Pátek 19. prosince 1975

Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji místopředsedovi vlády soudruhu Rázlovi za jeho projev. Nyní dávám slovo zpravodaji ke III. bodu pořadu poslanci ing. Miroslavu Mrázkovi k vládnímu návrhu zákona ČNR o státním rozpočtu ČSR na rok 1976.

Společný zpravodaj poslanec ing. Miroslav Mrázek: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážená Česká národní rado! Význam státního rozpočtu ČSR na rok 1976, jehož návrh máme dnes projednat a přijetím zákona ČNR schválit, zvyšuje skutečnost, že rok 1976 je prvním rokem 6. pětiletky, rokem konání XV. sjezdu KSČ a rokem voleb do zákonodárných sborů a národních výborů. Státní rozpočet na rok 1976 je ve srovnání s minulými lety mnohem náročnější. Je tomu tak proto, že navazuje na úspěšné splnění úkolů 5. pětiletky a má v souladu se závěry červencového zasedání ÚV KSČ z letošního roku zabezpečit další plánovitý dynamický a efektivní rozvoj národního hospodářství a zajistit další růst již dnes vysoké životní úrovně. Tuto vnitřní náročnost úkolů státního rozpočtu, danou vysokou úrovní výchozí základny, stupňuje rostoucí vnější náročnost dalšího hospodářského rozvoje v souvislosti se stále složitějšími podmínkami zahraniční směny. Jestliže se přes tuto skutečnost podařilo sestavit a předložit České národní radě stejně jako po Federálním shromáždění ČSSR a Slovenské národní radě návrhy vyrovnaných státních rozpočtů na rok 1976, považuji za svou povinnost vyslovit z tohoto místa uznání všem, kdo se o tento úspěch zasloužili.

Nelze totiž nevidět, že návrhy finančních plánů předložené podniky, výrobně hospodářskými jednotkami a resorty vyrovnanost státních rozpočtů zdaleka nezabezpečovaly. Současně je třeba mít na zřeteli, že samotné vypracování, projednání a schválení návrhu vyrovnaného státního rozpočtu ještě nezaručuje jeho skutečně vyrovnanou realizaci. O tu je třeba usilovat neustále v průběhu reprodukčního procesu po celý příští rok, na všech pracovištích a u každého pracovníka.

Splnění náročných úkolů státního rozpočtu jak v jeho příjmové, tak ve výdajové části vyžaduje využít rezerv ve tvorbě i užití finančních zdrojů ve výrobní i nevýrobní sféře. Proto zůstává nezbytným a zvláště naléhavým úkolem trvale zkvalitňovat plány, odkrývat a využívat rezervy a odstraňovat nedostatky na všech organizačních stupních a rozvinout socialistické soutěžení a závazkové hnutí pracujících k XV. sjezdu KSČ, orientované především na zabezpečování kvalitativních úkolů státního plánu a rozpočtu na příští rok. Jde hlavně o optimální hospodárnost ve výrobě i spotřebě, snížení nákladů, zvláště materiálových, o kvalitu a technickou úroveň, výrobků, využití základních fondů, dodržování a snižování norem spotřeby materiálů, plynulost výroby a využití fondu pracovní doby. Zde můžeme i my poslanci aktivně přispět k úspěšné realizaci úkolů státního plánu a státního rozpočtu ve svých volebních obvodech a na svých pracovištích.

Také z úhrnného finančního plánu je zřejmé, že úkoly v roce 1976 nebudou lehké. Zdroje úhrnného finančního plánu rostou za celou československou federaci o 22,7 mld Kčs. Na tomto přírůstku se podílejí 18,8 mld Kčs, tj. více než 83 % státní hospodářské organizace, zatímco přírůstek daně ze mzdy činí pouze 1,5 mld Kčs, tj. 6,5 %. Tato čísla znovu potvrzují, že základem hospodářského a společenského rozvoje socialistické společnosti je rozvoj národního hospodářství. Daň ze mzdy jako hlavní položka příjmů státního rozpočtu od obyvatelstva je i při svých progresivních stavbách pouze menším doplňkovým zdrojem státního rozpočtu. Navíc proti ní stojí ve státním rozpočtu mnohonásobně vyšší výdaje na společenskou spotřebu.

Pro zajímavost jen jeden příklad. Proti 1,5 mld Kčs přírůstku daně ze mzdy stojí v souhrnu všech tří státních rozpočtů na příští rok přírůstek výdajů na sociální zabezpečení ve výši 5 mld Kčs. Za ČSR je poměr obou položek obdobný - 964 milionů Kčs přírůstek daně ze mzdy a 3,5 mld Kčs přírůstek výdajů na sociální zabezpečení.

V návrhu státního rozpočtu ČSR na rok 1976 je několik zvláště náročných úkolů. Jedním z nich je přírůstek zisku o 2,9 mld Kčs, tj. o 8 % oproti letošnímu roku. Jeho náročnost vynikne zejména ve srovnání s letošním rokem, kdy tvorba zisku vzroste proti minulému roku jen o 5,6 %. Protože rozhodující pro splnění tohoto úkolu je snížení vlastních nákladů výroby, zvláště materiálových, které letos není zrovna nejsilnější stránkou hospodářského vývoje, je třeba na tomto úseku rozhodně přidat a pro jeho zabezpečení vytvářet od samého začátku roku potřebné podmínky. Jde hlavně o dobrou organizaci práce ke stanovení a důslednému dodržování progresívních norem spotřeby, uplatnění pokrokových technologií, rozšiřování dobrých zkušeností předních podniků, účinné využívání nástrojů hmotné zainteresovanosti a rovnoměrné plnění plánu po celý rok všemi podniky. Prostě v tom nejširším slova smyslu věnovat zvláštní úsilí hledání a zejména uplatňování všech dostupných forem k tomu, jak dosáhnout i u těch desítek neplničů plánu toho, aby plány a úkoly plnili, ovšem ne formou jejich dodatečných úprav.

Zvláštní pozornost přitom zasluhuje intenzifikační faktor rozvoje národního hospodářství - uplatnění vědy a techniky. Ve státních rozpočtech a finančních plánech hospodářských organizací je rostoucí význam vědy a techniky vyjádřen značným růstem finančních prostředků určených pro tuto oblast.

Na financování rozvoje vědy a techniky bude v roce 1976 vynaloženo z prostředků státních rozpočtů a z vlastních zdrojů podniků, VHJ a resortů v rámci celé československé federace celkem více jak 15 mld Kčs proti necelým 14 mld Kčs v letošním roce. Současně se na příští rok plánuje za celou federaci přírůstek zisku hospodářských organizací 11,5 mld Kčs.

Již pouhé porovnání 15,23 mld Kčs vynakládaných na rozvoj vědy a techniky a 11,5 mld Kčs přírůstku zisku, i když respektujeme určitý časový posun mezi oběma položkami, nutně vyvolává otázku, zda všechny prostředky na rozvoj vědy a techniky vynakládáme dostatečně efektivně, s odpovídajícím hospodářským a společenským přínosem. Pod tímto zorným úhlem a s přihlédnutím k rezervám hlavně v hospodaření se surovinami, materiálem, palivy a energií a ve využití základních prostředků se jeví úkoly v tvorbě zisku na rok 1976 sice jako náročné, avšak reálné.

Mezi důležité úkoly státního rozpočtu na rok 1976 patří také zabezpečení plánovaného vývoje zásob, kde má dojít k určitému zrychlení jejich obrátky a tedy relativnímu snížení v porovnání s absolutním i relativním zvýšením v letošním roce. Neuspokojivý vývoj zásob v letošním roce má své příčiny především v nedostatečném fungování dodavatelsko-odběratelských vztahů, jak jsme se o tom přesvědčili při poslaneckém průzkumu před dvěma lety a při následných jednáních o tomto problému, která ukazují, že se situace v této oblasti bohužel nelepší. Není proto divu, že odběratelé čelí riziku časného nedodání hromaděním zásob. Různými opatřeními směřujícími k racionálnějšímu využití zásob lze dosáhnout zlepšení, avšak zásadní východisko z této situace nutno podle našeho názoru hledat v postupném vytváření předpokladů pro přechod z rozptýlených odběratelských zásob k soustředěným zásobám dodavatelským, všude tam, kde je to ekonomicky výhodné.  

K zásobám mi dovolte ještě jednu poznámku. V letošním roce se výrazně zvýšily také zásoby ve vnitřním obchodě. Pokud v těchto zásobách jsou výrobky žádané spotřebiteli je jejich nárůst v pořádku, aby vnitřní obchod mohl operativně reagovat na různé výkyvy ve spotřebitelské poptávce. Je však třeba čelit tomu, aby narůstaly zásoby ležáků a výrobků, o které není zájem, Proto musí obchod na základě průzkumu trhu vytvářet tlak na výrobu, aby vyráběla spotřebiteli žádané výrobky. Přitom je třeba využít i té možnosti, že obchod odmítne odebrat z výroby výrobky, které těmto požadavkům neodpovídají.

