Pátek 17. prosince 1971

V důchodovém zabezpečení chceme postupně sjednotit dosavadní systémy a lépe v nich vyjádřit zásluhy z období pracovní činnosti. Pokud jde o dříve vyměřené důchody, budeme se snažit, aby jejich vývoj byl přiměřený k vývoji mezd. To bude všechno pochopitelně záležet na tom, jak se nám podaří vytvářet zdroje, protože realizace tohoto sociálního programu bude finančně velmi náročná.

Ve zdravotnictví jsme v uplynulých letech dosáhli výrazných i mezinárodně uznávaných úspěchů. Spolu s národními orgány předpokládáme dobudovat ucelený systém zdravotnických služeb. Zejména budeme klást důraz na zkvalitnění práce obvodních a závodních středisek. Budeme také postupně rozšiřovat lůžková zařízení pro trvale a těžce nemocné občany, jimž v domácím prostředí není možné zajistit potřebné ošetření.

V zájmu péče o nemocné občany budeme však rázně postupovat proti předstírané pracovní neschopnosti a proti zneužívání bezplatných zdravotních služeb. Současně musíme usilovat o zvýšení odpovědnosti lékařů a zdravotnického personálu a o zlepšení jejich vztahu k pacientům.

Nelze přehlížet ani otázky životního prostředí. Ve státních plánech určujeme na tyto účely velké prostředky. To ovšem není věcí jen vlád, ale také záležitostí podniků a národních výborů všech stupňů. Nemůžeme trpně přihlížet k soustavnému zhoršování naší přírody, ale důsledněji využívat stávajících zákonů proti devastaci krajiny a proti neodůvodněnému zabírání zemědělské a lesní půdy.

Soudružky a soudruzi poslanci, naše cíle v růstu životní úrovně plně závisí na splnění úkolů rozvoje národního hospodářství. Usnesení XIV. sjezdu strany a pětiletý plán považujeme proto za závazný rámec pro svou činnost v nastávajícím funkčním období.

Vláda předstupuje před Federální shromáždění se svým programem v době, kdy základní úkoly konsolidace národního hospodářství - jak je stanovila realizační směrnice ústředního výboru strany z května 1969 - byly splněny, a kdy jsme už začali realizovat naší pátou pětiletku. Uvědomujeme si, že práce vlády bude v dalším období mnohem náročnější, jak to zdůraznil generální tajemník s. Gustáv Husák na prosincovém zasedání ústředního výboru strany. Úkoly, které nás čekají, představují vyšší požadavky na správné stanovení směrů a proporcí ekonomického rozvoje a náročnější měřítka na řídící a hospodářsko-organizátorskou práci.

Pětiletý plán, který Federální shromáždění schválilo, vyžaduje všestranné zvýšení efektivnosti hospodářského rozvoje. Orientuje neefektivnější využívání vybudované materiálně technické základny, kvalifikace a schopností pracujících, na plnější využívání vědy a techniky. Prosazuje takové strukturální změny a rozšiřování mezinárodní socialistické dělby práce, které umožní dále budovat moderní a prosperující československou ekonomiku, jak to odpovídá možnostem plného využití předností socialistického zřízení.

Pětiletka je ve svém pojetí vyváženým projektem, který zdůrazňuje plynulost ekonomického vývoje, stabilitu hospodářských vztahů a vychází z možné míry využití našich vnitřních rezerv.

Nechci zde opakovat základní čísla a údaje pětiletky. Odpovídají plně směrnicím XIV. sjezdu strany a jsou dostatečně známy.

Z pětiletého plánu, který tvoří páteř naší hospodářské politiky, vycházel už plán na letošní rok. Jeho výsledky můžeme hodnotit příznivě. Průmyslová výroba letos překročí loňskou úroveň přibližně o 7 %, což znamená, že její přírůstek bude zhruba o 1 % vyšší než stanovil plán. Více než 90 % přírůstku výroby je kryto růstem produktivity práce. Dobrých výsledků dosahujeme i ve stavebnictví. Plán bytové výstavby na letošní rok - 102 000 bytů - bude mírně překročen. V zemědělské výrobě jsme zaznamenali vysoké výnosy obilí; nestačily však plně vyrovnat výpadek v ostatní rostlinné výrobě způsobené nepříznivými klimatickými podmínkami. Úspěšně se plní výrobní a nákupní úkoly v živočišné výrobě, až na produkci mléka.

