Základním politickým hlediskem, které
musíme mít při přípravě
a přijímání každého zákonodárného
aktu i všech našich rozhodnutí na zřeteli,
je hledisko posilování vedoucí úlohy
dělnické třídy a jejího předního
oddílu Komunistické strany Československa
jako hlavní garance úspěšného
rozvoje socialismu.
Z obsahu a smyslu každého zákona musí
jasně vyplývat, že náš stát
a jeho právní řád je nástrojem
moci dělnické třídy a všech pracujících,
že je jejich prostředkem v zápase o moderní
socialistickou společnost.
Dalším stěžejním hlediskem v zákonodárné
činnosti je upevňování státní
jednoty, socialistických vztahů spolupráce
a bratrské pomoci mezi našimi národy a národnostmi
v duchu proletářského internacionalismu.
Nová idea naší socialistické státnosti,
čs. federace, se během své tříleté
existence ukázala jako významný faktor rozvoje
socialistické státnosti spočívající
na zdravých třídních a internacionálních
základech, na marxisticko-leninském pojetí
národnostní otázky, v němž principy
rovnoprávnosti národů, spolupráce
a především třídní solidarity
jsou nezaměnitelnými atributy federativního
socialistického státu. Bude tedy především
věcí politické odpovědnosti Federálního
shromáždění, aby právě
v zákonodárné oblasti tato idea a tyto principy
byly neustále upevňovány a rozvíjeny.
Třetím základním hlediskem při
tvorbě zákonů je neustálé zvyšování
účasti pracujících na řízení
a správě státu. Jde o to, aby v každém
zákoně bylo takové hledisko respektováno,
aby se již na přípravě nejdůležitějších
zákonů podílela kolektivní zkušenost
a moudrost lidí, zastupitelských sborů i
Národní fronty, prostě všech, kteří
k danému problému mají co říci.
My nemáme důvod zakrývat, že zákony
socialistického státu jsou zákony třídními,
že slouží historickému, revolučnímu
poslání dělnické třídy,
aby po porážce buržoazie vytvořila nový
společenský řád, řád
spravedlivější nejen sociálně,
ale dokonalejší ve smyslu materiálním,
duchovním i morálním, vysoce převyšujícím
všechny dosavadní společenské řády.
Konečně také zákony každého
buržoazního státu jsou zákony třídní,
ačkoli to vládnoucí buržoazní
třída všemožně zakrývá
snažíc se vzbudit zdání, jako by buržoazní
stát a jeho akty byly něco nadtřídního,
něco, co je jednou provždy dáno. Jde o to,
abychom právě třídní charakter
zákonů, jejich zcela rozdílnou funkci v socialistickém
a kapitalistickém světě objasňovali
našim lidem, učili je vážit si našich
zákonů, pracovat a žít v duchu jejich
zásad.
Domnívám se, že po zkušenostech z dosavadní
práce výborů našich sněmoven
nastává nyní v legislativní činnosti
Federálního shromáždění,
pokud jde o tvorbu i kontrolu zákonů, nová
situace. Zatímco jsme dosud orientovali naši práci,
a tím i tvorbu zákonů, na zápas s
pravicovými a kontrarevolučními silami, napomáhali
novému vedení naší strany při
všestranné konsolidaci naší země
a posílení socialistického charakteru společnosti,
což si přirozeně vynutilo řadu mimořádných
opatření, nastupujeme nyní k tvůrčí,
systematické práci. To nám umožní,
abychom zejména při tvorbě nových
zákonných norem pracovali ve vládě
i Federálním shromáždění
s mnohem vyšší kvalitou, dlouhodobější
přípravou, abychom mohli dobře posoudit,
jak se dosavadní zákony osvědčují
či neosvědčují, jak jsou využívány
v praxi a ovlivňují formování socialistických
vztahů.
Naší snahou v této nové etapě
musí být docílení stability našeho
právního řádu, zvýšení
autority přijatých zákonů, naše
energické úsilí o jejich uplatňování
v každodenním životě.
Myslíme také, že bude jen ku prospěchu
věci, jestliže budeme v legislativní činnosti
více využívat zkušeností parlamentů
socialistických zemí, např. Nejvyššího
sovětu Sovětského svazu, kde se již
ustálila praxe cílevědomé dlouhodobé
přípravy zákonů, zejména široká
účast pracovníků vědy a praxe
při přípravě návrhů
závažných zákonných osnov. Čím
dříve vymýtíme z naší
legislativní praxe prvky nahodilosti a improvizace, tím
lépe pro náš socialistický právní
řád, pro stabilní právní život
celé naší společnosti,
V úsilí o dodržování socialistické
zákonnosti a v právní výchově
patří významná úloha našim
národním výborům. Národní
výbory, jak nás přesvědčuje
každodenní praxe, mají nejblíže
k občanům, mohou nejlépe poznávat
prostředí, v němž lidé žijí,
mohou je získávat pro aktivní veřejnou
činnost. Na druhé straně mají možnosti
i určité prostředky, zasáhnout včas
tam, kde hrozí porucha či nebezpečí
protispolečenské činnosti. V žádném
případě nemohou nečinně přihlížet,
jak se jednotlivci obohacují na úkor celku, jak
okrádají či jinak poškozují občany
či celou naši společnost, jak se neodpovědně
překračují zákonné předpisy.
Zkušenosti nám ostatně zřetelně
dokládají, že lidé plně podporují
přísný kurs proti korupci, šmelině
a podobným parazitním jevům, hluboce protikladným
ušlechtilým ideám a cílům socialismu.
Pravda, nejednou slyšíme ze strany národních,
výborů i jiných orgánů, že
jejich pravomoc v těchto směrech je malá,
že nemají dost účinné prostředky
a často se dožadují vydání nějakých
"spásonosných" zákonů či
se aspoň dovolávají kompetence vyšších
orgánů. Ano, nepochybně v některých
směrech bude nutné posílit mocensko správní
kompetence národních výborů, odstranit
mezery v našem právním řádu.
Avšak nelze souhlasit s tím, že i při
stávající úpravě postavení
národních výborů by měly zůstat
nečinné. To přece není jenom věc
právního předpisu, tím méně
je zde namístě nějaký fetišismus
zákonů, představa, že samy zákony
či nařízení vyřeší
problémy za nás.
Dovolte mi v té souvislosti malou poznámku, soudružky
a soudruzi. My jsme v minulých dnech, ještě
před volbami a zejména po volbách, organizovali
porady s řadou funkcionářů národních
výborů i služeb. Předmětem těchto
vzájemných jednání bylo, abychom se
poradili, jak zvýšit politickou a organizátorskou
úlohu národních výborů v celém
našem společenském a veřejném
životě, jak docílit, aby zvýšily
svůj kontakt s občany, aby rozvíjely především
politickou a výchovnou práci mezi mladou generací
a vůbec mezi svými voliči. Když byla
řeč o službách, někteří
nám říkali: Vy byste tam nahoře měli
vydat celou řadu nových zákonů, hlavně
nějaké účinné zákony.
Ptáme se: Jaké? - No, hlavně byste měli
vydat takové zákony, které postihují
protispolečenské jevy, např. fušérství.
Ukazovali nám, jak se fušérství v poslední
době rozmáhá. Je to skutečně
povážlivý zjev. Jeden vedoucí komunálních
podniků nám dokonce říkal: U nás
fušérství je na pořadu dne, naši
zaměstnanci, ať jsou to čalouníci, ať
jsou to holiči, ať jsou to zedníci především
se věnují této stránce své
práce a až na druhém místě je
jejich práce v podniku, v závodě. Dokonce
jeden říkal, že jediný úsek u
něho, který nefušuje, je pohřební
služba. To je jediný úsek, kde se nerozmáhá
fušérství. Uváděli spoustu příkladů,
které ukazují, že se budeme muset vážně
touto činností zabývat, poněvadž
ona nemá pouze hospodářské dopady.
Ona má vážné morální dopady.
Tito lidé přirozeně berou často prostředky
ze státních fondů, z podnikových fondů,
materiál, pracovní prostředky, ale nejen
to. To je často právě podhoubí té
chybné morálky, to je podhoubí různého
maloměšťáckého způsobu života,
skepse, nevíry, protisocialistických nálad
apod. Jedno s druhým souvisí. Říkáme
soudruhům: Dobře, tak jste pro nové normy,
ale jak využíváte dosavadních zákonů
a předpisů? Nemáme jich málo. Říkají:
To zatím neorganizujeme, čekáme na ty nové,
na ty účinnější.
To jen dokazuje, že někdy u našich soudruhů
vzniká mylná představa, a snaha místo
využívání stávajících
zákonů, které máme k dispozici, žádat
nové a nové - prostě snaha obejít
to, co už je dáno, čekat pasívně,
co přijde nového.
Dáte mi jistě za pravdu a zkušenosti z přípravy
všeobecných voleb to názorně potvrzují,
že naši občané mají živý
zájem o veřejné záležitosti,
a že se chtějí pro socialismus angažovat,
naše strana, náš socialistický stát,
mají plný zájem na rozvíjení
účasti lidu v řízení státu,
národního hospodářství a všech
společenských procesů. To není proklamace,
to je doslova životní otázka vývoje
socialistické společnosti. Zapojování
pracujících do řízení a správy
státu je zdrojem síly socialistické státní
moci, je hlavní cestou rozvoje socialistické demokracie.
Proto naší povinností jako poslanců
nejvyššího zákonodárného
sboru je na každém kroku, při každé
příležitosti, dbát o uplatňování
tohoto stěžejního principu socialistické
výstavby.
Především poslanci zastupitelských sborů,
od Federálního shromáždění
až po místní národní výbory
musí soustavně informovat své voliče
a občany o nejdůležitějších
otázkách státní politiky, rozvoje
obcí a měst a získávat je pro spolupráci
na řešení a plnění těchto
úkolů. K tomu musíme využívat
všechny dosavadní osvědčené formy
aktivního zapojování občanů
do řízení a správy státu, ať
už jde o aktivy, komise, občanské výbory,
sbory pro občanské záležitosti, veřejná
zasedání, či o soutěžení
národních výborů.
Avšak zároveň musíme cílevědomě
hledat nové cesty, jak zapojovat nejširší
vrstvy našeho lidu do veřejného dění.
Jsou takové možnosti? Ano, jsou. Jsou například
v dosud málo rozvinutých vztazích mezi kolektivy
pracujících na závodech a národními
výbory, jsou v přímé spolupráci
mezi jednotlivými společenskými organizacemi
Národní fronty, zejména Revolučním
odborovým hnutím, Socialistickým svazem mládeže,
Československým svazem žen a zastupitelskými
sbory, nevyjímaje ani naše Federální
shromáždění.
Ve volbách jsme získali velký kredit důvěry
našich občanů a s ním chceme dobře
hospodařit. Chceme ho splatit činy, budeme proto
pomáhat národním výborům při
realizaci volebních programů, budeme se proto také
radit s občany o všech základních otázkách
socialistické výstavby, budeme uplatňovat
jejich zkušenosti v naší práci a ve spojení
s nimi usilovat o nejlepší výsledky v realizaci
závěrů XIV. sjezdu Komunistické strany
Československa. /Potlesk./
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Vedrovi.
Hovořit bude poslanec Polák, připraví
se poslanec Mařík.
Poslanec J. Polák: Vážený súdruh
prezident, vážené Federálne zhromaždenie,
súdružky poslankyne a súdruhovia poslanci,
programové vyhlásenie vlády Československej
socialistickej republiky, ktoré dnes tu, na tejto pôde
odznelo, je komplexným programom činnosti vlády
pre budúce obdobie. Tento program vychádza dôsledne
zo záverov XIV. zjazdu Komunistickej strany Československa,
zo schválených úloh piateho päťročného
plánu rozvoj a nášho národného
hospodárstva i z volebných programov Národného
frontu, v ktorých boli tieto úlohy na širšej
základni rozpracované a obohatené o úlohy,
ktoré si náš pracujúci ľud uložil
sám, z vlastnej iniciatívy, aby v maximálnej
miere prispel k ďalšiemu rozvoju svojej socialistickej
vlasti.
Tieto úlohy boli v predvolebnom období na programe
verejných stretnutí s voličmi, pri návštevách
agitačných dvojíc v rodinách podrobne
prerokované a zo všetkých strán posúdené.
Naši občania ich prijímali s dôverou
a ochotou, angažovali sa za ich splnenie. Tieto úlohy
sa stali pre nich a pre nás všetkých synonymom
socializmu a jeho ďalšej výstavby v našej
vlasti. Dôkazom toho je aj volebný akt, pri ktorom
im absolútna väčšina našich národov
a národností vyslovila svoje jednoznačné
áno.
Vyhlásenie vlády Československej socialistickej
republiky, ktoré predniesol jej predseda dr. Lubomír
Štrougal, je komplexným programom ďalšej
výstavby socializmu v oboch našich národných
republikách i v celej našej federatívne usporiadanej,
ale nerozborne jednotnej Československej socialistickej
republike. Sú to náročné, ale aj nádejné
úlohy s ďalekosiahlym vnútropolitickým
i zahraničnopolitickým dosahom. Adekvátne
tomu sú aj opatrenia vlády, ťažiská
jej činnosti, metódy, ktorými chce a bude
ich plnenie zabezpečovať.
Voliči, ktorí nám v nedávnych voľbách
dali svoju dôveru, vyslovili už s týmito úlohami
súhlas - na predvolebných zhromaždeniach i
pri samotnom volebnom akte. V duchu týchto úloh,
v duchu socializmu odovzdali svoj hlas kandidátom Národného
frontu, ktorými sme boli aj my. Som preto vnútorne
hlboko presvedčený, že konám aj v ich
mene a v ich záujme, ak s predneseným vládnym
programom vyslovujem jednoznačný súhlas v
mene svojom i v mene ostatných poslancov Strany slovenskej
obrody vo Federálnom zhromaždení a z poverenia
jej predsedníctva aj v mene celej Strany slovenskej obrody.
Prednesený vládny program je programom pre štrnásť
miliónov našich občanov. Ich aktívna
účasť na ňom je podmienkou jeho splnenia.
Preto nikto nesmie zostať bokom. Ide o najvlastnejšie
záujmy každého z nás a tomu musíme
dať výraz v angažovanej, nadšenej a činorodej
práci. Pri plnení týchto veľkých
a náročných úloh nebudeme sami, bude
po našom boku verne stáť - ako vždy doteraz
- náš veľký priateľ a spojenec Sovietsky
zväz i celý tábor socializmu. No v prvom rade
my, prácou svojich rúk a svojho umu budeme musieť
rozhodnúť o svojich úspechoch, o svojej budúcnosti.
K takejto praví chce vláda, ako vyplýva z
jej dnešného vyhlásenia, v úzkej spolupráci
so zastupiteľskými orgánmi nášho
ľudu vytvárať optimálne podmienky.
Prvou z nich nesporne je sústavné upevňovanie
nášho socialistického štátu, jeho
bezpečnosti a obranyschopnosti, ako aj ostatných
jeho funkcií, najmä funkcie politickej, hospodársko-organizátorskej
a kultúrno-výchovnej. Vychádzajúc
z pozitívneho ocenenia federatívneho usporiadania
nášho štátu, ktoré tvorí
pevný triedny a internacionálny základ bratského
spolužitia Čechov a Slovákov a všetkých
národností žijúcich na území
našej vlasti, musíme aj naďalej venovať
veľkú pozornosť zdokonaľovaniu funkcie mechanizmu
federácie a upevňovaniu väzieb medzi federálnymi
a národnými orgánmi v záujme nás
všetkých.
Druhou, nie menej dôležitou podmienkou je zabezpečenie
našej socialistickej vlasti pred útekom, znepokojovaním
alebo ohrozením zvonka. Tomu slúžila a aj naďalej
bude slúžiť dôsledná orientácia
našej zahraničnej politiky na bratský Sovietsky
zväz, na spoločenstvo socialistických štátov,
s ktorými spolu sme pevnou súčasťou
Varšavskej zmluvy a na poli hospodárskom stále
užšie spolupracujeme v rámci RVHP. Taká
je vôľa nášho ľudu a vláda
republiky ju vo svojom vyhlásení plne rešpektuje.
To sú základné piliere, na ktorých
spočíva naša prítomnosť i budúcnosť.
Pod ich záštitou sa môžeme pokojne venovať
mierovej budovateľskej práci, plneniu úloh
našej piatej päťročnice, v ktorej sú
organicky skĺbené úlohy všetkých
odvetví nášho národného hospodárstva,
záujmy každého úseku nášho
života a všetkých našich občanov.
Na tento úsek kladie preto vládne vyhlásenie
hlavný dôraz a orientuje naň pozornosť
všetkého nášho ľudu.
Cieľom činnosti vlády a celej našej spoločnosti
na tomto úseku je, aby sme v súlade so socialistickým
štýlom života zabezpečili stále
plnšie uspokoj ovanie potrieb obyvateľstva a ďalšie
upevnenie jeho životných istôt na základe
trvalého rozvoja a zvyšovania efektívnosti
spoločenskej výroby.
Napĺňa nás uspokojením, že v nadväznosti
na úspechy dosiahnuté v období konsolidácie
od apríla 1969 a na pozitívne výsledky plnenia
úloh v prvom roku piatej päťročnice chce
vláda pokračovať v úsilí o stabilizáciu
trhu, o zabezpečenie plynulosti zásobovania, o zlepšenie
jeho sortimentu a kvality. V popredí jej úsilia
v roku 1972 a v ďalších rokoch bude stáť
otázka bytového problému, zlepšovania
životného a pracovného prostredia. Na programe
dna je zásadné riešenie základných
otázok sociálnej politiky, v ktorej sa už aj
doteraz urobilo nemálo. V strede pozornosti sú otázky
rozvoja služieb, dobudovania uceleného systému
zdravotníctva a v neposlednom rade rast reálnych
príjmov obyvateľstva. Cieľavedome sa chce vláda
venovať aj otázkam kultúry, školstva,
rozširovania a prehlbovania vzdelanosti ľudu, v ktorých
je, či chceme alebo nechceme, kľúč k
ovládnutiu vysokej techniky, k dôslednému
uvádzaniu výsledkov vedy do výrobného
procesu, k víťazstvu a ovládnutiu vedeckotechnickej
revolúcie pre ďalší úspešný
rozvoj našej spoločnosti a našej socialistickej
vlasti.
Všetko to je správne a potrebné. Je to v súlade
so závermi XIV. zjazdu KSČ a s potrebami nášho
ľudu. A to nás oprávňuje a zaväzuje
vysloviť s vládnym vyhlásením plný
a jednoznačný súhlas.
Lenže to všetko sú nielen organizátorsky,
ale hlavne finančne veľmi náročné
úlohy. Preto si musíme všetci jednoznačne
uvedomiť, že realizovať ich možno, ako som
už uviedol len na základe trvalého rozvoja
a zvyšovania efektívnosti spoločenskej výroby.
Alebo krátko a jasne: rozdeľovať budeme môcť
len vtedy, keď budeme mat z čoho. Keď vytvoríme
potrebné zdroje. Keď dosiahneme prinajmenšom
plánovaný národný dôchodok.
Keď splníme objem i sortiment výroby, a to
ešte kvalitne, efektívne, s maximálnou úsporou
živej i zhmotnenej práce. Toto všetko sa musí
dostať hlboko do vedomia všetkého nášho
ľudu, aby sa mohlo stáť hmotnou silou pri plnení
vytýčených cieľov. To je kategorický
imperatív nášho dneška i zajtrajška:
statočná, dobre organizovaná, vysoko efektívna
práca! Cesty k dosiahnutiu tohto cieľa vládne
vyhlásenie podrobne rozvádza a my ich plne schvaľujeme
a budeme pomáhať uvádzať ich do života.