Pracoviště základního výzkumu,
ale i pracoviště vývojová a výrobní
se podílejí na výzkumu a mírovém
využití kosmického prostoru zejména
při vyvíjení palubních aparatur a
přístrojů pro sběr a zpracování
dat z kosmu. Stále se prohlubuje a vzrůstá
čs. spolupráce na činnosti Spojeného
ústavu jaderných výzkumů v Dubně.
Českoslovenští vědci jsou také
angažováni na programech UNESCO. Mezinárodní
agentury pro atomovou energii. Světové zdravotnické
organizace aj. Československá akademie věd
uzavřela dohodu o spolupráci s devíti vrcholnými
vědeckými institucemi kapitalistických zemí
v Evropě, USA a Kanadě. Tato spolupráce trvá
už řadu let. Mimo to participuje na mezinárodních
kulturních dohodách. Slabší stránkou
jsou stále vědecké styky s rozvojovými
zeměmi. Na vědeckou spolupráci se musíme
dívat jako na integrální část
výzkumné i vývojové činnosti,
uspokojující především potřeby
vlastní země. Proto musí mít přednost
programy, které urychlují vlastní rozvoj,
snižují vlastní náklady. Rozvinutá
socialistická společnost předpokládá
nejen vlastní rozvinutou základnu, ale také
rozvinutou, plánovitou spolupráci, prováděcí
disciplínu i jednotné řízení.
A také přiměřené prostředky
na zahraniční styky, aby se umožnila vědecká
setkání týmů socialistických
zemí, které pracují na společných
úkolech.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci.
XIV. sjezd KSČ se velmi důkladně zabýval
otázkami, spjatými s nástupem vědeckotechnické
revoluce. Ve Zprávě o činnosti strany a vývoji
společnosti od XIII. sjezdu KSČ i o dalších
úkolech strany, přednesené s. generálním
tajemníkem G. Husákem byla řečena
tato závažná slova: "Udělali bychom
neodpustitelnou chybu, kdybychom se domnívali, že
se lze těmto procesům vyhnout nebo se s nimi vypořádat
jen slovy a v praxi pokračovat ve starých kolejích.
Plné využití možností vědeckotechnického
pokroku se stává jedinou možnou alternativou
dalšího rozvoje naší socialistické
ekonomiky a podmínkou úspěchu v soutěži
s kapitalismem."
Zpráva také označila uplatňování
vědeckého pokroku za hlavní předpoklad
úspěšného plnění našich
plánů a hlavní páku rozvoje našeho
národního hospodářství. I když
jsme již mnohého dosáhli, je nutno vědeckotechnický
pokrok podstatně urychlit a stále vytvářet
podmínky, aby to bylo možné. To se především
týká progresívních oborů, které
nesou hlavní zodpovědnost za zvyšování
technické úrovně a efektivnosti.
Ne menší je úloha socialistické inteligence,
talentovaných schopných vědeckých
a technických pracovníků, kteří
spolu s dělníky a rolníky musí dávat
své schopnosti a síly do služeb rozkvětu
naší socialistické vlasti. Je to ta nejčestnější
úloha, kterou může naše inteligence splnit.
Předseda SL V. David: Děkuji soudruhovi akademikovi
Kožešníkovi za přednesené úvodní
slovo.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, zprávu
ministra ČSSR pro technický a investiční
rozvoj o zaměření vědeckotechnického
rozvoje v Československé socialistické republice
/tisk 13/SL/ a zprávu předsedy Československé
akademie věd k otázkám základního
výzkumu v ČSSR /tisk 14/SL/ projednaly výbory
pro průmysl, dopravu a obchod, pro plán a rozpočet,
pro zemědělství a výživu a kulturní
výbor Sněmovny lidu.
Prosím, aby za výbory přednesl jejich společnou
zpravodajskou zprávu místo poslance akad. Kvasila,
který je členem naší delegace na Kongresu
mírových sil v Moskvě, předseda výboru
pro průmysl, dopravu a obchod poslanec ing. František
Bill.
Zpravodaj poslanec ing. F. Bill: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté, máme-li
dnes v nejvyšším orgánu státní
moci - Sněmovně lidu - posuzovat a hodnotit úkoly
související s vědeckotechnickým rozvojem,
musíme nutně vycházet ze závěrů
XIV. sjezdu Komunistické strany Československa,
který formuloval poslání a úlohy vědy
a techniky při budování a rozvoji naší
socialistické společnosti.
