Středa 13. prosince 1972

Kromě toho se připravují návrhy na zdokonalení informačních soustav, které pomohou vrcholným státním orgánům federace i republik zajistit potřebné informace pro objektivní a pohotové rozhodování a také ke kontrole plnění daných úkolů a opatření.

Soudružky a soudruzi poslanci,

podle programového prohlášení pokračovala vláda v úzké spolupráci s národními vládami v řešení některých problémů ve školství, kultuře, tělovýchově a zdravotnictví, z nichž se chci zmínit aspoň o těch nejdůležitějších.

V tomto roce byla dokončena analýza dosavadního vývoje a současného stavu našeho školství a připraveny návrhy na jeho další perspektivní rozvoj. Tyto návrhy budou v organizované diskusi projednávány a alternativy postupně rozhodovány. Hlavní úsilí se nyní zaměřuje na modernizaci vzdělávacího obsahu školy a na zlepšení vyučovacích metod, forem a organizace výchovně vzdělávacího procesu.

Protože školu tvoří především učitelé a na jejich politické, odborné a pedagogické úrovni závisí úspěšné dosahování výchovně vzdělávacích cílů, věnujeme trvalou pozornost zlepšování přípravy politického a pedagogického vedení a dalšího vzdělávání učitelů. V zájmu zlepšení kádrového složení učitelstva klademe mimořádný důraz již na pečlivý výběr uchazečů na učitelské povolání. Zároveň usilujeme o zkvalitnění práce pedagogických, filosofických a přírodovědeckých fakult a o zavedení systému postgraduálního studia učitelů jako integrální součásti v učitelské přípravě. V uplynulém období jsme zlepšili též postavení učitelů provedením platové úpravy na vysokých školách i na školách I. a II. stupně.

V souladu s ekonomickými možnostmi pětiletého plánu se postupně zvyšuje počet dětí docházejících do mateřských škol a vytváříme pro to i potřebné kádrové i materiální podmínky.

Základní škola má za úkol prohloubit výchovnou a vzdělávací péči o žáky se zřetelem na připravenost dětí na školu, předcházet vhodnými opatřeními neprospěchu a propadání žáků, lépe při tom používat i mimoškolní práce s žáky a rozvíjet spolupráci s rodinou a se společenskými organizacemi při výchově dětí a mládeže.

Na druhém stupni ZDŠ se posiluje polytechnický a pracovní charakter výuky, spojení školy se životem a uvažujeme o zavedení systému volitelných předmětů, který by odpovídal zájmům a schopnostem žáků a napomáhal správné volbě povolání nebo studia.

Spolu s vládami obou republik věnujeme zvláštní pozornost zkvalitnění přípravy pro dělnická povolání. Rozvoj společnosti, zejména výrobních sil, vyvolává nutnost posílit světonázorovou, mravní a občanskou výchovu učňů, vyzbrojit je soustavou všeobecných a odborných znalostí a rozvinout jejich schopnosti a zájmy. Zároveň se prohlubuje péče o děti z dělnických a rolnických rodin, aby byly vytvořeny optimální podmínky pro jejich studium na středních a vysokých školách. Připravuje se též praktické ověření jednoleté základní odborné přípravy pro absolventy základní školy, kteří dosud vstupovali přímo do pracovního poměru, s cílem prohloubit jejich obecné vzdělání. Pro mladé dělníky a družstevníky, kteří osvědčili své předpoklady a zájem o vysokoškolské vzdělání, budou podle potřeby vytvářeny podmínky pro přípravu ke studiu i na vysokých školách.

U gymnásií a středních odborných škol chceme poskytnout žákům nejen úplné střední všeobecné a polytechnické vzdělání, ale i základy praktické odborné přípravy, aby absolventi byli připraveni nejen pro studium na vysokých školách, ale byli též schopni se úspěšně zařadit do praktického povolání. Vláda bude usilovat o další rozvoj plného středního vzdělání, které by měl získávat stále větší počet lidí, a to i prostřednictvím učňovských učilišť. V souvislosti s tím budeme dále podporovat různé formy vzdělávání dospělých při zaměstnání.

Modernizace naší školské soustavy předpokládá, že podstatně zlepšíme i řízení školství na základě osvědčených vědeckých principů. Byla již učiněna opatření ke zlepšení kádrové a personální práce a připravuje se zkvalitnění inspekční a kontrolní činnosti.

Plně doceňujeme i význam, který má pro výchovu mládeže i v režimu práce a odpočinku pracujících v socialistické společnosti tělesná výchova a sport. Z tohoto hlediska se také přistupuje k zabezpečení závěrů XIV. sjezdu v oblasti rozvoje tělovýchovy a sportu a připravuje se pod vedením stranických orgánů ve spolupráci s národními vládami řada opatření k jejich realizaci.

Zkušenosti z uplynulého období i dosavadní výsledky naše i zahraniční ukazují, že má - li plnit tělovýchova a sport svou celospolečenskou funkci, máme - li v této oblasti zajistit i skutečně úspěšnou reprezentaci, musíme věnovat jejímu rozvoji daleko účinnější podporu i péči ze strany státních orgánů. Státní orgány na všech stupních řízení od národních výborů až po federální vládu musí účinněji přispívat především k vytvoření materiálních podmínek pro masovou tělesnou výchovu i pro vrcholový sport. Zde můžeme úspěšně navázat i na dosavadní výsledky v plnění volebních programů v rámci kterých jsou v současné době za aktivní účasti občanů budovány stovky hřišť, tělocvičen, bazénů a ostatních tělovýchovných zařízení, prakticky ve všech krajích republiky. Nejde však jen o budování sportovišť a tělocvičen. Musíme rozšířit možnost pro rozvoj tělovýchovy na školách všech stupňů, pokračovat ve výstavbě nových sportovních tříd základních devítiletých škol jako základen pro rozvoj výkonnostního sportu a vytvořit všechny podmínky od přípravy trenérů, cvičitelů přes základní specializované školství až po výzkum pro potřeby vrcholového sportu. Chceme se věnovat i složité otázce všestranného zabezpečení špičkových sportovců, zejména z toho hlediska, aby měli podmínky pro dosahování špičkových výkonů a současně se zvýšila i jejich sociální jistota po ukončení závodního období.

Hovoříme - li o zvyšující se úloze státních orgánů v rozvoji tělovýchovy a sportu, neznamená to, že bychom chtěli nahrazovat společenskou organizaci ČSTV. Chceme naopak v dohodě s ČSTV soustředit pozornost státních orgánů na takové úseky péče o sport, kde je vliv státu nezastupitelný. ČSTV bude moci za podpory státních orgánů, ve spolupráci s ROH, SSM i Svazarmem daleko větší pozornost věnovat organizátorské a výchovné práci při masovém rozvíjení tělovýchovné, sportovní, turistické i branné činnosti ve všech vrstvách i věkových skupinách obyvatelstva.

Nemalý kus dobré práce byl vykonán i ve zdravotnictví. Především byl rozpracován soubor krátkodobých i dlouhodobých opatření k rozvoji diferenciované zdravotní péče.

Krátkodobá opatření v souladu s postupující konsolidací společnosti byla zaměřena k zlepšení pořádku i efektivnosti zdravotnictví. Byly vytvořeny předpoklady pro stabilizaci a získávání pracovních sil, zejména tím, že došlo k podstatnému zvýšení platů lékařů a zdravotnického personálu, byl odstraněn v zásadě nedostatek léků, obnoveny posudkové komise a účast pracovních kolektivů při kontrole dodržování léčebného režimu. .

Tato opatření v souhrnu, díky úsilí zdravotnických pracovníků a dobré práce odborových organizací, příznivě ovlivnila vývoj pracovní neschopnosti z důvodů nemocnosti a úrazů. Pracovní neschopnost ve III. čtvrtletí t. r. dosáhla 3,5 %, to jest nejnižší úrovně za posledních 10 let. Snížení nemocnosti povede k úspoře 1,2 mld Kčs z celospolečenských fondů, které můžeme použít pro jiné účely.

Základ dlouhodobých opatření je v širokém poliklinickém systému jako rozhodujícím článku zdravotnické soustavy. Zkvalitnit se především musí práce její tzv. první linie dotyku s pacientem - závodních a územních zdravotnických obvodů.

Společně s národními výbory a ROH chce vláda dosáhnout, aby tato opatření přispěla ke zkvalitnění lékařské a ošetřovatelské péče, aby byla poskytována na vysoké odborné úrovni v potřebném rozsahu a rychleji a aby se také zlepšila péče o staré a dlouhodobě nemocné občany.

Soudružky a soudruzi poslanci, pokud jde o zahraničně politickou oblast, mohu být stručný, neboť 31. října na společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů podal ministr zahraničních věcí ing. Chňoupek podrobný výklad o stanoviscích vlády k nejdůležitějším otázkám mezinárodní situace, jakož i o zahraničních vztazích naší republiky. To mi dovoluje, abych se jen několika slovy dotkl některých zahraničně politických otázek.

Uskutečňování linie čs. zahraniční politiky v souladu se závěry XIV. sjezdu KSČ probíhalo za příznivých vnitřních a zahraničně politických podmínek. Pokrok, kterého jsme dosáhli ve všech oblastech společenského života, vytvořil dobré předpoklady pro posilování autority ČSSR ve světě. Úspěšné výsledky realizace mírového programu otevřely nové možnosti a zároveň potřebu výrazného zvýšení aktivity naší zahraniční politiky.

Nejdůležitější zahraničně politické události, na něž jsou poslední měsíce tak bohaté, přesvědčivě dokazují, že rostoucí vliv světové socialistické soustavy na mezinárodní dění je nezvratnou tendencí světového vývoje. Soudíme, že další posílení tohoto vlivu bude i nadále vyžadovat účinnou vzájemnou součinnost a společný postup socialistických zemí v otázkách mezinárodních vztahů, upevňování jednoty, akceschopnosti a síly světové socialistické soustavy. Pokud jde o Československo, považujeme důsledné uplatňování této zásady za prvořadý úkol naší zahraniční politiky a na tomto základě budeme dále rozvíjet naši zahraničně politickou aktivitu.

Naše bezprostřední pozornost se nadále soustřeďuje na Evropu, kde výsledky zmírňování mezinárodního napětí jsou nejvýraznější. Dlouholeté úsilí socialistických států o odstranění mnohaletých bariér studené války na tomto kontinentě výrazně přispělo ke zlepšení politické atmosféry a k růstu důvěry ve vztazích mezi evropskými zeměmi.

Koncem listopadu se v hlavním městě Finska sešli zástupci evropských zemí, USA a Kanady bez ohledu na rozdílnosti společenského zřízení, aby jednali o tom, jak organizačně a procedurálně připravit celoevropskou konferenci. Tuto skutečnost je možno právem považovat za významný úspěch politiky mírového soužití. Cesta k zajištění trvalého míru a bezpečnosti, k vytvoření podmínek pro vzájemně výhodnou mírovou spolupráci v nejrůznějších oborech lidské činnosti nebude jednoduchá a snadná, nebude bez překážek. Vláda Československé socialistické republiky je pevně odhodlána spolu s vládami bratrských socialistických států a dalších zainteresovaných zemí aktivně přispívat, tak jako dosud, k uskutečnění celoevropské konference o bezpečnosti a spolupráci ku prospěchu evropských národů a národů druhých světadílů.

Krátce před zahájením mnohostranných konzultací v Helsinkách se konaly volby ve Spojených státech amerických a v Německé spolkové republice. To, že se uskutečnily v době, v níž již nevládne koncepce studené války a konfrontace, ale myšlenky zmírňování mezinárodního napětí a mírové spolupráce, nemůže zůstat bez vlivu na smýšlení amerických a západoněmeckých voličů.

Je zřejmé, že právě jednání v Moskvě, některé významné výsledky započatého rozvoje sovětsko - amerických vztahů, proklamování záměrů skončit válku ve Vietnamu i některé realističtější kroky ve vztazích k socialistickým zemím, patřily v očích amerických voličů k oněm argumentům, které podpořily pozici presidenta Nixona.

Pokud jde o ČSSR, oceňujeme určité zlepšení vzájemných vztahů a máme zájem o jejich další normalizaci.

Parlamentní voliči v NSR potvrdili nespornou skutečnost, že poválečné přeměny v Evropě a postupné zmírňování napětí v mezinárodních vztazích představují vývoj, který nelze zvrátit. Západoněmečtí voliči vyjádřili svým postojem odpor vůči starým dogmatům, podpořili věcnou politiku vládní koalice, která se projevila zejména ve smlouvách se SSSR a s PLR a ve smlouvě o základech vztahů mezi oběma německými státy a současně vyjádřili přání pokračovat v tomto kursu. Lze doufat, že nová vláda pod vedením kancléře Brandta bude dále přispívat ke snižování napětí v Evropě pozitivním přístupem k řešení problémů, které dosud existují.

Půjde mimo jiné i o úpravu vztahů Německé spolkové republiky s Československem a dalšími socialistickými státy. Je známo, že hlavní otázkou normalizace vztahů mezi oběma zeměmi zůstává postoj NSR k nulitě mnichovského diktátu. Jde o mimořádně důležitý problém evropské politiky, na jehož důsledném vyřešení máme zájem jak my, tak i ostatní socialistické státy.

Z naší strany jsme navrhli řešení, které skýtá dostatečnou základnu k tomu, aby jednání mezi ČSSR a NSR o normalizaci vztahů mohla být úspěšně a v krátké době ukončena. Toto stanovisko bylo obsaženo v mém dopise, který jsem zaslal spolkovému kancléři Brandtovi. Na tomto základě jsme ochotni kdykoliv pokračovat v přerušeném jednání a očekáváme sdělení představ NSR.

Jsme připraveni urovnat vztahy i s naším jižním sousedem - s Rakouskem. Naznačili jsme to již vícekrát. Očekáváme nyní odpovídající kroky a odpovědi na naše návrhy z rakouské strany.

Shodně se stanovisky vlád bratrských socialistických zemí hodnotí vláda ČSSR situaci ve světě realisticky a nepodléhá sebeuspokojení.

Víme, že sám život přivedl kapitalistické státy k tomu, aby uznaly princip mírového soužití. Víme také, že budou usilovat o jeho zneužití ve prospěch svých vlastních třídních zájmů. Proti tomu stavíme důslednou internacionální linii naší politiky, všestranné upevňování bratrských svazků se Sovětským svazem a druhými zeměmi socialistického společenství, posilování jednotné fronty se všemi revolučními, pokrokovými a národně osvobozeneckými silami. ČSSR se rozhodně staví proti všem aktům agrese imperialismu, proti všem formám a metodám neokolonialismu.

Jsme plně solidární s vietnamským lidem v jeho spravedlivém boji a poskytujeme mu v něm účinnou politickou, morální a materiální pomoc. Znepokojují nás průtahy americké strany s podpisem dohod a rozhodně podporujeme úsilí vlády Vietnamské demokratické republiky a Prozatímní revoluční vlády Jižního Vietnamu o mírové a spravedlivé vyřešení situace.

Soudružky a soudruzi poslanci, zpráva o plnění hlavních úkolů vládního prohlášení, kterou vám dnes jménem vlády ČSSR předkládám k posouzení, obsahuje stručnou bilanci prvního roku volebního období. Vláda má za to, že je to bilance příznivá. V dosažených výsledcích je ztělesněna každodenní činorodá práce miliónů našich dělníků, rolníků a inteligence, všech organizací Národní fronty, statisícového sboru poslanců národních výborů, jejich komisí i vás, poslanců Federálního shromáždění a v neposlední řadě i všech státních a hospodářských orgánů. V této souvislosti oceňujeme i záslužnou práci tisku, rozhlasu a televize a jejich nemalý podíl na objasňování naší politiky a získávání lidí pro aktivní účast na její realizaci.

Těchto výsledků mohlo být dosaženo především proto, že jejich iniciátorem a organizátorem byla strana, od ústředního výboru až po základní organizace, která sjednocovala úsilí k jednomu cíli - ke zvýšení politické, hospodářské a kulturní úrovně naší společnosti.

Chtěl bych vás, vážené soudružky a soudruzi poslanci, ujistit, že vláda a její orgány nepodléhají sebeuspokojení. Víme, kolik problémů nám ještě znesnadňuje život a práci. Máme tu neustále na zřeteli jeden ze závěrů říjnového zasedání o tom, že nic by nás tak nemohlo poškodit jako nevšímavý postoj k nedostatkům a ignorování zkušeností z nedávné minulosti. Proto nepolevujeme ve svém úsilí překonávat staré nedostatky a nově vznikající problémy. Chceme se však vyvarovat improvizace, subjektivismu, zachovat si reálný, střízlivý pohled na věci tak, jak nás k tomu neustále nabádá vedení strany v čele s generálním tajemníkem s. dr. Husákem.

Dovolte mi, abych v závěru poděkoval Federálnímu shromáždění, Sněmovně lidu a Sněmovně národů i vám - jednotlivým poslancům našeho nejvyššího zákonodárného sboru - za váš zájem, iniciativní podněty a návrhy pro činnost vlády a jejích orgánů i za vaši podporu a spolupráci při zajišťování náročných úkolů, vytýčených XIV. sjezdem KSČ.

Dovolte, soudružky a soudruzi poslanci, vyslovit přesvědčení, že tomu tak bude i v příštím roce. Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Předseda FS A. Indra: Děkuji předsedovi vlády s. Štrougalovi za přednesenou zprávu.

Do rozpravy se zatím přihlásilo 13 poslanců, a to: Drahoslav Křenek, Alois Hůla, Jaroslav Brabec, Dezider, Michalík, Karel Holub, Josef Černý, Jan Procházka, Jozef Belko, Mária Suľovská, Štefan Manca, Vlastimil David. Eduard Diviš a Štefan Vdovjak.

Po dvacetiminutové přestávce jako první v rozpravě vystoupí poslanec Drahoslav Křenek.

/Jednání přerušeno v 10.28 hod./

/Jednání opět zahájeno v 10.59 hod./

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP