Pátek 17. prosince 1971

Základním politickým hlediskem, které musíme mít při přípravě a přijímání každého zákonodárného aktu i všech našich rozhodnutí na zřeteli, je hledisko posilování vedoucí úlohy dělnické třídy a jejího předního oddílu Komunistické strany Československa jako hlavní garance úspěšného rozvoje socialismu.

Z obsahu a smyslu každého zákona musí jasně vyplývat, že náš stát a jeho právní řád je nástrojem moci dělnické třídy a všech pracujících, že je jejich prostředkem v zápase o moderní socialistickou společnost.

Dalším stěžejním hlediskem v zákonodárné činnosti je upevňování státní jednoty, socialistických vztahů spolupráce a bratrské pomoci mezi našimi národy a národnostmi v duchu proletářského internacionalismu. Nová idea naší socialistické státnosti, čs. federace, se během své tříleté existence ukázala jako významný faktor rozvoje socialistické státnosti spočívající na zdravých třídních a internacionálních základech, na marxisticko-leninském pojetí národnostní otázky, v němž principy rovnoprávnosti národů, spolupráce a především třídní solidarity jsou nezaměnitelnými atributy federativního socialistického státu. Bude tedy především věcí politické odpovědnosti Federálního shromáždění, aby právě v zákonodárné oblasti tato idea a tyto principy byly neustále upevňovány a rozvíjeny.

Třetím základním hlediskem při tvorbě zákonů je neustálé zvyšování účasti pracujících na řízení a správě státu. Jde o to, aby v každém zákoně bylo takové hledisko respektováno, aby se již na přípravě nejdůležitějších zákonů podílela kolektivní zkušenost a moudrost lidí, zastupitelských sborů i Národní fronty, prostě všech, kteří k danému problému mají co říci.

My nemáme důvod zakrývat, že zákony socialistického státu jsou zákony třídními, že slouží historickému, revolučnímu poslání dělnické třídy, aby po porážce buržoazie vytvořila nový společenský řád, řád spravedlivější nejen sociálně, ale dokonalejší ve smyslu materiálním, duchovním i morálním, vysoce převyšujícím všechny dosavadní společenské řády.

Konečně také zákony každého buržoazního státu jsou zákony třídní, ačkoli to vládnoucí buržoazní třída všemožně zakrývá snažíc se vzbudit zdání, jako by buržoazní stát a jeho akty byly něco nadtřídního, něco, co je jednou provždy dáno. Jde o to, abychom právě třídní charakter zákonů, jejich zcela rozdílnou funkci v socialistickém a kapitalistickém světě objasňovali našim lidem, učili je vážit si našich zákonů, pracovat a žít v duchu jejich zásad.

Domnívám se, že po zkušenostech z dosavadní práce výborů našich sněmoven nastává nyní v legislativní činnosti Federálního shromáždění, pokud jde o tvorbu i kontrolu zákonů, nová situace. Zatímco jsme dosud orientovali naši práci, a tím i tvorbu zákonů, na zápas s pravicovými a kontrarevolučními silami, napomáhali novému vedení naší strany při všestranné konsolidaci naší země a posílení socialistického charakteru společnosti, což si přirozeně vynutilo řadu mimořádných opatření, nastupujeme nyní k tvůrčí, systematické práci. To nám umožní, abychom zejména při tvorbě nových zákonných norem pracovali ve vládě i Federálním shromáždění s mnohem vyšší kvalitou, dlouhodobější přípravou, abychom mohli dobře posoudit, jak se dosavadní zákony osvědčují či neosvědčují, jak jsou využívány v praxi a ovlivňují formování socialistických vztahů.

Naší snahou v této nové etapě musí být docílení stability našeho právního řádu, zvýšení autority přijatých zákonů, naše energické úsilí o jejich uplatňování v každodenním životě.

Myslíme také, že bude jen ku prospěchu věci, jestliže budeme v legislativní činnosti více využívat zkušeností parlamentů socialistických zemí, např. Nejvyššího sovětu Sovětského svazu, kde se již ustálila praxe cílevědomé dlouhodobé přípravy zákonů, zejména široká účast pracovníků vědy a praxe při přípravě návrhů závažných zákonných osnov. Čím dříve vymýtíme z naší legislativní praxe prvky nahodilosti a improvizace, tím lépe pro náš socialistický právní řád, pro stabilní právní život celé naší společnosti,

V úsilí o dodržování socialistické zákonnosti a v právní výchově patří významná úloha našim národním výborům. Národní výbory, jak nás přesvědčuje každodenní praxe, mají nejblíže k občanům, mohou nejlépe poznávat prostředí, v němž lidé žijí, mohou je získávat pro aktivní veřejnou činnost. Na druhé straně mají možnosti i určité prostředky, zasáhnout včas tam, kde hrozí porucha či nebezpečí protispolečenské činnosti. V žádném případě nemohou nečinně přihlížet, jak se jednotlivci obohacují na úkor celku, jak okrádají či jinak poškozují občany či celou naši společnost, jak se neodpovědně překračují zákonné předpisy. Zkušenosti nám ostatně zřetelně dokládají, že lidé plně podporují přísný kurs proti korupci, šmelině a podobným parazitním jevům, hluboce protikladným ušlechtilým ideám a cílům socialismu.

Pravda, nejednou slyšíme ze strany národních, výborů i jiných orgánů, že jejich pravomoc v těchto směrech je malá, že nemají dost účinné prostředky a často se dožadují vydání nějakých "spásonosných" zákonů či se aspoň dovolávají kompetence vyšších orgánů. Ano, nepochybně v některých směrech bude nutné posílit mocensko správní kompetence národních výborů, odstranit mezery v našem právním řádu. Avšak nelze souhlasit s tím, že i při stávající úpravě postavení národních výborů by měly zůstat nečinné. To přece není jenom věc právního předpisu, tím méně je zde namístě nějaký fetišismus zákonů, představa, že samy zákony či nařízení vyřeší problémy za nás.

Dovolte mi v té souvislosti malou poznámku, soudružky a soudruzi. My jsme v minulých dnech, ještě před volbami a zejména po volbách, organizovali porady s řadou funkcionářů národních výborů i služeb. Předmětem těchto vzájemných jednání bylo, abychom se poradili, jak zvýšit politickou a organizátorskou úlohu národních výborů v celém našem společenském a veřejném životě, jak docílit, aby zvýšily svůj kontakt s občany, aby rozvíjely především politickou a výchovnou práci mezi mladou generací a vůbec mezi svými voliči. Když byla řeč o službách, někteří nám říkali: Vy byste tam nahoře měli vydat celou řadu nových zákonů, hlavně nějaké účinné zákony. Ptáme se: Jaké? - No, hlavně byste měli vydat takové zákony, které postihují protispolečenské jevy, např. fušérství. Ukazovali nám, jak se fušérství v poslední době rozmáhá. Je to skutečně povážlivý zjev. Jeden vedoucí komunálních podniků nám dokonce říkal: U nás fušérství je na pořadu dne, naši zaměstnanci, ať jsou to čalouníci, ať jsou to holiči, ať jsou to zedníci především se věnují této stránce své práce a až na druhém místě je jejich práce v podniku, v závodě. Dokonce jeden říkal, že jediný úsek u něho, který nefušuje, je pohřební služba. To je jediný úsek, kde se nerozmáhá fušérství. Uváděli spoustu příkladů, které ukazují, že se budeme muset vážně touto činností zabývat, poněvadž ona nemá pouze hospodářské dopady. Ona má vážné morální dopady. Tito lidé přirozeně berou často prostředky ze státních fondů, z podnikových fondů, materiál, pracovní prostředky, ale nejen to. To je často právě podhoubí té chybné morálky, to je podhoubí různého maloměšťáckého způsobu života, skepse, nevíry, protisocialistických nálad apod. Jedno s druhým souvisí. Říkáme soudruhům: Dobře, tak jste pro nové normy, ale jak využíváte dosavadních zákonů a předpisů? Nemáme jich málo. Říkají: To zatím neorganizujeme, čekáme na ty nové, na ty účinnější.

To jen dokazuje, že někdy u našich soudruhů vzniká mylná představa, a snaha místo využívání stávajících zákonů, které máme k dispozici, žádat nové a nové - prostě snaha obejít to, co už je dáno, čekat pasívně, co přijde nového.

Dáte mi jistě za pravdu a zkušenosti z přípravy všeobecných voleb to názorně potvrzují, že naši občané mají živý zájem o veřejné záležitosti, a že se chtějí pro socialismus angažovat, naše strana, náš socialistický stát, mají plný zájem na rozvíjení účasti lidu v řízení státu, národního hospodářství a všech společenských procesů. To není proklamace, to je doslova životní otázka vývoje socialistické společnosti. Zapojování pracujících do řízení a správy státu je zdrojem síly socialistické státní moci, je hlavní cestou rozvoje socialistické demokracie.

Proto naší povinností jako poslanců nejvyššího zákonodárného sboru je na každém kroku, při každé příležitosti, dbát o uplatňování tohoto stěžejního principu socialistické výstavby.

Především poslanci zastupitelských sborů, od Federálního shromáždění až po místní národní výbory musí soustavně informovat své voliče a občany o nejdůležitějších otázkách státní politiky, rozvoje obcí a měst a získávat je pro spolupráci na řešení a plnění těchto úkolů. K tomu musíme využívat všechny dosavadní osvědčené formy aktivního zapojování občanů do řízení a správy státu, ať už jde o aktivy, komise, občanské výbory, sbory pro občanské záležitosti, veřejná zasedání, či o soutěžení národních výborů.

Avšak zároveň musíme cílevědomě hledat nové cesty, jak zapojovat nejširší vrstvy našeho lidu do veřejného dění. Jsou takové možnosti? Ano, jsou. Jsou například v dosud málo rozvinutých vztazích mezi kolektivy pracujících na závodech a národními výbory, jsou v přímé spolupráci mezi jednotlivými společenskými organizacemi Národní fronty, zejména Revolučním odborovým hnutím, Socialistickým svazem mládeže, Československým svazem žen a zastupitelskými sbory, nevyjímaje ani naše Federální shromáždění.

Ve volbách jsme získali velký kredit důvěry našich občanů a s ním chceme dobře hospodařit. Chceme ho splatit činy, budeme proto pomáhat národním výborům při realizaci volebních programů, budeme se proto také radit s občany o všech základních otázkách socialistické výstavby, budeme uplatňovat jejich zkušenosti v naší práci a ve spojení s nimi usilovat o nejlepší výsledky v realizaci závěrů XIV. sjezdu Komunistické strany Československa. /Potlesk./

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Vedrovi. Hovořit bude poslanec Polák, připraví se poslanec Mařík.

Poslanec J. Polák: Vážený súdruh prezident, vážené Federálne zhromaždenie, súdružky poslankyne a súdruhovia poslanci, programové vyhlásenie vlády Československej socialistickej republiky, ktoré dnes tu, na tejto pôde odznelo, je komplexným programom činnosti vlády pre budúce obdobie. Tento program vychádza dôsledne zo záverov XIV. zjazdu Komunistickej strany Československa, zo schválených úloh piateho päťročného plánu rozvoj a nášho národného hospodárstva i z volebných programov Národného frontu, v ktorých boli tieto úlohy na širšej základni rozpracované a obohatené o úlohy, ktoré si náš pracujúci ľud uložil sám, z vlastnej iniciatívy, aby v maximálnej miere prispel k ďalšiemu rozvoju svojej socialistickej vlasti.

Tieto úlohy boli v predvolebnom období na programe verejných stretnutí s voličmi, pri návštevách agitačných dvojíc v rodinách podrobne prerokované a zo všetkých strán posúdené. Naši občania ich prijímali s dôverou a ochotou, angažovali sa za ich splnenie. Tieto úlohy sa stali pre nich a pre nás všetkých synonymom socializmu a jeho ďalšej výstavby v našej vlasti. Dôkazom toho je aj volebný akt, pri ktorom im absolútna väčšina našich národov a národností vyslovila svoje jednoznačné áno.

Vyhlásenie vlády Československej socialistickej republiky, ktoré predniesol jej predseda dr. Lubomír Štrougal, je komplexným programom ďalšej výstavby socializmu v oboch našich národných republikách i v celej našej federatívne usporiadanej, ale nerozborne jednotnej Československej socialistickej republike. Sú to náročné, ale aj nádejné úlohy s ďalekosiahlym vnútropolitickým i zahraničnopolitickým dosahom. Adekvátne tomu sú aj opatrenia vlády, ťažiská jej činnosti, metódy, ktorými chce a bude ich plnenie zabezpečovať.

Voliči, ktorí nám v nedávnych voľbách dali svoju dôveru, vyslovili už s týmito úlohami súhlas - na predvolebných zhromaždeniach i pri samotnom volebnom akte. V duchu týchto úloh, v duchu socializmu odovzdali svoj hlas kandidátom Národného frontu, ktorými sme boli aj my. Som preto vnútorne hlboko presvedčený, že konám aj v ich mene a v ich záujme, ak s predneseným vládnym programom vyslovujem jednoznačný súhlas v mene svojom i v mene ostatných poslancov Strany slovenskej obrody vo Federálnom zhromaždení a z poverenia jej predsedníctva aj v mene celej Strany slovenskej obrody.

Prednesený vládny program je programom pre štrnásť miliónov našich občanov. Ich aktívna účasť na ňom je podmienkou jeho splnenia. Preto nikto nesmie zostať bokom. Ide o najvlastnejšie záujmy každého z nás a tomu musíme dať výraz v angažovanej, nadšenej a činorodej práci. Pri plnení týchto veľkých a náročných úloh nebudeme sami, bude po našom boku verne stáť - ako vždy doteraz - náš veľký priateľ a spojenec Sovietsky zväz i celý tábor socializmu. No v prvom rade my, prácou svojich rúk a svojho umu budeme musieť rozhodnúť o svojich úspechoch, o svojej budúcnosti.

K takejto praví chce vláda, ako vyplýva z jej dnešného vyhlásenia, v úzkej spolupráci so zastupiteľskými orgánmi nášho ľudu vytvárať optimálne podmienky.

Prvou z nich nesporne je sústavné upevňovanie nášho socialistického štátu, jeho bezpečnosti a obranyschopnosti, ako aj ostatných jeho funkcií, najmä funkcie politickej, hospodársko-organizátorskej a kultúrno-výchovnej. Vychádzajúc z pozitívneho ocenenia federatívneho usporiadania nášho štátu, ktoré tvorí pevný triedny a internacionálny základ bratského spolužitia Čechov a Slovákov a všetkých národností žijúcich na území našej vlasti, musíme aj naďalej venovať veľkú pozornosť zdokonaľovaniu funkcie mechanizmu federácie a upevňovaniu väzieb medzi federálnymi a národnými orgánmi v záujme nás všetkých.

Druhou, nie menej dôležitou podmienkou je zabezpečenie našej socialistickej vlasti pred útekom, znepokojovaním alebo ohrozením zvonka. Tomu slúžila a aj naďalej bude slúžiť dôsledná orientácia našej zahraničnej politiky na bratský Sovietsky zväz, na spoločenstvo socialistických štátov, s ktorými spolu sme pevnou súčasťou Varšavskej zmluvy a na poli hospodárskom stále užšie spolupracujeme v rámci RVHP. Taká je vôľa nášho ľudu a vláda republiky ju vo svojom vyhlásení plne rešpektuje.

To sú základné piliere, na ktorých spočíva naša prítomnosť i budúcnosť. Pod ich záštitou sa môžeme pokojne venovať mierovej budovateľskej práci, plneniu úloh našej piatej päťročnice, v ktorej sú organicky skĺbené úlohy všetkých odvetví nášho národného hospodárstva, záujmy každého úseku nášho života a všetkých našich občanov. Na tento úsek kladie preto vládne vyhlásenie hlavný dôraz a orientuje naň pozornosť všetkého nášho ľudu.

Cieľom činnosti vlády a celej našej spoločnosti na tomto úseku je, aby sme v súlade so socialistickým štýlom života zabezpečili stále plnšie uspokoj ovanie potrieb obyvateľstva a ďalšie upevnenie jeho životných istôt na základe trvalého rozvoja a zvyšovania efektívnosti spoločenskej výroby.

Napĺňa nás uspokojením, že v nadväznosti na úspechy dosiahnuté v období konsolidácie od apríla 1969 a na pozitívne výsledky plnenia úloh v prvom roku piatej päťročnice chce vláda pokračovať v úsilí o stabilizáciu trhu, o zabezpečenie plynulosti zásobovania, o zlepšenie jeho sortimentu a kvality. V popredí jej úsilia v roku 1972 a v ďalších rokoch bude stáť otázka bytového problému, zlepšovania životného a pracovného prostredia. Na programe dna je zásadné riešenie základných otázok sociálnej politiky, v ktorej sa už aj doteraz urobilo nemálo. V strede pozornosti sú otázky rozvoja služieb, dobudovania uceleného systému zdravotníctva a v neposlednom rade rast reálnych príjmov obyvateľstva. Cieľavedome sa chce vláda venovať aj otázkam kultúry, školstva, rozširovania a prehlbovania vzdelanosti ľudu, v ktorých je, či chceme alebo nechceme, kľúč k ovládnutiu vysokej techniky, k dôslednému uvádzaniu výsledkov vedy do výrobného procesu, k víťazstvu a ovládnutiu vedeckotechnickej revolúcie pre ďalší úspešný rozvoj našej spoločnosti a našej socialistickej vlasti.

Všetko to je správne a potrebné. Je to v súlade so závermi XIV. zjazdu KSČ a s potrebami nášho ľudu. A to nás oprávňuje a zaväzuje vysloviť s vládnym vyhlásením plný a jednoznačný súhlas.

Lenže to všetko sú nielen organizátorsky, ale hlavne finančne veľmi náročné úlohy. Preto si musíme všetci jednoznačne uvedomiť, že realizovať ich možno, ako som už uviedol len na základe trvalého rozvoja a zvyšovania efektívnosti spoločenskej výroby. Alebo krátko a jasne: rozdeľovať budeme môcť len vtedy, keď budeme mat z čoho. Keď vytvoríme potrebné zdroje. Keď dosiahneme prinajmenšom plánovaný národný dôchodok. Keď splníme objem i sortiment výroby, a to ešte kvalitne, efektívne, s maximálnou úsporou živej i zhmotnenej práce. Toto všetko sa musí dostať hlboko do vedomia všetkého nášho ľudu, aby sa mohlo stáť hmotnou silou pri plnení vytýčených cieľov. To je kategorický imperatív nášho dneška i zajtrajška: statočná, dobre organizovaná, vysoko efektívna práca! Cesty k dosiahnutiu tohto cieľa vládne vyhlásenie podrobne rozvádza a my ich plne schvaľujeme a budeme pomáhať uvádzať ich do života.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP