Naše socialistická společnost si ve svých
programových vyjádřeních, především
v závěrech XIV. sjezdu Komunistické strany
Československa vytýčila pro oblast hospodářské
politiky zejména zabezpečit v příštích
letech vyšší úroveň uspokojování
hmotných potřeb obyvatelstva cestou neustálého
rozvoje a zvyšování efektivnosti společenské
výroby. Přitom je přikládán
mimořádný význam dalšímu
cílevědomému rozvoji zemědělské
výroby, především její koncentraci
a specializaci. Je nesporné, že tento proces je věcí
celé společnosti, nejen našich družstevníků
a ostatních pracovníků v zemědělství.
Tomuto procesu musí být přizpůsobeno
i řízení zemědělské
výroby zejména tak, aby stát mohl jeho průběh
účinněji ovlivňovat a usměrňovat.
Dnes po důkladném projednání vládního
návrhu zákona o okresních a krajských
zemědělských správách v příslušných
výborech obou sněmoven Federálního
shromáždění můžeme konstatovat,
že návrh ve svém celku odpovídá
zmíněnému základnímu požadavku.
V jeho pojetí je vyjadřována především
snaha vytvořit z okresních a krajských zemědělských
správ orgány státního hospodářského
řízení, které budou schopny se znalostí
věcí a pohotově řešit závažné
ekonomické, právní a organizační
otázky podle státních hospodářských
plánů. Vládní návrh zákona
klade důraz na to, aby řídící
působnost zemědělských správ
byla v hlavních otázkách vymezena federální
právní normou rámcové povahy, na jejímž
podkladě v rámci daných zmocnění
provedou podrobnější úpravy příslušné
orgány republik. I toto pojetí plně odpovídá
příslušným ustanovením ústavního
zákona o čs. federaci ve znění jeho
novely.
Jak jsem se již zmínil, vládní návrh
prošel důkladnou rozpravou ve výborech pro
zemědělství a výživu Sněmovny
lidu a Sněmovny národů a v ústavně
právním výboru Federálního
shromáždění. Přípravná
jednání pro rozpravu ve výborech proběhla
na poradě expertů a v pracovních skupinách
poslanců. Rada diskutujících poslanců
při jednání ve skupině poslanců
a i při rozpravě ve výborech vyjádřila
svá stanoviska k vládnímu návrhu po
prokonzultování s voliči ve svých
volebních obvodech. Můžeme tedy konstatovat,
že vládní návrh zákona byl poslanci
zmíněných výborů velmi bedlivě
projednáván a posuzován. Ve svých
stanoviscích poslanci vyjádřili se zásadami
nového organizačního uspořádání
řízení zemědělství v
okresech a krajích souhlas. Z rozprav ve výborech
byly také přijaty upřesňující,
popř. doplňující návrhy k některým
ustanovením vládního návrhu.
V podrobnostech poukazuji na obsah společné zprávy
výborů pro zemědělství a výživu
a ústavně právního výboru.
Dovolte mi, abych se zvlášť dotkl zmíněných
doplňků § 3 odst. 1 vládního
návrhu zákona. V rámcovém výpočtu
úkolů okresní zemědělské
správy je v písm. a/ zmíněného
ustanovení vyjádřena stručně
působnost těchto zemědělských
správ na úseku dlouhodobých koncepcí
a návrhu střednědobých a prováděcích
/ročních/ plánů rozvoje zemědělské
výroby. V připomínkách poslanců
k tomuto ustanovení bylo správně poukazováno,
že je nezbytné vyjádřit zde výslovně
též úkol okresní zemědělské
správy, organizovat realizaci plánů v řízených
organizacích. Toto doplnění je nutné
i se zřetelem na možnost bližšího
vymezení tohoto úkolu republikovým předpisem
ve smyslu § 16 odst. 1 návrhu zákona.
V zájmu komplexního zaměření
působnosti okresních zemědělských
správ je dále navrhováno doplnění
§ 3 odst. 1 o další dva body. Otázky péče
o bezpečnost práce, o zvyšování
kultury a hygieny práce i pracovního prostředí
ze strany zemědělských správ patří
mezi důležité a aktuální úkoly
řídícího článku, jakým
má být okresní zemědělská
správa. Pro význam tohoto úkolu je plně
zdůvodněno jeho výslovné uvedení
v citovaném ustanovení.
Ze stejných důvodů lze považovat rovněž
za správné rozšířit působnost
okresních zemědělských správ
doplněním dalšího písmene v §
3, odst. 1, podle něhož okresní zemědělské
správy budou dbát o účelné
rozmístění kádrů a o jejich
výchovu. Toto doplnění koresponduje kromě
toho s působností krajských zemědělských
správ vyjádřenou v § 10 písm.
d/ vládního návrhu zákona.
Vládní návrh zákona o okresních
a krajských zemědělských správách
se též vyhovujícím způsobem vypořádává
v § 14 s úpravou vzájemných vztahů
mezi těmito státními orgány hospodářského
řízení zemědělství a
národními výbory jako orgány státní
moci a správy.
Dovolte mi ještě seznámit vás s výsledky
projednávání předloženého
vládního návrhu zákona v orgánech
České a Slovenské národní rady,
o nichž jsme byli informováni po skončení
jednání výborů obou sněmoven,
a proto nebylo již možné je ve výborech
projednat.
V orgánech obou národních rad byl vysloven
souhlas s projednávanou zákonnou osnovou s několika
připomínkami, které s výjimkou jedné
byly shodné s podstatou úprav schválených
ve výborech obou sněmoven Federálního
shromáždění. Jediná připomínka,
která není kryta těmito úpravami,
je připomínka výborů ústavně
právního, pro zemědělství a
výživu a pro národní výbory a
národnosti České národní rady,
které doporučily znění § 2 odst.
1 upravit tak, aby dovětek "sloužícím
zemědělské výrobě, pokud jsou
socialistickými organizacemi v působnosti ministerstva
zemědělství a výživy" se
vztahoval pouze na "ostatní kooperační
seskupení", a nikoliv i na "společné
zemědělské podniky".
Svou připomínku odůvodňují
tím, že při dosavadní formulaci se jasně
vztahuje výše zmíněný dovětek
i na společné zemědělské podniky
místo pouze na ostatní kooperační
seskupení. Do působnosti okresních zemědělských
správ musí však patřit i společné
zemědělské podniky, i když se v účelném
rozsahu zabývají nezemědělskou činností.
Podle mého názoru lze s touto připomínkou
souhlasit. Doporučuji proto vyhovět této
připomínce orgánů České
národní rady tím, že v § 2 odst.
1 ve čtvrtém řádku by se nahradila
spojka "a" čárkou.
Jako zpravodaj proto navrhuji, aby Sněmovna lidu schválila
vládní návrh zákona o okresních
a krajských zemědělských správách
ve znění společné zprávy výborů
pro zemědělství a výživu a ústavně
právního výboru obou sněmoven s touto
úpravou znění § 2 odst. 1 řádek
čtvrtý: ". . . podnikům, ostatním
kooperačním seskupením. . . " a pokračuje
text, jak je ve vládním návrhu zákona.
Předsedající místopředseda
FS prof. dr. D. Hanes: Ďakujem spravodajcovi poslancovi
Vondroušovi. Za výbory Snemovne národov prednesie
spravodajskú správu spoločná spravodajkyňa
poslankyňa Vincencia Čambálová namiesto
spravodajkyne poslankyne Poliakovej, uvedenej v pozvánke.
Žiadam súdružku Čambálovú
o prednesenie spravodajskej správy.
Zpravodajka poslankyně V. Čambálová:
Vážené súdružky a vážení
súdruhovia! Vo svojej správe chcem nadviazať
na prejav spoločného spravodajcu výborov
Snemovne ľudu poslanca Vondrouša, ktorý zdôvodnil
nutnosť a dôležitosť novej zákonnej
úpravy štátneho hospodárskeho riadenia
poľnohospodárstva v okresoch a krajoch. Tak súdruh
minister Večeřa, ako aj poslanec Vondrouš vyzdvihli
hlavné zásady novej zákonnej úpravy.
Ja sa chcem zaoberať otázkou a spôsobom jej
legislatívneho riešenia vo vzťahu k orgánom
štátnej moci a správy v rámci okresu
resp. kraja, t.j. k národným výborom, ktorú
pokladám za veľmi významnú z hľadiska
účelnej funkčnej pôsobnosti nových
riadiacich orgánov. O úprave týchto vzájomných
vzťahov sa už stručne zmienil súdruh minister
Večeřa i súdruh Vondrouš.
Ako bolo konštatované, okresné a krajské
poľnohospodárske správy sa definujú
vo vládnom návrhu zákona ako štátne
orgány hospodárskeho riadenia poľnohospodárstva,
kým národné výbory majú v zmysle
našej ústavy a zákona o národných
výboroch vymedzenú pôsobnosť v oblasti
poľnohospodárstva ako územné orgány
štátnej moci a správy. Preto sa nová
zákonná úprava hospodárskeho riadenia
poľnohospodárstva nemôže nijako dotknúť
tohto poslania národných výborov na úseku
poľnohospodárstva. Ide teda o posúdenie, či
vládny návrh zákona neoslabuje túto
pôsobnosť národných výborov. Môžem
konštatovať, že sa vo vládnom návrhu
zákona výslovne uvádza, že pôsobnosť
národných výborov na úseku poľnohospodárstva
vymedzená osobitnými predpismi zostáva nedotknutá.
Týmito predpismi treba rozumieť predovšetkým
zákon o národných výboroch z roku
1967 a ustanovenia ďalších všeobecných
právnych predpisov, podľa ktorých sú
národné výbory oprávnené vystupovať
ako orgány štátnej moci a správy. Súdruh
minister spomenul vo svojom prejave celý rad týchto
predpisov, preto ich netreba znovu uvádzať.
Úlohy orgánov štátneho hospodárskeho
riadenia a úlohy územných orgánov
štátnej moci nie sú teda totožné,
a preto základnou požiadavkou pre ich vzájomný
vzťah v oblasti rozvoja poľnohospodárstva musí
byť ich sústavná vzájomná spolupráca.
Z tohto hľadiska treba konštatovať, že ustanovenia
§ 14 vládneho návrhu zákona upravujúce
tieto vzájomné vzťahy plne vyhovujú
a že nie sú v nijakom rozpore s platným právnym
poriadkom.
Niektorí poslanci poukazovali vo svojich pripomienkach
na to, že vzhľadom na význam úlohy národných
výborov v našej spoločnosti treba upevniť
pôsobnosť národných výborov aj
na úseku poľnohospodárstva. Hoci členovia
výborov obidvoch snemovní dostali na poslednom rokovaní
vysvetlenie k pripomienkam, pokladám za vhodné so
zreteľom na text vládneho návrhu poukázať
na správny smer riešenia tejto otázky.
Skutočnosťou je, že stranícke a vládne
orgány prijali uznesenia o opatreniach v oblasti výstavby
a pôsobnosti národných výborov. Podľa
týchto uznesení patria medzi dlhodobé
úlohy aj tie, ktoré sa majú vyriešiť
do konca roku 1973. V záujme zabezpečenia účinnejšieho
vplyvu národných výborov na rozvoj poľnohospodárstva
v rámci tejto úlohy sa má najmä prepracovať
systém záväzného vyjadrovania sa národných
výborov k dlhodobým a strednodobým plánom
poľnohospodárstva, ako aj zabezpečiť plné
využitie poľnohospodárskeho pôdneho fondu
a plnenie ďalších úloh.
Na spracovanie spomenutých dlhodobých úloh
bola zriadená pracovná skupina, zložená
z odborníkov ústredných orgánov a
národných výborov, ktorá má
výsledky svojej práce predložiť na schválenie
do konca roku 1973.
Možno však konštatovať, že vládny
návrh zákona v podstate umožnil vládam
republík bližšie vymedziť vzťahy poľnohospodárskych
správ k národným výborom. Táto
možnosť je zakotvená v § 16 vládneho
návrhu zákona.
Preto sa môžem v plnom rozsahu stotožniť
s návrhom spoločného spravodajcu výborov
Snemovne ľudu na schválenie vládneho návrhu
zákona o okresných a krajských poľnohospodárskych
správach a navrhnúť Snemovni národov,
aby schválila vládny návrh zákona
v zmysle odporučenia spoločného spravodajcu
výborov Snemovne ľudu. /Potlesk./
Předsedající místopředseda
FS prof. dr. D. Hanes: Ďakujem poslankyni Čambálovej.
Otváram rozpravu o vládnom návrhu zákona,
do ktorej sa dosial prihlásili poslanci: Augustín
Kvasnica, Jan Sedláček, František Musil a Stanislav
Janda. Ako prvý hovorí poslanec Augustín
Kvasnica a pripraví sa poslanec Jan Sedláček.
Poslanec A. Kvasnica: Vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, v tomto období žijú
naši družstevníci a celá naša poľnohospodárska
verejnosť v starostiach o zber krmív a prípravou
na žatvu, v znamení konkrétneho rozpracovávania
a uvádzania do života uznesení aprílového
pléna ÚV KSČ a rezolúcie VIII. celoštátneho
zjazdu JRD.
Je to obdobie, ktoré je naplnené činorodou
prácou našich družstevníkov, čo
vyplýva i z toho, že úlohy v nákupe
živočíšnych produktov za doterajšie
mesiace t.r. sa nielen plnia, ale i prekračujú,
ďalej je to obdobie hľadania takých ciest, ktoré
by priviedli celé naše poľnohospodárstvo
na taký stupeň, aby mohli ešte plnšie
uspokojovať rastúce potreby našich pracujúcich
v oblasti potravín a požiadavky kryť z vlastnej
tuzemskej výroby.
Tieto otázky sú v súčasnom období
predmetom rokovania plén okresných výborov
strany, okresných národných výborov,
straníckych organizácií, plén národných
výborov na dedinách, členských schôdzí
JRD, všetkých zložiek Národného
frontu a verejných schôdzí na našich
dedinách, kde sa hovorí o tom, ako sa tá
ktorá obec, ten ktorý poľnohospodársky
závod konkrétne zapojí do novej etapy svojho
rozvoja z hľadiska koncentrácie, špecializácie
a kooperácie poľnohospodárskej výroby
v obvode, prípadne v okrese.
Ústredný výbor našej strany veľmi
zodpovedne zhodnotil doterajší vývoj poľnohospodárstva
a svojimi uzneseniami uložil vláde našej republiky,
aby ešte v tomto roku predložila Federálnemu
zhromaždeniu návrhy na niektoré zmeny a legislatívne
úpravy zákonných opatrení, ktoré
už nevyhovujú alebo sú v mnohom prekonané
a nepomáhajú ďalšiemu rozvoju odvetvia
poľnohospodárstva, ako na to poukázal vo svojom
výklade súdruh minister Večeřa.
Tieto uznesenia našich straníckych a štátnych
orgánov je nutné vidieť ako výraz predvídavosti
a citlivého prístupu našej spoločnosti
k odvetviu poľnohospodárstva, ktoré vstupuje
do novej etapy svojho rozvoja.
Považujem preto za správne, že už na tomto
spoločnom zasadaní oboch našich snemovní
prerokovávame akoby základnú otázku,
veľmi úzko súvisiacu s realizáciou záverov
ďalšieho všestranného socialistického
poľnohospodárstva, a to úpravu hospodárskeho
riadenia poľnohospodárstva cestou vytvorenia okresných
a krajských poľnohospodárskych správ.
Tento vládny návrh zákona, jeho posúdenie
a prijatie vo Federálnom zhromaždení, vidím
ako nevyhnutný krok k dosiahnutiu náročných
cieľov, ktoré pred celé československé
poľnohospodárstvo postavil XIV. zjazd KSČ.
Každý, kto na tomto úseku pracuje, musí
priznať, že nové cesty rozvoja nutne žiadajú
aj nové cesty a spôsoby organizácie systematického
riadenia tohto odvetvia v konkrétnych podmienkach okresov
a krajov.
Štátna finančná politika vedená
voči poľnohospodárstvu bola dosiaľ vykonávaná
v súlade so záujmami družstiev, o čom
svedčí súčasné ekonomické
postavenie prevážnej väčšiny JRD.
Vieme, že aj v ďalšom období bude štát
vkladať do poľnohospodárstva značné
finančné prostriedky, a preto je celkom na mieste,
aby mohol spätne uplatňovať svoj vplyv na jeho
riadenie a ďalší vývoj, tak ako to návrh
zákona predpokladá. Hovorím o týchto
otázkach nie preto, že by som chcel dokazovať,
že sa dosiaľ v poľnohospodárstve urobilo
málo a že by som chcel znižovať prácu
a výsledky dosial existujúcich okresných
poľnohospodárskych združení, ale preto,
lebo práve nedokonalosť tohto spôsobu riadenia
a niektoré úzke miesta v ňom viedli niektoré
poľnohospodárske podniky k nesprávnemu chápaniu
povinností voči štátu.
Okresné poľnohospodárske združenia majú
byť orgánmi hospodárskeho riadenia. Ministerstvo
poľnohospodárstva a výživy delegovalo
im právomoc štátneho zriadenia, hoci mali byť
samosprávnou hospodárskou organizáciou. V
danej etape šlo o to, aby zoskupeniam podnikov nadväzujúcich
na prvovýrobu /mliekárne, poľnohospodárske
nákupné podniky a ďalšie/ boli vytvorené
podmienky pre vertikálnu i horizontálnu integráciu
v okrese, čo sa hneď od začiatku nedodržiavalo,
postupne sa stali tieto podniky pasívnymi, a teda dobre
myslený zámer bol hneď na začiatku narušený.
Podľa stanov mali byť okresné poľnohospodárske
združenia hospodárskou organizáciou, ale hospodárili
podľa zásad platných pre rozpočtové
organizácie. Niektoré združenia sa zapodievali
hospodárskou a podnikateľskou činnosťou,
mali stavebné mechanizmy, obchodné a odbytové
stánky, atd., čo malo nesporne zlý vplyv
na ich riadiacu funkciu. Nebolo vyjasnené ani postavenie
riaditeľa a aparátu okresných poľnohospodárskych
správ ako štátneho orgánu, zatiaľ
čo na druhej strane ich nadriadeným orgánom
bolo predstavenstvo okresnej poľnohospodárskej správy,
prípadne valné zhromaždenie. V tomto prípade
sedel riaditeľ na dvoch stoličkách, raz ako
nositeľ štátnej úlohy a raz ako ochranca
užších záujmov toho ktorého podniku.
Najvážnejší nedostatok sa vyskytol v súvislosti
s plánovacou disciplínou, čo obzvlášť
vypuklo v roku 1968, keď niektoré poľnohospodárske
podniky odmietli vyrábať a dodávať produkty,
ako sú zemiaky, repka a iné, na ktorých mal
štát záujem. Zdôrazňovali a uplatňovali
sa podnikové záujmy, trhový mechanizmus,
špekulovalo sa, nerešpektoval sa plán, vznikali
protiklady - plán a potreby spoločnosti - čo
v socialistickej spoločnosti musí byť vonkoncom
v súlade.
K pozitívam možno však pripísať to,
že si okresná poľnohospodárska správa
určila svoj program rozvoja poľnohospodárskej
výroby, ktorý sa v mnohých prípadoch
nielen plnil, ale aj prekračoval.
Svoj význam mala aj tá skutočnosť, že
predstavenstvo okresnej poľnohospodárskej správy
riešilo i významné otázky týkajúce
sa rozdeľovania finančných prostriedkov, subvencií,
poskytovania príspevkov na stabilizáciu a pod.,
kde bolo zapojené mnoho podnikov do procesu riadenia, kolektívneho
posudzovania vecí a pod.