Kromě toho se připravují návrhy na
zdokonalení informačních soustav, které
pomohou vrcholným státním orgánům
federace i republik zajistit potřebné informace
pro objektivní a pohotové rozhodování
a také ke kontrole plnění daných úkolů
a opatření.
Soudružky a soudruzi poslanci,
podle programového prohlášení pokračovala
vláda v úzké spolupráci s národními
vládami v řešení některých
problémů ve školství, kultuře,
tělovýchově a zdravotnictví, z nichž
se chci zmínit aspoň o těch nejdůležitějších.
V tomto roce byla dokončena analýza dosavadního
vývoje a současného stavu našeho školství
a připraveny návrhy na jeho další perspektivní
rozvoj. Tyto návrhy budou v organizované diskusi
projednávány a alternativy postupně rozhodovány.
Hlavní úsilí se nyní zaměřuje
na modernizaci vzdělávacího obsahu školy
a na zlepšení vyučovacích metod, forem
a organizace výchovně vzdělávacího
procesu.
Protože školu tvoří především
učitelé a na jejich politické, odborné
a pedagogické úrovni závisí úspěšné
dosahování výchovně vzdělávacích
cílů, věnujeme trvalou pozornost zlepšování
přípravy politického a pedagogického
vedení a dalšího vzdělávání
učitelů. V zájmu zlepšení kádrového
složení učitelstva klademe mimořádný
důraz již na pečlivý výběr
uchazečů na učitelské povolání.
Zároveň usilujeme o zkvalitnění práce
pedagogických, filosofických a přírodovědeckých
fakult a o zavedení systému postgraduálního
studia učitelů jako integrální součásti
v učitelské přípravě. V uplynulém
období jsme zlepšili též postavení
učitelů provedením platové úpravy
na vysokých školách i na školách
I. a II. stupně.
V souladu s ekonomickými možnostmi pětiletého
plánu se postupně zvyšuje počet dětí
docházejících do mateřských
škol a vytváříme pro to i potřebné
kádrové i materiální podmínky.
Základní škola má za úkol prohloubit
výchovnou a vzdělávací péči
o žáky se zřetelem na připravenost dětí
na školu, předcházet vhodnými opatřeními
neprospěchu a propadání žáků,
lépe při tom používat i mimoškolní
práce s žáky a rozvíjet spolupráci
s rodinou a se společenskými organizacemi při
výchově dětí a mládeže.
Na druhém stupni ZDŠ se posiluje polytechnický
a pracovní charakter výuky, spojení školy
se životem a uvažujeme o zavedení systému
volitelných předmětů, který
by odpovídal zájmům a schopnostem žáků
a napomáhal správné volbě povolání
nebo studia.
Spolu s vládami obou republik věnujeme zvláštní
pozornost zkvalitnění přípravy pro
dělnická povolání. Rozvoj společnosti,
zejména výrobních sil, vyvolává
nutnost posílit světonázorovou, mravní
a občanskou výchovu učňů, vyzbrojit
je soustavou všeobecných a odborných znalostí
a rozvinout jejich schopnosti a zájmy. Zároveň
se prohlubuje péče o děti z dělnických
a rolnických rodin, aby byly vytvořeny optimální
podmínky pro jejich studium na středních
a vysokých školách. Připravuje se též
praktické ověření jednoleté
základní odborné přípravy pro
absolventy základní školy, kteří
dosud vstupovali přímo do pracovního poměru,
s cílem prohloubit jejich obecné vzdělání.
Pro mladé dělníky a družstevníky,
kteří osvědčili své předpoklady
a zájem o vysokoškolské vzdělání,
budou podle potřeby vytvářeny podmínky
pro přípravu ke studiu i na vysokých školách.
U gymnásií a středních odborných
škol chceme poskytnout žákům nejen úplné
střední všeobecné a polytechnické
vzdělání, ale i základy praktické
odborné přípravy, aby absolventi byli připraveni
nejen pro studium na vysokých školách, ale
byli též schopni se úspěšně
zařadit do praktického povolání. Vláda
bude usilovat o další rozvoj plného středního
vzdělání, které by měl získávat
stále větší počet lidí,
a to i prostřednictvím učňovských
učilišť. V souvislosti s tím budeme dále
podporovat různé formy vzdělávání
dospělých při zaměstnání.
Modernizace naší školské soustavy předpokládá,
že podstatně zlepšíme i řízení
školství na základě osvědčených
vědeckých principů. Byla již učiněna
opatření ke zlepšení kádrové
a personální práce a připravuje se
zkvalitnění inspekční a kontrolní
činnosti.
Plně doceňujeme i význam, který má
pro výchovu mládeže i v režimu práce
a odpočinku pracujících v socialistické
společnosti tělesná výchova a sport.
Z tohoto hlediska se také přistupuje k zabezpečení
závěrů XIV. sjezdu v oblasti rozvoje tělovýchovy
a sportu a připravuje se pod vedením stranických
orgánů ve spolupráci s národními
vládami řada opatření k jejich realizaci.
Zkušenosti z uplynulého období i dosavadní
výsledky naše i zahraniční ukazují,
že má - li plnit tělovýchova a sport
svou celospolečenskou funkci, máme - li v této
oblasti zajistit i skutečně úspěšnou
reprezentaci, musíme věnovat jejímu rozvoji
daleko účinnější podporu i péči
ze strany státních orgánů. Státní
orgány na všech stupních řízení
od národních výborů až po federální
vládu musí účinněji přispívat
především k vytvoření materiálních
podmínek pro masovou tělesnou výchovu i pro
vrcholový sport. Zde můžeme úspěšně
navázat i na dosavadní výsledky v plnění
volebních programů v rámci kterých
jsou v současné době za aktivní účasti
občanů budovány stovky hřišť,
tělocvičen, bazénů a ostatních
tělovýchovných zařízení,
prakticky ve všech krajích republiky. Nejde však
jen o budování sportovišť a tělocvičen.
Musíme rozšířit možnost pro rozvoj
tělovýchovy na školách všech stupňů,
pokračovat ve výstavbě nových sportovních
tříd základních devítiletých
škol jako základen pro rozvoj výkonnostního
sportu a vytvořit všechny podmínky od přípravy
trenérů, cvičitelů přes základní
specializované školství až po výzkum
pro potřeby vrcholového sportu. Chceme se věnovat
i složité otázce všestranného zabezpečení
špičkových sportovců, zejména
z toho hlediska, aby měli podmínky pro dosahování
špičkových výkonů a současně
se zvýšila i jejich sociální jistota
po ukončení závodního období.
Hovoříme - li o zvyšující se
úloze státních orgánů v rozvoji
tělovýchovy a sportu, neznamená to, že
bychom chtěli nahrazovat společenskou organizaci
ČSTV. Chceme naopak v dohodě s ČSTV soustředit
pozornost státních orgánů na takové
úseky péče o sport, kde je vliv státu
nezastupitelný. ČSTV bude moci za podpory státních
orgánů, ve spolupráci s ROH, SSM i Svazarmem
daleko větší pozornost věnovat organizátorské
a výchovné práci při masovém
rozvíjení tělovýchovné, sportovní,
turistické i branné činnosti ve všech
vrstvách i věkových skupinách obyvatelstva.
Nemalý kus dobré práce byl vykonán
i ve zdravotnictví. Především byl rozpracován
soubor krátkodobých i dlouhodobých opatření
k rozvoji diferenciované zdravotní péče.
Krátkodobá opatření v souladu s postupující
konsolidací společnosti byla zaměřena
k zlepšení pořádku i efektivnosti zdravotnictví.
Byly vytvořeny předpoklady pro stabilizaci a získávání
pracovních sil, zejména tím, že došlo
k podstatnému zvýšení platů lékařů
a zdravotnického personálu, byl odstraněn
v zásadě nedostatek léků, obnoveny
posudkové komise a účast pracovních
kolektivů při kontrole dodržování
léčebného režimu. .
Tato opatření v souhrnu, díky úsilí
zdravotnických pracovníků a dobré
práce odborových organizací, příznivě
ovlivnila vývoj pracovní neschopnosti z důvodů
nemocnosti a úrazů. Pracovní neschopnost
ve III. čtvrtletí t. r. dosáhla 3,5 %, to
jest nejnižší úrovně za posledních
10 let. Snížení nemocnosti povede k úspoře
1,2 mld Kčs z celospolečenských fondů,
které můžeme použít pro jiné
účely.
Základ dlouhodobých opatření je v
širokém poliklinickém systému jako rozhodujícím
článku zdravotnické soustavy. Zkvalitnit
se především musí práce její
tzv. první linie dotyku s pacientem - závodních
a územních zdravotnických obvodů.
Společně s národními výbory
a ROH chce vláda dosáhnout, aby tato opatření
přispěla ke zkvalitnění lékařské
a ošetřovatelské péče, aby byla
poskytována na vysoké odborné úrovni
v potřebném rozsahu a rychleji a aby se také
zlepšila péče o staré a dlouhodobě
nemocné občany.
Soudružky a soudruzi poslanci, pokud jde o zahraničně
politickou oblast, mohu být stručný, neboť
31. října na společné schůzi
Sněmovny lidu a Sněmovny národů podal
ministr zahraničních věcí ing. Chňoupek
podrobný výklad o stanoviscích vlády
k nejdůležitějším otázkám
mezinárodní situace, jakož i o zahraničních
vztazích naší republiky. To mi dovoluje, abych
se jen několika slovy dotkl některých zahraničně
politických otázek.
Uskutečňování linie čs. zahraniční
politiky v souladu se závěry XIV. sjezdu KSČ
probíhalo za příznivých vnitřních
a zahraničně politických podmínek.
Pokrok, kterého jsme dosáhli ve všech oblastech
společenského života, vytvořil dobré
předpoklady pro posilování autority ČSSR
ve světě. Úspěšné výsledky
realizace mírového programu otevřely nové
možnosti a zároveň potřebu výrazného
zvýšení aktivity naší zahraniční
politiky.
Nejdůležitější zahraničně
politické události, na něž jsou poslední
měsíce tak bohaté, přesvědčivě
dokazují, že rostoucí vliv světové
socialistické soustavy na mezinárodní dění
je nezvratnou tendencí světového vývoje.
Soudíme, že další posílení
tohoto vlivu bude i nadále vyžadovat účinnou
vzájemnou součinnost a společný postup
socialistických zemí v otázkách mezinárodních
vztahů, upevňování jednoty, akceschopnosti
a síly světové socialistické soustavy.
Pokud jde o Československo, považujeme důsledné
uplatňování této zásady za
prvořadý úkol naší zahraniční
politiky a na tomto základě budeme dále rozvíjet
naši zahraničně politickou aktivitu.
Naše bezprostřední pozornost se nadále
soustřeďuje na Evropu, kde výsledky zmírňování
mezinárodního napětí jsou nejvýraznější.
Dlouholeté úsilí socialistických států
o odstranění mnohaletých bariér studené
války na tomto kontinentě výrazně
přispělo ke zlepšení politické
atmosféry a k růstu důvěry ve vztazích
mezi evropskými zeměmi.
Koncem listopadu se v hlavním městě Finska
sešli zástupci evropských zemí, USA
a Kanady bez ohledu na rozdílnosti společenského
zřízení, aby jednali o tom, jak organizačně
a procedurálně připravit celoevropskou konferenci.
Tuto skutečnost je možno právem považovat
za významný úspěch politiky mírového
soužití. Cesta k zajištění trvalého
míru a bezpečnosti, k vytvoření podmínek
pro vzájemně výhodnou mírovou spolupráci
v nejrůznějších oborech lidské
činnosti nebude jednoduchá a snadná, nebude
bez překážek. Vláda Československé
socialistické republiky je pevně odhodlána
spolu s vládami bratrských socialistických
států a dalších zainteresovaných
zemí aktivně přispívat, tak jako dosud,
k uskutečnění celoevropské konference
o bezpečnosti a spolupráci ku prospěchu evropských
národů a národů druhých světadílů.
Krátce před zahájením mnohostranných
konzultací v Helsinkách se konaly volby ve Spojených
státech amerických a v Německé spolkové
republice. To, že se uskutečnily v době, v
níž již nevládne koncepce studené
války a konfrontace, ale myšlenky zmírňování
mezinárodního napětí a mírové
spolupráce, nemůže zůstat bez vlivu
na smýšlení amerických a západoněmeckých
voličů.
Je zřejmé, že právě jednání
v Moskvě, některé významné
výsledky započatého rozvoje sovětsko
- amerických vztahů, proklamování
záměrů skončit válku ve Vietnamu
i některé realističtější
kroky ve vztazích k socialistickým zemím,
patřily v očích amerických voličů
k oněm argumentům, které podpořily
pozici presidenta Nixona.
Pokud jde o ČSSR, oceňujeme určité
zlepšení vzájemných vztahů a
máme zájem o jejich další normalizaci.
Parlamentní voliči v NSR potvrdili nespornou skutečnost,
že poválečné přeměny v
Evropě a postupné zmírňování
napětí v mezinárodních vztazích
představují vývoj, který nelze zvrátit.
Západoněmečtí voliči vyjádřili
svým postojem odpor vůči starým dogmatům,
podpořili věcnou politiku vládní koalice,
která se projevila zejména ve smlouvách se
SSSR a s PLR a ve smlouvě o základech vztahů
mezi oběma německými státy a současně
vyjádřili přání pokračovat
v tomto kursu. Lze doufat, že nová vláda pod
vedením kancléře Brandta bude dále
přispívat ke snižování napětí
v Evropě pozitivním přístupem k řešení
problémů, které dosud existují.
Půjde mimo jiné i o úpravu vztahů
Německé spolkové republiky s Československem
a dalšími socialistickými státy. Je
známo, že hlavní otázkou normalizace
vztahů mezi oběma zeměmi zůstává
postoj NSR k nulitě mnichovského diktátu.
Jde o mimořádně důležitý
problém evropské politiky, na jehož důsledném
vyřešení máme zájem jak my, tak
i ostatní socialistické státy.
Z naší strany jsme navrhli řešení,
které skýtá dostatečnou základnu
k tomu, aby jednání mezi ČSSR a NSR o normalizaci
vztahů mohla být úspěšně
a v krátké době ukončena. Toto stanovisko
bylo obsaženo v mém dopise, který jsem zaslal
spolkovému kancléři Brandtovi. Na tomto základě
jsme ochotni kdykoliv pokračovat v přerušeném
jednání a očekáváme sdělení
představ NSR.
Jsme připraveni urovnat vztahy i s naším jižním
sousedem - s Rakouskem. Naznačili jsme to již vícekrát.
Očekáváme nyní odpovídající
kroky a odpovědi na naše návrhy z rakouské
strany.
Shodně se stanovisky vlád bratrských socialistických
zemí hodnotí vláda ČSSR situaci ve
světě realisticky a nepodléhá sebeuspokojení.
Víme, že sám život přivedl kapitalistické
státy k tomu, aby uznaly princip mírového
soužití. Víme také, že budou usilovat
o jeho zneužití ve prospěch svých vlastních
třídních zájmů. Proti tomu
stavíme důslednou internacionální
linii naší politiky, všestranné upevňování
bratrských svazků se Sovětským svazem
a druhými zeměmi socialistického společenství,
posilování jednotné fronty se všemi
revolučními, pokrokovými a národně
osvobozeneckými silami. ČSSR se rozhodně
staví proti všem aktům agrese imperialismu,
proti všem formám a metodám neokolonialismu.
Jsme plně solidární s vietnamským
lidem v jeho spravedlivém boji a poskytujeme mu v něm
účinnou politickou, morální a materiální
pomoc. Znepokojují nás průtahy americké
strany s podpisem dohod a rozhodně podporujeme úsilí
vlády Vietnamské demokratické republiky a
Prozatímní revoluční vlády
Jižního Vietnamu o mírové a spravedlivé
vyřešení situace.
Soudružky a soudruzi poslanci, zpráva o plnění
hlavních úkolů vládního prohlášení,
kterou vám dnes jménem vlády ČSSR
předkládám k posouzení, obsahuje stručnou
bilanci prvního roku volebního období. Vláda
má za to, že je to bilance příznivá.
V dosažených výsledcích je ztělesněna
každodenní činorodá práce miliónů
našich dělníků, rolníků
a inteligence, všech organizací Národní
fronty, statisícového sboru poslanců národních
výborů, jejich komisí i vás, poslanců
Federálního shromáždění
a v neposlední řadě i všech státních
a hospodářských orgánů. V této
souvislosti oceňujeme i záslužnou práci
tisku, rozhlasu a televize a jejich nemalý podíl
na objasňování naší politiky
a získávání lidí pro aktivní
účast na její realizaci.
Těchto výsledků mohlo být dosaženo
především proto, že jejich iniciátorem
a organizátorem byla strana, od ústředního
výboru až po základní organizace, která
sjednocovala úsilí k jednomu cíli - ke zvýšení
politické, hospodářské a kulturní
úrovně naší společnosti.
Chtěl bych vás, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, ujistit, že vláda a její
orgány nepodléhají sebeuspokojení.
Víme, kolik problémů nám ještě
znesnadňuje život a práci. Máme tu neustále
na zřeteli jeden ze závěrů říjnového
zasedání o tom, že nic by nás tak nemohlo
poškodit jako nevšímavý postoj k nedostatkům
a ignorování zkušeností z nedávné
minulosti. Proto nepolevujeme ve svém úsilí
překonávat staré nedostatky a nově
vznikající problémy. Chceme se však
vyvarovat improvizace, subjektivismu, zachovat si reálný,
střízlivý pohled na věci tak, jak
nás k tomu neustále nabádá vedení
strany v čele s generálním tajemníkem
s. dr. Husákem.
Dovolte mi, abych v závěru poděkoval Federálnímu
shromáždění, Sněmovně
lidu a Sněmovně národů i vám
- jednotlivým poslancům našeho nejvyššího
zákonodárného sboru - za váš
zájem, iniciativní podněty a návrhy
pro činnost vlády a jejích orgánů
i za vaši podporu a spolupráci při zajišťování
náročných úkolů, vytýčených
XIV. sjezdem KSČ.
Dovolte, soudružky a soudruzi poslanci, vyslovit přesvědčení,
že tomu tak bude i v příštím roce.
Děkuji za pozornost. /Potlesk./
Předseda FS A. Indra: Děkuji předsedovi
vlády s. Štrougalovi za přednesenou zprávu.
Do rozpravy se zatím přihlásilo 13 poslanců,
a to: Drahoslav Křenek, Alois Hůla, Jaroslav Brabec,
Dezider, Michalík, Karel Holub, Josef Černý,
Jan Procházka, Jozef Belko, Mária Suľovská,
Štefan Manca, Vlastimil David. Eduard Diviš a Štefan
Vdovjak.
Po dvacetiminutové přestávce jako první
v rozpravě vystoupí poslanec Drahoslav Křenek.
/Jednání přerušeno v 10.28 hod./