Je to úkol, k jehož splnění však
musí být systematicky, stále a dlouhodobě
vytvářeny vhodné podmínky.
Požadavky na vyšší těžbu a krytí
potřeb odběratelů jsou však stále
naléhavější a je třeba otevřeně
říci, že v některých uhelných
revírech se již delší dobu nenalézá
dostatek vnitřních sil k rovnoměrnému
překračování plánovaných
úkolů ve všední dny. Práci ve
volných sobotách jsme v posledních letech
prakticky odbourali a bylo naším programem umožnit
havířům po namáhavé práci
dvoudenní klid a odpočinek. V poslední době
se však znovu o volných sobotách těžba
stává skoro pravidelným systémem naší
práce.
Podívejme se na výsledky OKR za prvních sedm
měsíců roku:
Revír sice vytěžil nad státní
plán 478 400 tun. Odečteme-li však těžbu
o volných sobotách, která byla organizována
formou řady sobotních přikopávek pro
splnění tzv. dodatkového úkolu v těžbě
a když vynecháme i celostátně odpracovanou
sobotu 22. 3. t. r., která sice byla pracovním dnem,
ale nebyla součástí původního
plánu, zjistíme, že revír dlouhodobě
plní své úkoly velmi napjatě a neuvěřitelně
obtížně se vyrovnává s holým
plněním plánu. Přitom před
námi stojí požadavek nárůstu
těžeb v další pětiletce při
postupu dobývání do ještě obtížnějších
podmínek.
Co musíme zabezpečit pro další rozvoj
těžby uhlí?
1. Je to požadavek na další technický
a technologický inovační vývoj, který
se na našich dolech i lomech v posledních letech podstatně
zpomalil. Vysokých výkonů bylo dosaženo
od roku 1970 právě nasazováním a využíváním
soudobé špičkové techniky, zejména
při dobývání uhlí v porubech.
Mám na mysli zejména nasazování moderní
vyztužovací techniky - hydraulických posuvných
výztuží, dopravníků a dobývacích
kombajnů, které ve svém celku vytvářejí
moderní dobývací komplexy. Poslední
dvě léta (a letos je to obzvláště
výrazné) vidíme my, havíři
na šachtách, že se prostředky na nákup
nové techniky stále více omezují.
Nechci zdůrazňovat to, že v nejobtížnějších
důlních poměrech, tam kde jsou nejnižší
mocnosti slojí, kde je strmé uložení
nebo jen vyšší úklony, není moderní
technika k dispozici prakticky vůbec.
2. Je to cílevědomá investiční
výstavba. Je zřejmé, a je to vcelku jednohlasný
názor ve všech revírech, že musíme
zintenzívnit a vhodně zaměřit investiční
výstavbu, věnovat více úsilí
a hlavně prostředků na geologický
průzkum.
Připomínáme, že investiční
politika v našem odvětví postrádá
komplexnost v řešení stále se zhoršujících
podmínek, že cesta koncentrace těžby a
dobývání uhlí bude dále vyžadovat
žádoucí a nutný předstih techniky
a připravenost nových těžebních
kapacit.
Je paradoxní, že v Československu, v zemi s
vyspělým strojírenským průmyslem
a dlouholetým tradičním výrobcem báňské
techniky se velmi obtížně hledají dodavatelé
zejména v oblasti technologie. Naše strojírenské
podniky se staví k problémům dobývání
uhlí macešsky a odstraňují krok za krokem
ze svých výrobních programů tradiční
výrobní obory, související se zajišťováním
technologie pro hlubinné uhelné doly. Víme,
že řada strojírenských podniků
přechází na tzv. nosné, resp. rozvojové
výrobní programy. Má-li se však naše
hornictví vyrovnat se zvýšenými úkoly
a přispět ke zmírnění palivoenergetické
napjatosti, což považujeme všichni za jeden ze
základních problémů našeho národního
hospodářství, musí se stát
výroba technologických uzlů a nové
techniky pro doly rovněž nosným programem.
