Čtvrtek 27. června 1974

Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji poslankyni Zdeně Žákové. Pořadí přihlášených řečníků je vyčerpáno. O slovo se přihlásil ministr školství ČSR ing. Josef Havlín. Prosím ho, aby se ujal slova.

Ministr školství ČSR ing. Josef Havlín: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci. Projednávání problematiky našeho školství na plenárním zasedání ČNR vláda ČSR vítá a je si vědoma toho, že vaše stanoviska, vaše názory ověřené řadou průzkumů ve školských výchovných zařízeních jsou pro řešení celé plejády problémů, které máme ve školství a ve výchově mladé generace, velmi významné.

Vysoce si vážíme toho, že podporujete opatření vlády ČSR, ale že máme podporu i přípravných opatření k rozvoji výchovně vzdělávacího procesu a celé vzdělávací soustavy, jak o nich bylo hovořeno. Budete souhlasit se mnou, že není zapotřebí v závěrečném slově vracet se k bohaté diskusi, neboť byla v souladu s formulovanou zprávou. Vaše názory využijeme ve své práci a vrátíme se k otázkám mladé generace a budeme moci odpovědět, jak vaše poznámky a náměty ovlivnily politiku v našem školství.

Byly vzneseny některými poslanci konkrétní dotazy. Dovolte, abych ve stručnosti na ně reagoval. Soudruh poslanec Jindřich Houska vyslovil obavy, pokud jde o nedostatečnou kapacitu ZDŠ, kdy přijde větší počet dětí v důsledku zvýšené populace. Chtěl bych informovat, že vláda ČSSR, i vláda ČSR se zabývaly důsledky, které vznikají ve všech oblastech naší společnosti, a to nejen ve školství, zvýšenou populací, a byla přijata a připravuje se řada konkrétních opatření ve školské správě.

Ve zprávě vlády ČSR, která vám byla dána písemně, je o těchto otázkách také jednáno. Problematika, o níž hovořil poslanec Jindřich Houska, byť se zdá velmi jednoduchá, je velmi složitá, neboť i pro oblast školství platí, že musíme celou investiční politiku konfrontovat s celospolečenskými potřebami a i u nás ve školství hledat určitá, někdy i přechodná opatření, hledat určité rezervy, abychom dané úkoly zvládli pokud možno s minimálními nároky na státní pokladnu.

Chtěl bych vás informovat o tom, že určité řešení vidíme i v postupném přechodu z osmých tříd na školy II. cyklu, čímž by se nám na základních školách měly určité kapacity uvolnit. Počítáme s tím, že tento přechod by měl být proveden během příštích 4 let, tedy v době, než nám přejde populační vlna přes mateřské školy do škol základních. Jsem si vědom, že to není řešení definitivní. Kromě toho počítá ministerstvo školství ČSR v dohodě s Českou plánovací komisí, že bude i nadále řešit v ročních plánech i v příští pětiletce vznikající problémy našeho školství. Sami víte, jak to bývá. O plánu jsou vždycky velké diskuse, ale výsledek musí být k prospěchu celé společnosti, k prospěchu našeho školství.

Chtěl bych ovšem říci, že je třeba počítat s tím, že musíme zejména v oblasti základního školství - tak jak jsem hovořil o školách mateřských i zde využívat velké iniciativy našich pracujících, všech místních zdrojů k tomu, abychom fondy, které ve školství máme, byť jsou někdy zastaralé /sedmdesátileté i stoleté/ nadále využívali, abychom je vybavovali potřebnou technikou, kterou v oblasti výuky musíme mít.

Řada poznámek poslanců byla k otázkám učňovského školství. Chtěl bych poznamenat, že tato oblast byla po dlouhá léta mimo jakoukoliv pozornost ústředních orgánů, že teprve po XIV. sjezdu KSČ a červencovém plénu ÚV KSČ se jí dostalo příslušné místo, a to i v samotném ministerstvu školství ČSR. Během posledních dvou let - dá se říci - se udělal nejen v samotném ministerstvu, ale i v ostatních resortech, které jsou ve vládě ČSR, obrovský kus pozitivní práce v tom, aby se nazrálé problémy učňovského školství řešily, nebo alespoň aby byly vytvořeny podmínky pro jejich postupné řešení.

Soudruh poslanec Vladimír Prchal se ptal, zda-li dojde ke snížení počtu učebních oborů už ve školním roce 1974/1975. Ve zprávě vlády ČSR se hovoří o tom, že ministerstvo školství ČSR spolu s výrobními resorty připravuje novou strukturu oboru. Tedy ve školním roce 1974/1975 ještě nedojde k realizaci těchto opatření. Chtěl bych ovšem upozornit, že nové osnovy, které se připravují, zabezpečují širší profil absolventů učňovských zařízení tak, jak jsem o tom hovořil ve vládě.

