Při poměrně rozsáhlém průzkumu,
kterého jsem se rovněž zúčastnil,
a o kterém hovořil ve zprávě poslanec
Bill, jsem se v uvedeném ústavu setkal s některými
dobrými výsledky. Jde zejména o komplexní
ucelené systémy manipulace a skladování,
dále některé práce, které slouží
jako dobrý podklad pro ústřední orgány,
ať již ministerstva nebo Státní plánovací
komisi pro vytyčení programu státní
politiky na tomto úseku.
V letech 1971 a 1972 bylo také realizováno 7 projektů,
např. mrazírenský sklad ovoce v Blatné,
centrální sklad stavoservisu v Malešicích,
sklad betonových bubnů v Martině, kontejnerizace
skladů tzv. pomocného stavebního materiálu
Pozemních staveb v Karlových Varech apod. Zdá
se, že projekty tohoto ústavu jsou ve značném
rozsahu realizovány. Myslím, že je to způsobeno
zřejmě také tím, že již
při zadávání úkolu se vychází
z určité dané potřeby nebo objednávky.
To je určitá přednost, zejména při
aplikaci. Je však třeba zvážit, zda se
tím přece jenom ve zbytečně velkém
rozsahu nestává výzkumná kapacita
více méně obslužnou kapacitou. Předpokládám,
že příslušné orgány se nad
touto otázkou ještě zamyslí.
Když jsem hovořil o skladovém hospodářství,
je třeba v této souvislosti ocenit, že vláda
schválila vybudování uceleného systému
skladových prostorů pro Prahu, které zahrnuje
využití nejmodernějších manipulačních
a skladovacích systémů. Vzhledem k havarijní
situaci ve skladovacích prostorách v centru Prahy
a také vzhledem k tomu, že tyto prostory nelze v podstatě
upravit tak, aby umožnily mechanizaci skladování,
je vládou schválené řešení
nezbytné.
Na závěr mi dovolte vyjádřit přesvědčení,
že vytvoření ucelené koncepce manipulace
a přepravy materiálu je nezbytné a je třeba
jí věnovat stejnou pozornost jako budování
výrobních kapacit a koncepci výroby. Realizace
takové koncepce skutečně objektivně
přinese značné úspory pracovních
sil, ale i snížení stavu zásob všeho
druhu a konečně i odstranění škod,
které vznikají při dosavadním způsobu
manipulace s výrobky. Děkuji za pozornost.
Předseda SL V. David: Děkuji poslanci Polákovi.
Nyní promluví poslanec Žahour a připraví
se poslanec Rejbon.
Poslanec doc. dr. M. Žahour. CSc.: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, ve svém diskusním
příspěvku bych se chtěl zabývat
problémem vědeckotechnického rozvoje z poněkud
jiné stránky. Dovolte mi, abych poukázal
na význam světonázorové výchovy
při uskutečňování vědeckotechnického
rozvoje.
Rozvoj výrobních sil je podstatnou stránkou
vývoje společnosti. V současné době
je určujícím způsobem závislý
na rozvoji a uplatňování vědy. Vědeckotechnická
revoluce a její plné rozvinutí je současně
v rozhodující míře závislá
na všestranném rozvoji lidského činitele,
každého jednotlivce.
Budování socialismu vyžaduje, aby vědeckotechnická
revoluce byla érou tvořivého rozvoje osobnosti,
érou všestranného rozvoje vzdělání,
érou kultury a formování socialistického
životního stylu. Harmonický rozvoj osobnosti
vyžaduje také humanizaci mezilidských vztahů
přestavbu životního prostředí,
aktivního využívání volného
času atp.
Není to jen nepochopení, ale také záměr,
že buržoazní ideologové vidí vědeckotechnickou
revoluci jen ve vývoji technické stránky
výrobních sil. To jim slouží jako argument
proti zemím tábora socialismu, proti úsilí
pracujících o revoluční přeměnu
společnosti, to jim slouží na obranu kapitalistického
řádu.
Všechny tyto teorie odmítají marxistickou teorii
tříd, třídního boje a revoluční
úlohu dělnické třídy v přeměně
společnosti, a také proto podceňují
člověka jako strůjce vědeckotechnické
revoluce.
Marxismus - leninismus a všechny komunistické strany
v socialistických zemích vycházejí
z toho, že dělnická třída a všichni
pracující jsou nositeli dějinného
pokroku, že socialismus a komunismus lze vybudovat jen na
základě vědeckého poznání
přírodních a společenských
zákonitostí, na základě uvědomělé,
tvořivé a přetvářející
činnosti miliónů. Člověk, tvůrce
je cílem komunismu. Tvořivá a přetvářející
činnost je současně nejvyšším
projevem lidské svobody.
Rychlý postup vědeckotechnické revoluce za
socialismu si žádá, aby lidé byli všestranně
vzdělaní a schopni plnit složité úkoly
v automatizovaných závodech, v moderních
zemědělských komplexech a v řízení
celé společnosti. Složitost, náročnost
a obtížnost budování naší
společnosti předpokládá, aby lidé
byli nejen dobrými odborníky, ale aby byli současně
dobrými občany našeho státu, aby ovládli
vědy sloužící rozvoji společenských
vztahů, aby si osvojili a dovedli prakticky používat
vědecký světový názor.
Rozvoj vědy jako výrobní síly bezprostředně
souvisí s rozvojem společenských věd,
s rozvojem výrobních i všech ostatních
společenských vztahů. Nesmíme proto
zapomínat na význam vědeckého světového
názoru, na význam společenských věd.
Osvojení si vědeckého světového
názoru vede nejen k pravdivému poznání
o vývoji světa a společnosti, ale stává
se návodem k jednání, stává
se vnitřní hybnou silou každého člověka,
stává se morálním stimulem společensky
prospěšné činnosti, znásobuje
síly jednotlivce i společnosti, pomáhá
vytvářet mezi lidmi nové komunistické
vztahy soudružské spolupráce a přátelské
pomoci, pomáhá měnit vztah člověka
k práci, která se z vnější nutnosti
stává vnitřní potřebou, a co
především - pomáhá urychlovat
rozvoj výrobních sil.
To, co platí o celé společnosti, platí
zejména o mládeži. Jsme si jistě my
všichni vědomi toho, že jakou vychováme
mládež, taková bude také společnost.
Naše mládež to je naše budoucnost. "Mládeži
patří opravdová úloha tvořit
komunistickou společnost - říká Lenin.
Aby mohla komunistickou společnost budovat, musí
se komunismu učit při budování našeho
hospodářství a uplatňování
vědeckotechnické revoluce, musí se komunismu
učit při řízení a správě
našeho státu, musí si osvojit vědecký
světový názor, aby pochopila revoluční
cíle, ovládla metodu a prostředky, kterými
lze těchto cílů dosáhnout.
Řekl jsem, že základní tendencí
rozvoje vědeckotechnické revoluce je nebývalý
rozvoj výrobních sil a jejich dynamickou složkou
je věda. Předním úkolem, který
před mládeží stojí, je tedy ovládnout
vědu. V tomto směru patří největší
úloha našim školám, a to nejen školám
vysokým, kde se mládež připravuje se
specifickým vědeckým zaměřením,
ale i školám středním a základním,
kde mládež získává základní
obecné poznatky o vědě a technice, kde je
možno získávat zájem mládeže
o ty vědecké disciplíny, jejichž rozvoj
je nejvíce potřebný pro uplatnění
vědy. Výběr talentů, technické
kroužky a tvořivost mládeže je vedle výuky
jednou z cest výchovy mládeže k budoucím
úkolům.
V poslední době jsme se zabývali také
naším školstvím, zejména přestavbou
učňovských škol, aby se učňovskému
dorostu dostalo stejného vzdělání
jako středoškolákům. Je třeba
si uvědomit, že ze závodů pomalu mizí
jak universální řemeslníci, tak profese
dílčích dělníků a tito
budou stále více nahrazováni montéry
automatických linek, montéry elektronických
zařízení, dispečery, programátory,
operátory apod., kteréžto profese vyžadují
lidi vzdělané a odborně zdatné.
Důležitým činitelem výchovy naší
mládeže je výchova k vědeckému
světovému názoru a rozvinutí celého
systému komunistické výchovy. Za socialismu
stojí otázka tak, že jenom ten může
být dobrým odborníkem, kdo ke své
práci přistupuje na základě komunistického
přesvědčení.
V tomto školním roce se ve školách všech
stupňů prosazuje komplexní systém
komunistické výchovy, který sjednocuje výuku
a výchovu mládeže, odborné a politickovýchovné
působení všech učitelů, státních
orgánů a společenských organizací
ve výuce i mimo proces výuky, aby z našich
škol vycházeli nejen dobří odborníci,
ale také dobří občané tohoto
státu s pevným marxisticko-leninským světovým
názorem. Z tohoto hlediska je nutno podtrhnout význam
občanské nauky na nižších stupních
našeho školství a úlohu výuky marxismu
- leninismu na vysokých školách.
Usnesení o tom, že nejschopnější
učitelé a středoškolští
profesoři absolvují rozšiřovací
studium občanské nauky na vysokých školách
a zavedení výchovy učitelů občanské
nauky na některých filosofických fakultách
vysokých škol svědčí o tom, že
výuce tohoto předmětu je v současné
době třeba věnovat zvýšenou pozornost.
Vysoká odbornost, pedagogické mistrovství
a politická vyspělost učitelů vytváří
dobré předpoklady pro výuku tohoto předmětu.