Trvalou pozornost vyžadují úkoly investiční výstavby, zvláště v souvislosti s dlouholetými problémy v této oblasti. Je to dáno tím, že investiční výstavba rozhoduje o budoucím rozvoji národního hospodářství.

V investiční výstavbě a v základních prostředcích je třeba překonat dosavadní extenzívní rozvoj. Reprodukce základních prostředků se stále uskutečňuje hlavně rozšiřováním kapacit při nedostatečné modernizaci existujících základních prostředků a zvláště likvidací zastaralých provozů. V důsledku toho je přírůstek nových kapacita nových pracovních míst rychlejší než přírůstek pracovních sil, dochází ke snižování směnnosti a celková efektivnost nových základních prostředků je pro nedostatečné využití nízká.

Stále vážným problémem je prodlužování plánovaných kapacit do provozu a růst rozpočtových nákladů staveb. Přirozeným důsledkem toho je nárůst rozestavěnosti a značné vázání společenských prostředků bez odpovídajícího přínosu. Trvající problémy v této oblasti si přímo vynucují řešení.

Nestálo by, soudružky a soudruzi za to, vyzkoušet pevné ceny a pevné dodací lhůty také u investiční výstavby v tuzemsku? Přitom by nám možná pomohly odkrýt rezervy v kapacitách dodavatelských organizací, jestliže budou mít jistotu, že stanovenou pevnou cenu a tedy i prostředky určené na mzdy dostanou i v případě, že zkrátí plánovanou dobu výstavby.

Ve vztahu ke zvyšování rozpočtových nákladů staveb je třeba uvítat opatření o úhradě zvýšení rozpočtových nákladů stavby z vlastních zdrojů investora nebo jeho nadřízeného orgánu. Rozhodujícím ovšem bude uvést je v život a důsledně uplatňovat, neboť jen tak je možno přinutit investory k reálnému plánování také rozpočtových nákladů investiční výstavby.

V komplexní bytové výstavbě se v roce 1976 mírně snižuje počet dokončených i zahajovaných bytů. Tohoto snížení počtu bytů je třeba využít ke zrychlení výstavby objektů občanské a technické vybavenosti, kde zůstává z 5. pětiletky značný dluh. Zaostávání občanské a technické vybavenosti je vážným problémem, který do značné míry snižuje velmi úspěšné výsledky dosažené ve výstavbě bytů a namnoze přerůstá v problém politický. V souvislosti s tím je třeba řešit rozdíly v hmotné zainteresovanosti stavebních organizací na výstavbě bytů a na výstavbě objektů občanské a technické vybavenosti. Zatím je pro ně výstavba bytů po technické stránce i z hlediska hmotné zainteresovanosti výhodnější.

Státní plán a státní rozpočet na rok 1976 vytvářejí předpoklady pro další růst životní úrovně obyvatelstva v růstu jak osobní, tak i společenské spotřeby. Při tom je zvlášť důležité pokračování v politice stability celkové hladiny maloobchodních cen. Význam tohoto opatření vynikne především při srovnání s prudkou inflací v kapitalistických státech, kde ceny rostou většinou dvoucifernými tempy.

V maloobchodním obratu dochází k dalšímu zrychlení prodeje průmyslového spotřebního zboží. Zabezpečení tohoto úkolu bude však záviset na souladu dodávek z výroby s poptávkou obyvatelstva. Jde zejména o strojírenské spotřební výrobky, které usnadňují práci a šetří čas ženám v domácnostech. Mám na mysli různé mechanické a automatické prostředky na praní a žehlení prádla, úklid, čištění koberců apod., po kterých je stále velká a ve značném rozsahu neuspokojená poptávka.

Chtěl bych však v této souvislosti upozornit na jeden problém. Je jistě správné, že výroba technicky pokrokových výrobků, stejně jako výrobků vysoké jakosti a výrobků módních nebo luxusních je podporována zvýhodněním jejich ceny. Také zájem spotřebitelů v souladu s růstem peněžních příjmů se orientuje stále více na uvedené výrobky. Pokud spolu s těmito výrobky je na trhu také dostatek výrobků standardních v nižších cenových polohách, nejsou problémy. Ty vznikají a vyvolávají oprávněnou kritiku spotřebitelů, jestliže jsou sice na trhu dražší výrobky módní a luxusní, avšak obyčejné a tedy levnější na trhu chybí. Proto je třeba uvítat opatření přijatá federální a oběma národními vládami k odstranění podobných nedostatků. Nyní půjde o to, opatření uvést v život, důsledně uplatňovat a trvale sledovat.

Soudružky a soudruzi, státní rozpočet České socialistické republiky na rok 1976 navazuje na vše pozitivní, čeho jsme při realizaci závěrů XIV. sjezdu KSČ v národním hospodářství a ve společnosti dosáhli a současně orientuje úsilí na řešení problémů, které někdy již delší dobu ztěžují plnění plánovaných úkolů a jsou příčinou, proč dosahované celkově příznivé výsledky nejsou ještě lepší.

Jsem přesvědčen, že předložený návrh státního rozpočtu na rok 1976 představuje v dané situaci optimum možností uspokojení stále rostoucích potřeb rozvoje národního hospodářství a zabezpečení cílů, které tímto rozvojem naše socialistická společnost sleduje, tj. dalšího růstu osobní a společenské spotřeby.

Proto na závěr doporučuji z pověření výborů ČNR pro plán a rozpočet a ústavně právního, aby Česká národní rada schválila vládní návrh zákona ČNR o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1976, a o změně zákona České národní rady č. 117/1971 Sb., o rozpočtovém určování výnosu a správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení /tisk 124/, ve znění doporučovaném ve společné zprávě výborů ČNR pro plán a rozpočet a ústavně právního ze dne 9. prosince 1975 /tisk 127/. /Potlesk./

Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji zpravodaji poslanci Mrázkovi. Po vystoupení ministra financí bude naše jednání přerušeno na 20 minut. Prosím soudruha ministra Tlapáka, aby se ujal slova.

Ministr financí ČSR ing. Jaroslav Tlapák: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, návrh státního rozpočtu ČSR na rok 1976 předložený vám vládou k projednání, navazuje na příznivý hospodářský vývoj v 5. pětiletce, o jehož výsledcích podrobně hovořil na včerejším zasedání předseda vlády ČSR soudruh Korčák.

Návrh rozpočtu je v plném souladu se státním plánem rozvoje národního hospodářství a s vlastními zdroji organizací a úvěrovými zdroji jej plně finančně zabezpečuje.  

Vychází ze závěrů XIV. sjezdu KSČ a navazujících plén ÚV KSČ. Vytváří nezbytné finanční podmínky pro další rozvoj národního hospodářství, pro růst materiální a kulturní úrovně pracujících a pro stabilizovaný cenový a měnový vývoj. Vysoký důraz klade na zvyšování efektivnosti celého reprodukčního procesu a na hospodárnost při vynakládání společenských prostředků. Je tomu tak proto, že při velkých úspěších našeho rozvoje práce v oblasti efektivnosti a hospodárnosti se vyskytuje stále řada nedostatků a nevyužitých rezerv, které brzdí stále náš větší krok kupředu.

Soudružky a soudruzi, návrh rozpočtu České socialistické republiky je vyrovnán. Příjmy i výdaje jsou předpokládány ve výši 117,12 miliónů Kčs a rostou proti roku 1975 o 7 %. Vlastní příjmy se zvyšují na srovnatelnou základnu proti letošnímu roku o 5,3 % a dosahují 66,82 mld Kčs. Rozhodující položkou příjmů státního rozpočtu ČSR jsou odvody socialistických podniků, které se proti roku 1975 zvyšují o 6,0 %; příjmy od obyvatelstva se zvyšují o 4,2 %.

Dotace a subvence z rozpočtu federace dosáhnou 50,30 mld Kčs a jejich podíl na krytí výdajů státního rozpočtu České socialistické republiky činí 42,9 %. Růst dotací ze státního rozpočtu federace je ovlivněn především tím, že se zvyšují výdaje na důchodové zabezpečení a výdaje na ekonomické nástroje v zahraničním obchodě.

Z celkových výdajů státního rozpočtu České socialistické republiky na rok 1976 připadá na výdaje do hospodářské sféry 28,1 %, na kulturní a sociální opatření 37,5 %, na ochranu a bezpečnost 2,7 %, na správu a soudy 0,9 %. Zbývajících 30,8 % připadá na dotace a subvence do rozpočtů národních výborů.

Realizace státního rozpočtu bude podstatně náročnější než v dřívějších letech, zejména ve tvorbě zdrojů. Rozhodující úlohu zde musí sehrát hospodářská sféra. Návrh státního rozpočtu České socialistické republiky na rok 1976 počítá s růstem zisku na srovnatelném základě o 2 mld Kčs, tj. o 8 %. Na tomto přírůstku se podílí z více jak poloviny snížení nákladů. Je nezbytné od prvních dnů příštího roku důrazně prosazovat plánované snížení nákladovosti výroby.

Jedním z prvořadých úkolů v celé hospodářské sféře zůstává racionální hospodaření se surovinami, palivem a dalšími materiály, zejména z dovozu. Účinnou cestu k uvolňování napětí v našich obchodních bilancích s našimi zahraničními partnery ukazuje příklad podniků, které hledají a nacházejí možnosti náhrady dovážených materiálů tuzemskými a zaměřují se na snižování materiálové spotřeby. Stejně důležité je ovšem i zhodnocování surovin v kvalitních výrobcích, po nichž je poptávka na vnitřním i zahraničním trhu a uvolňování nadměrných zásob ke krytí potřeb národního hospodářství.

Podstatně větší úsilí bude nutno věnovat snižování nákladů ve stavební výrobě, zejména na území hl. m. Prahy. Oceňujeme významný přínos stavebnictví pro rozvoj všech odvětví a zlepšování úrovně bydlení našich občanů. Nelze však ani zde opomíjet otázky efektivnosti, zejména racionálního hospodaření s materiály a optimálního využití stavebních mechanismů.

Návrh finančního plánu počítá v souladu s usnesením říjnového pléna ÚV KSČ s výraznějším růstem efektivnosti i v zemědělství. Plánované snížení nákladů o 0,71 % představuje náročný úkol zejména ve srovnání s vývojem v minulých letech. Je však splnitelný, jestliže se na jeho zajišťování důsledně zaměří všechna styčná řízení. Při zvyšování náročnosti na efektivnost zemědělské výroby nelze opomíjet skutečnost, že prostřednictvím státního rozpočtu se realizují dotace do tohoto odvětví v celkové výši 18,3 mld Kčs, které slouží k podněcování rozvoje zemědělství a k zachování stability cen potravinářských výrobků. Na všech úsecích bude nutné podstatně zvýšit pozornost u mzdových nákladů a důsledněji než dosud propagovat, aby vyplacené mzdě odpovídalo množství a kvalita vykonané práce.

Je třeba daleko lépe využívat základní fondy, zejména vysoce výkonné. Trvalý růst podílu odpisů na celkových nákladech jednoznačně ukazuje, jaké rezervy a nevyužité možnosti zde existují. Většina podniků a nadřízených orgánů se těmito problémy zodpovědně zabývá a postupně realizuje účinná komplexní opatření, která znamenají konkrétní přínos pro snižování nákladů a růst efektivnosti. Je však nesporné, že u řady podniků existují v tomto směru ještě značné rezervy. Cesta k jejich využití je v podstatném rozšíření a zkvalitnění normotvorné činnosti, v uplatňování ekonomických kalkulací a v prohlubování vnitropodnikového chozrasčotu. Významnou a nezastupitelnou úlohu při snižování celkové nákladovosti, zejména pak materiálové, musí sehrát pracovníci předvýrobních etap, tj. projektanti, konstruktéři, technologové, normovači a zásobovači. Na nich v prvé řadě záleží, jak se nám podaří tento náročný úkol zvládnout. Vláda ČSR je přesvědčena, že zodpovědný přístup k plnění tohoto hospodářsky i politicky významného úkolu na všech stupních řízení, spolu s využitím širokého rozvoje iniciativy pracujících na počest XV. sjezdu KSČ, zabezpečí jeho splnění.

Velké úkoly nás v příštím roce čekají na úseku investiční výstavby. Podrobně o tom mluvil místopředseda vlády soudruh Rázl. V prvé řadě jde o včasné uvádění kapacit do provozu, snižování rozestavěnosti, dodržování rozpočtových nákladů staveb a dosahování plánovaných technicko-ekonomických ukazatelů investic. Současně je nutno zabezpečit, aby nová investiční výstavba stále více byla nositelem vědeckotechnického pokroku, který má rozhodující význam pro zvyšování efektivnosti. Nedořešené problémy v této oblasti byly hlavní příčinou nesplnění plánovaného snížení nákladů a nesplnění zisků v letošním roce.

Soudružky a soudruzi, celkové investiční výdaje státního rozpočtu a rozpočtů národních výborů na rok 1976 za hlavní odvětví nevýrobní sféry, tj. sociální zabezpečení a nemocenské pojištění, zdravotnictví, školství a kulturu, dosahují částky 67,6 mld Kčs. Pozitivní výsledky rozvoje naší ekonomiky umožnily, abychom důsledně splnili i sociální program, vytyčený XIV. sjezdem KSČ. Zákonné dávky důchodového zabezpečení jsou v rozpočtu plánovány částkou 26,5 mld Kčs, ve výdajích se počítá s realizací usnesení ÚV KSČ, vlády ČSSR a ÚRO ke zdokonalení soustavy důchodového zabezpečení od 1. ledna 1976. Toto opatření se dotýká téměř čtvrtiny veškerého obyvatelstva naší republiky a bude na ně v příštím roce naloženo 2,45 mld Kčs. Průměrná výše vyplácených starobních důchodů dosáhne 1080 Kčs a ve srovnání s rokem 1970 bude vyšší o 220 Kčs. Jde o nejvýznamnější úpravu důchodového zabezpečení od roku 1948.

Úhrn dávek nemocenského pojištění pracujících a členů výrobních družstev bude činit 12,6 mld Kčs, z toho propopulační dávky 8,3 mld Kčs. Řada opatření, realizovaná v 5. pětiletce v této oblasti přispěla k překonání dlouhodobého populačního poklesu. Počítáme, že v roce 1976 se narodí 185 tisíc dětí, tj. o 37 tisíc dětí více než v roce 1970.

Pro zdravotnictví rozpočet zabezpečuje částku 11,5 mld Kčs. Vzroste počet lůžek v nemocnicích a zvýší se počet lékařských míst v ambulantní péči. Budou zřizována nová speciální oddělení, většinou s vysokými provozními náklady. V rozpočtu se počítá i s růstem výdajů na léky, které v roce 1976 dosáhnou částky téměř 2 mld Kčs. Tento růst je z převážné části ovlivněn zvyšováním kvality léčiv a zaváděním dokonalejších léčebných metod. Je však třeba otevřeně říci, že s léky by se mělo zacházet daleko hospodárněji, a to jak ve zdravotnických zařízeních, tak i v domácnostech.

Péče státu o zdraví obyvatelstva se projevuje trvalým poklesem nemocnosti. V letošním roce např. bude činit asi 4,15 %, což je téměř o 1 bod méně než v roce 1970.

Soustavnou péči věnuje náš stát rozvoji školství. Na důsledné plnění úkolů ukládaných školství stranickými a vládními dokumenty se vynakládá částka 11,7 mld Kčs. Rozpočet finančně zabezpečuje rozvoj vysokého, středního a základního školství. Pozornost se věnuje i předškolní výchově dětí. Počet dětí umístěných v mateřských školách se zvýší o 4,5 %. Hledáme přitom cesty, jak s pomocí národních výborů i podniků rychle a zároveň efektivně počet míst v mateřských školách dále zvýšit.

Rozšíří se i provoz mimoškolních zařízení a zvýší se počet dětí ve školních jídelnách.

V odvětví kultury vytváří rozpočet podmínky pro plnění všech kulturně politických cílů v duchu komplexního rozvoje socialistického člověka. Důraz přitom klademe na podporu správného ideologického působení a na odstraňování ideově škodlivých tendencí. V rozpočtu jsou zajištěny prostředky i pro údržbu kulturních zařízení a prostředky na opravy památkových objektů.

Ohromné prostředky, vynakládané naší společností na oblast společenské spotřeby jednoznačně prokazují přednosti socialistického zřízení před kapitalistickým. Zároveň dokazují, že naše komunistická strana má skutečně jediný cíl - péči o blaho pracujícího člověka. Stále větší prostředky, vynakládané státním rozpočtem na úseku společenské spotřeby vyžadují, aby i v této oblasti byla důsledně uplatňována zásada efektivnosti a hospodárnosti, kterou znovu důrazně připomíná Dopis ÚV KSČ stranickým orgánům a organizacím, všem komunistům k přípravě XV. sjezdu.  


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP