Naše výrobní spotřeba dosáhla
v roce 1971 částky 420 mld. Podílela se na
společenském produktu 58,7 %. Zásoby dosáhly
na konci roku 1971 částky 296,6 mld Kčs a
během letošního roku dále stoupaly.
Představují částku, která je
vyšší než v roce 1971 vytvořený
národní důchod. Činí vůči
společenskému produktu 41,4 % a vůči
výrobní spotřebě 70 %. Podle statistického
šetření se ročně uskuteční
v našich skladech několik miliard případů
materiálových vydání všeho druhu.
Ve skladech pracuje na 250 tisíc osob. Odhaduje se, že
naše národní hospodářství
používá asi 1,8 mil. druhů materiálu.
Podle zkušeností z jiných průmyslově
vyspělých zemí se počet používaných
druhů za období sedmi až desíti let
zdvojnásobuje. Úměrně tomu nejen že
roste počet dodavatelsko - odběratelských
vztahů, ale i nároky na skladbu zásob.
Schopnost účelně řídit celou
oblast tohoto materiálového hospodářství
určuje míru dosažení efektivnosti. Je
známo, že např. v kapitalistických zemích
se již desítky let zabývají celé
štáby vědců i praktiků využíváním
operační a systémové analýzy
i výpočetní techniky při řízení
materiálového hospodářství.
Budují moderní, vysoce mechanizované a klimatizované
velkosklady, uplatňují moderní konzervační
a ostatní prostředky. Jistě k tomu mají
své důvody.
V roce 1965 byla v SSSR přijata vysoce moderní koncepce
řízení materiálového hospodářství,
která přinesla první výsledky. V období
1966 - 1970 došlo ke snížení zásob
o více než 5 mld rublů. Takový vývoj
pokračuje i v současné době. Její
řešení postupně od Sovětského
svazu přejímá Německá demokratická
republika, Bulharská lidová republika, Rumunská
socialistická republika a Polská lidová republika.
Ukázalo se nejen, o jak významnou sféru národního
hospodářství se jedná a jak musí
být plánovitě řízena, a to
na všech stupních řízení, ale
že její řízení je velmi náročné
a dá se efektivně zvládnout jen s využíváním
všech dostupných výsledků vědecko
- technické revoluce. Proto v SSSR uvádějí
v této oblasti s urychlením do provozu též
automatické systémy řízení.
V Sovětském svazu a v NDR také přikročily
k zavádění tzv. materiálových
služeb, zejména k dodávání materiálu
v přesných rozměrech a k cílevědomému
nahrazování klasických materiálů
novými hmotami, k soustavnému zlehčování
konstrukcí a ke snižování spotřeby
materiálů na jednotlivé výrobky. Učinili
tak, když se ukázalo, že v této oblasti
nelze spoléhat jen na působení ekonomických
nástrojů a že je třeba rozvinout a prosazovat
i jiné formy cílevědomé a plánovité
státní politiky.
Myslím, že nic nestojí v cestě tomu,
abychom se i my v naší situaci pokusili využít
zkušeností bratrských socialistických
států. Nyní, kdy se připravují
práce na zdokonalení soustavy plánovitého
řízení pro šestou pětiletku,
bude účelné a potřebné věnovat
zásadnímu a koncepčnímu řešení
celé oblasti materiálového hospodářství
zvláštní pozornost. Přitom lze - podle
zkušeností z SSSR a jiných socialistických
zemí - počítat s tím, že kladné
výsledky takového zásadního řešení
se projeví za čtyři až pět let.
O to je teda toto řešení u nás naléhavější.
Jsem přesvědčen, že ucelené a
vysoce perspektivní řešení otázek
materiálového hospodářství
může významně přispět
ke zvýšení efektivnosti národního
hospodářství, k urychlení a upevnění
našeho socialistického rozvoje. V každém
případě by jeho otázkám měla
být v příštím roce věnována
stejná pozornost, jaká je nyní zaměřena
na oblast investiční výstavby. Jsou po mém
soudu neméně složité a obsažné
a jsou i jedním z předpokladů úspěšného
řešení dalšího vývoje zásob
a jeho příznivého ovlivnění
na úrovni výrobních, dodavatelských
i odběratelských organizací.
V této oblasti máme stále velké rezervy,
které by mohly další vývoj národního
hospodářství skutečně velmi
příznivě ovlivnit. Na tyto rezervy poukázal
soudruh ministr Rohlíček ve svém vystoupení
na nedávném plénu ÚV KSČ i
ve výborech pro plán a rozpočet. Skutečností
je, že za první tři čtvrtletí
1972 jsou absolutní přírůstky zásob
státních hospodářských organizací
sice poněkud nižší než ve stejném
období 1971, ale doba jejich obratu je delší
zhruba o jeden den a skutečný přírůstek
zásob, a to hlavně v našich průmyslových
resortech a v obchodě, je vyšší než
byl pro rok 1972 plánován. Zpomalení obratu
a neplánovaný nárůst znamenají
vázání poměrně značných
zdrojů, kterých by bylo možno použít
k jiným účelům, a to samo o sobě
již znamená jít cestou efektivnější.
V příštím roce vychází
předložený nám státní
rozpočet v úvahu, že růst zásob
by při tempu vyjádřeném 3,7 % měl
být výrazně nižší než
plánovaný růst výkonů, resp.
že by se měl jejich podíl na plánovaných
výkonech snížit asi o 1 % oproti očekávané
skutečnosti.
Myslím, že bychom tento závažný
hospodářský úkol neměli při
projednávání návrhu státního
rozpočtu na příští rok zde jen
konstatovat, ale jeho kontrolu a důsledné plnění
v příštím roce vytyčit jako jeden
ze základních požadavků, jehož
splnění se stane kritériem osobního
přístupu k odpovědnému zabezpečení
prvořadých politicko - hospodářských
úkolů na všech stupních řízení.
Předsedající místopředseda
FS A. Pospíšil: Děkuji poslanci Kakosovi.
Nyní přerušuji jednání na 20
minut.
/Jednání přerušeno v 10.23 hod./
/Jednání opět zahájeno v 10.45 hod./
předsedající místopředseda
FS A. Pospíšil: Vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
pokračujeme v rozpravě k vládnímu
návrhu zákona o státním rozpočtu
čs. federace na rok 1973. Dávám slovo poslanci
Josefu Suberovi. Připraví se poslankyně Terezie
Regulyová.
Poslanec SL J. Suber: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, předkládaný návrh
státního rozpočtu čs. federace na
rok 1973 má za úkol ve finančním vyjádření
zachycovat a zajišťovat celý složitý
proces plnění úkolů státního
plánu na rok 1973, a to jak ve tvorbě zdrojů,
tak i v jejich rozdělení a užití.
Stabilita státního rozpočtu je tedy podmíněna
především správným předpokladem
vývoje národního hospodářství.
Plánovaný finanční přebytek
zahrnutý ve federálním rozpočtu ve
výši zhruba 2 mld Kčs, představuje méně
než 2 % příjmů federálního
rozpočtu a ve vztahu k souhrnu státních rozpočtů
zhruba 1 % příjmu. Tento přebytek vyžaduje,
aby zejména zdrojová část byla plně
zajišťována v plánovaném objemu.
Půjde tedy především o to, aby státní
prováděcí plán na rok 1973 byl spolehlivě
plněn, zejména ve výrobní sféře.
Dovolte, abych se zmínil o některých problémech
ve zdrojové části rozpočtu, především
o těch odvětvích, která rozhodujícím
způsobem zajišťují zdroje pro státní
rozpočet. Je to zejména hutnictví a strojírenství,
které v současné době zajišťuje
42 % výroby čs. průmyslu, 50 % celkového
vývozu a zaměstnává více než
1 mil. 100 tisíc pracovníků. V roce 1973
má ve vztahu ke státnímu rozpočtu
dosáhnout aktivní saldo ve výši 39 mld
Kčs. Ve vztahu k národnímu hospodářství
má strojírenství za úkol zabezpečovat
dodávky strojů a zařízení pro
rozvoj všech odvětví národního
hospodářství a tak umožňovat
technický rozvoj všech odvětví. Vedle
toho má za úkol svými výrobky zajišťovat
uspokojování potřeb obyvatelstva, zejména
strojírenským spotřebním zbožím,
kde už nejde jen o množství, ale zejména
o vyšší technickou úroveň výrobků,
dodávaných na vnitřní trh, o rychlé
zavádění nových moderních výrobků
v souladu s rostoucími požadavky obyvatelstva. Chtěl
bych jen namátkou uvést rostoucí nároky
na technickou úroveň elektrických spotřebičů,
zejména televizorů, radiopřijímačů,
ledniček, automatických praček, kuchyňských
strojků, ale i podstatně větší
nároky na stále častější
obměnu typů osobních automobilů, modernizaci
a automatizaci vytápěcích a klimatizačních
soustav pro rodinné domky, byty apod.
Poměrně velkým podílem vývozu
své produkce musí strojírenství zajišťovat
devizové prostředky i pro ostatní odvětví
národního hospodářství, zejména
pak na dovoz surovin. V plánu na rok 1973 je také
počítáno s růstem vývozu proti
růstu výroby. Přitom se i do roku 1973 přenáší
některé problémy z roku 1972, ať už
to byl pokles cen výrobků černé metalurgie
na kapitalistických trzích, důsledky finanční
krize dolaru, hospodářská nejistota v řadě
kapitalistických zemí a z ní vyplývající
konjunkturální stagnace některých
výrobků zejména investičního
charakteru, jako např. obráběcích
strojů apod.
Také ve vývozu do socialistických zemí
jsou některé problémy. Jsou to zejména
požadované změny sortimentů strojů
a zařízení proti dohodám, vyplývající
z upřesnění potřeb a zaměření
investiční výstavby, což vyvolává
další požadavky na změny struktury výroby
ve strojírenství.
Při přednostním zajišťování
těchto rozhodujících úkolů
strojírenství ve vztahu k národnímu
hospodářství musí hutnictví
a strojírenství řešit ekonomické
problémy vlastního odvětví a zabezpečovat
růst jeho efektivnosti, modernizaci a technickou úroveň,
aby i v dalším období mohlo plnit úlohu
ve vztahu k národnímu hospodářství.
Objem výroby zboží v roce 1973 má vzrůst
proti roku 1972 o 6,6 %, který má být i při
prováděných strukturálních
změnách a ztížených podmínkách
vývozu kryt především vzrůstem
produktivity práce. Je plánován růst
produktivity práce o 5,4 %. Počítá
se jen s přírůstkem zhruba 10 tis. pracovníků,
převážně pro lepší využití
kapacit strojírenské metalurgie a do některých
závodů s velkým úbytkem pracovníků
dělnických profesí. Tento přírůstek
neumožňuje výraznější zlepšení
ve využití základních fondů.
Bude třeba, aby svou investiční výstavbu
zaměřilo na modernizaci základních
fondů, která umožní také úsporu
pracovních sil jako podmínku dalšího
rozvoje strojírenství. Tato modernizace by měla
být přednostně zajišťována,
zejména na kapacitách, které jsou ve velkých
průmyslových centrech, kde zpravidla není
dostatek nových zdrojů pracovních sil.
Ke zvýšení efektivnosti své výroby
musí strojírenství věnovat zvýšenou
pozornost, ale i finanční prostředky na racionalizační
opatření, která povedou k úspoře
materiálu a k trvalému obratu ve vývoji materiálových
nákladů. Je třeba ocenit, že v roce
1972 už byly dosaženy určité pozitivní
výsledky. Stejně tak splnění plánovaného
snížení podílů zásob na
1 Kčs výroby z 27,21 hal. v roce 1972 na 26,6 hal.
v roce 1973 znamená snížení o 2,2 %
a bude vyžadovat značná opatření.
Vážným problémem pro rok 1973 je upevnění
kázně ve vzájemných hospodářských
vztazích mezi odběrateli a dodavateli.
Při zajišťování těchto úkolů
má hutnictví a strojírenství zajišťovat
a dále zvyšovat svůj významný
podíl na tvorbě příjmů státního
rozpočtu. Při růstu výroby zboží
6,6 % v roce 1973 proti roku 1972 je v návrhu rozpočtu
rozpracován růst objemu zisku o 15 %. Odvody hospodářských
i rozpočtových organizací hutnictví
a strojírenství do státního rozpočtu
mají vzrůst proti roku 1972 o 4 mld 700 mil. Kčs,
tj. o 12 %. Přitom největší podíl,
tj. zhruba 44 % z těchto odvodů tvoří
odvody ze zisku, takže tato část odvodů
má vzrůst o 18,5 %. Uvedené vztahy ke státnímu
rozpočtu tedy předpokládají další
výrazné zefektivnění hutnictví
a strojírenství, na jejichž splnění
závisí výrazná část
zdrojů státního rozpočtu. Je tedy
v zájmu národního hospodářství,
aby nejen organizace ministerstva hutnictví a strojírenství,
ale i další organizace a orgány napomáhaly
ve své činnosti vytvářet předpoklady
pro plnění úkolů tohoto resortu. Půjde
zejména o to, aby národní výbory při
projednávání potřeb pracovních
sil v souladu s plánem napomáhaly operativně,
zejména při náboru pro kapacity strojírenské
metalurgie. Dále při provádění
likvidace neefektivních výrob a zajišťování
strukturálních změn dávaly přednost
celospolečenským zájmům před
zájmy okresů a krajů. V oblasti investiční
výstavby, která zajišťuje rekonstrukce
kapacit, vyplývající z mezinárodní
dělby práce, je třeba daleko pohotovější
a operativnější pomoc stavebních organizací
včetně příslušných ministerstev.
Také orgány ministerstva financí a Státní
banky mohou operativněji a zejména citlivěji
z hlediska zabezpečování plnění
hospodářského plánu napomáhat
překlenout běžné, zejména časové
disproporce ve zdrojích a potřebách, které
se vyskytují v průběhu roku.
Důležitým činitelem ve vztahu ke státnímu
rozpočtu je i oblast zahraničního obchodu,
kde na činnosti orgánů zahraničního
obchodu také do značné míry závisí
jednak zdroje pro státní rozpočet, ale také
efektivnost směny zboží s ostatními
zeměmi a tím i do značné míry
efektivnost výroby, zejména u odvětví
jako je strojírenství, kde značná
část produkce se vyváží do zahraničí.
Na aktivizaci činnosti organizací zahraničního
obchodu také závisí vytváření
podmínek pro rychlý rozvoj socialistické
integrace v rámci zemí RVHP, jako cesty k rychlejšímu
růstu efektivnosti naší ekonomiky. Při
projednávání kapitoly rozpočtu federálního
ministerstva zahraničního obchodu navrhly výbory
pro průmysl, dopravu a obchod využít 25. výročí
znárodnění čs. zahraničního
obchodu, které připadá na rok 1973, k aktivizaci
činnosti těchto podniků a jejich výraznému
zaměření na efektivnost vývozu a dovozu.
Závěrem mi dovolte, vážené soudružky
a soudruzi, vyjádřit ještě jeden názor.
Ve výborech pro průmysl, dopravu a obchod jsme projednávali
8 kapitol rozpočtu, tj. zejména federálního
ministerstva hutnictví a strojírenství, zahraničního
obchodu, pro technický a investiční rozvoj,
paliv a energetiky, dopravy a spojů. Přitom se ukázalo,
že ve většině případů
byly jejich návrhy rozpočtu v průběhu
projednávání s federálním ministerstvem
financí dále zpevňovány. Ministerstva
převážně ukázněně
v zájmu vyrovnanosti státního rozpočtu
přistupovala na návrhy ministerstva financí,
i když v některých případech,
např. při zvyšování odvodů
z odpisů základních prostředků
u strojírenství, jsme byli proti návrhu resortu
na rozpacích a doporučovali jsme, aby vláda
při projednávání rozpočtu tuto
dohodu ministrů posoudila. Je samozřejmé,
že vláda může ve všech souvislostech
nejlépe tyto otázky posoudit sama. Myslím,
že je ale nutné, aby po schválení rozpočtu
bylo zejména těm případům,
kde byly sporné otázky řešeny na úrovni
resortu bez promítnutí na podniky, věnována
mimořádná pozornost a ověřeno,
zda provedená opatření dostačují
k zajištění úkolů, které
vyplývají ze státního rozpočtu
na rok 1973. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS A. Pospíšil: Děkuji poslanci Suberovi.
Slovo má poslankyně Regulyová, připraví
se poslankyně Vojteková.
Poslankyně SL T. Regulyová: Vážené
predsedníctvo, súdružky a súdruhovia,
ako vidieť z návrhu štátneho rozpočtu,
naša socialistická spoločnosť poskytuje
značné finančné prostriedky na školstvo
a vzdelanie. V roku 1973 to činí celkom v neinvestičných
výdavkoch 15,34 mld Kčs, t. j. o 600 mil. Kčs
viac než v roku 1972.
Pokiaľ ide o učňovské školstvo,
poskytujú sa na tento účel značné
prostriedky, a to nielen zo štátnych zdrojov, zo zdrojov
národných výborov, ale aj zo zdrojov podnikov.
V súčasnom období v našom Stredoslovenskom
kraji zabezpečuje výchovu učňovského
dorastu 47 odborných učilíšť, ktoré
zriadili podniky vychovávajúce spravidla viac než
200 učňov. Zabezpečuje sa v nich odborný
výcvik, teoretické vyučovanie i mimoškolská
a mimopracovná výchova učňov. Školská
správa zriadila 16 učňovských škôl,
ktoré zabezpečujú teoretické vyučovanie
pre učňov v učňovských strediskách.
Ďalej je tu 139 učňovských stredísk,
ktoré zriadili menšie podniky. Vychovávajú
od 20 do 200 učňov a zabezpečuje sa v nich
odborný výcvik a podľa podmienok niekedy i
mimopracovná výchova.
Pokúsime sa poukázať na klady, ale i na problémy
a nedostatky učňovského školstva v našom
kraji, pretože sa domnievam, že celý rad z nich,
ako som informovaná od iných poslancov, má
všeobecnú platnosť. V odborných učilištiach
a učňovských školách je pomerne
priaznivá situácia. Svoju pozornosť zameriavajú
na ideovopolitickú výchovu učňov,
a to najmä prostredníctvom predmetu občianskej
náuky, ako i výchovným využívaním
obsahu učiva toho ktorého predmetu. V tejto oblasti
sa dosiahli v teoretickom vyučovaní i v odbornom
výcviku dobré výsledky, najmä prehlbovaním
výchovy k socialistickému vzťahu k práci,
k zvolenému povolaniu, k zodpovednosti a k medziľudským
vzťahom. Úspešne sa obsah učiva využíva
aj na rozvíjanie proletárskeho internacionalizmu
a vlasteneckej výchovy, hlavne aplikáciou na súčasné
podmienky vo výrobe v súvislosti s hospodárskou
integráciou socialistických štátov.
Napriek kladným výsledkom aktivizácie práce
väčšiny učiteľov v plnení
ideovo - politických cieľov zostáva ešte
časť učiteľov a výchovných
pracovníkov, ktorým sa táto práca
nedarí. Slabšie výsledky sa prejavujú
vo výchove učňov na učňovských
strediskách, ktoré zabezpečujú výuku
učňov len individuálnou formou, cestou kádrových
robotníkov - inštruktorov odborného výcviku,
hlavne v podnikoch obchodu, pohostinstva a služieb. Touto
formou sa zaškoľuje 47 % učňov z celkového
stavu učňovských stredísk. Zo strany
podnikov sa im nevenuje potrebná starostlivosť o ideovo
- politický rast. Nevenuje sa dostatočná
pozornosť výberu inštruktora odborného
výcviku a nie sú zriedkavé prípady,
že funkciou inštruktora sú poverovaní
pracovníci, ktorí nemajú príslušnú
prax vo vyučovaní, chýba im minimálne
pedagogické a ideovo - politické vzdelanie.
Pre správne formovanie osobnosti učňov, a
tým prehlbovanie ich vedeckého svetového
názoru je potrebné viac využívať
mimotriednu, mimopracovnú a mimoškolskú činnosť,
ktorá sa zameriava natri oblasti: verejnoprospešnú,
kultúrnozáujmovú a športovozáujmovú.