Při projednávání rozpočtových
kapitol jsme se znovu zamýšleli nad některými
těmito problémy, především nad
tím, jaký je stav na úseku ochrany ekonomiky
a zda pozornost vedoucích pracovníků, orgánů,
organizací a pracujících je zaměřena
na protispolečenskou činnost v oblasti ekonomiky.
Podle statistiky bylo v minulém roce z celkového
počtu osob soudně stíhaných 41 % pachatelů
trestných činů a přečinů
proti socialistickému hospodářství.
Z nich nejpočetnější skupinou byli rozkrádači
majetku v socialistickém vlastnictví: zhruba každý
třetí pachatel. K tomu přistupují
různé formy soukromovýdělečné
činnosti prováděné na úkor
socialistických organizací nebo za využití
jejich materiálu, strojů a jiných zařízení,
různé mezipodnikové spekulace, tvoření
černých fondů, vzájemné šizení
organizací, zkracování státních
financí, poskytování vzájemných
neoprávněných výhod, skryté
i zjevné úplatkářství a korupce
a různé jiné formy nedovolené činnosti.
Přitom tyto různé formy protispolečenské
činnosti jsou trestně stíhány jen
v poměrně malém rozsahu. Není to netečností
orgánů činných v trestním řízení,
ale vlastní důvod je třeba hledat především
v pasivitě vedoucích hospodářských
pracovníků i v lhostejnosti nemalé části
našich občanů.
Ke zlepšení tohoto stavu a k postupnému snižování
protispolečenské činnosti byl koncem minulého
roku a v letošním roce přijat a rozpracován
celý komplex opatření. Mám na mysli
známá usnesení vlády ČSSR i
obou republikových vlád, Federálního
shromáždění i národních
rad, opatření učiněná jednotlivými
resorty i jejich podřízenými orgány,
opatření přijatá společenskými
organizacemi. Poměrně krátká doba,
která uplynula od přijetí těchto opatření,
nedovoluje zatím činit hlubší závěry
o tom, jaké výsledky přinesla.
Některé poznatky, které jsem získala
jednak ve Výboru lidové kontroly ČSSR, jednak
v Jihomoravském kraji, však ještě nenasvědčují
o nějakém zásadním obratu k lepšímu.
Tak např. v oblasti spojů zůstává
nadále problémem - i přes řadu radikálních
opatření ministra spojů ČSSR - ztrátovost
zásilek všeho druhu a tím i výše
vyplácených náhrad. V roce 1971 bylo v ČSSR
ztraceno nebo vyloupeno 4,5 tisíc doporučených
zásilek a 11,5 tisíc balíků a vyplacené
náhrady činily 2,6 mil. Kčs.
Za I. pololetí t. r. bylo již evidováno 2,5
tisíce ztracených nebo vyloupených doporučených
zásilek, 5,8 tisíc balíků a vyplacená
náhrada již činí 1,2 mil. Kčs.
Vážným problémem jsou také manka
a škody způsobené na majetku v socialistickém
vlastnictví. Dosahují značné výše
a v řadě případů mají
vzrůstající tendenci.
Např. stav pohledávek za manka na hospodářských
prostředcích svěřených do hmotné
odpovědnosti v resortu obchodu stoupl k 30. 6. 1972 oproti
stavu k 31. 12. 1970 zhruba o 7 mil. Kčs.
Vzrůstající tendenci mají manka a
škody také u organizací řízených
národními výbory.
Přitom velmi málo je využívána
možnost vymáhat náhrady za manka a zaviněné
škody, přestože vymáhání
náhrad je velmi účinnou formou působení.
Např. v n. p. Technomat projednávaly náhradové
komise v průběhu roku 1971 celkem 886 případů
zaviněných škod v úhrnné částce
2,5 mil. Kčs.
Předepsáno k úhradě bylo pouze 7 případů,
a to jen na částku 11 tisíc Kčs. Na
stejné úrovni je i letošní rok.
V usnesení ÚV KSČ o kádrové
práci se hovoří o správném
výběru a rozmisťování odpovědných
pracovníků. Stav je však takový, že
na odpovědná místa jsou dosazováni
lidé i několikrát trestaní, jako je
tomu třeba v OKD Ostrava, kde funkci vedoucího stavební
údržby pracovníků zastával člověk
několikrát trestaný a v trestné činnosti
pokračoval i v této funkci. Mohla bych vyjmenovat
celou řadu podobných případů.
V nemalé míře ohrožují naši
ekonomiku a výsledky práce našich pracujících
maří škody způsobené požáry.
Ztráty na hodnotách, způsobených požáry,
dosáhly za posledních 5 let, tj. vletech 1967 -
1971 výše 1 1/2 miliardy Kčs. Přitom
srovnání roku 1971 s rokem 1972 ukazuje, že
situace ve stavu požárnosti se nelepší,
naopak, že počet požárů se zvýšil
o 26 % a výše příjmů škod
o 114 % - vyjádřeno v korunách o 238 miliónů
Kčs. Rovněž stav roku 1972 zdaleka nemůžeme
označit za uspokojivý, i když ve srovnání
s rokem 1971 nevznikly tak vysoké škody.
Příčiny tohoto velmi nepříznivého
stavu spočívají v tom, že jsou hrubě
porušovány protipožární předpisy,
technologické postupy při výrobě,
technické normy a další obecné předpisy
ze strany vedení podniků a ostatních organizací
i ze strany občanů.
Potvrzují to i mé poznatky z Jihomoravského
kraje. V Jihomoravském kraji bylo provedeno 76 kontrol
v závodech o dodržování protipožárních
opatření a ve všech závodech byly zjištěny
vážné nedostatky. Bylo to v ČKD Blansko,
Svit Gottwaldov, Rudý říjen Gottwaldov, Zbrojovka
Brno a jiné. Bylo uloženo provést řadu
opatření k zajištění bezpečnosti
majetku, ovšem následná kontrola ukázala,
že se neudělalo nic, naopak že došlo k dalším
závadám. Potom se divíme, proč je
tolik požárů. Kde je odpovědnost vedoucích
hospodářských pracovníků na
těchto závodech?
Dalším problémem je ostraha závodů.
Členové závodní stráže
jsou většinou lidé se sníženou
pracovní schopností a lidé starší,
přesto, že usnesení vlády určuje
horní věkovou hranici 55 let, je v současné
době 40 % členů závodní stráže
přes 60 let. Ředitelé podniků se brání,
že nejsou prostředky na mzdy členům
závodní stráže a hlídačů,
ale přitom nemají spočítáno,
kolik hodnot a majetku se odnese a odveze ze závodů,
když závodní stráž nestačí
zajistit řádnou ochranu a ostrahu závodu.
Nejhorší situace v ochraně majetku je v oblasti
zemědělské, kde prakticky není žádné
kontroly a noční hlídače dělají
vesměs lidé přes 70 let, kteří
naprosto nemohou závod zajistit. Kde je tedy kádrová
otázka při výběru pracovníků?
Těchto několik poznatků a příkladů
potvrzuje, že zlepšování stavu zákonnosti
v ekonomické oblasti je procesem dlouhodobým a že
klade vysoké nároky především
na všechny vedoucí pracovníky. Jejich povinností
je neprodleně přikročit k důraznějšímu
a přísnějšímu postupu proti všem
nepořádkům a nešvarům, které
brzdí naši cestu vpřed a zároveň
rozvinout ve spolupráci se společenskými
organizacemi širokou organizátorskou a výchovnou
práci.
Cílevědomě rozvíjená činnost,
směřující k prohlubování
socialistického právního vědomí
pracujících, ke zvyšování jejich
smyslu pro právo a spravedlnost a rozšiřování
znalosti práva je úkolem stále aktuálním.
Jen tak lze v pracujících postupně vypěstovat
nejen úctu k socialistickému právu a k jeho
dodržování, ale i k součinnosti v boji
proti kriminalitě a ostatní protispolečenské
činnosti. Pokles občanské kázně,
autority státních orgánů i úcty
k socialistickému právnímu řádu
je vážným důsledkem krize z let 1968
a 1969. Urychlené překonání těchto
nedostatků je nezbytným předpokladem dalšího
rozvoje celé naší společnosti, jak to
ukládají závěry XIV. sjezdu naší
Komunistické strany Československa, které
byly přijaty celou Národní frontou. Děkuji
za pozornost. /Potlesk./
Předsedající předseda SN prof. dr.
D. Hanes: Ďakujem poslankyni Pilátovej. Hovorí
poslanec Štefan Vdovjak.
Poslanec SL Š. Vdovjak: Vážené
súdružky poslankyne, vážení súdruhovia
poslanci, keď sme pred rokom vypočuli programové
vyhlásenie vlády Československej socialistickej
republiky, vychádzajúce z uznesení XIV. zjazdu
KSČ, plne sme si uvedomili, že úlohy, ktoré
si postavila vláda, sú síce náročné,
ale reálne. V rozprave sme takisto poukazovali, že
od úspešnej realizácie vládneho programu
závisí prehlbovanie politického vplyvu našej
strany a získanie ešte väčšej dôvery
širokých más v jej politiku. Dovoľte mi
práve v tejto súvislosti pripojiť niekoľko
poznámok k správe prednesenej predsedom vlády
súdruhom Štrougalom o plnení vládneho
programu.
Jedným zo základných postulátov XIV.
zjazdu KSČ, ktorý prevzala aj vláda a vládny
program, je upevnenie životných istôt pracujúcich.
Je to pochopiteľné, ak si uvedomíme, že
v krízových rokoch 1968 - 1969 boli spochybnené
všetky základné politické a morálne
hodnoty, na ktorých bola vybudovaná naša socialistická
spoločnosť, či už v oblasti politickej,
ekonomickej alebo zahraničnopolitickej. Na základe
priebehu posledného zasadnutia ÚV KSČ a aj
dnes prednesenej správy federálnej vlády
môžeme s radosťou konštatovať, že
sa základná línia našej strany úspešne
plní vo všetkých oblastiach spoločenského
života, a to nie živelne, ale plánovite, podľa
zásad a proporcií zakotvených do plánu
rozvoja národného hospodárstva.
Pre nedostatok času chcem poukázať aspoň
na jeden úsek, kde sa plnenie tejto úlohy vládneho
programu prejavuje veľmi výrazne.
Ide o veľmi citlivú oblasť, o oblasť cenovú,
ktorá tvorí dôležitú súčasť
životnej úrovne pracujúcich a ktorá
je preto v ich očiach aj jedným zo základných
kritérií posudzovania správnosti politiky
našej strany. Správna cenová politika rozhoduje
totiž nielen o životných nákladoch, ale
je aj významným činiteľom v zásobovaní
trhu, regulátorom dopytu, čím aj podstatne
ovplyvňuje výrobu. Pracujúci preto plne oceňujú,
že sa program vlády týkajúci sa celej
tejto oblasti dôsledne plní. Prejavuje sa to nielen
v stabilizácii základných životných
potrieb, či už ide o potraviny alebo aj o priemyslové
výrobky, ale aj v správnej diferenciácii
cien v súvislosti s novými výrobkami a módnym
tovarom. Osobitne hodnotím to, že sa v stále
hojnejšej miere objavuje aj lacnejší tovar v
štandardnom vyhotovení, ktorého výrobe
naše podniky venovali zo ziskových dôvodov malú
pozornosť.
Správa súdruha Štrougala sa však neobmedzovala
iba na vyčísľovanie úspechov, ale poukazovala
aj na tienisté stránky plnenia vládneho programu.
Podľa môjho názoru sa to týka i oblasti
maloobchodných cien v tých úsekoch, kde existuje
určitá voľnosť. Mám na mysli ceny
noviniek, kde najmenšia z mena proti štandardnému
vyhotoveniu je príčinou neúmerného
cenového rozdielu. S týmto nešvárom
sa stretávame hlavne pri dovážanom tovare,
ktorého cena je často v príkrom rozpore s
kvalitou, takže pracujúci majú niekedy dojem,
že platia iba za zahraničný pôvod kúpeného
tovaru. Pritom ide často o sériovú výrobu,
ktorá v zahraničí patrí k najlacnejším
cenovým skupinám. Tento jav je najmarkantnejší
pri dováženej obuvi, ktorej cena a kvalita je v príkrom
nepomere k obuvi domácej výroby.
Napriek týmto nedostatkom si naši občania plne
uvedomujú veľký význam správnej
cenovej politiky vlády, najmä preto, že súčasne
s jej realizáciou sa sústavne zlepšuje zásobovanie
trhu a že sa sortiment v obchode neustále rozširuje
o nové druhy tovaru. Koniec koncov hmatateľným
dôkazom spokojnosti našich pracujúcich je podstatný
rast maloobchodného obratu, ktorý vzrástol
proti minulému roku o 11 %. Uvádzam tieto skutočnosti
aj preto, že sa náš pracujúci človek
takto presvedčuje o výhodách socialistického
zriadenia v dobe, keď sa vo všetkých kapitalistických
štátoch prejavuje inflácia so všetkými
svojimi sprievodnými javmi, najmä so vzostupom cien
základných životných potrieb, ako nájomného,
potravín i priemyslových výrobkov atď.
Ako som už uviedol na začiatku svojho vystúpenia,
program vlády sa realizuje vo všetkých oblastiach
spoločenského života. Toto dôsledné
plnenie vládneho programu, ktorý v súlade
s uzneseniami XIV. zjazdu kladie najväčší
dôraz na rozvoj našej ekonomiky, má nesmierny
význam pre rast príťažlivosti politiky
našej strany medzi pracujúcimi, ktorí sa takto
presviedčajú o správnosti cesty, ktorú
sme nastúpili príchodom nového vedenia našej
strany na čele so súdruhom Gustávom Husákom
v apríli 1969. Naši pracujúci pritom oceňujú
nielen pozitívne stránky dnešnej situácie
na rozdiel od chaotických pomerov roku 1968 a 1969, ale
aj vecné a triezve riešenie niektorých uzlových
problémov našej spoločnosti, najmä v oblasti
národného hospodárstva, kde sme aj pred rokom
1968 v niektorých prípadoch iba prešľapovali.
V tejto oblasti chcem poukázať na úspechy pri
plnení piateho päťročného plánu,
ktorý po dlhom čase je prvým strednodobým
plánom, ktorého reálnosť je už
potvrdená jeho plnením za prvé dva roky jeho
existencie. Naša strana i vláda však chcú
riešiť i taký zložitý problém,
ako je problém populačný, a to tak dôsledne,
aby sa spomenuté opatrenia konkrétne a čo
najrýchlejšie prejavili v raste pôrodnosti.
Svedčí o tom i zákon o zvýšení
prídavkov na deti a výchovného, ktorého
návrh nám vláda na základe uznesenia
posledného pléna ÚV KSČ predkladá
na tomto našom zasadnutí, ako aj pripravované
opatrenia na zvýhodnenie pôžičiek mladým
manželom. O správnosti tejto cesty nás presvedčili
kladné výsledky pôsobenia zákona o
materskom príspevku, ktoré sa už prejavili
v raste pôrodnosti za tento rok.
Je nesporné, že vďaka cieľavedomej a rozvážnej
politike našej strany, vďaka dôslednému
plneniu uznesení XIV. zjazdu i vládneho programu
sa už podarilo získať dôveru širokých
vrstiev pracujúcich pre ciele politiky KSČ, prejavuje
sa to predovšetkým v pracovnom nadšení
robotníkov, poľnohospodárov, pracujúcej
inteligencie a ostatných vrstiev obyvateľstva pri
plnení náročných úloh na jednotlivých
pracoviskách. Dokumentuje to i skutočnosť,
ako sa plnia volebné programy Národného frontu.
Dovoľte mi ako príklad uviesť niektoré
čiastkové výsledky plnenia volebného
programu Národného frontu v okrese Spišská
Nová ves: V investičnej časti zvelebovania
miest a obcí bolo zahrnuté do plánu 96 akcií.
V 14 obciach sú akcie skončené. Ide o stavby
vodovodov, športových zariadení, budov miestnych
národných výborov, kultúrnych domov,
o oplotenie verejných priestorov a podobne. Ešte do
konca tohto roku sa ukončia stavby 12 podobných
akcií. Na podporu volebných programov v akcii "Z
" prijali občania okresu 668 kolektívnych a
viac ako 12 700 individuálnych socialistických záväzkov,
v ktorých je vyjadrená iniciatíva pracujúcich
bezplatne odpracovať 1 350 000 hodín a vytvoriť
v tomto roku dielo za 38 mil. Kčs, prijaté záväzky
občania vzorne plnia, lebo od začiatku roku vytvorili
hodnotu za viac ako 37 mil. Kčs.
Volebný program v tomto okrese sa vcelku plní dobre
a podľa mojich informácií rovnako úspešne
sa realizujú volebné programy i v ostatných
okresoch východoslovenského kraja. Cesta, ktorú
nastúpila naša strana príchodom jej nového
vedenia, sa teda stretla s priaznivým ohlasom u pracujúcich.
Správa federálnej vlády o plnení programového
vyhlásenia z minulého roku, prednesená s.
Štrougalom, presvedčivo ukazuje, že ak pôjdeme
dôsledne po ceste vyznačenej XIV. zjazdom KSČ,
podarí sa nám nielen riešiť aktuálne
problémy, ale i zabezpečiť perspektívy
rozvoja našej socialistickej spoločnosti. Ďakujem
vám za pozornosť.
Předsedající předseda SN prof. dr.
D. Hanes: Ďakujem poslancovi Vdovjakovi za jeho vystúpenie.
Teraz bude hovoriť poslanec Eduard Diviš, pripraví
sa poslanec dr. Štefan Manca.
Poslanec SL E. Diviš: Vážené soudružky
a vážení soudruzi poslanci, v programovém
prohlášení vlády Československé
socialistické republiky, vycházejícího
z jednání a rezoluce XIV. sjezdu KSČ, byla
věnována patřičná pozornost
upevňování obrany naší socialistické
vlasti. Mezi jiným bylo konstatováno, že se
v minulosti zanedbaly i některé aspekty komplexního
řešení jednotného branného systému
a bylo již dosaženo potřebné konsolidace.
O jejím stupni, stejně jako o hodnotách bojové
a politické přípravy svědčí
nejlépe průběh a výsledky spojeneckého
cvičení "Štít 72". Upevnily
se internacionální vztahy a utužilo bratrství
ve zbrani všech zúčastněných
armád Varšavské smlouvy.
Je však třeba vidět, že v moderním
pojetí branný systém nezahrnuje v sobě
pouze ozbrojené síly, ale promítá
se do všech složek a součástí naší
společnosti, týká se stejně každého
orgánu a instituce jako každého občana
bez rozdílu pohlaví a věku. Tato další
část branného systému nalézá
výraz v branné výchově obyvatelstva.
Protože ji považuji za velmi důležitou,
chtěl bych o ni říci několik slov
a uplatnit některé poznatky získané
při jednání branných a bezpečnostních
výborů. Plnění úkolů
v této oblasti považuji za jedno z kritérií
pro posuzování realizace vládního
programového prohlášení.
Základní skutečnost, že orgánům
Federálního shromáždění
byl již předložen návrh zásad zákona
o branné výchově, svědčí
o odpovědném přístupu všech orgánů
k plnění úkolů XIV. sjezdu KSČ
i programovému prohlášení vlády.
Není tedy daleká doba, kdy bude i pro brannou výchovu
přijata potřebná zákonná norma,
která doplní soubor zákonů důležitých
z hlediska obrany a pokryje tak mezeru v nejmasovější
formě příprav k obraně. Budou pevně
stanovena práva a povinnosti všem orgánům
a organizacím, jakož i všem našim občanům.