Pátek 17. prosince 1971

Chtěl bych vás znovu ujistit, že vláda bude i nadále věnovat mimořádnou pozornost dalšímu zdokonalování soustavy řízení a plánování. Víme vsak ze svých vlastních zkušeností, že nevytvoříme žádnou takovou soustavu, která by bez konfliktů, bez náročné a poctivé práce zajišťovala plánovaný a efektivní rozvoj hospodářství. Sjezdem schválené směrnice a Federálním shromážděním uzákoněná pětiletka je direktivou pro všechny, od ministrů po ředitele a další hospodářské pracovníky.

Na základě dosažených výsledků můžeme konstatovat, že za poslední dva roky byla obnovena funkce a úloha jednotného státního plánu jako základního nástroje centrálního řízení. Nedaří se to však doposud na všech stupních. Proto pro rok 1972 přistupujeme jak k dalšímu prohloubení úlohy státního plánu, tak i k upevnění jeho řídící úlohy na všech řídících stupních.

Úspěšné zastavení inflačního růstu cen a stabilizace cenové hladiny, které přispěly ke konsolidaci hospodářství, představují jen první, a to snazší krok ke zlepšení cenové soustavy. Ve smyslu závěrů XIV. sjezdu KSČ považuje vláda v cenové politice za nutné vytvořit takové velkoobchodní ceny a cenové relace mezi nimi, které budou účinně působit na zhospodárňování výroby a zefektivnění celého hospodářského rozvoje, podporovat růst kvality výrobků a služeb, které tedy budou aktivně a cílevědomě ovlivňovat proces všestranné intenzifikace rozvoje československé ekonomiky.

Příslušným orgánům již vláda uložila vypracovat celkové i dílčí předpoklady k tomuto postupu.

Federální i republiková ministerstva, řídící jednotlivá hospodářská odvětví, musí neustále zdokonalovat svou práci a vnitřně přeskupovat své síly tak, aby plně zabezpečovala příznivý rozvoj podřízených podniků v souladu s pětiletkou i ročními plány.

Oborová ředitelství si ještě více musí uvědomit, že jsou také prodlouženou rukou centrálního řízení, že musí konkretizovat na jednotlivé podniky úkoly a záměry státního plánu a beze zbytku zajišťovat jejich realizaci.

V řídící činnosti nemá místo obecnost a neadresnost. Povšechné přístupy a všeobecné rozhodování mají malou cenu. Vidíme to například na hodnocení výsledků plnění plánu. Globálně, v rámci celého hospodářství, ale i v rámci podniku či závodu, se někdy zdá vše v pořádku. Ale což tomu není tak, že za celkovými údaji se skrývá řada podniků, které plánované úkoly neplní anebo je plní pouze v některých směrech? Cožpak to není tak, že podnik, závod, třeba překračuje plán hrubé výroby, ale vlastní náklady neklesají, nejsou plněny ani další kvalitativní ukazatele?

Je úkolem všech stupňů řízení usměrňovat v součinnosti s Revolučním odborovým hnutím a v souladu se záměry plánu aktivitu pracujících a zaměřovat ji v prvé řadě na snižování výrobní spotřeby, na zabezpečení plynulého zásobování obyvatelstva i výroby a na urychlené dokončování rozestavěných staveb. Budeme současně střežit, aby plnění plánovaných úkolů bylo důsledně spojováno s péčí o pracující, se zlepšováním pracovních podmínek a prostředí a s péčí o zvyšování jejich kvalifikace.

Náročné úkoly pětiletky i ročních plánů vyžadují, abychom výrazněji prosazovali socialistické principy odměňování, abychom zabezpečili větší účinnost hmotné zainteresovanosti. Jsme si vědomi, že jde o neobyčejně složitý a politicky citlivý úkol, který stojí před námi. Soustava odměňování musí spravedlivě ocenit poctivou a kvalifikovanou práci a přísněji než dosud postihnout práci špatnou. Nemůžeme připouštět, aby se zvyšovaly i nadále, jako je tomu dosud, mzdy tam, kde je nízké využití pracovní doby, zaviněné nejen organizací práce, ale i celkovou spatnou pracovní morálkou, celkovou spatnou úrovní řízení.

Podpoříme každého, kdo umí a chce věnovat své schopnosti a síly pro realizaci těchto úkolů, kdo věc společnosti povyšuje nad své vlastní, skupinové nebo místní zájmy. Nemůžeme dát podporu tomu, kdo to neumí nebo není ochoten takto postupovat. Nedisciplinovanost společně se zakořeněnými - často přehlíženými - maloměšťáckými přežitky, stejně jako úplatkářství, plýtvání i rozkrádání socialistického majetku, velkopanské manýry, jsou jednak nebezpečím a hlavně překážkou dalšího postupu vpřed. Schopnosti, čestnost, obětavost, oddanost věci socialismu - všechny tyto vlastnosti musí být nyní kritériem konkrétní činnosti každého pracovníka.

Soudružky a soudruzi poslanci! Dosahovat cílů, s nimiž vyslovila ve volbách plný souhlas naprostá většina našeho lidu, znamená usilovat, aby každý občan se zúčastnil svým osobním podílem na realizaci úkolů, aby se stal na svém úseku spoluodpovědným za jejich plnění.

Ze své strany považuje vláda za potřebné šířeji informovat naši veřejnost o tom, co dělá a co připravuje.

V procesu prohlubování socialistické demokracie patří nesporně významné místo národním výborům, které mají nejširší a bezprostřední kontakt s občany. Ve volbách došlo v nich k podstatné obměně funkcionářů. Pro mnohé z nich je zvolení za poslance teprve vstupem do praktické politiky. Bylo by velkým prohřeškem, kdybychom jim nepomohli, aby zkušenosti co nejrychleji získávali. Chceme tomu napomoci i my prostřednictvím a ve spolupráci s národními vládami.

Volební programy národních výborů budou náročné na prostředky i organizátorské úsilí a na dobrovolnou práci občanů. Uskutečnění většiny těchto záměrů závisí na místních orgánech a nejširší účasti lidí. Považujeme však za nutné upozornit, že celkový rozsah prostředků, které máme k dispozici, je dán národohospodářským plánem a nelze ho překračovat. Další prostředky, které jsou požadovány ve volebních programech navíc, je možné získat jen tvorbou nových zdrojů, odkrýváním a využíváním vlastních rezerv v místě i v celém národním hospodářství.

V posledním období jsme v celostátním měřítku sjednotili působnost národních výborů, prohloubili zásady demokratického centralismu v jejich činnosti a upevnili jejich organizační strukturu.

Ve smyslu direktiv XIV. sjezdu stojí před námi úkol v úzké spolupráci s národními orgány i národními výbory všestranně, do hloubky posoudit postavení a úlohu národních výborů všech stupňů v nadcházející etapě rozvoje socialistické společnosti. Jde nám o zvyšování jejich vlivu na komplexní rozvoj územních celků, o optimální uspořádání jejich vztahů k centrálnímu řízení a zvýšení úrovně řídící práce v oblastech, které jsou národním výborům vlastní, a zvláště o prozkoumání možností dalšího rozšiřování účasti občanů na správě státu.

Vláda ve své činnosti chce stále úžeji spolupracovat s orgány Národní fronty a jednotlivými společenskými organizacemi. Jsme vedeni snahou, abychom těsnou spoluprací uváděli v soulad dílčí a celospolečenské zájmy.

V příštím roce se budou konat sjezdy Revolučního odborového hnutí, jednotných zemědělských družstev, Socialistického svazu mládeže a dalších společenských organizací. Chceme poskytovat plnou podporu jejich přípravě a chceme využít ve své práci jejich výsledků a podnětů.

Za neoddělitelnou součást socialistické demokracie považujeme rovněž ochranu oprávněných zájmů občanů, jejich práv a svobod a celkové posilování právních jistot.

Budeme i nadále vyvíjet úsilí, aby byla přísně zachována socialistická zákonnost, dodržován náš právní řád, socialistická disciplína, aby byly důsledně plněny všechny povinnosti vyplývající ze zákonů, aby se zvýšila účinnost právních prostředků v boji proti nekázni na všech úsecích společenského života.

V tomto směru se vláda bude opírat o práci nově vytvářených orgánů lidové kontroly a bude také vyžadovat zpřísnění a prohloubení vnitřní kontroly ve státních orgánech a hospodářských organizacích podle zásady, že ten, kdo řídí, též kontroluje, a že nese plnou odpovědnost za svá rozhodnutí.

V práci kontrolních orgánů musíme důsledněji vyžadovat větší přísnost, adresnost a konkrétnost v závěrech, aby byla přesně posouzena míra zásluh či zavinění u odpovědných pracovníků.

Pozitivně je možno ocenit, že Sbor národní bezpečnosti, orgány prokuratury a soudů dobře zvládají úkoly při upevňování socialistické zákonnosti. Vycházejíce z "Poučení z krizového vývoje", musí však nadále svou práci zdokonalovat a chránit společnost jak proti možným pokusům zbytků vnitřní reakce o vyvolávání neklidu, tak i proti nepřátelským vlivům ze zahraničí.

Nemůžeme být ještě spokojeni s úrovní ochrany společnosti před pachateli trestných činů, zvláště recidivistů, a před těmi, kdo mají snahu obohacovat se na úkor společnosti, narušovat spokojený život a socialistické soužití občanů. Vláda již uložila příslušným orgánům, aby v součinnosti s hospodářskými organizacemi učinily opatření ke zvýšení ochrany socialistického majetku před jeho rozkrádáním, poškozováním a ohrožováním. Budeme trvat na tom, aby se vyvozovaly kádrové a jiné důsledky proti těm, kdo zaviní hospodářské ztráty. Dnešní zákony umožňují lépe než je tomu dosud v praxi, chránit zájmy společnosti i jednotlivců. Přesto připravujeme dílčí úpravy příslušných předpisů, směřující ke zvýšení ochrany zájmu společnosti a zjednodušení trestního řízení.

Charakter společenských a mezilidských vztahů v rámci společnosti umožňuje, aby v práci nejen orgánů trestního řízení, ale všech řídících článků a celé společenské struktury zaujalo daleko významnější místo než dosud celkové preventivní působení, vytváření podmínek pro předcházení trestné činnosti.

Soudružky a soudruzi poslanci, v souladu s usnesením XIV. sjezdu KSČ jsme se v úzké spolupráci s národními orgány zabývali zásadními a koncepčními otázkami péče omladou generaci, školství a kulturu - otázkami výchovy socialistického člověka. Chceme tak postupovat i nadále. Uvažujeme o řešení všestranné péče o mládež, včetně jejího institucionálního zajištění. Budeme i nadále podporovat Socialistický svaz mládeže a Pionýrskou organizaci a jejich mnohostrannou činnost mezi mladými lidmi.

Ve školství budeme nadále usilovat o zkvalitňování výchovy a výuky na důsledně socialistických principech. Proto budeme podporovat modernizaci vnitřního života školy, jejího obsahu metod a forem, aby současná výchovně vyučovací praxe držela krok s progresívními cíli komunistické výchovy a vzdělání mládeže. Nezapomínáme ani na nutnost zdokonalovat organizaci školské soustavy jako celku, aby pracovala efektivněji, aby lépe uspokojovala požadavky společnosti a aby současně umožňovala co největšímu poctu mládeže dosáhnout plného středoškolského a vysokoškolského vzdělání, a to nejen prostřednictvím gymnasií a středních odborných škol, ale i přes učňovské školství. Toto řešení považujeme za významný krok k dalšímu prohlubování demokratického charakteru našeho školství.

I v oblasti kultury budeme v součinnosti s národními vládami vytvářet podmínky pro její další úspěšný rozvoj na socialistických principech.

Chceme proto podporovat tvorbu a šíření takových uměleckých děl, která navazují na pokrokové tradice naší kultury a umění, odpovídají třídním zájmům naší společnosti, pomáhají formovat ušlechtilé vlastnosti nového socialistického člověka.

V zájmu toho, aby kulturní oblast mohla lépe plnit své kulturně společenské úkoly a zvýšila se účinnost boje proti maloměšťáckému nevkusu a kulturnímu braku, přezkoumáme a upravíme ekonomické nástroje tvorby a šíření kulturních hodnot.

Na rozvoj kultury a na její masové šíření věnujeme značné prostředky. Soustřeďujeme je na takové klíčové otázky, jako je výstavba a činnost televize a rozhlasu. Pro rozšíření druhého televizního programu a pro zahájení barevného vysílání se budují v Praze a v Bratislavě velkými náklady moderní studia. Chceme také pokračovat ve výstavbě televizních i rozhlasových vysílačů, aby jejich sít lépe pokrývala celé území našeho státu signály různých programů s vysokou kvalitou.

Uskutečňování úkolů se ani v kulturní oblasti neobejde bez účinné pomoci pracujících, jejich iniciativy a aktivity, bez účelného sdružování hmotných prostředků státu, národních výborů i společenských organizací.

Velkou pozornost i nadále chceme poskytnout rozvoji masové tělovýchovy, sportu, turistiky a rekreace, protože jsou důležité pro rozvoj tělesné zdatnosti a umožňují vhodně využívat volného času. Počítá se s výstavbou nových zařízení, ale nesmíme zapomínat ani na lepší využívání zařízení dosavadních. Budeme také dále zlepšovat podmínky pro zvýšení úrovně vrcholového sportu a státní sportovní reprezentace.

Významným příspěvkem k upevnění čs. státu, k dosažení vyššího stupně jednoty obou našich národů se stalo federativní uspořádání naší republiky, vycházející z leninských zásad řešení národnostní otázky. Krátké období existence nového státoprávního uspořádání prokázalo, že jde o životaschopnou formu spolužití Čechů a Slováků i ostatních národností v jednotném státě. V naší příští práci budeme mít na zřeteli, že pevnost naší jednoty by oslabovalo jak nedocenění, tak i přeceňování národních specifik ve vztahu k zájmům celku.

Osvědčuje se úzká spolupráce federální vlády s národními vládami, daří se postupně nalézat vhodné formy jejich jednotného působení. Jednou z cest, která umožňuje účinně řešit sporné otázky, je i členství předsedů národních vlád ve vládě federální.

Víme ovšem, že vnitřní možnosti federace čekají ještě v mnohém na plné využití. Proto povazujeme i nadále za důležité dobře si osvojovat a zvládat fungování mechanismu federace tak, aby všechny jeho články pracovaly v souladu a bez poruch.

Aniž podceňujeme organizační formy a institucionální uspořádání, klademe hlavní důraz na obsah a správnost řešení věcných otázek, na to, aby byly vytvářeny rovné podmínky pro život a práci obou národů.

V souladu se závěry XIV. sjezdu strany usilujeme, aby se ještě více než dosud využívala a posilovala integrační funkce federace hlavně v ekonomice, abychom se všichni naučili myslet a přistupovat k problémům z pozic jednotného státu dvou bratrských národů.

V této souvislosti považuji za důležité se zmínit o základních záměrech vlády ke státnímu aparátu. Vzhledem k náročným úkolům, které máme splnit, je nutné pronikavě zlepšovat jeho práci. Proto budeme usilovat o modernizaci a racionalizaci státní správy, o to, aby státní aparát byl levný a jeho práce maximálně účinná. Nemůžeme a nebudeme v něm trpět jakékoliv projevy byrokratismu a formalismu, ani případné tendence k jeho nadřazování nad volené orgány. Zkušenosti posledních let ukazují, že bude nutné zvýšit důraz nejen na odbornou, ale i na politickou přípravu pracovníků aparátu státní správy. Jedině takový aparát si může vybudovat a upevnit náležitou autoritu, kterou k výkonu svých funkcí nezbytně potřebuje.

Soudružky a soudruzi poslanci, k tomu, abychom mohli dosáhnout předpokládaných cílů rozvoje naší socialistické společnosti, potřebujeme, aby i mezinárodně politické klima bylo co nejklidnější, aby byl na světě mír. Vycházejíce ze současného poměru třídních sil ve světě, spatřujeme proto hlavní smysl naší zahraniční politiky ve zvyšování aktivního podílu Československa na posilování jednoty socialistických zemí, v podpoře pokrokových a revolučních hnutí a v upevňování světového míru.

Za rozhodující v tomto směru považujeme spojenectví se Sovětským svazem v duchu Smlouvy o přátelství, spolupráci a vzájemné pomoci uzavřené v loňském roce. Historické zkušenosti potvrzují, že toto spojenectví je hlavní zárukou našeho socialistického vývoje, naší samostatnosti a bezpečnosti.

Ze stejných principů vycházejí i naše vztahy k ostatním bratrským socialistickým zemím, s nimiž nás spojují totožné zájmy jak v rozvoji společenského zřízení, tak při zajišťování společné obrany. Stranická a vládní jednání, která byla vedena v minulém období s představiteli bratrských stran a vlád NDR, Polské lidové republiky, Bulharska a Maďarska položila dobré základy k prohlubování široké spolupráce mezi našimi zeměmi.

Současný mezinárodně politický vývoj je významným způsobem ovlivňován mírovým programem Sovětského svazu a iniciativou sovětské zahraniční politiky, směřující k řešení nejpalčivějších mezinárodních problémů. Je v našem vlastním zájmu, abychom i nadále aktivně přispívali k prosazování této iniciativy a celého mírového programu.

Naše bezprostřední pozornost se soustřeďuje na Evropu, kde vytvoření účinného systému bezpečnosti a spolupráce by mělo dalekosáhlý význam nejen pro evropské národy, ale v podstatné míře by pozitivně ovlivnilo i situaci v ostatních částech světa. Dosavadní cílevědomá činnost socialistických zemí v čele se Sovětským svazem spolu s úsilím některých dalších států pomohly již zlepšit celkové ovzduší a přispěly k růstu důvěry ve vztazích mezi evropskými státy s různým společenským zřízením. Důležitým krokem na této cestě jsou smlouvy uzavřené mezi SSSR a NSR a mezi PLR a NSR, čtyřstranná dohoda o západním Berlíně i parafované dohody mezi NDR na jedné straně a NSR a západoberlínským senátem na straně druhé. Věříme, že uzavřené smlouvy budou brzy ratifikovány Spolkovým sněmem a že západní velmoci nebudou klást překážky uvedené čtyřstranné dohody v život.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP