Čtvrtek 29. června 1972

Na druhé straně všechny důležité otázky družstevní činnosti musí orgány a funkcionáři družstva řešit v souladu s celospolečenskými zájmy. Budou muset podle čl. 2 Vzorových stanov se řídit při řešení těchto otázek doporučeními okresních zemědělských správ, které sladují celospolečenské potřeby a místní zájmy.

Zmíněné konkrétní příklady jsou koneckonců známy z praxe okresních výrobních správ i okresních zemědělských sdružení. Uvádím to proto, že přes nezbytné posílení vlivu státu na řízení zemědělství, které zákonná předloha nesporně představuje, jsou a budou zachovány dosavadní principy řízení družstevních organizací, vycházející ze zásad družstevní demokracie. Vládní návrh zákona má tedy diferencovaný přístup k řízení zemědělských družstevních organizací, které se podstatně liší od bezprostředního řízení státních statků a jiných státních organizací, spadajících do působnosti nově zřizovaných orgánů řízení zemědělské výroby.

Zástupci družstevních organizací budou však mít podle předložené vládní osnovy kromě toho možnost se vyjadřovat k opatřením okresních zemědělských správ již při jejich zrodu a ještě dříve než je družstevní orgány projednávají. Zřízením okresních zemědělských rad jako poradních orgánů ředitele okresní zemědělské správy, v níž zasedají i zástupci družstevních organizací, je totiž zajištěna účast zemědělských podniků při řešení důležitějších otázek rozvoje zemědělské výroby v příslušném obvodu. Přes poradní charakter tohoto orgánu je důležité, že ředitel okresní zemědělské správy bude muset projednat s okresní zemědělskou radou všechna významná opatření týkající se řízení organizací, a tak zástupci družstevních organizací budou mít možnost ovlivnit v okresní zemědělské radě řešení závažných otázek, týkajících se družstev, např. v plánovací oblasti, v používání ekonomických nástrojů atp. Jsou tedy vytvořeny předpoklady, aby tento orgán podstatně přispěl k sladění principů státního řízení a zásad družstevní demokracie, což je zakotveno v § 6 vládní předlohy.

Vládní předloha má plně na zřeteli zvláštnosti řízení družstevních organizací a znamená vcelku kromě toho i nezbytný pozitivní krok ke zkvalitnění řízení zemědělské výroby. Budu proto hlasovat pro její přijetí v souladu s doporučeními společného zpravodaje. /Potlesk./

Předsedající místopředseda FS prof. dr. D. Hanes: Ďakujem poslancovi Musilovi. Hovorí poslanec Stanislav Janda.

Poslanec S. Janda: Vážené Federální shromáždění, soudružky a soudruzi poslanci, máme dnes přijmout zákon o okresních a krajských zemědělských správách - významnou právní normu, která má upevnit systém řízení našeho zemědělství. Nutnost nové právní úpravy organizace řízení zemědělství podtrhuje situace, která se v tomto odvětví vytvořila v posledních letech. Jde zejména o podstatné zlepšení výrobně technické základny zemědělství, zvýšení technické a technologické úrovně celého odvětví a o vytváření nových vztahů v socialistické zemědělské velkovýrobě. V posledních letech se značně zvýšila koncentrace, zejména živočišné výroby, vyrostla řada společných družstevních podniků na výrobu vajec, vepřového a drůbežího masa, začalo se kooperovat i v rostlinné výrobě. Dosavadní organizace řízení prostřednictvím zemědělských okresních sdružení neumožňovala důsledně uplatňovat všechny ekonomické nástroje řízení a řídící funkci plánu. Ve volených orgánech, jakými okresní zemědělská správa byla, se často promítaly různé skupinové zájmy a sdružení se leckdy věnovala více vlastní hospodářské činnosti namísto soustavného sledování celospolečenských zájmů.

Jestliže z těchto zkušeností vycházela vláda ČSSR při tvorbě nového zákona, lze s tím jednoznačně souhlasit. Potřeba upevnění státního vlivu na řízení zemědělství roste současně s růstem celospolečenského významu zemědělství a jeho postavení v národním hospodářství. Těsnější vazby mezi zemědělstvím a průmyslem na jedné straně a upevňování vazeb mezi zemědělskými podniky při rozvíjení kooperačních vztahů na straně druhé, kladou vyšší nároky na úroveň řízení a jeho bezprostřední službu celospolečenským zájmům. Vyřešit tak naléhavé problémy, jako je uplatnění velkovýrobní technologie v chovu skotu či zvýšení produkce obilovin, nelze bez koordinované jednotné státní zemědělské politiky. Všechny podnikatelské zájmy tady musí jít stranou.

Poslanci - členové Československé strany lidové - vítají návrh zákona jako významný krok k posílení jednotnosti řízení zemědělství v obou našich republikách a k takové orientaci, která umožní rychlým tempem zvyšovat koncentraci a prohlubovat specializaci zemědělské výroby.

Soudružky a soudruzi poslanci, dovolte ještě několik poznámek k realizaci nového zákona v praxi. V § 16 návrhu zákona, zmocňuje vlády republik a ministerstva zemědělství a výživy blíže vymezit působnost i úkoly okresních a krajských zemědělských správ. V této souvislosti apeluji na resorty zemědělství a výživy, aby co nejrychleji připravily navazující právní předpisy, které by umožnily v nejkratší době realizovat všechna opatření vyplývající z dnes schvalovaného zákona. Jde zejména o dopracování vztahu mezi zemědělskými správami a národními výbory. Protože nebudou-li tyto vztahy po všech stránkách ujasněny, může mezi zemědělskými správami a národními výbory docházet ke zbytečným neshodám, založeným na tom, že zákon má pouze rámcový charakter. Proto je třeba, aby byly urychleně z tohoto zákona, ze zákona o národních výborech a na něj navazujících předpisů, odvozeny právní úpravy všech vztahů mezi okresními a krajskými zemědělskými správami na jedné straně a národními výbory všech stupňů na druhé straně.

Pokud jde o další - republikové - právní normy, bude v nich nutno zakotvit povinnosti péče zemědělských správ o výchovu a rozmístění kádrů. Řada zemědělských podniků, převážně družstevních, dosud nemá po odborné stránce tak schopné vedení, aby mohlo úspěšně realizovat nové, progresívní formy hospodaření. Okresní a zejména krajské zemědělské správy by měly usilovat, aby na vedoucích místech v zemědělských podnicích byli lidé, kteří jsou nositeli takového pokroku ve výrobě, jakého si vyžaduje cíle, jež jsme si v našem zemědělství vytýčili, a které mají zajistit růst hmotného blahobytu celé společnosti.

V této souvislosti chci ještě zdůraznit bezpodmínečný požadavek vysoké politické i odborné kvalifikace pracovníků zemědělských správ. V důvodové zprávě k návrhu zákona se říká, že do okresních a krajských zemědělských správ budou v podstatě převzati pracovníci nynějších okresních a krajských řídících institucí. Je třeba dbát na to, aby tito pracovníci byli skutečně na vysoké politické a odborné úrovni, aby pro zemědělské podniky byli nejen nadřízenými, ale také poradci v řešení mnoha nesnadných úkolů, v neposlední řadě, aby dokázali změnit dosavadní systém práce, což bude v souvislosti s posílením státního vlivu na řízení naprosto nezbytné.

V závěru mi, soudružky a soudruzi poslanci, dovolte ještě poznámku k činnosti okresních a krajských zemědělských rad. Bude třeba dohlížet na to, aby rady nebyly ustavovány pouze formálně, nýbrž aby jako orgány složené z nejprogresivnějších odborníků a zástupců zemědělských podniků skutečně napomáhaly efektivnímu rozvoji zemědělství. Bude také nutné vymezit jejich působnost tak, aby byly zachovány principy družstevní demokracie a aby se přitom zemědělské rady staly aktivním pomocníkem zemědělských správ s možností zasahovat zejména do organizace kooperačních vztahů v okresech. Děkuji vám za pozornost. /Potlesk./

Předsedající místopředseda FS prof. dr. D. Hanes: Ďakujem poslancovi Jandovi. Súdružky a súdruhovia, poslanec Janda bol posledným z prihlásených poslancov do rozpravy. Praje si ešte niekto z poslancov slovo? /Ne./ Vyhlasujem rozpravu za ukončenú.

Praje si súdruh minister dr. Večeřa zaujať stanovisko k rozprave? /Ne./

Praje si slovo spoločný spravodajca výborov Snemovne ľudu poslanec Vondrouš?

Poslanec V. Vondrouš: Vážené soudružky a soudruzi, diskuse doplnila a potvrdila důležitost tohoto přijímaného zákona a nebylo v ní rozporných stanovisek. Doporučuji proto, aby vzešlé připomínky, které se týkají předkládaného zákona, byly vzaty v úvahu při vydávání prováděcích nařízení.

Vzdávám se závěrečného slova a doporučuji, aby zákon byl schválen v předkládaném znění.

Předsedající místopředseda FS prof. dr. D. Hanes: Praje si slovo spoločná spravodajkyňa výborov Snemovne národov poslankyňa Čambálová? /Ne./ Ďakujem.

Môžeme teda pristúpiť k hlasovaniu o návrhu zákona a o spoločnej správe.

Podľa zistenia našich pracovníkov je teraz v sále prítomných 152 poslancov Snemovne ľudu, 54 poslancov Snemovne národov z Českej socialistickej republiky a 55 poslancov Snemovne národov zo Slovenskej socialistickej republiky. Sme preto spôsobilí hlasovať o predloženom návrhu. Najprv budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.

Kto z poslancov Snemovne ľudu je za vládny návrh zákona tak, ako bol predložený v znení spoločnej správy výborov vrátane zmien, ktoré navrhli spoloční spravodajcovia, nech zdvihne ruku. /Hlasuje se./ Ďakujem.

Je niekto proti? /Nikdo./

Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikdo./

Za návrh hlasovali všetci prítomní poslanci Snemovne ľudu a tak konštatujem, že Snemovňa ľudu návrh zákona prijala.

Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov. Kto z poslancov Snemovne národov súhlasí s vládnym návrhom zákona v znení spoločnej správy so zmenami, ktoré navrhla spravodajkyňa, nech zdvihne ruku. /Hlasuje se./ Ďakujem.

Je niekto proti? /Nikdo./

Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikdo./

S vládnym návrhom zákona vyslovili súhlas všetci prítomní poslanci Snemovne národov a Snemovňa národov teda zákon prijala.

Konštatujem, že vzhľadom na súhlasné uznesenie Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky schválilo zákon o okresných a krajských poľnohospodárskych správach.

Súdružky a súdruhovia poslanci, podľa časového programu nášho dnešného rokovania sme predpokladali ukončiť naše dnešné rokovanie o 18.00 hodine. Máme však určitý časový predstih, a preto odporúčam, aby sme si vytvorili časovo priaznivejšie podmienky pre zajtrajšie rokovanie. Navrhujem preto, aby sme ešte teraz vybavili body 8 a 9 programu, ktorý je uvedený v pozvánke.

Má niekto nejaký iný návrh? /Nikdo./ Môžeme teda pokračovať podľa predloženého návrhu.

Ôsmym bodom nášho programu je

VIII

Správa predsedu Federálneho zhromaždenia o zákonnom opatrení Predsedníctva Federálneho zhromaždenia o zmene podriadenosti Pohraničnej stráže /tlač 3/

V období, keď Federálne zhromaždenie nezasadalo, Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia prijalo vo forme zákonného opatrenia návrh vlády ČSSR o zmene podriadenosti Pohraničnej stráže. Podriadenosť Pohraničnej stráže sa preniesla z Ministerstva národnej obrany na Ministerstvo vnútra ČSSR.

Podľa článku 58 ods. 4 ústavného zákona o čs. federácii je potrebné, aby Federálne zhromaždenie schválilo zákonné opatrenie Predsedníctva Federálneho zhromaždenia.

Má niekto z poslancov dotaz alebo pripomienku k tomuto návrhu? /Ne./

Hlási sa niekto o slovo? /Nikdo./

Pristúpime k hlasovaniu.

Najprv hlasujú o návrhu poslanci Snemovne ľudu, ktorých je prítomných 152. Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s návrhom uznesenia uvedeným v správe predsedu Federálneho zhromaždenia, podľa ktorého sa schvaľuje zákonné opatrenie Predsedníctva Federálneho zhromaždenia zo dňa 22. decembra 1971 č. 145 Zb. o zmene podriadenosti Pohraničnej stráže /tlač 3/, nech zdvihne ruku. /Hlasuje se./ Ďakujem.

Je niekto proti? /Nikdo./

Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikdo./

Konštatujem, že Snemovňa ľudu schválila toto zákonné opatrenie.

Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov. Ich prítomnosť v sále sa nezmenila proti predchádzajúcemu stavu, takže je prítomná nadpolovičná väčšina poslancov.

Kto z poslancov Snemovne národov súhlasí s návrhom, ktorý som pred chvíľou predniesol, nech zdvihne ruku. /Hlasuje se./

Je niekto proti? /Nikdo./

Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikdo./

Konštatujem, že aj Snemovňa národov schválila zákonné opatrenie. Súhlasným uznesením obidvoch snemovní Federálneho zhromaždenia zákonné opatrenie Predsedníctva Federálneho zhromaždenia o zmene podriadenosti Pohraničnej stráže bolo schválené.

Tým sme splnili zákonné náležitosti uvedené v článku 58 ods. 4 ústavného zákona o čs. federácii pre platnosť takého zákonného opatrenia.

Môžeme pristúpiť k ďalšiemu, deviatemu bodu, k prerokovaniu

IX

Správy o činnosti Predsedníctva Federálneho zhromaždenia od začiatku volebného obdobia /tlač 5-P/, správy o činnosti Predsedníctva a výborov Snemovne ľudu od začiatku volebného obdobia /tlač 3/SĽ/ a správy o činnosti Predsedníctva a výborov Snemovne národov od začiatku volebného obdobia /tlač 3/SN/

Správy o činnosti sú predkladané ako prehľad práce a bohatej činnosti orgánov vo Federálnom zhromaždení za pomerne krátke obdobie od volieb. Hodnotenie tejto činnosti a dosiahnutých výsledkov nás v tomto smere ešte bude čakať.

Žiada niekto z poslancov k písomným správam o činnosti Predsedníctva Federálneho zhromaždenia a snemovní, ktoré boli rozdané, o slovo? /Nikdo se nehlásil./ Nikto.

Navrhujem, aby snemovne hlasovali vždy o správe Predsedníctva Federálneho zhromaždenia a súčasne aj o správe svojej snemovne.

Sú k tomuto postupu nejaké pripomienky? /Nebyly./

Prosím najprv poslancov Snemovne národov.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP