Přes dosažení výrazných úspěchů
v socialistické dělbě práce nebyly
však zdaleka vyčerpány všechny možnosti
tak, jak by to vyžadoval dosažený stupeň
ekonomického rozvoje. Proto na základě vyhodnocení
dosavadních zkušeností byl na 25. zasedání
Rady přijat "Komplexní program dalšího
prohlubování a zdokonalování spolupráce
a rozvoje socialistické ekonomické integrace členských
států RVHP". Přijetí tohoto programového
dokumentu představuje kvalitativně vyšší
základnu pro formování ekonomických
vztahů mezi socialistickými zeměmi. Jde o
druhou, historicky významnou etapu vědecko-technické
a hospodářské spolupráce socialistických
zemí, ve které se má uskutečnit hluboké
vzájemné propojení ekonomik jednotlivých
zemí RVHP v souladu s požadavky technického
rozvoje ve světě a zabezpečením rychlého
rozvoje ekonomiky zemí RVHP jako celku.
Realizace komplexního programu si však vyžádá
přechod od etapy formulace cílů, včetně
způsobů a prostředků k jejich postupnému
praktickému naplňování. Půjde
o práci velmi složitou a náročnou, která
vyžaduje pochopení i internacionální
myšlení. Bude nutné provést řadu
vnitřních opatření i v ČSSR.
V poměrně krátkém časovém
období v souladu s přijetím programového
dokumentu musíme dopracovat zásady účinnějšího
zapojení československého národního
hospodářství do rozvoje socialistické
ekonomické integrace. Půjde zejména o zdokonalení
a vzájemné přizpůsobení vnitřních
ekonomických mechanismů integračním
procesům.
Nejde jen o otázky srovnatelnosti nutných společenských
výrobních nákladů, zbožně
peněžních nástrojů, regionálních
a institučních problémů, ale také
o optimalizaci národohospodářských
struktur členských zemí RVHP.
Jde o principy a metody koordinace národohospodářských
plánů v oblasti investic, výroby, pracovních
sil, sféry oběhu apod. Bude třeba určit
takovou odvětvovou strukturu, která odpovídá
potřebám rychlého a harmonického hospodářského
a vědeckotechnického pokroku země. Z toho
vyplývá, že odvětvová struktura
nemůže být úplně stejná,
respektive stejného typu ve všech zemích, které
se podílejí na integraci, a zde zřejmě
musí dojít k vnitřní diferenciaci.
Lze předpokládat, že realizace všech těchto
záměrů bude probíhat při všeobecném
zvýšení průmyslového rozvoje
ve všech zemích. Tato skutečnost si bude vyžadovat
značné nároky na potřeby surovin,
zejména pokud jde o železnou rudu a rozvoj energetických
zdrojů. Budovat takové náročné
komplexy na investice přesahuje možnost jednoho státu
a je možné jen je zajistit v integračním
seskupení.
Bude však nezbytné, aby v maximální
míře bylo využito surovinových zdrojů,
které jednotlivé země mají k dispozici,
a vstupovaly by do mezinárodní dělby práce
především s takovými výrobky,
k jejichž výrobě by se plně využilo
vlastních surovinových zdrojů.
Přes určité existující problémy
ve vnější ekonomické činnosti
se domnívám, že z prvořadých
úkolů je využití příznivých
faktorů průmyslového rozvoje socialistických
zemí k vybudování koncentrovaných
výrob. Je třeba si uvědomit a vycházet
z toho, že československá ekonomika nikdy nebyla
a vzhledem k svému omezenému rozsahu včetně
nedostatku surovinových a energetických zdrojů
ani nemůže být uzavřeným celkem.
Za těžiště perspektivní spolupráce
je třeba považovat vnitroodvětvovou, součástkovou
a uzlovou specializaci a kooperaci, která se má
stát nejen nástrojem dělby práce,
ale i nositelem růstu vzájemného obratu zboží.
Pokud jde o naši zemi, zde rozhodující úloha
připadá průmyslu, zejména strojírenství,
dále spotřebnímu průmyslu, i když
do mezinárodní dělby se zapojí všechna
odvětví. Zabezpečení efektivního
rozvoje strojírenství je podmíněno
uskutečněním účelných
strukturálních změn. Bude to jedna z největších
a nejtíživějších prací jak
v oblasti stanovení prognóz a dopracování
koncepce, tak i při vlastní jejich realizaci.
Jedna ze základních úloh při realizaci
komplexního programu připadá vědecko-výzkumné
základně a předvýrobním etapám.
V této oblasti je základ zajištění
progresivních výrobních způsobů.
Půjde o nejúplnější a nejefektivnější
využívání vědecko-technického
potenciálu, kde na koordinaci a spolupráci se má
podílet 500 výzkumných a vývojových
organizací.
Úspěšná realizace úkolů
vyplývajících pro československou
stranu z komplexního programu se neobejde bez iniciativní
tvůrčí činnosti, kvalifikovaného
politického a odborného přístupu,
který nepřipustí případné
snahy o uplatňování jednostranných
resortních i místních zájmů
a výhod, ani konzervativní setrvávání
na překonaných technických výrobních
a ekonomických postupech, programech a řízení.
Jedině ucelená koncepce může posílit
a zajistit jednotu přístupu všech článků
při realizaci hospodářské politiky
KSČ, při zapojení československé
ekonomiky do socialistické ekonomické integrace.
Vážené soudružky a soudruzi, jaká
byla reakce na přijetí komplexního programu?
Význam komplexního programu přijatého
socialistickými zeměmi značně přesáhl
oblast ekonomiky a projevil se v nejširším kontextu
celoevropských a celosvětových vztahů.
Proto komplexní program vzbudil značnou pozornost
u četných mezinárodních ekonomických
organizací, především v systému
Organizace spojených národů, kde byl zkoumán
také z hlediska vlivu na rozvoj mezinárodního
obchodu a spolupráce.
To vše zvýšilo autoritu socialistických
zemí - a domnívám se, že právem
- neboť zásady uplatňované v zemích
RVHP otvírají na rozdíl od Evropského
hospodářského společenství
a dalších ekonomických seskupení na
Západě cestu k široké mezinárodní
spolupráci.
Do tohoto hlediska je komplexní program socialistické
ekonomické integrace nutno hodnotit jako velmi důležitý
příspěvek k narůstání
obecně příznivých podmínek
ve vývoji světového poměru sil, které
vytváří aktivní mírová
politika Sovětského svazu, podporovaná socialistickými
zeměmi a všemi pokrokovými silami na světě.
Je dobrou základnou a nezbytným předpokladem
pro úspěchy zahraniční politiky, při
vytváření podmínek k zabezpečení
mírové spolupráce všech států
na principu rovnoprávnosti a vzájemného respektování.
Bude proto, vážené soudružky a soudruzi,
nutné, abychom i v dalším období se
aktivně zúčastňovali na rozvoji ekonomické
spolupráce v rámci zemí RVHP, zejména
na zajišťování úkolů, vyplývajících
z komplexního programu, a napomáhali tak k ještě
účinnějšímu působení
ekonomiky na příznivý rozvoj a posílení
mírové politiky socialistického tábora
a upevnění míru v celém světě.
Děkuji za pozornost. /Potlesk./
Předsedající místopředseda
FS ing. J. Marko: Ďakujem poslancovi Billovi. Slovo
má poslanec Kožík, pripraví sa poslanec
Hudeček.
Poslanec SN V. Kožík, CSc.: Vážený
súdruh prezident, vážené Federálne
zhromaždenie, súdružky a súdruhovia poslanci,
ako vyplýva z expozé ministra zahraničných
vecí, môžeme byť právom hrdí
na to, že leninská mierová zahraničná
politika Sovietskeho zväzu a ostatných bratských
socialistických krajín má hlboký vplyv
na všetky vo svete prebiehajúce spoločenské
procesy. Marxisticko-leninská teória nám
umožňuje analyzovať nastupujúci politický
vývoj a formulovať konkrétne a primerane k
novým podmienkam základné smery našej
zahraničnej politiky. V ostrom politickom boji, ktorý
prebieha na medzinárodnej aréne, rast sily svetového
socializmu, ktorý dôsledne uplatňuje politiku
mierového spolunažívania ako jedinú
alternatívu vývoja vzťahov medzi štátmi
s rôznym spoločenským zriadením, nezadržateľne
si razí cestu vpred a stále získava nových
stúpencov.
Svetová pokroková verejnosť a predovšetkým
pracujúci na celom svete právom očakávajú,
že obrat k pozitívnemu vývoju v oblasti medzinárodných
vzťahov bude pokračovať na základe medzinárodného
právneho uznania politických a teritoriálnych
realít a zrieknutia sa použitia sily. Leninská
mierová zahraničná politika Sovietskeho zväzu
a socialistických republík dosiahne nové
výrazné úspechy. Ďalej sa bude rozširovať
jej podpora všetkými revolučnými pokrokovými
silami, všetkými mierumilovnými ľuďmi.
V tomto smere vplyvnú politickú silu predstavuje
medzinárodné odborové hnutie. Hnutie odborov
a pracujúcich v kapitalistických krajinách
Európy stále viac prekračuje rámec
ekonomických problémov. Triedny boj, ktorý
sa na západe stále s väčšou intenzitou
rozvíja, z koreňov vyvracia tzv. teórie o
sociálnom partnerstve, o uhasínaní triedneho
boja.
Upevňovanie jednotného, antimonopolistického
frontu charakterizovaného jednotnými akciami pracujúcich,
vlnou štrajkov, vo svojom súhrne stále viac
potvrdzuje, že boj z ekonomickej polohy sa stále viac
presúva do oblasti sociálno-spoločenských
požiadaviek a demokratických práv. Odborové
hnutie spoločne s ostatnými revolučnými
pokrokovými silami sa stáva dôležitým
faktorom v zápase za odzbrojenie, za bezpečnosť
národov a zmierňovanie medzinárodného
napätia. I naše československé ROH svojou
činnosťou v oblasti medzinárodnej odborovej
politiky vytvára podmienky pre rozširovanie kontaktov
medzi pracujúcimi, prehlbovanie medzinárodnej solidarity
a vzájomného porozumenia pre širokú
výmenu ekonomických, sociálnych a vedeckých
poznatkov v duchu zahraničnej politiky Československej
socialistickej republiky.
Charakteristickým javom tohto pozitívneho medzinárodného
vývoja je aj intenzifikácia zahraničného
obchodu a ďalších foriem ekonomických
vzťahov medzi štátmi s rôznym spoločenským
zriadením. Zdokonaľovanie metód a spôsobu
rozvíjania ekonomickej výmeny medzi štátmi
dvoch svetových sústav sa pritom už netýka
len záujmov jednotlivých štátov, ale
vzbudzuje stále väčšiu pozornosť
medzinárodných ekonomických organizácií.
Pre medzinárodné vzťahy dvoch svetových
systémov je charakteristické, že napriek rôznym
zákrutám vzájomné spolunažívanie,
ak nemá dôjsť k násilnej konfrontácii,
sa postupne presadzuje. Vedeckotechnická revolúcia
predkladá všetkým krajinám rad vhodných
organizačno-technických výrobných
problémov, ktorých riešenie môže
byť urýchlené rozsiahlou medzinárodnou
spoluprácou. Vplyv týchto faktorov je samozrejme
sprostredkúvaný rozdielnymi spoločenskými
podmienkami výroby, Za socializmu vedie k celkom iným
spoločensko-ekonomickým dôsledkom než
za kapitalizmu. Napriek tomu socialistické a kapitalistické
krajiny majú však záujem na výmene výsledkov
ľudskej práce a moderných poznatkov vedy a
techniky rozširovaním vhodnej výmeny, ktoré
sa využívajú na rozvoj výrobných
síl štátov jednej či druhej sústavy.
Rozvoj spoločenskej výroby trvalo rozširuje
možnosť takejto vzájomnej výmeny. Žiadna
krajina nemôže alebo nie je schopná rýchlo
postupovať, ak nebude vhodným spôsobom využívať
prednosti medzinárodnej deľby práce. Snaha
o špecializáciu a kooperáciu na medzinárodnom
princípe znamená výraznú zmenu v najmodernejších
vedných a výrobných odboroch. Komplexný
rozbor týchto odborov v národnom meradle je často
ekonomicky nevýhodný, ale aj prakticky nemožný.
To všetko posilňuje význam zahranično-ekonomických
stykov ako faktora hospodárskeho rozvoja v krajinách
oboch systémov, zvyšuje ich úlohu pri perspektívnom
rozširovaní výroby. Za týchto podmienok
proces medzinárodnej deľby práce presahuje
v skutočnosti tradičný rámec zahraničného
obchodu a nadobúda pravidelnejšie formy a stabilizovanejšie
kooperačné styky. Vzťahy ekonomickej spolupráce
a kooperácie medzi svetovými sústavami nemôžu
však nijako meniť osobitné zákony vnútorného
rozvoja každej z nich.
Ako bolo poukázané v expozé ministra zahraničných
vecí, Československá socialistická
republika chce v týchto podmienkach aktívne reagovať
na stále výraznejšie sa prejavujúcu
ochotu európskych a iných kapitalistických
krajín uzavierať dlhodobé obchodné dohody
a dohody o hospodárskej spolupráci. Ako je známe,
rad kapitalistických krajín do značnej miery
v porovnaní s minulosťou zrušil obmedzenie na
dovoz výrobkov do socialistických krajín.
Nerobíme si ilúzie o príčinách
takéhoto vývoja, najmä keď k týmto
krokom pristúpili popredné kapitalistické
krajiny až po tom, čo sa ich zmocnili celkom oprávnené
obavy z dôsledkov vážnych krízových
javov i hlbokej pasívnej platobnej a obchodnej bilancie,
alebo z dôvodov posilniť si pozície v prebiehajúcom
neľútostnom konkurenčnom boji vo vnútri
imperialistického tábora. Odhliadnuc od rôznych
príčin uvedeného máme však na
zreteli to podstatné, že takéto kroky upevňujú
vzájomnú dôveru a zainteresovanosť na
prehlbovaní vzťahov obchodnej a hospodárskej
spolupráce a dávajú týmto vzťahom
stabilizovanejší charakter.
Ekonomická spolupráca socialistických a kapitalistických,
priemyslovo vyspelých krajín však ešte
stále nezodpovedá možnostiam. Platí
to tak o veľkosti, ako i o štruktúre. V súčasnosti
pripadá na vzájomný obchod týchto
skupín štátov menej ako 5 % obratu celosvetového
obchodu, pričom sa v týchto krajinách vyrába
asi 9/10 svetovej produkcie, Pritom je potrebné vidieť,
že existujú rozdiely medzi vyspelými kapitalistickými
krajinami, pokiaľ ide o dynamiku a podiel ich obchodu na
celom československom zahraničnom obchode. Napríklad
československo-francúzsky obchod má výrazne
nižší podiel, ako je to pri niektorých
iných kapitalistických krajinách. Osobitnou
otázkou zostáva československý obchod
so Spojenými štátmi. V dôsledku jednostranného
aktu americkej vlády sú od roku 1951 upierané
československému dovozu do USA najvyššie
výhody, ktorých aplikácia bola zabezpečená
príslušnými medzinárodnými dohodami.
Československý tovar musí tak prekonávať
vysokú colnú bariéru a za takých ťažkých
podmienok možno ťažko rátať s rozvojom
vzájomného obchodu. Veríme, že i v československo-amerických
vzťahoch dôjde k rokovaniu o likvidácii praktík
nedeklarovanej obchodnej vojny, čo by bolo významným
prínosom pre vytvorenie priaznivej atmosféry pre
rokovania o otvorených hospodárskych a finančných
otázkach.
Vážnou prekážkou plného využívania
vzájomne výhodnej ekonomickej výmeny medzi
štátmi dvoch svetových sústav zostáva
na strane kapitalistických štátov a ich ekonomických
zoskupení prax diskriminácie v obchode so socialistickými
krajinami, i keď jej miera je dnes menšia, aká
bola v čase studenej vojny. Ťažké časy,
zložitý vývoj, ktorý prežívajú
popredné vyspelé kapitalistické krajiny pri
riešení zhoršujúcej sa platobnej a obchodnej
bilancie, by ich predstaviteľov mal viesť k záveru,
že je škodlivé a zbytočné z hľadiska
ekonomického i politického zotrvávať
na pozostatkoch studenej vojny, ktorá vnáša
umelé, tzv. strategické zábrany do obchodu
so socialistickými krajinami. Stále viac ľudí
na Západe bez ohľadu na svoju politickú orientáciu,
medzi nimi i politickí a hospodárski činitelia,
nakoniec prichádzajú k oprávnenému
záveru, že prežívajúca diskriminácia
dovozu zo socialistických krajín je nezmyselná
a je odsúdená k zániku. To platí i
o snahách niektorých politických kruhov na
Západe využívať ekonomickú spoluprácu
na "dezintegráciu" socialistického spoločenstva,
v rámci ktorého realizácia komplexného
programu socialistickej integrácie musí plniť
kľúčovú a regulujúcu úlohu
v celom systéme zahranično-ekonomických vzťahov.
Život prináša stále nové dôkazy
o tom, že pokusy imperialistických síl brzdiť
pomocou ekonomickej blokády, embarga a ďalších
doktrín rast ekonomickej socialistickej sústavy
sú odsúdené k úplnému neúspechu.
A ako ukazujú skúsenosti, často sa obrátia
proti nim samotným.
Pracujúci z rozličných oblastí nášho
hospodárskeho a spoločenského života
svojou prácou, svojimi činmi vyjadrujú podporu
leninskej mierovej politike našej vlády zameranej
na prehĺbenie dorozumenia a spolupráce medzi národmi,
na upevnenie bezpečnosti a mieru vo svete.
Netreba zvlášť zdôrazňovať,
že ďalší rozvoj širokej dlhodobej hospodárskej
a obchodnej spolupráce medzi dvoma rozdielnymi spoločenskými
sústavami na základe rovnosti a vzájomnej
výhodnosti je nielen predpokladom, ale aj podmienkou ďalšieho
znižovania napätia v Európe i vo svete a vytvárania
predpokladov pre riešenie ďalších otvorených
otázok. A ako podčiarkol minister zahraničných
vecí, československá zahraničná
politika chce byť platným, aktívnym činiteľom
v tomto procese. Ďakujem za pozornosť. /Potlesk./