Na základních a středních stupních
škol je třeba seznámit mládež s
pokrokovými tradicemi dějin našich národů,
s bojem dělnické třídy a komunistické
strany za svobodu našich národů a za socialismus
a položit základy vědeckého světového
názoru.
Výchova mládeže na vysokých školách
vyžaduje, aby výuka marxismu - leninismu navazovala
na politickou výchovu na středních školách,
a aby byla postavena na přední místo v systému
výchovy. Jde o výuku marxismu - leninismu ve všech
jeho součástech. Ve výuce jsou studenti seznamováni
s dějinami strany a mezinárodního dělnického
hnutí, s politickou ekonomií, marxistickou filosofií
a vědeckým komunismem. Ukázalo se potřebné,
aby zejména na pedagogických fakultách, kde
se vychovávají učitelé pro nižší
stupně škol, byla výuka doplněna kursem
vědeckého ateismu. Ve výuce marxismu - leninismu
věnujeme zvláštní pozornost aktuálním
otázkám budování naší
společnosti v oblasti ekonomické, politické
a kulturní, aktuálním otázkám
boje dělnické třídy a pracujícího
lidu kapitalistických a rozvojových zemí
proti imperialismu, za mír, demokracii a socialismus.
Celý systém komunistické výchovy dále
vyžaduje, aby se na výchovném procesu podíleli
všichni učitelé, stranické a společenské
organizace, ve výuce i mimo výuku.
Dovolte mi, abych v souvislosti s tím poukázal také
na některé problémy související
s výukou marxismu - leninismu. Jistě není
pro nikoho z nás tajemstvím, že značná
část pracovníků bývalých
kateder marxismu - leninismu v krizových letech 1968 -
1969 zklamala, postavila se na pozice revizionismu a oportunismu.
Tito pracovníci museli odejít. V roce 1970, kdy
byly na vysokých školách vytvořeny ústavy
marxismu - leninismu, snížil se počet učitelů
asi na jednu třetinu. Od té doby uplynula 3 léta
a kádrová situace na ústavech se jen velmi
pomalu zlepšuje. Jinými slovy řečeno
úkoly a požadavky na pracovníky ústavu
narůstají mnohem rychleji než jejich počet
a kvalifikace. I když všichni pracovníci ústavů
zvládají své úkoly s mimořádným
úsilím, nedostatek kvalitních kádrů
nutně ovlivňuje kvalitu politické a světonázorové
výchovy naší mladé generace.
Ústavy marxismu - leninismu jsou ideologickými centry
na vysokých školách. Mají také
nejvíce úkolů v celém systému
komunistické výchovy. Jejich kádrové
dobudování zasluhuje proto zvláštní
pozornost, neboť v rozhodující míře
ovlivní plnění těchto úkolů
a další úspěšnou činnost.
Závěrem bych chtěl zdůraznit, že
komunistická výchova mladé generace je jedním
z nejdůležitějších úkolů
v celé společnosti. To, jaká bude mládež,
jak hluboce si osvojí vědecký světový
názor a komunistickou morálku, bude určovat
i charakter společnosti, ovlivní i tempo a kvalitu
vědeckotechnického pokroku a urychlí budování
komunistické společnosti.
Předseda SL V. David: Děkuji poslanci doc.
Žahourovi. Promluví poslanec Rudolf Rejhon.
Poslanec R. Rejhon: Vážený soudruhu
předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, soudruh poslanec
Szymik zde hovořil o Socialistickém svazu mládeže
a o jeho práci v souvislosti s vědeckotechnickým
rozvojem. Rovněž soudruh poslanec Belko zde hovořil
o členské organizaci Národní fronty,
která pracuje na úseku vědeckotechnického
rozvoje. Mohli bychom hovořit jistě o celé
řadě dalších členských
organizací Národní fronty, které mají
vztah k této práci přímo vyplývající
z jejich specifických úkolů v naší
společnosti.
Dovolte mi však, abych se i já k VTS ještě
jednou vrátil. Myslím, že VTS si zaslouží
to uznání, které jí právem
přísluší za to, že jen v ČSR
soustřeďuje dvousettisícový aktiv techniků,
ekonomů, vědeckých pracovníků,
vynálezců, zlepšovatelů, novátorů
a předních dělníků, který
dává k dispozici našemu socialistickému
budování a jeho rozvoji iniciativně svůj
um a svoji práci, aby pomáhal rozvíjet to,
čemu říkáme vědeckotechnický
rozvoj v ČSSR.
Myslím, že tento aktiv, který - troufám
si říci - je také nejlevnější
z úseků vědeckotechnické činnosti
u nás, vedle státních institucí, které
se zabývají profesionálně vědou
a technikou, vytváří fond, který je
prakticky nevyčerpatelný. Česká vědeckotechnická
společnost je jednou z členských organizací
Národní fronty. Má nejblíže k
vědeckotechnickému rozvoji. Plní však
i své politické poslání v naší
společnosti. Je to obrovský, na základě
dobrovolného členství sdružený
tvůrčí potenciál, který je
orientován na pomoc při řešení
a realizaci hlavních úkolů rozvoje národního
hospodářství. Opírá se přitom
o usnesení vlády ČSR č. 90 z roku
1971 a na základě konkrétních dohod
s jednotlivými resorty rozvíjí i konkrétní
pomoc ve výrobně technické propagandě,
řešitelských a realizačních týmech
a v rozvoji technické tvůrčí iniciativy.
K provádění výrobně technické
propagandy má ČVTS zřízeny ve všech
krajích své domy techniky, které slouží
celé technické veřejnosti a podnikům,
závodům, školám, národním
výborům, družstvům a dalším
organizacím. Tak má každý občan,
který se cítí povolán k tomu, aby
přispěl k vědeckotechnickému rozvoji,
přístup a možnost, aby šel a nalézal
a aby se event. uplatňoval. Činnost domů
techniky je zaměřena zejména na spojování
výzkumu a vývoje s výrobou, na ověřování
prospěšnosti a pokrokovosti nových výrobních
metod, technologií, strojů a zařízení.
Soustřeďují i vzdělávací,
poradenskou a expertizní činnost a jsou nástrojem
k vytvoření trvalého spojení mezi
profesionální tvůrčí prací
a masovou dobrovolnou iniciativou pracujících.
Obsah činnosti ČVTS vychází tedy z
potřeb národohospodářských,
odborných, oblastních a podnikových plánů,
zvláště z plánů technického
rozvoje. V poslední době se zvláště
výrazně soustřeďuje k problematice komplexní
socialistické racionalizace a tvorby a ochrany životního
prostředí rozvíjením technické
tvůrčí iniciativy pracujících.
Tak např. k 50. výročí Komunistické
strany Československa a 55. výročí
Velké říjnové socialistické
revoluce uzavřelo téměř 800 orgánů
a kolektivů ČVTS své závazky. Při
jejich realizaci bylo podáno, řešeno a realizováno
na 4000 zlepšovacích návrhů, tématických
úkolů a technickoorganizačních opatření,
které představují více než 568
mil. Kčs úspor, 290 tis. normohodin ušetřených
v pracnosti apod. Kromě toho bylo téměř
200 000 hodin odpracováno na brigádách při
plnění volebních programů a na počest
25. výročí Vítězného
února bylo uzavřeno dalších téměř
800 kolektivních závazků s předpokládanou
úsporou 259 mil. Kčs.
Jako příklad angažovaného přístupu
dovolte, abych uvedl závazek rychlorazičského
kolektivu s. Gorčáka z dolu Rudý říjen
v Ostravskokarvinském revíru, který se rozhodl
ustavit komplexní racionalizační brigádu
ČVTS a v praxi dokázat nezbytnost spolupráce
inženýrů, techniků a havířů.
Třicetičlenný kolektiv, v němž
1/3 tvoří technici a 2/3 horníci, se zavázal
soutěžit o titul BSP a kolektiv ČVTS. Za cíl
si vytyčili řešit organizaci práce a
technologii ražení překopů a chodeb
v profilech K 08 a K 10 s použitím dvou lžicových
nakladačů, dosáhnout maximálních
výkonů a postupů na čelbách
ražených překopů a chodeb, které
by trvale přesahovaly dosud dosahované výsledky,
vyřešit technologii všech operací prováděných
při procesu ražení s cílem zkrátit
dobu jednoho cyklu na minimum, vypracovat jednotný technologický
postup pro ražení vodorovných překopů
a chodeb se dvěma nakladači atd.
Při řešení těchto úkolů
budou použity nejnovější poznatky z oboru
ražení tak, aby konečné řešení
bylo možno aplikovat v celém OKR a přispělo
značnou měrou ke zvýšení kultury
hornické práce.
Společným jmenovatelem všech závazků
je realizace racionalizačních opatření
a zlepšovacích návrhů. Péče
o zlepšovatelství a vynálezectví je
další oblastí, které ČVTS věnuje
velkou pozornost. Za tím účelem organizuje
konzultační, poradenskou a expertizní činnost
a spolupodílí se při vyhlašování
tematických úkolů. Zajímavých
výsledků v této činnosti dosahuje
účelové zařízení ČVTS
- Institut pro rozvoj a realizaci vynálezectví.
Tak např. pro ministerstvo průmyslu ČSR zpracoval
institut sborník resortního plánu tematických
úkolů pro rok 1972 a 1973. sborník realizovaných
významných vynálezů a zlepšovacích
návrhů z působnosti ministerstva průmyslu
a vhodných k rozšiřování na další
organizace.