Hlavním smyslem a cílem politiky Komunistické
strany Československa i vlády je dbát na
to, aby se výsledky výroby v odpovídajícím
rozsahu promítaly do životní úrovně.
Taková politika dává lidem nejen jistotu,
ale i sebevědomí, podněcuje ke stále
lepším výkonům a k využívání
daných rezerv.
Splnění náročných úkolů
plánu záleží především
na úrovni řízení jak centrálních,
tak i ostatních článků. Záleží
na tom, jak lépe budeme zabezpečovat výrobu
v podnicích, organizovat práci, zdokonalovat vnitropodnikové
řízení a zabezpečovat pravidelný
výrobní i pracovní rytmus.
Vzhledem k tomu, že státní plán byl
letos vypracován o něco dříve, je
možno, aby podnikové plány byly tentokrát
zpracovány již do poloviny února. A nejen to.
I kolektivní smlouvy na rok 1973 mohou být dříve
a také lépe připraveny, plány projednány
s pracovními kolektivy podniků a závodů.
Tím se vytvářejí dobré podmínky
k všestrannému rozvoji práce orgánů
a organizací a k tomu, aby na základě plánů
aktivity ÚRO na rok 1973 byla účinně
organizována iniciativa pracujících a socialistická
soutěž jako důležitý předpoklad
proplnění hospodářských úkolů.
Vláda vycházejíc ze zkušeností
letošního roku, hodlá urychlit plánovací
práci i v příštím roce. Počítá
s tím, že směrnice pro přípravu
plánu na rok 1974 bude schválena již počátkem
května tak, aby práce na návrhu plánu
mohly podniky zakončit ještě před dovolenými.
Podnikům tak dáme více času na přípravu
plánu, na jednání o dodavatelsko - odběratelských
vztazích a o hmotném zabezpečení vůbec.
Dosáhneme tím, že státní plán
bude moci být sestaven a schválen o několik
dalších týdnů dříve než
v letošním roce.
Soudružky a soudruzi poslanci,
mezi výrazné priority pětiletého plánu,
tedy i příštího roku, patří
otázky dalšího rozvoje hlavního města
Československé socialistické republiky Prahy.
Pozornost se soustřeďuje především
na řešení dvou základních problémů:
zajištění výstavby bytů a přestavbu
dopravního komplexu.
V pětiletce je na rozvoj hlavního města Prahy
vyděleno celkem 41 mld 600 mil. Kčs, což je
nejvyšší koncentrace prostředků
vůbec a proti minulému pětiletí téměř
o polovinu větší.
V plánu je zejména zabezpečována výstavba
40 000 bytů včetně občanské
vybavenosti, dokončení trasy C metra a rozestavění
trasy A, další postup v přestavbě železničního
uzlu a silničního dopravního systému,
zejména severojižní magistrály a výpadových
silnic.
Současně se počítá s velkými
prostředky na investice podmiňující
rozvoj Prahy a přilehlého území v
dalších pětiletkách. Sem patří
např. zabezpečení vody pro Prahu ze Želivky
nákladem 1 mld 750 mil. Kčs a rozšíření
kanalizačního systému nákladem 1 mld
Kčs, čímž se vytváří
základní předpoklad pro výstavbu jižního
města. Vysoké náklady vyžadují
také inženýrské sítě,
komunikace na okrajích města a v přilehlém
území, které umožňují
v příští pětiletce stupňovat
bytovou výstavbu až k hranici 60 000 bytů v
průběhu pětiletky.
Vysoká koncentrace investiční výstavby
v příštích letech, značné
úkoly, které má vyspělý pražský
průmysl i stále významnější
úloha služeb, které užívají
i občané širokého okolí hlavního
města, vyžadují zásadního řešení
otázky pracovních sil a vytvoření
podmínek pro koncentraci stavebních kapacit.
Těmito otázkami se strana a vládní
orgány soustavně zabývají. Počítá
se s vybudováním rozsáhlé základny
ubytoven, která umožní získávat
pro Prahu zejména mladé a některé
kvalifikované pracovníky. Pro ubytování
stavbařů poskytne Praha v této pětiletce
více než 5 800 bytů.
Jsme si vědomi, že z hlediska současných
potřeb se tím poněkud zhoršují
možnosti řešit pražský bytový
problém, který je v celé republice nejtíživější.
Z dlouhodobého hlediska však tato opatření
umožňují zvládnout velké investiční
úkoly a úspěšně řešit
jak výstavbu, tak i modernizaci bytového fondu.
Pokud jde o pražský dopravní systém,
byla přijata opatření, která umožňují
lépe sladit přestavbu železničního
uzlu s řešením soustavy hlavních komunikací
a zejména výstavbou metra. Současně
bylo uloženo připravit pro další pětiletku
alternativní návrhy pro výstavbu pražského
vnějšího okruhu, který by umožnil
odlehčit přetíženému centru města,
zejména od nákladní dálkové
dopravy.
Koncentrace investic v Praze přesahuje vysoko finanční,
materiálové a jiné prostředky vynaložené
na výstavbu největších elektráren,
přehrad, hutních a chemických závodů.
Navíc pak při rozsáhlé přestavbě
Prahy je třeba zachovat provoz tohoto miliónového
velkoměsta i podmínky pro normální
život a práci lidí.
To vše spolu s nutností komplexního přístupu
k řešení uzlových problémů
rozvoje hlavního města klade stále vyšší
nároky na řídící práci
federální vlády, národních
vlád, zvláště české vlády
a zejména Národního výboru hlavního
města Prahy a jeho organizací. Praha je hlavním
městem republiky. Na její výstavbě
se podílí stovky organizací a tisíce
dodavatelů celé země. Na koncepčním
řešení složitých otázek
se účastní nejlepší odborníci.
Proto státní orgány všech stupňů
musí s veškerou důsledností zabezpečovat
ty úkoly, které pro ně v rámci dané
odpovědnosti vyplývají. Mnohé se zlepšilo,
ale přece jen se dále setkáváme s
prodlužováním lhůt, neplněním
závazků a s přesouváním odpovědnosti.
Jsme přesvědčeni, že spojené
úsilí příslušných orgánů
i aktivní účast samotných Pražanů
povede k úspěšnému zvládnutí
všech úkolů, že Praha postupně
vyroste do nové krásy a bude jako hlavní
město ještě důstojnější
vizitkou socialistického Československa.
Soudružky a soudruzi poslanci,
spolu s úsilím o rozvoj národního
hospodářství a růst životní
úrovně věnuje vláda pozornost upevňování
socialistického státu a plnému uplatňování
všech jeho funkcí. Jde o zvyšování
náročnosti na kvalitu práce orgánů
socialistického státu, zavádění
pokrokových metod a stylu práce, uplatňování
předností socialistické demokracie, zejména
rozvíjením účasti pracujících
na řízení hospodářství
a správě státu a v neposlední řadě
dodržování socialistické zákonnosti.
Spolu s vládami obou republik usilovala federální
vláda o využití a optimální uplatnění
možností daných federativním uspořádáním.
Dosáhli jsme již stavu, kdy orgány federace
se mohou ve stále větší míře
zaměřovat na úkoly koncepčního
charakteru. Učinili jsme další kroky i ve zdokonalení
vzájemných vazeb mezi orgány federálními
a orgány národních republik v cílevědomém
sjednocování ekonomické, sociální
a kulturní politiky na celém území
státu. Přitom jsme usilovali o to, aby se v maximální
míře uplatnily a sladily zájmy celospolečenské
se zájmy obou národů.
Vláda měla ve své činnosti neustále
na zřeteli, že další rozvoj naší
společnosti je úzce spojen s rozšiřováním
socialistické demokracie prostřednictvím
rostoucí účasti občanů na řízení
a správě celospolečenských a místních
záležitostí. Spolu s vládami republik
vytvářela podmínky k tomu, aby národní
výbory, které jsou v bezprostředním
styku s občany, tuto zásadu ve všech oblastech
své práce účinně naplňovaly.
Rok, který uplynul od voleb, se vyznačuje vysokou
politickou a pracovní akt(vitou národních
výborů. V jejich práci se kladně projevuje
i zvýšený podíl žen a mladých
poslanců. Úspěšně se rozvíjí
hospodářsko - organizátorská a politicko
- výchovná funkce, rozšiřuje se účast
občanů na plnění volebních
programů Národní fronty. To potvrzuje, že
do nich byly zařazeny úkoly, které odpovídají
místním potřebám a zájmům
občanů.
Dokladem toho jsou např. výsledky ve výstavbě
a zvelebování měst a obcí. Hodnota
díla v akci Z byla za 10 měsíců letošního
roku vyšší, než za celý předchozí
rok. Skutečnost, že naše společnost bude
při bilancování letošního roku
bohatší o nové školy, jesle, zdravotnická,
kulturní a sportovní zařízení,
že se zlepšila vybavenost a vzhled našich měst
a obcí, je výsledkem nejen obětavé
práce lidí, ale i dobré organizátorské
práce národních výborů.
Naše společnost tím získává
nemalé hodnoty, ale také značné prostředky
na tuto oblast dává. Požadujeme, aby národní
výbory vždy odpovědně zvažovaly,
jak s těmito prostředky hospodařit účelně
a efektivně. Přitom musí mít funkcionáři
našich zastupitelských sborů odvahu čelit
těm požadavkům, které jsou v rozporu
s celospolečenskými zájmy nebo současnými
možnostmi našeho národního hospodářství.
Přestože práce národních výborů
má nesporně dobré výsledky, lze ještě
mnohé zlepšit jak v činnosti poslanců,
tak v metodách práce orgánů, či
ve spolupráci s organizacemi Národní fronty.
Federální vláda v současné
době organizuje práce s cílem koncepčně
ve smyslu závěrů XIV. sjezdu posoudit úlohu
a postavení národních výborů
v další etapě vývoje socialistické
společnosti.
Federálním orgánům připadají
významné úkoly v tvorbě právního
řádu jako nástroje při upevňování
a dalším rozvíjení socialistických
společenských vztahů i při formování
socialistického vědomí občanů.
Náš právní řád zabezpečuje
každému potřebné právní
jistoty ve všech sférách společenského
života. Proto vláda při postupném zdokonalování
právního řádu zdůrazňuje
otázku jeho stability. Přitom však je nezbytné
respektovat i aktivní úlohu práva, které
musí včas reagovat na všechny společenské
změny, aby každá nová právní
úprava též aktivně a cílevědomě
působila ve směru dalšího vývoje.
To je jeden ze základních aspektů zdokonalování
zákonodárství.
V uplynulém období byly v nejdůležitějších
oblastech života společnosti, zejména v ekonomice,
uskutečněny v rámci konsolidačního
procesu nezbytné zákonodárné akty.
Řada zákonů, zejména zákon
o národohospodářském plánování,
zákon o pravidlech státního rozpočtu
a o zásadách hospodaření s rozpočtovými
prostředky spolu se zákonem o odvodech socialistických
organizací do státního rozpočtu, devizový
zákon, zákon o Státní bance československé,
novela hospodářského zákoníku
a zákon o lidové kontrole, vytvořily pevnou
právní bázi pro posílení plánovitého
řízení, pro upevnění disciplíny
a další rozvoj ekonomiky.
V právním řádu musí být
vyjádřena i nová úloha státu,
vznikající v procesu socialistické ekonomické
integrace.
Komplexní program jejího rozvoje obsahující
politicko - ekonomickou strategii spolupráce na dalších
15 - 20 let, zakotvuje princip socialistického internacionalismu
nejen jako princip morálně politický, ale
také jako vůdčí princip mezinárodně
právní. Obohacuje vnější i vnitřní
funkce socialistického státu o nové prvky
a dává jim nové dimenze. Zároveň
dává nový význam i řadě
zásad obecného mezinárodního práva.
Konkrétně to mimo jiné znamená zdokonalovat
v nových podmínkách právní
zalištování přijatých závazků
a orientovat se na sbližování právních
řádů jednotlivých zemí Rady
vzájemné hospodářské pomoci
v hospodářsko - právní sféře.
Kromě těchto prací vláda věnuje
soustavnou pozornost i zavádění pořádku
do prováděcích předpisů a druhotných
právních norem a zvyšování jejich
kvality. Chceme zabránit vydávání
nadbytečných předpisů i tomu, aby
nebyly ve vzájemném rozporu.
Ve smyslu linie XIV. sjezdu usilovala vláda o další
upevňování socialistické zákonnosti,
státní i občanské kázně,
věnovala zvýšenou pozornost ochraně
majetku v socialistickém vlastnictví, veřejnému
pořádku, ochraně práv a svobod občanů.
Dosáhli jsme v tomto směru některých
kladných výsledků. Přesto trvají
v naší společnosti některé negativní
jevy, proti kterým musíme důsledněji
a účinněji bojovat, jak to právem
požadují naši pracující. Máme
pochopitelně prvořadý zájem na soustavném
vytváření podmínek pro předcházení
trestné činnosti. Vyplývá to ze samé
podstaty našeho společenského zřízení.
Přitom však musíme přísně
postihovat pachatele trestných činů a vést
rozhodný boj proti kriminalitě.
Federální vláda spolu s národními
vládami přijaly v tomto smyslu konkrétní
opatření ke koordinovanému postupu všech
orgánů činných v trestním řízení
v boji proti trestné činnosti. Dále byla
přijata opatření k realizaci zákona
o ochraně státního tajemství, opatření
pro zvýšení bezpečnosti silničního
provozu a další.
V těchto dnech vláda projednala a předkládá
Federálnímu shromáždění
soubor zákonů, jimiž budou novelizovány
trestní zákon, zákon o přečinech,
zákon o výkonu trestu odnětí svobody
a trestní řád a které odůvodňují
přijetí zákona o ochranném dohledu.
Jeho smyslem je posílit ochranu společnosti před
protispolečenskou činností zvlášť
nebezpečných recidivistů a asociálních
živlů, u nichž výkon trestu odnětí
svobody ani všechna dosavadní opatření
nesplnila svůj účel. Přípravě
a koncipování těchto zákonných
úprav byla věnována mimořádná
pozornost, neboť jde o to, aby zabezpečování
ochrany státních zájmů a jednotlivých
občanů bylo v plném souladu s právy
i povinnostmi zakotvenými v ústavních a jiných
zákonech.
Do souboru těchto opatření náleží
i návrh nového zákona o Sboru národní
bezpečnosti, který vytváří
další předpoklady k tomu, aby sbor byl ještě
účinnějším nástrojem boje
proti trestné činnosti. Návrh zákona
též zpřesňuje práva a povinnosti
příslušníků Sboru národní
bezpečnosti.
Všechna tato opatření jsou v souladu s rozvíjením
socialistické demokracie, jejíž nedílnou
součástí je respektování zákona
jak všemi občany, tak státními orgány.
Nedostatky v dodržování státní
a občanské kázně, projevy neúcty
k socialistickým zákonům, zůstávají
i nadále problémem, kterému je třeba
věnovat trvalou pozornost. Snížit a omezit
trestnou činnost je možné jen společným
úsilím všech státních orgánů,
hospodářských a společenských
organizací a všech občanů, které
mají zájem na veřejném klidu a pořádku.
Dodržování zákonnosti a předcházení
protispolečenské činnosti musí být
nedílnou součástí řídící
a kontrolní činnosti hospodářských
orgánů. Nedostatky v kontrole, evidenci a ochraně
socialistického majetku, lhostejný poměr
ke společenským hodnotám, preferování
dílčích skupinových zájmů
před zájmy společenskými, umožňují
trestnou činnost v oblasti ekonomiky. Těchto jevů
je nemálo. Např. přímé škody
způsobené požáry za 10 měsíců
letošního roku činí bezmála čtvrt
mld Kčs. Materiální škody způsobené
rozkrádáním u zjištěných
akcí činí za I. pololetí letošního
roku přes 60 mil. Kčs.
Proto se vláda snaží vytvářet
podmínky pro stále aktivnější
účast veřejnosti, státních,
hospodářských a společenských
orgánů k posilování právního
vědomí našich občanů a k úctě
k socialistickému právnímu řádu.
Důležitým nástrojem zabezpečování
politického, sociálně ekonomického
a kulturního rozvoje společnosti je státní
správa, její efektivní a racionální
činnost. V tomto směru přistoupily národní
vlády a federální vláda k jejímu
dalšímu zdokonalování a modernizaci.
Je to vůbec poprvé, kdy byly vypracovány
projekty racionalizace řízení všech
ústředních orgánů státní
správy a navržena základní koncepce
rozvoje jejich činnosti. V letošním roce pokračovaly
práce na uskutečňování jednotlivých
zásad těchto programů.
Federální vláda a vlády obou republik
uskutečnily řadu dalších konkrétních
opatření. Byl zastaven živelný vývoj
v počtu pracovníků ve státní
správě a pro další soustavnou regulaci
jeho vývoje byla znovu zavedena systemizace v ústředních
orgánech a je zaváděna i v aparátech
národních výborů.
Současně byly schváleny zásady pro
rozšíření kvalifikačních
požadavků pro pracovníky státní
správy z hlediska politické vyspělosti i
odborných znalostí. V souvislosti s tím,
je připraven program systematické přípravy
a výchovy všech vedoucích pracovníků
jak státní správy, tak hospodářského
aparátu.
Významným podílem k racionalizaci státní
správy má přispět moderní technika,
zejména výpočetní, která je
již využívána pro odborné práce
plánovací, bilanční, statistické
i kontrolní, ale dosud málo ve vlastní administrativě
státní správy. Proto nyní pracujeme
na programu využití výpočetní
techniky i v této oblasti.