Nemůžeme chodit do strojírenských podniků
s prosíkem a být považováni za chudé
příbuzné jenom proto, že výstavba
dolů stále nemá důležitost federálních
staveb a neplnění technologických dodávek
pro doly již není v některých ministerstvech
penalizovatelné vůči podniku ani při
řádně uzavřených hospodářských
smlouvách. Ostravoskokarvinský revír má
ve svém programu rozvíjet dále vlastní
strojírenskou a opravárenskou základnu. Nemůže
však vyrábět sám technické a
technologické celky v těch oborech, které
tradičně představovaly podstatnou část
programu velkých strojírenských podniků,
zajišťujících tuto výrobu s dlouholetou
tradicí a na světové úrovni. Mám
na mysli zejména výrobu těžních
strojů, výrobu velkých důlních
ventilátorů, výrobu zařízení
pro úpravny uhlí a pro koksovny a další
zajišťující strojní vybavení
základních procesů technologického
cyklu dobývání uhlí. Tradiční
výrobci se k těmto výrobním oborům
nechtějí hlásit nebo zajišťují
naše požadavky jenom z nepatrné části.
Přitom je jasné, že tato zařízení
budou muset být vyrobena, neboť jsou základním
předpokladem k těžbě v dalších
letech.
Na dokreslení stavu v oblasti investic chci ukázat,
že na zabezpečení plánované těžby
v šesté pětiletce jsme požadovali v OKR
14,5 mld Kčs a máme úkoly zvládnout
s 10 mld Kčs. Budeme tedy muset nalézt a odhalit
další rezervy, hledat nové zdroje, dát
dohromady veškerý náš um, abychom i za
těchto mimořádně náročných
podmínek úkoly šesté pětiletky
splnili. Všichni víme, že nové doly, nová
patra se musí budovat s dlouhodobým předstihem.
3. Vážným problémem je nakládka
a doprava uhlí po železnici. Jsou oprávněné
připomínky k tomu, že vagóny nejsou
přistavovány včas a v potřebném
množství a struktuře.
4. Dalšími limitujícími činiteli
jsou pracovní síly, jejich zdraví, rychlejší
fyzické opotřebování. Pomalu se ztrácí
hornická preference, přibývá lidí
se sníženou pracovní schopností, chybí
stabilizační byty. Tyto faktory nepříjemně
ovlivňují naše výsledky a starosti budou
ještě větší, když se řešení
těchto problémů vyhneme.
Znovu zdůrazňuji, že je zapotřebí
zavést pořádek do materiálně
technického zásobování.
Ve všech uhelných revírech chybí potřebný
základní materiál nutný k dennímu
provozu, je nedostatek náhradních dílů
k mechanismům, drahá technika z těchto důvodů
často zahálí a přitom jí máme
málo. Dodávaná zařízení
mnohdy nedosahují projektovaných parametrů
a trpí značnou poruchovostí.
My havíři nejsme zvyklí moc plakat, není
na to při těžké robotě ani čas.
Nespoléháme ani na mírnou zimu. Úkoly,
které před nás staví strana, společnost,
chceme beze zbytku splnit. Stojíme na prahu šesté
pětiletky, před XV. sjezdem Komunistické
strany Československa. Chceme se podílet na rozvoji
socialistické společnosti, ne slovy, ale prací.
Proto se znalostí věci, s veškerou odpovědností
upozorňujeme, že bez účinných
opatření při řešení našich
problémů centrálními hospodářskými
orgány, nejsme schopni zcela uspokojit požadavky uložené
našemu odvětví.
S politickým uvědoměním, rozvojem
pracovní iniciativy, tradičním elánem
a pracovním hrdinstvím našich havířů
ve všech revírech může strana i celá
naše společnost vždycky počítat.
Jenom v loňském roce bylo v nepracovních
dnech vytěženo přes milión tun uhlí
a letos do konce srpna téměř 750 tis. tun
uhlí. Rozvoj pracovní iniciativy však naprosto
nemůže být chápán jako všelék
na řešení všech problémů.
Zvláště nyní v rozvinuté socialistické
společnosti, v etapě nástupu vědeckotechnické
revoluce jen s iniciativou, obětavostí a nadšením
na plnění rostoucích požadavků
nestačíme a zvláště ne tam, kde
má nahrazovat chyby a nedostatky v řízení.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, starosti
jsou, a nejen v hornictví. Všichni o nich víme,
ale není a nesmí být důvod k poraženeckým
náladám. Podívejme se pozorně kolem
sebe a uvidíme, o jaké hodnoty se vlastními
chybami připravujeme. Každodenní poctivou,
kvalitní prací se jich zbavme. My se máme
čím pyšnit v naší socialistické
společnosti, my můžeme být hrdi na to,
co jsme za třicet roků mírového budování
pod vedením Komunistické strany Československa
vykonali. Nešlo to nikdy lehce a zřejmě ani
v blízké budoucnosti to nebude jiné.
XIV. sjezd Komunistické strany Československa stanovil
ve svých závěrech jasný a srozumitelný
program pro rozvoj naší společnosti. Řekl
v něm, co chce naše strana získat. Jakým
způsobem na to máme jít a proč to
tak musí být. Každý z nás, všichni,
nejenom komunisté, najdeme tam to svoje, co máme
plnit, jak se chovat, co je třeba udělat pro ostatní,
pro společnost, nejenom pro sebe. Ti, kteří
pozapomněli na ta moudrá slova, nebo se v tom programu
nenašli, ať si rychle, znovu a pozorně tyto dokumenty
přečtou.
Odvětví paliv a energetiky má v tomto programu
své místo a hlavně odpovědné
a náročné úkoly. Víme proč.
Jsem osobně přesvědčen, že velká
hornická rodina s přispěním ostatních
resortů tyto úkoly čestně splní.
Předsedající místopředseda
SL ing. F. Exner: Děkuji poslanci Sakmarovi. Uděluji
slovo poslanci Zuskovi, připraví se poslanec Kosorín.
Poslanec JUDr. RSDr. Z. Zuska: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, problematika paliv a energetiky projednávaná
na dnešním zasedání Sněmovny
lidu Federálního shromáždění
ČSSR se podstatným způsobem dotýká
velkých městských aglomerací. Její
řešení na jedné straně vytváří
podmínky pro výstavbu a rozvoj města, na
druhé straně velmi úzce souvisí s
jednou z nejdůležitějších složek
životního prostředí - s čistotou
ovzduší - a významně ovlivňuje
život obyvatel i organismus každého města.
Stav a úroveň zásobování města
teplem má vždy mnohostranné důsledky.
Projevují se ve zdravotním stavu obyvatelstva, zejména
dětí, ovlivňují čistotu městského
prostředí, působí na technický
stav rozsáhlého fondu stavebních objektů,
zejména kulturně historických nemovitých
památek, působí na městskou zeleň.
Souvisejí i s ostatními oblastmi života, např.
s objemem dopravy, se skladováním odpadu, což
vše má své vážné ekonomické
a politické důsledky.
Závažnost a specifičnost této problematiky
v pražských podmínkách je dána
jednak tím, že hlavní město Praha představuje
nejvyšší soustředění obyvatelstva
na území československé federace a
současně značnou koncentraci průmyslu
a investic, jejichž rozsah bude v šesté pětiletce
v Praze o 50 % vyšší než v pětiletce
páté. Dále vyplývá z přírodních
a klimatických podmínek pražského území
a konečně i z vývoje Prahy až do současné
doby.
Je známo, že v hlavním městě
Praze žije na necelém 0,25 % plochy státu téměř
8 % obyvatel naší socialistické republiky.
Praha má velmi členitý revír v území
a poměrně vysoké průměrné
teploty ovlivněné situací v pražské
kotlině. To ztěžuje proudění
vzduchu, zvláště v centru města, kde
je hustá zástavba, která způsobuje
často naprosté bezvětří. To
vše vytváří podmínky, za kterých
dochází ke kumulaci plynných i prašných
exhalací a k jejich nedostatečnému rozptylu
ve vrstvách atmosféry.
Určujícím faktorem míry znečištění
pražského ovzduší je však dosud velmi
nepříznivá skladba paliv, a to jak absolutně,
tak i ve srovnání s ostatními velkými
městy ČSSR. Do let páté pětiletky
vstoupila Praha s podílem pouhých 10,9 % ušlechtilých
paliv, tj. kapalných a plynných dohromady.
Na území Prahy je více než 150 kotelen
s roční spotřebou více než 1000
tun tuhých paliv, převážně hnědého
uhlí, na 6500 domovních kotelen a přibližně
jedna čtvrtina mil. domácích topenišť.
Všechny tyto zdroje velmi nepříznivě
ovlivňují svými exhalacemi nízké
vrstvy atmosféry. I když se v posledních letech
důsledným prováděním technologických,
provozních i kontrolních opatření,
jejichž iniciátory byly stranické a vládní
orgány, podařilo výrazně snížit
prašnost ovzduší v nejpostiženějších
lokalitách města, je ještě únosná
mez prašného spadu podstatnou měrou překračována
šesti z deseti obvodů města, kde hodnota dosahuje
300 až 500 tun/km2 za rok. Nebezpečné
pro zdraví obyvatelstva je překračování
přípustných koncentrací jemného
polétavého prachu, kde např. v centru města
dochází až k pětinásobnému
překračování povolených hodnot.
Nejzávažnější škodlivinou
v pražském ovzduší, někdy podceňovanou,
protože není prostým okem viditelná,
je kysličník siřičitý, který
vzniká jako zplodina spalovacích procesů.
V topném období je na většině
území města přítomen tento
neviditelný nepřítel ve zdravotně
závadné koncentraci průměrně
6 hodin denně, v centru dokonce 18 hodin denně.
Přímému působení těchto
vysokých koncentrací kysličníku siřičitého
je ve středu města vystaveno více než
600 000 bydlících obyvatel.
Jak prokazuje přehled hlavních údajů
o znečištění ovzduší kysličníkem
siřičitým ve vybraných oblastech republiky,
je Praha nejexponovanější oblastí v
tomto směru a důsledky znečištění
ovzduší postihují největší
počet obyvatelstva. Podle našich měření
tyto hodnoty dokonce dosahují hodnot, které jsou
jinak měřeny v severočeské oblasti.
Vliv znečištěného ovzduší
na zdraví obyvatelstva je nesporný a byl vědecky
mnohokrát prokázán. Orgány hygienické
služby sledovaly po několik let srovnatelné
skupiny školních dětí v Praze 6 v místech,
kde koncentrace plynných i pevných exhalací
nedosahovaly přípustných mezí a v
Praze 9, kde byly přípustné hodnoty překračovány.
Statistické zpracování dat antropometrického
šetření ukázalo podstatné odchylky
v tělesném růstu v neprospěch dětí
v Praze 9. Byly zjištěny současně závažné
rozdíly ve zdravotním stavu v neprospěch
dětí z postižené oblasti, pokud jde
o záněty horních cest dýchacích,
záněty očních spojivek a pokud jde
o ostatní nemoci, jejichž původcem byly vzdušné
infekce.
Stav pražského ovzduší ohrožuje i
živou přírodu a působí značné
a těžko nahraditelné škody na zeleni.
Negativní působení pražského
ovzduší, zatíženého hlavně
sirnými exhalacemi, zjišťují také
restaurátoři při provádění
opravy vzácných uměleckých památek,
např. Brokoffových sousoší na Karlově
mostě, Reinerových fresek, na sgrafitových
a štukových fasádách historických
objektů i na vzácných malířských
dílech. Na restauraci a záchranu těchto hodnot
vynakládá naše socialistická společnost
obrovské materiální prostředky i mnoho
lidské práce. Bohužel výsledky této
činnosti jsou do jisté míry zmenšovány
nebezpečným stavem pražského ovzduší.
Základní podmínkou řešení
těchto nepříznivých skutečností
je postupná, ale zásadní změna struktury
palivoenergetické základny hlavního města
Prahy. Závažná problematika zásobování
Prahy teplem a změna struktury palivoenergetické
základny hlavního města jsou již několik
let předmětem pozornosti a péče jak
nejvyšších stranických a vládních
orgánů, tak i orgánů města.
Přes obtížnost celostátní situace
v řešení palivoenergetické základny
je všeobecně uznávána naléhavá
potřeba hlavního města postupně kvalitativně
i kvantitativně změnit palivoenergetickou základnu.
To se hmatatelně projevilo již v průběhu
páté pětiletky, kdy v r. 1974 z původních
10,9 % vzrostl podíl ušlechtilých paliv na
celkové spotřebě v Praze na 31,7 %.
Při hodnocení tohoto, na první pohled příznivého
vývoje posledních let, je však třeba
mít na paměti, že tohoto stavu, který
je ostatně stále ještě hluboko pod průměrem
celé ČSSR, kde podíl ušlechtilých
paliv v roce 1974 činil téměř 53 %,
bylo dosaženo především tím, že
veškerá nová soustředěná
bytová výstavba posledních let byla zajišťována
výrobou tepla hlavně na bázi kapalných
paliv a částečně plynu a že -
jak uvedl ministr paliv a energetiky - mírné teploty
zimních období posledních let měly
značný vliv na omezení spotřeby především
uhlí a tím také podstatně ovlivnily
statistiku. Naopak ve starém domovním a bytovém
fondu hlavního města i v průmyslových
závodech Prahy nelze zatím dosahované tempo
přechodu na ušlechtilá paliva považovat
za rozhodující nástup přeměny
palivoenergetické struktury města.
Díky pochopení nejvyšších stranických
a vládních orgánů, plánovacích
center i představitelů federálního
ministerstva paliv a energetiky byla přijata zásada,
že zásobování teplem nebude v zásadě
v Praze řešeno na bázi uhlí. Tento princip
se plně promítá v generálním
plánu rozvoje hlavního města Prahy, který
spolu se směrným územním plánem
tvoří zásadní podklad pro včasnou
přípravu výstavby celého systému
zásobování Prahy teplem.
Generální plán rozvoje hlavního města
Prahy do roku 2000, který před několika týdny
projednala postupně vláda ČSR a ČSSR,
a který vzalo se souhlasem na vědomí také
předsednictvo ÚV KSČ, dává
takovému postupu plný průchod. Přestože
není dosud fixován vývoj v celostátní
palivoenergetické základně, lze předpokládat,
že rozhodující roli v jejím vývoji
v Praze do roku 1990 sehraje plyn, zejména zemní
plyn. Souběžně je však třeba intenzívně
a konkrétně rozpracovávat možnosti využití
jaderné energie. V současné době jsou
vytvářeny, díky pochopení potřeb
a složité problematiky hlavního města,
podmínky pro výstavbu jaderné elektrárny
s odběrem tepla typu Voroněž pro zásobování
severní oblasti Prahy a přilehlých průmyslových
závodů teplem. V nepříliš vzdálené
době bude nutné se vrátit k otázce
atomové teplárny Praha-jih, a to ve prospěch
výstavby jihozápadního města, průmyslových
podniků v této oblasti, intenzívního
pěstování rychlené zeleniny a také
s cílem využít odpadního tepla ke zvýšení
temperatury vody Vltavy a obnovit tak na této řece
krátkodobou rekreaci, kterou znemožnila vltavská
kaskáda.
Realizace všech těchto úkolů klade značné
nároky nejen na město samé, ale především
na orgány a organizace federálního ministerstva
paliv a energetiky. Jejich úkolem bude zabezpečit
včasnou realizaci potřebné technické
základny, vybudovat kapacitní přivaděče
zemního plynu, vyřešit otázku sezónního
a špičkového odběru plynu, stavět
a rozšířit centrální zdroje tepla,
tepelné napaječe apod.