Pokud jde ještě o rozdíly, které jsou mezi pracovníky učňovských zařízení a učni a pracovníky ostatních škol II. cyklu a studenty, zejména pokud jde o prázdniny, chtěl bych říci zcela otevřeně, že je nemůžeme řešit ani zítra ani pozítří, i když například otázku platů mistrů odborného výcviku budeme pravděpodobně řešit v příštím roce tak, jak už o tom bylo ve vládě ČSSR rozhodnuto. Jsem rád, že poslanec František Židlický vyslovil tak otevřené stanovisko k učňovskému školství, protože je to v souladu s názory ministerstva školství ČSR i názory resortů, které odpovídají za výchovu učňů, je to v souladu s názory na řešení problémů, které v této oblasti máme.

Soudružka poslankyně Jana Židlická vyslovila dotaz, kdy lze očekávat výrazné zkvalitnění výchovy k rodičovství. Chtěl bych vás informovat o tom, že ministerstvo školství ČSR zařadilo v posledních letech tuto problematiku do výuky posledních tříd ZDŠ a zejména pak na školy II. cyklu. Jsme si vědomi toho, že rozsah je ještě nedostatečný. Ovšem prosil bych, abyste pochopili naši situaci, že časový fond, který máme k dispozici, není nekonečný, že máme pětidenní pracovní týden a že nemůžeme vždycky vyhovět všem požadavkům, které jsou na oblast školství kladeny nebo vyhovět alespoň v takovém rozsahu jak by bylo žádoucí.  

K výrazným změnám může dojít a dojde až po propracování nového obsahu ZDŠ a nového obsahu škol II. cyklu, jak se v ministerstvu školství ČSR a v jeho ústavech na věcech pracuje v souvislosti s přípravou projektu rozvoje vzdělávací soustavy v ČSSR.

Pokud jde o dotaz adresovaný ministru kultury doc. dr. Milanu Klusákovi, CSc., chtěl bych informovat o tom, že se dokončuje programový materiál k práci kulturně výchovných zařízení a institucí při přípravě mladých lidí na manželství a rodičovství a že bude v nejbližší době předložen vládě.

Poslanci dr. Jiřímu Hájkovi bych chtěl říci, že plánovací orgány počítají s úpravou plánovací metodiky plánování pracovních sil. Při sestavování plánu pracovních sil prohloubí naše orgány metodiku plánování v tom směru, že od prostého bilancování pracovních sil přejdeme postupně k výraznějšímu vykonávání tlaku na urychlení strukturálních změn v naší ekonomice a na zrychlená tempa racionalizace využívání výsledků vědeckotechnického pokroku tak, jak o tom bylo jednáno na posledním zasedání ÚV KSČ v květnu t. r.

Byla zde poznámka k otázce školního stravování, tedy k problému, který už několik let je předmětem diskusí i v jednotlivých výborech ČNR. Chtěl bych vás informovat o tom, že ministerstvo školství ČSR, v dohodě s ministerstvem školství SSR a ministerstvem práce a sociálních věcí ČSR připravilo, doufám, poslední variantu návrhu, který má být předložen předsednictvu vlády ČSSR a potom stranickým orgánům k posouzení.

Jsem rád, že poslanec dr. Josef Macura ve svém diskusním příspěvku se dotkl problematiky národnostního školství, jemuž ministerstvo školství ČSR věnuje velkou pozornost a jemuž věnuje velkou pozornost i vláda ČSR, zejména pak její komise pro národnosti, která při vládě ČSR pracuje.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, prosím, abyste omluvili chybu v materiálu, který vám byl rozdán ministerstvem školství, ve zprávě vlády ČSR, abyste si na straně 20 písemného podkladu škrtli poslední větu 1. odstavce, která neměla v materiálu být, protože je pokryta předcházející větou. Je to věta: Ve spojitosti s tím dojde...

Vážené soudružky a soudruzi, zpráva vlády ČSR, která vám byla předložena, ukázala na dosavadní výsledky, kterých jsme ve školství dosáhli, i na to, co nás v nastávajícím období čeká. Říkám zcela otevřeně, že to bude období daleko náročnější než bylo dosud, že budeme řešit to rozhodující, tj. vlastní obsah výchovně vzdělávacího procesu, připravovat a postupně realizovat rozsáhlou přestavbu školství, jeho jednotlivých stupňů a typů, zabezpečovat na vysoké úrovni komunistickou výchovu mladých lidí a věnovat mimořádnou pozornost všem našim učitelům. Každé opatření, každé rozhodnutí chceme a budeme přijímat po zralé úvaze, po experimentálním ověřování tak, aby přineslo pozitivní výsledky, aby vše, o čem budeme rozhodovat, sloužilo této společnosti a našemu školství.

Chtěl bych vás, poslance České národní rady, jménem vlády ČSR ujistit, že vláda ČSR, jako tomu bylo dosud, bude řešení otázek mladé generace soustavně sledovat, bude dbát o to, aby do všech důsledků bylo naplněno usnesení XIV. sjezdu KSČ i červencového pléna ÚV KSČ.

Chtěl bych vám všem poděkovat za zájem a přímou pomoc, kterou naší mladé generaci a naší škole věnujete a vyjádřit přesvědčení, že k těmto otázkám budete přistupovat ještě s větší náročností než dosud. Když spojíme síly, které máme k dispozici, není pochyb o tom, že úkoly, které máme, úspěšně splníme. Děkuji. /Potlesk./

Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji ministrovi za zodpovězení otázek a připomínek z rozpravy. Hlásí se ještě někdo o slovo? /Nikdo se nehlásil./ Rozprava je skončena a žádám proto zpravodaje a předsedu návrhové komise poslance dr. Jiřího Hájka, aby nám předložil návrh usnesení.

Poslanec dr. Jiří Hájek: Soudružky a soudruzi, je přirozené, že po tak bohaté diskusi nemůžete očekávat, že usnesení zachytí všechny problémy a celý rozsah připomínek, které diskuse přinesla. Usnesení se musí soustředit na problémy hlavní a základní. To jsem chtěl podotknout předem.

Pokud jde o stylistické úpravy, které jsme udělali, s tím vás nebudu zdržovat. Bude na tom ještě dost práce a to není předmětem našeho usnášení. Chci se zastavit však u některých změn, které navrhujeme a které mají obsahový charakter.

Na straně 3, osmý řádek shora měníme text takto:.... "působit na vytváření socialistického rodinného prostředí".

Další změna je v řádku 13 na téže straně, kde se škrtají slova "ke zdraví".

Na straně 4 vsunujeme za první odstavec ještě tento odstavec: "Aby byla energicky a důsledně realizována přijatá usnesení vlády ČSR k systému a dalšímu rozvoji učňovského školství." Tento bod jsme zařadili plným právem, protože v diskusi byla problematice učňovského školství věnována mimořádná pozornost.

V devátém řádku od zdola na téže stránce se mění původní text na tento definitivní: "Přizpůsobit obsah vyučování rychlému vývoji vědy a techniky i celé společnosti."

Šestý řádek zdola - místo "bylo více přihlíženo" bude "se více přihlíží". To je stylistická oprava. Takových je více a nebudu vás s tím zatěžovat. Čeština nemá ráda pasívní tvary, které zase miluje úřední jazyk.

V následujícím čtvrtém řádku od zdola bude tento definitivní text: "... pokračovat ve stálém zlepšování vybavenosti škol učebními pomůckami; zejména zabezpečit přednostně výrobu učebnic a učebních pomůcek... ", další text zůstává. Škrtají se slova "v rámci našich možností", neboť když tato slova uvedu, vyslovuji tak předem pochybnosti o jakýchkoliv našich možnostech. Proto tato slova škrtáme.

Na straně 5, devátý řádek shora, přečtu nynější text vypracovaný návrhovou komisí: "... pokračovat při výstavbě sídlišť a rozvoji vesnice s nezbytným předstihem ve výstavbě škol a výchovných zařízení, přičemž je nutno... ". Dále text pokračuje.

Patnáctý řádek shora, tj. poslední změna, škrtáme "... prostřednictvím hospodářských resortů", text tedy zní "vést závody, JZD i společenské organizace k úzké součinnosti na výstavbě a provozu mateřských škol... ". Nejde přece jen o hospodářské resorty, které mají vést tyto organizace, k podobnému počínání je třeba vést všechny instituce, které mají rozmanitý charakter.  

To jsou všechny změny, které navrhujeme v textu, který jste dostali. Jsem přesvědčen, že v této podobě usnesení odpovídá průběhu diskuse, vyjadřuje hlavní její myšlenky, stejně tak i hlavní myšlenky z celého našeho jednání a žádám vás proto, abyste toto usnesení v této změněné podobě přijali.

Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji. Vyslechli jste návrh na usnesení z naší schůze, předložený návrhovou komisí. Jsou k němu nějaké připomínky? Nejsou. Přistoupíme tedy k hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby ČNR schválila usnesení ke zprávě o rozvoji školství v ČSR v návaznosti na usnesení ÚV KSČ ze dne 4. července 1973 ve znění předloženém návrhovou komisí, nechť zvedne ruku. /Hlasuje se./

Je někdo proti? /Nikdo./

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./

Děkuji. Tím ČNR projednala první bod pořadu své schůze.

Před přerušením schůze upozorňuji poslankyně a poslance ČNR, aby se po patnáctiminutové přestávce shromáždili v této zasedací síni a vyslechli informaci, jak vláda ČSR rozpracovala závěry květnového zasedání ÚV KSČ k posílení úlohy vědeckotechnického rozvoje při zvyšování efektivnosti československého národního hospodářství a jak zajišťuje jejich realizaci. Informaci podá ministr výstavby a techniky ČSR prof. ing. Karel Löbl, DrSc.

Přerušuji nyní schůzi, v projednávání pořadu 12. schůze České národní rady budeme pokračovat zítra v 9.00 hodin ráno.

/Schůze byla přerušena v 16.22 hod./

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP