Pátek 17. prosince 1971

Z hlediska politicko-ekonomického je přitom významné, že největší nárůst účelových dotací do státního rozpočtu republik je plánován v oblasti příspěvků na vybrané investiční akce celostátního významu a důležitosti, kde míru jejich zvýšení vyjadřuje index 185,5, resp. 175,6 bodů a dále u příspěvků neinvestičního charakteru na státní programy technického rozvoje, kde jejich zvýšení dosáhne 145,6 v české, resp. 131,6 bodů ve slovenské oblasti.

Ve srovnání s plánovaným tempem růstu výkonů je neméně ekonomicky významné, že vybrané druhy dotací, intervencí cenových a tzv. financování účelového, které v našem národním hospodářství ne vždy plní aktivní úlohu a které svým celkovým objemem představují téměř 3/4 všech účelových dotací, budou mít v rozpočtovaných ukazatelích na příští rok celkově tendenci klesající.

Ve všech uváděných souvislostech lze tedy onu relativně vysokou část výdajů federálního rozpočtu, kterou představují ve státním rozpočtu federace dotace při podílu více než 60 % na celkových výdajích, hodnotit jako výdaje pozitivně se vyvíjející a plnící vytyčené již dříve politickoekonomické záměry.

Jak známo, spolupodílí se státní rozpočet federace významně též na zabezpečování a regulování vnějších hospodářských styků, a to hlavně prostřednictvím systému ekonomických nástrojů zahraničního obchodu, cílově zaměřených ke snižování nákladů na reprodukci cizích měn. Je jistě potěšitelné, že i saldo jejich souhrnného vztahu ke státním rozpočtům bude mít v roce 1972 tendenci výrazně klesající, přičemž lze tento vývoj přičíst jak na vrub strukturálních změn, tak na vrub přehodnocení celého systému, pod jehož vlivem by v roce 1972 mělo zejména dojít k odstranění v minulosti často vytýkaných nadměrných zisků na straně výrobců.

Vážené soudružky a soudružky, v závěrech XIV. sjezdu KSČ bylo zdůrazněno, že je třeba urychlit v našich podmínkách tempo vědeckotechnického pokroku, jako jednoho z rozhodujících činitelů vzestupu socialistického hospodářství. Nejde přitom jen o celkovou orientaci vědecko-výzkumné práce a rychlejší zavádění jejích výsledků do praxe, ale zejména o její koncentraci na rozhodující rozvojové programy a o promítnutí jejího vlivu do národohospodářských plánů a celé řídící činnosti. Významná úloha tím připadá nejen investičním dotacím na rozvoj vědy a techniky, o nichž se již zmínil zpravodaj poslanec Belko, ale i prostředkům rozpočtově zajištěným na výdaje neinvestičního charakteru, které dosáhnou v příštím roce téměř 11 mld Kčs a které spolu s opatřeními na úseku financování směřují hlavně k dosažení vyšší intenzifikace činnosti naší výzkumné a vývojové základny. Tak např. centralizací části vlastních zdrojů do resortního fondu technického rozvoje se státní dotace na řešení úkolů podnikového charakteru sníží, resp. při rozšíření vlastní účasti podnikové sféry na financování státních úkolů její podílová účast vzroste téměř na 1/4. Celkově pak prostředky ze státních rozpočtů poskytované na rozvoj vědy a techniky budou krýt 47 % celkové potřeby, zatímco v létech 1966-70 se pohybovaly od 52-57 %. Vzhledem k této skutečnosti, že současně se podíl výdajů na rozvoj vědy a techniky ve vztahu k užitému národnímu důchodu udrží v roce 1972 na dosavadní výši, lze jistě právem hovořit o tom, že i v této, z hlediska rozpočtu důležité oblasti, dochází, jak rozpočtované ukazatele nám signalizují, k určitému vítanému kvalitativnímu zvratu.

Ve své zprávě pro sněmovnu bych se, vážené soudružky a soudruzi, chtěl dále krátce zmínit o tom, jak je v rozpočtech v souladu se závěry XIV. sjezdu KSČ zalištována společenská spotřeba zvyšující životní úrovně našeho obyvatelstva, neboť jde o otázku, která zajímá mnohé poslance. Na tento druh společenské spotřeby budou v celostátním měřítku, tj. ze státních rozpočtů a rozpočtů národních výborů uvolněny v příštím roce prostředky ve výši 85 mld Kčs, což je proti roku 1971 více o 6,7 %. Část jejich finančního krytí vlastně nepřímo spoluzajišťuje rozpočet federace svými globálními dotacemi do státních rozpočtů republik.

Je třeba především kvitovat s uspokojením, že v oblasti kulturní a sociální bude na tyto neinvestiční potřeby uvolněno v roce 1972 více o 6,7 % prostředků, resp. v oblasti federace o 13,3 % prostředků, přestože samotný národní důchod se má zvýšit zhruba jen o 5 %. Hlavním faktorem ovlivňujícím vývoj v této oblasti jsou přijatá sociální opatření, jichž dosah zvyšuje tempo růstu výdajů na tuto část společenské spotřeby v roce 1972 o 7,9 %, resp. asi na 48 mld Kčs. V oblasti kulturních výdajů dosáhne přírůstek 2,7 % a výdaje 2,6 mld Kčs. Zvýšené neinvestiční výdaje na oblast školství o 5 %, resp. nominelně na 14,3 mld Kčs mají zabezpečit řadu nových nebo zvýšených úkolů, a to zvláště ve spojení s modernizací výuky, úpravou stipendií a vybavením a údržbou škol. Relativně nejvýraznější růst v odvětví společenské spotřeby však vykazují výdaje na zdravotnictví, a to celostátně o 8,3 %. Pomocí 12,9 mld Kčs mají být jimi zabezpečeny potřeby dalšího zlepšení zdravotní péče, zvláště v lůžkové kapacitě, posílení ambulantních služeb, zvýšení počtu lékařů a zavedení moderních léčebných metod a léčiv.

Významná úloha připadne v rozpočtech výdajů částce téměř 17 mld Kčs uvolňovaných na bytové hospodářství, a to jak v oblasti výstavby, tak i údržby bytového fondu, které svou výší přesvědčují o tom, že je urychlenému řešení problémů této oblasti věnována v rozpočtech skutečně velká pozornost. Plánované zvýšení investičních výdajů této oblasti o 21 % a výdajů neinvestičních o 3,6 % a podstatné zvýšení prostředků k zajištění většího objemu oprav bytového fondu musíme současně považovat za odpovídající daným finančním a kapacitním možnostem. Bylo by si však přitom jen přát, aby s růstem výroby a oprav nám nerostly též ceny výkonů v této oblasti, a tak aby bylo možno za prostředky určené pro bytovou výstavbu realizovat celý plánovaný v ní hmotný objem prací a výkonu.

Ve své zprávě bych se chtěl ještě zmínit o vývoji neinvestičních výdajů na státní správu, neboť zpravidla jsou tyto výdaje předmětem velké pozornosti našich občanů. Kromě vlivu vládou schválených organizačních změn, příp. nových úkolů a nárůstu mezd by se tyto výdaje neměly v průběhu páté pětiletky podle jejího usnesení z roku 1970 zvyšovat. V návrhu rozpočtu se výdaje na státní správu oproti rozpočtovému projektu snižují celkově o více než 22 mil. Kčs, z toho pak na úrovni federace o téměř 12 mil. Kčs. Rozpočtovanými částkami budou přitom pokryty i některé úkoly, s nimiž ve zmíněném projektu nemohlo být ještě počítáno. Mzdové prostředky pak nepřekračují meze v něm vytyčené a obsahují již rezervy potřebné na pokrytí změn systemizačních ukazatelů v průběhu roku 1972.

Závěrem mně, vážené soudružky a soudruzi poslanci, dovolte, abych návrh státního rozpočtu čs. federace ve světle jeho celkové koncepce a stanovených mu funkcí, jakož i v jeho vztazích zhodnotil jako cílevědomě pojatý nástroj finanční politiky, který chce působit k dalšímu kvalitativnímu prohloubení finančních procesů v celém našem národním hospodářství a k aktivnímu ovlivňování hospodárného plnění hmotných i nehmotných úkolů a potřeb státního plánu v roce 1972.

V souvislosti s úsilím o mobilizaci všech dostupných finančních zdrojů a k jejich soustavnému posilování bych chtěl proto také uvítat souběžné opatření vlády přijaté k návrhu tohoto rozpočtu, jehož možný dopad pochopitelně není do rozpočtových vztahů promítán a které se týká záměru prověřit v roce 1972 též různé účelové fondy federálních podniků, VHJ a resortů s cílem ověřit, do jaké míry jsou tyto fondy v souladu se stanoveným pořádkem, ale také zda jejich účel a prostředky mají pozitivní vztah k zabezpečení úkolů státního plánu. Bylo by snad vhodné, aby alespoň naše výbory ekonomické se s výsledkem této prověrky mohly v roce 1972 seznámit.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, sestavení návrhu přebytkového a přitom pozitivně působícího návrhu státního rozpočtu federace věnovalo federální ministerstvo financí ve spolupráci s ministerstvy financí republik velkou pozornost a mnoho námahy. Myslím, že za výsledek, kterého dosáhlo a který je zapracován do návrhu rozpočtového zákona, jistě patří právem náš dík.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, obě národní rady vyslovily s návrhem předloženého zákona souhlas. Také výbory Sněmovny národů vyslovily po projednání vládního návrhu zákona o státním rozpočtu čs. federace souhlas s přijetím tohoto zákona.

Jako její společný zpravodaj doporučuji proto Sněmovně národů, aby návrh zákona ve znění uvedeném jako tisk 2, s drobnými legislativně technickými připomínkami, o nichž se zde již zmínil zpravodaj Sněmovny lidu poslanec Belko, schválila. /Potlesk./

I. místopředseda FS ing. J. Marko: Ďakujem poslancovi Křenkovi za prednesenú správu.

Súdružky a súdruhovia poslanci, rozprava o tomto bode programu, do ktorej sa prihlásilo zatiaľ 8 poslancov, začne zajtra ráno o 9. hod.

Oznamujem vám, že o 15 minút po skončení dnešnej spoločnej schôdzky oboch snemovní sa bude konať v tejto miestnosti ustravujúca schôdzka čs. skupiny Medziparlamentnej únie. Schôdzky sa zúčastnia všetci poslanci Federálneho zhromaždenia.

Končím dnešné rokovanie Snemovne ľudu a Snemovne národov.

/Jednání přerušeno v 17.33 hod./

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP