To vše způsobuje nejen výkyvy v plnění
kvalitativních ukazatelů plánu, ale vyvolává
i potřebu politického řešení
příčin těchto výkyvů.
Domnívám se, že jednou z hlavních cest
politického řešení uvedených
výkyvů bude i nadále získávat
lidi k uvědomělému úsilí, aktivitě
a iniciativě znásobené rychlejším
uplatňováním vědeckých a technických
poznatků do praktického života. Jde o reálný
politický cíl k zabezpečení rovnoměrného
plnění hospodářských úkolů
a o další zvyšování sociálních
jistot. Jde o reálný cíl o to více,
že právě při plnění letošních
úkolů jsme svědky veliké iniciativy
lidí, celé Národní fronty.
I přes některé dílčí
problémy - které sebou vždy a v každé
vývojové etapě život přináší
- naznačil letošní rok, že cíle
hospodářské politiky jsou dosažitelné.
Předpokládá to:
- soustavné prohlubování ekonomických
a sociálních nástrojů,
- nevyhovující nahradit novými, a to tak,
aby jejich účinné fungování
nejen pomáhalo odstranit vleklé nedostatky z minulosti,
ale vytvořilo i potřebný prostor příštímu
vývoji, založenému na rychlejším
tempu růstu kvalitativních ukazatelů a ukazatelů
ekonomické efektivnosti.
Průběžné výsledky vědy
a techniky i v roce 1972 naznačily, že další
vědecko - technický pokrok již není
jenom záležitostí samotné vědy
a techniky, ale stává se záležitostí
politickou. Vždyť na vědeckotechnickém
pokroku stále více závisí zvyšování
účinnosti společenské výroby
a zajišťování zdrojů trvalého
růstu produktivity práce.
Vzestup výroby v prvních dvou letech pětiletky
nám umožnil zvládnout jeden z hlavních
úkolů stanovených XIV. sjezdem KSČ,
kterým je soustavné zvyšování
životní úrovně.
Rychlým ekonomickým růstem byl vytvořen
větší objem zdrojů, než s jakým
pro tyto dva roky počítala pětiletka. Vzrostly
celkové peněžní příjmy
obyvatelstva, stoupla i reálná hodnota mzdy, podařilo
se zrychlit tempo bytové výstavby. Nárůst
výroby a dovozu spotřebního a potravinářského
zboží se projevil příznivě v
uspokojování potřeb lidí i v růstu
maloobchodního obratu.
Nedílnou součástí zvyšování
životní úrovně je také rozsah
a územní rozložení placených
nebo neplacených, sociálních, zdravotních
a jiných služeb obyvatelstvu. I když můžeme
konstatovat, že hlavně dík iniciativě
národních výborů došlo v roce
1972 k dalšímu zlepšení, nelze nevidět
některé vleklé nedostatky ve službách,
které zabezpečují obchodní a komunální
organizace a podniky místního hospodářství.
Připomínky se také týkají kvality
poskytovaných služeb, dlouhých dodacích
lhůt, nevhodně volené provozní doby
v provozovnách anebo v obchodech apod.
Také rozložení a struktuře sítě
obchodních jednotek a provozoven služeb je třeba
věnovat i nadále pozornost.
Zvláštní péči si zaslouží
obchody a opravny strojírenského spotřebního
zboží, kde bude třeba s ohledem na vysokou
technickou náročnost jít cestou účelné
specializace, vybavit provozovny dokonalým servisním
zařízením a vysoce kvalifikovanými
pracovníky.
Soudružky a soudruzi poslanci, v tomto roce dosáhneme
dobrých hospodářských výsledků.
Myslím, že rozhodnutí, aby nově vyprodukovaných
zdrojů bylo použito zejména v oblasti sociální,
je správné. Zvýrazňuje se tím
péče společnosti o růst životní
úrovně a životních jistot. Jistě,
že mohou v podvědomí lidí vzniknout
úvahy i o jiných variantách konkrétní
realizace sociálně politických opatření
současné vývojové etapy. Domnívám
se však, že krok směřující
k dalšímu zlepšení ekonomických
podmínek života mladých manželství,
provedený v souladu se závěry XIV. sjezdu
KSČ, je na místě, a veřejnost jej
příznivě přijme.
Způsob, jak dále rozvíjet růst životní
úrovně, je v prvé řadě politickou
otázkou. Politickým smyslem tohoto opatření
je vytvořit příznivé podmínky
populačnímu vývoji.
V příštím období ještě
budeme mít řadu příležitostí
zabývat se hlouběji otázkami zvyšování
životní úrovně. Myslím, že
při jejich řešení budeme muset přihlížet
i ke vzájemné a vnitřně diferencované
vyváženosti mezi rozvojem společenské
a osobní spotřeby. Vždyť nám nemůže
jít jen o to, aby socialistický životní
styl pouze charakterizovala rozvinutá spotřební
společnost. Takovýto vývoj by totiž
nebyl plně v souladu se samotnou podstatou socialistického
životního stylu.
Posuzujeme - li tendence roku 1972 z hlediska příštího
vývoje, pak je třeba říci, že
rok 1972 pozitivně ovlivňovali vytváření
žádoucí rovnováhy mezi ekonomickým,
kulturním i sociálním rozvojem společnosti
a duchovním, morálním i kulturním
rozvojem člověka. Tyto tendence nás zavazují
i nadále hledat cesty a prostředky k tomu, aby lidé
socialistické společnosti žili skutečně
socialistickým způsobem života. Proto je zapotřebí
nejen soustavně obohacovat a tvůrčím
způsobem rozvíjet celospolečenský
program rozvoje ekonomiky, školství a kultury, ale
usilovati o jeho soustavné zdokonalování
a dotváření.
Soudružky a soudruzi poslanci, růst angažovanosti
našeho obyvatelstva a jeho pracovní iniciativa každodenně
posouvají náš celkový vývoj vpřed.
Lidé se na vlastních zkušenostech při
každodenní práci konkrétně přesvědčují
o svých možnostech v rozvíjejícím
se politickém systému Národní fronty.
Politický systém Národní fronty vytvořil
podmínky, aby se každý mohl zúčastnit
na řízení a správě veřejných
věcí.
My - příslušníci Československé
strany socialistické, tedy strany, která před
25 lety byla také u zrodu nově se tvořícího
politického systému, vidíme spolu s ostatními
stejně smýšlejícími občany
jen jednu cestu vpřed. Je to cesta rozvoje socialistické
společnosti.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
jménem Klubu poslanců Československé
strany socialistické prohlašuji, že poslanci
Československé strany socialistické, vědomi
si své odpovědnosti, učiní vše,
aby ve své každodenní politické práci
svým podílem pomáhali plnit úkoly
spojené s dneškem i budoucností.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Černému.
Hovořit bude poslanec Procházka, připraví
se poslankyně Súlovská.
Poslanec SN ing. J. Procházka: Vážené
soudružky a soudruzi, závěry nedávno
skončeného zasedání ÚV KSČ,
jakož i programové prohlášení vlády
orientují všechny hospodářské
orgány, jednotlivé závody, ředitele
i další hospodářské pracovníky
na zvyšování úrovně řídící
práce na všech stupních i na zvyšování
úrovně uvědomělé kázně
a odpovědného přístupu k úkolům.
Tento požadavek vyplývá ze zavádění
komplexní racionalizace, zaváděním
nové techniky v průmyslu a zemědělství,
větším využíváním
výsledků chemického průmyslu, prostě
všemi faktory, které charakterizují probíhající
vědecko - technickou revoluci. Využívání
výsledků vědy a techniky, jakož i zdokonalování
organizace a řízení práce je však
přímo závislé na vysoce kvalifikovaných
řídících a technických kádrech.
Vyžaduje i větší počet kvalifikovaných
dělníků v zemědělství.
Zavádění nové techniky vede k tomu,
že stoupá vybavenost pracovníků stroji
a roste účinnost základních prostředků.
Tím však také stoupá zodpovědnost
pracujících za svěřené základní
prostředky. Jak vysoká je tato zodpovědnost,
vyplývá ze statistických údajů
roku 1970. Tak např. v chemickém průmyslu
připadají na jednoho dělníka svěřené
základní prostředky v průměru
v hodnotě 194 000 Kčs, ve strojírenství
v průměru za 63 000 Kčs, v celém průmyslu
v průměru 78 450 Kčs, ve výrobní
sféře celé ČSSR celkem v průměru
za 53 794 Kčs.
Vybavenost stroji stoupla u pracovníků v různých
resortech národního hospodářství
v roce 1971 oproti roku 1960 o plných 80 %. Toto vše
jsou velké částky a z nich vyplývají
i vysoké požadavky na úroveň odborného
vzdělání i politickou úroveň,
na pracovní morálku i kázeň.
Podmínky pro splnění těchto vysokých
nároků se u nás neustále zlepšují.
Dokazuje to i vzestup vzdělanosti v naší socialistické
republice za poslední dva roky. K 15. září
1970 pracovalo v podnicích socialistického sektoru
národního hospodářství - bez
JZD - přes 1 milión 310 tisíc pracovníků
s vysokoškolským a odborným vzděláním.
Proti roku 1966 je to o téměř 18 % více.
To jsou fakta nesporná a velice radostná. Svědčí
o tom, jak velkou péči věnuje Komunistická
strana Československa a celý náš socialistický
stát vzdělání v souladu s objektivními
potřebami rozvoje národního hospodářství,
zejména v podmínkách vědecko - technické
revoluce. Je to důkaz toho, jak socialistická společnost,
v níž je vedoucí silou komunistická
strana chápe, jak nesmírně jsou pro efektivnost
výroby nutné vysokoškolsky i středoškolsky
vzdělané kádry.
Proti těmto pozitivním skutečnostem stojí
i negativní stránky. Tvoří je problémy
a nedostatky v oblasti přípravy a využívání
kvalifikovaných kádrů. Ukazují nám
to statistické údaje, známe to z vlastní
zkušenosti ve volebních obvodech. Jde zejména
o to, že získaná kvalifikace není hospodárně
využívána.
Uvedu některá čísla: tak např.
každý osmý vysokoškolák pracuje
na nižší funkci, než pro kterou byl odborně
připravován. Z celkového počtu vysokoškoláků,
pracujících v nižších funkcích,
je 43,2 % pracovníků do 29 let, 47,7 % pracovníků
ve věku od 30 do 50 let a 9,1 % starších 50
let.
V druhé nejvýznamnější skupině
odborníků, tj. odborníků s úplným
odborným středním vzděláním,
pracuje v nižší funkci, než pro kterou byl
připravován každý pátý
pracovník. Z jejich celkového počtu je 58,6
% pracovníků ve věku do 29 let. 36,2 % ve
věku od 30 do 50 let a 5,2 % starších 50 let.
Více než každý šestý pracovník
s úplným středním odborným
vzděláním pracuje naopak ve funkci, pro niž
je předepsáno vysokoškolské vzdělání:
v tom je 10 % pracovníků ve věku do 29 let,
70 % ve věku od 30 do 50 let a 20 % starších
50 let.
I když vezmeme některé faktory, které
způsobují tuto skutečnost, jako např.
mimořádné nadání, bohaté
pracovní a životní zkušenosti atd., přece
jenom uvedená čísla signalizují, že
v tomto směru není zdaleka všechno v pořádku
a že se ke škodě společnosti nedobře
hospodaří s těmito kádry. .
Příčiny tohoto stavu vidíme v několika
skutečnostech:
1. v tom, že naše vysoké a střední
školy stále ještě nedostatečně
připravují své absolventy pro jejich praktickou
činnost ve výrobním procesu.
2. v tom, že existují na některých našich
závodech nedostatky v organizátorské, řídící
a kádrové práci, že se stále
ještě projevují některé předsudky,
zejména podceňování mladých
kvalifikovaných odborníků.
Ve všech případech, vyjma těch, kde
nevyužívání odborné kvalifikace,
je zaviněno neplněním kvalifikačních
požadavků, tvoří tito pracovníci
velkou potenciální rezervu, které je nutno
plně využít jak pro zlepšování
bezprostředního řízení a organizace
výroby, tak pro zvyšování úrovně
práce ve všech ostatních úsecích
společensky prospěšné činnosti.
Cesty, jak postupně odstraňovat tyto nedostatky
a zlepšovat celkový stav ve využívání
kvalifikovaných kádrů, vidíme v několika
směrech:
1. Věnovat maximální pozornost talentovaným
vysokoškolským studentům prostřednictvím
nejrůznějších forem činnosti,
které jsou na vysokých školách organizovány,
zejména prostřednictvím studentské
vědecké a odborné činnosti. Tuto činnost
zaměřovat mnohem více než dosud na řešení
praktických úkolů - spojit se se závody
a získávat od nich konkrétní úkoly,
které by vysokoškolští studenti mohli
řešit. Takovým způsobem by studenti
již v průběhu svého studia poznávali
prostředí na závodech, seznamovali se s výrobním
procesem, poznávali by problémy a tak získávali
nejen vztah ke svým budoucím pracovištím,
ale i určitou sumu konkrétních zkušeností,
jakož i první poznatky z organizátorské
a řídící práce. V tomto směru
jsme zaznamenali i některé dobré zkušenosti
v činnosti organizací SSM na vysokých školách.
2. Podle mého názoru je nutné, aby ve větší
míře byli na vysoké školy přijímáni
lidé přímo z výrobního procesu,
kteří mají již dostatek poznatků
z pracovního prostředí i vlastních
zkušeností. Mnohem více by v tomto směru
mohly pomáhat samotné závody, jejich stranické,
svazácké i odborové organizace tím,
že by vybíraly schopné a perspektivní
mladé lidi, dávaly jim možnost získat
středoškolské vzdělání
a vysílaly je na vysoké školy podle svých
potřeb. Více je v této souvislosti třeba
využívat i podnikových stipendií. Závody
by mohly na své studenty působit i během
jejich studia např. tím, že by se pravidelně
kontrolovaly jejich studijní výsledky a také,
že by předkládaly náměty na témata
diplomových prací, která by jim mohly pomoci
řešit konkrétní problémy závodu.
3. Velká dynamika vědecko - technické revoluce
způsobuje, že získané vědomosti
rychle stárnou. Toto stárnutí činí
ročně 3 - 5 %, u některých kategorií
pracovníků dokonce až 10 %. Z tohoto faktu
vyplývá nutnost věnovat mnohem větší
pozornost než dosud dalšímu mimoškolskému
vzdělávání. Jestliže požadujeme
podstatně zvýšit kvalitu přípravy
všech kategorií pracovníků, dělníky
i pracovníky v zemědělství počínaje,
tím spíše je třeba dbát o doplňování
znalostí u vysokoškolsky vzdělaných
kádrů a prohlubovat výchovu nových
vědeckých pracovníků. Je třeba
proto mnohem více využívat všech forem
mimoškolského vzdělávání,
zejména formy postgraduálního studia.
Soudružky a soudruzi, ze zkušeností ve volebních
obvodech a na základě jednání na schůzích
kulturních výborů obou sněmoven docházíme
k závěrům, které jsme pojali do svých
usnesení a stanovisek.
Budeme všemi prostředky v rámci své
ústavní pravomoci podporovat návrhy:
- na zdokonalování celé školské
soustavy a zvýšení efektivnosti jak interního,
tak i dálkového a mimoškolního vzdělávání
z hlediska rozvoje vědy a techniky,
- na cílevědomé a plánovité
řešení umísťování
a zapojování odborníků do výrobního
procesu, zejména z řad mládeže, čímž
se zlepší využívání kvalifikace
lidí při jejich pracovním zařazení,
- na zvyšování úrovně politické
a odborné přípravy řídících
kádrů a na vytváření potřebných
kádrových rezerv v tomto směru.
Tímto chceme také přispívat k naplňování
závěrů XIV. sjezdu KSČ rozpracovaných
v programovém prohlášení vlády
pro tuto oblast. Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Procházkovi.
Hovoří poslankyně Súľovská
a připraví se poslanec Belko.
Poslankyně SN M. Súľovská: Vážený
súdruh prezident, vážení hostia, vážené
súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci, pri
prerokúvaní správy vlády ČSSR
o plnení programového vyhlásenia, s ktorým
nás oboznámil predseda federálnej vlády
dr. Lubomír Štrougal, chcela by som sa na chvíľu
zastaviť pri plnení niektorých úloh
v oblasti sociálnej politiky.
Vládne vyhlásenie veľmi správne položilo
dôraz na utváranie potrebných zdrojov, ktoré
by sa dali využiť na spoločenskú pomoc
mladým manželstvám a rodinám. Takisto
v oblasti dôchodkového zabezpečenia bola vytýčená
úloha zvýrazniť zásluhové hľadisko
z obdobia pracovnej aktivity občanov.
Ide pochopiteľne o úlohy, ktoré majú
dlhodobý charakter a ktoré sú v plnom súlade
s hlavným cieľom našej hospodárskej politiky,
ako ho určil XIV. zjazd KSČ, zabezpečovať
ďalšie upevňovanie životných istôt
pracujúcich.
Veľmi výrazné svedectvo o plnení vládneho
vyhlásenia, a tým aj o plnení úloh
uložených XIV. zjazdom KSČ, nájdeme
v poslednom uznesení ÚV KSČ, vlády
ČSSR a ÚRO "O ďalšom zvýšení
spoločenskej pomoci rodinám s viac deťmi a
mladým manželstvám".
Myslím, že tieto opatrenia, ktoré si vyžiadajú
ďalšie zvýšenie spoločenských
nákladov o viac než 2,5 mld. Kčs, sú
faktickým dôkazom toho, s akou vážnosťou
pristupuje vláda k riešeniu problémov v jednej
z veľmi dôležitých spoločenských
oblastí. Nechcem vo svojom diskusnom príspevku tieto
otázky ďalej rozvíjať, pretože, ako
vieme, budú zajtra predmetom samostatného bodu nášho
rokovania.