Na druhé straně všechny důležité
otázky družstevní činnosti musí
orgány a funkcionáři družstva řešit
v souladu s celospolečenskými zájmy. Budou
muset podle čl. 2 Vzorových stanov se řídit
při řešení těchto otázek
doporučeními okresních zemědělských
správ, které sladují celospolečenské
potřeby a místní zájmy.
Zmíněné konkrétní příklady
jsou koneckonců známy z praxe okresních výrobních
správ i okresních zemědělských
sdružení. Uvádím to proto, že přes
nezbytné posílení vlivu státu na řízení
zemědělství, které zákonná
předloha nesporně představuje, jsou a budou
zachovány dosavadní principy řízení
družstevních organizací, vycházející
ze zásad družstevní demokracie. Vládní
návrh zákona má tedy diferencovaný
přístup k řízení zemědělských
družstevních organizací, které se podstatně
liší od bezprostředního řízení
státních statků a jiných státních
organizací, spadajících do působnosti
nově zřizovaných orgánů řízení
zemědělské výroby.
Zástupci družstevních organizací budou
však mít podle předložené vládní
osnovy kromě toho možnost se vyjadřovat k opatřením
okresních zemědělských správ
již při jejich zrodu a ještě dříve
než je družstevní orgány projednávají.
Zřízením okresních zemědělských
rad jako poradních orgánů ředitele
okresní zemědělské správy,
v níž zasedají i zástupci družstevních
organizací, je totiž zajištěna účast
zemědělských podniků při řešení
důležitějších otázek rozvoje
zemědělské výroby v příslušném
obvodu. Přes poradní charakter tohoto orgánu
je důležité, že ředitel okresní
zemědělské správy bude muset projednat
s okresní zemědělskou radou všechna
významná opatření týkající
se řízení organizací, a tak zástupci
družstevních organizací budou mít možnost
ovlivnit v okresní zemědělské radě
řešení závažných otázek,
týkajících se družstev, např.
v plánovací oblasti, v používání
ekonomických nástrojů atp. Jsou tedy vytvořeny
předpoklady, aby tento orgán podstatně přispěl
k sladění principů státního
řízení a zásad družstevní
demokracie, což je zakotveno v § 6 vládní
předlohy.
Vládní předloha má plně na
zřeteli zvláštnosti řízení
družstevních organizací a znamená vcelku
kromě toho i nezbytný pozitivní krok ke zkvalitnění
řízení zemědělské výroby.
Budu proto hlasovat pro její přijetí v souladu
s doporučeními společného zpravodaje.
/Potlesk./
Předsedající místopředseda
FS prof. dr. D. Hanes: Ďakujem poslancovi Musilovi.
Hovorí poslanec Stanislav Janda.
Poslanec S. Janda: Vážené Federální
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci, máme dnes přijmout zákon o okresních
a krajských zemědělských správách
- významnou právní normu, která má
upevnit systém řízení našeho
zemědělství. Nutnost nové právní
úpravy organizace řízení zemědělství
podtrhuje situace, která se v tomto odvětví
vytvořila v posledních letech. Jde zejména
o podstatné zlepšení výrobně
technické základny zemědělství,
zvýšení technické a technologické
úrovně celého odvětví a o vytváření
nových vztahů v socialistické zemědělské
velkovýrobě. V posledních letech se značně
zvýšila koncentrace, zejména živočišné
výroby, vyrostla řada společných družstevních
podniků na výrobu vajec, vepřového
a drůbežího masa, začalo se kooperovat
i v rostlinné výrobě. Dosavadní organizace
řízení prostřednictvím zemědělských
okresních sdružení neumožňovala
důsledně uplatňovat všechny ekonomické
nástroje řízení a řídící
funkci plánu. Ve volených orgánech, jakými
okresní zemědělská správa byla,
se často promítaly různé skupinové
zájmy a sdružení se leckdy věnovala
více vlastní hospodářské činnosti
namísto soustavného sledování celospolečenských
zájmů.
Jestliže z těchto zkušeností vycházela
vláda ČSSR při tvorbě nového
zákona, lze s tím jednoznačně souhlasit.
Potřeba upevnění státního vlivu
na řízení zemědělství
roste současně s růstem celospolečenského
významu zemědělství a jeho postavení
v národním hospodářství. Těsnější
vazby mezi zemědělstvím a průmyslem
na jedné straně a upevňování
vazeb mezi zemědělskými podniky při
rozvíjení kooperačních vztahů
na straně druhé, kladou vyšší nároky
na úroveň řízení a jeho bezprostřední
službu celospolečenským zájmům.
Vyřešit tak naléhavé problémy,
jako je uplatnění velkovýrobní technologie
v chovu skotu či zvýšení produkce obilovin,
nelze bez koordinované jednotné státní
zemědělské politiky. Všechny podnikatelské
zájmy tady musí jít stranou.
Poslanci - členové Československé
strany lidové - vítají návrh zákona
jako významný krok k posílení jednotnosti
řízení zemědělství v
obou našich republikách a k takové orientaci,
která umožní rychlým tempem zvyšovat
koncentraci a prohlubovat specializaci zemědělské
výroby.
Soudružky a soudruzi poslanci, dovolte ještě
několik poznámek k realizaci nového zákona
v praxi. V § 16 návrhu zákona, zmocňuje
vlády republik a ministerstva zemědělství
a výživy blíže vymezit působnost
i úkoly okresních a krajských zemědělských
správ. V této souvislosti apeluji na resorty zemědělství
a výživy, aby co nejrychleji připravily navazující
právní předpisy, které by umožnily
v nejkratší době realizovat všechna opatření
vyplývající z dnes schvalovaného zákona.
Jde zejména o dopracování vztahu mezi zemědělskými
správami a národními výbory. Protože
nebudou-li tyto vztahy po všech stránkách ujasněny,
může mezi zemědělskými správami
a národními výbory docházet ke zbytečným
neshodám, založeným na tom, že zákon
má pouze rámcový charakter. Proto je třeba,
aby byly urychleně z tohoto zákona, ze zákona
o národních výborech a na něj navazujících
předpisů, odvozeny právní úpravy
všech vztahů mezi okresními a krajskými
zemědělskými správami na jedné
straně a národními výbory všech
stupňů na druhé straně.
Pokud jde o další - republikové - právní
normy, bude v nich nutno zakotvit povinnosti péče
zemědělských správ o výchovu
a rozmístění kádrů. Řada
zemědělských podniků, převážně
družstevních, dosud nemá po odborné
stránce tak schopné vedení, aby mohlo úspěšně
realizovat nové, progresívní formy hospodaření.
Okresní a zejména krajské zemědělské
správy by měly usilovat, aby na vedoucích
místech v zemědělských podnicích
byli lidé, kteří jsou nositeli takového
pokroku ve výrobě, jakého si vyžaduje
cíle, jež jsme si v našem zemědělství
vytýčili, a které mají zajistit růst
hmotného blahobytu celé společnosti.
V této souvislosti chci ještě zdůraznit
bezpodmínečný požadavek vysoké
politické i odborné kvalifikace pracovníků
zemědělských správ. V důvodové
zprávě k návrhu zákona se říká,
že do okresních a krajských zemědělských
správ budou v podstatě převzati pracovníci
nynějších okresních a krajských
řídících institucí. Je třeba
dbát na to, aby tito pracovníci byli skutečně
na vysoké politické a odborné úrovni,
aby pro zemědělské podniky byli nejen nadřízenými,
ale také poradci v řešení mnoha nesnadných
úkolů, v neposlední řadě, aby
dokázali změnit dosavadní systém práce,
což bude v souvislosti s posílením státního
vlivu na řízení naprosto nezbytné.
V závěru mi, soudružky a soudruzi poslanci,
dovolte ještě poznámku k činnosti okresních
a krajských zemědělských rad. Bude
třeba dohlížet na to, aby rady nebyly ustavovány
pouze formálně, nýbrž aby jako orgány
složené z nejprogresivnějších odborníků
a zástupců zemědělských podniků
skutečně napomáhaly efektivnímu rozvoji
zemědělství. Bude také nutné
vymezit jejich působnost tak, aby byly zachovány
principy družstevní demokracie a aby se přitom
zemědělské rady staly aktivním pomocníkem
zemědělských správ s možností
zasahovat zejména do organizace kooperačních
vztahů v okresech. Děkuji vám za pozornost.
/Potlesk./
Předsedající místopředseda
FS prof. dr. D. Hanes: Ďakujem poslancovi Jandovi.
Súdružky a súdruhovia, poslanec Janda bol posledným
z prihlásených poslancov do rozpravy. Praje si ešte
niekto z poslancov slovo? /Ne./ Vyhlasujem rozpravu za ukončenú.
Praje si súdruh minister dr. Večeřa zaujať
stanovisko k rozprave? /Ne./
Praje si slovo spoločný spravodajca výborov
Snemovne ľudu poslanec Vondrouš?
Poslanec V. Vondrouš: Vážené soudružky
a soudruzi, diskuse doplnila a potvrdila důležitost
tohoto přijímaného zákona a nebylo
v ní rozporných stanovisek. Doporučuji proto,
aby vzešlé připomínky, které
se týkají předkládaného zákona,
byly vzaty v úvahu při vydávání
prováděcích nařízení.
Vzdávám se závěrečného
slova a doporučuji, aby zákon byl schválen
v předkládaném znění.
Předsedající místopředseda
FS prof. dr. D. Hanes: Praje si slovo spoločná
spravodajkyňa výborov Snemovne národov poslankyňa
Čambálová? /Ne./ Ďakujem.
Môžeme teda pristúpiť k hlasovaniu o návrhu
zákona a o spoločnej správe.
Podľa zistenia našich pracovníkov je teraz v
sále prítomných 152 poslancov Snemovne ľudu,
54 poslancov Snemovne národov z Českej socialistickej
republiky a 55 poslancov Snemovne národov zo Slovenskej
socialistickej republiky. Sme preto spôsobilí hlasovať
o predloženom návrhu. Najprv budú hlasovať
poslanci Snemovne ľudu.
Kto z poslancov Snemovne ľudu je za vládny návrh
zákona tak, ako bol predložený v znení
spoločnej správy výborov vrátane zmien,
ktoré navrhli spoloční spravodajcovia, nech
zdvihne ruku. /Hlasuje se./ Ďakujem.
Je niekto proti? /Nikdo./
Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikdo./
Za návrh hlasovali všetci prítomní poslanci
Snemovne ľudu a tak konštatujem, že Snemovňa
ľudu návrh zákona prijala.
Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov.
Kto z poslancov Snemovne národov súhlasí
s vládnym návrhom zákona v znení spoločnej
správy so zmenami, ktoré navrhla spravodajkyňa,
nech zdvihne ruku. /Hlasuje se./ Ďakujem.
Je niekto proti? /Nikdo./
Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikdo./
S vládnym návrhom zákona vyslovili súhlas
všetci prítomní poslanci Snemovne národov
a Snemovňa národov teda zákon prijala.
Konštatujem, že vzhľadom na súhlasné
uznesenie Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálne
zhromaždenie Československej socialistickej republiky
schválilo zákon o okresných a krajských
poľnohospodárskych správach.
Súdružky a súdruhovia poslanci, podľa
časového programu nášho dnešného
rokovania sme predpokladali ukončiť naše dnešné
rokovanie o 18.00 hodine. Máme však určitý
časový predstih, a preto odporúčam,
aby sme si vytvorili časovo priaznivejšie podmienky
pre zajtrajšie rokovanie. Navrhujem preto, aby sme ešte
teraz vybavili body 8 a 9 programu, ktorý je uvedený
v pozvánke.
Má niekto nejaký iný návrh? /Nikdo./
Môžeme teda pokračovať podľa predloženého
návrhu.
Ôsmym bodom nášho programu je
V období, keď Federálne zhromaždenie nezasadalo,
Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia prijalo
vo forme zákonného opatrenia návrh vlády
ČSSR o zmene podriadenosti Pohraničnej stráže.
Podriadenosť Pohraničnej stráže sa preniesla
z Ministerstva národnej obrany na Ministerstvo vnútra
ČSSR.
Podľa článku 58 ods. 4 ústavného
zákona o čs. federácii je potrebné,
aby Federálne zhromaždenie schválilo zákonné
opatrenie Predsedníctva Federálneho zhromaždenia.
Má niekto z poslancov dotaz alebo pripomienku k tomuto
návrhu? /Ne./
Hlási sa niekto o slovo? /Nikdo./
Pristúpime k hlasovaniu.
Najprv hlasujú o návrhu poslanci Snemovne ľudu,
ktorých je prítomných 152. Kto z poslancov
Snemovne ľudu súhlasí s návrhom uznesenia
uvedeným v správe predsedu Federálneho zhromaždenia,
podľa ktorého sa schvaľuje zákonné
opatrenie Predsedníctva Federálneho zhromaždenia
zo dňa 22. decembra 1971 č. 145 Zb. o zmene podriadenosti
Pohraničnej stráže /tlač 3/, nech zdvihne
ruku. /Hlasuje se./ Ďakujem.
Je niekto proti? /Nikdo./
Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikdo./
Konštatujem, že Snemovňa ľudu schválila
toto zákonné opatrenie.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov.
Ich prítomnosť v sále sa nezmenila proti predchádzajúcemu
stavu, takže je prítomná nadpolovičná
väčšina poslancov.
Kto z poslancov Snemovne národov súhlasí
s návrhom, ktorý som pred chvíľou predniesol,
nech zdvihne ruku. /Hlasuje se./
Je niekto proti? /Nikdo./
Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikdo./
Konštatujem, že aj Snemovňa národov schválila
zákonné opatrenie. Súhlasným uznesením
obidvoch snemovní Federálneho zhromaždenia
zákonné opatrenie Predsedníctva Federálneho
zhromaždenia o zmene podriadenosti Pohraničnej stráže
bolo schválené.
Tým sme splnili zákonné náležitosti
uvedené v článku 58 ods. 4 ústavného
zákona o čs. federácii pre platnosť
takého zákonného opatrenia.
Môžeme pristúpiť k ďalšiemu,
deviatemu bodu, k prerokovaniu
Správy o činnosti sú predkladané ako
prehľad práce a bohatej činnosti orgánov
vo Federálnom zhromaždení za pomerne krátke
obdobie od volieb. Hodnotenie tejto činnosti a dosiahnutých
výsledkov nás v tomto smere ešte bude čakať.
Žiada niekto z poslancov k písomným správam
o činnosti Predsedníctva Federálneho zhromaždenia
a snemovní, ktoré boli rozdané, o slovo?
/Nikdo se nehlásil./ Nikto.
Navrhujem, aby snemovne hlasovali vždy o správe Predsedníctva
Federálneho zhromaždenia a súčasne aj
o správe svojej snemovne.
Sú k tomuto postupu nejaké pripomienky? /Nebyly./