Naší pozornosti neunikla ani skutečnost, že
v roce 1971 ovlivnily vývoj zisku a celkové rentability
i neplánované výdaje, jako pokuty, penále,
manka a škody, které se zvýšily o více
než 40 %.
Také využívání základních
prostředků nám ukázalo na značné
rezervy ekonomiky. Jestliže koeficient směnnosti klesl
z 1,351 v roce 1970 na 1,343 v roce 1971, a to zejména
v oblasti strojírenské, pak společenská
produktivita práce se v minulém roce opět
větší měrou zvyšovala vlivem rostoucího
vybavení jednotlivých pracovišť základními
výrobními fondy, místo zvýšenou
produkční účinností stávajících
fondů.
Bylo uvedeno, že při lepším využívání
pracovní doby a pracovních prostředků
bychom mohli na dosavadních základních fondech
vytvářet asi o 25 - 30 % větší
národní důchod, uvolnit pracovníky
pro jiné závody a vyrábět více
a pochopitelně i levněji.
Jednou ze zábran dosažení takového cíle
se jeví nedostatečné tempo a nepatrná
míra likvidace již zastaralých, opotřebených
a neefektivních strojů, které zabírají
výrobní plochu, vyžadují relativně
vyšší počet obsluh a údržby
a ovlivňují docilitelnou úroveň produktivity
práce.
Řada rezerv je stále odhalována i v oblasti
výstavby. Např. v roce 1971 bylo povoleno zvýšit
celkem o 20,5 % rozpočtové náklady u 1154
rozestavěných staveb v hodnotě 7,2 mld Kčs.
Takové zvýšení nákladů
bylo přijatelné, pokud souviselo s celkovým
zlepšením parametrů staveb, ale to se týkalo
jen 38 % případů. U dalších 45
% šlo o cenové vlivy a podhodnocení technických
a ekonomických ukazatelů staveb a konečně
z cca 17 % resp. v hodnotě 1,2 mld Kčs, přírůstku
nákladů, rezultovalo z titulu věcných
změn, kterými se parametry sledovaných staveb
vůbec nezlepšily.
Setkali jsme se též s tím, že řada
dotací určených na financování
potřeb investiční výstavby nemohla
být v plném rozsahu čerpána pro nepřipravenost
nebo nedostatky v projektové dokumentaci. Platí
to i pro realizaci plánu bytové výstavby,
který v Praze byl splněn jen na 95,1 % a jako příčina
neplnění uvedeny nedostatky projektové územní
a investorské přípravy, pro které
došlo dokonce i k odpisu plánů projektových
prací v ceně několika mil. Kčs, resp.
v rozsahu až jedné třetiny těchto prací
do ztrát.
Nemálo vlivů na docílené hospodářské
výsledky měl v roce 1971 i rozsah vzniklých
škod a ztrát. Bylo zaznamenáno na téměř
10 tisíc požárů a škoda dosáhla
na půl miliardy Kčs. Závažné
je zejména, že velké požáry zachvátily
významné hospodářské objekty,
jako Silon Planá nad Lužnicí, Svit Gottwaldov
a Duslo Šaľa a že proti roku 1970 bylo zaznamenáno
více o 26 % těchto případů,
resp. více o 87 % škod hmotných. Neměli
bychom také přehlédnout, že v roce 1971
bylo zaznamenáno více než 300 tisíc
pracovních úrazů, a že důsledky
s nimi spojené v podobě absence v práci nebo
léčení, odškodnění a důchody,
nás stály odhadem ne méně než
5 mld Kčs ročně. O jak společensky
i hospodářsky významnou záležitost
přitom jde, podtrhuje patrně i fakt, že inspektoři
práce museli v roce 1971 vyřadit z provozu na 7198
zařízení a zastavit provozy v 333 případech.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
také ve výborech Sněmovny národů
jsme odpovědně posuzovali výsledky v roce
1971 docílené, konstatovali celkově pozitivní
vývoj naší ekonomiky a vážili ty
z jejích průvodních jevů, které
dynamiku tvorby finančních zdrojů oslabují.
Nebyly opomenuty ani problémy metodické a kontrolní,
ani otázka, zda zisk by neměl být závazným
ukazatelem.
V souladu se závěry, k nimž výbory Sněmovny
národů při projednávání
návrhu státního závěrečného
účtu federace za rok 1971 jednoznačně
dospěly, navrhuji jako jejich společný zpravodaj
Sněmovně národů, aby návrh
vlády ČSSR na schválení tohoto účtu
a na použití dosaženého přebytku,
uvedený v tisku č. 10, schválila. /Potlesk./
Předseda FS A. Indra: Děkuji společnému
zpravodaji výborů Sněmovny národů
poslanci Křenkovi.
Časový rozvrh nám, soudružky a soudruzi,
umožňuje zahájit rozpravu k projednávanému
bodu ještě před polední přestávkou.
Uděluji slovo prvnímu přihlášenému
řečníku poslanci akad. Jaroslavu Kožešníkovi.
Poslanec akad. J. Kožešník: Vážené
sněmovny, soudružky a soudruzi poslanci, ke státnímu
závěrečnému účtu mám
několik připomínek z hlediska závislosti
ekonomiky na technickém rozvoji.
Na XIV. sjezdu strany řekl soudruh generální
tajemník Gustáv Husák, že "urychlení
vědeckotechnického rozvoje v socialistických
podmínkách musí mít podobu jednotné
státní technické politiky, konkretizující
hospodářskou strategii strany". Z toho nyní
vyplývá nutnost dopracovat strategii vědeckotechnického
rozvoje v měřítku celé socialistické
soustavy, nalézt cesty k překonávání
bariér a překážek. K tomu patří
i plánovité utváření všech
podmínek a cílevědomé využívání
předností socialistických výrobních
vztahů i integračních možností
v celém socialistickém společenství.
I když zde bylo dosaženo významných hospodářských
úspěchů, potkáváme se stále
se skutečností, že vědeckotechnický
rozvoj se dosud nestal rozhodujícím zdrojem vysoké
produktivity práce, vysoké efektivnosti investic
a žádoucích strukturálních změn.
Také spotřeba paliv, energie, surovin a materiálů
neodpovídá všude světové úrovni.
Výsledky vědy se jen zvolna aplikují a málo
se využívá patentů, licenční
politiky, normalizace a typizace. Vážné problémy
jsou v životním prostředí. Také
práce výzkumných, vědeckých
a rozvojových institucí není zatím
dostatečně účinná. Plán
dosud nezabezpečuje dostatečnou vazbu mezi výzkumem
a realizací. Dostatečně se též
nevyužívá mezinárodní spolupráce
k urychlení výzkumu, vývoje a realizace,
které mají dlouhé termíny. Vážné
jsou i otázky kádrové a odborné úrovně.
Únorové plénum ÚV KSČ svou
linii konkretizovalo do deseti bodů, které představují
směrnici pro další činnost. I když
tato opatření byla zaměřena především
na rychlé mobilizovatelné rezervy, jichž je
možné využít bez dodatečných
prostředků, jsou vysoce aktuální i
ty úkoly XIV. sjezdu, jejichž splnění
si vyžádá delší doby a značných
prostředků, jako jsou soustavné uplatňování
vědy a techniky, strukturální změny,
socialistická integrace, zdokonalování řízení,
zvyšování a využívání
vzdělanosti apod. Mnohé z těchto problémů
lze řešit jen při sjednocování
úsilí všech socialistických zemí.
A bez jejich vyřešení by byl další
rychlý rozvoj těžko myslitelný.
Neumožňuje-li omezenost přírodních
i lidských zdrojů jejich další mobilizaci,
pak je rozvoj země odkázán do značné
míry na to, jak se uplatňuje vědeckotechnický
pokrok a spolupráce vědeckotechnická v celém
výrobním reprodukčním procesu. Řídící
systém pak musí stimulovat řešení
takových problémů, které umožňují
dosahovat úspor lidské práce, surovin, materiálů
a paliv, zvyšují výnosnost a efektivnost investic
zlepšují kvalitu a znamenají nové zdroje.
Problematika zrychlení tempa technického pokroku
má dva hlavní aspekty: je to sám pokrok vědy
a techniky a samotný technický rozvoj a všestranné
zvyšování efektivnosti.
V prvé řadě jde o nové poznatky a
principy, které umožňují nastoupit nové
cesty při řešení hospodářských
i společenských problémů. Sem patří
i vytváření předpokladů a metod,
na jejichž základě může dojít
k zvědečtění rozhodování,
k hlubšímu poznávání zákonitostí,
jež platí ve světě kolem nás,
a jejich využívání při jeho přetváření.
Zvláště je třeba zdůraznit význam
vědeckých prognóz v technice, v životě
společnosti, v další výstavbě
společnosti, vědeckých metod analýzy
i syntézy.
To vše musí věda a výzkum vytvářet
v předstihu, ovšem ne jako prostředky nátlaku,
ale jako podklady a nástroje pro rozhodování
státních a stranických orgánů.
A je třeba říci, že právě
v tom zůstává i naše věda mnoho
dlužna. Příčiny jsou hlavně kádrové.
Je třeba říci, že i nedávná
destrukce v tom sehrála svou roli. Sférou realizace
vědeckotechnického pokroku jsou především
výroba a její předvýrobní etapy,
zvláště pak projekce a konstrukce, investiční
výstavba. Vědeckotechnický pokrok sám
pak je v nich materializován ve výrobcích
a výrobních technologiích.
Realizace technického rozvoje nepochybně znamená
u jeho nositelů zvýšené vynaložení
času na výzkum, vývoj, zavádění
a osvojování nových výrob a výrobních
technologií, zatímco efekt této nové
techniky se projevuje hlavně u jejích uživatelů.
Tím ovšem vzniká rozpor mezi hmotnou zainteresovaností
výrobců nové techniky a povinností
takovou techniku vyrábět a udržovat na vysoké
úrovni. Dotace k cenám může pomoci výrobnímu
podniku ve vyrovnání vlastních nákladů
a zisku, ale neřeší problematiku plánu
práce, mzdových fondů a prémií.
Nepříznivě zde působí rizikovost
zavádění nových výrobků
a technologií, nákladnost a zdlouhavost zavádění
nových výrob, malá sériovost a návratnost
na počátku, nepřipravenost kooperace a dělby
práce. Ještě složitější
to je se zaváděním nové techniky,
jež je zaměřena na úspory surovin, materiálů,
paliv, energie, dopravy nebo nejčastěji na všechny
současně, protože úspory se neprojevují
v ukazatelích, na nichž je podnik uživatele zainteresován,
nebývá o takovou novou techniku zájem, ačkoliv
z hlediska národního hospodářství
jako celku mají takové úspory v práci
minulé větší význam než
úspory živé práce. Při zavádění
nových výrob jsou vždy jistě obtíže.
Musíme si však být vědomi toho, že
také stará výroba musela být někdy
zavedena a že zavádění nových
výrob a technologií je nutný a trvalý
proces, bez něhož by nebylo úspěšné
hospodářství myslitelné.
Jednou z vážných skutečností
je, že často není dost účinných
nástrojů k vyřazování zastaralé
techniky z výrobního procesu. Buď proto, že
různé příčiny umožňují
výrobci odolávat tlaku uživatelů, nebo
proto, že zastaralá výroba stále nachází
ventil a způsob, jak se, byť i se ztrátou,
dostat na trh nebo do skladu. Tak se stává, že
pro novou výrobu nejsou v celé soustavě řízení
a rozhodování vytvořeny podmínky pro
to, aby vedoucí pracovníci podniků byli zainteresováni
na zavádění nových poznatků,
protože se na začátku neprojevují kladně
a přinášejí obtíže. Vedle
toho je nemožné udržet vlastními silami
na vysoké úrovni tak ohromný sortiment výroby
jako má Československá socialistická
republika. Zde platí zásadně, že žádná
země nemůže vést v inovaci ve všech
oborech, ale také že žádná země
se nemůže nestarat o inovaci vůbec. Myslím,
že je proto nutné věnovat rozpracování
těchto otázek mimořádnou pozornost
především v rámci dalších
kroků při rozvíjení soustavy řízení.
A co chci zejména zdůraznit: nám nepomůže
žádný tržní model. My musíme
patřičně uplatnit řídící
úlohu centra, rozhodující úlohu státního
plánu a na podporu jeho cílů konstruovat
i některé ekonomické nástroje. A myslím
také, že právě v oblasti vědy,
výzkumu a realizace jejich výsledků musíme
umět daleko více a lépe uplatnit i morální
stimuly.
Dosud se setkáváme i s neplněním úkolů
plánu technického rozvoje. V roce 1971 bylo plnění
ohroženo u 12 % úkolů technického rozvoje.
Příčinami tohoto stavu jsou jednak skutečnosti,
které byly výše uvedeny. Jindy nebyly uzavřeny
smlouvy hospodářské nebo smlouvy o financování.
Na řešení úkolů nebyly zajištěny
kapacity podniků, devizové prostředky na
přístroje a potřebná zařízení.
Nebyla zabezpečena výrobní kooperace a výstavba
ověřovacích provozů. Přitom
existuje skutečnost, že se požadavky na neinvestiční
prostředky ukazují nadnesené asi o 10 % a
zbytečně váží prostředky,
jichž by bylo možno účelně použít
jinde. Závazné je, že se ani rozboru příčin
neplnění nevěnuje v resortech, na generálních
ředitelstvích a v podnicích patřičná
pozornost, takže nelze vypracovat závažná
opatření ke zlepšení situace. Závěrečné
etapy řešení úkolu nejsou mnohdy sladěny
s plánem výrobců a uživatelů
a zařazené úkoly nejsou vždy náležitě
vyjasněny co do cílů a rozsahu problematiky.
Podobný stav vyplývá z hlášení
o realizaci výsledků v prvém čtvrtletí
1972. O 105 realizacích nebyla resorty podána zpráva,
takže se nezná jejich současný stav.
Hlášení bylo podáno o 139 případech
realizace, z nichž je 21 nezajištěno a 4 nebudou
zajištěny ani v příštích
letech.
Naproti tomu se přes všechny obtíže každoročně
zvyšuje relativní počet kvalitních nových
výrobků i technologií. Podílejí
se na tom kladně výrobky kovodělného
a strojírenského průmyslu a částečně
výrobky chemického a gumárenského
i osinkového průmyslu. Negativně lze hodnotit
snížení počtu výrobků
vyráběných na zásadě pasivních
licencí / - 16 %/.
Po únorovém plénu vzrostla iniciativa pracujících,
což příznivě ovlivňuje ekonomické
výsledky. Přesto se intenzitní faktory uplatňují
jen zvolna, i když přirozeně nikdo nemohl očekávat,
jak to koneckonců konstatoval i XIV. sjezd, že se
nám podaří změnit věci ze dne
na den, tím spíše, že mají své
dlouhodobé příčiny, které přežívají
i v myšlení mnoha lidí.
Plán úkolů základního výzkumu
se plní. Potíže jsou však se zaváděním
výsledků. Plán dosud nezabezpečuje
dost těsnou vazbu mezi výzkumem a realizací.
Tato skutečnost se jen částečně
překonává uzavíráním
smluv s podniky. Tato cesta je možná jen tam, kde
výsledky mají konkrétní adresáty.
Je však mnoho výsledků, které jsou aplikovatelné
v řadě výrobních odvětví.
Přitom je jisté, že ani ty nejlepší
výsledky domácí i světové vědy
by nebyly dost platné, kdyby jejich zavádění
do praxe bylo pomalé a málo účinné.
Otázky účinného působení
vědecko-technického pokroku a všech intenzitních
faktorů budou a musí být stále ve
středu pozornosti. Je to jeden z hlavních úkolů,
které před námi vytyčil XIV. sjezd
strany. A jsou zde úkoly jak pro vědu, tak praxi.
Především pak zdokonalovat a zvědečťovat
i sjednocovat systém plánovitého řízení
národního hospodářství, vědy
a techniky, i celou soustavu ekonomických a morálních
podnětů. Plně bude také třeba
využívat všech možností, které
dává socialistická integrace ve vědě
a ekonomice. Z toho hlediska máme všechny předpoklady,
aby úkoly XIV. sjezdu byly úspěšně
splněny. /Potlesk./
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci akad.
Kožešníkovi.
Odpolední jednání společné
schůze obou sněmoven bude řídit místopředseda
Federálního shromáždění
a předseda Sněmovny národů s. Hanes.
Jako první po polední přestávce vystoupí
v rozpravě poslanec Ľudovít Hanúsek,
místopředseda Federálního shromáždění;
po něm se připraví ministr zahraničních
věcí ČSSR s. ing. Chňoupek.
Nyní přerušuji jednání. Soudružky
a soudruzi, zahájíme přesně ve 13.30
hod.
/Jednání přerušeno v 11.53 hod./
/Jednání opět zahájeno ve 13.30 hod./
Předsedající místopředseda
FS prof. dr. D. Hanes: Slovo v rozprave o záverečnom
účte má podpredseda Federálneho zhromaždenia
Ľudovít Hanúsek, pripraví sa minister
zahraničných vecí Ing. Chňoupek.
Místopředseda FS Ľ. Hanúsek:
Vážené súdružky poslankyne, vážení
súdruhovia poslanci, štátny záverečný
účet československej federácie za
rok 1971 obsiahlou sústavou údajov i rozborom poskytuje
podrobný obraz vývoja nášho hospodárstva
i plnenia štátneho rozpočtu v uplynulom roku.
Je potrebné, aby sme štátny záverečný
účet a smery i tendencie vývoja hospodárstva
analyzovali s osobitnou starostlivosťou, pretože ide
o prvý rok piatej päťročnice, ktorého
výsledky ovplyvnia jej ďalší priebeh a
vývoj.
Rok 1970 sme označili za rok dovŕšenia konsolidácie
nášho hospodárstva po neblahých udalostiach
predchádzajúcich rokov a rok 1971 mal byť už
rokom stabilizovaného, rovnomerného vývoja.
Bol to súčasne rok mimoriadnej politickej aktivity,
ktorú ÚV KSČ a vláda účinne
orientovali na otázky rozvoja nášho hospodárstva.
XIV. zjazd KSČ schválil zásady piateho päťročného
plánu, ktorý sme potom uzákonili. Na jeseň
vo voľbách do zastupiteľských orgánov
všetkých stupňov boli zvolení noví
zástupcovia, ktorí majú pomáhať
realizovať vytýčený politický
a hospodársky program KSČ. V atmosfére intenzívnej
politickej a organizátorskej práce sa široko
rozvinula iniciatíva pracujúcich v nových
formách socialistickej súťaže. Výsledky
hospodárenia, ktoré sme dosiahli v podmienkach všeobecného
nadšenia a optimizmu, sú preto v súhrnných
ukazovateľoch priaznivé. Udržiava a stupňuje
sa výkonnosť nášho hospodárstva.
Výkony sa proti plánu prekročili o 2,4 %
a proti roku 1970 o 6,4 %. Národný dôchodok
vzrástol zhruba o 5 %. Tento rast výroby umožnil
v súhrne lepšie zásobovať domáci
trh a zvýšiť export.
Aj v priebehu roku 1971 sa však prejavovali niektoré
nedostatky vo vývoji kvalitatívnych ukazovateľov
hospodárskeho rastu. Preto už XIV. zjazd vo svojich
záveroch ukladal venovať osobitnú pozornosť
vývoju efektívnosti nášho hospodárstva.
Predložený štátny záverečný
účet ukazuje, že sa nám v tomto smere
dosiaľ nepodarilo v potrebnej miere úlohy zvládnuť.
Napriek zvýšenému objemu výroby dosiahli
podniky nižší čistý zisk proti
plánu o 3,7 mld Kčs, čo je menej o 4,5 %.