Zlepšila se naše platební bilance se zahraničím. Růst mezd je v příznivé relaci k růstu produktivity práce, růst peněžních příjmů obyvatelstva odpovídá plánu. Reálné příjmy se zvýší v průměru o 5 %. Maloobchodní obrat dosáhne při celkovém snížení hladiny maloobchodních cen pěti až šestiprocentní vzrůst.

To jsou nesporné povzbudivé výsledky, které vytvářejí dobré předpoklady i pro plnění pětiletky v dalších letech. Dělali bychom chybu, kdybychom výsledky úsilí československých pracujících plně neocenili, protože každý úspěch dodává chuť k další práci. Dělali bychom však ještě větší chybu, kdybychom tyto výsledky přeceňovali. Všechny stránky hospodaření v letošním roce neposkytují totiž tak příznivý obraz jako ty, o nichž jsem zatím hovořil.

Celkově příznivý obraz o vývoji ekonomiky narušuje především pomalý postup při zlepšování stavu v investiční výstavbě. Nedaří se uspokojivě snižovat rozestavěnost, soustřeďovat v potřebné míře kapacity na klíčové stavby, které rozhodují o moderním profilu ekonomiky. Rozpočtové ceny v investiční výstavbě, i když mírněji, stále zaznamenávají neplánovaný vzrůst.

Jestliže jsme v letošním roce splnili všechny dané sliby v oblasti rozdělování, zejména v osobní spotřebě, pak musíme rovněž zdůraznit, že tomu tak bylo za cenu horšího vztahu národního důchodu ke společenskému produktu než předpokládal plán. V rozporu se záměry pětiletky se zvýšil podíl materiální spotřeby, takže zatím nedosahujeme předpokládané efektivnosti a ochuzujeme se o další možné zvýšení národního důchodu. Snižovat náklady zůstává i nadále hlavním úkolem, na jehož řešení třeba soustředit všechny síly, všechny nástroje, kterými disponujeme, všechno naše umění plánovat, řídit a organizovat výrobu.

Končíme s dobrou bilancí první rok pětiletky; před námi jsou léta 1972 a 1973, do nichž se soustřeďují nejsložitější úkoly. V tomto období je třeba prosadit do vývoje ekonomiky kvalitativní změny, které již nelze nadále odkládat.

Prováděcí plán roku 1972 tento požadavek respektuje, je náročnější, uplatňuje tvrdší kurs na růst efektivnosti. Počítá se vzrůstem společenského produktu nejméně o 4,7 %, národního důchodu o 5 %. V investiční výstavbě usilujeme o plnění rozvojových záměrů pětiletky při udržení plánované míry investování. To samozřejmě vyžaduje plnou projekční přípravu staveb závazně určených k zahájení v roce 1972, zabezpečení dodávek stavebních prací, technologického zařízení a zvláště potřebné soustředění pracovních sil.

Plán zvyšuje důraz na soulad mezi výrobou a spotřebou, na zlepšení dodavatelsko odběratelských vztahů, na to, aby byla vyráběna jen ta produkce, která je v národním hospodářství upotřebitelná.

Chceme řešit úzká místa v materiálně technickém zásobování, která nepříznivě ovlivňují rytmičnost výroby. Jde m. j. o lepší využití kapacit strojírenské metalurgie, o odlitky a výkovky.

Souhrnně řečeno: pro rok 1972 vytyčujeme reálně podložené tempo v tvorbě zdrojů, volíme uvážený postup při jejich rozdělování, ale podstatně zvyšujeme náročnost na výrobu a úroveň řídící práce především odpovědných hospodářských pracovníků všech stupňů.

Soudružky a soudruzi poslanci, klíčovou otázkou zdravého rozvoje národního hospodářství je požadavek zvýšení jeho efektivnosti.

Především budeme prosazovat do hospodářské praxe zásadu, aby se investiční výstavba stala účinným nástrojem uskutečňování záměrů technické a hospodářské politiky, aby dávala maximální výrobní efekt při hospodárném vynakládání prostředků. Všechny zamýšlené investiční záměry musíme neustále konfrontovat s vyvíjejícím se poznáním o dlouhodobých potřebách rozvoje hospodářství. Zvýšenou pozornost je přitom nutno věnovat stálému rozvoji palivoenergetické základny.

V tomto směru čeká každé odvětví mnoho práce i starostí, protože až dosud se efekt nových výrobních investic proti našim záměrům dostavoval opožděně a nebývá vždy na předpokládané úrovni.

Zpřísnili jsme již podmínky pro výběr a přípravu staveb, i režim změn rozpočtových nákladů. Provádíme opatření k centrální, hmotné a cenové regulaci vybraného sortimentu materiálů, zejména pro hromadnou výstavbu. Do života byl uveden a dále bude zdokonalován systém státní expertýzy a dopracovávána soustava ukazatelů, standardů a norem.

I při značném růstu investičních prostředků nelze v daném čase vyhovět všem požadavkům na nové investice, byť byly zdůvodňovány sebenaléhavějšími argumenty. Je dostatek zkušeností z minulosti, jak souběžná realizace ekonomicky neúnosného rozsahu staveb, které přesahují možnosti dodavatelských kapacit, je ve svých důsledcích neefektivní a brzdí rozvoj hospodářství. Cílevědomost a přísná kázeň jsou i do budoucna rozhodující podmínkou toho, aby nové výrobní fondy byly pořizovány s maximální hospodárností, kvalitě a v co nejkratší době.

Pokud jde o stavebnictví, nemůžeme je rozvíjet a řídit z hlediska potřeb jednotlivých okresů nebo krajů, a ani jen z hlediska potřeb jedné či druhé národní republiky. Musíme je řídit a rozvíjet jako integrované výrobní odvětví v souladu s potřebami jednotného národohospodářského plánu.

Proto považujeme za nezbytné v rámci daném pětiletkou velmi podrobně rozpracovat potřeby mezioblastního a mezioborového rozložení stavebních kapacit a příslušná, pro všechny závazná opatření také v plánu zakotvit. Tím chceme v tomto směru plnit svou koordinační úlohu.

Všestrannou pozornost budeme v následujícím období věnovat zvyšování technickoekonomické úrovně celé výrobní základny. Jestliže v úrovni osobní spotřeby drží Československo krok s ekonomicky vyspělými zeměmi, pak je naším prvořadým úkolem, aby tomu tak bylo i v technickoekonomické úrovni rozhodujících odvětví národního hospodářství.

Neobejde se to bez dlouhodoběji založeného procesu strukturálních změn, zejména v průmyslu.

Vyčerpanost zdrojů pracovních sil nedovoluje zavádět nové a nové výrobní programy, jak tomu bylo v období industrializace. Nestačí jen říci, které programy nutno zavést, ale stejně energicky a promyšleně musíme rozhodnout, které vypustíme a jak je nahradíme. Těmto rozhodnutím dáme plnou hospodářskou a politickou podporu.

Vyšší efektivnost nelze dosáhnout bez účinného prosazování vědeckotechnického rozvoje v celém národním hospodářství. Dostali jsme se na slušnou světovou úroveň pokud jde o zabezpečování vědeckotechnického rozvoje hmotnými a finančními prostředky. Počínaje plánem na příští rok stanovíme navíc závazné realizační úkoly pro výrobu, které mají zabezpečit širší uplatnění výsledků výzkumu v praxi.

Připravujeme další zkvalitnění celého procesu plánovitého řízení vědeckotechnického rozvoje, neboť nemůžeme nechat jenom na jednotlivých podnicích, zda vyřadí technicky zastaralou výrobu, zda přistoupí k nahrazení dosavadní techniky. Potřebujeme - počínaje pracovištěm a konče centrálním řízením, řešit úkoly poněkud jinak, než odpovídá dosavadní praxi a zvyklostem. Nebrat prostě dnešní výkonnost závodů a podniků jako stav, se kterým se nedá již nic dělat, a další rozvoj podminovat jen novými investicemi, ale naopak hledat cílevědomě možnosti, jak dále zvýšit výrobu, snižovat vlastní náklady, zlepšovat kvalitu výrobků. Vláda bude trvat na tom, aby tyto otázky byly v popředí pozornosti ministerstev, generálních ředitelství a podniků.

Do koncepce rozvoje výzkumu v příštích letech hodláme důsledně promítnout skutečnost, že k němu nepřistupujeme izolovaně, z úzkého pojetí československé výzkumně vývojové základny, ale se snahou maximálně využít možností vědeckotechnické spolupráce se zeměmi socialistického tábora. Čím dříve se nám podaří integrovat československou výzkumnou základnu s ostatními, tím větší přínos to bude znamenat pro československou ekonomiku.

Splnění plánu vědeckotechnického rozvoje vyžaduje aktivní účast všech pracovníků ve vědeckých a výzkumných ústavech i výrobních závodech. Oceňujeme, že převážná část naší vědecké a technické inteligence pochopila politiku strany a vlády a svou poctivou iniciativní prací ji podporuje. Budeme i nadále vytvářet podmínky k tomu, aby tvůrčí iniciativa, odborná i společenská angažovanost vědecké a technické inteligence našla plné uplatnění.

V úsilí o zvyšování efektivnosti hospodářského rozvoje počítáme s rostoucím tempem zapojení naší ekonomiky do mezinárodní dělby práce, zejména cestou socialistické ekonomické integrace.

Vláda povazuje komplexní program za důležité východisko své hospodářské politiky a za nedílnou součást plánovitého řízení dalšího vývoje. Tento program představuje pro příštích 15-20 let dohodnutou hospodářskopolitickou strategii členských států RVHP, zaměřenou na další upevňování socialistické světové soustavy, na posilování pozic socialismu.

K rozpracování komplexního programu vláda již uložila konkrétní úkoly resortům a výrobně hospodářským jednotkám. Zajišťujeme, aby tyto záměry tvořily organickou součást národnohospodářských plánů a dlouhodobých výhledů a byly promítnuty do plánů příslušných oborů a podniků.

I v zemědělství platí nezbytnost další intenzifikace výroby. Požadujeme od tohoto důležitého odvětví, aby v podstatě zabezpečilo přírůstek spotřeby základních potravin vlastní produkcí, zlepšilo kvalitu a skladbu potravin. To předpokládá zvýšit výrobu zrnin, mléka a masa, zintenzivnit hospodaření na půdě, prohloubit šlechtitelskou a plemenářskou péči, racionálněji využívat vlastní krmivovou základnu a aktivizovat všechny výrobní rezervy.

Základní cestu, která povede ke zvyšování produktivity a zhospodárnění zemědělské výroby, spatřujeme v její další koncentraci a specializaci. Za nejvhodnější způsob řešení považujeme rozvoj kooperačních vztahů, budování společných podniků, a to na základě dobrovolnosti a ekonomické výhodnosti. Jsme si vědomi, že tento proces vyžaduje postupnou přestavbu materiálně technické základny zemědělství, že daleko přesáhne období této pětiletky a vyžádá si velké hmotné a finanční prostředky. Další rozvoj zemědělství i jeho celková přestavba jsou určovány objektivním procesem společenské dělby práce. Je proto nemyslitelný bez mnohem intenzívnější účasti všech hlavních průmyslových oborů, zvláště strojírenství, chemie a stavebnictví.

Co stačilo včera, nestačí již dnes. Zemědělství právem požaduje stroje a zařízení s vyššími parametry, dodávané včas a v potřebné struktuře. Těmito otázkami se v plné šíři a hloubce bude zabývat sjezd jednotných zemědělských družstev, který je svolán z rozhodnutí strany a vlády na duben příštího roku.

V minulosti jsme dosáhli významných úspěchů v ekonomickém vyrovnávání rozdílů mezi ČSR a SSR. V duchu závěrů XIV. sjezdu budeme i v tomto pětiletí pokračovat ve vytváření stejných podmínek pro tvorbu národního důchodu v obou republikách.

Pokud jde o řešení oblastních problémů, naše prvořadá pozornost bude platit výstavbě hlavního města Prahy. V této pětiletce začínáme s komplexním řešením jejích problémů. Jsme si vědomi, že během tohoto pětiletého období nebudeme s to vyřešit vše. Jde nám však o to, abychom koncepčně, vysoce odpovědně a správně založili další rozvoj hlavního města ČSSR.

Soudružky a soudruzi poslanci, jedním z nejdůležitějších činitelů, které budou rozhodovat o splnění našich hospodářských záměrů, je úroveň řídící práce na všech stupních, úroveň uvědomělé kázně a odpovědného přístupu k úkolům.

V souladu s rezolucí XIV. sjezdu strany věnovala vláda velkou pozornost zdokonalování a upevňování soustavy plánovitého řízení na principech demokratického centralismu. Současně s pátým pětiletým plánem byla přijata a jsou postupně konkretizována opatření v soustavě plánovitého řízení. Jde nám o to, aby soustava jako celek působila účinněji k využívání rezerv, k urychlení vědeckotechnického pokroku a strukturálních změn, k růstu produktivity práce a snižování materiálové spotřeby. Počítáme proto také se zvýšením úlohy finanční a bankovní soustavy a cen v zájmu efektivnosti reprodukčního procesu.

V tomto smyslu byly koncipovány zásady řízení, které vláda již schválila pro období páté pětiletky. Současně s tím byly zahájeny práce na zdokonalování soustavy řízení pro další období.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP