Čtvrtek 29. června 1972

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, v souladu se svým přesvědčením, budu hlasovat pro společnou zprávu výborů, jak nám byla v písemném znění předložena.

V tomto duchu se neslo i jednání výborů pro zemědělství a výživu obou sněmoven, které se těmito otázkami podrobně zabývaly a doporučuji dnešní společné schůzi sněmoven, vyslovit souhlas s předloženou společnou zprávou výborů ke zprávě generálního prokurátora ČSSR a Nejvyššího soudu ČSSR o stavu socialistické zákonnosti.

Předsedající místopředseda FS dr. B. Kučera: Děkuji poslanci Vávrovi. Slovo má poslanec Zelenka.

Poslanec doc. PhDr. J. Zelenka, CSc.: Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, kulturní výbory obou sněmoven mě pověřily, abych tlumočil naše stanovisko ke zprávě generálního prokurátora. Zabývali jsme se velmi seriózně nejen fakty, které zpráva obsahuje. Vytvořili jsme pracovní skupinu, zhodnotili si rozbory zkušených odborníků, kteří se již léta věnují tomuto problému, ve svých volebních obvodech jsme si na konkrétním stavu ověřili jak skutečnost, tak i názory občanů.

Znepokojuje nás všechny, že dosti vysoké procento porušování socialistické zákonnosti zasahuje právě mladistvé a pak 18 - 20leté, kteří de jure a fyzicky nejsou mladistvými, ale nic naplat, mnohdy mentálně to také ještě nejsou dospělí lidé.

Je zcela logické, že o kolik se nám podaří snižovat procento kriminality mezi mládeží, o tolik si snižujeme kriminalitu v budoucích letech.

Jsme si vědomi, že naše společnost vede na jedné straně zápas s kriminalitou, na druhé straně musí předcházet kriminalitě, vytvářet preventivně takové podmínky, aby nevznikala, nebo co nejméně se objevovala. Obojí vyžaduje zjišťování příčina následků v celé socialistické společnosti, v rodině, na pracovišti i v tom dnešním mikroprostředí, v němž mladý člověk žije, v anonymitě velkých aglomerací současného moderního světa. Náš svědomitý přístup vyžaduje rozbor všech možných a nutných represí, ale i rozbor aktivních preventivních opatření, která by zvýšila efektivnost úsilí socialistické společnosti v boji s kriminalitou.

Dovolte mi nejdříve pár poznámek k represi. Zpráva generálního prokurátora nám říká, že k základním problémům kriminality patří především recidiva. Tvoří významné procento a navíc se projevuje už v nebezpečných trestných činech, a tím také v nebezpečném vyvolávání obav našich občanů, že nejsou dobře chráněni, a to jak oni, tak i jejich osobní vlastnictví, tak i veřejný majetek, o nějž pečují.

Několik posledních případů vyvolalo velkou vlnu rozhořčení ve veřejném mínění. Všechny redakce novin, rozhlasu a televize by sem mohly snést spousty dopisů třeba k případu Senica, k vraždě příslušníka Veřejné bezpečnosti v Praze a konečně k případu vzdušného pirátství. Tam všude pachatelé byli recidivisté.

Poslankyně soudružka Seidlová v diskusi kulturních výborů užila Leninovy parafráze, že trest dává naše společnost ne aby ukázala tvrdost, ale aby dokázala neodvratnost spravedlivého trestu a důslednost. V tom smyslu apelujeme na státní orgány, aby soudní řízení v případech recidivy mělo bezodkladnou následnost, najmě u takových případů, které se dotknou hladiny veřejného mínění.

Setkali jsme se v diskusích s mnoha oprávněnými názory, že mladí lidé by neměli být souzeni stejnými soudci a senáty, které tentýž týden, ba někdy i týž den se zabývají zcela odlišnými procesy dospělých, se zcela jinou psychologií, mentalitou, metodologickým přístupem a vším jiným, než musejí využívat u mladých delikventů. Vyslovujeme proto náš názor, že by bylo správné vytvořit speciální soudy mladistvých a také senáty, v nichž by se využilo občanů, kteří se specializují na problematiku mládeže a znají její psychologii. Ovšem stejně i ve Veřejné bezpečnosti by se měla vytvořit specializovaná pracoviště, zabývající se nejen represí, ale i prevencí.

Četl jsem jeden studijní materiál ze Sovětského svazu. Uvádí se v něm, že právě taková specializace vyšetřovatelů, prokurátorů i soudců značně zvýšila kvalitu soudního řízení a úroveň profilaktické práce, což v údobí dvou let přispělo ke snížení recidivity. Specializace úředních osob, prokurátorského dozoru a soudních senátů je nutnou podmínkou dalšího zvyšování efektivnosti v tomto oboru.

Konečně do řady represívních opatření patří i sama Veřejná bezpečnost. Na mnoha případech můžeme všichni dokázat, že autorita bezpečnosti byla hlavně v krizovém údobí hluboko ponížena. I když v posledních letech bylo dost vykonáno pro podporu její autority, a činíme tak v tisku i na obrazovce, soudíme, že je nutné učinit ještě více. Především je třeba dbát, aby byla zajištěna všudypřítomnost orgánů bezpečnosti, aby neseděla v kancelářích, ale byla na ulicích, aby byla na úrovni i technicky, vnějším ustrojením a vybavením, kterým by budila respekt u každého, kdo by chtěl narušovat veřejný pořádek.

Diskusi v kulturních výborech jsme zaměřovali především na aktivní prevenci, v níž - byť v náhodném a dílčím průzkumu - zjišťujeme značné nedostatky. Přitom je nám jasné, že v současné etapě budování socialistické společnosti by mělo být předcházení kriminalitě hlavním směrem boje s trestnou činností. Sovětský teoretik Miňkovskij charakterizuje prevenci v této oblasti jako "jeden z objektů sociální regulace, řízení sociálních procesů". Proto si myslíme, že je nutné prevenci chápat jako podstatnou část trestní politiky socialistické vlády. Cílevědomá činnost vlády zaměřená k odstranění jak říkáme "stinných stránek a úzkých profilů v oblasti ekonomické, sociální a kulturní" by měla řešit prevenci. Stejně tak opatření směřující ke zvyšování materiální, kulturní úrovně a uvědomělosti občanů jsou hlavní základnou pro vymycování kriminality.

Ve velké většině můžeme charakterizovat kriminalitu u nás jako důsledek přežitků kapitalistické minulosti. Na druhé straně však nesmíme podceňovat a přehlédnout, že i sami vytváříme některé nové podmínky, které nám odrážejí záporné stránky. Např. růst ekonomické a sociální úrovně vyvolává někdy přehnanou péči o mládež, které vytváří ne právě výchovně příhodné podmínky. Nebo vezměte skutečnost, že v naší společnosti vzniká někdy v rodinách - a právě v těch, které se vysoce angažují pro socialistickou společnost - absolutní nedostatek času na děti ve věku, kdy potřebují velikou péči, a vznikají opět nové problémy.

Když jsme mluvili se soudruhy vyšetřovateli a soudci, většinou nám potvrzovali zcela běžnou skutečnost: rodiče vůbec nevěděli, co jejich mladistvý syn nebo dcera tu noc dělali, že nebyli do tří hodin do rána doma. Nikoho to doma nezajímalo, až přišel trestný čin. Zjistili jsme také, že do statisíců jdou neomluvené hodiny na školách. Jenom na českých školách to činí téměř 3/4 mil. hodin za tento rok.

Vláda činí dostatek opatření k prevenci, avšak v praxi se málo respektují. Máme např. okresní pečovatelky, avšak jsou tak zatíženy vyřizováním případů nad papíry v kanceláři, že jim téměř nezbývá čas na návštěvu rodin a dětí, kde vznikají podmínky napomáhající páchání trestných činů. Nebo je zakázáno podávat alkohol mladistvým. Mládež je trestána za to, že pod vlivem alkoholu způsobuje trestné činy. Za poslední rok však neznáme jediný případ, kdy by byl soudně trestán někdo za to, že podával mladistvým alkohol. Je málo všímavosti a právě tam, kde lidé znají prostředí, v občanských výborech, mezi orgány pochůzkové služby a vůbec ve všech společenských organizacích, které jsou pořadateli tisíců zábav pro volné večery mládeže.

Jestliže nám jde o komplexní prevenci, můžeme vytypovat nutné zacílení na následující oblasti:

1. Společnost musí usilovat, aby se odstraňovaly poruchy v oblasti rodinné výchovy, chápané jako právo i povinnost rodičů.

2. Musí nám jít o odstranění poruch v oblasti školní výchovy.

3. Musí nám jít o odstraňování nedostatků v přípravě k práci a ve výchově mladistvých na závodech.

4. V celé sféře volného času, estetické a umělecké výchovy musíme nelézt odpovídající obsah, nové formy a metody nenápadného, neméně vtíravého a neformálního usměrňování a ovlivňování aktivního i pasívního kulturního života dětí a mládeže.

5. Musí nám jít o vyhledávání a pomoc nezletilým, kteří se nacházejí v nepříznivých výchovných či životních podmínkách.

6. Musí nám jít o zvýšení efektivnosti práce státních orgánů, soudů, prokuratury, bezpečnosti a speciálních výchovných i nápravných zařízení. Někdy se setkáváme s tím, že převládá sklon vysvětlovat i teoreticky odůvodňovat trestnou činnost mládeže biologickými, psychologickými nebo věkovými, např. pubertálními zvláštnostmi. Věkové zvláštnosti se však týkají všech osob tohoto věku, ale na delikventství se podílí jenom něco přes 1,5 % z tohoto počtu. Věkové a jiné zvláštnosti tedy nepůsobí nebo jsou paralyzovány u 98 % mladých lidí. Navíc socialistická společnost dává mladým lidem dostatečný sociální optimismus a oni si rychle osvojují normy společenského chování a sociální jistotu.

Trestná činnost je vždycky, jak se ukazuje, rezultátem deformace osobnosti, konkrétně mladého člověka, v souvislosti s nesprávnou výchovou. Poslanec soudruh Mihálik při diskusi v naší pracovní skupině poukazoval na skutečnost, že mladý člověk se právě v tomto věku chce nějak realizovat jako osobnost. A prostředí kolem něho, rodina, škola, internát, svazácká organizace, parta, ale i vlivné sdělovací prostředky, pokud je přijímá, na něho působí buď tak, že svou osobnost realizuje správným směrem, nebo ji někdy realizuje v konfliktu se svým prostředím.

Na tomto místě bych chtěl ubezpečit generálního prokurátora, že jeho výzvu, abychom v masových sdělovacích prostředcích přešli od defenzívního boje s kriminalitou do ofenzívního boje proti kriminalitě, bereme nejen plně na vědomí, ale že jsme ji vzali plně na vědomí. Zároveň bych chtěl k poslankyni Zamkovské konstatovat, že pokud mohu mluvit za Čs. televizi, jsme už režiséry vyvedli tvrdě ze snahy pitvat se v morbidnostech a nechutnostech. Takovou tvorbu v posledním roce snad na obrazovce nenalezla, i když ji mohla dříve nalézt.

Abychom pomohli prevenci, je třeba pomoci pozdvihnout autoritu takových pracovníků, kteří mají rozhodující vliv na mládež a zainteresovat je na preventivním zápase proti kriminalitě. Jsou to učitelé, učňovské školy, zdravotníci, lékaři, kteří velmi dobře znají mikroprostředí svého svěřence. Ale i občanské výbory by měly pomoci. Je záslužná jejich pozornost přestárlým spoluobčanům. Je však nedobrá jejich nevšímavost k mladým lidem v jejich okolí. Všem těmto oblastem a jejich pozitivní činnosti musíme věnovat dostatek pozornosti ve všech sdělovacích prostředcích a ve formě velmi konkrétní kritiky by tak měl činit hlavně místní a krajský tisk, který je nejblíže činu i aktérům.

I když úplné odstranění kriminality je zatím iluzorní, socialistická společnost má proti jiným tu výhodu, že koncentrovaně vytváří podmínky tvorby ekonomického, kulturního a mravního prostředí a vedle toho má možnost koncentrovaně odstraňovat příčiny negativního vlivu a zainteresovat na pozitivním vývoji všemi prostředky každého našeho občana.

Jsme si vědomi, že kriminalita se statisticky dotýká pouze 1,5 % mládeže. Musíme však o ní mluvit hlasitě, protože škody, které tato část páchá, se dotýkají celé naší socialistické společnosti.

Předsedající místopředseda FS dr. B. Kučera: Děkuji poslanci dr. Zelenkovi. Slovo má poslanec Cyprich, připraví se poslanec Bendík.

Poslanec M. Cyprich: Vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, keby sme správu o stave socialistickej zákonnosti, ktorú Federálnemu zhromaždeniu podal generálny prokurátor ČSSR a predseda Najvyššieho súdu ČSSR, pokladali len za správu, ktorá nás objektívne, bez prikrašľovania i očerňovania informuje o stave socialistickej zákonnosti v súčasnej dobe, dopustili by sme sa určitého pochybenia. Pre nás všetkých musí byť táto správa aj impulzom k tomu, aby sme sa zamysleli, aká je konkrétna situácia v našich volebných obvodoch, aké opatrenia sa prijímajú a ako my poslanci svojou politickou prácou prispejeme k tomu, aby sa realizovali.

Mali by sme sa usilovať o to, aby slová "socialistická zákonnosť" neboli spájané len s činnosťou orgánov bezpečnosti, prokuratúry a súdov, ale aby se stali pojmom, ktorý by pre každého občana znamenal samozrejmú povinnosť netrpieť vo svojom okolí žiadne porušovanie právnych noriem, nech už na ktoromkoľvek úseku nášho života. Dosial to tak nie je a hlavne nie v ekonomickej oblasti. Zatiaľ čo trestný čin násilnej povahy, povedzme taký, ktorý má za následok škodu na zdraví, vzbudí okamžite pozornosť a vyvolá u všetkých občanov silný pocit morálneho odsúdenia páchateľa, zďaleka nie je taká reakcia na trestné činy páchané na úkor našej socialistickej ekonomiky.

Myslím, že moje skúsenosti, získané pri prieskume v Juhomoravskom kraji, sa nebudú príliš líšiť od skúseností vás všetkých. Zrejme všade je rovnaká skutočnosť, že prakticky nepoznáme skutočný rozsah hospodárskej kriminality vďaka nevšímavosti, ľahostajnosti a slabej snahe hospodárskych orgánov pomôcť pri jej odhaľovaní. Vedúci hospodárski pracovníci a orgány podnikovej kontroly oznamujú veľmi málo trestných činov, podniková kontrola mnohokrát nepracuje dobre, aj orgány ľudovej kontroly málo prispievajú k odhaľovaniu hospodárskych trestných činov. Nedostatky sú i v tom, že uznesenia vlády, zákony a smernice, nie sú v podnikoch dôsledne rozpracované až na príslušné podnikové orgány a vedúcich pracovníkov, ale často skončia u podnikového právnika. Chýb sa dopúšťajú i hospodárski pracovníci, ktorí často skôr hľadajú cestu, ako právne predpisy obísť, než dôsledne presadzovať ich dodržiavanie. Pokiaľ sú vôbec stíhaní pracovníci závodov pre hospodárske delikty, sú to spravidla radoví zamestnanci, a nie zodpovední vedúci pracovníci, napriek tomu, že v mnohých prípadoch tým, že trpia zlú organizáciu, neporiadky, nedostatočnú ostražitosť a zlú evidenciu socialistického majetku, vytvárajú niekedy ideálne podmienky napr. pre rozkrádanie.

V mnohých podnikoch a závodoch, si to však už uvedomili. Znova organizujú strážnu službu a prijímaním nových, mladších kádrov zlepšujú i vekový priemer členov závodnej stráže, sprísňujú výstupnú kontrolu pracovníkov. Pokiaľ ide o výchovu pracovníkov, prerokúvajú problémy hospodárskej kriminality tak po línii pracovnej - podnikovej, ako i po straníckej a odborárskej línii. V niektorých podnikoch napr. organizujú i drobný predaj vyradeného materiálu, ktorý sa predáva za cenu šrotu, a tým sa predchádza drobnému rozkrádaniu. Pokiaľ ide o pracovnú disciplínu, už v celom rade závodov sa od pracovníkov, ktorí spôsobili škodu na stroji alebo odvádzajú nepodarky, vymáha náhrada škody podľa Zákonníka práce.

Pri prieskume v Juhomoravskom kraji sme narazili i na niekoľko nedoriešených otázok, vlastne závad, ktorých odstránenie by snáď nemalo byť zložité ani obťažné. Jednou z nich je to, že mnoho obchodov má dnes už opäť zavedený sobotný predaj, nemá však kam odviesť po skončení predajnej doby tržbu. Tržba zostáva teda v obchode až do pondelka. Je prirodzené, že to priamo zvádza zlodejov ku krádežiam peňazí, o ktorých vedia, že v predajni sú. Snáď by sa tomu dalo odpomôcť tak, že i v sobotu by bola zabezpečená možnosť odvádzať peniaze niektorému peňažnému ústavu.

Ďalšou takou závadou je skutočnosť, že mnoho prevádzok pôšt má veľmi zastaralé a veľmi zlé bezpečnostné zariadenia, i keď pošta vo svojich priestoroch často prechováva dočasne i veľmi vzácne a veľmi hodnotné veci. Iste by sa i to dalo napraviť.

Súdružky a súdruhovia, vieme, že správa, ktorú sme prerokúvali vo výboroch a teraz na našej dnešnej schôdzke, na nás všetkých veľmi hlboko a mobilizujúcim spôsobom zapôsobila. Výchova občanov k dodržiavaniu socialistickej zákonnosti nemôže byť len vecou tých orgánov, ktorých náplňou činnosti je starostlivosť o zákonnosť. My všetci im v tom musíme pomôcť. Nie je a nebude to ľahké. Mnohí ľudia sa radi držia hesla "Nehas, čo ťa nepáli!", ale mnoho je i takých, ktorých nedostatky pália a bolia. S nimi a za ich pomoci by sa nám malo podariť vychovať našich občanov ku skutočnému a veľmi prísnemu právnemu vedomiu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP