Všetky tieto opatrenia sledujú zlepšenie činnosti
štátnych orgánov a hospodárskych organizácií
pri zabezpečovaní ochrany tohto majetku. Ústredné
orgány už rozpracovali tieto opatrenia. Avšak
priamo v činnosti organizácií v organizátorskej,
riadiacej a kontrolnej činnosti majstrov, riaditeľov
závodov, podnikov i ostatných pracovníkov
hospodárskeho vedenia sa ešte neprejavili v dostatočnej
miere.
Naďalej ešte pretrvávajú nedostatky v
evidencii materiálových a finačných
prostriedkov, v nízkej úrovni kontroly, v nedostatočnej
ochrane i v nedostatočnom strážení majetku
v socialistickom vlastníctve. Príčinou
toho je ľahostajný pomer značnej časti
pracovníkov štátnych a hospodárskych
orgánov a značnej časti občanov k
socialistickému vlastníctvu.
Mnohí vedúci hospodárski pracovníci
zabúdajú, že splnenie náročných
hospodárskych zámerov tejto päťročnice
bude závislé predovšetkým od úrovne
riadiacej práce na všetkých stupňoch,
že plánované úlohy nie je možné
splniť bez prísnej disciplíny, bez osobnej
zodpovednosti, bez náročnej kontroly a bez uplatňovania
sankcií disciplinárnych, hmotných i kádrových
proti porušovateľom disciplíny a právneho
poriadku. Prokuratúra a súdy tu musia splniť
významnú úlohu tým, že budú
energicky postihovať páchateľov trestných
činov a prečinov, že budú venovať
zvýšenú pozornosť uplatňovaniu
socialistickej zákonnosti v oblasti občianskoprávnych,
rodinných a pracovných vzťahov i v oblasti
štátnej správy.
Súdružky a súdruhovia poslanci, úlohy,
ktoré pre našu spoločnosť vyplývajú
zo záverov XIV. zjazdu KSČ v oblasti upevňovania
socialistickej zákonnosti, sú náročné.
Ich splnenie vyžaduje húževnatú, plánovitú
a systematickú prácu nás všetkých.
Opatrenia, ktoré ma zabezpečenie úloh už
prijali orgány KSČ a vlády, i tie, ktoré
budú prijaté na tomto vašom rokovaní,
sú dobrou základňou pre ich úspešnú
realizáciu.
Chcel by som vás ubezpečiť, že v rezorte
prokuratúry urobíme všetko pre to, aby sme
časť týchto úloh, ktoré pripadajú
nám, čo najlepšie splnili aj za napätej
situácie medzi množstvom práce a nízkymi
stavmi pracovníkov na prokuratúre.
Som presvedčený, že orgány trestného
konania budú aj naďalej pevným článkom
socialistického štátu, že vo svojej činnosti
budú prísne dodržiavať zákony a
dôsledne uplatňovať politickú líniu
KSČ a že v boji proti porušovaniu zákonnosti
budeme úspešní, ak sa tento boj stane trvalou
súčasťou riadiacej a organizátorskej
práce všetkých štátnych a hospodárskych
orgánov aj spoločenských organizácií,
ak v tomto úsilí priložia ruku k dielu všetci
občania dobrej vôle. Ďakujem vám za pozornosť.
/Potlesk./
Předsedající místopředseda
FS dr. B. Kučera: Děkuji generálnímu
prokurátorovi ČSSR za jeho úvodní
slovo.
Za Nejvyšší soud ČSSR odůvodní
zprávu jeho předseda dr. Vojtěch Přichystal.
Prosím, aby se ujal slova.
Předseda Nejvyššího soudu ČSSR
dr. V. Přichystal: Vážené Federální
shromáždění, soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, dovolte, abych k písemné zprávě
a k úvodnímu projevu soudruha generálního
prokurátora připojil několik poznámek
z hlediska práce a zkušeností soudů.
Je pochopitelné, že ve zprávě o stavu
socialistické zákonnosti, i v diskusích,
které proběhly ve výborech Federálního
shromáždění, bylo nejvíce místa
věnováno těm nejhrubším formám
porušování socialistické zákonnosti,
trestné činnosti, kriminalitě. Tyto diskuse,
myslím, už dostatečně ukázaly,
že pod jednotným označením kriminality
jsou shrnovány společenské jevy značně
různorodé, protispolečenská jednání
různé povahy, různých důsledků,
různými okolnostmi vyvolávaná anebo
aspoň podporovaná a že rozmanitý je
i charakter těch, kteří se takových
protispolečenských jednání dopouštějí,
že rozličné jsou jejich společenské
postoje a motivy. Tento poznatek musí vést k závěru,
že je třeba diferencovat i pokud jde o prostředky
k omezování a potlačování kriminality.
Jednotný, vždy účinný a nikdy
neselhávající prostředek, jaký
si všelék, zatím nalezen nebyl.
Charakteristickým prostředkem v boji s protispolečenskou
činností, kterou označujeme jako trestnou,
kriminální, je a nepochybně ještě
dlouho zůstane trest - trestní sankce a ukládání
trestů přísluší soudům.
Páteří systému trestů v současné
době je trest odnětí svobody. Jestliže
se vyslovuje požadavek zpřísnění
trestních sankcí, pak nezřídka se
přitom myslí právě na tento druh trestu,
na jeho nepodmíněnost, jeho délku a také
tvrdost jeho výkonu. Požadavek zpřísnění
je podložen nepochybně zkušenostmi šedesátých
let, doby, kdy položení důrazu na společenské
výchovné působení a naděje
na široké a rychlé výsledky tohoto mimotrestního
společenského působení vedly jak v
zákonodárství, tak i v praxi soudů
k postupnému zmírňování trestních
sankcí a nakonec k liberalistickému přístupu
v posuzování trestné činnosti, zejména
pokud šlo o některé její kruhy. Víme,
kam jsme se touto cestou dostali. Úsilí překonat
tyto chybné přístupy charakterizovalo v posledních
dvou letech řídící činnost
ústředních justičních orgánů,
obou ministerstev spravedlnosti a Nejvyšších
soudů. Toto úsilí přineslo i svoje
výsledky. Praxe se zpřísnila. Chyby v ukládání
trestů jsou méně časté, i když
se stále ještě vyskytují.
Nechtějme však přehlížet, že
i nepodmíněný trest odnětí
svobody má některé stinné stránky
a není vždy a u každého účinným
prostředkem, že nevede vždy k odstrašení
ani k nápravě konkrétního pachatele.
Při úpravách trestního práva,
k nimž došlo koncem šedesátých let
v některých socialistických státech,
ale i jinde, hledají se proto i nové způsoby,
kterými by společnost reagovala na trestnou činnost
a pachatele postihovala. Hledají se nové druhy trestů,
jejichž výkon není přímo spojen
se zbavením osobní svobody. Nejde při nich
o internování v uzavřeném ústavu.
Jde ovšem o určitá omezení osobní
svobody, záležející v nuceném
přikázání práce určitého
druhu, popřípadě práce na určitém
pracovišti, v povinnosti osvědčit se v přikázané
práci, podrobit se i určitým osobním
omezením, zejména pokud jde o využívání
volného času. Podobná opatření
mají zejména u některých kategorií
pachatelů trestných činů nahradit
trest odnětí svobody v dnešní jeho podobě.
Máme tu na mysli trestné činy méně
závažné a pachatele, kteří se
poprvé dostávají do konfliktu s trestním
zákonem. Uvažuje se o vyhovující a diferencované
náplni trestu odnětí svobody, který
v historickém vývoji podstatně svoji podobu
měnil. Domnívám se, že pokud budeme
důkladně uvažovat o způsobech zdokonalení
našeho trestního zákonodárství,
budeme muset i těmto věcem věnovat pozornost.
Už dnešní zákonodárná úprava
poskytuje možnosti, jichž není vždy v plném
rozsahu v praxi využíváno. Jde tu o kombinace
trestů různého druhu, o volbu, výkon
a účinnou kontrolu určitých omezení
ve způsobu života, tedy o to, aby tresty podle dosavadního
trestního zákona přípustné,
se staly efektivnější. Bylo by ovšem zásadní
chybou, jestliže bychom z falešné sentimentality
nebo humanismu dále oslabovali trestní represi,
tam kde máme co činit s cynismem a otrlostí
pachatele, který se svým činem ze společnosti
vyřadil a který znamená pro společnost
trvalé nebezpečí. Počet takových
činů vzrůstá a těm soudy mají
energicky čelit. Tam volání po přísném
trestu, po dlouhodobé, popřípadě trvalé
izolaci je, jak se domnívám, na místě.
Trest smrti podle našeho trestního zákoníka
je, a myslím i pro budoucnost by měl zůstat,
trestem výjimečným. Tolik bych chtěl
říci k početným legislativním
námětům, které se při diskusi
ve výborech dosud vyskytly.
Nejvyšší soud ČSSR, když v usnesení
pléna z 1.10.1971 rozpracovával usnesení
XIV. sjezdu KSČ na práci soudů, dal soudům
direktivy skoncovat se zbytky neangažovaného přístupu
a s liberalistickými tendencemi při posuzování
některých druhů trestné činnosti
a při ukládání trestů zejména
tam, kde jde o recidivní pachatele. Dal však také
direktivu prohloubit koordinovaný postup a spolupráci
s ostatními státními orgány a se společenskými
organizacemi a rozvíjet v zájmu posilování
socialistické zákonnosti myšlenku intenzívního
preventivního společenského působení.
Zdůraznil nutnost vytvářet v soudní
činnosti právní vědomí občanů
a upevňovat je, aniž by tato činnost znamenala
oslabování prostředků trestní
represe, tedy nějakou zmírňovací praxi
při ukládání trestů.
Soudruzi poslanci, úsilí o upevňování
socialistické zákonnosti nelze, podle našeho
názoru, omezovat jen na boj proti kriminalitě. V
soudní agendě je řada dalších
úseků, které nemůžeme opomíjet,
chceme-li a máme-li upevňovat socialistickou zákonnost
a disciplínu ve všech oblastech společenského
života.
Ve zprávě jsme se pokusili dát alespoň
několik pohledů také na tyto mimotrestní
úseky, ať už jde o oblast pracovně právní,
oblast sociálního zabezpečení, oblast
práce státního notářství,
další občansko-právní úseky,
anebo o oblast práva rodinného. Zejména oblast
posledně zmíněná zasluhuje, podle
našeho názoru, pozornosti už proto, že nepochybně
má i určité své souvislosti s otázkami
boje proti kriminalitě.
Nemůže ujít naší pozornosti skutečnost,
že nezřídka kriminalita začíná
u pachatelů před dosažením věku,
s nímž zákon spojuje trestní odpovědnost.
V ruce nám vzrůstá počet případů,
kdy se trestné činnosti dopustili nedospělci,
děti pod 15 roků, u nichž trestní řízení
a trestní sankce podle trestního zákoníku
nepřicházejí v úvahu. Přicházejí
však v úvahu opatření výchovná
a při jejich výběru, ukládání
i provádění, je nutná nejužší
součinnost mezi soudy, jimž přísluší
péče o nezletilé, a národními
výbory a speciálně orgány péče
o mládež.
Nemůže a neměla by ujít naší
pozornosti skutečnost, že značná část
kriminální mládeže přichází
z rozvrácených a neúplných rodin.
Přitom počet rozvedených manželství
trvale vzrůstá. V minulém roce při
130 000 nově uzavřených sňatků
bylo soudy rozvedeno přes 28 000 manželství,
přičemž ve více než 18 000 případech
šlo o manželství s nezletilými dětmi.
Pokusy o smír u soudu zřídka vedou ke kladnému
výsledku. Sotva také by bylo lze očekávat,
že manželství znovu začne plnit svou společenskou
funkci, jestliže soud by žádost o rozvod zamítl.
Zpravidla jde o manželství opravdu hluboce rozvrácená,
kde výrok soudu povolující rozvod vlastně
znamená sankcionování skutečného
stavu. Po provedeném rozvodu pak zhusta následují
spory o byt, o rozdělení majetku, zejména
však spory o umístění, výživu
a výchovu dětí. Více než 55 %
soudních rozhodnutí v občansko-právním
úseku se týká právě této
agendy a jde přitom o počty překračující
100 000 dětí, jichž se rozhodnutí tohoto
druhu týkají. Nejde tu jen o zatížení
soudů po stránce pracovní. Jde o obtížnost
a řekl bych určitou rizikovost tohoto rozhodování,
jímž se mnohdy předurčuje výchova
určité části "nového pokolení
budovatelů a obránců komunismu", jak
jsme si někdy zvykli říkat, a to části
nikoliv zanedbatelné.
Zde se zvláště zřetelně ukazuje,
do jaké míry společenská účinnost,
efektivnost práce soudů závisí na
jiných věcech, na kvalitě výchovných
zařízení, na ochotě rodin přijímat
opuštěné děti do výchovy, na
obecné podpoře rodiny, školy, pracoviště,
státních i společenských orgánů
a organizací.
Vážení soudruzi poslanci, závěrem
bych chtěl říci ještě aspoň
jedno: bylo by iluzí spoléhat se na to, že
ta či ona zákonodárná úprava
sama o sobě přinese radikální obrat.
I při dobrém zákonodárství
je nutno při upevňování socialistické
zákonnosti spoléhat na vytrvalost, houževnatost
a důslednost v každodenní práci, na
dobrou kvalitu této práce a také na koordinovanou
součinnost soudů a zúčastněných
jiných orgánů, společenských
i jiných organizací a v neposlední řadě
i na vzájemnou účast zainteresované
širší veřejnosti.
Chci ujistit vážené Federální
shromáždění, že u soudních
pracovníků ani při dnešních obtížných
podmínkách nebude v těchto směrech
chybět dobrá vůle, snaha překonat
obtíže a dopracovat se v dalším období
větších úspěchů, než
na jaké mohlo být poukázáno v předložené
zprávě. Musíme ovšem spoléhat
a jsme namnoze odkázáni na porozumění,
podporu a ochotu ke spolupráci.
Jsem přesvědčen, že projednávání
této zprávy ve Federálním shromáždění
k tomu přispěje a už z toho důvodu děkuji
jménem soudů za pozornost, kterou předloženému
materiálu věnují výbory i plénum
Federálního shromáždění,
tohoto nejvyššího orgánu státní
moci, a zákonodárnému sboru ČSSR,
jemuž přísluší nejen na zákonech
se usnášet, ale také sledovat jejich provádění,
jejich společenskou účinnost. Aby zákony
byly prováděny dobře, aby byly všestranně
dodržovány a aby jejich účinnost byla
z hlediska vytyčených cílů co nejdokonalejší,
to je nepochybně zájmem celé naší
společnosti. Děkuji vám. /Potlesk./
Předsedající místopředseda
FS dr. B. Kučera: Děkuji předsedovi
Nejvyššího soudu ČSSR s. Přichystalovi
za jeho úvodní slovo. Prosím společného
zpravodaje výborů Sněmovny lidu, předsedkyni
ústavně právního výboru Sněmovny
lidu poslankyni Pilátovou, aby přednesla zpravodajskou
zprávu.
Zpravodajka poslankyně F. Pilátová:
Vážené soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, dovolte mně, abych z pověření
výborů Sněmovny lidu jako jejich společná
zpravodajka sdělila výsledky projednávání
zprávy generální prokurátora a Nejvyššího
soudu ČSSR o stavu socialistické zákonnosti.
Nově zvolené Federální shromáždění,
vycházejíc ze závěrů XIV. sjezdu
naší komunistické strany, již ve svém
usnesení k programovému prohlášení
federální vlády v prosinci minulého
roku zdůraznilo význam plného zachovávání
našich socialistických zákonů v zájmu
celé naší společnosti, ochrany socialistického
státu i práv jeho občanů a upevňování
právních jistot. Ocenilo úsilí vlády
směřující k upevňování
socialistické zákonnosti a vyhlásilo, že
bude podporovat opatření vlády, která
povedou k rozvoji socialistické společnosti a k
dalšímu upevňování socialistického
státu.
V souladu s tímto usnesením bylo do plánu
hlavních úkolů Federálního
shromáždění na I. pololetí t.r.
zařazeno projednávání zprávy
o stavu socialistické zákonnosti. Význam,
který Federální shromáždění
přikládá otázkám upevňování
socialistické zákonnosti, se projevil v tom, že
projednání zprávy generálního
prokurátora a Nejvyššího soudu bylo přikázáno
prakticky všem výborům, mimo výbory
mandátové a imunitní a výbory zahraniční.
Problémy nastolené ve zprávě generálního
prokurátora a Nejvyššího soudu se setkaly
ve výborech s velmi živým ohlasem všech
poslanců. Poslanci nejen sdělovali zkušenosti
a poznatky ze svých volebních obvodů, ale
uplatnili i řadu námětů, jak zlepšit
zákonnost, kázeň a úctu k práci
v naší socialistické společnosti.
Velký zájem poslanců o upevnění
socialistické zákonnosti není náhodný.
Vždyť naše komunistická strana od nástupu
nového vedení v dubnu 1969 věnovala velkou
pozornost upevňování našeho socialistického
státu, obnovení jeho třídní
podstaty a všech jeho funkcí v zájmu všestranného
rozvoje naší socialistické společnosti.
Boj proti různým nepořádkům
a negativním jevům, které narušují
výsledky naší socialistické výstavby,
se stále více dostává do popředí
zájmu našich poctivých občanů,
kterým není lhostejná úroveň
morálky části našich lidí, především
různých parazitních a asociálních
živlů. Mnohé kritické připomínky
občanů namířené proti projevům
nekázně, proti nedobrým vztahům k
majetku v socialistickém i osobním vlastnictví,
proti nepořádkům v našich podnicích
i v jiných oblastech našeho společenského
života, proti nedostatkům ve výchově
mládeže a jiné připomínky odezněly
již v předvolební kampani k volbám do
zastupitelských sborů v minulém roce.
Při projednávání zprávy generálního
prokurátora a Nejvyššího soudu si poslanci
uvědomili - a výbory to ve svých závěrech
ke zprávě výslovně konstatovaly -
že proces upevňování zákonnosti
od roku 1968 stále pokračuje a že v něm
byly dosaženy pozitivní výsledky. Spočívají
především ve stále se zlepšující
činnosti orgánů bezpečnosti, prokuratury
a soudů při ochraně našeho socialistického
zřízení, veřejného pořádku
a práv a svobod občanů. Především
přičiněním těchto orgánů
se zlepšilo odhalování trestných činů
i ostatních protispolečenských jevů,
zastavili se liberalistické tendence při jejich
posuzování a zpřísnil se jejich postih.
Přitom tyto orgány přesně dodržují
platné zákony a ostatní právní
předpisy, jak v přípravném řízení,
tak v rozhodování. Pečlivě zjišťují
skutečný stav věcí a zvažují
všechny okolnosti každého případu,
aby spravedlivým rozhodnutím byla zabezpečena
plná ochrana našeho státního a společenského
zřízení i práv a svobod občanů.
Pozitivnímu vývoji v procesu upevňování
zákonnosti napomohly i zákony Federálního
shromáždění, vydané v justiční
oblasti v závěru roku 1969, i opatření,
která k upevnění socialistické zákonnosti
přijaly vláda ČSSR i vlády obou národních
republik, další státní orgány,
hospodářské i společenské organizace.
To vše je nepochybně kladem a výbory to při
projednávání zprávy ocenily.
Zpráva samotná i její projednávání
ve výborech však také ukázaly, že
narušování našeho socialistického
právního řádu a různé
projevy nekázně jsou stále ještě
vážným společenským problémem.
Poslanci na základě individuálních
i skupinových průzkumů, které výbory
organizovaly a v nichž se zaměřily především
na ekonomickou oblast, dokumentovali na řadě příkladů
neuspokojivý stav v dodržování socialistické
zákonnosti a státní disciplíny, která
nutí k zamyšlení.