V usnesení federální vlády i národních
vlád, které rozpracovaly směrnici XIV. sjezdu
KSČ, a které je pro všechny řídící
instituce závazné, se zdůrazňuje,
že v současném období rozvoje naší
ekonomiky musíme více než kdykoliv v minulosti
využívat výsledků vědy a techniky,
které jsou jedním z určujících
faktorů vyšších výsledků
ekonomiky a intenzívního rozvoje našeho národního
hospodářství.
Proto i z tohoto hlediska musíme posuzovat rozvoj naší
vědeckovýzkumné základny i zaměření
její činnosti.
V období socialistické výstavby byla v Československu
vytvořena solidní výzkumná základna
s několika sty výzkumných pracovišť,
kde pracuje více než 140 tisíc pracovníků,
ačkoliv v době buržoazní republiky kromě
několika vysokých škol tato základna
takřka neexistovala.
Vytvoření vlastní výzkumné
základny je výrazným úspěchem
socialistického budování u nás.
Rozvoj vědeckovýzkumné základny je
předpokladem materiálně technického
rozvoje našeho národního hospodářství,
a proto musíme věnovat její kontrole, zaměření
a efektivnosti mimořádnou pozornost.
Naše společnost, která poskytla vědcům
a technikům veškeré materiální
i ekonomické prostředky, má právo
kontrolovat a ovlivňovat způsob i směry vynaložených
prostředků.
Věda a technika se u nás při socialistické
výstavbě dosud nedostatečně využívá.
To je jedna z příčin, že nedosahujeme
takových výsledků, jakých jsme ve
skutečnosti schopni dosáhnout. Nevyužíváme
tak předností socialistického systému.
Podstatným činitelem, který ovlivňuje
efektivnost výsledků výzkumných prací,
je návaznost mezi vědou a praxí.
Zaměření práce vědeckovýzkumné
základny musí vycházet z poznání
dlouhodobějších záměrů,
které je třeba odvodit od stanovení perspektivních
potřeb naší společnosti, vycházet
z dlouhodobých prognóz, založených na
poznání celosvětových tendencí
rozvoje vědy a techniky a modifikovat je s přihlédnutím
k našim výrobním podmínkám i
možnostem spolupráce v rámci RVHP.
Takto formulované cíle rozvoje našeho státu
pak mohou být soustavou podnětů pro budování
a činnost vědeckovýzkumné základny.
Problémy vědeckotechnického rozvoje nelze
řešit a úspěšně vyřešit
bez znalostí úkolů národohospodářské
politiky, bez znalostí koncepce a obsahu národohospodářských
plánů. Na druhé straně nelze sestavit
dobrou a plánovitou koncepci hospodářského
rozvoje, aniž ji podložíme výsledky vědy
a nejmodernější technikou.
Dovolte, vážené soudružky a soudruzi,
abych zdůraznil některé důležité
myšlenky významných usnesení o vědeckotechnickém
rozvoji, ty, které jsou dnes důležité
při konfrontaci jejich plnění, a srovnal
je se zkušenostmi, které mají poslanci ze svých
závodů a volebních obvodů, a které
získala pracovní skupina poslanců výboru
pro průmysl, dopravu a obchod na vybraných výzkumných
ústavech a pracovištích.
Výběr ústavů pro průzkum jsme
volili tak, aby přitom byly podchyceny typické ústavy
naší vědeckovýzkumné základny,
to je ústavy ČSAV, spadající do oblasti
základního badatelského výzkumu, dále
resortní ústavy, na kterých se řeší
problémy aplikovaného výzkumu a vývoje,
a nakonec školská pracoviště, mající
vzhledem k pedagogickým úkolům specifický
charakter.
Z tohoto hlediska jsme provedli průzkum ve Výzkumném
ústavu fyziky pevných látek ČSAV,
elektrotechnickém ústavu Slovenské akademie
věd, Státním výzkumném ústavu
materiálu, v Institutu manipulačních, dopravních,
obalových a skladovacích systémů,
ve Výzkumném ústavu svářečském
v Bratislavě, Výzkumném ústavu bavlnářském
v Ústí nad Orlicí, na třech katedrách
Slovenské vysoké školy technické v Bratislavě,
na Vysoké škole chemicko technologické v Praze
a v Ústavu termomechaniky ČSAV. před průzkumem
jsme prostudovali materiál o zaměření
a plánech jednotlivých pracovišť, takže
poslanci, zejména pracovní skupiny, byli předem
vcelku dobře informováni.
Kromě toho jsme konzultovali některé otázky
řízení vědeckého rozvoje na
federálním ministerstvu hutnictví a strojírenství,
na ministerstvu paliv a energetiky a na federálním
ministerstvu dopravy.
Výsledky průzkumu byly projednány ve výboru
pro průmysl, dopravu a obchod, na jeho zasedání
v květnu a říjnu t. r. a jak už předeslal
předseda Sněmovny lidu, vědeckotechnickým
rozvojem se zabývaly i ostatní výbory, a
to kulturní výbor, výbor pro plán
a rozpočet a výbor pro zemědělství
a výživu. Předkládám společnou
zpravodajskou zprávu všech těchto výborů.
Bylo mnohokráte poukazováno na to, že vědecko-výzkumná
základna je pojata příliš extenzívně,
že je rozptýlena, až atomizována, že
síly a prostředky jsou rozptylovány v daleko
větší míře, než je tomu
ve výrobě.
Bylo doporučeno, aby činnost výzkumu a vývoje
byla usměrňována výběrem -
"státních programů výzkumu a
vývoje" - těch, které by navazovaly
na rozhodující dlouhodobé hospodářské
záměry. Bylo řečeno, že je nutno
přísněji vybírat rozhodující
místa, na která by se soustředil větší
počet vědeckých a výzkumných
pracovníků a že je nutno vytvářet
početné pracovní týmy - bez ohledu
na organizaci.
To je jedna skupina doporučení našich nejvyšších
orgánů - ústředního výboru
Komunistické strany Československa a federální
vlády, které směřovaly zejména
k odstranění extenzívnosti.
Jak jsou plněna? Myslím, že nemůžeme
být spokojeni a složit po několika letech uspokojující
účet. Zvláště v oblasti základního
výzkumu je celá řada nedořešených
problémů, které si ještě vyžadují
značného úsilí při dořešení.
Za hlavní nedostatek pokládám, že návaznost
základního výzkumu na aplikovaný je
nedostatečná, nekoordinovaná a většinou
neřízená. Projevuje se značná
rozptýlenost v řešení problematiky a
v důsledku toho jsou řešitelské kolektivy
poměrně málo početné. To je
jedna z příčin, proč od výzkumu
k realizaci uplyne dlouhá doba.
Řešitelé základního výzkumu
jsou v mnohých případech málo obeznámeni
s rozvojem našeho národního hospodářství.
To se pak projevuje v tom, že při tvorbě plánu
se objevuje mnoho individuálních prvků a
že návaznost řešených úkolů
na naše národní hospodářství
je nedostatečná.
Další důležitá doporučení
a usnesení stranických a vládních
orgánů se týkají prognostických
prací a úvah. Je uvedeno, že je třeba
zpracovávat a vzájemně vázat programy
rozvoje jednotlivých úseků a tím zajistit
určitou stabilitu vědeckovýzkumných
záměrů. Zjistili jsme, že prognostické
práce ve vědě a v technickém rozvoji
donedávna koordinovány nebyly.
Je nutno, aby byly v první fázi vypracovány
prognózy jednotlivých vědních oborů,
paralelně s tím prognózy technického
rozvoje. V další etapě ve vzájemné
koordinaci je třeba blíže specifikovat směry
základního výzkumu, potřebné
pro rozvoj našeho národního hospodářství
a teprve potom provést vzájemnou koordinaci a organizační
opatření k odstranění extenzívnosti.
Pokud je nám známo, prognózy základního
výzkumu se připravovaly včetně různých
organizačních opatření s přidělením
úkolů, což je podle našeho názoru
předčasné. Tím extenzívnost
neodstraníme, neboť programy se tak řečeno
"šijí" na pracoviště, a někde
dokonce na osoby.
Tím, že voláme po větší
návaznosti základního výzkumu na aplikovaný
a na výrobu, nemáme na mysli omezování
charakteru základního výzkumu, Nechť
má základní výzkum gnozeologický
charakter, avšak ať se volí tématika základního
výzkumu taková, aby odpovídala potřebám
různých odvětví národního
hospodářství, ať se omezí, bude-li
to nutné, počet výzkumných pracovišť
a ať se vytvoří větší řešitelské
týmy.
Víme, že prognostické práce, zejména
při cílevědomém zaměření,
mají velký význam i pro úkoly a opatření
související s organizací vědeckovýzkumné
základny.
Další skupina myšlenek a úvah, obsažených
v usnesení, se týká mezinárodní
spolupráce se socialistickými zeměmi.
Doporučuje se postupné spojování sil
ve výrobě. Ve věci spolupráce a integrace
bylo vcelku za poslední léta v této oblasti
vykonáno dost.
V usneseních je také řečeno, že
je nutno spojovat síly se silami ostatních socialistických
zemí, že je třeba přecházet od
dosud převážně pouhé koordinace
tvůrčích záměrů mezi
vědeckými a výzkumnými ústavy
k postupnému vytváření společných
tvůrčích kolektivů, ke společnému
řešení vědeckotechnických problémů.
Z průzkumu máme dojem, že mnoho opatření
zůstává jen ve vlastních záměrech,
že však vlastní provedení jde velmi pomalu.
Přesvědčili jsme se, že spolupráce,
hlavně pokud jde o základní výzkum,
je stále ještě ve většině
případů na úrovni výměny
zkušeností, výměny informací,
což je bezesporu užitečné. Je to však
málo z hlediska základní myšlenky -
postupně přecházet na vyšší
formy spolupráce. Přitom jsou vědní
obory, jako je elektronika, kybernetika, jaderná fyzika,
fyzika plazmy apod., které nemůžeme bez vzájemného
spojení sil úspěšně řešit
a ani dořešit, a kde je naopak žádoucí,
aby se v budoucnu vytvořily společné výzkumné
ústavy, jako nejvyšší forma spolupráce
v základním výzkumu.
Při této příležitosti bychom
chtěli upozornit nato, že vzájemné rozdělení
úkolů v různých vědních
oborech a jednotná ústřední koordinace
řešení problémů bude důležitá
i z hlediska a strategie řízení vědy
v socialistické společnosti, uvážíme-li
silnou konkurenci a snahy po koordinaci ve vědě
v kapitalistických státech.
Vážným problémem je i řízení
vědy a techniky, řízení vědeckovýzkumné
základny. Byl vytyčen úkol rozvíjet
výzkumnou a vývojovou základnu jako jednotnou
soustavu pracovišť na celém území
státu.
Domnívám se, že se nám nepodařilo
tento problém řízem úspěšně
dořešit a že jsou okolo tohoto úkolu jisté
rozpaky. Chybí, podle našeho názor, jednotnější
celostátní řízení celé
vědeckovýzkumné základny. V naší
republice se provádí základní výzkum
v ČSAV, na vysokých školách a v resortních
ústavech. Metodika plánování a financování
je na každé z těchto institucí jiná.
Uvážíme-li, že úspěšný
cíl výzkumu je stále více podmíněn
a závislý na ekonomickém zajištění,
na plánu práce a že rychlejší výsledky
vědy jsou dnes více záležitostí
týmů, než jednotlivců - dojdeme nutně
k požadavku "centrálního řízení".
Doporučujeme tedy, aby v souvislosti s připravovaným
zasedáním ÚV KSČ k vědeckotechnickému
rozvoji byla problematika řízení vědeckovýzkumné
základny znovu zvážena a řešena.
Při průzkumu jsme se také zajímali
i o kádrovou situaci. Uvědomili jsme si přitom
myšlenky ze závěrů XIV. sjezdu a pléna
ÚV KSČ k této problematice, kde je řečeno,
že je nutno zvýšit náročnost na
výběr a přípravu vědeckých
pracovníků a že vedoucí pracovníci
nesmí přestat vědecky růst a podílet
se na tvůrčí činnosti, že musí
na sebe brát riziko boje o nové věci a prosazovat
je i přes řadu obtíží.
Zjistili jsme, že některé ústavy mají
vcelku dobré kádrové složení,
nízký věkový průměr
- jiné - věkový průměr horší.
Přesvědčili jsme se, že tam, kde jsou
ve vedení mladí lidé, politicky uvědomělí,
že je na první pohled vidět - vědecká
erudice, snaha o zlepšení - snaha o nové.
Máme však obavu, že i v důsledku stop
stavu v přijímání nebo nepatrného
nárůstu pracovních sil budou naše ústavy
stárnout a že za zkušené pracovníky
nebude po jejich odchodu do důchodu ekvivalentní
náhrada. Problém stárnutí ústavů
je vážný problém. Upozorňujeme
na něj a doporučujeme, aby se příslušná
ministerstva tímto problémem zabývala. Při
průzkumu jsme také zjistili poměrně
zastaralé přístrojové vybavení
a nedostatečné prostorové umístění,
hlavně v oblasti základního výzkumu.