Spolupráce a vzájemná pomoc socialistických
států sehrála významnou úlohu
i při překonávání problémů
hospodářské výstavby v obtížných
podmínkách poválečné situace
a embarga západních států.
Současně předkládaly socialistické
státy celou sérii konkrétních konstruktivních
návrhů na úpravu vzájemných
vztahů mezi evropskými státy, jejichž
hlavním smyslem bylo překonat rozdělení
Evropy na seskupení stojící proti sobě,
jehož důsledkem a průvodním zjevem je
koncentrace ozbrojených sil a výzbroje v Evropě.
Tato situace nepřispívá k posílení
bezpečnosti kteréhokoliv státu a naopak je
zdrojem vzájemné nedůvěry, nejistoty
a napětí.
Namísto této politiky socialistické státy
prosazují politiku mírového soužití,
založenou na rozvoji normálních styků
mezi státy při plném respektování
práva každého národa rozhodnout se pro
sociálně ekonomický řád, v
němž chce žít. To bylo také zdůrazněno
již při zrodu Varšavské smlouvy, která
vznikla jako nevyhnutelná odpověď na celkovou
politiku NATO, kam byla v roce1955 přijata NSR. Při
jejím podepsání byla jasně vyslovena
myšlenka, že hlavním cílem členských
států je dosažení systému celoevropské
bezpečnosti a spolupráce.
Vyvrcholením tohoto úsilí v posledních
několika letech je návrh členských
států Varšavské smlouvy na praktické
svolání celoevropské konference o bezpečnosti
a spolupráci. Tento návrh je zahraniční
politikou socialistických států postupně
probojováván od roku 1966, kdy byl poprvé
formulován v rozvinutou a ucelenou platformu na zasedání
Politického poradního výboru Varšavské
smlouvy v Bukurešti. Zpočátku narazil na stejně
odmítavé stanovisko západoevropských
států jako všechny předchozí
iniciativní návrhy socialistických zemí.
Bylo zjevné, že iniciátoři studené
války se snaží udržet své pozice,
nepřipustit normalizaci situace z obavy, že zmírnění
mezinárodního napětí a rozvoj vzájemných
styků mezi evropskými státy povede k oslabení
soudržnosti agresivních seskupení, jež
s takovým úsilím vytvářely.
Avšak myšlenka normalizace poměrů v Evropě
a spolu s ní i myšlenka evropské konference
postupně získávaly půdu. Přispívala
k tomu nejen rostoucí mezinárodní autorita
socialistických států, opírající
se o jejich politickou, hospodářskou a koneckonců
i vojenskou sílu. Současně probíhal
závažný vývoj ve vztazích mezi
imperialistickými státy. S rostoucí ekonomickou
i politickou silou západní Evropy i jednotlivých
západoevropských států začínají
se projevovat stále závažnější
problémy a rozpory v jejich vzájemných vztazích.
Ve vnitřní i zahraniční politice jednotlivých
států se s rostoucí intenzitou začínají
prosazovat jejich specifické zájmy a problémy.
Tato skutečnost se promítá v mnoha aspektech
jejich politického i ekonomického života. Jedním
z projevů tohoto vývoje je i realističtější
přístup řady západoevropských
zemí k rozvoji vztahů se socialistickými
zeměmi, který zároveň dokazuje, že
i v této oblasti dochází k postupnému
obratu k lepšímu, neboť uměle vykonstruovaná,
smyšlená "hrozba komunismu" přestává
působit.
Věc má však i druhou stránku - krach
plánů na kontrarevoluční zvrat v ČSSR
v roce 1968, které byly zmařeny díky bratrské
internacionální pomoci Sovětského
svazu a našich nejbližších spojenců.
Vývoj u nás potvrdil, že jakýkoliv pokus
o změnu hranic v Evropě, vzešlých z
druhé světové války, bez ohledu na
to, zda se tak má stát přímou intervencí
nebo nepřímo cestou plíživé kontrarevoluce,
je hazardérstvím předem odsouzeným
k úplnému fiasku. Pravda je taková, že
tato lekce stojí v přímé souvislosti
s rostoucím politickým realismem v západní
Evropě, který přichází k poznání,
že neexistuje jiná cesta k evropské bezpečnosti,
než cesta uznání realit a respektování
hranic, které vznikly v důsledku porážky
fašismu a poválečného uspořádání
poměrů v Evropě. Tím byl zasazen další
drtivý úder představám a koncepcím
i našich pravicově oportunistických a antisocialistických
sil a není náhodou, že zašlé hvězdy
typu Jiřího Pelikána a spol. s takovou nechutí
stavějí se proti myšlence celoevropské
konference o bezpečnosti. Podle jejich úvah měla
totiž evropská bezpečnost ztělesňovat
jakousi ideově politickou směsici, která
by dávala průchod zatuchlým idejím
kosmopolitního evropanství a v této souvislosti
takovým konstelacím, v nichž by se bez zábran
uskutečňovala myšlenka o konvergenci kapitalismu
a socialismu.
V posledních třech letech přinesl však
celkový vývoj v Evropě řadu konkrétních
a konstruktivních výsledků, jež byly
zhodnoceny v expozé soudruha ministra. Není pochyb,
že existují předpoklady pro další,
ještě zásadnější přesuny
k lepšímu, neboť se otevírají reálné
možnosti řešit nejen problémy přímo
spojené s důsledky druhé světové
války a s jejich respektováním v politickém
životě Evropy, ale i široký komplex vztahů
mezi evropskými státy, zaměřený
na všestranný rozvoj jejich vzájemných
styků v budoucnosti.
Významnou úlohu při řešení
a dalším rozvíjení těchto možností
by podle názoru socialistických zemí i rostoucího
počtu dalších států v Evropě
mohla a měla sehrát sama evropská konference
o bezpečnosti a spolupráci jako fórum umožňující
všestranné posouzení a všeobecně
přijatelné řešení společných
problémů Evropy. Díky důslednému
úsilí členských států
Varšavské smlouvy byly postupně překonávány
a odstraňovány překážky kladené
z různých stran do cesty svolání konference.
Přitom si ovšem neděláme iluze o tom,
že skončily obstrukce těch sil, které
tak dlouhou dobu se snažily konání konference
zabránit. Ustoupily jen díky silnému tlaku,
jemuž byly vystaveny nejen ze strany socialistických
států, nýbrž i ze strany realističtěji
uvažujících politických kruhů
z řad členských zemí NATO a v neposlední
řadě i ze strany veřejného mínění
evropských zemí.
V této souvislosti je správné připomenout,
že posílení bezpečnosti v Evropě
a v jeho rámci i svolání celoevropské
konference není jen záležitostí vlád
a diplomatických představitelů. Tyto otázky
mají přímý vztah k životním
podmínkám i k nejvlastnějším
zájmům nejširších lidových
mas v evropských zemích. Je proto plně oprávněné
stanovisko, že v těchto otázkách existuje
široká základna pro společný
postup různých společenských vrstev
a sil, bez ohledu na to, že mohou zaujímat rozdílné
politické pozice a zastávat různé
názory na řešení v jednotlivých
konkrétních otázkách. Tato skutečnost
byla výrazně potvrzena například na
shromáždění představitelů
veřejného mínění pro evropskou
bezpečnost a spolupráci, jež se uskutečnilo
v červnu letošního roku v Bruselu. Svým
podílem zde přispívá i mládež
evropských zemí, jež na shromáždění
v Helsinkách v létě t.r. z hlediska své
budoucnosti se rovněž zabývala otázkami
evropské bezpečnosti. Rostoucí pozornost
věnují této problematice ve své činnosti
i společenské demokratické organizace, parlamenty,
politické strany a demokratická hnutí v jednotlivých
evropských zemích. S velmi pozitivním ohlasem
se setkala iniciativa naší Karlovy univerzity na setkání
představitelů evropských univerzit, aby prodiskutovali
jejich vlastní konstruktivní přínos
věci evropské bezpečnosti a spolupráce,
což je dalším výrazným potvrzením
pozitivních trendů v evropském prostředí.
Není pochyb o tom, že další rozvoj tohoto
hnutí musí sehrát úlohu významného
faktoru zabraňujícího tomu, aby příznivé
podmínky existující v současné
době byly promarněny a aby pozitivní vývoj
situace v Evropě opět ustrnul. Širokému
demokratickému hnutí zde připadá významná
úloha - nepřipustit, aby v politice jednotlivých
zemí opět převládly konzervativní
síly spjaté s některými agresivními
kruhy NATO, ale naopak, aby nabyly vrchu tendence a síly
mající zájem o uskutečnění
myšlenky mírového soužití ve vztazích
mezi zeměmi s rozdílným společenským
zřízením a usilující o plodný
a užitečný dialog mezi evropskými státy.
Na řešení čeká celá řada
závažných problémů ve všech
oblastech vzájemných vztahů mezi evropskými
státy.
Nebylo by však realistické očekávat
nebo dokonce požadovat, aby konference rázem vyřešila
všechny problémy, jež se hromadily po tolik let.
I zde považujeme za správné aplikovat metodu
hlavního článku - začít tím,
co už uzrálo k řešení a co by skutečně
sloužilo jako klíč k otevírání
dalších možností v rozvoji vzájemných
vztahů a spolupráce.
Těmito hledisky se po celou dobu, kdy prosazovaly svolání
konference, řídily členské státy
Varšavské smlouvy. Jejich náročný,
ale současně realistický přístup
se plně odrazil v programu, který pro konferenci
navrhují. V plném rozsahu se též potvrdil
při formulování jejich stanovisek k jednotlivým
nejzávažnějším otázkám
v řadě dokumentů schválených
Politickým poradním výborem Varšavské
smlouvy. Poslední a z hlediska evropské konference
nejzávažnější je Deklarace o míru,
bezpečnosti a spolupráci v Evropě, přijatá
na zasedání v Praze v lednu letošního
roku. Členské státy Varšavské
smlouvy v Deklaraci zastávají názor, že
konference by především mohla - "vypracovat
praktická opatření pro další
uvolnění napětí v Evropě a
položit základy k vybudování systému
evropské bezpečnosti. Bylo by rovněž
možno" - jak se uvádí v pražské
Deklaraci - "dohodnout konkrétní směr
dalšího rozvoje vzájemně výhodných
styků mezi evropskými státy ve všech
oblastech, likvidaci jakékoliv diskriminace, nerovnoprávnosti
nebo umělých přehrad." - Konečně
se v Deklaraci uvádí, že by bylo účelné
vytvořit na konferenci stálý orgán
všech zainteresovaných států účastnících
se konference, který by mohl po konferenci pokračovat
ve společné práci na schválení
dalších kroků v tomto směru.
Účastníci pražského zasedání
Politického poradního výboru Varšavské
smlouvy vyjádřili i svůj názor na
řešení základních politických
problémů současné doby. Navrhli, aby
v politickém životě evropského kontinentu
byly obecně uznány a prakticky uskutečňovány
tyto zásady evropské bezpečnosti a vztahů
mezi státy: neporušitelnost existujících
hranic, včetně hranic vytvořených
v důsledku druhé světové války,
nepoužití síly, mírové soužití
a vyloučení války jako nástroje politiky.
Dobré sousedské vztahy a spolupráce v zájmu
míru, založené na respektování
nezávislosti, národní svrchovanosti, rovnoprávnosti
a nevměšování do vnitřních
věcí. Rozvoj vzájemných styků
hospodářské, vědeckotechnické
a kulturní oblasti, v turistice a ochraně životního
prostředí. Dále pak tu je odzbrojení
a podpora OSN.
Toto vymezení možného programu hlavních
cílů konference ukazuje, že členské
státy Varšavské smlouvy v podstatě navazují
na známé výsledky, jichž bylo ve vztazích
mezi některými státy s rozdílným
společenským zřízením v Evropě
v letech 1970 až 1972 dosaženo a jež se setkaly
se souhlasem nejširší veřejnosti a které
také byly pozitivně zhodnoceny ve výkladu
našeho ministra zahraničních věcí.
Při posuzování otázek programu a náplně
evropské konference měly a mají členské
státy Varšavské smlouvy na zřeteli řadu
kritérií. Především vycházejí
ze zásad, že konference si musí klást
vysoké a náročné cíle v tom,
aby byly nejprve řešeny zásadní klíčové
problémy evropské situace. Tím bude položen
základ i pro postupné řešení
dalších, méně naléhavých
otázek. Vysoké nároky na konferenci by však
na druhé straně neměly vést k tomu,
aby její program byl přetěžován,
ať už tím, že by na její pořad
byly vnášeny otázky, jež jsou doposud
předmětem otevřených sporů
a kde v současných podmínkách není
ještě základna pro společný přístup
k jejich řešení nebo aby pozornost konference
byla rozptylována a rozmělňována zanášením
různých okrajových, druhořadých
problémů, jež v současné etapě
v Evropě zdaleka nepatří k nejzávažnějším
a nejnaléhavějším. Jde také o
to, aby různé otázky se neprezentovaly v
pojetí, které neodpovídá zásadám
a cílům mírového soužití,
ale naopak je s nimi v příkrém rozporu. Například
jsme pro výměnu skutečných kulturních
statků, pro výměnu idejí, jež
slouží mírovému dorozumění
i pro výměnu osob, která bude napomáhat
věcné, všestranně užitečné
a prospěšné spolupráci. Nechť však
nikdo nepočítá, že se setkají
se souhlasem snahy zaměřené na pašování
ideologického kontrabandu do socialistických zemí
nebo k rozvíjení politické a ideologické
diverze. To je neslučitelné s podstatou a cíli
evropské bezpečnosti a spolupráce, o něž
usilují.
Zásadně považujeme za žádoucí,
aby se v současné fázi vývoje konference
orientovala nikoliv na to, co ještě evropské
státy rozděluje, nýbrž na to, kde existuje
základna pro vzájemnou dohodu respektující
oprávněné zájmy všech účastníků.
Nepovažujeme rovněž za vhodné, aby se
v současné fázi konference zabývala
otázkami, jež vzhledem ke své povaze vyžadují
dlouhodobé politické i technicky velmi náročné
a složité jednání a jež je proto
vhodnější posuzovat na jiném poli.
Z těchto pozic chceme přistupovat k mnohostranným
přípravným jednáním, jež
začnou 22. listopadu v Helsinkách. Podle našeho
názoru je jejich úkolem připravit jednání
vlastní konference tím, že se vymezí
a dohodnou takové otázky, jako je její organizace,
datum a místo jejího konání, složení
jejích účastníků, dále
příslušné procedurální
otázky a program konference. Vycházíme z
toho, že úkolem těchto jednání
je připravit vlastní konferenci, která za
účasti odpovědných politických
činitelů zúčastněných
států bude mít předpoklady k tomu,
aby účinně přispěla k řešení
principiálních otázek evropské bezpečnosti
a spolupráce mezi všemi státy Evropy. Smysl
přípravných jednání proto nespatřujeme
v tom, aby se již v prvé přípravné
fázi organizovala jakási malá konference,
jež by se zabývala podstatou jednotlivých problémů,
jejichž projednání je právě posláním
a úkolem vlastní evropské konference o bezpečnosti
a spolupráci.
Naléhavost a důraz, s jakým stavíme
do popředí otázky evropské bezpečnosti
a spolupráce však neznamená v žádném
případě nějaký úzce
chápaný evropocentrismus, který vidí
jen své problémy a přehlíží
palčivé nevyřešené problémy
a bolavá místa v ostatních částech
světa. Naopak chápeme je v nerozlučném
kontextu s celkovým zápasem o mír, proti
agresi, o národní nezávislost a pokrok ve
světě, jemuž stojí v čele síly
národně osvobozeneckého zápasu, podporované
socialistickými zeměmi. Chápeme je v nezlomné
víře a s pevným přesvědčením,
že situace na evropském kontinentě, který
dal světu Shakespeara, Leonarda da Vinci, francouzské
encyklopedisty. Beethovena, Tolstého, Marxe a Lenina, ale
odkud také vzplanuly dva strašlivé požáry
světové války, si vyžaduje takového
mírového urovnání, které bude
vytvářet žádoucí podmínky
pro další pozitivní posun ve spravedlivém
úsilí ostatních národů a zemí,
jež dosud bojují za svobodu, za zlomení všech
forem imperialistické nadvlády, za svůj šťastný
a pokrokový zítřek.
Na závěr mi dovolte citovat závěrečná
slova pražské deklarace Poradního výboru
Varšavské smlouvy z ledna tohoto roku, v níž
členské státy Varšavské smlouvy
vyjádřily své přesvědčení
o tom, že "historický vývoj dospěl
v Evropě k důležitému mezníku.
Rok 1972 může přinést evropským
národům nejen novou naději na trvalý
mír i bezpečnost, ale též skutečný
pokrok směrem k její realizaci. Aktivně tomu
napomáhat je prvořadou povinností všech
států."
Expozé, které přednesl ministr zahraničních
věcí, plně potvrzuje, že československá
vláda se s tímto hodnocením evropské
situace plně ztotožňuje a ve spolupráci
se Sovětským svazem i s vládami dalších
socialistických států se důsledně
zasazuje o to, aby tato příležitost, jež
se otvírá před národy Evropy, nezůstala
nevyužita tak, jako tomu bylo již několikrát
v minulosti, ale naopak proměnila se v plody trvalé
hodnoty. /Potlesk./
Předsedající místopředseda
FS ing. J. Marko: Ďakujem. Hovorí poslanec
Riško.
Poslanec SL J. Riško: Vážený súdruh
prezident, vážený súdruh predseda Federálneho
zhromaždenia, súdružky a súdruhovia poslanci!
Základnou tendenciou súčasných medzinárodných
vzťahov, ako to vyplýva i z expozé ministra
zahraničných vecí, je zmierňovanie
napätia, postupná likvidácia hlavných
zdrojov konfliktov a kríz. Krok za krokom sa presadzuje
napriek odporu reakčných kruhov zainteresovaných
na udržaní napätia leninská politika mierového
súžitia, koexistencie spoločenských
sústav s rozdielnym sociálnym charakterom.
Socialistické krajiny túto politiku nepovažujú
a nikdy nepovažovali ani za chvíľkovú
ani za dočasnú taktiku, ale za základný
princíp, imanentný prvok svojej zahraničnej
politiky. Už sám Lenin tento princíp veľmi
proste a lapidárne formuloval vo vzťahu k Spojeným
štátom slovami: "Nech nás americkí
kapitalisti nechajú na pokoji. My ich na pokoji necháme."
Pozitívne zmeny prebiehajúce vo svete v poslednom
období sú výsledkom neobyčajnej mierovej
ofenzívy Sovietskeho zväzu, zahraničnopolitického
programu formulovaného na XXIV. zjazde KSSZ, ku ktorému
sa prihlásil aj náš XIV. zjazd KSČ a
ktorý v súčasnosti s novou vervou a aktivitou
realizuje tiež naša zahraničná politika.