Úterý 30. října 1973

Při poměrně rozsáhlém průzkumu, kterého jsem se rovněž zúčastnil, a o kterém hovořil ve zprávě poslanec Bill, jsem se v uvedeném ústavu setkal s některými dobrými výsledky. Jde zejména o komplexní ucelené systémy manipulace a skladování, dále některé práce, které slouží jako dobrý podklad pro ústřední orgány, ať již ministerstva nebo Státní plánovací komisi pro vytyčení programu státní politiky na tomto úseku.

V letech 1971 a 1972 bylo také realizováno 7 projektů, např. mrazírenský sklad ovoce v Blatné, centrální sklad stavoservisu v Malešicích, sklad betonových bubnů v Martině, kontejnerizace skladů tzv. pomocného stavebního materiálu Pozemních staveb v Karlových Varech apod. Zdá se, že projekty tohoto ústavu jsou ve značném rozsahu realizovány. Myslím, že je to způsobeno zřejmě také tím, že již při zadávání úkolu se vychází z určité dané potřeby nebo objednávky. To je určitá přednost, zejména při aplikaci. Je však třeba zvážit, zda se tím přece jenom ve zbytečně velkém rozsahu nestává výzkumná kapacita více méně obslužnou kapacitou. Předpokládám, že příslušné orgány se nad touto otázkou ještě zamyslí.

Když jsem hovořil o skladovém hospodářství, je třeba v této souvislosti ocenit, že vláda schválila vybudování uceleného systému skladových prostorů pro Prahu, které zahrnuje využití nejmodernějších manipulačních a skladovacích systémů. Vzhledem k havarijní situaci ve skladovacích prostorách v centru Prahy a také vzhledem k tomu, že tyto prostory nelze v podstatě upravit tak, aby umožnily mechanizaci skladování, je vládou schválené řešení nezbytné.

Na závěr mi dovolte vyjádřit přesvědčení, že vytvoření ucelené koncepce manipulace a přepravy materiálu je nezbytné a je třeba jí věnovat stejnou pozornost jako budování výrobních kapacit a koncepci výroby. Realizace takové koncepce skutečně objektivně přinese značné úspory pracovních sil, ale i snížení stavu zásob všeho druhu a konečně i odstranění škod, které vznikají při dosavadním způsobu manipulace s výrobky. Děkuji za pozornost.

Předseda SL V. David: Děkuji poslanci Polákovi. Nyní promluví poslanec Žahour a připraví se poslanec Rejbon.

Poslanec doc. dr. M. Žahour. CSc.: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, ve svém diskusním příspěvku bych se chtěl zabývat problémem vědeckotechnického rozvoje z poněkud jiné stránky. Dovolte mi, abych poukázal na význam světonázorové výchovy při uskutečňování vědeckotechnického rozvoje.

Rozvoj výrobních sil je podstatnou stránkou vývoje společnosti. V současné době je určujícím způsobem závislý na rozvoji a uplatňování vědy. Vědeckotechnická revoluce a její plné rozvinutí je současně v rozhodující míře závislá na všestranném rozvoji lidského činitele, každého jednotlivce.

Budování socialismu vyžaduje, aby vědeckotechnická revoluce byla érou tvořivého rozvoje osobnosti, érou všestranného rozvoje vzdělání, érou kultury a formování socialistického životního stylu. Harmonický rozvoj osobnosti vyžaduje také humanizaci mezilidských vztahů přestavbu životního prostředí, aktivního využívání volného času atp.

Není to jen nepochopení, ale také záměr, že buržoazní ideologové vidí vědeckotechnickou revoluci jen ve vývoji technické stránky výrobních sil. To jim slouží jako argument proti zemím tábora socialismu, proti úsilí pracujících o revoluční přeměnu společnosti, to jim slouží na obranu kapitalistického řádu.

Všechny tyto teorie odmítají marxistickou teorii tříd, třídního boje a revoluční úlohu dělnické třídy v přeměně společnosti, a také proto podceňují člověka jako strůjce vědeckotechnické revoluce.

Marxismus - leninismus a všechny komunistické strany v socialistických zemích vycházejí z toho, že dělnická třída a všichni pracující jsou nositeli dějinného pokroku, že socialismus a komunismus lze vybudovat jen na základě vědeckého poznání přírodních a společenských zákonitostí, na základě uvědomělé, tvořivé a přetvářející činnosti miliónů. Člověk, tvůrce je cílem komunismu. Tvořivá a přetvářející činnost je současně nejvyšším projevem lidské svobody.

Rychlý postup vědeckotechnické revoluce za socialismu si žádá, aby lidé byli všestranně vzdělaní a schopni plnit složité úkoly v automatizovaných závodech, v moderních zemědělských komplexech a v řízení celé společnosti. Složitost, náročnost a obtížnost budování naší společnosti předpokládá, aby lidé byli nejen dobrými odborníky, ale aby byli současně dobrými občany našeho státu, aby ovládli vědy sloužící rozvoji společenských vztahů, aby si osvojili a dovedli prakticky používat vědecký světový názor.

Rozvoj vědy jako výrobní síly bezprostředně souvisí s rozvojem společenských věd, s rozvojem výrobních i všech ostatních společenských vztahů. Nesmíme proto zapomínat na význam vědeckého světového názoru, na význam společenských věd.

Osvojení si vědeckého světového názoru vede nejen k pravdivému poznání o vývoji světa a společnosti, ale stává se návodem k jednání, stává se vnitřní hybnou silou každého člověka, stává se morálním stimulem společensky prospěšné činnosti, znásobuje síly jednotlivce i společnosti, pomáhá vytvářet mezi lidmi nové komunistické vztahy soudružské spolupráce a přátelské pomoci, pomáhá měnit vztah člověka k práci, která se z vnější nutnosti stává vnitřní potřebou, a co především - pomáhá urychlovat rozvoj výrobních sil.

To, co platí o celé společnosti, platí zejména o mládeži. Jsme si jistě my všichni vědomi toho, že jakou vychováme mládež, taková bude také společnost. Naše mládež to je naše budoucnost. "Mládeži patří opravdová úloha tvořit komunistickou společnost - říká Lenin. Aby mohla komunistickou společnost budovat, musí se komunismu učit při budování našeho hospodářství a uplatňování vědeckotechnické revoluce, musí se komunismu učit při řízení a správě našeho státu, musí si osvojit vědecký světový názor, aby pochopila revoluční cíle, ovládla metodu a prostředky, kterými lze těchto cílů dosáhnout.

Řekl jsem, že základní tendencí rozvoje vědeckotechnické revoluce je nebývalý rozvoj výrobních sil a jejich dynamickou složkou je věda. Předním úkolem, který před mládeží stojí, je tedy ovládnout vědu. V tomto směru patří největší úloha našim školám, a to nejen školám vysokým, kde se mládež připravuje se specifickým vědeckým zaměřením, ale i školám středním a základním, kde mládež získává základní obecné poznatky o vědě a technice, kde je možno získávat zájem mládeže o ty vědecké disciplíny, jejichž rozvoj je nejvíce potřebný pro uplatnění vědy. Výběr talentů, technické kroužky a tvořivost mládeže je vedle výuky jednou z cest výchovy mládeže k budoucím úkolům.

V poslední době jsme se zabývali také naším školstvím, zejména přestavbou učňovských škol, aby se učňovskému dorostu dostalo stejného vzdělání jako středoškolákům. Je třeba si uvědomit, že ze závodů pomalu mizí jak universální řemeslníci, tak profese dílčích dělníků a tito budou stále více nahrazováni montéry automatických linek, montéry elektronických zařízení, dispečery, programátory, operátory apod., kteréžto profese vyžadují lidi vzdělané a odborně zdatné.

Důležitým činitelem výchovy naší mládeže je výchova k vědeckému světovému názoru a rozvinutí celého systému komunistické výchovy. Za socialismu stojí otázka tak, že jenom ten může být dobrým odborníkem, kdo ke své práci přistupuje na základě komunistického přesvědčení.

V tomto školním roce se ve školách všech stupňů prosazuje komplexní systém komunistické výchovy, který sjednocuje výuku a výchovu mládeže, odborné a politickovýchovné působení všech učitelů, státních orgánů a společenských organizací ve výuce i mimo proces výuky, aby z našich škol vycházeli nejen dobří odborníci, ale také dobří občané tohoto státu s pevným marxisticko-leninským světovým názorem. Z tohoto hlediska je nutno podtrhnout význam občanské nauky na nižších stupních našeho školství a úlohu výuky marxismu - leninismu na vysokých školách.

Usnesení o tom, že nejschopnější učitelé a středoškolští profesoři absolvují rozšiřovací studium občanské nauky na vysokých školách a zavedení výchovy učitelů občanské nauky na některých filosofických fakultách vysokých škol svědčí o tom, že výuce tohoto předmětu je v současné době třeba věnovat zvýšenou pozornost. Vysoká odbornost, pedagogické mistrovství a politická vyspělost učitelů vytváří dobré předpoklady pro výuku tohoto předmětu.

Na základních a středních stupních škol je třeba seznámit mládež s pokrokovými tradicemi dějin našich národů, s bojem dělnické třídy a komunistické strany za svobodu našich národů a za socialismus a položit základy vědeckého světového názoru.

Výchova mládeže na vysokých školách vyžaduje, aby výuka marxismu - leninismu navazovala na politickou výchovu na středních školách, a aby byla postavena na přední místo v systému výchovy. Jde o výuku marxismu - leninismu ve všech jeho součástech. Ve výuce jsou studenti seznamováni s dějinami strany a mezinárodního dělnického hnutí, s politickou ekonomií, marxistickou filosofií a vědeckým komunismem. Ukázalo se potřebné, aby zejména na pedagogických fakultách, kde se vychovávají učitelé pro nižší stupně škol, byla výuka doplněna kursem vědeckého ateismu. Ve výuce marxismu - leninismu věnujeme zvláštní pozornost aktuálním otázkám budování naší společnosti v oblasti ekonomické, politické a kulturní, aktuálním otázkám boje dělnické třídy a pracujícího lidu kapitalistických a rozvojových zemí proti imperialismu, za mír, demokracii a socialismus.

Celý systém komunistické výchovy dále vyžaduje, aby se na výchovném procesu podíleli všichni učitelé, stranické a společenské organizace, ve výuce i mimo výuku.

Dovolte mi, abych v souvislosti s tím poukázal také na některé problémy související s výukou marxismu - leninismu. Jistě není pro nikoho z nás tajemstvím, že značná část pracovníků bývalých kateder marxismu - leninismu v krizových letech 1968 - 1969 zklamala, postavila se na pozice revizionismu a oportunismu. Tito pracovníci museli odejít. V roce 1970, kdy byly na vysokých školách vytvořeny ústavy marxismu - leninismu, snížil se počet učitelů asi na jednu třetinu. Od té doby uplynula 3 léta a kádrová situace na ústavech se jen velmi pomalu zlepšuje. Jinými slovy řečeno úkoly a požadavky na pracovníky ústavu narůstají mnohem rychleji než jejich počet a kvalifikace. I když všichni pracovníci ústavů zvládají své úkoly s mimořádným úsilím, nedostatek kvalitních kádrů nutně ovlivňuje kvalitu politické a světonázorové výchovy naší mladé generace.

Ústavy marxismu - leninismu jsou ideologickými centry na vysokých školách. Mají také nejvíce úkolů v celém systému komunistické výchovy. Jejich kádrové dobudování zasluhuje proto zvláštní pozornost, neboť v rozhodující míře ovlivní plnění těchto úkolů a další úspěšnou činnost.

Závěrem bych chtěl zdůraznit, že komunistická výchova mladé generace je jedním z nejdůležitějších úkolů v celé společnosti. To, jaká bude mládež, jak hluboce si osvojí vědecký světový názor a komunistickou morálku, bude určovat i charakter společnosti, ovlivní i tempo a kvalitu vědeckotechnického pokroku a urychlí budování komunistické společnosti.

Předseda SL V. David: Děkuji poslanci doc. Žahourovi. Promluví poslanec Rudolf Rejhon.

Poslanec R. Rejhon: Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, soudruh poslanec Szymik zde hovořil o Socialistickém svazu mládeže a o jeho práci v souvislosti s vědeckotechnickým rozvojem. Rovněž soudruh poslanec Belko zde hovořil o členské organizaci Národní fronty, která pracuje na úseku vědeckotechnického rozvoje. Mohli bychom hovořit jistě o celé řadě dalších členských organizací Národní fronty, které mají vztah k této práci přímo vyplývající z jejich specifických úkolů v naší společnosti.

Dovolte mi však, abych se i já k VTS ještě jednou vrátil. Myslím, že VTS si zaslouží to uznání, které jí právem přísluší za to, že jen v ČSR soustřeďuje dvousettisícový aktiv techniků, ekonomů, vědeckých pracovníků, vynálezců, zlepšovatelů, novátorů a předních dělníků, který dává k dispozici našemu socialistickému budování a jeho rozvoji iniciativně svůj um a svoji práci, aby pomáhal rozvíjet to, čemu říkáme vědeckotechnický rozvoj v ČSSR.

Myslím, že tento aktiv, který - troufám si říci - je také nejlevnější z úseků vědeckotechnické činnosti u nás, vedle státních institucí, které se zabývají profesionálně vědou a technikou, vytváří fond, který je prakticky nevyčerpatelný. Česká vědeckotechnická společnost je jednou z členských organizací Národní fronty. Má nejblíže k vědeckotechnickému rozvoji. Plní však i své politické poslání v naší společnosti. Je to obrovský, na základě dobrovolného členství sdružený tvůrčí potenciál, který je orientován na pomoc při řešení a realizaci hlavních úkolů rozvoje národního hospodářství. Opírá se přitom o usnesení vlády ČSR č. 90 z roku 1971 a na základě konkrétních dohod s jednotlivými resorty rozvíjí i konkrétní pomoc ve výrobně technické propagandě, řešitelských a realizačních týmech a v rozvoji technické tvůrčí iniciativy.

K provádění výrobně technické propagandy má ČVTS zřízeny ve všech krajích své domy techniky, které slouží celé technické veřejnosti a podnikům, závodům, školám, národním výborům, družstvům a dalším organizacím. Tak má každý občan, který se cítí povolán k tomu, aby přispěl k vědeckotechnickému rozvoji, přístup a možnost, aby šel a nalézal a aby se event. uplatňoval. Činnost domů techniky je zaměřena zejména na spojování výzkumu a vývoje s výrobou, na ověřování prospěšnosti a pokrokovosti nových výrobních metod, technologií, strojů a zařízení. Soustřeďují i vzdělávací, poradenskou a expertizní činnost a jsou nástrojem k vytvoření trvalého spojení mezi profesionální tvůrčí prací a masovou dobrovolnou iniciativou pracujících.

Obsah činnosti ČVTS vychází tedy z potřeb národohospodářských, odborných, oblastních a podnikových plánů, zvláště z plánů technického rozvoje. V poslední době se zvláště výrazně soustřeďuje k problematice komplexní socialistické racionalizace a tvorby a ochrany životního prostředí rozvíjením technické tvůrčí iniciativy pracujících.

Tak např. k 50. výročí Komunistické strany Československa a 55. výročí Velké říjnové socialistické revoluce uzavřelo téměř 800 orgánů a kolektivů ČVTS své závazky. Při jejich realizaci bylo podáno, řešeno a realizováno na 4000 zlepšovacích návrhů, tématických úkolů a technickoorganizačních opatření, které představují více než 568 mil. Kčs úspor, 290 tis. normohodin ušetřených v pracnosti apod. Kromě toho bylo téměř 200 000 hodin odpracováno na brigádách při plnění volebních programů a na počest 25. výročí Vítězného února bylo uzavřeno dalších téměř 800 kolektivních závazků s předpokládanou úsporou 259 mil. Kčs.

Jako příklad angažovaného přístupu dovolte, abych uvedl závazek rychlorazičského kolektivu s. Gorčáka z dolu Rudý říjen v Ostravskokarvinském revíru, který se rozhodl ustavit komplexní racionalizační brigádu ČVTS a v praxi dokázat nezbytnost spolupráce inženýrů, techniků a havířů. Třicetičlenný kolektiv, v němž 1/3 tvoří technici a 2/3 horníci, se zavázal soutěžit o titul BSP a kolektiv ČVTS. Za cíl si vytyčili řešit organizaci práce a technologii ražení překopů a chodeb v profilech K 08 a K 10 s použitím dvou lžicových nakladačů, dosáhnout maximálních výkonů a postupů na čelbách ražených překopů a chodeb, které by trvale přesahovaly dosud dosahované výsledky, vyřešit technologii všech operací prováděných při procesu ražení s cílem zkrátit dobu jednoho cyklu na minimum, vypracovat jednotný technologický postup pro ražení vodorovných překopů a chodeb se dvěma nakladači atd.

Při řešení těchto úkolů budou použity nejnovější poznatky z oboru ražení tak, aby konečné řešení bylo možno aplikovat v celém OKR a přispělo značnou měrou ke zvýšení kultury hornické práce.

Společným jmenovatelem všech závazků je realizace racionalizačních opatření a zlepšovacích návrhů. Péče o zlepšovatelství a vynálezectví je další oblastí, které ČVTS věnuje velkou pozornost. Za tím účelem organizuje konzultační, poradenskou a expertizní činnost a spolupodílí se při vyhlašování tematických úkolů. Zajímavých výsledků v této činnosti dosahuje účelové zařízení ČVTS - Institut pro rozvoj a realizaci vynálezectví. Tak např. pro ministerstvo průmyslu ČSR zpracoval institut sborník resortního plánu tematických úkolů pro rok 1972 a 1973. sborník realizovaných významných vynálezů a zlepšovacích návrhů z působnosti ministerstva průmyslu a vhodných k rozšiřování na další organizace.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP