Středa 13. prosince 1972

Při projednávání rozpočtových kapitol jsme se znovu zamýšleli nad některými těmito problémy, především nad tím, jaký je stav na úseku ochrany ekonomiky a zda pozornost vedoucích pracovníků, orgánů, organizací a pracujících je zaměřena na protispolečenskou činnost v oblasti ekonomiky.

Podle statistiky bylo v minulém roce z celkového počtu osob soudně stíhaných 41 % pachatelů trestných činů a přečinů proti socialistickému hospodářství. Z nich nejpočetnější skupinou byli rozkrádači majetku v socialistickém vlastnictví: zhruba každý třetí pachatel. K tomu přistupují různé formy soukromovýdělečné činnosti prováděné na úkor socialistických organizací nebo za využití jejich materiálu, strojů a jiných zařízení, různé mezipodnikové spekulace, tvoření černých fondů, vzájemné šizení organizací, zkracování státních financí, poskytování vzájemných neoprávněných výhod, skryté i zjevné úplatkářství a korupce a různé jiné formy nedovolené činnosti.

Přitom tyto různé formy protispolečenské činnosti jsou trestně stíhány jen v poměrně malém rozsahu. Není to netečností orgánů činných v trestním řízení, ale vlastní důvod je třeba hledat především v pasivitě vedoucích hospodářských pracovníků i v lhostejnosti nemalé části našich občanů.

Ke zlepšení tohoto stavu a k postupnému snižování protispolečenské činnosti byl koncem minulého roku a v letošním roce přijat a rozpracován celý komplex opatření. Mám na mysli známá usnesení vlády ČSSR i obou republikových vlád, Federálního shromáždění i národních rad, opatření učiněná jednotlivými resorty i jejich podřízenými orgány, opatření přijatá společenskými organizacemi. Poměrně krátká doba, která uplynula od přijetí těchto opatření, nedovoluje zatím činit hlubší závěry o tom, jaké výsledky přinesla.

Některé poznatky, které jsem získala jednak ve Výboru lidové kontroly ČSSR, jednak v Jihomoravském kraji, však ještě nenasvědčují o nějakém zásadním obratu k lepšímu.

Tak např. v oblasti spojů zůstává nadále problémem - i přes řadu radikálních opatření ministra spojů ČSSR - ztrátovost zásilek všeho druhu a tím i výše vyplácených náhrad. V roce 1971 bylo v ČSSR ztraceno nebo vyloupeno 4,5 tisíc doporučených zásilek a 11,5 tisíc balíků a vyplacené náhrady činily 2,6 mil. Kčs.

Za I. pololetí t. r. bylo již evidováno 2,5 tisíce ztracených nebo vyloupených doporučených zásilek, 5,8 tisíc balíků a vyplacená náhrada již činí 1,2 mil. Kčs.

Vážným problémem jsou také manka a škody způsobené na majetku v socialistickém vlastnictví. Dosahují značné výše a v řadě případů mají vzrůstající tendenci.

Např. stav pohledávek za manka na hospodářských prostředcích svěřených do hmotné odpovědnosti v resortu obchodu stoupl k 30. 6. 1972 oproti stavu k 31. 12. 1970 zhruba o 7 mil. Kčs.

Vzrůstající tendenci mají manka a škody také u organizací řízených národními výbory.

Přitom velmi málo je využívána možnost vymáhat náhrady za manka a zaviněné škody, přestože vymáhání náhrad je velmi účinnou formou působení.

Např. v n. p. Technomat projednávaly náhradové komise v průběhu roku 1971 celkem 886 případů zaviněných škod v úhrnné částce 2,5 mil. Kčs.

Předepsáno k úhradě bylo pouze 7 případů, a to jen na částku 11 tisíc Kčs. Na stejné úrovni je i letošní rok.

V usnesení ÚV KSČ o kádrové práci se hovoří o správném výběru a rozmisťování odpovědných pracovníků. Stav je však takový, že na odpovědná místa jsou dosazováni lidé i několikrát trestaní, jako je tomu třeba v OKD Ostrava, kde funkci vedoucího stavební údržby pracovníků zastával člověk několikrát trestaný a v trestné činnosti pokračoval i v této funkci. Mohla bych vyjmenovat celou řadu podobných případů.

V nemalé míře ohrožují naši ekonomiku a výsledky práce našich pracujících maří škody způsobené požáry. Ztráty na hodnotách, způsobených požáry, dosáhly za posledních 5 let, tj. vletech 1967 - 1971 výše 1 1/2 miliardy Kčs. Přitom srovnání roku 1971 s rokem 1972 ukazuje, že situace ve stavu požárnosti se nelepší, naopak, že počet požárů se zvýšil o 26 % a výše příjmů škod o 114 % - vyjádřeno v korunách o 238 miliónů Kčs. Rovněž stav roku 1972 zdaleka nemůžeme označit za uspokojivý, i když ve srovnání s rokem 1971 nevznikly tak vysoké škody.

Příčiny tohoto velmi nepříznivého stavu spočívají v tom, že jsou hrubě porušovány protipožární předpisy, technologické postupy při výrobě, technické normy a další obecné předpisy ze strany vedení podniků a ostatních organizací i ze strany občanů.

Potvrzují to i mé poznatky z Jihomoravského kraje. V Jihomoravském kraji bylo provedeno 76 kontrol v závodech o dodržování protipožárních opatření a ve všech závodech byly zjištěny vážné nedostatky. Bylo to v ČKD Blansko, Svit Gottwaldov, Rudý říjen Gottwaldov, Zbrojovka Brno a jiné. Bylo uloženo provést řadu opatření k zajištění bezpečnosti majetku, ovšem následná kontrola ukázala, že se neudělalo nic, naopak že došlo k dalším závadám. Potom se divíme, proč je tolik požárů. Kde je odpovědnost vedoucích hospodářských pracovníků na těchto závodech?

Dalším problémem je ostraha závodů. Členové závodní stráže jsou většinou lidé se sníženou pracovní schopností a lidé starší, přesto, že usnesení vlády určuje horní věkovou hranici 55 let, je v současné době 40 % členů závodní stráže přes 60 let. Ředitelé podniků se brání, že nejsou prostředky na mzdy členům závodní stráže a hlídačů, ale přitom nemají spočítáno, kolik hodnot a majetku se odnese a odveze ze závodů, když závodní stráž nestačí zajistit řádnou ochranu a ostrahu závodu. Nejhorší situace v ochraně majetku je v oblasti zemědělské, kde prakticky není žádné kontroly a noční hlídače dělají vesměs lidé přes 70 let, kteří naprosto nemohou závod zajistit. Kde je tedy kádrová otázka při výběru pracovníků?

Těchto několik poznatků a příkladů potvrzuje, že zlepšování stavu zákonnosti v ekonomické oblasti je procesem dlouhodobým a že klade vysoké nároky především na všechny vedoucí pracovníky. Jejich povinností je neprodleně přikročit k důraznějšímu a přísnějšímu postupu proti všem nepořádkům a nešvarům, které brzdí naši cestu vpřed a zároveň rozvinout ve spolupráci se společenskými organizacemi širokou organizátorskou a výchovnou práci.

Cílevědomě rozvíjená činnost, směřující k prohlubování socialistického právního vědomí pracujících, ke zvyšování jejich smyslu pro právo a spravedlnost a rozšiřování znalosti práva je úkolem stále aktuálním. Jen tak lze v pracujících postupně vypěstovat nejen úctu k socialistickému právu a k jeho dodržování, ale i k součinnosti v boji proti kriminalitě a ostatní protispolečenské činnosti. Pokles občanské kázně, autority státních orgánů i úcty k socialistickému právnímu řádu je vážným důsledkem krize z let 1968 a 1969. Urychlené překonání těchto nedostatků je nezbytným předpokladem dalšího rozvoje celé naší společnosti, jak to ukládají závěry XIV. sjezdu naší Komunistické strany Československa, které byly přijaty celou Národní frontou. Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Předsedající předseda SN prof. dr. D. Hanes: Ďakujem poslankyni Pilátovej. Hovorí poslanec Štefan Vdovjak.

Poslanec SL Š. Vdovjak: Vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, keď sme pred rokom vypočuli programové vyhlásenie vlády Československej socialistickej republiky, vychádzajúce z uznesení XIV. zjazdu KSČ, plne sme si uvedomili, že úlohy, ktoré si postavila vláda, sú síce náročné, ale reálne. V rozprave sme takisto poukazovali, že od úspešnej realizácie vládneho programu závisí prehlbovanie politického vplyvu našej strany a získanie ešte väčšej dôvery širokých más v jej politiku. Dovoľte mi práve v tejto súvislosti pripojiť niekoľko poznámok k správe prednesenej predsedom vlády súdruhom Štrougalom o plnení vládneho programu.

Jedným zo základných postulátov XIV. zjazdu KSČ, ktorý prevzala aj vláda a vládny program, je upevnenie životných istôt pracujúcich. Je to pochopiteľné, ak si uvedomíme, že v krízových rokoch 1968 - 1969 boli spochybnené všetky základné politické a morálne hodnoty, na ktorých bola vybudovaná naša socialistická spoločnosť, či už v oblasti politickej, ekonomickej alebo zahraničnopolitickej. Na základe priebehu posledného zasadnutia ÚV KSČ a aj dnes prednesenej správy federálnej vlády môžeme s radosťou konštatovať, že sa základná línia našej strany úspešne plní vo všetkých oblastiach spoločenského života, a to nie živelne, ale plánovite, podľa zásad a proporcií zakotvených do plánu rozvoja národného hospodárstva.

Pre nedostatok času chcem poukázať aspoň na jeden úsek, kde sa plnenie tejto úlohy vládneho programu prejavuje veľmi výrazne.

Ide o veľmi citlivú oblasť, o oblasť cenovú, ktorá tvorí dôležitú súčasť životnej úrovne pracujúcich a ktorá je preto v ich očiach aj jedným zo základných kritérií posudzovania správnosti politiky našej strany. Správna cenová politika rozhoduje totiž nielen o životných nákladoch, ale je aj významným činiteľom v zásobovaní trhu, regulátorom dopytu, čím aj podstatne ovplyvňuje výrobu. Pracujúci preto plne oceňujú, že sa program vlády týkajúci sa celej tejto oblasti dôsledne plní. Prejavuje sa to nielen v stabilizácii základných životných potrieb, či už ide o potraviny alebo aj o priemyslové výrobky, ale aj v správnej diferenciácii cien v súvislosti s novými výrobkami a módnym tovarom. Osobitne hodnotím to, že sa v stále hojnejšej miere objavuje aj lacnejší tovar v štandardnom vyhotovení, ktorého výrobe naše podniky venovali zo ziskových dôvodov malú pozornosť.

Správa súdruha Štrougala sa však neobmedzovala iba na vyčísľovanie úspechov, ale poukazovala aj na tienisté stránky plnenia vládneho programu. Podľa môjho názoru sa to týka i oblasti maloobchodných cien v tých úsekoch, kde existuje určitá voľnosť. Mám na mysli ceny noviniek, kde najmenšia z mena proti štandardnému vyhotoveniu je príčinou neúmerného cenového rozdielu. S týmto nešvárom sa stretávame hlavne pri dovážanom tovare, ktorého cena je často v príkrom rozpore s kvalitou, takže pracujúci majú niekedy dojem, že platia iba za zahraničný pôvod kúpeného tovaru. Pritom ide často o sériovú výrobu, ktorá v zahraničí patrí k najlacnejším cenovým skupinám. Tento jav je najmarkantnejší pri dováženej obuvi, ktorej cena a kvalita je v príkrom nepomere k obuvi domácej výroby.

Napriek týmto nedostatkom si naši občania plne uvedomujú veľký význam správnej cenovej politiky vlády, najmä preto, že súčasne s jej realizáciou sa sústavne zlepšuje zásobovanie trhu a že sa sortiment v obchode neustále rozširuje o nové druhy tovaru. Koniec koncov hmatateľným dôkazom spokojnosti našich pracujúcich je podstatný rast maloobchodného obratu, ktorý vzrástol proti minulému roku o 11 %. Uvádzam tieto skutočnosti aj preto, že sa náš pracujúci človek takto presvedčuje o výhodách socialistického zriadenia v dobe, keď sa vo všetkých kapitalistických štátoch prejavuje inflácia so všetkými svojimi sprievodnými javmi, najmä so vzostupom cien základných životných potrieb, ako nájomného, potravín i priemyslových výrobkov atď.

Ako som už uviedol na začiatku svojho vystúpenia, program vlády sa realizuje vo všetkých oblastiach spoločenského života. Toto dôsledné plnenie vládneho programu, ktorý v súlade s uzneseniami XIV. zjazdu kladie najväčší dôraz na rozvoj našej ekonomiky, má nesmierny význam pre rast príťažlivosti politiky našej strany medzi pracujúcimi, ktorí sa takto presviedčajú o správnosti cesty, ktorú sme nastúpili príchodom nového vedenia našej strany na čele so súdruhom Gustávom Husákom v apríli 1969. Naši pracujúci pritom oceňujú nielen pozitívne stránky dnešnej situácie na rozdiel od chaotických pomerov roku 1968 a 1969, ale aj vecné a triezve riešenie niektorých uzlových problémov našej spoločnosti, najmä v oblasti národného hospodárstva, kde sme aj pred rokom 1968 v niektorých prípadoch iba prešľapovali. V tejto oblasti chcem poukázať na úspechy pri plnení piateho päťročného plánu, ktorý po dlhom čase je prvým strednodobým plánom, ktorého reálnosť je už potvrdená jeho plnením za prvé dva roky jeho existencie. Naša strana i vláda však chcú riešiť i taký zložitý problém, ako je problém populačný, a to tak dôsledne, aby sa spomenuté opatrenia konkrétne a čo najrýchlejšie prejavili v raste pôrodnosti. Svedčí o tom i zákon o zvýšení prídavkov na deti a výchovného, ktorého návrh nám vláda na základe uznesenia posledného pléna ÚV KSČ predkladá na tomto našom zasadnutí, ako aj pripravované opatrenia na zvýhodnenie pôžičiek mladým manželom. O správnosti tejto cesty nás presvedčili kladné výsledky pôsobenia zákona o materskom príspevku, ktoré sa už prejavili v raste pôrodnosti za tento rok.

Je nesporné, že vďaka cieľavedomej a rozvážnej politike našej strany, vďaka dôslednému plneniu uznesení XIV. zjazdu i vládneho programu sa už podarilo získať dôveru širokých vrstiev pracujúcich pre ciele politiky KSČ, prejavuje sa to predovšetkým v pracovnom nadšení robotníkov, poľnohospodárov, pracujúcej inteligencie a ostatných vrstiev obyvateľstva pri plnení náročných úloh na jednotlivých pracoviskách. Dokumentuje to i skutočnosť, ako sa plnia volebné programy Národného frontu.

Dovoľte mi ako príklad uviesť niektoré čiastkové výsledky plnenia volebného programu Národného frontu v okrese Spišská Nová ves: V investičnej časti zvelebovania miest a obcí bolo zahrnuté do plánu 96 akcií. V 14 obciach sú akcie skončené. Ide o stavby vodovodov, športových zariadení, budov miestnych národných výborov, kultúrnych domov, o oplotenie verejných priestorov a podobne. Ešte do konca tohto roku sa ukončia stavby 12 podobných akcií. Na podporu volebných programov v akcii "Z " prijali občania okresu 668 kolektívnych a viac ako 12 700 individuálnych socialistických záväzkov, v ktorých je vyjadrená iniciatíva pracujúcich bezplatne odpracovať 1 350 000 hodín a vytvoriť v tomto roku dielo za 38 mil. Kčs, prijaté záväzky občania vzorne plnia, lebo od začiatku roku vytvorili hodnotu za viac ako 37 mil. Kčs.

Volebný program v tomto okrese sa vcelku plní dobre a podľa mojich informácií rovnako úspešne sa realizujú volebné programy i v ostatných okresoch východoslovenského kraja. Cesta, ktorú nastúpila naša strana príchodom jej nového vedenia, sa teda stretla s priaznivým ohlasom u pracujúcich.

Správa federálnej vlády o plnení programového vyhlásenia z minulého roku, prednesená s. Štrougalom, presvedčivo ukazuje, že ak pôjdeme dôsledne po ceste vyznačenej XIV. zjazdom KSČ, podarí sa nám nielen riešiť aktuálne problémy, ale i zabezpečiť perspektívy rozvoja našej socialistickej spoločnosti. Ďakujem vám za pozornosť.

Předsedající předseda SN prof. dr. D. Hanes: Ďakujem poslancovi Vdovjakovi za jeho vystúpenie. Teraz bude hovoriť poslanec Eduard Diviš, pripraví sa poslanec dr. Štefan Manca.

Poslanec SL E. Diviš: Vážené soudružky a vážení soudruzi poslanci, v programovém prohlášení vlády Československé socialistické republiky, vycházejícího z jednání a rezoluce XIV. sjezdu KSČ, byla věnována patřičná pozornost upevňování obrany naší socialistické vlasti. Mezi jiným bylo konstatováno, že se v minulosti zanedbaly i některé aspekty komplexního řešení jednotného branného systému a bylo již dosaženo potřebné konsolidace. O jejím stupni, stejně jako o hodnotách bojové a politické přípravy svědčí nejlépe průběh a výsledky spojeneckého cvičení "Štít 72". Upevnily se internacionální vztahy a utužilo bratrství ve zbrani všech zúčastněných armád Varšavské smlouvy.

Je však třeba vidět, že v moderním pojetí branný systém nezahrnuje v sobě pouze ozbrojené síly, ale promítá se do všech složek a součástí naší společnosti, týká se stejně každého orgánu a instituce jako každého občana bez rozdílu pohlaví a věku. Tato další část branného systému nalézá výraz v branné výchově obyvatelstva. Protože ji považuji za velmi důležitou, chtěl bych o ni říci několik slov a uplatnit některé poznatky získané při jednání branných a bezpečnostních výborů. Plnění úkolů v této oblasti považuji za jedno z kritérií pro posuzování realizace vládního programového prohlášení.

Základní skutečnost, že orgánům Federálního shromáždění byl již předložen návrh zásad zákona o branné výchově, svědčí o odpovědném přístupu všech orgánů k plnění úkolů XIV. sjezdu KSČ i programovému prohlášení vlády. Není tedy daleká doba, kdy bude i pro brannou výchovu přijata potřebná zákonná norma, která doplní soubor zákonů důležitých z hlediska obrany a pokryje tak mezeru v nejmasovější formě příprav k obraně. Budou pevně stanovena práva a povinnosti všem orgánům a organizacím, jakož i všem našim občanům.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP