Poslanci se např. zabývali důkladně
navrhovanou změnou § 29 a podmínkami, za nichž
lze místo trestu smrti uložit trest odnětí
svobody nad 15 až 25 let. Formulace, kterou zákon
obsahuje a která diferencuje mezi pachatelem, u něhož
už nelze očekávat možnost nápravy,
a mezi tím, u kterého přece jen tato naděje
ještě je, je výsledkem podnětu, který
k řešení daly výbory Federálního
shromáždění.
Právě tak odpovědně a důkladně
byla projednána možnost vytvoření nové
skutkové podstaty únosu letadel. Ústavně
právní výbory a branné a bezpečnostní
výbory doporučily vládě, aby vzhledem
k vnitropolitické a mezinárodněpolitické
závažnosti této otázky byla v trestním
zákoně řešena samostatně. Toto
naše doporučení je realizováno v ustanoveních
§ 180 a/, 180 b/ a 180 c/, které postihují
ohrožení bezpečnosti vzdušného
dopravního prostředku a jeho zavlečení
do ciziny.
Na jednání výborů byla kladně
přijata zásada, že ochranné léčení
lze též vykonávat během výkonu
trestu odnětí svobody. Pokládáme to
za správné a účelné. Ochranné
léčení je jedním z několika
druhů ochranných opatření, k nimž
nyní podle nového zákona, který jsme
dnes již projednali, patří i ochranný
dohled. V souvislosti s tím bylo ve výborech upozorněno,
že je třeba provést takovou právní
úpravu, která by vyloučila možnost duplicity
při ukládání ochranné výchovy
a ochranného dohledu mladistvým. I tento podnět
byl v návrhu zákona, tak jak je nyní předložen,
realizován.
Při projednávání návrhu novely
trestního zákona v ústavně právních
výborech jsme z podnětu Slovenské národní
rady doporučili doplnit § 72 o odst. 2 písm.
b/ trestního zákona, který se týká
ochranného léčení. Doporučené
doplnění tohoto ustanovení, které
je obsaženo v písemné společné
zprávě výborů, umožní
uložit ochranné léčení nejen
alkoholikům, kteří v souvislosti s požíváním
alkoholických nápojů spáchají
trestný čin, ale i narkomanům, kteří
trestný čin spáchají v souvislosti
s požíváním omamných prostředků,
např. těm, kteří si narkotika opatří
krádeží.
Druhým hmotně právním předpisem,
o němž chci hovořit, je novela zákona
o přečinech. Zákon o přečinech
je poměrně nový zákon, platí
od roku 1969. Přesto však život a některé
nové problémy si vynucují jeho částečnou
úpravu. I tímto zákonem a jeho zásadami
se zabývaly důkladně výbory ústavně
právní, branné a bezpečnostní
a v paragrafovaném znění i výbory
pro sociální politiku. Změny, které
novela přináší, nejsou velké,
jsou však nezbytné, a to především
proto, že zabezpečují soulad tohoto zákona
s dalšími normami z předloženého
souboru trestněprávních předpisů.
Podle prvního článku novely zákona
o přečinech bude možno postihovat pro přečin
každého, komu byl soudem uložen ochranný
dohled a kdo soustavně nebo delší dobu nedbá
na uložená omezení nebo neplní uložené
povinnosti. Novela tedy směřuje k tomu, aby bylo
zabezpečeno co nejúčinnější
uplatňování zákona o ochranném
dohledu v praxi.
Druhá úprava, kterou novela obsahuje, navazuje rovněž
na zákon o výkonu trestu odnětí svobody.
Umožňuje stíhat pro přečin osoby
ve výkonu trestu odnětí svobody, které
některým svým jednáním tento
výkon maří. Má-li trest odnětí
svobody plnit svoji funkci, to je jednak převychovat pachatele
a jednak ostatní možné pachatele trestných
činů preventivně varovat, že po trestném
činu následuje trest, pak je nutno zabezpečit,
aby odsouzený svým jednáním nedemoralizoval
ostatní vězně. Toto nové ustanovení
má umožnit upevnění kázně
a morálky odsouzených.
Změna § 8 dosavadního zákona o přečinech
vyplňuje mezeru, která až dosud v tomto zákoně
byla. Umožňuje postihovat pro přečin
závažnější porušování
pracovní disciplíny, které ohrožují
plynulý hospodářský provoz nebo hospodářskou
činnost organizace anebo tím způsobí
škodu nižší než 5000 korun, všechny
osoby v poměru obdobném poměru pracovnímu.
Výbory ústavně právní a branné
a bezpečnostní doporučovaly při projednávání
zásad tohoto ustanovení, aby bylo co nejpřesněji
formulováno tak, aby byla v praxi vyloučena jakákoliv
pochybnost. Pojem "poměr obdobný poměru
pracovnímu" je pojem, kterého užívá
zákoník práce, je tedy navrhovaná
novelizace v souladu se zákoníkem práce a
důvodová zpráva podrobně vysvětluje,
o jaké kategorie pracovníků i pracovních
vztahů se jedná, takže lze očekávat,
že praktické uplatňování tohoto
ustanovení nebude činit žádné
potíže.
Velmi vítáme nové ustanovení zákona
o přečinech, zaručující trestní
postih osob, které umožňují zneužití
lékařského předpisu nebo ho padělají
nebo ho pozmění. Jde o to, že právě
u léků se naše společnost řídí
komunistickým principem, že jsou bezplatně
poskytovány všem, kdož je potřebují.
Jiná kritéria než potřeba nemocného
člověka a záchrana jeho zdraví zde
nejsou. Myslím, že tuto vymoženost je nutno chránit
a že nové ustanovení zákona o přečinech
to činí. Je třeba zabezpečit, aby
princip, že léky dostane jen ten, kdo je potřebuje,
byl důsledně zachováván.
Druhou důležitou otázkou, kterou toto ustanovení
řeší, je ochrana proti zneužívání
receptů k opatřování různých
uklidňujících nebo povzbuzujících
léků. Jejich užívání,
není-li lékařsky kontrolováno, může
způsobit škody na zdraví. Můžeme
být spokojeni, že v našem socialistickém
státě neexistuje problém narkomanie, jak
jej známe z kapitalistického světa. Bylo
by však nesprávné, kdybychom neviděli,
že zneužívání lékařských
receptů může ve svých důsledcích
znamenat hrozící nebezpečí návyku
na určité léky působící
jako drogy. Pokud by to byli dokonce mladí lidé,
kteří by si své oblíbené léky
takto opatřovali, bylo by to tím vážnější.
Velmi bychom si přáli, aby toto nové ustanovení
zákona o přečinech sehrálo svoji pozitivní
roli už preventivně.
Soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, chtěl
jsem vám přiblížit způsob projednávání
trestního zákona a zákona o přečinech.
O projednávání novel zákona o výkonu
trestu odnětí svobody a trestního řádu
vám podá podrobnější zprávu
zpravodaj výborů Sněmovny lidu poslanec Cyprich.
Z pověření výborů Sněmovny
národů vám doporučuji schválit
novely zákona o přečinech, zákona
o výkonu trestu odnětí svobody a trestního
řádu ve znění, ve kterém jej
předložila vláda, a novelu trestního
zákona se změnou § 72 odst. 2 písm.
b/ navrhovanou ve společné zprávě
výborů.
Předsedající I. místopředseda
FS ing. J. Marko: Ďakujem poslancovi Maškovi
za zpravodajskú správu. Za výbory Snemovny
ľudu prednesie spoločnú spravodajskú
správu poslanec Michal Cyprich. Prosím, aby sa ujal
slova.
Zpravodaj poslanec SL M. Cyprich: Vážené
Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia, vážené
súdružky poslankyne a súdruhovia poslanci,
vážení hostia, vo svojej spravodajskej správe
chcem nadviazať na správu, ktorú predniesol
posl. gen. Mašek, a informovať vás predovšetkým
o tom, ako boli pripravené a prerokované ďalšie
dva zákony zo súboru trestných predpisov,
a to novela zákona o trestnom súdnom konaní
a novela zákona o výkone trestu odňatia slobody.
Dovoľte mi, aby som sa i ja vrátil k správe
o stave socialistickej zákonnosti, ktorú sme prerokúvali
v minulom roku. Vtedy sme sa uzniesli, že Federálne
zhromaždenie zameria svoje úsilie v zákonodarnej
činnosti na zdokonaľovanie predpisov v súlade
so závermi XIV. zjazdu KSČ tak, aby umožnili
účinnejšie postihovať trestnú a
protispoločenskú činnosť. Bolo by nesprávne,
keby sme v tejto myšlienke, obsiahnutej v našom uznesení,
videli len Trestný zákon alebo zákon o prečinoch.
Tie totiž určujú skutkové podstaty trestných
činov a prečinov, ustanovujú druhy trestov
a podmienky ich ukladania, umožňujú diferencovať
medzi páchateľmi tých, ktorí sa previnili
po prvý raz, od tých, ktorí sa trestnej činnosti
dopúšťajú opakovane. Domnievam sa však,
že naše uznesenie, ktoré je zamerané na
úsilie zdokonaľovať právne predpisy tak,
aby umožnili účinnejší postih,
sa týka i predpisov procesných - a teda aj trestného
poriadku.
Z odôvodnenia, ktoré predniesol podpredseda vlády,
z dôvodovej správy k tejto novele i z celej novej
navrhovanej právnej úpravy je zrejmé, že
základným motívom zmien v trestnom poriadku
je vytvorenie predpokladov pre taký stav u všetkých
orgánov činných v trestnom konaní,
ktorý umožní čo najrýchlejší
postih páchateľa protispoločenskej činnosti.
S požiadavkou, aby bol postih čo najrýchlejší,
veľmi úzko súvisí aj to, aby bol účinný.
Všetci vieme, že čím neskoršie je
páchateľ za svoj čin potrestaný, tým
menej to pôsobí výchovne na neho i na jeho
okolie.
Návrh novely Trestného poriadku bol vo výboroch
ústavnoprávnych i branných a bezpečnostných
veľmi dôkladne prerokovaný už v štádiu
zásad. Bolo nám jasné, že základným
hľadiskom zmien v trestnom konaní je zjednodušenie,
zrýchlenie a zhospodárnenie trestného konania.
Vieme tiež, že kádrová situácia,
najmä na súdoch a prokuratúrach, nie je dosiaľ
uspokojivo vyriešená, celý rad miest je dosiaľ
neobsadených. To všetko sme mali na zreteli. Napriek
tomu sme však každé navrhované ustanovenie
prediskutovali veľmi dôkladne a snažili sme sa
nájsť optimálne riešenie, a to také,
ktoré by síce zodpovedalo požiadavkám
na zrýchlenie a zjednodušenie trestného konania
vo všetkých jeho etapách, ktoré by však
na druhej strane neznamenalo skrátenie práv občana
podozrivého alebo obvineného či obžalovaného
z trestného činu. Sme právnym štátom.
To, že meníme trestnoprocesný predpis, aby
sme ho zbavili zbytočného formalizmu a ťažkopádnosti,
v žiadnom prípade nemôže znamenať
a neznamená, že zjednodušenie alebo skrátenie
konania pôjde na úkor tých, proti ktorým
je vedené.
Ústavnoprávne výbory a výbory branné
a bezpečnostné napr. diskutovali už pri návrhu
zásad o otázke príslušnosti vojenských
súdov pre civilné osoby tam, kde budú súdené
pre trestný čin proti bezpečnosti republiky,
pokiaľ nimi bol ohrozený dôležitý
záujem obrany vlasti. Došli sme k záveru, že
dôvody, ktoré vedú vládu k úprave,
ako je obsiahnutá v predloženom návrhu zákona,
sú také závažné, že navrhovanú
úpravu plne podporujeme.
Snahou našich výborov, ktoré prerokúvali
zásady, bolo, aby v zákone nezostal žiaden
problém nedoriešený, aby v praxi nedochádzalo
pri jeho výklade k pochybnostiam. Veľmi diskutovanou
otázkou bolo napr. zmocnenie pre federálnu vládu
i vlády republík ustanoviť, ktoré ďalšie
orgány štátnej správy vykonávajú
v rozsahu svojej pôsobnosti objasňovanie prečinov.
Išlo nám o to, mať úplne jasno v otázke,
ktoré orgány to budú, akú budú
mať kompetenciu a pre aké úkony. Pri prerokúvaní
paragrafovaného znenia zákona sme sa presvedčili,
že myšlienka použiť na objasňovanie
prečinov niektoré špecializované štátne
orgány, ktoré majú veľké znalosti
a skúsenosti práve v tej oblasti, v ktorej bol prečin
spáchaný, je veľmi praktická a môže
prispieť k urýchleniu trestného konania. Pretože
pre tieto orgány samozrejme platia všetky záruky
i obmedzenia dané Trestným poriadkom, prejavili
sme s novou úpravou súhlas.
Do komplexu trestných predpisov patrí ešte
pomerne malá novela zákona o výkone trestu
odňatia slobody. Dôvody, prečo sa tento zákon
mení a dopĺňa, predniesol s. podpredseda vlády.
Aj pri tomto zákone boli v našich výboroch
veľmi starostlivo prerokúvané zásady.
Diskusia bola bohatá, nové zásady, ktoré
znamenajú zmenu doterajšieho zákona, boli prijaté
pozitívne. Zamýšľali sme sa nad návrhom
zmeny § 36. Tento paragraf rieši prípady, keď
odsúdený si vo výkone trestu odňatia
slobody úmyselne spôsobí ujmu na zdraví
a v dôsledku toho musí byť liečený
v zdravotníckom zariadení mimo nápravnovýchovného
ústavu. V tejto dobe sa prakticky prerušoval výkon
trestu odňatia slobody a podľa doterajšej právnej
úpravy sa toto prerušenie vždy započítavalo
do doby výkonu trestu.
Pri prerokúvaní zásad, z ktorých bolo
zrejmé, že by sa doba liečenia do doby výkonu
trestu započítavať nemala, odporučili
výbory, aby bolo pamätané na prípady,
keď dôjde napr. k sebazraneniu odsúdeného
z vážnych rodinných dôvodov alebo preto,
že páchatel trpí duševnou poruchou či
z iných dôvodov, a to takých, ktoré
nie sú v príčinnej súvislosti s chovaním
odsúdeného počas trestu. Náš
mu odporučeniu bolo vyhovené tak, že zákon
dáva súdu možnosť rozhodnúť,
aby sa doba prerušenia do doby výkonu trestu nezapočítavala.
Je tu teda daná možnosť na návrh prokurátora,
že súd môže zvážiť každý
jednotlivý prípad.
Súdružky a súdruhovia, domnievam sa, že
rovnako ako pri ostatných zákonoch z predloženého
komplexu, tak aj pri novele zákona trestného poriadku
a novely zákona o výkone trestu odňatia slobody
sa potvrdilo, ako významné je prerokúvanie
zásad zákonov. Koľko podnetov, myšlienok
a postrehov bolo k zásadám uvedených, ako
dôkladne si poslanci vo svojich volebných obvodoch
preverovali svoje názory na predložené zásady.
Zdá sa mi, že to, ako hladko a v pomerne krátkom
termíne bolo možné vo výboroch prerokovať
paragrafované znenie, je práve dôsledkom dôkladného
a zodpovedného prerokovania zásad.
Odporúčam vám preto z poverenia výboru
Snemovne ľudu, aby ste predložené vládne
návrhy zákonov schválili, pritom novelu Trestného
zákona so zmenou, ktorá je uvedená v spoločnej
správe výborov a ktorá vám bola rozdaná.
Předsedající I. místopředseda
FS ing. J. Marko: Ďakujem poslancovi Cyprichovi. Teraz,
súdružky a súdruhovia, nasleduje diskusia.
Doteraz došlo 7 písomných prihlášok
do rozpravy. Ako prvý sa prihlásil poslanec Ondrej
Beňo. Dávam mu slovo. Pripraví sa poslanec
Rudolf Dráb.
Poslanec SL O. Beňo: Vážené Predsedníctvo
Federálneho zhromaždenia, vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, v návrhu
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa
Trestný zákon v § 105 ods. 3, v § 109
ods. 3 a v § 112, a tiež návrh zákona,
ktorým sa mení a dopĺňa Trestný
poriadok v § 14, 35 a 50, vraciame sa k otázkam štátneho
tajomstva. Dovoľte mi preto, aby som sa krátko zmienil
o niektorých poznatkoch, ktoré by v hlavných
rysoch ukázali, ako sa zákon č. 102/1971
Zb. osvedčuje, v čom sú jeho nedostatky a
aká je teda účinnosť prijatého
zákona.
Keď sa prerokúval návrh zákona na ochranu
štátneho tajomstva vo výboroch Federálneho
zhromaždenia, zdôrazňoval súdruh námestník
ministra vnútra, že zákon treba chápať
v prvom rade ako preventívne opatrenie. Zdá sa,
že zákon toto poslanie do určitej miery splnil.
Pri hodnotení situácie koncom r. 1972 sa v porovnaní
s predchádzajúcimi rokmi ukázalo, že
v starostlivosti o utajované skutočnosti došlo
k podstatnému zlepšeniu. Je nesporné, že
rozhodujúcim faktorom v tomto smere bola pokojná
vnútropolitická situácia a rozvážna
i rozhodná politika KSČ po rokoch 1968 - 1969. Značná
časť našich občanov už poznala, že
bagatelizovanie kapitalistického nebezpečia vrátane
opatrení vedúcich k ochrane štátneho
tajomstva bolo zámerné a slúžilo len
protisocialistickým silám.
Po prijatí zákona č. 102/1971 Zb. môžeme
pozorovať zúženie okruhu osôb oprávnených
zoznamovať sa s utajovanými skutočnosťami.
Vedúci pracovníci i oprávnené orgány
postupovali oveľa zodpovednejšie pri povoľovaní
služobných i súkromných ciest do zahraničia.
To potvrdzuje aj zistenie, že napr. za rok 1972 emigrovala
do zahraničia len jedna osoba určená pre
styk so štátnym tajomstvom.
Napriek celému radu kladov a rôznych opatrení
sú však poznatky, že ešte nie je všetko
v úplnom poriadku. Pri zoznamovaní sa so štátnym
tajomstvom sú v celom rade prípadov v príslušných
funkciách ešte osoby, ktoré udržiavajú
styky s príbuznými, ktorí ilegálne
odišli a žijú v kapitalistickej cudzine, alebo
aj osoby, ktoré so svojimi zápornými politickými
postojmi sa zaradili medzi protisocialistické sily.
Ani výber novonavrhovaných pracovníkov pre
styk so štátnym tajomstvom sa nerobí vždy
zodpovedne. Orgánom ministerstva vnútra sa predkladajú
na vyjadrenie návrhy na osoby, ktoré pre navrhovanú
funkciu nespĺňajú predpoklady. Bolo to napr.
v ČSAD, závod Budějovice, na Slovenskej plánovacej
komisii a v iných závodoch a orgánoch.
Dôležitou súčasťou ochrany štátneho
tajomstva je disciplína a poriadok. Napriek tomu, že
sa zlepšil poriadok v manipulácii s tajnými
písomnosťami, dochádza stále k ich stratám,
akoto bolo medzi iným zistené v železničnej
stanici Bánovce nad Bebravou, v Ústí nad
Labem a inde. Často sa tiež ukazujú nedostatky
vo vrátení písomností tajného
charakteru.
Záujem kapitalistickej cudziny o všetky utajované
skutočnosti neslabne. Formy ich získavania nie sú
vždy rovnaké. V poslednej dobe sa opäť veľmi
rozšírilo zasielanie rôznych dotazníkov
zahraničných firiem na území celej
republiky. Touto cestou môžu unikať dôležité
údaje a vyskytli sa prípady, že pracovníci
organizácií postupovali samostatne, požadované
údaje vyplnili a odoslali do cudziny bez vedomia vedúcich
funkcionárov organizácie.