. Kdo z těchto poslanců souhlasí s návrhem zákona, kterým se mění a doplňuje zákoník práce, a to v znění společné zprávy ústavně právního výboru, kulturního výboru a výboru pro sociální politiku, nechť zvedne ruku. Kdo je proti? /Nikdo./ Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./ Výsledek je 48 hlasů, tzn., že se někdo zřejmě dostavil z kuloárů do zasedací síně.

Nyní žádám poslance ze SSR o hlasování. Děkuji. Kdo je proti? /Nikdo./ Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./ Výsledek je 47 hlasů.

Konstatuji, že jak poslanci zvolení v ČSR, stejně tak i poslanci zvolení v SSR schválili jednomyslně návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákoník práce, a to ve znění společné zprávy výborů. Vyčerpali jsme tedy další bod našeho programu.

Jako další bod, který též zdůvodní za federální vládu státní tajemnice vlády ČSSR v ministerstvu práce a sociálních věcí s. dr. Brablcová, projednáme.

V

Vládní návrh zákona o některých důsledcích neoprávněného pobytu pracovníků v cizině /tisk 25/

Státní tajemnice dr. Brablcová: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, uvolňování výjezdů čs. občanů do ciziny od počátku 60. let mělo za následek některé negativní důsledky, které dosáhly vrcholu v r. 1968. V tomto roce vyjelo do kapitalistických států na 450 tis. čs. občanů, jimž byl povolen pobyt v cizině především za soukromými účely. Ačkoli po srpnových událostech se převážná většina čs. občanů, kteří v té době dleli v cizině, vrátila, rostl počet těch, kteří překročili povolenou délku svého pobytu v cizině. Odhaduje se, že v současné době se v cizině zdržuje asi 50 tis. občanů.

Vláda se vícekráte zabývala problematikou pobytu čs. občanů v cizině a posléze přijala řadu opatření na všech dotčených úsecích státní správy, které mají řešit vzniklou situaci a mají zejména čelit neoprávněnému pobytu čs. občanů v kapitalistických státech.

Předložený návrh řeší důsledky neoprávněného pobytu pracovníků v cizině pro oblast nemocenského pojištění a důchodového zabezpečení a pro oblast mzdovou. Podle předloženého návrhu zákona nemá být doba zaměstnání vykonávaného za ilegálního pobytu mimo území ČSSR započítávána do doby praxe požadované pro stanovení výše platu a pro výkon a pro vznik nároku na dávky nemocenského pojištění a důchodového zabezpečení a pro určení výše těchto dávek. Návrh se zásadně vztahuje na všechny případy ilegálního pobytu v cizině. Ilegálním pobytem v cizině se rozumí pobyt mimo území ČSSR bez platného povolení příslušného státního orgánu. Dobou ilegálního pobytu v cizině ovšem není doba strávená v cizině účastníky odboje, protože složky zahraničního odboje byly řízeny čs. orgány, působícími tehdy v zahraničí, účast na tomto odboji byla také pozdějšími právními předpisy legalizována jako činnost záslužná a účastníkům odboje byly přiznány některé preference.

Vyskytnou se ovšem též případy, v nichž jiným občanům bude třeba povolit výjimky a započíst dobu zaměstnání v cizině bez povolení příslušného orgánu. Jde tu zejména o dělníky, kteří již za 1. republiky odešli za prací do ciziny a zanedbali obnovení cestovního průkazu, nebo o občany, kteří uprchli do ciziny před fašismem, byli v cizině zaměstnáni a teprve později se zúčastnili zahraničního odboje. Proto se v návrhu zákona zmocňují nadřízené ústřední orgány k povolení výjimek pro případy hodné zvláštního zřetele.

Jménem vlády Československé socialistické republiky navrhuji, aby Federální shromáždění schválilo předložený vládní návrh zákona o některých důsledcích neoprávněného pobytu pracovníků v cizině.

Místopředseda SN Kouba: Děkuji státní tajemnici dr. Brablcové a uděluji slovo společnému zpravodaji výboru ústavně právního, branného a bezpečnostního a výboru pro sociální politiku poslanci Oldřichu Burgerovi.

Zpravodaj poslanec Burger: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté! Vláda ČSSR po zjištění, že větší počet občanů naší republiky se zdržuje zejména v kapitalistické cizině mimo povolenou dobu svého tamního pobytu, přijala několik opatření, zaměřených proti tomuto neoprávněnému pobytu našich občanů v cizině. Mezi ně náleží také předložená osnova zákona.

Navrhovaný zákon se dotýká jen úseku mzdového a sociálního zabezpečení, zatímco na úseku pracovně právním byl řešen v projednávané novele zákoníku práce vložením nového, čtvrtého odstavce do § 103 zákoníku.

V podstatě jde, soudružky a soudruzi poslanci, o omezení práv v neprospěch pracovníka, který se neoprávněně zdržuje v cizině. Omezení spočívá v tom, že doba neoprávněného pobytu se nezapočítává do doby, pokud je tato doba rozhodná pro určení dávek nemocenského pojištění, pro zabezpečení v nemoci, zabezpečení matky a dítěte, pro vznik nároku na důchod a určení jeho výše podle příslušných předpisů, a také do doby uznávané praxe na úseku mzdovém, podle zvláštních předpisů např. v terciární sféře.

Vláda volila formu jednotné úpravy nepřímou novelizací všech výše zmíněných právních předpisů, a proto předkládá návrh jediného zákona, aby nebylo nutno předkládat několik novel prakticky stejného znění /např. zákona č. 101 Sb. z roku 1964 o sociálním zabezpečení nebo zákona č. 103 Sb. z roku 1964 o sociálním zabezpečení družstevních rolníků apod./. Výjimku učinila vláda pouze u zákoníku práce zmíněnou úpravou § 103, a to jen proto, že tato novela se současně projednává jako komplexní úprava.

Předložený zákon nezvyšuje požadavky na státní rozpočet a naopak omezuje nároky pracovníků na zápočet doby jejich neoprávněného pobytu v cizině do rozhodující doby pro vznik nároků finančního charakteru. Uplatňování tohoto zákona může tedy znamenat pouze úspory v našem hospodářství. Je také v plném souladu se zájmy naší socialistické společnosti.

Proto navrhuji, aby s účinnosti ode dne vyhlášení byl předložený návrh zákona o některých důsledcích neoprávněného pobytu pracovníků v cizině plénem Sněmovny národů schválen.

Místopředseda SN Kouba: Děkuji zpravodaji posl. Burgerovi. Chce někdo hovořit k předloženému návrhu zákona? /Nikdo se nehlásí./ Návrh zákona se týká pracovně právních poměrů. Je proto potřebné hlasovat o něm ve smyslu článku 42 a 22 ústavního zákona č. 143/68 rovněž v obou částech Sněmovny národů odděleně.

Kdo z poslanců zvolených v ČSR souhlasí s návrhem zákona o některých důsledcích neoprávněného pobytu pracovníků v cizině, a to ve znění společné zprávy výborů, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./ Je někdo proti? /Nikdo. / Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./ Konstatuji, že poslanci zvolení v ČSR schválili návrh tohoto zákona jednomyslně.

Kdo z poslanců zvolených SSR souhlasí s tímto zákonem, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./ Je někdo proti? /Nikdo./ Kdo se zdržel hlasování? /Nikdo./ Také poslanci zvolení v SSR schválili jednomyslně tento zákon.

Nyní, soudružky a soudruzi, jak jsem vám oznámil, projednáme komplex justičních zákonů, které Federálnímu shromáždění předložila vláda ČSSR a které odůvodní místopředseda vlády prof. dr. Karol Laco.

Sněmovna národů vyslovila při schvalování pořadu dnes ráno souhlas s tím, aby soudruh prof. dr. Laco přednesl svou zprávu najednou k vládním návrhům zákonů, které jsou uvedeny ve schváleném pořadu jako body 7 - 14.

Prosím soudruha prof. dr. Laco, aby se ujal slova.

Podpredseda vlády ČSSR prof. dr. Laco, DrSc.: Vážené súdružky, vážení súdruhovia poslanci! Včera na spoločnej schôdzi výborov Snemovne národov a Snemovne ľudu som sa snažil uviesť vám príčiny, časové a vecné súvislosti návrhov zákonov, ktoré vláda ČSSR predložila najvyššiemu zastupiteľskému zboru ČSSR, jeho snemovniam, orgánom a výborom so žiadosťou, aby im dali ústavnú sankciu, aby sa po schválení čo najskôr stali platnou a účinnou súčasťou československého právneho poriadku.

Domnievam sa, vážené súdružky a súdruhovia, že je výrazom konsolidácie a normalizácie pomerov, ak Federálne zhromaždenie začína v takomto obsahu a rozsahu plniť svoju zákonodarnú funkciu ako typickú funkciu orgánu, ktorý reprezentuje suverenitu československého ľudu, a ak medzi viacerými návrhmi je i taká legislatívna matéria, ako je návrh ústavného zákona o zmene ôsmej hlavy československej Ústavy, ktorou sa má trvale upraviť významná súčasť celého československého štátneho systému a štátneho aparátu, ako sú súdy a prokuratúra, ak v počte týchto návrhov je aj návrh rozpočtu na budúci rok a iné významné právne úpravy, s ktorými, pravda, už nepočítame ako s provizóriami, s mimoriadnymi prechodnými opatreniami a pod., i keď pravda, na druhej strane napr. návrh zákona o prečinoch sa môže stať málo používanou normou, čo si iste všetci želáme a k čomu vlastne tento návrh svojím poslaním generálnej prevencie smeruje.

Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, príslušné výbory starostlivo, dôkladne a na vysokej politickej a odbornej úrovni prerokovali všetky predložené návrhy, zaujali k nim kladné stanovisko, pripravili k nim správu vrátane cenných návrhov, ktoré skvalitňujú po obsahovej i formálnej stránke predložené návrhy.

Cennou pomocou pri prerokúvaní návrhov vo Federálnom zhromaždení, prípadne už pri príprave návrhov, boli stanoviská národných orgánov, vlád ČSR a SSR a v ďalšom rokovaní Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady a ich výborov, i keď žiaľ, stanovisko Českej národnej rady k justičným zákonom prišlo už neskoro a ústavnoprávne výbory sa k nemu už - po uzavretí rokovania o predmetnej veci - nemohli meritórne vrátiť. Je však skutočnosťou, že toto stanovisko, teda stanovisko Českej národnej rady, je v podstate prakticky v zhode so zákonmi, návrhmi, ktoré máte k dispozícii v správach príslušných výborov.

V mene vlády ČSSR ďakujem orgánom Federálneho zhromaždenia, výborom, ich predsedom a členom, ktorí venovali predloženým návrhom plný záujem, za pochopenie a za to, že v najlepšom zmysle slova v nadpráci zodpovedne splnili svoju úlohu, urobili zadosť, svojmu právu i povinnosti, vyplývajúcim z postavenia orgánov najvyššieho zastupiteľského zboru, z práv i povinností, ktoré im dáva ústava a rokovací poriadok Federálneho zhromaždenia. Je totiž potrebné konštatovať, že prerokúvanie predložených návrhov vo výboroch, ktorých som sa zúčastnil, i v tých, z ktorých máme správy, malo skutočne svoj zmysel i význam, že to nebolo formálne, bezúčelné, tzv. vybavenie veci. Konečné znenie návrhov s navrhovanými zmenami alebo bez nich, teda s odobrením pôvodného znenia, je potvrdením tohto faktu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP