Jsem toho názoru, že jednou z nich je bezesporu oblast
spojů a telekomunikací. Moderní společnost,
ať už v oblasti řízení ekonomiky
a obchodu, anebo v občanském životě,
se neobejde bez moderního pohotového spojení.
Za tuto službu jsou občané ochotni platit,
jsou ochotni pravidelně a postupně stále
ve větším počtu odvádět
pro státní pokladnu část svých
příjmů. Je to zejména proto, že
uspokojování potřeb těmito službami
je až dosud nedostatečné. Nejde jen o telefon,
ale i o zlepšení v poštovní službě,
o vytvoření podmínek pro přenos všech
druhů signálů pro rozhlas a televizi pro
celé území. Správnou a pohotovou funkcí
těchto služeb můžeme dosáhnout
i značných úspor pracovních sil. Jaká
je však situace v oblasti spojů, jak jsou vytvářeny
podmínky pro jejich žádoucí rozvoj?
Pátý pětiletý plán ukládá
odevzdat do užívání v celé Československé
socialistické republice 430 000 telefonních stanic.
V roce 1971 bylo na celém území státu
zřízeno 108 575 stanic, z toho v ČSR 74 407,
v SSR 34 168 telefonních stanic. Zdálo by se, soudružky
a soudruzi, že je to všechno v pořádku.
Plán přírůstku telefonních
stanic za rok 1971 byl překročen, a toto překročení
zdánlivě zakládá reálnou naději,
že úkol páté pětiletky lze splnit.
Avšak já jsem toho názoru, že v pořádku
není. Vždyť koncem roku 1971 činil počet
nevyřízených přihlášek
o zřízení telefonní stanice 236 281
případů v celé naší federaci
a počet zájemců o telefony stále stoupá.
Celá řada zájemců nežádá
o telefon z toho jednoduchého důvodu, jelikož
znají situaci a vědí, že jim nemůže
být vyhověno.
Tyto otázky musí samozřejmě zabezpečit
především ministr spojů, který
by měl urychleně vytvořit předpoklady
pro pružné vyřizování žádostí
o telefon a pokud nemá podmínky, najde jistě
podporu u soudruha ministra financí, alespoň to
předpokládám, soudruhu ministře. Vždyť
240 000 nových uživatelů telefonu, to znamená
240 000 nových trvalých poplatníků.
Já jsem si vědom, že tento návrh není
všelék, že nemůže situaci v obratové
dani vzniklou vyřešit, ale rozhodně zastávám
názor, že tuto situaci může pomoci řešit;
tím spíš, soudružky a soudruzi, že
mně zdaleka nejde jenom o to, aby 240 000 lidí mohlo
telefonovat. Jde mi především o to, aby rozvoj
v oblasti telekomunikací se urychlil, abychom v krátké
době vyrovnali zpoždění, ve kterém
v rozvoji telekomunikací jsme a aby tyto přestaly
být brzdou ekonomiky a technického rozvoje vůbec.
Řešení tohoto problému znamená
urychleně řešit automatizaci meziměstského
a posléze i místního telefonního styku.
Urychlené řešení tohoto úkolu
nám pomůže současně řešit
několik problémů.
Tak především, náhrada manuálních
ústředen automatickými, pomůže
řešit napjatou situaci v oblasti pracovních
sil. Vždyť jen ve spojích v roce 1971 nebyl naplněn
plán pracovníků o 1124 osob.
Další takovou výhodou je, že automatická
ústředna pracuje ve dne i v noci, zatímco
u manuálních ústředen hlavně
v místním styku noční služba
není. Sami víte, soudružky a soudruzi, z vlastní
zkušenosti, že dnešní styl života a
bouřlivý rozvoj ekonomiky si nutně žádá
možnost dorozumívati se ve kterékoliv denní
i noční době, a to nejenom v soukromém
zájmu.
Souběžně s řešením automatizace
telefonního provozu by ovšem bylo třeba urychlit
výstavbu sítě koaxiálních kabelů
a rádioreleových spojů. I toto by velmi rychle
pomohlo řešit situaci. Všeobecně je známo,
že současný nedostatečný stav
má za následek neprůchodnost naší
republiky cestou kabelů jak ze severu na jih, tak i ze
západu na východ a obráceně. Touto
neprůchodností přichází náš
stát o značně devizové prostředky,
a tím o trvalý zdroj příjmů,
které nejsou zrovna zanedbatelné.
Kromě toho i rychlý rozvoj používání
výpočetní techniky je brzděn také
proto, že její využití vyžaduje pohotovou
automatickou spojovací síť.
Vybudování automatické spojovací sítě
přinese nejenom nepřetržitou pohotovost spojů,
ale bude znamenat i významné úspory pracovních
sil. Stejně tak zabezpečení spolehlivého
televizního a rozhlasového příjmu
nepřináší posluchačům
jenom zábavu, ale je důležitým informačním
prostředkem a pojítkem mezi občany a řídícími
orgány. Tyto funkce spojů jsou však převážně
známy. Já jsem chtěl dnes v souvislosti s
projednáváním státního závěrečného
účtu ukázat na to, co je méně
známé a méně využívané
a sice, že zabezpečení služeb spojů
se může stát trvalým zdrojem stále
vzrůstajících příjmů
pro státní rozpočet. Proto bych považoval
za správné, vážený soudruhu ministře
financí, aby z tohoto důvodu věnovalo tvoje
ministerstvo v dalších letech pozornost rozvoji odvětví
spojů.
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS prof. dr. D. Hanes: Ďakujem Poslancovi Černému.
Hovorí poslanec Ján Kantorák, pripraví
sa poslanec Josef Plojhar.
Poslanec J. Kantorák: Vážené
súdružky poslankyne a súdruhovia poslanci,
poslanci Výboru pre poľnohospodárstvo a výživu
Snemovne ľudu i Snemovne národov prerokovali na svojom
zasadaní 20. júna tohto roku štátny
záverečný účet federácie
za rok 1971. S uspokojením konštatovali, že hospodárenie
federácie v uplynulom roku skončilo prebytkom, a
vyslovili súhlas s jeho použitím tak, ako to
na zasadnutí oboch výborov predniesol zástupca
Federálneho ministerstva financií.
V tejto súvislosti poslanci oboch výborov súčasne
konštatovali, že na dobrom hospodárení
federácie má svoj podiel i rezort poľnohospodárstva
a výživy. Plánovaný aktívny finančný
vzťah všetkých troch štátnych rozpočtov
k rezortu poľnohospodárstva a výživy vo
výške 1,4 mld Kčs v skutočnosti dosiahol
1,8 mld Kčs.
Kladom je, že zlepšenie úhrnného vzťahu
k štátnym rozpočtom sa v rezorte poľnohospodárstva
a výživy dosiahlo z plných 85 % zvýšením
príjmov. Pritom ani v tomto rezorte neboli v plnom rozsahu
splnené plánované odvody hospodárskych
organizácií do štátneho rozpočtu.
Tak napríklad proti plánovaným príjmom
dane z obratu vo výške 17,9 mld Kčs robili
skutočné príjmy dane z obratu 18,1 mld Kčs,
t.j. asi o 200 mil. Kčs viacej, než predpokladal plán.
Naproti tomu príjmy z odvodov hospodárskych organizácií
plánované vo výške 5,4 mld Kčs
neboli splnené asi o 12 mil. Kčs.
Ostatná časť príjmov, t.j. asi 0,6 mld
Kčs pripadá na príjmy z ostatných
organizácií rezortu a predstavuje tiež mierne
zvýšenie proti plánu.
Znamená to, že aj v rezorte poľnohospodárstva
a výživy bude treba venovať zvýšenú
pozornosť otázkam efektívnosti výroby
a hlavne rastu materiálových nákladov, ktoré
znižujú zisky hospodárskych organizácií,
a tým aj príjmy štátneho rozpočtu.
Rezort poľnohospodárstva a výživy sa vyznačuje
značnou náročnosťou na výdavky
štátneho rozpočtu. To vyplýva predovšetkým
zo zvláštností cenovej tvorby v poľnohospodárstve.
Nákupné ceny poľnohospodárskych výrobkov
sa určujú jednotne pre obidva socialistické
sektory i pre podniky hospodáriace v rozdielnych prírodných
podmienkach, a to v podstate na báze nákladov družstiev,
ktoré vyrábajú daný produkt v prírodných
podmienkach preň typických. V dôsledku toho
sa musia objektívne vyššie náklady podnikov
štátneho sektoru i podnikov hospodáriacich
v horších prírodných podmienkach uhrádzať
dodatočnými formami zo štátneho rozpočtu.
V posudzovanom roku robili skutočné výdavky
štátneho rozpočtu pre rezort poľnohospodárstva
a výživy viac ako 22 mld Kčs, na ktorých
sa podieľali hlavne poľnohospodárske organizácie
zhruba 9,7 mld Kčs, poľnohospodárske zásobovanie
a nákup 4,5 mld Kčs a potravinársky priemysel
5,1 mld Kčs.
Zo spomínaných 9,7 mld Kčs výdavkov
takmer jedna tretina, t.j. viac ako 3 mld Kčs sa vynakladá
na dodatočnú úhradu výrobných
nákladov podnikov hospodáriacich v horších
prírodných podmienkach. Ak k tomu pripočítame
asi 1,4 mld Kč, ktorých podstatná časť
slúži na úhradu vyšších nákladov
štátnych majetkov, potom by za iných okolností
tieto náklady nutne museli tvoriť súčasť
ceny poľnohospodárskych výrobkov. Podobne aj
ďalšie výdavky zo štátneho rozpočtu,
ako napríklad dotácie na investície vo výške
1,6 mld Kč, sú prostriedky, ktoré pri prestavbe
veľkoobchodných cien priemyslových výrobkov
neboli zahrnuté do nákupných cien poľnohospodárskych
výrobkov a ktoré zabezpečujú poľnohospodárstvu
zdroje na rozšírenú reprodukciu mimo rámca
ceny.
Výdavky štátneho rozpočtu na poľnohospodárske
zásobovanie a nákup, ako aj výdavky na potravinársky
priemysel sú v podstatnej miere zamerané na cenové
intervencie buď niektorých výrobných
prostriedkov pre poľnohospodárstvo alebo niektorých
nákupných cien pre potravinársky priemysel,
prípadne maloobchodných cien potravín. Ich
hlavný zmysel a poslanie spočíva v tom, aby
sa udržala úroveň maloobchodných cien
základných druhov potravín, prijateľná
pre každého nášho spotrebiteľa.
Považoval som za účelné povedať
o charaktere výdavkov štátneho rozpočtu
pre rezort poľnohospodárstva a výživy
pri rokovaní o záverečnom účte
federácie týchto niekoľko poznámok,
lebo sa ešte stále stretávame s nesprávnym
chápaním týchto výdavkov ako s niečím,
čo sa poľnohospodárstvu akoby poskytovalo navyše.
Tieto nesprávne názory skresľujú potom
u mnohých občanov pohľad na poľnohospodárstvo,
prípadne aj na potravinársky priemysel a vytvárajú
v našej spoločnosti zbytočné pochybnosti.
Súdružky a súdruhovia, pri posudzovaní
záverečného účtu rozpočtovej
kapitoly Federálneho ministerstva poľnohospodárstva
a výživy vzali poslanci predovšetkým na
vedomie, že sa plán práce ministerstva vychádzajúci
z rezolúcie XIV. zjazdu KSČ vo všetkých
hlavných bodoch splnil. Bol vypracovaný celý
rad koncepčných materiálov týkajúcich
sa ďalšieho rozvoja poľnohospodárstva i
potravinárskeho priemyslu, ktoré sa stali tiež
podkladom pre rokovanie nielen aprílového pléna
UV KSČ, ale aj VIII. zjazdu JRD. Okrem týchto úloh
koncepčného charakteru zabezpečovalo ministerstvo
aj mnohé ďalšie operatívne úlohy.
Na základe toho poslanci tiež vyslovili zásadný
súhlas s čerpaním rozpočtových
prostriedkov kapitoly Federálneho ministerstva poľnohospodárstva
a výživy.
Súčasne konštatovali, že plánované
prostriedky rozpočtu tohto ministerstva a jemu podriadených
organizácií boli čerpané iba na 86
%. Podstatná časť nečerpaných
prostriedkov vyplynula z nesplnenia niektorých plánovaných
investičných a neinvestičných zámerov.
Vzali preto na vedomie aj opatrenia, ktoré pri rokovaní
o záverečnom účte prijalo kolégium
ministra, a to na zvýšenie úrovne plánovania
a kontroly práce vlastného ministerstva a jemu podriadených
organizácií, ako aj na zvýšenie úrovne
rozpočtovania výdavkov na jednotlivé úlohy.
Súdružky poslankyne a súdruhovia poslanci,
výbory pre poľnohospodárstvo a výživu
oboch snemovní odporučili snemovniam schváliť
štátny záverečný účet
federácie za rok 1971 v predloženom znení.
Předsedající místopředseda
FS prof. dr. D. Hanes: Ďakujem poslancovi Kantorákovi.
O slovo sa prihlásil poslanec Plojhar, pripraví
sa poslanec Milan Samončík.
Poslanec ThDr. J. Plojhar: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, dovolte mi několik slov k závěrečné
kapitole ministerstva zahraničních věcí.
Po formální účetní stránce
je všechno v pořádku. Souhlasí součty,
odečty i násobky. Jestliže se podíváme
na tuto kapitolu, pak vidíme, že v sloupcích
vydání došlo k úsporám, ve sloupcích
příjmů byl plán překročen.
Ovšem, to všechno je na první pohled. Je třeba
se podívat na vnitřek těchto čísel.
A zde musíme konstatovat, že skutečně
ministerstvo zahraničních věcí a naše
zastupitelské úřady se snažily v roce
1971 hospodařit dobře, úsporně a s
úspěchem. Poukazuji jen na jeden případ,
kdy závěrečný účet nám
ukazuje, že ačkoliv v celém světě
ceny stoupají a náklady se zvyšují,
nebyl překročen globál na reprezentační
výdaje ani ústředního úřadu
ani našich zastupitelských úřadů.
To je jistě velmi dobré. Ovšem jsou také
úspory, a ne malé, ze kterých nemáme
a nemůžeme mít žádnou radost. To
jsou např. úspory v kapitole investičních
výdajů. Je to 52 miliónů. Jejich rozbor
nám ukazuje, že se neplnily investice ve výstavbě
našich zastupitelských úřadů.
Např. v New Delhi při výstavbě našeho
úřadu došlo k požáru, jehož
škoda je sice pojištěním plně kryta,
ale zdržuje dokončení stavby o plných
8 měsíců.
V Berlíně zaostává výstavba
resp. nemohla být vůbec započata, poněvadž
byly těžkosti se získáním vyhovujícího
pozemku. Přece jen je to trochu překvapivé,
když v Berlíně vidíme na hlavní
třídě nejen reprezentační zastupitelské
úřady SSSR, ale i PLR a MLR a my jsme ještě
výstavbu nezahájili. Zdá se, že po vyřešení
těch pozemkových těžkostí letos
koncem roku bude stavba zahájena.
Chtěl bych při této příležitosti
poděkovat ministru financí s. ing. Rohlíčkovi,
že vyjádřil plné pochopení při
jednání pro to, aby pro výstavbu našich
zahraničních zastupitelských úřadů
mohlo být použito špiček clearingových,
které máme zvláště v arabských
zemích. To bude znamenat urychlenou výstavbu tak
potřebných zastupitelských úřadů.
Jak jsem se soudruhem ministrem o přestávce hovořil,
je ochoten i mimo arabské země, tam, kde máme
špičky, v tomto smyslu pomáhat. Jsem přesvědčen,
že ministerstvo zahraničních věcí
se této velmi dobré nabídky ihned chopí.
Jsou úspory v neinvestičních vydáních
a ty jsou ještě kritičtější
a bolestnější. Neboť jejich rozbor ukazuje,
že tyto úspory jsou hlavně v důsledku
neplnění plánu pracovníků jak
v ústředním úřadě, tak
v naší zahraniční službě.
V roce 1971 chybělo v zahraniční službě
324 pracovníků. I v ústředním
úřadě plán pracovníků,
i když se situace v poslední době podstatně
zlepšila, není zdaleka naplněn. Jsou velmi
důležité úseky, jako např. úsek
propagace, tiskový atd., kde dosud plán pracovníků
je splněn na 50 %. Věřím, že
ministerstvo zahraničních věcí v letošním
roce věnuje a bude i nadále věnovat naplnění
plánu pracovníků veškerou pozornost.
Je pochopitelné, že to není jednoduché.
Vyhledávat kádry pro službu v ministerstvu
zahraničních věcí a na zastupitelských
úřadech je velmi obtížné a odpovědné.
Poněvadž snad v žádném jiném
úseku vyhledávaný kádr nemusí
mít tolik Pé jako v zahraniční službě.
Především se požaduje, a je to správné,
stoprocentní politická spolehlivost i zdatnost kádrů.
Smutné zkušenosti s kádry v zahraniční
politice a na zahraničních úřadech
v roce 1968 - 1969 se nám nevyplatily a poučily
nás, že právě výběru kádrů
bude třeba věnovat na tomto úseku mimořádnou
pozornost.
Ale nestačí jen politická zdatnost. Stejně
je požadována stoprocentní odbornost, znalost
jazyků, morálně společenské
vlastnosti a v neposlední řadě i pevné
zdraví. Dělat zahraniční službu
několik let v zemích tropických, subtropických
anebo vysoko na severu je velmi náročné i
na zdraví těchto pracovníků. Z toho
všeho vidíme, že vyhledávání
kádrů není jednoduché a že by
měli všichni ostatní, kteří takové
kádry vlastní, pomáhat. Vím, že
si každý střeží takové kádry,
ale měli by mít pochopení pro velké
úkoly na mezinárodním úseku a pomáhat
při získávání kádrů.
Získávání kádrů, to
je jeden způsob naplnění plánu pracovníků.
Druhý je výchova kádrů. Proto jsme
velmi rádi, že v poslední době máme
možnost na diplomatických školách v SSSR,
dvouletých a čtyřletých, a na dvouletých
v NDR vzdělávat naše kádry. Toho času
asi 120 našich pracovníků se školí
na těchto významných místech. Je to
veliký pokrok.
Dále by bylo zapotřebí, aby bylo plné
pochopení pro to, aby se vytvořil dlouhodobý
plán výstavby našich zahraničních
úřadů a mohlo se přikročit
v nejkratší době k zakoupení stavebních
pozemků. Každým rokem jsou stavební
pozemky v celém světě, zvláště
v kapitalistickém světě, ale i v rozvojových
zemích dražší a dražší.
Už jednou jsem uvedl případ, že v Tokiu
nás pozemek stál 40x tolik, než před
15 lety. Myslím, že jsme před 15 lety věděli,
že v Tokiu budeme stavět zastupitelský úřad.
Rekriminace však nic nepřináší.
Je třeba pohled do budoucna. Myslím, že s.
ing. Rohlíček bude mít plné pochopení.
Jistěže ministerstvo zahraničních věcí
není obchodní podnik. Poněvadž není
obchodní podnik, nemá právo hospodářsky
neuvažovat, nemyslet. Jestliže víme, že
za 3 - 10 let někde budeme perspektivně stavět
úřad, bylo by dobré dnes zakoupit pozemek.
Může se stát ve vývoji mezinárodní
situace, že někde zakoupíme pozemek a za 10
let zjistíme, že tam nebudeme stavět. S mnohonásobným
ziskem ho střelíme. /Smích v sále./
Nemůžeme na tom prodělat, když kdekoliv
na světě zakoupíme pozemek pro budoucí
úřad ministerstva zahraničních věcí.
Nakonec bych chtěl připomenout starou bolest - vybavení
našich zahraničních úřadů
vozovým parkem. Něco se oproti minulosti zlepšilo.
Kdo však má příležitost jezdit
ven a přijít na zahraniční úřady,
vidí, že jsme v tomto ohledu nejchudší.
Přitom vyrábíme auta, i když není
vždy výhodné za každou cenu naše
auto používat tam, kde nejsou náhradní
součástky. Není však příliš
reprezentativní, jak se mi stalo před několika
lety v Paříži, že mi velvyslanec
dal k dispozici úřední "šestsettrojku"
a sám jezdil svým vlastním malým peugeotem.
Tak chudí nejsme a mohli bychom si dovolit, a přimlouvám
se za to, vybavit naše zahraniční úřady,
ne luxusními, ale dobrými vozy, hlavně v
dostatečném počtu.