S mnohými svými poznatky vystoupí nepochybně
poslanci v diskusi. Zmíním se proto ve své
zprávě jen o některých nedostatcích
závažnějšího rázu, na něž
bylo ve výborech z více stran poukazováno.
Jedním z nich je především skutečnost,
že boj proti kriminalitě a ostatní protispolečenské
činnosti se zdaleka ještě nestal samozřejmým
úkolem všech státních orgánů
hospodářských i společenských
organizací a vůbec celé naší
veřejnosti. Stále ještě u mnohých
orgánů, organizací i občanů
přežívá nesprávný názor,
že boj proti kriminalitě a jiným nepořádkům
je výlučně úlohou orgánů
bezpečnosti, prokuratury a soudů. Starost o dodržování
našich socialistických norem v ekonomické oblasti
se nestala součástí řídící
a kontrolní činnosti nadřízených
orgánů ani vedoucích pracovníků,
jak to ukládají závěry XIV. sjezdu
KSČ. Není pak divu, že ani řadoví
pracovníci nepovažují vždy za svou povinnost
řídit se platnými zákony. Pro mnohé
z nich stále ještě platí zásada
"co tě nepálí, nehas".
Tato lhostejnost a nevšímavost části
našich lidí budí oprávněné
roztrpčení obrovské většiny našich
pracujících, kteří poctivě
pracují a ukázněně se podřizují
normám daným k ochraně dalšího
rozvoje naší socialistické společnosti.
Tato lhostejnost a nevšímavost působí
kromě toho nemalé škody našemu národnímu
hospodářství. Tyto škody vznikají
především nedostatečnou evidencí
materiálových a finančních prostředků,
nedostatečnou ochranou majetku v socialistickém
vlastnictví i jeho nedokonalou ostrahou. Mnozí vedoucí
pracovníci zanedbávají péči
o socialistický majetek, mají na zřeteli
jen dosažení příznivých hospodářských
výsledků a nevidí, že tyto výsledky
jsou znehodnocovány rozkrádáním a
poškozováním socialistického majetku.
"Bílou vránou" je hospodářský
pracovník, který trestný čin spáchaný
v podniku oznámí orgánům prokuratury
nebo bezpečnosti; mnohem častěji se hospodářský
pracovník snaží krýt pachatele, popř.
vyřešit případ, který patří
před soud, vlastním opatřením, a to
ne vždy dosti účinnými kárnými
tresty ukládanými podle zákoníku práce.
Velkou pozornost zaměřili poslanci ve výborech
na otázky nedůsledného a mírného
postupu proti recidivistům a různým parazitním,
asociálním a jiným protispolečenským
živlům. Také z řad široké
veřejnosti stále sílí volání,
aby proti takovým živlům, které neváhají
sáhnout ani k brutálním vraždám,
byla uplatňována přísná opatření.
Spolu se zpřísněnou represí je zároveň
požadováno postupné vytvoření
komplexního systému převýchovy pachatelů
během výkonu trestu i po propuštění
z výkonu trestu, péče o jejich začlenění
do práce po propuštění, ale i účinné
kontroly po jejich propuštění.
Proto s velkým porozuměním a s plnou podporou
byla ve výborech přijata slova s. Husáka
na VIII. všeodborovém sjezdu o tom, že bude třeba
se urychleně zamyslet nad zpřísněním
zákonných opatření proti parazitům
a flákačům a přijmout nezbytná
opatření pro bezpečnost života a zdraví
poctivých občanů.
Výbory vycházejí z úvahy, že
platné zákony při správné aplikaci
ve většině případů umožňují
účinně čelit trestné činnosti.
Současně proto doporučují uložit
generálnímu prokurátorovi a ministru vnitra
zaměřit se v současné době
především na důsledné stíhání
trestných činů proti státu, společnosti,
násilných trestných činů a
ostatních činů páchaných protispolečenskými
živly a všestranně přispívat k
rychlému a spravedlivému soudnímu potrestání
pachatelů. Zároveň však výbory
považují za správné zaměřit
pozornost na zdokonalení předpisů tak, aby
umožnily účinnější postih
závažných trestných a protispolečenských
činů.
Při projednávání zprávy o stavu
zákonnosti ve výborech jsme si byli vědomi
toho, že vedle včasného, důsledného
a rozhodného postihu trestné a ostatní protispolečenské
činnosti je třeba ke zlepšení stavu
socialistické zákonnosti uplatnit všechny formy
výchovného působení v denním
životě a práci. Výchova k socialistické
morálce, k úctě k poctivé práci,
k občanské odpovědnosti, k pracovní
kázni, k soudružským vztahům a k nesmiřitelnosti
k nedostatkům je úkolem velmi náročným
a pro další rozvoj v naší socialistické
společnosti nezbytným.
Přitom zvláštní důraz kladli
poslanci na otázky výchovy mládeže.
I když se v posledních letech nepříznivý
vývoj kriminality mládeže zpomalil, je třeba
podílu mládeže na kriminalitě i příčinám,
které vedou k trestné činnosti mládeže,
věnovat stálou pozornost. Je třeba zvýšit
účinnost boje proti přežitkům
kapitalistické společnosti které stále
ještě ovlivňují rodinné vztahy
i výchovu dětí, vedou k jednostrannému
uplatňování socialistického životního
stylu s důrazem na spotřebitelskou stránku
a k rozporům mezi výchovou v rodině a výchovou
ve škole a společnosti.
Málo účinné je úsilí
společenských organizací, kulturních
institucí i hromadných sdělovacích
prostředků o ovlivňování veřejného
mínění proti trestné činnosti
a formování takových hodnot ve vědomí
mladých lidí, na jejichž základě
by odsuzovali asociální a podobné projevy.
V otázkách výchovy budeme muset mnohem více
než dosud využívat zkušeností socialistických
zemí a organizovat výměnu zkušeností.
O všech těchto a dalších problémech
výchovy mládeže i dospělých se
diskutovalo nejen v kulturních, ale i ve všech ostatních
výborech.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
považovala jsem za nutné podtrhnout některé
závažnější aspekty závěrů,
k nimž poslanci došli při projednávání
zprávy o stavu socialistické zákonnosti.
Postupné prohlubování socialistické
zákonnosti je předpokladem dalšího rozvoje
socialistické společnosti. Je proto nutné,
abychom dovedli získat všechny státní
orgány, hospodářské a společenské
organizace i jednotlivé naše občany k důslednému,
uvědomělému a dobrovolnému plnění
zákonů i ostatních předpisů.
Na formování socialistického právního
vědomí občanů se musejí účinněji
než dosud podílet prostředky hromadného
působení, především tisk, rozhlas,
televize, film i naše knižní literatura. Nemalý
podíl při zvyšování právního
uvědomění občanů připadá
i nám poslancům v našich volebních obvodech.
Na závěr své zprávy navrhuji Sněmovně
lidu, aby ke zprávě generálního prokurátora
ČSSR a Nejvyššího soudu ČSSR o
stavu socialistické zákonnosti přijala usnesení,
jehož návrh je obsažen ve společné
zprávě výborů č. tisku 5/SL
a 5/SN, a to s některými formulačními
zpřesněními, která jsou již zapracována
do rozdané zprávy, kterou jste obdrželi včera.
Dále, soudružky a soudruzi poslanci, doporučuji,
aby v návrhu usnesení v bodě 4, kde je uvedeno,
že se "ukládá generálnímu
prokurátorovi" byla formulace změněna,
že se "doporučuje generálnímu prokurátorovi
ČSSR" a dále aby bylo uvedeno "vládě
ČSSR zaměřit . . . ", místo "ministru
vnitra ČSSR zaměřit . . . ", takže
zbytek textu zůstane beze změny. Děkuji za
pozornost.
Předsedající místopředseda
FS dr. B. Kučera: Děkuji poslankyni Pilátové.
Zpravodajskou zprávu výborů Sněmovny
národů přednese společný zpravodaj
poslanec Jozef Valo. Prosím, aby se ujal slova.
Poslanec J. Valo: Vážené súdružky
poslankyne, súdruhovia poslanci, moja úloha ako
spoločného spravodajcu výborov Snemovne národov
k správe o stave socialistickej zákonnosti je veľmi
uľahčená tým, že výbory
Snemovne národov prerokovali správu na spoločných
schôdzkach s výbormi Snemovne ľudu a odporúčajú
Snemovni národov prijať zhodné uznesenie, ako
navrhuje Snemovňa ľudu.
K vývodom obsiahnutým v spravodajskej správe
považujem za nutné dodať, že vo výboroch
bolo kritizované nedodržiavanie zákona o boji
proti alkoholizmu. Výbory pre sociálnu politiku
došli k záveru, že podstatné zníženie
trestnej činnosti sa nedá dosiahnuť bez zásadného
riešenia problému alkoholikov. Tieto výbory
sa ďalej uzniesli zaradiť do svojich pracovných
plánov prerokovanie problematiky protialkoholických
zborov s cieľom posúdiť možnosť zvýšenia
účinnosti ich práce, najmä vybavením
takými právomocami, aby vzrástol ich význam,
úloha a výsledky v boji proti jednej z hlavných
príčin trestnej a protispoločenskej činnosti
vôbec. Závery, ku ktorými výbory pre
sociálnu politiku pri skúmaní týchto
otázok dôjdu, bude možné využiť
pri vypracovaní komplexných návrhov na opatrenia
zabezpečujúce dosiahnutie zásadného
obratu v boji proti alkoholizmu.
Výbory pre sociálnu politiku i ústavnoprávne
výbory sa taktiež zaoberali v súvislosti s
ochranou rodiny a mládeže veľmi pálčivým
problémom, a to je vysoký počet občanov
odsúdených plniť vyživovacie povinnosti
k nedospelým deťom. Títo ľudia sa svojej
povinnosti zámerne a s veľkou vynachádzavosťou
vyhýbajú a žiaľbohu súčasný
systém zabezpečenia toho, ako ich pohnúť
k plateniu výživného, nie je dosť často
účinný. Vina je mnohokrát i na strane
organizácií, ktoré dôsledne nedodržujú
ustanovenia Zákonníka práce, niekedy i národné
výbory veľmi zhovievavo dávajú súhlas
k nadviazaniu nových pracovných pomerov, a tak sa
nepriamo umožňuje týmto ľudom fluktuácia.
Dlhované sumy dosahujú v mnohých prípadoch
i desaťtisíce korún, sú dlho alebo niekedy
úplne nedobytné a často nepomáha ani
bezpodmienečné odsúdenie. Námetov
na riešenie tohto problému je celý rad. V záujme
detí a ich matiek, na ktorých potom leží
bremeno starosti o deti, by sa malo hľadať optimálne
riešenie, ako takýchto nezodpovedných ľudí
pohnúť k plneniu aspoň takej povinnosti, ako
je prispievať na výživu.
Kultúrne výbory oboch našich snemovní
venovali pri prerokúvaní správy o stave socialistickej
zákonnosti zvýšenú pozornosť výchove
mládeže a snažili sa nájsť, resp.
špecifikovať hlavné príčiny, ktoré
vedú ku kriminalite mladistvých. Z ich rokovaní
vyplynuli niektoré podnety, ktoré treba realizovať
nielen v oblasti výchovy, ale o ktorých by sa malo
uvažovať i pri výkone prípravného
a súdneho konania.
Toto, súdružky a súdruhovia, je len niekoľko
problémov, ktorými sa výbory zaoberali. Bolo
ich samozrejme omnoho viac. Hovorí sa o nich v spoločnej
správe výborov, ktorú ste dostali. Nášmu
dnešnému prerokúvaniu správy o stave
socialistickej zákonnosti v celej ČSSR predchádzalo
tiež rokovanie Českej i Slovenskej národnej
rady, ktoré prerokúvali obdobné správy
týkajúce sa stavu zákonnosti v každej
z našich národných republík. V týchto
zboroch vzbudili správy veľkú pozornosť
a záujem, a závery, ku ktorým národné
rady došli, zodpovedajú záverom našim.
Znamená to teda, že chceme všetci prispieť
k tomu, aby v našej spoločnosti negatívne javy
ubúdali. Odporúčam preto spoločnú
správu výborov oboch snemovní s úpravou
bodu 4/ tak, ako ju navrhovala spravodajkyňa Snemovne ľudu,
schváliť. /Potlesk./
Předsedající místopředseda
FS dr. B. Kučera: Děkuji poslanci Valovi
za jeho zprávu. Soudružky a soudruzi, přistoupíme
nyní k rozpravě. Jako první se přihlásil
do rozpravy poslanec Jirák. Dávám mu slovo.
Poslanec M. Jirák: Vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
v oblasti činnosti ozbrojených sil se vyskytuje
množství skutečností, které je
třeba utajovat před nepovolanými osobami,
neboť jejich vyzrazení by přineslo vážné
škody zájmům obrany vlasti. Některé
z těchto skutečností mají však
zcela mimořádný význam a režim
utajení musí u nich být zvlášť
přísný. Jedná se zejména o
okolnosti týkající se nejnovějších
zbraní, jejich technických parametrů a umístění
některých vojenských staveb a zařízení
a některých organizačních opatření.
Zákon definuje takové skutečnosti jako státní
tajemství zvlášť důležité.
S těmito skutečnostmi může se i uvnitř
ozbrojených sil seznamovat pouze omezený počet
osob zvlášť k tomu zmocněných.
V uplynulém roce byl projednáván zákon
o ochraně státního tajemství a tehdy
byl význam podobných opatření podrobně
osvětlen. Přesto však se vyskytují v
platné právní úpravě jisté
nedostatky, které zvlášť při soudním
projednání trestních věcí působí
na tomto úseku značné potíže.
O tomto problému bych se zde chtěl stručně
zmínit. V případě, že dojde k
vyzrazení nebo ohrožení státního
tajemství zvláštní důležitosti,
nebo k jeho ohrožení jednáním příslušníka
ozbrojených sil, projednávají takovou trestní
věc jenom k tomu určení vyšetřovatelé,
vojenští prokurátoři a soudci; řízení
se mohou zúčastnit jenom zvlášť
pro ten účel prověřené zapisovatelky
a také pro uchování trestních spisů
platí zvláštní předpisy. Pokud
je v trestním řízení o podobném
případě nezbytná účast
obhájce, umožňuje trestní řád,
aby jím byl ustanoven prověřený důstojník
justice zařazený ve vojenském soudnictví;
advokát v takovém případě obhajobu
zastupovat nemůže.
Tato opatření jsou v zájmu obrany vlasti
nezbytná, umožňují řádné
projednání dané trestní věci
se zachováním všech práv obviněného
a zároveň zaručují uchování
zvlášť závažných státních
tajemství.
Výjimečně se může ovšem
stát, že trestného činu-při jeho
soudním projednávání, je nezbytné
vyslechnout svědky i další osoby ke skutečnostem
tvořícím státní tajemství,
zvláště důležité - se dopustí
též civilní osoba, která jinak vojenské
soudní pravomoci nepodléhá. Jedná
se obvykle o vojáky v záloze, kteří
se vyzrazení nebo ohrožení takového
tajemství dopustili teprve v době, kdy již
nevykonávali vojenskou činnou službu, odešli
do zálohy, do důchodu atd.
Trestní řád z roku 1961 umožňoval,
aby v takovém výjimečném případě
byl pachatel, ačkoliv šlo již o civilní
osobu /bývalého vojáka/ postaven před
vojenský soud. Ten pak projednával věc před
zvláštním senátem, za účasti
vojenského obhájce a za dodržení dalších
opatření, jak jsem vpředu uvedl. Tato praxe,
která byla zcela vyhovující, opírala
se o ustanovení § 26 písm.c/trestního
řádu tehdy platného, který zmocňoval
Nejvyšší soud, aby věc, v níž
jde o trestní čin ohrožující
důležité zájmy obrany vlasti, odňal
krajskému nebo okresnímu soudu a přikázal
ji k projednání vojenskému soudu.
Toto ustanovení bylo však novelou trestního
řádu z roku 1969 /zákonem č. 149/1969
Sb./ zrušeno. Podle současné právní
úpravy má tedy v podobných případech,
kdy pachatelem je civilní osoba, rozhodovat obecný
soud /okresní příp. krajský soud/.
To však způsobuje v praxi nepřekonatelné
potíže. Kdyby byli řízením v
podobných případech pověřeni
vybraní civilní soudci, prokurátoři,
zapisovatelky a kancelářští pracovníci,
vyžádalo by si to velmi složitá a zcela
nepřiměřená organizační
opatření, neúměrná tomu, že
jde o výjimečné, ojedinělé
případy. Zcela neřešitelná by
však byla v takovém případě otázka
obhájců, protože před civilním
soudem má obviněný právo zvolit si
kteréhokoliv obhájce. Šlo by tedy pokaždé
o jinou osobu a účast takového obhájce
by ani nebylo možno vázat na opatření
plynoucí ze zákona o ochraně státního
tajemství.
Zrušení zmíněného ustanovení
o pravomoci vojenských soudů v uvedených
věcech bylo zřejmě důsledkem liberalistických
tendencí, které se v oboru zákonodárství
projevily v souvislosti s pravicovým oportunismem
období let 1968 - 1969. Je proto třeba nežádoucí
stav, který staví orgány prokuratury a justice
před neřešitelné situace a ohrožuje
režim uchování závažných
státních tajemství, co nejdříve
odstranit. Nejde přitom o žádné neodůvodněné
rozšiřování vojenské soudní
pravomoci. Jako pachatelé zde přicházejí
v úvahu vesměs vojáci, na které se
vojenská soudní pravomoc nevztahuje jenom proto,
že již nekonají činnou službu a zcela
výjimečně by mohlo jít o občanské
zaměstnance vojenské správy. Pro orientaci
je třeba uvést, že úprava se může
týkat skutečně nepatrného počtu
trestních věcí. Podle současného
stavu se v některém roce podobný případ
nevyskytl vůbec a v nejnepříznivějším
případě nepřesáhne počet
asi pěti trestních věcí.
Orgány vojenské prokuratury a federálního
ministerstva národní obrany připravily návrh
zákonné úpravy této otázky,
který byl legislativní radou federální
vlády zásadně přijat. Je proto třeba,
aby byl co nejrychleji předložen Federálnímu
shromáždění a projednán. Ve spojeneckých
socialistických státech platí vesměs
obdobná právní úprava vojenské
soudní pravomoci. A v imperialistických státech,
které se rády vychloubají svou tzv. "demokratičností"
platí zásady ještě mnohem tvrdší.
Je proto třeba, abychom i my důsledně zajistili
zájmy ochrany vlasti na velmi citlivém úseku
ochrany závažných státních tajemství.
Děkuji za pozornost. /Potlesk./
Předsedající místopředseda
FS dr. B. Kučera: Děkuji poslanci Jirákovi.
Bude hovořit poslanec ing. Mindoš, připraví
se poslanec dr. Neuman.
Poslanec ing. M. Mindoš: Vážené
Federálne zhromaždenie, vážené
súdružky poslankyne, vážení súdruhovia
poslanci, súčasťou uskutočňovania
záverov XIV. zjazdu KSČ je dodržiavanie a upevňovanie
socialistickej zákonnosti v živote celej spoločnosti.
Ide o ústavnú povinnosť všetkých
orgánov, organizácií i občanov.
Súdy a prokuratúra svojou činnosťou
musia chrániť socialistický štát,
jeho spoločenské zriadenie i práva a oprávnené
záujmy občanov a organizácií. Uplatňujú
mocenské prostriedky i prostriedky spoločenského
pôsobenia, výchovy a prevencie.