Poslanec SL L. Slavík: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, XIV. sjezd KSČ ve všech svých dokumentech
zdůraznil, že další rozvoj vědy
a techniky je třeba považovat za jeden ze základních
faktorů kvalitativního rozvoje národního
hospodářství. Rozpočet na rok 1973
plně respektuje tuto zásadu.
Výdaje na rozvoj vědy a techniky vzrůstají.
Na vědu, výzkum a technický rozvoj se v roce
1973 vynaloží celkem 12,4 mld Kčs. Představuje
to 3,5 2% z užitného národního důchodu.
Oproti roku 1972 se tato skupina zvyšuje o 7 %, tj. více
než je tempo růstu národního důchodu.
Mluvíme - li dnes v souvislosti s rozpočtem o rozvoji
naší vědy, musíme vzpomenout i jejího
důležitého výročí, tj.
20 let existence ČSAV jako vrcholné vědecké
instituce Československé socialistické republiky,
jako ohniska hospodářského, technického
a kulturního pokroku - máme - li užít
slov Klementa Gottwalda.
Kulturní výbory Sněmovny lidu a Sněmovny
národů projednávaly v červnu t. r.
závěrečný účet a v listopadu
návrh rozpočtu ČSAV na rok 1973.
Této schůzi předcházelo několik
průzkumů některých důležitých
pracovišť za tím účelem, aby poslanci
lépe poznali problémy a mohli tak odpovědněji
posoudit finanční zdroje, dotace a výdaje
ČSAV.
Při návštěvách těchto
pracovišť jsme měli na mysli základní
kritérium, které vyzvedl XIV. sjezd KSČ,
nakolik se prosazuje úsilí ČSAV o rozvoj
vědy v souladu s akutními potřebami života
socialistické společnosti a společenské
praxe.
S uspokojením jsme konstatovali, že vedení
Akademie a převážná většina
pracovišť přijaly účinná
opatření k tomu, aby základní výzkum
byl co nejefektivnější a aby se postupně
odčinily přehmaty, které svedly naši
vědu na scestí.
Jsou ještě nedostatky: např. v plánování
konkrétní spolupráce mezi základním
výzkumem a aplikovaným výzkumem, existuje
ještě nežádoucí duplicita a mnohdy
i multiplicita výzkumu. Důležité je,
že tyto nedostatky vedení Akademie zná a činí
opatření pro jejich odstranění. Radostné
je, že řada pracovišť ČSAV má
uzavřeny dohody o spolupráci s našimi předními
průmyslovými závody, např. s národním
podnikem Škoda, ČKD, Spofa a dalšími.
Těmto závodům poskytují odbornou pomoc
nebo přímo řeší některé
problémy podle jejich požadavků. Tento jistě
dobrý příklad spojení teorie a praxe
přesvědčivě ukazuje, jak je možno
cestu mezi teoretickým výzkumem a praktickým
použitím maximálně zkrátit.
Československé akademii věd bylo svěřeno
řízení státních programů
základního výzkumu, které jsou neoddělitelnou
součástí státního pětiletého
plánu. ČSAV jim věnuje přes 80 % své
vědecké kapacity. Tyto programy, do nichž jsou
zapojena i vědecko - výzkumná pracoviště
vysokých škol a některých resortů,
kladou hlavní důraz na úkoly, které
jsou perspektivně zaměřeny na budoucí
průmyslový a hospodářský rozvoj
státu. Tyto úkoly mají přinést
nové teoretické poznatky ve fyzice, chemii i v technických
vědách a připravovat tak základy pro
jejich další rozvíjení, jak to bude
v nejbližších letech i vzdálenější
budoucnosti potřebovat státní ekonomická
politika a společenská praxe.
Kromě toho ČSAV řeší úkoly,
u nichž se nepředpokládají přímé
ekonomické výsledky, které jsou však
přesto nezbytné pro další vývoj
společnosti. Jde tu např. o problémy ochrany
a tvorby rozvoje našeho zemědělství
a lesnictví, dále o zabezpečení zdraví
našeho obyvatelstva a v neposlední řadě
též o společenské vědy, jejichž
angažovanost v současném ideologickém
boji je prvořadým požadavkem.
pracoviště Akademie věd se nyní zabývají
rozpracováním ideologického pléna
ÚV KSČ, konaného v říjnu t.
r.
Na zasedání ÚV KSČ k ideologickým
otázkám silně zazněla zásada,
že bez rozvoje vědy a jejího proniknutí
do ekonomiky, do řízení a konstituování
nových lidských vztahů se naše ekonomika
a celá společnost nemůže dále
rozvíjet.
Materiálně technická základna naší
společnosti musí odpovídat dané etapě
budování vyspělé socialistické
společnosti - etapě, která přichází
s prudce rostoucími nároky jak vzhledem k úkolům
uvnitř naší společnosti, tak vzhledem
k našim povinnostem vůči zahraničí,
zejména vůči zemím RVHP.
Pracuji v národním podniku TOS Hostivař.
Znám tedy dnes možnosti vědy a problémy
praxe. Náš závod má velmi dobré
zkušenosti, pokud jde o spolupráci při přepracovávání
technologie výroby, s řadou výzkumných
ústavů a odborných institucí. Musím
kriticky říci, že praxe čas to váhavě
a zdlouhavě uvádí nové progresívní
metody a novou techniku do výroby. Proto před námi
stojí neodkladný úkol: všemožně
hledat cesty, jak zabezpečit růst produktivity práce
komplexní racionalizací na základě
maximálního využití poznatků
vědy. Budeme muset hledat způsob, jak přimět
vědecká pracoviště, aby zahájila
a rozvinula takové vědecké práce,
které nám pomohou řešit naše výrobní
problémy.
Na druhé straně však půjde o to, aby
i věda měla plné porozumění
pro potřeby praxe, aby i ona hledala potřebné
vazby na praxi a aby základní výzkum se stal
- jak říkají naši přátelé
v NDR, "matkou produktivity zítřka".
Ve svém usnesení k rozpočtu ČSAV na
rok 1973 kulturní výbory Federálního
shromáždění vědecké frontě
i pracovníkům v praxi doporučily:
a/ další podstatné zvyšování
společenské a především ekonomické
efektivnosti naší vědy,
b/ další prohlubování a rozvoj spolupráce
se zeměmi RVHP, zejména se SSSR,
c/ důsledné a rychlejší uplatňování
výzkumu v praxi,
d/ nutnost cílevědomého rozpracování
závěrů říjnového pléna
ÚV KSČ k ideologické činnosti na všech
pracovištích ČSAV, zejména v oblasti
společenských věd,
e/ nutnost výchovy nové generace talentovaných
vědců s možnostmi okamžitého uplatnění.
Soudružky a soudruzi poslanci, kulturní výbory
Sněmovny národů a Sněmovny lidu projednaly
návrh zákona o státním rozpočtu
čs. federace na rok 1973 a doporučují ho
dnešnímu plénu ke schválení.
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS A. Pospíšil: Děkuji poslanci Slavíkovi.
Dávám slovo poslanci Štáfkovi a připraví
se poslanec J. Mihálik.
Poslanec SN V. Štáfek: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, ve svém vystoupení
bych chtěl zaujmout stanovisko k jedné palčivé
otázce, která souvisí s námi dnes
projednávaným návrhem rozpočtu. Je
to problém přímých finančních
výdajů státního rozpočtu do
zemědělství.
Víme, že tyto výdaje mají přímou
souvislost s politikou strany a státu, zaměřenou:
1. na zpřístupnění potravin každému
spotřebiteli,
2. na dosažení maximální soběstačnosti
při zabezpečování přírůstku
spotřeby potravin z vlastních zdrojů.
Snaha po největším zpřístupnění
spotřeby potravin každému z našich spotřebitelů
se projevuje nejen v tom, že maloobchodní ceny většiny
potravin na rozdíl od spotřebního průmyslového
zboží nejsou buď vůbec zatíženy
obratovou daní nebo jen v malém měřítku,
ale i v tom, že např. v nákupních cenách
je zakalkulována menší míra zisku než
je tomu ve velkoobchodních cenách průmyslových
výrobků.
Tak např. dosahují - li dnes při stávajících
velkoobchodních cenách podniky resortu hutí
a strojírenství v průměru 17,6 % rentability,
dosahují zemědělské závody
/jednotná zemědělská družstva
a státní statky/ v průměru 14,20 %
rentability počítané jako vztah čistého
zisku upraveného o dotace k celkovým výrobním
nákladům.
Z existující míry rentability zemědělských
výrobků vyplývá pak nutnost doplňovat
chybějící zdroje zemědělství
na rozšířenou reprodukci z cizích zdrojů,
kromě jiného též ze zdrojů státního
rozpočtu.
V zájmu vytváření co nejmenšího
tlaku na úroveň maloobchodních cen potravin
z důvodů, o nichž jsem se zmínil, vycházejí
nákupní ceny zemědělských výrobků
nikoli z nejhorších přírodních
podmínek, za nichž jsou vyráběny, nýbrž
z průměrných podmínek. Podnikům
hospodařícím v horších přírodních
podmínkách je nezbytné jejich vyšší
náklady uhrazovat jinými cestami, které znamenají
rovněž požadavky na výdaje státního
rozpočtu.
Kromě toho stát intervenuje ceny řady výrobních
prostředků pro zemědělství,
čímž dále ovlivňuje úroveň
nákupních a tím i maloobchodních cen
potravin.
To vše co jsem uvedl, umožňuje sice relativně
nízké ceny potravin, znamená však značné
požadavky na státní rozpočet. Požadavky,
které v závislosti na růstu produkce mají
tendenci narůstat. To konečně potvrzují
i údaje o výdajích státního
rozpočtu ve vztahu k zemědělství za
několik posledních let.
Chtěl bych se zmínit ještě o jedné
skutečnosti, která vyvolává růst
požadavků na státní rozpočet.
Je to vlastní vývoj zemědělství
s jeho vnitřními přeměnami. Zemědělství
svého času bylo považováno za jedno
z nejzaostalejších odvětví národního
hospodářství. Socialistické přeměny,
kterými v uplynulých, více jak 20 letech,
prošlo, mnohé v zemědělství změnily.
Přesto však i dnes představuje zemědělství
jako celek méně rozvinuté odvětví.
Dokazují to i údaje např. o hodnotě
strojů připadajících na jednoho pracovníka
v zemědělství a průmyslu. Tak kupř.,
jestliže v roce 1970 byl pracovník v průmyslu
vybaven technikou v hodnotě 198 209 Kčs, v zemědělství
v hodnotě 97 597 Kčs. To se odráží
pochopitelně i v produktivitě práce těchto
pracovníků. Tak jestliže průměrný
pracovník v průmyslu vyprodukoval v roce 1970 hrubé
produkce za 158 798 Kčs, v zemědělství
pouze za 57 952 Kčs.
Že tyto rozdíly nejsou a nemusí být
trvalým jevem dokazují již dnes příklady
mnohých specializovaných zemědělských
podniků. Tak kupř. v progresivních společných
družstevních podnicích se zemědělskou
činností činí hodnota prostředků
základních na pracovníka 316 379 Kčs
a hodnota hrubé produkce 229 230 Kčs. Obdobně
je tomu v těchto specializovaných zařízeních
při výrobě drůbežího masa,
vepřového masa i některých dalších.
To znamená, jak to také konstatoval XIV. sjezd strany,
že zemědělství má ještě
značné možnosti jak v růstu výroby,
tak zejména produktivity práce. A těchto
možností je třeba využít nejen
v zájmu zemědělství samého,
ale především v zájmu celé naší
společnosti. Jejich využití však ve značné
míře odvisí od přebudování
jeho dosavadní materiálně technické
základny. Jestliže by toto přebudování
mělo být ponecháno plně na zdrojích,
které si k tomu zemědělství samo vytváří,
pak by buď bylo třeba zvýšit ceny, nebo
se smířit s tím, že tento proces bude
probíhat po velmi dlouhé období. Protože
obojí je nepřijatelné, zůstává
jediná možná cesta, to je účast
státního rozpočtu na tomto rozvoji.
Snažil jsem se ukázat, že my poslanci chápeme
nutnost výdajů státního rozpočtu
do zemědělství tak, jak jsou zapracovány
v návrhu rozpočtu. Uvědomujeme si tím
současně, jakou aktivní a nesmírně
odpovědnou úlohu v tomto směru státní
rozpočet plní při zabezpečování
politiky naší strany a státu na úseku
zemědělství. Proto také s těmito
výdaji vyslovujeme souhlas.
Chtěl bych přitom současně zdůraznit
jednu okolnost, právě proto, že jde o poměrně
značné částky, které jsou takto
z rozpočtu poskytovány a že jde o tak závažný
úkol, který je prostřednictvím i těchto
prostředků řešen, je nezbytné
soustavně sledovat a kontrolovat využívání
těchto prostředků. Nebylo by rozumné,
kdyby těmito prostředky měly být přikrývány
nedostatky v hospodaření a nehospodárné
využívání prostředků.
Nebylo by to správné ani z hlediska společnosti,
ani z hlediska zemědělství samého.
Proto jestliže dnes schvalujeme tyto výdaje, žádáme
současně, aby byly soustavně zdokonalovány
formy, kterými jsou tyto prostředky poskytovány,
aby tyto formy ve stále větší míře
vylučovaly možnost jejich nehospodárného
čerpání a naopak, aby ve stále větší
míře zabezpečovaly progresívní
změny v rozvoji zemědělství, které
nás budou ve stále větší míře
zbavovat naší závislosti, zejména na
dovozu z kapitalistických zemí, a které také
zabezpečí, že odvětví zemědělství
se po všech stránkách, tedy i úrovní
své produktivity práce stane jedním z předních
odvětví našeho národního hospodářství.
Soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi v této souvislosti
zastavit se krátce ještě u dvou otázek,
očekávaných hospodářských
výsledků v zemědělství v tomto
roce a u pokračujícího úbytku půdního
fondu. Jak už to v zemědělství bývá
v žádném roce nejsou klimatické podmínky
takové, aby přály všem plodinám
a všem oblastem. V letošním roce zvlášť
nepříznivě ovlivnily klimatické podmínky
žňové práce. Nejen že způsobily
i někdy pokles hektarových výnosů,
především obilovin, zhoršení jejich
jakosti, znamenaly však podstatné zvýšení
nákladů na jejich sklizeň. I když méně
příznivé výsledky v hektarových
výnosech obilovin, ovlivněné klimatickými
podmínkami, budou zvětší části
vyrovnány zejména vyššími hektarovými
výnosy krmných plodin a v některých
oblastech i vyššími výnosy brambor, i
vyšší živočišnou výrobou,
celkové výsledky budou zřejmě mírně
pod plánem. Hovořím o tom proto, že
všechny tyto skutečnosti se vší pravděpodobností
ovlivní ekonomické výsledky zemědělských
podniků, zejména pak v některých oblastech
a těch, které ztrátu na obilovinách
a vysoký vzrůst nákladů na jejich
sklizeň nemohly nebo nedokázaly vyrovnat v jiných
oblastech své výroby. Dojde proto se vší
pravděpodobností k dalšímu prohloubení
ekonomických rozdílů mezi jednotlivými
podniky, které i tak jsou již dnes poměrně
značné a vyvolávají řadu problémů.
Chtěl bych proto apelovat na příslušné
orgány, aby věnovaly v souvislosti s vypracováním
plánů podniků na příští
rok a v souvislosti s pracemi na zdokonalování nástrojů
soustavy řízení těmto problémům
zvláštní pozornost.
Poslední problém, u kterého bych se chtěl
krátce zastavit, je soustavný úbytek půdního
fondu. S. Straka se možná na mně bude zlobit,
protože jsme spolu hovořili, že už nebudeme
tady mluvit o tom, že ubývá půda, že
už se o tom hovořilo příliš mnoho.
Považuji ale za svou povinnost krátce se o této
otázce zmínit. Jde o to, abychom respektovali tuto
nutnost, počítali s ní jako dobří
hospodáři. Spojuji tento problém s otázkou,
kterou dnes posuzujeme. Na jedné straně jsme nuceni
vynakládat značné společenské
prostředky na to, abychom zabezpečili společnosti
nezbytné podmínky její existence a na druhé
straně s tím, co nám pro tyto účely
nabízí sama příroda, nehospodaříme
vždy dostatečně rozumně, a to v době,
kdy ceny potravin ve světě neustále rostou.
Chci proto zdůraznit odpovědnost všech orgánů
a organizací, z jejichž podnětu dochází
k záboru půdy, ať již pro investiční,
bytovou či jinou výstavbu, aby si byly plně
vědomy společensky negativního dosahu své
činnosti, aby někdy z podružných příčin
nezbavovaly naši společnost toho, čeho má
velmi omezené množství, dobré úrodné
půdy. Aby úbytek této dobré půdy
nemusel být nahrazován drahými investicemi
a vklady do půd, které přesto nikdy tuto
dobrou půdu nenahradí. Tady je třeba říci
tolik, aby si projektanti a všichni, kteří
mají co dělat se zabíráním
půdy, uvědomili, kolik problémů kolem
toho je.
Podívejte se na asanace, pokud jde o naše města.
Kolik v našich městech a vesnicích je proluk,
zbytečných prostorů a starých domů.
Ve městech máme celé čtvrti staré
a ne vždy se jedná o historické památky.
I když se památkáři do toho pletou,
přesto myslím, že je třeba tyto otázky
zvážit a zabývat se výstavbou uvnitř
měst. To se týká každého místa
v celé naší republice. Nebo vezměte
otázku výškových domů. Proč
nám neroste jejich počet, když tyto domy by
měly řešit případy zbytečného
úbytku půdy. Kolik máme desetipatrových
a vyšších domů, opravdu ne mnoho. Připomínám
to proto, že úbytek půdy bude čím
dál tím více zatěžovat státní
rozpočet, nebudou - li udělána účinná
opatření, budeme mít problémy a bude
čím dál tím více větší
nápor na státní rozpočet. Myslím
si, že jsme odpovědni i vůči budoucím
generacím, abychom jim už dnes nedělali zbytečné
problémy, a to takové, které ony samy nebudou
schopny vyřešit. Všechno se dá vyrobit,
ale půda se vyrobit nedá. Nejde jen o uznávání
tohoto problému, ale důsledné řešení
ze strany nás všech a všech odpovědných
orgánů.