Z porovnání celkově plánovaných
příjmů a výdajů státního
rozpočtu federace vyplývá, že přebytek
rozpočtového hospodaření by měl
v roce 1973 dosáhnout 2,1 mld Kčs. Při vyrovnanosti
obou národních rozpočtů a rozpočtů
národních výborů to bude přebytek
celostátní. Jeho vytyčení odpovídá
nejen realizaci požadavku založeného v zákoně
o páté pětiletce, tj., aby v období
této pětiletky byly výsledky státního
hospodaření přebytkové, ale má
také svůj konkrétní ekonomicky smysl.
Ten je třeba spatřovat ve snaze pokračovat
v roce 1973 v dosavadních intencích restriktivní
finanční politiky a umožnit, aby byly vytvářeny
prostředky, využitelné k posílení
státních finančních rezerv. Je třeba
vidět, že tento přebytek je plánován
za rostoucího napětí mezi finančními
zdroji a potřebami a tedy za podmínek, předpokládajících
odpovídající tvorbu zdrojů, dosažitelnou
jen při skutečném zabezpečení
růstu efektivnosti národního hospodářství
a při plnění. popř. překračování
úkolů státního prováděcího
plánu v žádoucím směru.
V té souvislosti je třeba také mít
na zřeteli, že přebytek plánovaný
na rok 1973 je nižší než přebytek,
který byl uvažován ve finančním
výhledu na léta 1971 - 1975 pro uvedený rok
a že je i nižší než přebytek
uvažovaný v rozpočtovém projektu na
rok 1973. Tato skutečnost je mimo jiné též
odrazem toho, že na celkové tvorbě hospodářských
výsledků našich hospodářských
organizací se zatím daleko větší
měrou podílí faktor růstu výkonů,
než snížení materiálových,
mzdových a ostatních nákladů. Situaci
charakterizuje i skutečnost, že zvýhodnění
tvorby fondu odměn v případech, kde by hospodářské
organizace plánovaly vyšší tvorbu zisku
než stanovila směrnice k plánu, zatím
nepřineslo očekávané výsledky.
Za této situace třeba uvítat, že se
v roce 1973 přistoupí k regulaci výše
některých neinvestičních výdajů
rozpočtových, příspěvkových
a hospodářských organizací, která
by měla přinést určité úspory.
Konkrétně se jedná - jak již zde bylo
řečeno - o snížení nákladů
na cestovné o 15 %, skutečných nákladů
vydaných na tento účel zmíněnými
organizacemi v roce 1972 a dále o snížení
limitů výdajů hospodářských
organizací na pohoštění a dary, a to
u organizací s převážně průmyslovou
činností o 30 % a u ostatních hospodářských
organizací o 10 % v resortním průměru.
Promítnutím dopadu těchto opatření
dojde přirozeně ke změně vztahů
zmíněných organizací ke státnímu
rozpočtu a bude tedy otázkou, jak se na tyto úspory
dívat z hlediska jejich dalšího využití.
Z hlediska plánovaného rozpočtového
přebytku, zapsaného v rozpočtovém
zákoně, by v případě nepříznivé
tvorby zdrojů, zvláště pak závazného
ukazatele zisku, mohly úspory posílit nominální
zabezpečení plánovaného přebytku,
v opačném případě by mohlo
být úspor použito k jeho převýšení,
s cílem dosáhnout jeho původně uvažované
výše a tím i lepších podmínek
pro posilování státních finančních
rezerv.
Návrh státního rozpočtu federace je
vypracován s určitými finančními
rezervami, které jsou jednak charakteru účelového,
jednak vyjádřeny též částkou
globální. Účelové rezervy jsou
plánovány ve výši 544,4 mil. Kčs
a jsou směrovány na krytí předpokládaných
dalších potřeb v oblasti rozvoje vědy
a techniky, na investiční výstavbu, na změny
v systemizaci a na některé připravované
platové úpravy.
V globální rezervě vlády je plánována
částka 480 mil. Kčs. Poukazuji na její
výši proto, že proti dosavadní praxi představuje
zhruba trojnásobek. Protože jde o částku
zatím účelově neorientovanou, bude
třeba brát její výši, případně
její nečerpání v plném rozsahu,
v nutném případě též jako
zdroj možného zvýšení, resp. zabezpečení
plánovaného rozpočtového přebytku
v roce 1973.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
sestavení návrhu státního rozpočtu
federace na příští rok měl usnadnit
rozpočtový projekt, který odrážel
pozitivní tendence ve vývoji národního
hospodářství a předpoklady obsažené
v rozpočtovém výhledu páté
pětiletky a který vláda v červnu t.
r. přijala společně se směrnicí
k sestavení prováděcího plánu
na rok 1973. Vláda uložila všem resortům,
včetně resortům řízených
vládou ČSR a SSR, zkvalitnit ukazatele rozpočtového
projektu a zvýšením hospodárnosti na
všech stupních řízení dosáhnout
výraznějšího zlepšení v
rozpočtových vztazích. Ministerstvo financí
provedlo rozpis ukazatelů rozpočtového projektu
na jednotlivé resorty a krajské národní
výbory, po sumarizaci resorty předložených
návrhů kapitol státního rozpočtu
se však ukázalo, že předpoklady zkvalitnění
návrhů a zvláště upevnění
rozepsaných ukazatelů nesplňují.
Obdobně jako v minulých letech vyplýval z
předložených návrhů ústředních
orgánů federace a republik rozpočtový
schodek ve výši 29,1 mld Kčs, který
nebyl jen důsledkem vlivu některých úprav
hmotného plánu. Z toho je zřejmé,
že státní rozpočet je stále ještě
považován za nejsnazší nástroj
a východisko k řešení problémů
většiny resortů a krajských národních
výborů, místo na základnu, k níž
je třeba se maximálně ve finančních
plánech přiblížit.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
v orgánech obou sněmoven byla projednání
rozpočtu věnována velká pozornost.
V podstatě bylo projednání návrhu
rozloženo do tří postupných a věcně
na sebe navazujících etap, s cílem dosáhnout
kvalitní a komplexní informovanosti poslanců
o návrhu, o jeho zaměření a o jeho
problematice. V prvé části postupu, která
měla charakter vstupní informace, byl především
sledován záměr, aby členové
všech výborů sněmoven se zevrubně
seznámili se všemi významnými činiteli
hospodářského vývoje a jejich předpoklady
pro příští rok a s hlavními problémy
s nimi spojenými, tak, aby se na základě
získaných poznatků mohli správně
orientovat a přijatou koncepci podporovat. Těžištěm
práce v další etapě se stalo posouzení
návrhu rozpočtových kapitol ústředních
orgánů federace, při němž si
poslanci mohli ověřit, jak se přijatá
koncepce promítá do návrhu kapitol. Této
etapy také téměř všechny výbory
využily k tomu, aby ve svých stanoviscích vyjádřily
svá doporučení ústředním
orgánům státní správy federace
k orientaci na takové otázky a směry její
činnosti, které v roce 1973 považují
za rozhodující pro zabezpečení potřeb
páté pětiletky. Závěrečná
etapa pak byla určena k posouzení celkového
rozpočtového návrhu a jemu odpovídajícího
zákona, a zaměřila se na celkovou koncepci
rozpočtu, jeho proporcionality a jím zakládané
vztahy, charakter jeho ukazatelů a kvalifikaci jeho zdůvodnění.
Zdokonalení postupu projednání návrhu
státního rozpočtu federace a prohloubení
jeho kontroly nesporně přispělo k tomu, aby
předložený návrh rozpočtového
zákona, jímž se stanoví základní
číselné objemy státního rozpočtu
federace, mohly všechny výbory sněmovny v jejich
souvislostech s celostátními potřebami řádně
posoudit a projednat a doporučit sněmovně
jeho přijetí. Náš dík přitom
patří i pohotové a účinné
spolupráci kolektivu pracovníků federálního
ministerstva financí, a pochopitelně i úsilí
kolektivu pracovníků Státní plánovací
komise.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
politicky příznivé klima a snaha přispět
na široké ekonomické frontě k vytváření
podmínek rozhodných pro splnění základního
společenského úkolu, jsou výchozími
předpoklady k tomu, aby státní plán
a státní rozpočet významně
přispěly v roce 1973 k naplnění a
dosažení cílů, vytyčených
pro toto období.
Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny
lidu doporučuji v souladu se stanoviskem výborů
sněmoven vládní návrh rozpočtového
zákona na rok 1973 schválit.
předsedající místopředseda
FS A. Pospíšil: Děkuji poslanci Doležalovi.
Za výbor Sněmovny národů přednese
zpravodajskou zprávu jejich společný zpravodaj
poslanec Blažej. Prosím, aby se ujal slova.
Zpravodaj poslanec SN prof. ing. A. Blažej, DrSc.:
Vážený súdruh predseda, vážené
súdružky a súdruhovia, vo svojej spravodajskej
správe nadviažem na spravodajskú správu
spoločného spravodajcu Snemovne ľudu. Chcem
predovšetkým zdôrazniť, že predložený
návrh štátneho rozpočtu federácie
vychádza zo skutočnej politickej a ekonomickej situácie
a z potrieb stanovených vykonávacím plánom
na rok 1973 a smeruje k realizácii základných
zámerov hospodárskeho rozvoja 5. päťročného
plánu a sústreďuje pozornosť na realizáciu
zámerov prijatých tohoročným februárovým
plénom ÚV KSČ. Vytýčením
základných proporcií a vzťahov tento
návrh ukazuje, že sa v tvorbe materiálnych
a finančných zdrojov i v oblasti ich využitia
značne zvýši náročnosť na
vytvorenie podmienok rozhodujúcich pre dosiahnutie vyššieho
stupňa a rýchlejšieho rastu efektívnosti
našej ekonomiky. Zabezpečením všetkých
sledovaných cieľov bude klásť značné
nároky na úroveň práce riadiacich
orgánov všetkých stupňov a bude veľmi
závislé od výrazného zlepšenia
úrovne tejto práce a od dôsledného
prekonania úzkopodnikových a miestnych záujmov
v tejto oblasti. Ďalej by sa malo naše úsilie
orientovať predovšetkým na úlohy, o ktorých
sa tu už hovorilo, najmä na zlepšenie dodávatelsko
- odberateľských vzťahov, a to v tých
oblastiach, ktoré môžu bezprostredne pôsobiť
na proces intenzifikácie. Sú to predovšetkým
úlohy v oblasti vedeckovýskumnej základne,
v investičnej výstavbe a v rozvíjaní
medzinárodnej deľby práce a úlohy v
oblasti racionalizácie výroby a v obmedzovaní
neperspektívnych výrob.
Vážené súdružky a vážení
súdruhovia poslanci, dynamika ekonomického rozvoja
vyžaduje v stále väčšom meradle usilovať
sa o plánovité využívanie zdrojov a
rezerv spojených s realizáciou úloh vedeckotechnického
rozvoja. Realizačný plán rozvoja vedy a techniky
na rok 1973 obsahuje 470 úloh výskumu a vývoja,
z ktorých 434 pripadá na úlohy štátneho
programu. Na riešenie týchto úloh sa predpokladá
v celoštátnych proporciách vynaložiť
12,35 mld Kčs, ako uviedol súdruh minister, z toho
v oblasti štátneho rozpočtu je 5,7 mld Kčs
neinvestičných prostriedkov, t. j. zhruba o 7,9
% viac než v roku 1972. To znamená, že na plánované
úlohy bude z rozpočtových prostriedkov uvoľňovaných
v budúcom roku asi 46 % celkovej dotácie na rozvoj
vedy a techniky. Podiel vlastných zdrojov hospodárskych
organizácií na financovaní rozvoja vedy a
techniky sa oproti roku 1972 zvýši. Okrem toho dôjde
k ďalším prevodom rozpočtových
organizácií vedeckovýskumnej základne
na progresívnejšie formy ich hospodárenia.
Podiel výdavkov 3,5 % národného dôchodku
zostáva na doterajšej úrovni, ktorá
svojím rozsahom zodpovedá úrovni vyspelých
priemyslových krajín. V trochu inom svetle sa javí
situácia v efektívnosti prostriedkov vynakladaných
na rozvoj vedy a techniky. So zreteľom na celý rad
nedostatkov vo vedeckovýskumnej základni a v realizácii
výsledkov došlo už v minulom roku k niektorým
zmenám v poňatí plánu vedeckotechnického
rozvoja. Plán vedeckých a výskumných
prác bol rozšírený o tzv. realizačné
výstupy a o sústavu menovitých úloh
- zavedenie výroby nových výrobkov a technológií.
Tieto opatrenia predstavujú východiskovú
základňu pre vzájomné prepojenie plánu
výskumu s jednotlivými časťami národohospodárskych
plánov.
Pokiaľ ide o rok 1973, realizačná časť
vykonávacieho plánu rozvoja vedy a techniky zahrňuje
viac než 500 úloh. Určuje zaviesť do výroby
250 nových strojov, zariadení a materiálov,
uplatniť 140 nových technológií a odovzdať
do užívania 120 prác nehmotného charakteru
vo forme rôznych štúdií a noriem. V porovnaní
s minulosťou sa plán vedeckotechnického rozvoja
stáva nástrojom plánovite riadeného
procesu realizácie výsledkov výskumnej a
vývojovej činnosti. Je to kvalitatívne iný
prístup k realizácii výsledkov výskumu
a treba kladne hodnotiť tieto zámery Federálneho
ministerstva pre techniku i rozvoj. Treba vytvoriť žiadúce
stimuly na zvýšenie angažovanosti na rerealizácii
výsledkov výskumu v podnikovej sfére.
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, dôležitou súčasťou štátneho
plánu pre budúci rok je oblasť realizácie
štátnych programov racionalizácie. Pokiaľ
ide o program opatrení, ktoré sledujú dosiahnutie
lepšieho využitia zdrojov palív a energie, ich
plnením by sa mala dosiahnuť úspora asi 1 mil.
ton merného paliva, t. j. asi 1,5 % celkovej spotreby paliva
a energie. Splnením programu úspory kovov by sa
mala dosiahnuť úspora viac než 43 tisíc
ton železných a neželezných kovov a 500
pracovníkov. Realizáciou racionalizačných
programov manipulácie, prepravy, balenia a skladovania
by sa mala dosiahnuť úspora cca 400 mil. Kčs
a asi 7300 pracovníkov. Realizácia týchto
zámerov vyžaduje prehĺbiť nadväznosť
konkrétnych opatrení na jednotlivé úlohy
štátneho plánu tak, aby prostriedky, ktoré
budú v rámci programu vynaložené, boli
koncentrované na menší počet rozhodujúcich
akcií a týmto postupom sa dosiahol väčší
prínos realizácie týchto programov pre zabezpečenie
rastu efektívnosti spoločenskej práce. Pokiaľ
ide o stroje a zariadenia určené na realizáciu
opatrení v rámci programu komplexnej socialistickej
racionalizácie, došlo k zvýšeniu hmotného
objemu investícií strojového charakteru o
1 mld Kčs. Z hľadiska finančného sa
budú tieto stroje a zariadenia financovať z vlastných
zdrojov podnikovej sféry a úverom Štátnej
banky československej. Bude však treba dbať,
aby sa tieto prostriedky čo najviac sústreďovali
na použitie v takých závodoch, kde sú
predpoklady, že sa použitím týchto prostriedkov
dosiahne maximálny efekt a úspora pracovných
síl a zabráni, aby sa tieto prostriedky rozdelili
na drobné.
Osobitnú problematiku predstavujú požiadavky
na zabezpečenie realizácie rozvojových programov
na strane jednej a úlohy v obmedzovaní neperspektívnych
výrob na strane druhej. Zámery rozvojových
úloh sa zatiaľ stretávajú s celým
radom problémov, najmä v oblastiach výroby
výpočtovej techniky, moderných telekomunikačných
prístrojov, komplexných automatizovaných
liniek a vo výrobe cestných a stavebných
strojov, kde dosiaľ nie je zabezpečený žiadúci
objem výroby týchto prostriedkov. Realizácia
rozvojových programov však tiež predpokladá
určité tempo v znižovaní a obmedzovaní
neperspektívnych výrob tak, aby sa tým uvoľnené
výrobné plochy a pracovné sily mohli lepšie
využívať v súlade s novými potrebami
obyvateľstva. Je to spojitá nádoba. Ako však
ukazujú rezortné návrhy, tempo postupu obmedzovania
a zastavovania neperspektívnych a málo efektívnych
programov je málo uspokojivé a znemožňuje
nielen prechod na rýchlejšiu realizáciu rozvojových
programov, ale i na plné využitie novobudovaných
kapacít. Tento stav je často dôsledkom toho,
že úlohy vypúšťania neperspektívnych
a málo efektívnych výrobných programov
nie sú v niektorých odvetviach v podnikoch a VHJ
pri rozpracúvaní výrobných a finančných
plánov konkrétne formulované. Preto ani plány
na rok 1973 nerátajú s výraznejším
prínosom, ktorý by plnenie týchto požiadaviek
mohlo priniesť.
Obdobná problematika sa javí z hľadiska reprodukcie
základných prostriedkov. Potreba vyraďovania
zastaralých základných prostriedkov je jednoznačná,
o tom netreba presviedčať, ale pri nízkom podiele
investícií na obnovu a modernizáciu, technickú
inováciu a pri neuspokojivom rozsahu likvidácie
neefektívnych prevádzok treba rátať
s tým, že tieto zastaralé výrobné
zariadenia budú naďalej pôsobiť v procese
výroby a zámer 5. päťročnice o
ich vyraďovaní sa nebude v plnom rozsahu realizovať.
Naproti tomu nebudú novobudované kapacity a nové
výrobné zariadenia v plánovanej miere využité
pre trvajúci nedostatok pracovných síl a
to všetko bude znižovať celkovú efektívnosť
výroby. Preto treba vyzdvihnúť to, že
vláda uložila príslušným orgánom
zabezpečiť v roku 1973 previerku plnenia úloh
vyraďovania zastaralých základných prostriedkov
a neefektívnych prevádzok. S ohľadom na význam
týchto plánovaných opatrení myslím,
že bude i pre orgány Federálneho zhromaždenia
nutné, aby posúdili i kontrolovali, ako sa táto
úloha zo strany ústredných orgánov
plnila.
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, jednou z kľúčových otázok,
ktorá si v oblasti využívania prostriedkov
zaslúži v roku 1973 našu stálu pozornosť,
bude problematika úrovne a zamerania investičnej
výstavby a jej financovania. O problematike investičnej
výstavby sa už včera hovorilo v diskusnom príspevku
súdruha Brabca, ktorý vystúpil v súvislosti
s prerokúvaním plnenia programového vyhlásenia
vlády. Nerád by som niektoré fakty opakoval.
Dovolím si upozorniť na niekoľko konkrétnych
problémov, ktoré súvisia s prerokúvaním
navrhovaného rozpočtu.
V roku 1973 má hmotný objem vykonávacieho
štátneho plánu v oblasti investičnej
výstavby robiť 109,4 mld Kčs a plánovaný
objem prieskumných a projektových prác 3,6
mld Kčs. To znamená, že hmotný objem
bude zhruba o 6,9 mld Kčs vyšší oproti
predpokladom 5. päťročnice a že celkový
podiel investícií na využití národného
dôchodku bude pri jeho výške o 30,4 % vyšší,
než predpokladal XIV. zjazdom KSČ uložený
podiel stabilizácie investícií, ktorý
sa pohybuje v rozmedzí 29 - 30 %. Je to relatívne
i absolútne vysoký podiel investícií
a nesie so sebou riziko prehĺbenia napätia v investičnej
výstavbe a tým i v celom národnom hospodárstve.
Z celkového hmotného objemu investícií
pripadne na stavebné práce 65,2 mld Kčs,
t. j. o 4,8 % viac oproti očakávanej skutočnosti
tohto roku, a na stroje a zariadenia 44,2 mld Kčs, t. j.
viac o 10,2 % oproti očakávanej skutočnosti
v roku 1972. Prakticky budú návrhom plánu
zabezpečené všetky stavby rozhodujúce
o koncepčných zámeroch piatej päťročnice.
Pokiaľ ide o projektové práce, dôležitou
súčasťou plnenia úloh investičnej
výstavby bude dosiahnuť priamu nadväznosť
projekcie na plán investičnej výstavby. Tým
by sa malo zamedziť nežiadúcemu projektovaniu
nereálnych akcií a rozptyľovaniu projektovej
kapacity a finančných prostriedkov, resp. projektovaniu
"do rezervy".
Z hľadiska spôsobu financovania celkovej investičnej
potreby, ktorá bude činiť 122 mld Kčs,
sa ráta s poklesom podielu vlastných zdrojov organizácií
a so zvýšením požiadaviek na krytie cestou
dotácií zo štátneho rozpočtu
pomocou investičného úveru. V celoštátnom
meradle sa budú štátne rozpočty podieľať
na financovaní investičných potrieb 40,3
%. To znamená, že plánovaný podiel dotácií
zo štátneho rozpočtu sa oproti roku 1972 zvýši
o 21,1 %, t. j. o celú pätinu, resp. že podiel
investičných úverov pri poklese podielu vlastných
zdrojov organizácií o 7,7 % sa musí pri financovaní
investičných potrieb zvýšiť o 29,6
%. Rast dotácií zo štátneho rozpočtu
je odrazom spoločenského záujmu na realizácii
tých rozvojových investícií, na ktoré
by vlastné prostriedky investorov nestačili. Koncepcia
zvýšeného použitia investičného
úveru pri financovaní investičných
potrieb predpokladá jeho použitie i v oblasti drobných
investícií a na stroje nezahrnuté do rozpočtu
stavieb. Ďalej treba zdôrazniť, že sa bude
podporovať úverová politika i v oblasti národných
výborov na úseku investícií, čo
myslím, že je pozitívna tendencia. Očakávame
od úverovej politiky, že bude prostriedkom na znižovanie
napätia medzi zdrojmi a potrebami v štátnych
rozpočtoch a že sa úver súčasne
prejaví i ako účinný nástroj
pôsobiaci na vyššiu efektívnosť plánovaných
investícií.