Chtěl bych ale zdůraznit tu myšlenku, že
právě na úseku občansko-právních
soudů, ve vztazích rodinných, ve vztazích
pracovně právních, ve vztazích zemědělsko-družstevních
je možnost působení na převýchovu
občanů daleko větší než
v soudnictví trestním.
Je pravda, že před soud bylo postaveno podle zprávy
168 000 lidí, ale v loňském roce napadlo
182 věcí občanskoprávních.
Že tam jsou dva účastníci, tam jsou
nejméně dva svědci, tady mohou ještě
soudy působit na 3/4 mil. lidí a jejich vědomí
převýchovně. Tam nejsou tak vyhroceny vzájemné
vztahy morální, společensko-právní,
na úseku rodiny, zemědělsko-družstevním,
pracovním, jako je tomu v soudnictví trestním.
Prosím, abyste se nad tím zamysleli, že občansko-právní
vztahy budou stále více a více vystupovat
do popředí. A tady nás bolí nejvíce
otázky práva rodinného, nejvíce rozvody
mladých lidí s dětmi.
Poslední statistika z roku 1969 říká,
že v českých zemích z manželství
8000 tehdy rozvedených bylo 3800 pro nevěru mužů
a 3800 pro nevěru žen. A soudruh předseda Nejvyššího
soudu mluvil o tom, že orgány činné
v trestním řízení mají aparát,
mají prostředky k tomu, aby to mocenskou složkou
potlačili, aby to uvedli do života. Naproti tomu občansko-právní
soudy, jak bylo řečeno, už obyčejně
přicházejí pozdě, kdy manželství
je rozbité, kdy není dostatek právních
momentů, i když právo i v socialismu je tím
regulátorem vědomí, aby se zachovalo manželství
pro společnost, pro děti. A tady myslím,
že je otázka legislativní, proč nevytvořit
takové zákony ohledně rozvrácení
manželství a rozbíjení rodiny dětem,
aby mohlo být i státním donucením
vykonáno kus práce dopředu a nespoléhat
na to, že také jak bude naše životní
úroveň a životní prostředí
se rozvíjet, že tím i bude spořádaný
vnitřní život mezi lidmi.
Jinak prosím, abyste ode mne jako od soudce přijali
ujištění, které jsme dali i soudruhu
ministrovi České socialistické republiky,
že vykonáme všechno pro splnění
závěrů XIV. sjezdu, pro splnění
závěrů, které pro nás plynou
ze zprávy generálního prokurátora
a předsedy Nejvyššího soudu, že tomu
dáme celé své srdce, svůj rozum, své
mozky i své ruce.
Soudruh ministr Němec to krásně vyjádřil.
Od dubna roku 1969 jsme už urazili kus cesty, ale nemůžeme
se spokojit s dosaženými výsledky. V následujícím
období nás čekají daleko větší
úkoly. Nemůžeme se zastavit, jak říkal
básník Jan Neruda, kdo chvíli stál,
již stojí opodál. A my soudci jen dál,
jen dál chceme pracovat za dobudování socialismu
v naší vlasti, ale i ve vědomí všech
našich lidí. Děkuji vám. /Potlesk./
Předsedající místopředseda
FS dr. B. Kučera: Děkuji poslanci dr. Srbovi.
Slovo má poslankyně Jánská a připraví
se poslankyně Benešová.
Poslankyně K. Jánská: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, ze zprávy generálního
prokurátora ČSSR a Nejvyššího soudu
ČSSR o stavu socialistické zákonnosti vyplývá,
že na úseku kriminality jsou dosud vážné
problémy, které nebyly odstraněny. Sama mohu
potvrdit ze svých zkušeností v mém volebním
obvodu Trutnov, že tyto problémy dosud existují.
Chtěla bych uvést, že v tomto okrese je největším
problémem trestná činnost proti majetku.
Té v roce 1971 bylo téměř 45 % z celkového
nápadu trestných činů a přečinů.
Z této činnosti připadá na rozkrádání
v socialistickém sektoru přes 15 % a na krádeže
ke škodě osobního vlastnictví téměř
30 %.
Druhým problémem okresu Trutnov je trestná
činnost proti socialistickému soužití,
životu a zdraví. Této trestné činnosti
bylo v roce 1971 v okrese Trutnov z celkového nápadu
30 %.
Pokud jde o trestnou činnost majetkovou ke škodě
socialistického sektoru, dochází k častému
odcizování nářadí na polích
ke škodě JZD a státních statků,
nevěnuje se dostatečná pozornost té
skutečnosti, že se jedná o společenské
vlastnictví a pracovníci obou těchto sektorů
se dostatečně nezajímají o zajištění
nářadí. Stejný problém je i
ve stavebnictví, kde mimo nářadí a
strojů zůstává nezajištěn
stavební materiál. Vzpomeňme si, že
za prvé republiky soukromý stavitel každé
staveniště řádně ohradil a případně
zajistil nočního hlídače; nyní
na staveništích není dozor dostatečný
a dochází k odcizování nářadí,
strojů i stavebního materiálu, přičemž
trestné činnosti se dopouštějí
jak osoby ve stavebnictví nezaměstnané, tak
i vlastní zaměstnanci.
Nejvíce škod v socialistickém vlastnictví
dosud vzniká ve státním a družstevním
obchodě. Tady vznikají škody nejen vloupáním
do řádně nezajištěných
jednotlivých provozoven, ale také přímo
ze strany pracovníků v obchodě a pohostinství.
I když většina vzniklých škod zanikne
pro pozdní hlášení orgánům
bezpečnosti i nedostatečné práce vnitropodnikové
kontroly, jako tzv. manka, přesto ve většině
případů se jedná o skryté rozkrádání,
zvláště při prodeji zeleniny nebo masa
a masných výrobků, jakož i ve výčepu
v pohostinských provozovnách. V našem okrese
bylo zjištěno několik rozkrádání,
zaviněných vedoucími prodejen i pohostinství,
kteří přesto, že již pro rozkrádání
v obchodě byli trestáni, byli znovu přijati
do obchodních organizací, a tam se dopustili nového
rozkrádání. Týká se to jak
Jednoty, tak i Pramenu, stejně jako Interhotelů.
Tak u Interhotelů Krkonoše v krizových letech
1968 a 1969 bylo zavedeno účtování
na jednotlivých střediscích a závodech
globálně, bez rozlišování na
příjem a prodej obchodního zboží
a zboží z kuchyně. Tím například
na Jeleních boudách ve Špindlerově Mlýně
vedoucí rozkrádala majetek Interhotelu a způsobila
škodu přes 70 000 Kčs tím, že během
jednoho a půl roku vytvářela dle norem přebytky
na kuchyni a prostřednictvím obchodního zboží,
které prodávala na vlastní účet,
získávala pro sebe peníze.
V oblasti Krkonoš jak zotavovny ROH, tak i jednotlivé
závody Interhotelu Krkonoše, jsou pojištěny
proti ztrátám, vzniklým odcizením
věcí hostů. Jde jistě o správnou
věc, která však z hlediska výskytu kriminality
působí potíže. V zimním období
totiž jsou v uvedených podnicích v provozu
lyžárny, kam hosté odkládají
po dobu přítomnosti v hotelu nebo na zotavovně
svou sportovní výzbroj. Ježto tyto lyžárny
a úschovny nejsou hlídány, dochází
při velké frekvenci návštěvníků
hor, zejména o sobotách a nedělích,
k častým odcizováním uložených
lyží, sáněk apod. Tyto krádeže
nemohou orgány bezpečnosti ve většině
případů vyšetřit, a vůči
restauračním podnikům jsou bezmocné,
protože podniky nemají dost zaměstnanců
ani mzdových fondů na hlídače v lyžárnách
a snad ani nemají zájem o jejich obstarání,
když veškeré škody v plně výši
hradí státní pojišťovna. Proto
v zájmu potlačení kriminality i na tomto
úseku, který není zanedbatelný, by
bylo třeba, aby při krádežích,
kde zaviněním podniku k nim došlo, státní
pojišťovna tyto škody v plné výši
nehradila a tímto ekonomickým tlakem nutila zotavovny
ROH i Interhotel Krkonoše k lepšímu zajištění
řešení způsobu služeb, které
poskytují.
Ovšem k zamezení trestné činnosti není
třeba jenom řádného zajištění,
ale také výchovy občanů k úctě
k cizímu majetku. Není možné, aby u
některých občanů stále přetrvávaly
takové názory z krizových let 1968 a 1969,
jako "kdo nekrade, okrádá vlastní rodinu".
Proto již v našem okrese z podnětu okresního
výboru Komunistické strany Československa
byl vypracován dlouhodobý plán boje proti
kriminalitě na léta 1972 - 1975, ve kterém
jsou stanoveny úkoly nejen státním orgánům
a národním výborům, ale také
společenským organizacím, zejména
odborovým a mládežnickým, k preventivně
výchovné práci.
Jak jsem již uvedla, druhou nejzávažnější
oblastí trestné činnosti v mém volebním
obvodě je trestná činnost hrubě narušující
občanské soužití a trestná činnost
proti životu a zdraví. Jedná se zejména
o opilství v dopravě, příživnictví
a výtržnictví, úmyslné ublížení
na zdraví a neoprávněné užívání
cizích motorových vozidel. Většina této
trestné činnosti je páchána pod vlivem
alkoholu. Je všeobecně známo, jakým
je alkoholismus celospolečenským problémem.
Sice hodně se o tom mluví a píše, ale
dosud nebylo vše vykonáno v boji proti němu.
Protialkoholní léčení ústavní
v psychiatrických léčebnách není
dostatečně účinné, a to proto,
že osoby, u nichž toto léčení bylo
nařízeno, mohou je.. fakticky nastoupit až
za 6 měsíců nebo 1 rok. Příčina
tkví především v nedostatečné
kapacitě léčebných zařízení.
Bylo by třeba, aby léčení bylo prováděno
již během výkonu trestů a u osob ve
výkonu trestu prováděno jedině protialkoholní
léčení dlouhodobě, neboť tak
jak je dosud prováděno krátkodobě,
v důsledku nedostatečné kapacity léčeben,
je neúčinné.
V boji proti alkoholismu musí sehrát svou úlohu
i plánovací metodika. Nestačí v pohostinských
provozovnách vyvěsit oznámení, že
řidičům, mladistvým a podnapilým
osobám se alkohol nepodává. Vždyť
není žádným tajemstvím, že
toto je jenom formální papírové oznámení,
když ve skutečnosti zákon č. 120/62
Sb. o boji proti alkoholismu není dodržován.
Sankce na pracovníky pohostinství je nedostatečná.
V trestním zákoně, v ústanovení
§ 218 je totiž vyžadováno "soustavné"
nebo ve "větší míře"
podávání alkoholických nápojů
osobám mladším 18 let. Již z gramatického
výkladu tohoto ustanovení vyplývá,
že nemůže docházet k trestnímu
postihu vedoucích pohostinství ve většině
případů. Vím z mého volebního
obvodu, že za rok 1971 nikdo nebyl pro tento trestný
čin stíhán. Ovšem podání
alkoholu podnapilým osobám lze stíhat pouze
jako přestupek podle § 13 zákona č.
60/1961 Sb., což se jeví neúčinným.
Proto by v připravované novele trestního
zákona nebo alespoň při doplnění
zákona o přestupcích č. 150/1969 Sb.
mělo být pamatováno na tento nedostatek a
mohl být postižen soudně každý,
kdo mladistvým a podnapilým osobám podá
alkoholické nápoje. Jinak povedeme boj proti alkoholismu
pouze slovy.
Jak jsem zjistila u okresního soudu v Trutnově,
je téměř polovina odsouzených osob
recidivisty. I když v roce 1971 jejich postih byl zpřísněn,
přesto se veřejnost domnívá, že
je třeba u recidivistů využívat rozpětí
celé trestné sazby. Ze zkušenosti z mého
volebního obvodu, u osob propuštěných
z výkonu trestu jsem zjistila, že režim ve výkonech
trestu je mírný a proto recidivisté se bez
zábran do výkonu trestu vracejí. Stávající
diferenciace nápravně výchovných ústavů
asi nevzbuzuje náležitý respekt u osob, které
se opětovně dopouštějí trestné
činnosti a je otázkou, zda III. stupeň je
ještě nápravným zařízením.
Zdá se proto, že by mělo dojít ke zvýšení
nároků na kázeň a disciplínu.
Pokud jde o příživníky a notorické
neplatiče výživného, myslím,
že výkony trestu nejsou pro ně dostatečné.
Bylo by třeba zvážit, zda u trestných
činů příživnictví a zanedbání
povinné výživy, páchaných úmyslně
a opakovaně, nebylo účelné zavést
pro provinilce zvláštní pracoviště,
kde by byli nuceni řádně pracovat a během
této nucené práce splácet i dlužné
výživné.
K účinnému boji proti kriminalitě
mám ještě jednu připomínku. Od
spoluobčanů slyším stesky na dlouhý
postih pachatelů. Jak na prokuratuře tak i u soudu
jsem zjistila, že skutečně postih pachatelů
trvá dlouhou dobu v důsledku různých
formálních ustanovení, které nutno
v průběhu trestního řízení
dodržovat. Proto bych chtěla poukázat na to,
aby při chystané novele trestního řádu
bylo pamatováno na urychlení řízení
odstraněním zbytečného prodlužování
lhůt nadřízenými orgány a možností,
použít výslechu i před zahájením
trestního stíhání, aby tak nemuselo
docházet k opakování výslechu svědků
a rovněž tak nebylo třeba ve všech případech
volat znalce i všechny svědky před soud.
Závěrem ke zprávě o stavu socialistické
zákonnosti chtěla bych se zmínit o otázce
tzv. sousedských sporů. Při vydání
občanského zákoníku v roce 1964 se
zřejmě počítalo s vyšší
uvědomělostí našich spoluobčanů.
Ale dosud se vyskytují sousedské spory a je proto
nutná právní úprava k řešení
těchto věcí po stránce občanskoprávní,
která jest postrádána.
Předsedající místopředseda
FS dr. B. Kučera: Děkuji poslankyni Jánské.
Vzhledem k tomu, že k ohlášené poslankyni
Benešové máme už jen jednu přihlášku
do rozpravy, doporučujeme, soudružky a soudruzi, dokončit
projednávání tohoto bodu ještě
před polední přestávkou, jestli nemáte
námitky.
Dávám slovo poslankyni Benešové a připraví
se poslanec ing. Kosorín.
Poslankyně J. Benešová: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, chtěla bych přispět
při dnešním projednávání
problematiky kriminality mládeže některými
zkušenostmi, které jsem získala při
návštěvě výchovného ústavu
v Nové Roli u Karlových Var. Tento ústav
je zařízením pro mladistvá děvčata
ve věku zpravidla od 15 do 18 let /výjimečně
do 19 let/, která jsou zde umístěna pro nejrůznější
projevy asociálního chování. Zařízení
je velmi pěkné a jsem přesvědčena,
že seriózně vedené. Chtěla bych
se zaměřit na tři problémy, jejichž
řešení by mělo zlepšit práci
s narušenou mládeží.
Prvním z těchto problémů je otázka
urychleného dobudování sítě
těchto zařízení, jak je vymezena v
organizačním řádu pro dětské
domovy, zvláštní výchovná a diagnostická
zařízení, vydaném ministerstvem školství
v prosinci minulého roku. Podle mého názoru
nejde jen o otázku organizační, ale výrazně
též výchovnou, pedagogickou. Celý systém
péče o narušenou mládež bude mít
plné společenské uplatnění
za předpokladu, že bude skutečně dobudován
tak, jak byl koncipován. Zatím v systému
péče o narušenou mládež chybí
typ, který je ve zmíněné směrnici
označen jako ochranný. Jde o zařízení
s přísným výchovným režimem
pro mladistvé recidivisty a také pro ty, kteří
pro nekázeň, útěky, mohou být
dočasně umístěni v tomto typu zařízení.
Stručně řečeno: chovanci i chovanky
výchovných ústavů by si měli
být vědomi, že pro neplnění režimových
povinností v lepších podmínkách,
mohou být dočasně umístěni
v takovém zařízení, jehož prostředí
a režim je naučí vážit si života
v ústavu, kde dosud byli. Zdá se, že vědomí
existence eventuálně přímé
nebo zprostředkované zkušenosti ze života
v takovém zařízení, by mohly výrazně
prospět celé výchovné práci
v zmíněných "mírnějších
typech" zařízení. A právě
skutečnost, že tento typ neexistuje, ztěžuje
pracovníkům výchovných zařízení
jejich práci. Domnívám se, že by pracovníci
ministerstva školství ve spolupráci s krajskými
národními výbory měli intenzívněji
řešit otázku dobudování sítě,
jejíž existenci předešli svým vlastním
výnosem.
Druhým takovým problémem, který jsem
si plně uvědomila při návštěvě
v Nové Roli, je to, že zatím neexistují
léčebně výchovné ústavy,
o nichž se také zmiňuje uvedený organizační
řád ministerstva školství, který
je vcelku na pracovištích, pro něž je
určen, velmi příznivě přijímán.
Jde o zařízení, která mají
pečovat o mladistvé, kteří pro charakterové
poruchy chování, působí trvalé
potíže, jejichž pedagogické řešení
vylučují podmínky režimu i celkového
zaměření ústavu. Tyto typy, jak jsem
měla možnost je poznat při mé návštěvě
v ústavu v Nové Roli, vážně narušují
celou výchovnou práci. Jde vesměs o polymorfní
psychopatie, neurotičky často ve spojení
s různým stupněm oligofrenie. Tato děvčata
nemohou stačit normálnímu pracovnímu
tempu, nemohou se podřídit pracovním podmínkám
v továrně, neunesou zátěž režimových
složek jinak zcela oprávněných pro ostatní
chovanky. Jejich případně převedení
do ústavu se zvýšenou výchovnou péčí
není rozhodně optimálním řešením.
Typů takových děvčat, která
by patřila do léčebně výchovného
ústavu, je tam celá řada. Pracovníci
však stojí před neřešitelným
problémem: odvezeme tě do domova druhého
typu a zničíme tě zcela, nebo zůstaneš
zde, a budeš ničit ostatní. Z těchto
důvodů se zcela jednoznačně přimlouvám
za to, aby pracovníci ministerstva školství
usilovali i o zřízení ústavu tohoto
typu.
Třetím problémem je otázka přechodu
chovanek - samozřejmě i chovanců - po ukončení
pobytu v ústavech do normálního života.
Zatím je praxe vesměs taková, že chovanky
odcházejí bezprostředně z ústavu
na pracoviště, do internátů či
ubytoven vesměs průmyslových podniků.
To proto, že jde vesměs o mládež sociálně
osiřelou nebo o takovou, u níž návrat
do prostředí, v němž vlastně
si hodnotový systém rozrušila, by znamenal
obnovení nevhodných způsobů chování.
S tímto přímým odchodem nemají
pracovníci ústavu nejlepší zkušenosti.
To především proto, že jde o náhlý
přechod z režimového zařízení
do života "volnosti". Upevnění správných
způsobů jednání a chování,
zidealizování hodnotového systému
není někdy pro krátkost pobytu v ústavu
natolik stabilizováno, aby přechod mladistvého
do života nepřivodil obnovení starých
forem chování, postojů, prostě, aby
mladá dívka nebo chlapec nepokračovali v
tom, proč byli do ústavu umístěni.
Souhlasím s názorem odpovědných pracovníků
z ústavu v Nové Roli v tom, že by přechod
od pobytu v ústavu do života měl být
pedagogicky řízeným dokončením
zjednodušovacího procesu. Chovanky těchto ústavů
by snad 3 - 4 měsíce před propuštěním
měly být umístěny s vychovatelkou
mimo ústav, měly by být uvolněny pevné
režimové složky, kdy jsou chovanky víceméně
pod nějakým dozorem, vedením, prostě
cílevědomě ovlivňovány, a měly
by si tak postupně přivykat způsobům
normálního života. Měly by sice ochutnat
"sladkost" svobody, ale současně se také
učit nezbytné míře osobní odpovědnosti
za své chování, měly by se učit
hospodařit s vlastními vydělanými
penězi, pečovat o pořádek, osobní
věci apod., aniž by nad nimi někdo stál.
Realizace těchto, podle mého názoru oprávněných
způsobů, naráží na zcela konkrétní
překážky, jejichž řešení
je mimo možnosti pracovníků ústavu.
Tou nejzávažnější otázkou
je umístění takové skupiny děvčat
mimo objekt ústavu. Nedostatek bytů v místech
vede místní národní výbory
k tomu, že naléhavost přidělení
jedné či dvou bytových jednotek pro tyto
účely vidí jako méně naléhavé
než např. jako byt pro zaměstnance místního
komunálního podniku. Ani závody, které
by mohly takto získat případně i trvalejší
pracovní síly, se k těmto problémům
nestaví příliš aktivně. Pomoc
národních výborů při řešení
těchto problémů by měla být
intenzívnější a zcela konkrétní.