Předseda FS A. Indra: Soudružky a soudruzi,
zahájíme rozpravu ke zprávě Federální
vlády. Slovo má poslanec Křenek, připraví
se poslanec Alois Hůla.
Poslanec SL ing. D. Křenek: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, když jsme zhruba před
rokem posuzovali záměry vlády vyjádřené
v jejím programovém prohlášení
a vyjádřili jim svou podporu, poukázali jsme
v rozpravě mimo jiné též na to, že
důsledné a všestranné zvyšování
efektivnosti dalšího rozvoje národního
hospodářství bude náročným
a složitým celospolečenským úkolem
v podstatě postupně realizovatelným. Vyslovili
jsme přitom názor, že v procesu této
realizace by měly sehrát rozhodující
úlohu též racionalizační snahy
a komplexní socialistická racionalizace, jako metoda
plánovitého odhalování rezerva jejich
mobilizace.
Měli jsme přitom na mysli zvláště
otázku kvality a způsobu realizace programů,
přijatých k uskutečnění komplexní
socialistické racionalizace, a význam, jaký
by mělo mít prosazení jejich politicky správného
pochopení a uplatnění ve všech orgánech
a organizacích.
Upozornili jsme tehdy na to, jak důležitým
předpokladem by se při realizaci tohoto úkolu
mohlo stát cílevědomé využití
všech pozitivních faktorů, které se
projevily v procesu politické a ekonomické konsolidace
a v období voleb do zastupitelských sborů,
zejména pak obnovení a posilování
společenských jistot a záruk a rostoucí
angažovanost našich občanů.
Doceňovali jsme jako poslanci tento pohyb v postoji a myšlení
našich pracujících s tím, že bude
správné ho využít právě
v úsilí o mobilizaci a efektivní využití
rezerv. Doceňovali jsme přitom také správně,
že v racionalizačním úsilí nepůjde
o žádnou krátkodobou či jednorázovou
akci, ale o trvalé úsilí o dosahování
stále účinnějšího, vyššího
stupně využívání lidských
sil a schopností.
Dnes, s ročním odstupem, můžeme zhodnotit
první dosažené výsledky tohoto důležitého
celospolečenského úsilí. Můžeme
je především označit za výsledky
dílčí, a to proto, že osvojení
si metod komplexní socialistické racionalizace se
ukazuje skutečně dlouhodobým procesem kvalitativních
změn v myšlení a jednání lidí,
procesem výchovy a osvojení si nového způsobu
nazírání na požadavky ekonomiky, procesem,
který vede i k novým návykům a pohledům
na podstatu věci, k postupnému vytváření
nového pracovního prostředí, k optimalizaci
pracovních podmínek, k vytváření
nových vztahů v pracovním kolektivu a k rozvoji
tvůrčích stránek lidské práce.
Myslím, že vyjádřím názor
mnohých z nás jako poslanců i jako pracovníků
praxe, když řeknu, že racionalizační
úsilí tak, jak se rozvinulo na podporu zabezpečení
procesů intenzifikace v dalším rozvoji národního
hospodářství, zaznamenalo určité
pozitivní výsledky. Lze říci, že
se podařilo postupně dosáhnout jednoty v
pojetí a přístupu k racionalizaci jako závažné
součásti řídícího procesu
a že komplexní socialistická racionalizace
rozhodně přispívá ke zvládnutí
zvýšených úkolů centrálního
řízení a plánování.
Můžeme říci, že prakticky došlo
téměř ve všech podnicích a organizacích
ke zpracování programů komplexní socialistické
racionalizace. Všude tam, kde se programy a koncepce komplexní
socialistické racionalizace staly nedílnou součástí
plánu výroby a její přípravy,
staly se i významným faktorem racionalizace výrobního
procesu, všeobecně podporujícím zvláště
růst produktivity práce. V řadě závodů
byly zpracovány např. racionalizační
koncepce ve způsobu hospodaření materiálem,
v manipulaci zásob, v údržbě, v organizaci
práce a způsobu jejího řízení.
Návratnost prostředků vkládaných
do racionalizace se zkrátila zhruba asi na 2 roky. Přínos
některých opatření, zvláště
v nevýrobní oblasti apod., nelze ani přesněji
vyčíslit, podobně jako je obtížné
vést i přesnější hranici mezi
úsporami, které byly dosaženy jinými
opatřeními. Některé z racionalizačních
opatření nad to sledují dlouhodobější
cíle a budou tak přinášet svůj
ekonomický efekt až v příštích
letech.
Z řady známých skutečností
a průzkumy ověřených situací
je však patrná tendence postupného prosazování
intenzívních rozvojových prvků. Třeba
však přitom objektivně vidět, že
přijaté programy racionalizačních
záměrů jsou v tomto roce ještě
převážně orientovány na využívání
kapacit a zařízení a na hmotné úkoly
výrobních plánů a relativně
méně zatím na problémy náročnosti
výroby a zvláště její nákladovosti.
V důsledku toho se výsledky racionalizačních
snah projevují převážně v plnění
hmotné části plánu, zatímco
v kvalitativních ukazatelích jsou méně
výrazné. Vedoucí hospodářští
pracovníci sami nejvíce pociťují, že
dosavadní vývoj a působení racionalizačních
snah není ještě v tomto směru dostatečně
cílevědomě, zvláště pak,
že zatím ještě dosavadní výsledky
relativně méně přispívají
např. k tvorbě zisku, která by odpovídala
získání zdrojů potřebných
pro další hospodářský rozvoj.
To ukazuje, že je zapotřebí, aby programy komplexní
socialistické racionalizace nebyly v dalších
etapách zaměřovány jen jedním
směrem. Od samého začátku jsme se
snažili vymýtit z racionalizačního úsilí
také prvky formálnosti, ale je zřejmé,
že ne všude se toho podařilo dosáhnout.
Právě v těch podnicích, kde situace
v prosazování racionalizačních záměrů
není příznivá, tkví její
příčiny namnoze právě ve formálním
a bez potřebné analýzy vytvořeném
programu racionalizace, popřípadě i v tom,
že k projednávání s ní spojených
otázek se na výrobních poradách a
schůzích přistupovalo formálně
a že její propagace byla prováděna neuspokojivě
a nesprávnou formou. Bez vlivu patrně nebude ani
skutečnost, že racionalizační cíle
byly vytyčeny jen všeobecně a bez konkrétních
opatření a že k rozvinutí racionalizačního
úsilí nebylo využito, ač vláda
na to ve svém usnesení z února 1972 zvlášť
upozornila, ani všech možností, které
poskytuje platná soustava řízení a
opatření, která byla přijata v souvislosti
s plánem na rok 1972.
Za této situace je jistě závažnou otázkou,
jak dále nyní postupovat. Nepochybně je třeba
vyjít z toho, že komplexní socialistická
racionalizace se u většiny závodů a
podniků stává základní součástí
řídící a organizátorské
práce. Proto bude v dalším postupu třeba
zaměřovat se především na odstranění
některých formálních a věcných
nedostatků v ní zjišťovaných a
dále na dořešení problematiky vztahu
komplexní socialistické racionalizace a státního
plánu. Bude zejména nutné důkladněji
a po metodické stránce daleko úžeji
spojit racionalizační programy s plány výroby
a hospodářské činnosti na příslušné
období. Bude nutné do racionalizačních
programů promítnout i konkrétní osobní
odpovědnost jednotlivců a kolektivů, neboť
získané poznatky svědčí o tom,
jak důležitou roli v jejich procesu hraje právě
lidský činitel. Konečně bude nutno
dosáhnout též toho, aby racionalizační
programy svým pojetím a náplní byly
i souhrnem opatření v oblasti správy a v
oblasti péče o pracující a dosáhnout
také toho, aby nezaostávala možnost kontroly
jejich plnění a možnost širší
aplikace získaných dobrých zkušeností
v dalších výrobně hospodářských
jednotkách.
Významným prvkem v dalším rozvíjení
racionalizačního úsilí se může
stát zvláště přechod od obecných
na konkrétní řešení a na zajištění
komplexních vazeb řešených racionalizačních
otázek, zejména z hlediska zlepšování
užitných vlastností výrobků,
jejich technické úrovně, kvality a úrovně
estetické. Pokrok v racionalizačním úsilí
by mohla více ovlivnit i daleko užší spolupráce
a širší uplatňování poradenské
činnosti profesionálních oblastí vědeckovýzkumné
základny, poradenská činnost různých
dalších institucí, projekčních
ústavů a tvůrčího potenciálu
vysokých škol, jakož i vytvoření
podmínek pro širší uplatnění
zkušeností zemí socialistické soustavy,
zvláště pak Svazu sovětských
socialistických republik a Německé demokratické
republiky, a to zejména při řešení
konkrétních podnikových úkolů
základního významu.
Závěrem bych chtěl, vážené
soudružky a soudruzi poslanci, zvláště
zdůraznit, že společným úkolem
vlády, všech vedoucích hospodářských
pracovníků a také nás poslanců
by mělo být, postarat se zejména o to, aby
na každém pracovišti se vytvářely
takové podmínky, aby každý mohl v rámci
trvalého racionalizačního úsilí
také sám trvale projevovat svou osobnost, angažovanost
a nápaditost a v příznivém klimatu
svého pracoviště uplatňovat své
názory na řešení problémů
svého podniku a závodu, názorů na
otázky efektivnosti jejich práce, na možnosti
lepšího využívání sil a
prostředků ku prospěchu celé naší
socialistické společnosti.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Křenkovi.
Dále hovoří poslanec Alois Hůla, připraví
se poslanec Jaroslav Brabec.
Poslanec SL A. Hůla: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, v programovém prohlášení
vlády ČSSR je jedním z důležitých
úkolů vytváření podmínek
pro dlouhodobý růst efektivnosti rozvoje národního
hospodářství. V souladu s rozvojem vědy
a techniky ve světě a v souladu s prohlubováním
dělby práce pro efektivní rozvoj ekonomiky
je stále aktuálnější a nezbytnější
nejen koncentrace kapacit uvnitř jednotlivých států,
ale zejména mezinárodní integrace ekonomik
jednotlivých států.
Tato objektivní skutečnost současné
i další etapy vývoje platí jak pro kapitalistické,
tak i pro socialistické státy. V socialistických
zemích jsou předpoklady pro plánovité
řešení socialistické integrace ekonomik
a socialistické země chtějí tuto výhodu
využít. Země RVHP po zhodnocení dosavadního
vývoje hospodářské spolupráce
a ujasnění názorů na další
vývoj v této oblasti přijaly známý
dokument Komplexní program dalšího prohlubování
a zdokonalování spolupráce a rozvoje socialistické
ekonomické integrace členských států,
který vedle zhodnocení dosavadního vývoje
řeší i postupné sbližování
a vyrovnání úrovně ekonomického
rozvoje členských států a zejména
další postup, základní směry
a úkoly rozvoje spolupráce v oblasti plánování,
v oblasti vědy a techniky, zahraničního obchodu
a při tvorbě cen. Obsahuje i zdokonalení
vztahů spolupráce nižších orgánů
a organizací a další oblasti.
Konkrétní směry a úkoly rozvoje spolupráce
pak vytyčuje v oblasti průmyslu, v oblasti zemědělství
a potravinářského průmyslu a některých
dalších oblastech. Tento základní programový
dokument přijaly a zavázaly se plnit všechny
členské země.
V Československé socialistické republice
už XIV. sjezd KSČ vytyčil další
rozvoj mezinárodní socialistické dělby
práce a rozvíjení jejich vyšších
forem jako předpoklad zvyšování efektivnosti
československého ekonomického rozvoje. Vláda
přijala k zajištění těchto úkolů
a k realizaci komplexního programu v ČSSR usnesení
č. 330 z 25. 11. 1971, kde stanoví základní
obecné směrnice pro činnost československých
orgánů a organizací.
V programovém prohlášení vlády
ve Federálním shromáždění
v prosinci minulého roku vláda vyhlásila
komplexní program za důležité východisko
své hospodářské politiky a za nedílnou
součást plánovitého řízení
dalšího vývoje. Současně vláda
informovala Federální shromáždění,
že zajišťuje, aby tyto záměry tvořily
organickou součást národohospodářských
plánů a dlouhodobých výhledů
a byly promítnuty do plánů příslušných
oborů a podniků.
Výbory pro průmysl, dopravu a obchod spolu se zahraničními
výbory se ve své kontrolně iniciativní
činnosti zabývaly plněním této
části prohlášení vlády.
Značně široká problematika, zahrnutá
v komplexním programu k rozvoji socialistické integrace
nedala nám možnost komplexního posouzení
všech činností. Zaměřili jsme
se na politicko - hospodářský význam,
nové úkoly plánování, na účinnost
integračních forem, na zapojení vybraných
odvětví, tj. chemického průmyslu,
strojírenství a v lehkém průmyslu,
dále na to, jak jsou tyto úkoly promítány
do plánů příslušných oborů
a podniků. Věnovali jsme značnou pozornost
přípravě na projednávání
této problematiky ve výborech.
Poslanci našich výborů navštívili
řadu závodů - jako Zbrojovka Brno, Textilana
Liberec, Svit Gottwaldov, Škoda Plzeň, Slovnaft Bratislava,
VŽKG Ostrava, Tatra Kopřivnice a další.
Ověřovali, jaké jsou na závodech zkušenosti
s dosavadní spoluprací v rámci RVHP, ať
už ve dvoustranné nebo vícestranné spolupráci.
Dále jak znají představy a návrhy
centrálních orgánů, ať ministerstva
nebo příslušných československých
komisí RVHP na další vývoj a spolupráci
v daném oboru, nebo odvětví, ověřovali
si také podmínky pro další spolupráci,
ať jde o ekonomické podmínky i nástroje
a stimuly, anebo přímo výrobní úkoly
plánu. Seznámili se také s tím, v
jakém rozsahu a jak koncepčně připravují
podniky a VHJ vlastní návrhy dalšího
rozvoje a zapojení do mezinárodní socialistické
integrace.
V centrálních orgánech jsme si ověřili
stav i průběh prací jednáním
a pohovory s vládními činiteli a vedoucími
pracovníky československých orgánů
a průmyslu, kteří jsou československými
představiteli ve stálých komisích
RVHP.
Jednali jsme s předsedou stálé komise RVHP
pro lehký průmysl s. ing. Kopčou, předsedou
stálé strojírenské komise s. Poláčkem,
čs. představitelem v chemické komisi s. ing.
Plecháčem i sekretářem RVHP s. Vlnou.
O nových úkolech a významu koordinace v plánování
jsme jednali s místopředsedou vlády a předsedou
plánovací komise s. ing. Hůlou, kde jsme
si současně ověřili i názory
na zaměření jednání našich
výborů.
Je třeba ocenit ochotu, se kterou nám jak na závodech,
tak v centrálních orgánech vysvětlili
všechny problémy a úkoly.
Poznatky a zkušenosti z této poměrně
široké přípravy jsme pak projednali
na společné schůzi výborů,
kde po vyslechnutí zprávy místopředsedy
vlády s. Hamouze jsme provedli celkové zhodnocení
našich poznatků.
Je třeba ocenit komplexní program, který
jako směrnice určující společný
postup při rozvoji socialistické ekonomické
integrace má velký politicko - hospodářský
význam. Jako nástroj účinného
upevňování soudržnosti socialistického
společenství významně posiluje jeho
pozici ve světovém hospodářství
a pro ostatní národy je přitažlivý
tím, že řeší rozvoj spolupráce
na principu rovnoprávnosti všech partnerů,
což má značný mezinárodně
politický význam.
K významným změnám musí dojít
v oblasti plánování, kde v koordinačních
pracích proti dosavadní jednorázovosti a
zaměření jen na dodávky a výměnu
zboží musí koordinace plánovacích
prací zachycovat celý proces socialistické
integrace. To znamená od plánování
výzkumu, vývoje, přes investiční
výstavbu, kooperaci a specializaci a spolupráci
ve vlastní výrobě až po vzájemné
dodávky, případně i společný
postup při obchodní politice.
Zde musíme udělat ještě hodně
práce. Bude především nutno, aby naše
plánovací orgány připravily ucelenou
koncepci rozvoje naší ekonomiky a její variantní
řešení jako podklad pro mezinárodní
koordinaci plánů v rámci zemí RVHP.
Nikdo nesejme z našich plánovacích orgánů
odpovědnost, aby práce na koordinaci plánů
metodicky a věcně řídily, aby řešily
rozhodující makrostrukturální problémy.
Je však třeba i součinnosti všech orgánů,
zejména k plánovitému využití
všech možností rozvoje meziodvětvové
dělby práce, specializace a kooperace uvnitř
jednotlivých výrobních organizací.
Seznámili jsme se na resortech a zejména u československých
představitelů v RVHP s návrhy spolupráce
a integrace poměrně dobře zpracovanými,
i když pochopitelně ne ještě plně
projednanými a akceptovanými ostatními zeměmi
RVHP.
V oblasti chemického průmyslu už na základě
dohod probíhají progresívní strukturální
změny, které se projeví zvýšením
výroby plastických hmot, syntetických kaučuků,
chemických vláken a průmyslových hnojiv.
Připravují se v souladu s rozvojem techniky návrhy
na rozsáhlá mezinárodní propojení
kapacit a navázání technologických
procesů petrochemických kapacit v členských
státech RVHP. Zůstává nedořešena
ještě otázka surovin.
Ve strojírenství, které i nadále má
být jedním z hlavních nositelů dynamiky
rozvoje československých vnějších
ekonomických vztahů, se jedná o postupnou
výraznou strukturální změnu, poměrně
úzce závislou na dohodách s ostatními
zeměmi. V současné době jsou sice
uzavírány závazné dvoustranné
dohody o dodávkách, specializaci a kooperaci, avšak
na přípravě zásadních dořešení
strukturálních změn bude třeba široké
spolupráce centra s VHJ a podniky a zřejmě
i přímé rozvedení spolupráce
až na úroveň podniků.
V oblasti lehkého průmyslu jsme se seznámili
s poměrně dosti široce rozpracovanými
návrhy a jejich dílčí části
jsou již i v komisi RVHP projednány. Významné
jsou i návrhy na společný postup při
zabezpečování surovinové základny.
Rozsah rozpracování těchto návrhů
a vcelku ujasnění představy o možnosti
zapojení ČSSR do mezinárodní spolupráce
vytváří poměrně optimistický
názor v centrálních orgánech na další
rozvoj mezinárodní spolupráce v těchto
odvětvích. Na výrobně hospodářských
jednotkách a zejména na podnicích však
v řadě případů neznají
stav těchto návrhů ani pro vlastní
odvětví, ani kapacity, potřeby a problémy
ostatních zemí RVHP u daných výrobků.
Kromě zkušeností s vývozem hotových
výrobků nemají v řadě podniků
téměř žádné jiné
zkušenosti, např. s mezinárodní vícestrannou
specializací apod. Stěžují si, že
dosud platné ekonomické nástroje nejsou v
řadě případů v souladu s potřebami
rozvoje mezinárodní spolupráce.