Podľa koncepcie menového plánu na budúci
rok bude pri poskytnutých investičných úveroch
uplatňovaná ich návratnosť v ekonomicky
únosných lehotách. Predpokladom ich využitia
však bude, že sa podarí správne prerozdeliť
i zdroje v odpisoch a podnikovú sféru rovnomernejšie
vybaviť prostriedkami na krytie ich vlastnej investičnej
potreby.
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, zmienil som sa vo svojej správe o niektorých
cestách k vyššej efektívnosti rozvoja
národného hospodárstva v roku 1973 s vedomím,
že ide o úlohu často zložitú a
konfliktnú, ktorá sa nemôže splniť
bez podpory pracujúcich. Nejde pritom len o to, aby naši
pracujúci poznali všetky úlohy na pracoviskách
a vplyvy, ktoré bránia zvyšovaniu efektívnosti
práce podnikov a závodov. Ide i o ich spoločné
presvedčenie o reálnosti vytýčených
cieľov a o konkrétny, aktívny prístup
k riešeniu diferencií vzniklých pri rozpise
a realizácii štátneho plánu a štátneho
rozpočtu. V tomto smere bude treba aj zabezpečiť,
aby sa v budúcom roku plne využívali rozbory
hospodárskej činnosti každého podniku
a VHJ a pozornosť sa sústredila zvlášť
na dosahovanie kvalitatívnych výsledkov. Rozhodujúcim
faktorom pri plnení tejto úlohy je hospodársko
- organizátorská, kontrolná a politická
práca v podnikovej sfére. Chcel by som preto na
záver svojej správy pripomenúť slová
s. Husáka povedané na februárovom pléne
ÚV KSČ na adresu vedúcich pracovníkov
tejto sféry, že je potrebné, aby ". .
. pristupovali k mobilizácii rezerv nielen z pozícií
podnikovej zainteresovanosti, ale predovšetkým z pozícií
svojej politickej zodpovednosti". Túto požiadavku
by mali mať na zreteli zvlášť po rozpracovaní
úloh štátneho rozpočtu na rok 1973 na
podniky a závody a treba dbať, aby bola zabezpečená
v ich finančných plánoch ako konkrétne
úlohy, bez rozporu a bez špekulácie s dodatočným
uspokojovaním ich požiadaviek na ďalšie
spoločenské zdroje alebo na zníženie
úloh v priebehu roka.
Vážené súdružky a súdruhovia,
pretože návrh rozpočtu a jeho štruktúra
stimulujú hlavné faktory, ktoré ovplyvňujú
pozitívnu úroveň efektívnosti národného
hospodárstva, a to v prvom rade produktivitu práce,
znižovanie spoločenských nákladov, znižovanie
výrobnej spotreby, zvyšovanie rentability, lepšie
využívanie základných fondov, vytvára
priaznivé podmienky pre urýchlenie inovácií
a technického rozvoja. Týmto dynamickým rastom
hmotných zdrojov umožňuje plniť zámery
XIV. zjazdu KSČ vo zvyšovaní životnej
úrovne a preto odporúčam ako spoločný
spravodajca výborov Snemovne národov schváliť
vládny návrh rozpočtového zákona
na rok 1973. Považujem návrh rozpočtu za reálny
a splniteľný.
Předsedající místopředseda
FS A. Pospíšil: Děkuji poslanci Blažejovi.
Nyní zahájíme rozpravu k vládnímu
návrhu zákona o státním rozpočtu
československé federace na rok 1973, parlamentní
tisk 19.
Do rozpravy je přihlášeno zatím 9 poslanců,
a to v tomto pořadí: Zdeňka Pelnářová,
Ladislav Kopřiva, František Kakos, Josef Suber, Terezia
Regulyová. Magdaléna Vojteková, Lubomír
Slavík, Václav Štáfek a Jozef Mihálik.
Jako první vystoupí v rozpravě poslankyně
Pelnářová, dávám jí
slovo. Připraví se poslanec Kopřiva.
Poslankyně SL Z. Pelnářová:
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, na společné schůzi výborů
pro zemědělství a výživu projednali
poslanci obou sněmoven návrh zákona o státním
rozpočtu na rok 1973. Při jeho projednávání
věnovali zvláštní pozornost kapitole
týkající se resortu zemědělství
a výživy.
Podle předloženého návrhu zákona
mají činit příjmy státního
rozpočtu z hospodářských organizací
resortu včetně daně z obratu v roce 1973
více než 27 mld Kčs, při celkových
výdajích do hospodářské sféry
cca 21 mld Kčs. Výdaje do rozpočtových
organizací se pohybují kolem 4,5 mld Kčs.
Celkové aktivní saldo resortu ke státnímu
rozpočtu tak činí cca 1,5 mld Kčs.
Růst příjmů státního
rozpočtu z hospodářských organizací
včetně příjmů daně z
obratu téměř o 2,5 mld Kčs ve srovnání
s rokem 1972 vyjadřuje očekávaný růst
výroby a tržní produkce. Vzhledem k tomu, že
hospodářským organizacím, zejména
pak zemědělským podnikům, je část
nákladů uhrazována necenovými nástroji,
jejichž poskytování je však vázáno
na tržní produkci, a vzhledem k tomu, že součástí
výdajů státního rozpočtu jsou
i cenové intervence, dochází - v souvislosti
s růstem výroby a tržní produkce - zákonitě
i k růstu výdajů ze státního
rozpočtu. Poněkud rychlejší růst
výdajů oproti příjmům státního
rozpočtu je vyvolán některými metodickými
změnami, především převedením
některých vnitřních intervencí
- například cen obilí do krmných fondů
- na intervence vnější, poskytované
ze státního rozpočtu. Kromě toho je
plánovaný růst výdajů státního
rozpočtu ovlivněn i rozhodnutím ÚV
KSČ z dubna letošního roku zvýšit
hmotný zájem podniků na výrobě
a dodávce mléka poskytnutím příplatku
ze státního rozpočtu k nákupní
ceně mléka ve výši 20 hl za l litr.
V této souvislosti poslanci vyjádřili své
uspokojení nad správnou reagencí podniků
zvýšenou péčí a úsilím
překonat nejen dosavadní neplnění
tržní produkce mléka, ale dosáhnout
i překročení plánu. To umožnilo
lépe zabezpečovat trh mléčnými
výrobky a současně i snížit požadavky
na dovoz, zejména másla, z kapitalistických
zemí.
Současně vysoce ocenili soustavnou pozornost, kterou
Komunistická strana Československa a její
ústřední výbor věnují
rozvoji našeho zemědělství a potravinářského
průmyslu a která se pak výrazně projevila
na dubnovém plénu ÚV KSČ a VIII. sjezdu
JZD, konaných v tomto roce. Projevili současně
pevné odhodlání, učinit vše na
svých pracovištích i ve svých volebních
obvodech k tomu, aby úkoly, které byly zemědělství
a potravinářskému průmyslu uloženy,
byly bez zbytku splněny. Poslanci zevrubně posoudili
návrh kapitoly rozpočtu odvětví zemědělství
a výživy i se zřetelem na nutnost působit
ekonomickými nástroji a výdaji státního
rozpočtu nejen na kvantitativní, ale i na kvalitativní
ukazatele plánu. Po vyslechnutí informace představitele
ministerstva zemědělství a výživy
ČSSR o schválených úpravách
ekonomických nástrojů pro rok 1973 dospěli
k závěru, že ve schválených úpravách
byly respektovány jejich některé návrhy,
směřující k dosažení užšího
sepětí ekonomických nástrojů
s plánem. Současně však byli nuceni
konstatovat, že některá, jimi navrhovaná
opatření, nejsou prozatím ve schválených
úpravách realizována a v důsledku
toho zůstávají dále v hospodářské
sféře některé otevřené
problémy. Jde především o prohlubující
se ekonomickou diferenciaci podniků, která zpětně
působí a ovlivňuje jejich rozvojové
možnosti a tím i plné využívání
všech potenciálních zdrojů našeho
zemědělství. Týká se to i úprav
některých ekonomických nástrojů
tak, aby účinněji působily ve prospěch
prohlubování účelné specializace
a koncentrace zemědělské výroby tak,
jak to předpokládá dokument předsednictva
ÚV KSČ z března loňského roku.
V této souvislosti poslanci konstatovali, že ve schválených
návrzích se plně neodráží
ani vládní usnesení č. 204 z roku
1971, týkající se opatření
v soustavě nástrojů plánovitého
řízení. Proto závěrem svého
jednání doporučili poslanci ministru zemědělství
a výživy ČSSR, aby při dalších
pracích na úpravách ekonomických nástrojů
byly tyto skutečnosti brány důsledněji
v úvahu. Jsme přitom vedeni snahou, aby zejména
prostředky, které přicházejí
do zemědělství mimo rámec ceny, tedy
jako výdaje státního rozpočtu, v optimální
míře působily v souladu s nároky kladenými
na rozvoj zemědělství a podporovaly realizaci
opatření, která povedou k nejefektivnějšímu
využívání všech zdrojů zemědělství.
Soudružky a soudruzi, poslanci výborů pro zemědělství
a výživu obou sněmoven závěrem
svého jednání vyjádřili jednoznačný
souhlas s návrhem státního rozpočtu
a vyslovili mu svou podporu.
Předsedající místopředseda
FS A. Pospíšil: Děkuji poslankyni Pelnářové.
Slovo dávám poslanci Kopřivovi, připraví
se poslanec Kakos.
Poslanec SN L. Kopřiva: Vážené
soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, základní
články naší lidosprávy, národní
výbory, zaměřují svoji činnost
mimo jiné na realizaci finanční politiky
strany a státu. Hlavní zásady této
politiky vůči národním výborům
respektují plně jejich pravomoc a odpovědnost,
kladou důraz na důslednou mobilizaci všech
zdrojů, na odhalování rezerv v příjmech
a hospodárnost ve výdajích.
Hospodářství, které řídí
národní výbory, je nedílnou součástí
celého národního hospodářství.
Rozpočty tohoto hospodářství vycházejí
z potřeb stanovených národním výborům
v rámci státního prováděcího
plánu, opírají se o dosaženou úroveň
hospodaření, a promítají vztahy založené
ve státních rozpočtech republik v podobě
globálních a účelových subvencí,
jimiž jsou kryty celkové potřeby národních
výborů.
Lze říci, že přes tyto finanční
vztahy jsou hospodářství národních
výborů napojena nejen na státní rozpočty
republik, ale jsou přes ně propojena do státního
rozpočtu federace. Státní rozpočet
federace pak může přes ně nepřímo
působit i na mobilizaci v nich plánovaných
příjmů a ovlivňovat též
hospodárnost v jejich výdajích.
Pro koncepci založenou v tomto směru v rozpočtech
na rok 1973 je charakteristické, že tyto rozpočty
zabezpečují po finanční stránce
úkoly státního plánu a ostatní
potřeby národních výborů, spadající
zvláště do oblasti tzv. společenské
spotřeby, ale že přitom ponechávají
i dostatečný prostor pro uplatňování
místní iniciativy a pokrytí jejích
finančních potřeb.
Rozpočty především počítají
s větším využitím odpisových
zdrojů a vlastních prostředků národních
výborů ve fondech výstavby a s případnou
redistribucí těchto zdrojů při financování
plánovaných investičních potřeb.
Svůj podíl v tomto směru má i zapojení
investičního úvěru, a to jak na plánované
investiční potřeby hospodářských
organizací, tak v částce téměř
2 mld Kčs na velké opravy pozemních komunikací.
Dále počítají s tím, že
část tzv. doplňkových zdrojů
bude rovněž použita na financování
plánovaných potřeb.
Jedním ze základních požadavků
pro oblast finančního hospodářství
národních výborů je, aby jejich výdaje
rostly úměrně k celkové tvorbě
národního důchodu a k tempu jeho růstu.
Pokud jde o rok 1973, obsahuje výdajová stránka
rozpočtů národních výborů
především výdaje spojené s plněním
úkolů státního plánu a s realizací
řady nových opatření, provedených
na úseku společenské spotřeby. Jde
zejména o nám známé již úkoly
sociálního programu, dále o dopad provedené
úpravy platů pracovníků na školách
I. a II. stupně, o prostředky určené
na rozvoj obou hlavních měst republik a konečně
i o rezervy vytvářené pro zvláštní
účely, jako jsou havarijní případy,
pomoc pohraničí a jiné. Pokud jde o potřeby
v investiční oblasti, jsou finanční
prostředky národních výborů
zajištěny v návaznosti na hmotný plán
objemu investiční výstavby. Třeba
však vidět, že každým rokem se podíl
národních výborů v této oblasti
zajištění investičních úkolů
neustále zvyšuje. Základní vliv zde
má zejména stálý růst bytové
výstavby a občanského vybavení sídlišť,
stejně jako požadavky na podmiňující
investice na další výstavbu inženýrských
sítí kanalizace, vodovodů, přívodu
tepla a jiných účelových staveb a
zařízení.
V rozpočtech národních výborů
se také nepřímo promítají potřeby
ekonomicko - sociálního vyrovnání
obou národních republik. Lze říci,
že pro rok 1973 je tento požadavek plněn v nich
tím, že souhrnný finanční vztah
národních výborů ke státním
rozpočtům republik počítá při
svém celkovém objemu 23,2 mld Kčs v oblasti
ČSR s růstem 9,1 %, kdežto v SSR s růstem
o 9,8 %.
Pokud jde o účelové subvence do rozpočtů
národních výborů, budou tyto subvence
při částce zhruba 25 mld proti roku 1972
vyšší téměř o 17 %. Ve stejné
podstatě připadnou hlavně na krytí
potřeb investiční výstavby hospodářských,
rozpočtových a příspěvkových
organizací národních výborů,
dále na výdaje civilní obrany a také
na komunální, resp. družstevní bytovou
výstavbu, kde státní příspěvek
má dosáhnout 3 mld Kčs. /Poznámka:
příspěvek se týká jen družstevní
výstavby a bude proti roku 1972 vyšší
o více než 13 %./
Naše veřejnost se často zajímá
o tzv. doplňkové finanční zdroje národních
výborů. Jak známo, jde o dva druhy doplňkových
zdrojů, a to o prostředky fondu rezerv a rozvoje
a tzv. nerozpočtované příjmy. Hlavní
poslání fondu rezerv a rozvoje je v tom, že
prohlubuje finančně ekonomickou samostatnost každého
národního výboru, podporuje iniciativu občanů,
socialistickou podnikavost a hospodářsko - organizátorskou
a operativní činnost při plnění
rozpočtu. V neposlední řadě fond rezerv
a rozvoje slouží jako rezerva na překlenutí
případných výkyvů při
neplnění plánovaných příjmů.
V roce 1973 je počítáno především
s tím, že druhá polovina zemědělské
daně z důchodu, která činí
asi 420 mil., a která až dosud tvořila doplňkový
zdroj národních výborů, stane se jejich
normálně plánovaným příjmem,
a tím bude dosaženo i rovnoměrnější
tvorby doplňkových zdrojů, zvláště
pak fondu rezerv a rozvoje u jednotlivých národních
výborů. Tímto postupem bude podpořen
i požadavek, aby národní výbory byly
hmotně zainteresovány na takových příjmech,
které budou dosahovány především
jejich zásluhou.
Vážené soudružky poslankyně a soudruzi
poslanci, při řešení otázky,
jak zajistit vyrovnané národní rozpočty
a plánovaný rozpočtový přebytek,
bylo nutno najít zapojení dalších finančních
zdrojů i ve vztahu k rozpočtům národních
výborů. Řešení přihlédlo
zejména k tomu, že národní výbory
disponují poměrně značnými
finančními rezervami v jejich celkovém objemu.
Například počátkem letošního
roku činily tyto rezervy více než 7 mld Kčs.
Pro rok 1972 byl zvolen, jak jsem se již o tom zmínil,
postup, který počítá s částečným
zapojením doplňkových zdrojů národních
výborů do příjmové části
jejich rozpočtů. Konkrétně jde o 1,75
mld Kčs, z nichž rozhodující část
připadá na prostředky z fondu rezerv a rozvoje.
Míra tohoto zapojení přihlíží
k předpokládanému dalšímu vývoji
těchto zvláštních prostředků
národních výborů a je úměrná
předpokládanému stavu těchto prostředků
koncem tohoto roku.
Podíl tohoto zapojení rozhodně ponechává
národním výborům dostatek možností
pro finanční zabezpečení akcí,
které vyplynou z iniciativy občanů. Dá
se předpokládat, že s rostoucími finančními
prostředky poroste i úměrně aktivita
našich pracujících na úseku zlepšení
životního prostředí, na zlepšení
vzhledu našich vesnic a měst, na realizaci volebních
programů.
Celkově lze proto k zabezpečení finančních
potřeb národních výborů v roce
1973 říci, že národní výbory
budou mít vedle vlastních řádně
rozpočtovaných prostředků k dispozici
opět značné doplňkové zdroje
soustředěné zvláště ve
fondu rezerv a rozvoje. Proto je zcela reálným předpokladem,
že budou mít v příštím roce
dostatek prostředků, které potřebují
na plnění svých náročných
a stále rostoucích úkolů i na zabezpečení
dalších úkolů, které budou prováděny
na základě místní občanské
aktivity a iniciativy.
I když v jednotlivých případech by bylo
třeba, aby vyšší orgány cestou
případné redistribuce doplnily podle svých
možností prostředky některých
národních výborů na potřebnou
výši, takovýmto způsobem a přístupem
by možná zvýšily ještě více
podnikavost a aktivní iniciativu občanů.
Vážené soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, se zřetelem k uvedeným skutečnostem
vyslovuji se jménem klubu poslanců příslušníků
Čs. strany lidové, abychom předložený
návrh rozpočtového zákona na příští
rok schválili.
Předsedající místopředseda
FS A. Pospíšil: Děkuji poslanci Kopřivovi.
Slovo uděluji poslanci Františku Kakosovi a připraví
se poslanec Josef Suber.
Poslanec SL F. Kakos: Vážený soudruhu
předsedo Federálního shromáždění,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
projednávání návrhu státního
rozpočtu československé federace na rok 1973
dává nám příležitost zhodnotit
dosavadní kladný vývoj našeho národního
hospodářství. Oceňujeme zvláště
dobrý vývoj tvorby hmotných zdrojů
a růstu produktivity práce, tempo růstu investičních
prací a dodávek, překračování
plánu maloobchodního obratu a příznivý
vývoj platební bilance.
Zamýšlíme se však také nad slabšími
místy naší ekonomiky a hledáme cesty
k jejich překonání. Mezi ně patří
zvláště celá oblast materiálního
hospodářství. Není to nový
problém a nevyvstal jen u nás, vyvstává
objektivně na určitém stupni vývoje
každé vysoce rozvinuté průmyslové
země.
Jen pro názornost uvedu alespoň několik údajů,
které ukazují na obsáhlost a složitost
tohoto komplexu, který v sobě zahrnuje problematiku
dodavatelsko - odběratelských vztahů, hospodaření
se zásobami, skladové hospodářství
a hospodaření s materiálem.