Mimořádnou spjatost politickovýchovné
práce závodních klubů a kulturních
domů ROH s veškerou kulturní činností
místa závodu spatřujeme hlavně v oblastech,
kde je silná koncentrace dělnické třídy.
Významný stranický dokument s pětiletou
koncepcí kulturního rozvoje okresů a krajů,
promítající se do jednotných plánů
kulturně výchovné činnosti již
několik let, výrazně ovlivňuje politickovýchovnou
práci především našich pohraničních
okresů, nevyjímaje ani Východoslovenský
kraj. Např. při návštěvě
sokolovských závodních klubů ROH jsme
pochopili, že dobře volené formy práce
a stranickost násobená zdravým patriotismem
v ideové výchově jsou silným motivačním
prostředkem při zlepšování životního
prostředí a stabilizaci obyvatelstva.
Uzavírání neformálních smluv
mezi národními výbory a závody se
stává výrazem úzkého citového
sepětí dělnické třídy
s ostatními pracujícími. Organizování
masových kulturních soutěží mezi
městy, závody, školami a národními
výbory pomáhá vychovávat lásku
a úctu k novodobým tradicím, a to i v místech,
kde česká řeč měla být
zapomenuta.
Závodní kluby při resortu ministerstva paliv
a energetiky čerpají při pořádání
kulturních akcí především z vlastních
zdrojů, vyhledávají i nový způsob
společenské zábavy, vychovávají
mladé talenty a jejich vlastní kulturní vystoupení
se vyznačují vyšší ideovostí,
než bývají profesionální dovezená
vystoupení. Mezi ně patří např.
Ostravský máj pro dělnickou mládež,
Sokolovský festival politické písně,
mostecký pořad "Kultura a mládež",
hudební a taneční vystoupení kroužků
zájmové umělecké činnosti v
Handlové, v Prievidzi, v Hodoníně i v Ratiškovicích,
které uchovávají bohatství lidové
poezie. Tyto formy kulturních pořadů, vedle
různých masových olympiád paměti
a soutěží jsou určeny nejširším
vrstvám pracujících a dávají
možnost být nejenom posluchačem, ale i aktivním
účastníkem. Žánrová bohatost
zájmové umělecké činnosti je
výsledkem cílevědomé práce
organizátorů, sdružuje především
mládež, ale zatím pouze její část,
většina stále ještě tráví
často svůj volný čas bezúčelně.
Zájmová umělecká činnost, kroužky
polytechnického charakteru, soustava mimoškolního
vzdělávání, to všechno vytváří
základy a prvky nového socialistického způsobu
života, nacházející své uplatnění
zvláště v brigádách socialistické
práce. Brigády socialistické práce
znamenají oživení v socialistické soutěži,
v podnicích paliv a energetiky představují
dnes již nezbytného pomocníka v prosazování
hospodárnosti, efektivity a novátorství.
Členové brigád socialistické práce
se spolupodílejí na překonávání
technických problémů, jsou osobním
příkladem v doplňování si potřebné
kvalifikace a v mimopracovní době příkladem
i nové zábavy a vhodně použitého
volného času. Pomáhají i ve veřejně
prospěšné práci, při výchově
nového mladého pokolení. Přijímají
patronáty nad pionýrskými oddíly a
v očích dětí vystupují jako
nositelé revolučních dělnických
tradic, pomáhají ve školách prosazovat
kolektivní výchovu jako základní východisko
soudružských, neformálních mezilidských
vztahů při pozdějším vstupu do
života. Brigády socialistické práce
přinášejí podnikům i vysoké
morální hodnoty, obrážející
se v ekonomických hodnotách, neboť dovedou
ze svého já dát mnohem více, než
stanoví norma. Jejich zásluhou začínají
do kulturně výchovné práce pronikat
prvky socialistického životního stylu, neboť
v jejich činnosti je zřejmá vyšší
politická angažovanost i při řešení
nejenom ekonomických problémů, ale i problémů
společenských. Brigády socialistické
práce představují konkrétní
vyjádření teze XIV. sjezdu KSČ: "Od
plánovitého vytváření materiálních
předpokladů k cílevědomému
vytváření nových společenských
vztahů". Ne každá brigáda socialistické
práce však splňuje všechno, co je v jejím
obsahu zakotveno. Jejich úloha z hlediska formulování
nového společenského vědomí
není dosud plně doceněna.
Při vyhodnocování přeceňují
někdy podniky a závodní organizace ROH kvalitativní
ukazatele, spokojují se s rostoucím počtem
brigád a nezkoumají, co všechno lze za jejich
aktivní účasti řešit i v naplňování
druhé části hesla: "Socialisticky pracovat
a socialisticky žít".
Hlavní pozornost je obrácena na ekonomické
problémy bez účelné vazby s mimopracovní
dobou. K uskutečňování nového
socialistického způsobu života v brigádách
socialistické práce je třeba zaměřit
úsilí všech, kteří řídí,
ale největší podíl patří
ZO ROH, které musí více usilovat o překonávání
formálnosti, která se někdy do naší
práce vkrádá jako úhlavní nepřítel
tvůrčí socialistické práce.
Brigády socialistické práce představují
vysokou morální devizu a na těch závodech,
kde ideově politická a kulturní péče
o člověka se promítá i do oblasti
po práci, tam nachází svoji zpětnou
odezvu i v uplynulém plnění plánů,
zavádění nových postupů v práci,
v zlepšování pracovního prostředí
a v překonávání obtíží.
Péče o brigády socialistické práce
je onou rezervou, která i v palivoenergetických
závodech vydává své každodenní
ovoce. Při průzkumu, při setkáních
s horníky i energetiky jsme si uvědomovali, že
všechno, cokoli děláme a řešíme,
je třeba směřovat ve prospěch člověka
a růst hmotné spotřeby nepovažujeme
za samoúčel, ale za východisko k všestrannému
obohacování života, rozvoje tvořivých
schopností lidí, neboť v tom je hluboký
a moudrý smysl života v naší socialistické
vlasti. Děkuji.
Předseda SL V. David: Děkuji poslankyni Procházkové.
O slovo se přihlásil ministr pro technický
a investiční rozvoj ing. L. Šupka, který
odpoví na otázku poslance Kosorína. Dávám
mu slovo.
Ministr pro technický a investiční rozvoj
ČSSR ing. L. Šupka: Dovolte mi, soudružky
a soudruzi poslanci, abych podal stručnou informaci k dotazu
poslance Kosorína, který se týkal výzkumně
vývojových úkolů, spojených
s programem racionalizace spotřeby paliv a energií.
Soudruh Ehrenberger už tady měl možnost říci,
že úkol, který stanovila vláda pro státní
program racionalizace spotřeby paliv a energií na
tuto pětiletku bude splněn dobře. Není
třeba tedy opakovat příslušné
údaje. Snad vás budou zajímat některá
fakta, typická pro to, jakými způsoby v této
pětiletce jsme státní program zajišťovali.
V prvních letech pětiletky jsme šli cestou
prosazování především opatření
s nízkými nároky na prostředky. Náklady,
které jsme museli vynaložit na úsporu jedné
tuny měrného paliva, činily v roce 1973 průměrně
necelých 1000 Kčs. Postupně ale musíme
přistupovat k opatřením složitějším
a také nákladnějším, takže
v šesté pětiletce mají podle propočtů
činit náklady na úsporu 1 tuny měrného
paliva v průměru již 5500 Kčs.
Jedno z opatření náročných
na prostředky je např. modernizace a obnova kotlů.
Na modernizaci kotlů k dosažení úspory
1 tuny měrného paliva v hodinové spotřebě
kotle budeme v příští pětiletce
vynakládat téměř 10 tis. Kčs.
Přes tyto poměrně vysoké náklady
jsou úsporná opatření ekonomicky výhodná.
K dotvrzení této skutečnosti bych chtěl
informovat, že investiční náklady na
jeden instalovaný kilowatt při započítání
nákladů na pořízení kapacit
pro těžbu uhlí a kapacit na výrobu elektřiny
činí kolem 10 tis. Kčs při dodávce
až k spotřebiteli.
Rovněž zde už bylo řečeno, že
na šestou pětiletku stanovila vláda úkol
dosáhnout 10,2 mil. tun měrného paliva ročních
úspor, tedy úkol i v porovnání s úkolem
v páté pětiletce velmi náročný.
O náročnosti úkolu svědčí
i to, že podle původních návrhů
jednotlivých resortů měly úspory dosáhnout
necelou polovinu tohoto úkolu.
Chtěl bych informovat o tom, že pro každý
z nejdůležitějších technických
směrů snížení spotřeby
paliv a energií jsou permanentně zpracovávány
konkrétní programy. Tak např. jsou tyto programy
na zavedení tyristorové regulace u průmyslových
řízených pohonů, v tramvajové
dopravě a u posunovacích lokomotiv. Další
program je zpracován pro zvýšení účinnosti
energetických spotřebičů zejména
kotlů, pecí, čerpadel, kompresorů,
ventilátorů a elektromotorů.
Další takovýto konkrétní program
se týká zvýšení technické
úrovně hořáků pro spalování
kapalných a plynných paliv anebo zvýšení
technické úrovně otopných systémů
a zařízení pro individuální
otop v nevýrobní sféře. Konkrétní
program je rozpracován také pro využití
odpadního tepla v metalurgii a chemickém průmyslu.
Brzdou zavádění silnoproudé polovodičové
techniky je především její vysoká
cena. Podstatné urychlení tempa tyristorizace můžeme
očekávat po snížení cen tyristorů
a diod o 40 - 50 %, ke kterému dojde při přestavbě
velkoobchodních cen od 1. ledna 1977.
Nemalý význam má rovněž urychlené
dokončení vývoje a zavedení výroby
plně tranzistorových televizorů a urychlené
vyřazení z používání zastaralých
elektronkových typů. V tomto směru projednáváme
v současné době se zainteresovanými
orgány a podniky potřebná opatření.
Jdeme tedy především cestou uplatňování
už známých poznatků techniky a výsledků
dříve vyřešených výzkumných
problémů, nejenom u nás, ale i jinde ve světě.
A současně s tím musíme se připravovat
na další kroky v hospodaření palivy
a energií. A to je úkol výzkumu a vývoje.
V této oblasti výzkumu a vývoje jde v některých
případech o velmi nákladný výzkum,
který nemůžeme provádět sami.
O jaké konkrétní úkoly jde, o tom
zde podrobněji dnes informoval poslanec Kvasil a já
se domnívám, že není třeba opakovat
to, co, řekl bych, velmi ilustrativně řekl.
U takovýchto náročných výzkumně
vývojových úkolů jsme proto spojili
své síly se silami výzkumné základny
ostatních členských zemí RVHP, a účastníme
se pouze na řešení některých
dílčích úkolů v rámci
dohodnutého plánu mnohostranných integračních
opatření členských států
RVHP.
V našem státním plánu rozvoje vědy
a techniky na pátou pětiletku je řada úkolů
zaměřených na snížení
měrné spotřeby paliv a energie v energeticky
náročných odvětvích, zejména
ve výrobě kovů, v chemickém průmyslu,
ve výrobě stavebních hmot, jakož i úkolů
zaměřených kupř. na uplatnění
nové techniky ve využívání kapalných
a plynných paliv. Výsledky těchto výzkumů
a vývojových prací již byly začleněny
do připravovaného státního programu
racionalizace spotřeby paliv a energie na období
šesté pětiletky.
Soudružky a soudruzi poslanci, o plnění našich
záměrů rozhodují v prvé řadě
lidé, a to jak při realizaci velkých plánovaných
inovací, tak při realizaci ve svém souhrnu
neméně významných drobných
akcí podnikového charakteru. Proto se na vás
při této příležitosti obracím
s prosbou o pomoc při zabezpečování
náročných úkolů v oblasti hospodaření
palivy a energií všeho druhu. Máme v tomto
směru nemalé možnosti a rezervy a ty jsou nejen
v rukou odborníků a organizátorů výroby,
ale i v rukou celé naší široké
veřejnosti. Děkuji za pozornost.
Předseda SL V. David: Děkuji ministru Šupkovi
za odpověď. Ptám se poslance Kosorína,
zda souhlasí s odpovědí ministra Šupky.
(Poslanec Kosorín vyjádřil souhlas.) Souhlasí.
Uděluji slovo poslanci Jozefu Polákovi, připraví
se poslanec Urban.
Poslanec J. Polák: Vážené predsedníctvo,
vážené súdružky poslankyne, vážení
súdruhovia poslanci!
Rozvoj palivo-energetickej základne je nesporne jedným
z rozhodujúcich a určujúcich predpokladov
rozvoja celého národného hospodárstva.
Zahrnuje získavanie prvotných palivo-energetických
zdrojov, teda ťažbu, zušľachťovanie palív
a ich premeny na iné druhy energií, čiže
energetické procesy a konečne vlastnú spotrebu
energií vo všetkých oblastiach národného
hospodárstva a života našej spoločnosti.
V tejto súvislosti by som sa chcel dotknúť
otázky, ktorej pri riešení hospodárskeho
rozvoja treba sústavne venovať prvoradú pozornosť,
a to životného prostredia, ktoré ovplyvňuje
rozvoj palivo-energetickej základne. Ťažba, výroba,
rozvod i spotreba jednotlivých druhov energií, ako
aj skladovanie hlušín a odpadu, vznikajúce
exhaláty, ktoré unikajú do ovzdušia
a znečisťovanie vôd, sú spojené
s devastáciou terénu a zhoršovaním životného
prostredia.
Preto tieto otázky a problémy od otázok,
problémov a úloh rozvoja národného
hospodárstva nemožno oddeľovať, ale ich
treba posudzovať a riešiť súčasne
a komplexne spolu s nimi. Zdôraznil to vo svojich záveroch
XIV. zjazd KSČ i pozjazdové pléna ÚV
KSČ. Oceňujem, že sústavnú pozornosť
venujú tejto otázke aj federálna vláda
a vlády oboch národných republík,
ako aj národné výbory na všetkých
organizačných stupňoch a poväčšine
aj jednotlivé zainteresované podniky a organizácie.
Je však veľmi potrebné, aby úlohy vyplývajúce
z potrieb ochrany a neustáleho zlepšovania životného
prostredia zostali v centre pozornosti a boli vlastnými
celej našej spoločnosti. Nechýbajú nám
v tomto smere ani zákonné opatrenia. Čo však
nie je vždy a všade na žiadúcej úrovni,
býva ich dôsledné dodržiavanie.
Súčasný stav a ďalšie úlohy
v tejto oblasti sú zahrnuté a analyzované
v prerokúvanej správe Federálneho ministerstva
palív a energetiky. Považujem za potrebné a
správne čo najrozhodnejšie ich podporiť
a zabezpečiť ich praktickú realizáciu,
a to nielen na úseku plnenia výrobných úloh,
ale aj v oblasti všestrannej vysokej starostlivosti o zdravé
životné prostredie.
K narušovaniu pôvodného prírodného
charakteru kraja dochádza pri ťažbe základných
energetických zdrojov. Dochádza k zaberaniu lesnej
alebo poľnohospodárskej pôdy, a to nielen pre
samotnú ťažbu, ale aj pre výstavbu a skladovanie
odpadu, čo je s tým nevyhnutne spojené.
Najrozsiahlejšiu devastáciu pôdy v tomto smere
máme dnes v okresoch Most, Karviná, Sokolov, Ostrava,
Teplice, Ústí n. L., Plzeň-juh a Hodonín.
Ťažobné podniky sú podľa zákona
povinné zabezpečiť zahladenie ťažobnej
činnosti rekultiváciou pôdy, jej zalesnením
alebo vrátením pre poľnohospodárske
účely. To sa v určitej miere robí,
no nie je to jednoduché. Uvediem niekoľko čísiel.
Ťažobnou činnosťou sa len v Severočeskom
hnedouhoľnom revíre devastovalo asi 14 200 ha pôdy.
Poľnohospodárskou rekultiváciou sa však
od roku 1960 do r. 1971 získalo iba 1299 ha. V Sokolovskom
revíre sa ťažbou devastovalo dosiaľ 5255
ha poľnohospodárskej pôdy. Do plánu poľnohospodárskej
rekultivácie sa však dostalo iba 497 ha. V Ostravsko-karvinskom
revíre sa z 2520 ha devastovanej poľnohospodárskej
pôdy dostalo do plánu rekultivácie v rokoch
piatej päťročnice iba 412 ha a v skutočnosti
je rekultivovaných dokonca iba 20 ha ročne.
V tomto smere nie je ani inde situácia lepšia a predbežne
ani na najbližšie roky sa nejaví priaznivejšia.
To nie je dobrý jav. Čoskoro budeme vo Federálnom
zhromaždení prerokúvať novelizáciu
zákona o ochrane pôdy. To, čo je v novele
v tomto smere navrhované, považujem za nesmierne dôležité,
a preto treba podporovať a usilovať sa, aby rekultivácia
mala oveľa lepšie tempo a aby prostriedky Štátneho
fondu pre zúrodňovanie pôdy boli prednostne
využívané na rekultiváciu devastovanej
pôdy.
Sprievodným javom v lokalitách ťažby uhlia,
ale aj nafty, je existencia alebo výstavba elektrární,
teplární, koksární a plynární,
prípadne i niektorých podnikov chemického
priemyslu. No spaľovaním, splynovaním a koksovaním
uhlia, ako aj spaľovaním olejov sa zamoruje ovzdušie
plynnými exhalátmi a popolčekom a rôznymi
chemikáliami sa znečisťujú vody. Najčastejšími
komponentmi plynných exhalátov sú kysličník
siričitý, ktorého množstvo v dôsledku
zvyšujúceho sa obsahu síry v získavanom
uhlí, osobitne v Severočeskom hnedouhoľnom
revíre, ktorý má svojou ťažbou
v oblasti energetiky rozhodujúci vplyv, neustále
rastie; ďalej sú to aj kysličníky dusíka,
kysličník uhoľnatý, často arzén
a fluór, ale aj stopy rádioaktívnych prvkov,
ktoré nie sú zanedbateľné, pretože
podľa výskumov klasická elektráreň
o výkone 1000 MWh 30-násobne i vyššou
radiáciou zaťažuje ovzdušie, spôsobenou
izotopmi rádia, než atómová elektráreň
ktoréhokoľvek typu s rovnakým výkonom.
Vody sú naproti tomu znečisťované hlavne
dechtami, čpavkom, fenolom, ale i mnohými ďalšími
škodlivými toxickými látkami a ťažkými
kovmi.
Znečistené ovzdušie a vody, ako aj enormný
spád popolčeka veľmi škodlivo vplývajú
na človeka jednak priamo, jednak nepriamo tým, že
citeľne narúšajú prírodný
ráz kraja ničením lesných porastov
i poľnohospodárskych kultúr, v ktorých
sa niektoré komponenty koncentrujú a konzumáciou
vo väčšej či menšej miere pôsobia
na zdravie človeka. Na zájazdovom zasadnutí
Výborov SĽ a SN pre plán a rozpočet
sme mali možnosť vidieť na vlastné oči,
ako vyzerá devastácia lesov a poľnohospodárskej
pôdy v Severočeskom kraji, - ťažko postihované
Krušné hory. Musím otvorene povedať, že
nebol to pre nás povzbudzujúci pohľad. Všetci
sme pociťovali, že treba včas a sústavne
robiť nevyhnutné, pritom ekonomicky dostupné
opatrenia na ochranu zachovania a zlepšovania životného
prostredia osobitne v oblastiach najviac postihnutých,
s prioritou v Severočeskom kraji.