Předsedající místopředseda
FS ing. J. Marko: Ďakujem. Dávam slovo poslancovi
Hudečkovi.
Poslanec SN M. Hudeček: Vážený
soudruhu presidente, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté, z
výkladu federálního ministra zahraničních
věcí s. ing. Chňoupka i poslance s. Kožíka
jednoznačně vyplývá, že ve světovém
a zejména evropském mezinárodním vývoji
končí poválečné období,
léta vystupňované "studené války",
doba zaslepené orientace imperialismu na politiku z pozice
síly vůči socialistickým státům
a jejich spojencům.
Zásady mírového soužití mezi
státy s rozdílným společenským
zřízením se ve stále větším
měřítku prosazují jak v Evropě,
tak i v jiných světadílech, zejména
také ve vztazích mezi vedoucími státy
obou světových společensko-ekonomických
struktur - mezi Sovětským svazem a USA.
Důsledkem tohoto vývoje je mimo jiné nebývalý
rozvoj mezinárodního obchodu, o němž
je nutno zároveň říci, že je
významným faktorem přispívajícím
k uvolňování mezinárodního
napětí, ke zlepšování bilaterálních
vztahů na základě vzájemně
výhodné spolupráce, a tím i k upevňování
míru a bezpečnosti v různých oblastech
světa.
Je zajímavé, že na rozdíl od předválečného
období vzrostl světový zahraniční
obchod za léta 1950-1970 celkem 4,7 krát, což
svědčí o tom, že se zvýšila
úloha mezinárodní dělby práce
a zahraničního obchodu jakožto činitele
ekonomického pokroku. Ze skutečnosti, že se
za toto období zvýšil podíl hotových
výrobků na mezinárodní směně
ze 45 % na 65 % vyplývá, že se otevírají
prakticky neomezené možnosti zvyšování
produktivity práce prostřednictvím mezinárodní
dělby práce.
Novým rysem v tomto vývoji je skutečnost,
že zahraniční obchod, který byl před
válkou prakticky monopolní sférou imperialistických
států, se stal jednou z nejdůležitějších
sfér vzájemného působení mezi
třemi hlavními skupinami států - socialistickými,
vyspělými kapitalistickými a rozvojovými
zeměmi. Na mezinárodním obchodu se dnes podílí
vedle vyspělých kapitalistických zemí
14 socialistických států a zhruba 100 rozvojových
zemí Asie, Afriky a Latinské Ameriky. Kapitalismu
se však podařilo zachovat si ve světovém
zahraničním obchodu podstatně větší
podíl než ve světové hmotné výrobě,
a tak byly činěny pokusy přeměnit
mezinárodní obchod v jednu z hlavních sfér
boje proti socialismu a národně osvobozovacímu
hnutí. Proto - v důsledku diskriminujících
bariér - zdaleka nejsou využívány možnosti
zahraničního obchodu v zájmu světové
mezinárodní dělby práce.
Společenství socialistických států
v čele s SSSR - podílející se na světové
výrobě již ze dvou pětin - proto soustavně
usiluje o odstranění umělých překážek
zahraničního obchodu, jimiž se obklopují
vyspělé kapitalistické státy a jejich
seskupení, a zahrnuje tyto požadavky sloužící
obecnému společenskému pokroku a upevňování
míru do svých návrhů zásad
mírového soužití mezi státy s
různým společenským zřízením.
Opírá se přitom jak o vzrůstající
přitažlivost svých exportních nabídek
strojů, zařízení a dopravních
prostředků, jakož i spotřebního
a jiného zboží, také o své rozsáhlé
dovozní možnosti.
Také naše socialistická republika se podílí
na rozvíjení vzájemně výhodného
a rovnoprávného zahraničního obchodu
s vyspělými kapitalistickými státy,
který v letech 1960-1970 se ve vzrůstající
míře podílel na celkovém obratu a
zahrnuje dnes asi čtvrtinu dovozu a pětinu našeho
vývozu. I když z důvodů zásadního
zabezpečení našeho socialistického vývoje
a zajištění stability naší ekonomiky
naše výhledy nepočítají s podstatnými
změnami tohoto podílu, bude se absolutní
objem zahraničního obchodu s těmito státy
v souladu s naší zahraniční politikou
a s konkrétními podmínkami dále zvyšovat.
Výsledky této mezinárodní spolupráce,
která přispívá i k mírové
spolupráci mezi národy, by byly ještě
dále posíleny a byly by výraznější,
kdyby se podařilo odstranit překážky,
přežívající ještě
z dob studené války. Mám na mysli různá
existující omezující opatření,
existenci vývozních či dovozních limitů,
seznamy tzv. strategického zboží atd., které
nesmí být exportováno do socialistických
zemí. Je známo a bylo zde o tom už mluveno,
že tato diskriminační opatření
uplatňují vůči ČSSR ještě
stále některé západní země.
Na rozvoj zahraničního obchodu a rozšiřování
našich obchodních styků s řadou zemí
celého světa působí nepříznivě
také diskriminační cla, uplatňovaná
vůči dovozu našeho zboží z některých
západoevropských zemí.
Přesto, že ČSSR je zákládajícím
členem GATTu, je mu dodnes upíráno právo
na celní výhody, které mu mají plnoprávně
plynout ze zakládajícího členství
a stálého členství v této organizaci.
Stejně jako to učinila již řada představitelů
socialistických zemí, i naši političtí
a vládní představitelé několikrát
ve svých projevech zdůrazňovali, že
naše země má zájem na širokém
rozvíjení mezinárodního obchodu, ovšem
na základě plné a bezvýjimečné
rovnosti, na základě vzájemných výhod
a bez jakýchkoliv omezení a diskriminace. Takové
obchodní vztahy povedou jistě k prohlubování
vzájemné důvěry a k dalšímu
rozšiřování nejen spolupráce
na poli zahraničního obchodu, ale i v jiných
oblastech.
Vedoucí úlohu v boji za přeměnu mezinárodního
obchodu na sféru vzájemně výhodné
spolupráce mezi všemi státy, nezávisle
na společensko-ekonomickém zřízení
a na stupni hospodářského rozvoje, má
SSSR a celé společenství socialistických
států. Vychází přitom ze skutečnosti,
že boj za odstranění diskriminace a přežitků
kolonialismu a neokolonialismu přispívá ke
sjednocení sil socialismu a národně osvobozovacího
hnutí a upevňuje jejich pozice v boji proti imperialismu
a reakci. Také ČSSR se podílí na tomto
úsilí a výklad s. ministra Chňoupka
potvrzuje, že v něm budeme intenzivně pokračovat.
Plně nutno podpořit také politický
a z perspektivního hlediska i ekonomický význam
naší internacionální zahraničně
obchodní pomoci pokrokovým režimům v
rozvojových zemích, tísněných
imperialistickými monopoly.
To, že rozhodující část našeho
zahraničního obchodu je a bude pochopitelně
i nadále orientována na socialistické země
- členské státy RVHP a především
na SSSR, nutno stále znovu zdůrazňovat jako
obrovskou výhodu a jistotu pro naši republiku. V roce
1970 se podíl SSSR na obratu našeho zahraničního
obchodu zvýšil na 45 % a každoročně
představuje více než jednu třetinu celkového
obratu našeho zahraničního obchodu.
Podíl zemí RVHP na obratu našeho zahraničního
obchodu představuje každoročně včetně
SSSR téměř 70 %. Tuto skutečnost bychom
si měli uvědomit i v těchto dnech, kdy slavíme
dvě tak významná výročí
v dějinách našeho největšího
a nejvěrnějšího spojence, ale zároveň
si musíme uvědomit, že náš výhodný
obchod se Sovětským svazem není a v blízké
budoucnosti nebude danou samozřejmostí, že
o rozvoj obchodních styků se SSSR s ohledem na jeho
výhodnost je a bude stále větší
zájem ze strany i nejvyspělejších kapitalistických
států a že proto bude nutné, abychom
se urychleně zabývali otázkou dalšího
zvýšení úrovně našich exportních
výrobků a dodávek, dodržování
dodacích lhůt zlepšením dodávek
náhradních dílů, vybudováním
servisu služeb, dodávkou dokumentace atd.
Proto bude třeba, abychom se urychleně zabývali
využitím všech rezerv pro rozvoj našeho
zahraničního obchodu. Významně k tomu
přispěje specializace výroby, rozšiřování
kooperace a socialistické integrace. Těmto otázkám
byla věnována na XIV. sjezdu KSČ velká
pozornost a myslím, že nejvýstižněji
podtrhl význam socialistické integrace generální
tajemník KSČ s. Gustav Husák, který
mimo jiné řekl, že "nejdůležitější
je, abychom v nejkratší době vypracovali ucelenou
koncepci zapojení československého národního
hospodářství do mezinárodní
socialistické integrace".
Vážený soudruhu presidente, vážené
soudružky a soudruzi poslanci, vážení
hosté, dovolte mi, abych alespoň několika
slovy poukázal na to, že velmi aktivním pomocníkem
při rozšiřování stávajících
a navazování nových obchodních styků
včetně prezentace širokého sortimentu
československých výrobků jsou mezinárodní
veletrhy a výstavy, tj. ty. kterých se náš
stát zúčastňuje v zahraničí,
prakticky v celém světě a ty, které
jsou organizovány v ČSSR, a to převážně
v československých veletržních střediscích
v Brně a v Bratislavě. ČSSR na těchto
výstavách a veletrzích získala nejen
úspěchy komerční, ale i vysoké
ocenění práce našich dělníků,
techniků, architektů, výtvarníků
apod. Na těchto akcích se mají možnost
seznámit nejen obchodní zájemci, ale i široká
veřejnost s tím, co nejlepšího se u
nás vyrábí a dodává. Jsou však
i místem setkání předních politických
a vládních představitelů z nejrůznějších
zemí.
Poslání a cíle československých
veletrhů jsou vyjádřeny v jejich heslech.
Heslo našich strojírenských veletrhů:
"Technika do služeb míru a pokroku" bylo
přijato vystavovateli i účastníky
dosavadních ročníků veletrhů
velmi kladně. Rovněž jarní mezinárodní
veletrh spotřebního zboží svým
heslem "Mír Evropě, mír světu"
a heslem" Přátelství - obchod - spolupráce",
vyjadřuje, že Československo chce spolupracovat
v mezinárodním obchodě na základě
mírové spolupráce se všemi zeměmi
světa za jediným cílem - zvýšením
úrovně celého lidstva a udržením
trvalého míru a pokroku na této Zemi.
V příštím roce, vážené
soudružky a soudruzi, slaví československý
zahraniční obchod významné výročí
25 let vzniku monopolu našeho zahraničního
obchodu. Jsme přesvědčeni, že toto významné
výročí podnítí ve výrobě
i v zahraničním obchodu aktivní úsilí
o co nejlepší plnění vývozních
a dovozních plánů.
Závěrem bych chtěl podtrhnout, že zvýšení
dynamiky našeho zahraničního obchodu odpovídající
ekonomickým směrnicím XIV. sjezdu KSČ
nejen urychlí a zefektivní náš vnitřní
reprodukční proces, ale zvýší
také váhu Československa v mezinárodních
vztazích a přispěje k realizaci naší
zahraničně politické linie, s níž
koncepce a realizace našeho zahraničního obchodu
tvoří jeden nedílný celek. Děkuji
za pozornost. /Potlesk./
Předsedající místopředseda
FS ing. J. Marko: Ďakujem.
Súdružky a súdruhovia, oznamujem teraz dvadsaťminútovú
prestávku. Po prestávke vystúpi poslanec
Jaroslav Kožešník.
/Jednání přerušeno v l5.56 hod./
/Jednání opět zahájeno v 16.20 hod./
Předsedající místopředseda
FS ing. J. Marko: Súdružky a súdruhovia,
pokračujeme v rokovaní. Dávam slovo súdruhovi
Kožešníkovi. Ako ďalší sa pripraví
do diskusie poslankyňa Václava Kuželová.
Poslanec SL akad. J. Kožešník: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, v současné etapě mezinárodního
vývoje nabývá vědecká a kulturní
spolupráce na politickém významu, neboť
předpokládá konfrontaci a tím ideologické
působení na země s rozdílným
společenským zřízením, soustředěné
na třídy, vrstvy a skupiny obyvatel, u nichž
lze očekávat odezvu na tyto snahy. Proto ji musíme
rozvíjet ofenzívně, v duchu leninské
politiky mírového soužití, usilovat
o upevnění jednoty všech pokrokových
sil a poskytovat pomoc pokrokovým tendencím a snahám.
Věda a kultura patří mezi nejdůležitější
nástroje propagace. Není náhodou, že
ideologický boj se stále více přesouvá
do oblasti vědy a kultury. V kapitalistických zemích
stále roste tzv. vědeckých institucí,
spjatých s ideologickým bojem. Proto je třeba
do všech našich úvah o zahraniční
vědecké a kulturní spolupráci důsledně
promítat linii politiky Komunistické strany Československa,
aby tu byla záruka jejího správného
provádění. Hlavní zásadou je,
že tato vědecká a kulturní politika
musí jak vnitřně, tak i navenek posilovat
světovou socialistickou soustavu a vycházet z jejích
zájmů a potřeb. Socialistické státy,
jako je náš, mají přirozenou výhodu
v tom, že mohou při provádění
zahraniční vědecké a kulturní
politiky využít přitažlivosti cílů
socialismu pro nejširší vrstvy, žijící
v každodenní konfrontaci s kapitalistickým
systémem.
V krizových letech se příslušným
resortům vymkla z rukou jakákoliv možnost cílevědomé
orientace styků a kontroly tak důležité
složky zahraniční politiky. Nebylo ani možno
posoudit, do jaké míry a zda vůbec jsou přínosem
naší vědě, kultuře a národnímu
hospodářství. Jedno však bylo jisté,
že pokud šlo o styky se Západem, realizoval se
tu kanál, jehož prostřednictvím byla
podněcována a řízena strategie společenské
krize v naší zemi. Jisté bylo také to,
že téměř ustaly kulturní styky
se SSSR, že byl zastaven přístup k bohatým
zdrojům sovětské kultury a podstatně
poklesly i styky vědecké. Do jisté míry
tomu tak bylo obdobně i ve vztazích k ostatním
zemím socialistického společenství.
Stagnace v těchto stycích a převaha komerčních
zájmů nad kvalitativními a ideovými
zřeteli způsobila podstatné škody naší
kulturní frontě, znamenala krok vzad a umožnila
k nám pronikat různým protisocialistickým
a našemu zřízení nepřátelským
tendencím, ať již šlo o různé
výtvory buržoasní pakultury nebo o rafinované
maskované propagační prostředky ideologické
diverze.
Chaotický stav našich zahraničních vědeckých
a kulturních styků poškodil i naši vědu.
Nejenže došlo ve zmíněných krizových
letech k nežádoucímu úniku mozků,
ke ztrátám vynaložených státních
finančních prostředků na jejich vyškolení,
ale i k ohrožení státního i služebního
tajemství, jehož nositeli byli mnozí z těch,
kteří se dali zlákat.
Přítrž tomuto škodlivému a nežádoucímu
stavu učinilo usnesení předsednictva ÚV
KSČ z 20. května 1969 a zejména pak závěry
XIV. sjezdu KSČ, které vytyčily správný
směr styků i úkoly ideologie v oblasti zahraniční
vědecké a kulturní politiky.
V průběhu let 1969-1971 byly pak vypracovány
a vládou schváleny základní normy,
které vytvořily nezbytné institucionální
a organizační předpoklady pro plánovité
provádění a kontrolu těchto styků,
aby na jejich podkladě bylo možno celou tuto oblast
usměrňovat. Jestliže základním
úkolem v roce 1970 bylo vymanit ji z pozůstatků
destrukce a živelnosti a vytvořit konkrétní
předpoklady pro její celostátní plánování,
pak již v průběhu roku 1971 bylo základním
úkolem dosáhnout kvalitativně vyšší
úrovně těchto styků, uvést
je do plného souladu s cíli naší politiky
a začít připravovat dlouhodobé koncepce
jejich rozvoje. Přitom zejména uplatňovat
princip socialistické integrace, napomáhat vzájemnému
poznávání a přátelství
socialistických zemí.
V současném stavu našich vědeckých,
školských a kulturních i zdravotnických
styků se socialistickými zeměmi můžeme
zaznamenat podstatné zlepšení spolupráce.
Některé příklady uvedl již poslanec
Hanes.
Tyto styky se realizují na základě prováděcích
plánů ke kulturním dohodám. Plně
již byly obnoveny osvědčené formy přímé
spolupráce mezi vědeckými, školskými,
kulturními i zdravotnickými institucemi a podepsány
příslušné dohody. V jejich rámci
se realizují výměny početných
delegací odborníků a pracovníků
z různých oborů, které přinášejí
podněty, poznatky a zkušenosti, jichž se využívá
pro další činnost. Styky se zeměmi socialistického
společenství, zejména se SSSR, mají
dnes rozhodující podíl i v našem kulturním
životě, zejména při přípravě
učitelů marxismu-leninismu a pro výuku společensko-vědních
oborů na vysokých školách. Značného
rozmachu dosáhla výměna studentů se
socialistickými zeměmi a činí zhruba
80 % celkového objemu těchto výměn
se zahraničím. Těžiště spolupráce
se postupně přesouvá na přímé
styky mezi institucemi, organizacemi a tvůrčími
svazy.
Ve vědeckých stycích byl učiněn
podstatný pokrok v zabezpečování jejich
optimálního souladu s úkoly státního
plánu základního výzkumu. Československá
akademie věd spolupracuje se všemi akademiemi socialistických
zemí formou jak dvoustranné, tak mnohostranné
spolupráce na základě smluv a plánů.
Kromě toho se v poslední době stále
rozšiřuje spolupráce v rámci RVHP. Plněním
dohodnutých úkolů se realizuje integrace
socialistické vědy a podporuje účast
při zřizování a činnosti mezinárodních
center vědeckých - Spojený ústav jaderných
výzkumů v Dubně, Interkosmos, Matematické
centrum Banacha, Centrum pro automatizaci atd. Zvláštní
pozornost se věnuje spolupráci ve společenských
vědách, pomoci ve výchově, dělbě
práce, společnému postupu na mezinárodním
fóru.