Předseda SL V. David: Děkuji poslanci Plojharovi,
žádám, aby se ujal slova poslanec prof. Axman,
připraví se poslanec Malina.
Poslanec prof. M. Axman: Vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
včera při projednávání vládního
prohlášení zazněly z této tribuny
velmi závažné myšlenky a stanoviska. Mne
jako nově zvoleného předsedu kulturního
výboru Sněmovny lidu zaujaly myšlenky, kde
se mluví o složitých problémech socialistické
výchovy a rozvíjení socialistického
způsobu života, jak to vytyčil XIV. sjezd naší
strany.
V návrhu státního rozpočtu, který
projednáváme, spatřuji právě
ekonomický nástroj ke splnění všech
úkolů vytyčených ve vládním
programu i v usnesení sjezdu.
Volby byly pro všechny oblasti našeho života -
tedy i pro kulturu, školství a osvětu - příležitostí
k bilancování všeho co bylo vykonáno,
ale i k úvahám, co dělat dál. Náš
socialistický stát vynakládá mimo
jiné i značné prostředky na rozvoj
kultury a socialistické vzdělanosti. Čísla
z rozpočtu to nejlépe dokazují. Tak například
neinvestiční výdaje na školství
činí celkem 14,32 mld Kčs a na kulturu 2,6
mld Kčs včetně národních výborů.
Výdaje na kulturní a sociální opatření
financované z federálního rozpočtu
rostou oproti roku 1971 o 9,6 %, převážná
část výdajů v této oblasti
je však ještě soustředěna ve státních
rozpočtech republik a zejména v rozpočtech
národních výborů.
V souvislosti s tím uvedu několik statistických
údajů: v roce 1948 jsme měli např.
60 divadelních scén, v roce 1970 už 83 scény,
tj. přibyly celkem 23 divadelní scény. Od
roku 1945 přibylo 2000 nových kin, 15 státních
hudebních souborů a celé stovky dalších
kulturních a osvětových zařízení
/muzea, galerie, parky kultury a oddechu apod./. Je třeba
se vsak také podívat, jak jsou všechna tato
zařízení využívána a navštěvována.
Tak např. pro srovnání v roce 1937 jsme zaznamenali
5 mil. divadelních diváků, v roce 1970 však
stoupla návštěvnost na 9,5 mil. diváků.
Návštěvnost na koncertech dosahuje 2 mil. diváků,
tj. téměř dvojnásobek počtu
z roku 1953. Počet návštěvníků
galerií stoupl za posledních 17 let ze 650 000 na
2,4 mil.
Až potud uvedené statistické údaje by
se tedy zdály v pořádku, avšak pokud
jde o trendy vývoje, je třeba se nad některými
jevy v této oblasti vážně zamyslet.
Po roce 1960 zaznamenáváme zejména u tradičních
forem umění a zábavy prudký pokles.
Období let 1960-1970 divadlo, film a koncerty vážné
hudby ztrácejí celkem 75 mil. návštěvníků.
Jestliže v roce 1960 návštěvnost divadel
vykazovala 12,8 mil., v roce 1970 už jen 9,5 mil., návštěvnost
v roce 1960 176 mil. a v roce 1970 114,8 mil. Co vsak nejvíce
zaráží je skutečnost, že stagnuje
činnost ochotnických souborů.
Naproti tomu televize, galerie, státní muzea, lidové
knihovny, prodej knih a gramodesek vykazují v posledních
10 letech další vzestup zájmu obyvatelstva
a další rozmach své činnosti.
S uspokojením jsme včera vzali na vědomí,
že vláda bude věnovat velkou pozornost technickému
rozvoji televize a rozhlasu. To je správné. Považujeme
televizi a rozhlas a všechny další sdělovací
prostředky nejen za kulturní zařízení,
ale též za velmi důležité masové
informační prostředky, které mají
obrovský vliv na myšlení, názory a náladu
obyvatelstva.
Je však nutno také sledovat, jak se státními
prostředky, které jsou investovány do kulturních,
osvětových a výchovných zařízení,
hospodaří, jak příslušné
orgány tento vývoj sledují a jak na něj
reagují. Jak jsem již uvedl, ztrácejí
např. kina v celé republice v létech 1960-1970
téměř 50 mil. diváků, avšak
počet kin v tomto období dále stoupá
a jejich počet se nerovnoměrně zvyšuje.
K omezování počtu kin a jejich zkvalitňování
dochází až v II. polovině šedesátých
let. Toto zkvalitňování se ubírá
směrem k zvyšování počtu kin
se širokoúhlou projekcí a k výrobě
barevných a dabovaných filmů.
Má se za to, že tento odklon obyvatelstva od některých
tradičních forem umění, zábavy
a oddechu je zákonitý a že poroste zájem
o nové formy. Pravda je, že zájmy našich
pracujících budou stále diferencovanější
a že tendence spěje k harmoničtějšímu
způsobu života. Ovšem před některými
jevy nelze kapitulovat, zejména pokud jde o pokles zájmu
o klasické formy kultury a zábavy. Vždyť
v SSSR jsme svědky právě opačného
trendu vývoje. To však není důsledek
bombastické reklamy a nadbíhání vkusu
diváka, nýbrž důsledek systematické
a cílevědomé výchovy každého
občana, zejména mládeže.
Budeme tedy muset těmto vývojovým trendům
věnovat větší pozornost a hledat jejich
příčiny a včas předvídat,
aby se mohlo správně reagovat, a to jak výchovně,
tak i politicky a ekonomicky. Nedostatečné předvídání,
opožděné a často nesprávné
reagování na tyto společenské jevy
se projevuje negativně jak v kulturní politice,
tak i v jejích ekonomických důsledcích.
Jsou pak zbytečně vynakládány hmotné
i finanční prostředky na výstavbu
a udržování těchto nejrůznějších
kulturních zařízení. Úsilí
o zajištění hospodářské
rentability těchto zařízení vede často
k nezdravé komercializaci kultury, a to jak neoprávněným
zvyšováním vstupného, tak i - což
je daleko horší - zvyšováním atraktivnosti
nabízených pořadů, podbízení
se kulturně méně náročným
vrstvám publika. Zvláště často
ovlivněným nepřátelskými ideologiemi.
To často vede k nesprávným iluzím
a maloměšťáckým předsudkům
některých vrstev obyvatelstva, zejména mládeže.
Proto s těmito společenskými jevy je třeba
počítat nejen v plánech rozvoje a v rozpočtech
centrálních orgánů, ale zejména
v rozpočtech národních výborů
všech stupňů. Víme všichni, jaká
situace v celé oblasti kultury, školství, osvětových
zařízení a životního prostředí
byla a doposud ještě někde přetrvává.
Neměli bychom si tedy dávat nesplnitelné
úkoly, tak jako bychom se neměli snažit o nějaké
velké skoky v této oblasti a podléhat velikášství.
Po všech minulých ne lehkých, ale trpkých
zkušenostech musíme tím více vycházet
ze závěrů XIV. sjezdu KSČ ke kultuře,
tzn. z reálných splnitelných podmínek,
které mohou naplnit zase jenom reálné, poctivé
a myšlenkově jasné činy.
Ještě několik slov mi dovolte k rozvoji vzdělání
jako nedílné součásti socialistického
způsobu života v etapě nastupující
vědeckotechnické revoluce. Socialismus prokázal
své nepopiratelné přednosti před kapitalismem
i na poli školství a vzdělání.
Prostředky, které vynakládá naše
společnost na rozvoj vzdělanosti a na výchovu
odborníků, jsou mnohokrát vyšší,
než tomu bylo v buržoazní republice. Ve vědeckovýzkumné
a rozvojové základně, která za buržoazní
republiky prakticky neexistovala, pracuje dnes v ČSSR přes
140 000 pracovníků. Naše ekonomika má
k dispozici téměř 365 000 vysokoškoláků
a téměř 1 500 000 středoškoláků.
Na vědecký výzkum a vývoj dáváme
z národního důchodu 3,6 %, čímž
se řadíme k předním státům
světa.
Domnívám se vsak, že k splnění
náročných úkolů našeho
pátého pětiletého plánu v souvislosti
s vědeckotechnickým rozvojem bude třeba podstatných
zásahů do celého systému našeho
školství ve smyslu kvality, tj. za účelem
zvýšení efektivnosti vzdělání.
Mluví se o tom též ve vládním
prohlášení. Hlavním rysem tohoto nového
systému musí být důsledná jednota
výchovy a vzdělání, přičemž
pojem výchovy chápeme jako formování
osobnosti, především jejího vědeckého
světového názoru a socialistické morálky.
Vždyť nám jde o výchovu nového
člověka, socialistického člověka,
vysoce vzdělaného a pro svou práci kvalifikovaného,
který vědomosti nejen získává
a shrnuje, ale který jim dává novou kvalitu
a činí z nich prostředek k dobývání
nových hodnot.
Tuto práci je třeba uskutečňovat bez
vytrhávání, nadřazování
či podceňování vzájemných
společenských souvislostí, ale na základě
skutečného, dialektického, tzn. marxisticko-leninského,
třídního chápání jednoty
kultury, vzdělání a společenského
úsilí a jejich vzájemných podmíněností.
A co je potom nejdůležitější, převádění
do společenské praxe, do konkrétního
života naší socialistické společnosti.
Kulturní výbory s těmito všemi problémy
počítají a zařazují jejich
posouzení do svých plánů.
Návrh vládního zákona o státním
rozpočtu čs. federace na rok 1970 byl v kulturních
výborech Sněmovny lidu a Sněmovny národů
projednán a doporučen Federálnímu
shromáždění ke schválení.
/Potlesk./
Předseda SL V. David: Děkuji poslanci prof.
Axmanovi. Prosím, aby se ujal slova poslanec Malina.
Poslanec J. Malina: Vážené súdružky
poslankyne, vážení súdruhovia poslanci,
predložený návrh rozpočtu ukazuje, že
rozvoj priemyslovej výroby, najmä výroby strojárskej
musí v nasledujúcich rokoch vytvárať
rozhodujúce podmienky pre vzrast národného
dôchodku, pretože len na základe zvýšenia
národného dôchodku môže spoločnosť
použiť aj väčšie prostriedky v oblasti
sociálnej politiky a kryt ďalšie potreby spoločnosti.
Doterajšie výsledky rozvoja národného
hospodárstva od začiatku roku ukazujú, že
sa úlohy tohoročného plánu vcelku
splnia. Je to o to cennejšie, že ide o prvý rok
piatej päťročnice, a teda o nástup do
obdobia, keď bude treba zvládnuť náročné
úlohy. Takéto hodnotenie súčasnej
situácie však ešte neznačí, že
sme už vyriešili všetko. Nezatvárame oči
pred nedostatkami. Rozhodujúce je však to, že
tak v politickom živote, ako aj v rozvoji ekonomiky máme
všetky predpoklady pre ďalší úspešný
rozvoj socialistickej výstavby v našom štáte
a predpoklady pre splnenie úloh piatej päťročnice.
Predložený návrh rozpočtu, ktorého
príjmová stránka spočíva na
plnení úloh štátneho plánu, teda
na zabezpečovaní zdrojov pre štátny
rozpočet, má za dnešnej situácie reálne
predpoklady pre splnenie i jeho druhej stránky, t. j. pre
zabezpečenie uspokojovania potrieb spoločnosti.
Rozpočet vo finančnom vyjadrení zabezpečuje
však aj odčerpanie kúpnej sily od obyvateľstva.
Počíta s tým, že nákupy obyvateľstva
vzrastú viac než o 8 mld. Kčs. Má sa
zvýšiť predaj predovšetkým priemyslového
tovaru, a to takmer o 6 mld. Kčs.
A práve o tomto úseku by som sa chcel zmieniť.
Ak chceme dosiahnuť, aby obyvateľstvo nakúpilo
výrobky v tejto hodnote, musíme mu ponúknuť
také výrobky, ktoré potrebuje, ktoré
sa mu páčia a za ktoré je ochotné
utratiť zarobené peniaze. Vidíme teraz, že
vcelku máme dosť tovaru na trhu, lenže jeho značná
časť je zastaralá, nemoderná alebo nekvalitná
a pri niektorých druhoch je aj prebytok. Ide najmä
o priemyslové výrobky, ktoré musia umožniť
odčerpanie prostriedkov od obyvateľstva; a práve
tieto výrobky musia rozhodnúť o tom, že
aj táto položka štátneho rozpočtu
bude reálne zabezpečená.
Sú určité druhy výrobkov, ktorých
výroba je veľmi výhodná tak pre obyvateľstvo,
ako aj pre štátny rozpočet. Sú to napríklad
osobné automobily, za ktoré je obyvateľstvo
ochotné vydať dosť peňazí, v roku
1972 to má byt 7,3 mld. Kčs. Pritom automobily patria
medzi výrobky, ktoré majú vyššie
daňové zaťaženie, takže pre rast
príjmov štátneho rozpočtu je to veľmi
výhodné.
Uviedol som to len ako príklad, ale takých výrobkov
je celý rad. Odporúčam, aby Federálne
ministerstvo financií a vláda venovali tejto otázke
pozornosť i v oblasti finančnej. Bude potrebné
finančnými opatreniami podporovať rýchly
rast výroby takýchto výrobkov. Výrobcovia
sú totiž na rozpočet viazaní odvodmi.
Niekde sa ukáže, že pre rozpočet bude
výhodnejšie znížiť v týchto
prípadoch i odvody podnikom a získať väčšie
prostriedky do rozpočtu z obratovej dane zvýšeného
objemu hľadaných výrobkov a pritom dodať
hľadané výrobky. Myslím, že v týchto
otázkach sme dali vláde dostatočné
právomoci tak pri schvaľovaní daňových
zákonov, ako aj v rozpočtových pravidlách.
Ďakujem vám za pozornosť. /Potlesk./
Předseda SL V. David: Děkuji poslanci Malinovi.
Žádám, aby se ujal slova poslanec Tichý.
Připraví se poslanec Burger.
Poslanec R. Tichý: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, na předloženém návrhu
státního rozpočtu, stejně tak jako
na celém chodu života u nás lze již markantně
vidět, že se nacházíme v období
politicko-ekonomické zkonsolidovanosti, což konečně
potvrdily i nedávné volby. Návrh nového
státního rozpočtu svými ukazateli
je dokladem všestranného národohospodářského
vzestupu, projevujícího se v mnoha směrech
pozitivními ekonomickými a společenskými
trendy.
Chtěl bych jménem Klubu poslanců Federálního
shromáždění - členů Čs.
strany lidové - zdůraznit naše přesvědčení,
že návrh státního rozpočtu vychází
ze závěrů, které vytyčil XIV.
sjezd KSČ a jež připomínají,
že budeme moci vždy rozdělovat jen z toho, co
si sami dokážeme vytvořit a čím
více zdrojů vytvoříme, tím
více bude možno i v procesu přerozdělování
přes státní rozpočet vydávat
na krytí rostoucích potřeb celé naší
socialistické společnosti, na její další
úspěšný rozvoj.
Dokázal to v praxi vývoj posledních měsíců,
kdy již minulé Federální shromáždění
mohlo schválit zákon o mateřském příspěvku
a zákon o zvýšení důchodů
starodůchodců a některých nízkých
důchodů v sociálním zabezpečení,
se všemi jeho dopady na finanční potřebu.
To nebyla nějaká předvolební záležitost,
ale otázka fundamentálního významu,
neboť šlo o zabezpečení trvalého
zlepšení pro statisíce našich občanů
a občanek, s kterým státní rozpočet
musí počítat a na které pamatuje i
v příštím roce značnými
finančními částkami. Realizace těchto
sociálně ekonomických opatření
znamená nejen zvýšení příjmů
části obyvatelstva, ale klade též velké
požadavky na celou ekonomiku našeho státu.
Skutečnost, že jsme mohli přijmout tato opatření
a zahrnout do návrhu státního rozpočtu
na příští rok, svědčí
o celkově příznivém ekonomickém
vývoj i naší země a o tom, že se
začínají naplňovat myšlenky směrnic
pátého pětiletého plánu, které
hlavně zdůrazňují, že klíčem
ke zvyšování životní úrovně
se musí stát vyšší efektivnost
národního hospodářství.
To, že podle návrhů bude možno dávat
na oblast společenské spotřeby vysoké
částky, ať již na sociální
zabezpečení či na zdravotnictví a
na ostatní společenskou spotřebu a že
- jak ukazuje navrhovaný státní rozpočet
v této sféře se zvýší
výdaje téměř o 8 % - je bezpochybně
výsledkem a také zásluhou zlepšení
výrobní činnosti a úsilí našich
pracujících.
Radostné hlášení o předčasném
splnění úkolů plánu, o překročení
letošních plánovaných úkolů
v dolech, hutích, strojírenství, chemii,
spotřebním průmyslu i stavebnictví
- to jsou jistě ony správné základy,
jež umožňují také dobré
státní hospodaření, neustálý
růst ekonomiky a jež zabezpečují k zlepšování
sociálních podmínek, např. péče
o mladé matky, o důchodce a také o zdraví
nás všech.
Vysoká úroveň této péče
o obyvatelstvo, úroveň našeho zdravotnictví,
starost o občany, kteří jsou již mimo
aktivní věk, a podmínky, které rozpočet
vytváří pro uspokojování dalších
úkolů v této oblasti - to vše nalezne
svůj odraz v růstu životního standardu
a stupni vyspělosti společnosti a možnosti
uspokojování jejich potřeb.
V našem socialistickém státě jsou tyto
záležitosti každodenní starostí
jak státních, tak všelidových orgánů,
národních výborů, společenských
organizací a nejvyšších zastupitelských
sborů. Tato soustavná a všestranná péče
o člověka, o zdravou populaci, o lidi, kteří
jsou na zaslouženém odpočinku, je z hlediska
finančního jejich zabezpečení vtělena,
jak jsme měli možnost se přesvědčit,
do záměrů jednotlivých kapitol státního
rozpočtu našich republik a do ústředních
rozpočtů národních výborů.
Je výrazem obezřetného vedení naší
společnosti a úsilí o správnou realizaci
závěrů XIV. sjezdu KSČ, které
i Čs. strana lidová plně podporuje.
My, poslanci Federálního shromáždění
- členové Čs. strany lidové - jsme
se při studiu předložených dokumentů
přesvědčili, že cílem objektivně
a pozitivně přijatého státního
rozpočtu je skutečné zabezpečení
dalšího rozvoje naší socialistické
společnosti a vyšší úrovně
všech našich obyvatel. Proto budeme pro tento návrh
zákona hlasovat a podpoříme všechno
úsilí vlády a všech článků
řízení o jeho úspěšnou
realizaci, jak po stránce příjmové,
tak i výdajové a výsledkové. Děkuji.
/Potlesk./
Předseda SL V. David: Děkuji poslanci Tichému.
Žádám, aby se ujal slova poslanec Burger. Připraví
se poslanec Prchal.
Poslanec O. Burger: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, projednáváme dnes hospodářský
zákon - zákon o státním rozpočtu
čs. federace na rok 1972 - který nám předložila
ke schválení vláda ČSSR.
Na společném zasedání obou výborů
pro sociální politiku jsme projednali návrh
tohoto zákona podrobně a zejména jsme se
zabývali kapitolou rozpočtu, která se týká
federálního ministerstva práce a sociálních
věcí.
Návrh rozpočtu tohoto ministerstva zabezpečuje
úkoly ve druhém roce páté pětiletky
a vychází z úvahy o celkových možnostech,
tvorbě a užití finančních zdrojů
vytvářených v hospodářství
a vybilancovaných v úhrnném ročním
finančním plánu. Návrh je vypracován
v souladu se zásadami plánovitého řízení
národního hospodářství, jak
jsou odsouhlaseny pro rok 1972.