Pátek 19. prosince 1975

Soudružky a soudruzi, významnou součástí celé rozpočtové soustavy jsou rozpočty národních výborů, důležitých orgánů socialistické státní moci a správy. Objem rozpočtů národních výborů má v příštím roce dosáhnout celkové výše přes 60 mld Kčs, tzn. 43 % celkového objemu rozpočtové soustavy ČSR. Vlastní plánované příjmy národních výborů kryjí jejich rozpočtové výdaje z 38 %. Zbytek je hrazen dotacemi a subvencemi ze státního rozpočtu naší republiky. Státní rozpočet zajišťuje potřebné prostředky pro výkon jejich politicko-organizátorské, hospodářské a kulturně výchovné funkce a vytváří také nezbytné podmínky k tomu, aby mohly rozvíjet iniciativu občanů při zajišťování volebních programů. V rozpočtu národních výborů je zabezpečena preference hl. m. Prahy jako hlavního města československé federace. Investiční dotace zabezpečují finanční prostředky na rozsáhlou rekonstrukci a výstavbu Prahy, včetně největší investice - metra. Pro Severočeský a Severomoravský kraj je v souladu s preferencí, zabezpečovanou plánem, pamatováno v rozpočtu s prostředky i na zlepšení životního prostředí obyvatelstva. Realizuje se tím úkol zmírnit důsledky, vyvolané prudkým rozvojem palivo-energetické základny v těchto průmyslových aglomeracích ČSR.

Rozpočet zabezpečuje rozvoj lázeňských měst zejména v Západočeském kraji a v souladu se státním plánem nejnutnější potřeby cestovního ruchu v oblasti Krkonoš.

Na údržbu a běžné opravy silnic a místních komunikací je v rozpočtu zabezpečena částka 3,9 mld Kčs. Při jejím rozdělení bylo přihlédnuto k objektivnímu stavu a potřebám silniční sítě v jednotlivých krajích. Na velké opravy pozemních komunikací je v rozpočtu zabezpečena částka 1,64 mld Kčs. Celkové náklady na silnice a místní komunikace, včetně investic, dosáhnou v příštím roce přes 7 mld Kčs. Jde o výdaje skutečně velké a bude třeba dbát na to, aby byly účelně a hospodárně vynakládány. Chceme především preferovat akce, které co nejvíce přispějí ke zrychlení silniční dopravy a ke zvýšení její bezpečnosti. Prostředky proto soustřeďujeme na hlavní silniční tahy, které jsou provozně nejvíce zatíženy, a které zabezpečují rozhodující část silniční přepravy. Letos poprvé jsou přímo v účelových subvencích pro národní výbory zařazeny výdaje na zabezpečování programu rozvoje pohraničních obcí ve výši 300 miliónů Kčs.  

Jedním ze závažných společenských úkolů, které výrazně ovlivňuje životní úroveň obyvatelstva a utváří sociální a kulturní podmínky jejího rozvoje, je bytová výstavba. V příštím roce má být dokončeno asi 81 400 bytů a zahájena výstavba dalších 78 500 bytů. Zvláštní pozornost je věnována především řešení bytového problému v Praze, Severočeském kraji a v hospodářsky nejdůležitějších oblastech. Na komplexní bytovou výstavbu se z prostředků rozpočtu počítá částkou 11 mld Kčs. Současně jsou připravována opatření ke zlepšení technické a občanské vybavenosti sídlišť v souladu s postupem bytové výstavby.

Navrhovaný rozpočet umožňuje, aby národní výbory mohly využívat i svých doplňkových zdrojů, především prostředků z fondu rezerv a rozvoje na finanční zabezpečení akce "Z". Hodnota díla v investiční částí je uvažována ve výši 3,7 mld Kčs. Úsilí musí být přednostně orientováno na akce, které bezprostředně souvisejí s rozvojem populace. Jde zejména o rozšiřování sítě a zlepšování kapacit jeslí, mateřských a základních devítiletých škol a navazujících školských zařízení, a to jak novou výstavbou, tak i úpravou dosavadních objektů.

Ještě širším zapojením občanů a zejména organizací je nutné dosáhnout, aby se finanční náklady na akci "Z" snížily. O rezervách a možnostech v tomto směru svědčí např. poměrně značné rozdíly mezi jednotlivými kraji. Nejnižší finanční náklady z hodnoty díla dosahuje kraj Západočeský.

Soudružky a soudruzi, dovolte mi, abych obrátil vaši pozornost ještě na jeden vážný problém, který často bývá orgány hospodářského řízení podceňován. Je jím správa a ochrana národního majetku. Závažnost této otázky vynikne, uvědomíme-li si hodnoty, o které jde. Jen hodnota základních prostředků v České socialistické republice koncem roku 1974 představuje částku asi 1345 mld Kčs. Řádově tedy jde již o bilióny. Vedle toho naše společnost vlastní obrovské a nevyčíslitelné hodnoty uložené v kulturních a jiných předmětech a hodnoty nehmotného národního majetku.

Národní majetek je ekonomickým základem socialistického zřízení. Spolu s tvořivou lidskou prací je základnou našeho dalšího hospodářského a společenského rozvoje. Řádné hospodaření s tímto národním majetkem, jeho ochrana má tedy význam nejen ekonomický, ale i vysoce politicky. Musíme však konstatovat, že miliardovým hodnotám, které naše společnost svěřila podnikům, národním výborům a organizacím, není z tohoto hlediska vždy věnována taková péče a pozornost, jak by si zasloužily. Jasně to dokazují výsledky prověrek a kontrolních akcí prováděných v této oblasti. S národním majetkem se ještě někde zachází podle zásady "z cizího krev neteče".

Na řadu problémů v této oblasti upozornili poslanci České národní rady při projednávání návrhu státního rozpočtu ve výboru ČNR pro plán a rozpočet i v ostatních výborech. Bude třeba, aby těmto problémům věnovali pozornost hospodářští vedoucí na všech stupních řízení. Prosím také vás, poslance ČNR, abyste i vy pomohli v úsilí o zlepšení stavu správy a ochrany národního majetku ve vašich volebních obvodech.

Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci! Státní rozpočet ČSR na rok 1976 vytyčuje náročné úkoly v oblasti efektivnosti a hospodárnosti. Jsou to úkoly mobilizační, máme však dostatek sil je splnit. Vyžaduje to, aby požadavky hospodářské politiky strany byly cílevědomě uváděny do života v každém resortu, ve výrobních hospodářských jednotkách, v podnicích i na každém pracovišti.

Významnou rezervou v růstu efektivnosti je zvýšení úrovně řízení hospodářství. Letošní listopadové plénum ÚV KSČ při projednávání plánu rozvoje národního hospodářství a státního rozpočtu na rok 1976 konstatovalo: "Základním předpokladem úspěšného splnění všech úkolů musí být zvýšení úrovně řízení, zdokonalování metod a stylu práce všech vedoucích pracovníků. Je třeba se nesmiřitelně vypořádat s nedostatky, ještě rozhodněji upevňovat státní a plánovací disciplínu."

V roce 1976 budeme proto dále zvyšovat nároky na účinnost řídící práce a požadovat od každého vedoucího pracovní a vysoce angažovaný přístup k řešení problémů a překonávání stávajících nedostatků.

K plnění náročných úkolů musíme též cílevědomě využívat iniciativu pracujících, která se rozvíjí na počest XV. sjezdu KSČ a která každodenně přináší významné ekonomické výsledky. Musíme s touto iniciativou pracujících dobře hospodařit. Nepromarnit ji ani v maličkostech. Nepřipouštět, aby nahrazovala nedostatky v řídící činnosti, ale využít ji k tomu, aby rok 1976, rok XV. sjezdu naší strany, se stal nástupem k úspěšnému splnění celé 6. pětiletky.  

Cestu ke splnění našich cílů v roce 1976 ukázal generální tajemník ÚV KSČ a prezident republiky soudruh Husák, který ve svém nedávném projevu na shromáždění pracujících Prahy prohlásil: "Uvědomujeme si, že uskutečňování smělých náročnějších cílů je a bude zápas, jehož úspěch předpokládá neupadat nikde do sebeuspokojení, ještě efektivněji využívat všechny zdroje a prostředky, pracovat lépe a odpovědněji, aktivně a energicky odstraňovat nedostatky. To je cesta, jak všude, na každém pracovišti, přistupovat k plnění složitějších a náročnějších úkolů." Tolik soudruh Husák.

Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, jménem vlády ČSR navrhuji, aby Česká národní rada schválila předložený návrh státního rozpočtu ČSR na rok 1976 a předložený návrh zákona. /Potlesk./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP