Středa 13. prosince 1972

Hlavním smyslem a cílem politiky Komunistické strany Československa i vlády je dbát na to, aby se výsledky výroby v odpovídajícím rozsahu promítaly do životní úrovně. Taková politika dává lidem nejen jistotu, ale i sebevědomí, podněcuje ke stále lepším výkonům a k využívání daných rezerv.

Splnění náročných úkolů plánu záleží především na úrovni řízení jak centrálních, tak i ostatních článků. Záleží na tom, jak lépe budeme zabezpečovat výrobu v podnicích, organizovat práci, zdokonalovat vnitropodnikové řízení a zabezpečovat pravidelný výrobní i pracovní rytmus.

Vzhledem k tomu, že státní plán byl letos vypracován o něco dříve, je možno, aby podnikové plány byly tentokrát zpracovány již do poloviny února. A nejen to. I kolektivní smlouvy na rok 1973 mohou být dříve a také lépe připraveny, plány projednány s pracovními kolektivy podniků a závodů. Tím se vytvářejí dobré podmínky k všestrannému rozvoji práce orgánů a organizací a k tomu, aby na základě plánů aktivity ÚRO na rok 1973 byla účinně organizována iniciativa pracujících a socialistická soutěž jako důležitý předpoklad proplnění hospodářských úkolů.

Vláda vycházejíc ze zkušeností letošního roku, hodlá urychlit plánovací práci i v příštím roce. Počítá s tím, že směrnice pro přípravu plánu na rok 1974 bude schválena již počátkem května tak, aby práce na návrhu plánu mohly podniky zakončit ještě před dovolenými. Podnikům tak dáme více času na přípravu plánu, na jednání o dodavatelsko - odběratelských vztazích a o hmotném zabezpečení vůbec. Dosáhneme tím, že státní plán bude moci být sestaven a schválen o několik dalších týdnů dříve než v letošním roce.

Soudružky a soudruzi poslanci,

mezi výrazné priority pětiletého plánu, tedy i příštího roku, patří otázky dalšího rozvoje hlavního města Československé socialistické republiky Prahy.

Pozornost se soustřeďuje především na řešení dvou základních problémů: zajištění výstavby bytů a přestavbu dopravního komplexu.

V pětiletce je na rozvoj hlavního města Prahy vyděleno celkem 41 mld 600 mil. Kčs, což je nejvyšší koncentrace prostředků vůbec a proti minulému pětiletí téměř o polovinu větší.

V plánu je zejména zabezpečována výstavba 40 000 bytů včetně občanské vybavenosti, dokončení trasy C metra a rozestavění trasy A, další postup v přestavbě železničního uzlu a silničního dopravního systému, zejména severojižní magistrály a výpadových silnic.

Současně se počítá s velkými prostředky na investice podmiňující rozvoj Prahy a přilehlého území v dalších pětiletkách. Sem patří např. zabezpečení vody pro Prahu ze Želivky nákladem 1 mld 750 mil. Kčs a rozšíření kanalizačního systému nákladem 1 mld Kčs, čímž se vytváří základní předpoklad pro výstavbu jižního města. Vysoké náklady vyžadují také inženýrské sítě, komunikace na okrajích města a v přilehlém území, které umožňují v příští pětiletce stupňovat bytovou výstavbu až k hranici 60 000 bytů v průběhu pětiletky.

Vysoká koncentrace investiční výstavby v příštích letech, značné úkoly, které má vyspělý pražský průmysl i stále významnější úloha služeb, které užívají i občané širokého okolí hlavního města, vyžadují zásadního řešení otázky pracovních sil a vytvoření podmínek pro koncentraci stavebních kapacit.

Těmito otázkami se strana a vládní orgány soustavně zabývají. Počítá se s vybudováním rozsáhlé základny ubytoven, která umožní získávat pro Prahu zejména mladé a některé kvalifikované pracovníky. Pro ubytování stavbařů poskytne Praha v této pětiletce více než 5 800 bytů.

Jsme si vědomi, že z hlediska současných potřeb se tím poněkud zhoršují možnosti řešit pražský bytový problém, který je v celé republice nejtíživější. Z dlouhodobého hlediska však tato opatření umožňují zvládnout velké investiční úkoly a úspěšně řešit jak výstavbu, tak i modernizaci bytového fondu.

Pokud jde o pražský dopravní systém, byla přijata opatření, která umožňují lépe sladit přestavbu železničního uzlu s řešením soustavy hlavních komunikací a zejména výstavbou metra. Současně bylo uloženo připravit pro další pětiletku alternativní návrhy pro výstavbu pražského vnějšího okruhu, který by umožnil odlehčit přetíženému centru města, zejména od nákladní dálkové dopravy.

Koncentrace investic v Praze přesahuje vysoko finanční, materiálové a jiné prostředky vynaložené na výstavbu největších elektráren, přehrad, hutních a chemických závodů. Navíc pak při rozsáhlé přestavbě Prahy je třeba zachovat provoz tohoto miliónového velkoměsta i podmínky pro normální život a práci lidí.

To vše spolu s nutností komplexního přístupu k řešení uzlových problémů rozvoje hlavního města klade stále vyšší nároky na řídící práci federální vlády, národních vlád, zvláště české vlády a zejména Národního výboru hlavního města Prahy a jeho organizací. Praha je hlavním městem republiky. Na její výstavbě se podílí stovky organizací a tisíce dodavatelů celé země. Na koncepčním řešení složitých otázek se účastní nejlepší odborníci. Proto státní orgány všech stupňů musí s veškerou důsledností zabezpečovat ty úkoly, které pro ně v rámci dané odpovědnosti vyplývají. Mnohé se zlepšilo, ale přece jen se dále setkáváme s prodlužováním lhůt, neplněním závazků a s přesouváním odpovědnosti.

Jsme přesvědčeni, že spojené úsilí příslušných orgánů i aktivní účast samotných Pražanů povede k úspěšnému zvládnutí všech úkolů, že Praha postupně vyroste do nové krásy a bude jako hlavní město ještě důstojnější vizitkou socialistického Československa.

Soudružky a soudruzi poslanci,

spolu s úsilím o rozvoj národního hospodářství a růst životní úrovně věnuje vláda pozornost upevňování socialistického státu a plnému uplatňování všech jeho funkcí. Jde o zvyšování náročnosti na kvalitu práce orgánů socialistického státu, zavádění pokrokových metod a stylu práce, uplatňování předností socialistické demokracie, zejména rozvíjením účasti pracujících na řízení hospodářství a správě státu a v neposlední řadě dodržování socialistické zákonnosti.

Spolu s vládami obou republik usilovala federální vláda o využití a optimální uplatnění možností daných federativním uspořádáním. Dosáhli jsme již stavu, kdy orgány federace se mohou ve stále větší míře zaměřovat na úkoly koncepčního charakteru. Učinili jsme další kroky i ve zdokonalení vzájemných vazeb mezi orgány federálními a orgány národních republik v cílevědomém sjednocování ekonomické, sociální a kulturní politiky na celém území státu. Přitom jsme usilovali o to, aby se v maximální míře uplatnily a sladily zájmy celospolečenské se zájmy obou národů.

Vláda měla ve své činnosti neustále na zřeteli, že další rozvoj naší společnosti je úzce spojen s rozšiřováním socialistické demokracie prostřednictvím rostoucí účasti občanů na řízení a správě celospolečenských a místních záležitostí. Spolu s vládami republik vytvářela podmínky k tomu, aby národní výbory, které jsou v bezprostředním styku s občany, tuto zásadu ve všech oblastech své práce účinně naplňovaly.

Rok, který uplynul od voleb, se vyznačuje vysokou politickou a pracovní akt(vitou národních výborů. V jejich práci se kladně projevuje i zvýšený podíl žen a mladých poslanců. Úspěšně se rozvíjí hospodářsko - organizátorská a politicko - výchovná funkce, rozšiřuje se účast občanů na plnění volebních programů Národní fronty. To potvrzuje, že do nich byly zařazeny úkoly, které odpovídají místním potřebám a zájmům občanů.

Dokladem toho jsou např. výsledky ve výstavbě a zvelebování měst a obcí. Hodnota díla v akci Z byla za 10 měsíců letošního roku vyšší, než za celý předchozí rok. Skutečnost, že naše společnost bude při bilancování letošního roku bohatší o nové školy, jesle, zdravotnická, kulturní a sportovní zařízení, že se zlepšila vybavenost a vzhled našich měst a obcí, je výsledkem nejen obětavé práce lidí, ale i dobré organizátorské práce národních výborů.

Naše společnost tím získává nemalé hodnoty, ale také značné prostředky na tuto oblast dává. Požadujeme, aby národní výbory vždy odpovědně zvažovaly, jak s těmito prostředky hospodařit účelně a efektivně. Přitom musí mít funkcionáři našich zastupitelských sborů odvahu čelit těm požadavkům, které jsou v rozporu s celospolečenskými zájmy nebo současnými možnostmi našeho národního hospodářství.

Přestože práce národních výborů má nesporně dobré výsledky, lze ještě mnohé zlepšit jak v činnosti poslanců, tak v metodách práce orgánů, či ve spolupráci s organizacemi Národní fronty.

Federální vláda v současné době organizuje práce s cílem koncepčně ve smyslu závěrů XIV. sjezdu posoudit úlohu a postavení národních výborů v další etapě vývoje socialistické společnosti.

Federálním orgánům připadají významné úkoly v tvorbě právního řádu jako nástroje při upevňování a dalším rozvíjení socialistických společenských vztahů i při formování socialistického vědomí občanů.

Náš právní řád zabezpečuje každému potřebné právní jistoty ve všech sférách společenského života. Proto vláda při postupném zdokonalování právního řádu zdůrazňuje otázku jeho stability. Přitom však je nezbytné respektovat i aktivní úlohu práva, které musí včas reagovat na všechny společenské změny, aby každá nová právní úprava též aktivně a cílevědomě působila ve směru dalšího vývoje. To je jeden ze základních aspektů zdokonalování zákonodárství.

V uplynulém období byly v nejdůležitějších oblastech života společnosti, zejména v ekonomice, uskutečněny v rámci konsolidačního procesu nezbytné zákonodárné akty. Řada zákonů, zejména zákon o národohospodářském plánování, zákon o pravidlech státního rozpočtu a o zásadách hospodaření s rozpočtovými prostředky spolu se zákonem o odvodech socialistických organizací do státního rozpočtu, devizový zákon, zákon o Státní bance československé, novela hospodářského zákoníku a zákon o lidové kontrole, vytvořily pevnou právní bázi pro posílení plánovitého řízení, pro upevnění disciplíny a další rozvoj ekonomiky.

V právním řádu musí být vyjádřena i nová úloha státu, vznikající v procesu socialistické ekonomické integrace.

Komplexní program jejího rozvoje obsahující politicko - ekonomickou strategii spolupráce na dalších 15 - 20 let, zakotvuje princip socialistického internacionalismu nejen jako princip morálně politický, ale také jako vůdčí princip mezinárodně právní. Obohacuje vnější i vnitřní funkce socialistického státu o nové prvky a dává jim nové dimenze. Zároveň dává nový význam i řadě zásad obecného mezinárodního práva.

Konkrétně to mimo jiné znamená zdokonalovat v nových podmínkách právní zalištování přijatých závazků a orientovat se na sbližování právních řádů jednotlivých zemí Rady vzájemné hospodářské pomoci v hospodářsko - právní sféře.

Kromě těchto prací vláda věnuje soustavnou pozornost i zavádění pořádku do prováděcích předpisů a druhotných právních norem a zvyšování jejich kvality. Chceme zabránit vydávání nadbytečných předpisů i tomu, aby nebyly ve vzájemném rozporu.

Ve smyslu linie XIV. sjezdu usilovala vláda o další upevňování socialistické zákonnosti, státní i občanské kázně, věnovala zvýšenou pozornost ochraně majetku v socialistickém vlastnictví, veřejnému pořádku, ochraně práv a svobod občanů.

Dosáhli jsme v tomto směru některých kladných výsledků. Přesto trvají v naší společnosti některé negativní jevy, proti kterým musíme důsledněji a účinněji bojovat, jak to právem požadují naši pracující. Máme pochopitelně prvořadý zájem na soustavném vytváření podmínek pro předcházení trestné činnosti. Vyplývá to ze samé podstaty našeho společenského zřízení. Přitom však musíme přísně postihovat pachatele trestných činů a vést rozhodný boj proti kriminalitě.

Federální vláda spolu s národními vládami přijaly v tomto smyslu konkrétní opatření ke koordinovanému postupu všech orgánů činných v trestním řízení v boji proti trestné činnosti. Dále byla přijata opatření k realizaci zákona o ochraně státního tajemství, opatření pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu a další.

V těchto dnech vláda projednala a předkládá Federálnímu shromáždění soubor zákonů, jimiž budou novelizovány trestní zákon, zákon o přečinech, zákon o výkonu trestu odnětí svobody a trestní řád a které odůvodňují přijetí zákona o ochranném dohledu. Jeho smyslem je posílit ochranu společnosti před protispolečenskou činností zvlášť nebezpečných recidivistů a asociálních živlů, u nichž výkon trestu odnětí svobody ani všechna dosavadní opatření nesplnila svůj účel. Přípravě a koncipování těchto zákonných úprav byla věnována mimořádná pozornost, neboť jde o to, aby zabezpečování ochrany státních zájmů a jednotlivých občanů bylo v plném souladu s právy i povinnostmi zakotvenými v ústavních a jiných zákonech.

Do souboru těchto opatření náleží i návrh nového zákona o Sboru národní bezpečnosti, který vytváří další předpoklady k tomu, aby sbor byl ještě účinnějším nástrojem boje proti trestné činnosti. Návrh zákona též zpřesňuje práva a povinnosti příslušníků Sboru národní bezpečnosti.

Všechna tato opatření jsou v souladu s rozvíjením socialistické demokracie, jejíž nedílnou součástí je respektování zákona jak všemi občany, tak státními orgány.

Nedostatky v dodržování státní a občanské kázně, projevy neúcty k socialistickým zákonům, zůstávají i nadále problémem, kterému je třeba věnovat trvalou pozornost. Snížit a omezit trestnou činnost je možné jen společným úsilím všech státních orgánů, hospodářských a společenských organizací a všech občanů, které mají zájem na veřejném klidu a pořádku.

Dodržování zákonnosti a předcházení protispolečenské činnosti musí být nedílnou součástí řídící a kontrolní činnosti hospodářských orgánů. Nedostatky v kontrole, evidenci a ochraně socialistického majetku, lhostejný poměr ke společenským hodnotám, preferování dílčích skupinových zájmů před zájmy společenskými, umožňují trestnou činnost v oblasti ekonomiky. Těchto jevů je nemálo. Např. přímé škody způsobené požáry za 10 měsíců letošního roku činí bezmála čtvrt mld Kčs. Materiální škody způsobené rozkrádáním u zjištěných akcí činí za I. pololetí letošního roku přes 60 mil. Kčs.

Proto se vláda snaží vytvářet podmínky pro stále aktivnější účast veřejnosti, státních, hospodářských a společenských orgánů k posilování právního vědomí našich občanů a k úctě k socialistickému právnímu řádu.

Důležitým nástrojem zabezpečování politického, sociálně ekonomického a kulturního rozvoje společnosti je státní správa, její efektivní a racionální činnost. V tomto směru přistoupily národní vlády a federální vláda k jejímu dalšímu zdokonalování a modernizaci.

Je to vůbec poprvé, kdy byly vypracovány projekty racionalizace řízení všech ústředních orgánů státní správy a navržena základní koncepce rozvoje jejich činnosti. V letošním roce pokračovaly práce na uskutečňování jednotlivých zásad těchto programů.

Federální vláda a vlády obou republik uskutečnily řadu dalších konkrétních opatření. Byl zastaven živelný vývoj v počtu pracovníků ve státní správě a pro další soustavnou regulaci jeho vývoje byla znovu zavedena systemizace v ústředních orgánech a je zaváděna i v aparátech národních výborů.

Současně byly schváleny zásady pro rozšíření kvalifikačních požadavků pro pracovníky státní správy z hlediska politické vyspělosti i odborných znalostí. V souvislosti s tím, je připraven program systematické přípravy a výchovy všech vedoucích pracovníků jak státní správy, tak hospodářského aparátu.

Významným podílem k racionalizaci státní správy má přispět moderní technika, zejména výpočetní, která je již využívána pro odborné práce plánovací, bilanční, statistické i kontrolní, ale dosud málo ve vlastní administrativě státní správy. Proto nyní pracujeme na programu využití výpočetní techniky i v této oblasti.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP