Domnívám se, soudružky a soudruzi, že
postih absence v řízení před soudy
splňuje své kladné poslání,
neboť soud má možnost ukládat za tento
přečin i nepodmíněné tresty,
což se zejména ve věcech recidivistů
také v praxi soudů důsledně dodržuje.
Pokud jde o novelu uvedeného zákona, domnívám
se, že novela se přizpůsobuje faktickému
stavu, neboť až dosud bylo pro uvedený přečin
absence možno postihovat pouze osoby, které byly v
pracovním poměru, a nebylo možno postihovat
pracovníky v zemědělství a v jiných
družstvech.
Rovněž si myslím, že zcela je třeba
souhlasit s tím, aby pro přečin byly postihovány
osoby, které ve výkonu trestu v úmyslu se
vyhnout plnění pracovních úkolů
předstírají onemocnění, poškodí
se na zdraví, nebo soustavně odmítají
vykonávat přidělenou práci.
Tímto ustanovením je rovněž umožněno,
aby v ústavech nápravného zařízení
bylo možno postihovat osoby, které záměrně
odmítají přidělenou práci nebo
pokud pracují, plní normu jen na několik
procent nebo dokonce si způsobují sebepoškození,
aby se vyhnuli práci. Až dosud nebylo možno účinným
způsobem lidi tohoto druhu postihovat, a proto zamýšlené
zákonné opatření má své
opodstatnění a myslím, že bude kladně
přijato mezi pracovníky nápravně výchovných
ústavů a že toto opatření splní
svůj účel v převýchově
odsouzených.
Jen poznámku k těm lékům a k těm
lékařským předpisům. Myslím,
že je třeba zvlášť citlivě
postupovat v těch případech, kdy známe,
že třeba mladý občan, student nebo učeň,
aby se ve škole omluvil, si opatří lékařské
potvrzení, že nemohl přijít do školy.
Závěrem bych chtěl podpořit návrh
obou zpravodajů poslanců Sněmovny lidu a
Sněmovny národů, že tedy zamýšlený
vládní návrh zákona o přečinech
se jeví pro praxi jako velice účelný.
Doporučuji na podporu těchto zpravodajů,
aby tento návrh byl přijat, a to podle písemného
paragrafovaného znění.
Předsedající I. místopředseda
FS ing. J. Marko: Ďakujem poslancovi Polákovi.
Dávam slovo poslancovi J. Kučerovi. Do diskusie
sa pripraví poslankyňa Kamila Doležalová.
Poslanec SL J. Kučera: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, soudruzi poslanci, otázka disciplinárního
trestání je otázka spojená s problémy
socialistického vlastnictví, s pracovními
vztahy a s jejich důslednou právní ochranou.
Z tohoto důvodu dnes projednáváme návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 150/1969 Sb., o přečinech.
Chtěl bych ve svém vystoupení podtrhnout
ještě několik základních momentů,
které se z mého hlediska zdají být
postatné, které nelze opomenout ani nyní,
ani v budoucí naší zákonodárné
činnosti.
V souvislosti s řešením našich aktuálních
otázek při dalším rozvoji socialistické
zemědělské velkovýroby, jejích
integračních a kooperačních vztahů
nelze ani na okamžik opomíjet řešení
složité problematiky vztahů mezi lidmi, a to
tím spíše, že lidské vztahy nejenže
tento proces ovlivňují, ale také jej řídí
a rozhodují o něm. Máme tedy neustále
co činit s otázkami kázně, pořádku
na pracovišti, s otázkami nových moderních
technologických postupů, jedním slovem se
vším, co doprovází prudký rozvoj
vědeckotechnické revoluce v zemědělství.
V tom smyslu je pro nás novela značným přínosem.
A tak bych chtěl také celý svůj příspěvek
zaměřit.
Především chci podtrhnout, že rozšířením
platnosti zákona o přečinech nám nejde
o to, abychom celou sféru disciplinární odpovědnosti
nebo podstatnou část otázek pracovní
kázně a pořádku na pracovišti
a všeho, co s tím souvisí, přenesli
do oblasti trestání, abychom na ně pohlíželi
jako na přestupky, které vždy vyžadují
jen přísné potrestání. Smysl
totiž i nadále vždy a za všech okolností
je v předcházení případů,
při nichž dochází k porušování
práva, v našem případě pak vždy
všechny případy porušení pracovní
kázně budou v prvé řadě předmětem
organizátorské a politické práce vedení
jednotných zemědělských družstev.
Vycházíme i nadále ze základní
koncepce celého našeho právního řádu,
z jeho preventivních funkcí předcházení
jakékoliv společnosti škodlivé činnosti.
V tom ohledu také novela jen prohlubuje soustavu disciplinární
odpovědnosti. V oblasti zemědělství,
přesněji řečeno v našich jednotných
zemědělských družstvech, pak prostřednictvím
navrhované novely se vypořádáme s
jednou z dílčích otázek sbližování
právního režimu, pracovních vztahů
družstevních rolníků s pracovními
vztahy ostatních odvětví národního
hospodářství.
Nové vývojové trendy projevující
se v návrzích na novou úpravu zemědělského
družstevnictví se vlastně projevují
již v této osnově, kterou nyní projednáváme.
Práce v zemědělství a pracovní
činnost družstevních rolníků
se čím dále více stává
druhem práce průmyslové. Jakožto společenská
práce tedy musí být také se stejnou
intenzitou chráněna. Za porušování
pracovní kázně musí být bráni
k odpovědnosti pracovníci kteréhokoli odvětví
našeho hospodářství stejnou měrou.
Tím spíše zde, kdy jde o závažnější
případy mající charakter přečinů,
kdy jde o případy, které nelze dostatečně
postihnout disciplinárními formami, které
může použít družstevní orgán.
K této otázce bych se chtěl vyjádřit
ještě blíže. Jak známo, platí
až dosud v otázkách ochrany pracovní
kázně v družstvech zákon č. 49/1959
Sb., o jednotných zemědělských družstvech.
Na něj navazují vzorové stanovy JZD a otázkami
pracovních vztahů se ještě zabývá
vzorový pracovní a jednací řád
JZD.
Podle těchto předpisů jsou družstva
oprávněna řešit zde vymezený
okruh otázek a disciplinární odpovědnost
za porušení družstevní a pracovní
kázně sama svými vlastními orgány.
Je správné, že tedy řešíme
jednotně otázky přečinů, že
každému měříme stejně
podle případu. Bude proto správné,
až se budeme zabývat otázkami úpravy
disciplinární odpovědnosti v zemědělském
družstevnictví, abychom i zde pak sblížili
jejich úpravu, která je pro ostatní pracovníky
obsažena v pracovněprávních předpisech,
zejména v zákoníku práce.
V tom spatřují jednotící pohled na
tyto otázky a v tom je také třeba vidět
i správné pojetí návrhu novely. Do
budoucna tedy budou případy, při nichž
je ohrožován hospodářský rozvoj
nebo hospodářská činnost družstva
nebo při nichž je družstvu způsobena škoda
v důsledku soustavného porušování
pracovní kázně, soustavným vynecháváním
pracovních směn, předstíráním
pracovní neschopnosti nebo porušováním
technologické kázně, případně
jiným porušováním povinností,
plynoucích z družstevní a pracovní kázně,
spadat v celé sféře JZD pod režim zákona
o přečinech a na osoby, které se dopustí
takové činnosti, dolehne důsledný
právní postih.
Jsem přesvědčen, že novela zákona
č. 150/1969 Sb., o přečinech, kterou dnes
projednáváme, splní svůj účel
při zvýšení ochrany socialistického
vlastnictví JZD a stane se jedním z nástrojů
upevnění i ochrany kázně družstevních
rolníků.
Předsedající I. místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Kučerovi. Slovo
má poslankyňa Doležalová. Pripraví
sa poslanec Buocik.
Poslankyně SN K. Doležalová: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci. Chtěla bych říci několik
slov k ochrannému léčení, které
se nám dnes ukazuje ve dvou návrzích zákonů,
a to v návrhu zákona, kterým se mění
a doplňuje trestní zákon v § 72 odst.
4 a v návrhu zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 59/1965 Sb., o výkonu
trestu odnětí svobody v § 72 odst. a/.
Pod ochranným léčením je obvykle rozuměna
protialkoholická léčba. Toto pojetí
je značně zúžené, avšak
v podstatě právě alkohol je nejčastějším
původem nebo podnětem k páchání
trestné činnosti. Alkohol negativně ovlivňuje
dynamiku kriminality a působí značné
škody socialistické společnosti ve sféře
ekonomické, zdravotní a mravní. Proto pouze
jednotné působení prevence a represe může
vést k přijatelným výsledkům
v boji proti alkoholismu. Jak bylo zjištěno, je u
nás kolem 200 tisíc evidovaných a asi 100
tisíc neevidovaných alkoholiků. Ekonomická
ztráta národního hospodářství
při tvorbě národního důchodu
činí v důsledku uvedených počtů
kolem 1 mld Kčs, náklady, které ministerstvo
zdravotnictví vydává na léčení
alkoholiků, přesahují ročně
15 mil. Kčs.
Protialkoholní léčení je u nás
uzákoněno. Soudy ukládají ochranné
léčení jen pachatelům, kteří
se oddávají nadměrnému požívání
alkoholu a spáchali trestný čin v opilosti,
avšak neukládají ochranné léčení
tam, kde trestný čin byl spáchán v
souvislosti s požíváním alkoholu, např,
aby si trestným činem opatřil alkohol.
Nedostatečné využívání
ochranného léčení plyne především
z nedostatečné kapacity lůžek a z nedostatečné
diferenciace zdravotnických zařízení.
K 15. 5. 1972 bylo v České socialistické
republice na ochranné protialkoholní léčení
vyčleněno asi 85 lůžek a na nástup
tohoto léčení čekalo 848 osob. Při
průměrné jednoroční léčebné
péči za takových podmínek by mohly
být tyto osoby vyléčeny v průběhu
10 let. Společné léčení osob
narušených s osobami méně narušenými
a osob odmítajících léčení
s těmi, kteří projevují snahu se léčit,
vede k narušení systému léčení
a maření dosažených výsledků.
Pod tlakem těchto poměrů jsou propouštěni
nemocní ne po vyléčení, ale po vyčerpání
léčebných postupů.
Důsledné diferenciaci mezi pacienty brání
i názory některých zdravotníků,
kteří by pro asociální typy alkoholiků
a psychopatů chtěli zřídit speciální
ústavy v působnosti ministerstva spravedlnosti nebo
péči, kde by zdravotnictví vykonávalo
pouze služby. Lze předpokládat, že v určité
míře se situace může zlepšit právě
po přijetí dnes projednávaných návrhů
zákonů, kdy u některých odsouzených
bude protialkoholní léčba v průběhu
výkonu trestu na svobodě. S tímto druhem
léčení se již započalo ve 2 nápravně
výchovných ústavech v roce 1972 a počítá
se s rozšířením na další
ústavy.
Protialkoholní léčba, která je u nás
uzákoněna, je rozdělena do 3 oblastí:
1. dobrovolná - pacient se k léčení
přihlásil sám
2. nucená - léčení probíhá
na základě rozhodnutí zdravotnického
odboru ONV
3. ochranná - léčení je uloženo
soudním rozhodnutím podle § 72 tr. zák.
Rozbory pracovníků, kteří se uvedenými
druhy léčení podrobně zabývali
v letech 1967-1969 nejsou nijak optimistické. Pacienti
léčení ve skupině dobrovolné
léčby v abstinenci význačně
převyšují obě další skupiny.
Léčba nařízená podle §
72 trestního zákona je neúčinná
a její účinnost se nezvyšuje ani opakováním.
Výsledek uvedeného rozboru nemůže být
v žádném případě vzat
jako absolutní, avšak v každém případě
signalizuje vážnou situaci, o níž musejí
přemýšlet všechny orgány a instituce,
které se podílejí na boji proti alkoholismu
a kriminalitě.
Musíme považovat navrhovaná zákonná
opatření pouze za jedinou součást
souborných opatření v boji proti alkoholismu,
která bude plnit svou funkci pouze tehdy, když nebude
povyšována na rozhodující řešení,
ale zapadne jako rovnocenná do celého systému,
vedle ostatních preventivních i represívních
opatření, která se nebudou týkat jen
samotného alkoholika, ale také těch, kteří
vědomě alkoholismus podporují a umožňují
jeho šíření zvláště
mezi mládeží.
Vážené soudružky a soudruzi, neuváděla
jsem čísla z kriminální statistiky,
která dávají přehled o vztahu alkoholismu
a kriminality. Nebylo to snad proto, že někteří
západní novináři uvádějí
ve svých sensačních zprávách,
že se kriminalita stala u nás kritickou, že se
jí zabývají všechny orgány a
že bych se těchto "starostlivých"
žurnalistů zalekla. Myslím si totiž, že
my všichni máme dostatek možností si stav
zjistit ze snadno dostupného materiálu. Na adresu
oněch "starostlivých" západních
také "přátel" bych jen poznamenala,
že u nás se kriminalitou zabýváme proto,
že ji chceme maximálně snížit v
zájmu celé společnosti, zatímco jejich
stále rostoucí a stále nebezpečnější
kriminalita, vedle níž jsme s naší statistikou
naprostí břídilové, jim vadí
jen proto, že jde na tělo prvořadě majetné
vrstvě kapitalistické společnosti.
Přesto však bych z poznatků našeho okresu
chtěla několik dat uvést.
Trestné činy spáchané pod vlivem alkoholu
v okrese Chrudim: kromě případů nedbalostních
trestných činů - ublížení
na zdraví z nedbalosti, tj. hlavně v dopravě,
zvyšují se pravidelně každoročně
trestné činy spáchané v opilství,
podle § 201 trestního zákona. Ve srovnání
s rokem 1970 došlo v roce 1972 ke zvýšení
o 30 % a to v současné době znamená
velmi vážné nebezpečí pro silniční
dopravu. V okrese Chrudim problematika vlivu alkoholu na páchání
trestné činnosti je velmi vážná,
protože prakticky každý druhý trestný
čin v okrese je páchán pod vlivem nadměrného
požití alkoholu. Velmi výrazně se to
projevuje při úmyslném ublížení
na zdraví. Za tuto trestnou činnost v roce 1971
byly stíhány 64 osoby a v roce 1972 již 90
osob. Došlo ke zvýšení počtu stíhaných
osob pro útoky na veřejné činitele
o 60 %, z toho 80 % jde na vrub alkoholu.
I když byl postih trestných činů zpřísněn,
znovu podtrhuji, že jde jen o částečné
řešení problematiky v oblasti represe a není
řešena celá otázka alkoholismu, ke které
budeme muset přikročit, a to co nejdříve
a v plném rozsahu.
Děkuji vám za pozornost.
Předsedající I. místopředseda
FS ing. J. Marko: Ďakujem poslankyni Doležalovej.
Dávam slovo poslancovi Ing. Buocikovi, pripraví
sa ako posledný prihlásený poslanec Macháček.
Poslanec SL ing. J. Buocik: Vážené Predsedníctvo
Federálneho zhromaždenia, vážené
súdružky poslankyne, vážení súdruhovia
poslanci! Požiadavka urýchleného prerokúvania
trestných vecí je nerozlučne spätá
s výchovným pôsobením trestného
konania tak na páchateľa trestného činu
alebo prečinu, ako i na verejnosť. Len pri rýchlom
uskutočnení trestného konania môže
vzniknúť presvedčenie o neodvrátiteľnosti
potrestania každého páchateľa. Čím
skôr sa vyvodia dôsledky zo spáchaného
trestného činu alebo prečinu a odhalia príčiny
a podmienky, ktoré podmienili protispoločenský
priestupok, čím skôr nasleduje po spáchanom
čine rozhodnutie o vine a trestu, tým skôr
sa dosiahne splnenie účelu trestného konania
v zmysle ustanovenia paragrafov Trestného zákona
a Trestného poriadku. Rýchle uzavretie trestnej
veci je významnou zárukou správneho rozhodnutia,
lebo často preťahovanie v trestnom konaní sa
nepriaznivo odráža v množstve dôkazového
materiálu a niekedy i v kvalite dokazovania. Chcem preto
poukázať na niekoľko nových bodov novely
Trestného poriadku, ktoré budú urýchľovať
trestné stíhanie v praxi pri zachovaní záruk
socialistickej zákonnosti.
Personálna situácia v orgánoch činných
v trestnom konaní neumožňuje zrýchlenie
ich prác bez úpravy tých procesných
ustanovení, ktoré v doterajšej úprave
neprispievajú k rýchlemu prejednaniu trestných
vecí, ale pôsobia niekedy dokonca spomalene. Pre
ilustráciu uvediem stručne situáciu vo svojom
volebnom obvode v okrese Povážska Bystrica. Orgánom
činným v trestnom konaní chýbajú
k naplneniu systemizovaných miest traja prokurátori
a asi 20 vyhľadávacích orgánov Zboru
národnej bezpečnosti. Nedostatok iste spočíva
i v tom, že absolventi právnických fakúlt
neprejavujú dostatočný záujem o prácu
na prokuratúre a o prácu vyšetrovacích
orgánov.
Osnova novely Trestného poriadku prináša celý
rad bodov sledujúcich zrýchlenie trestného
konania vo všetkých jeho štádiách,
teda nielen v prípravnom konaní, v konaní
pred súdom, ale aj v konaní po vynesení rozsudku.
Novela Trestného poriadku odstraňuje v činnosti
orgánov činných v trestnom konaní
nežiadúci formalizmus a zaťažovanie vyšetrovacích
orgánov, prokurátorov a sudcov zbytočnými
písomnými prácami, bez ujmy na právach
obvinených osôb a na objektívnom zistení
skutkového stavu. Myslím si však, že rýchlosť
konania orgánov činných v trestnom konaní
ovplyvňuje dosť často aj ich nedostatočné
technické vybavenie. Chýbajú bežne už
používané magnetofóny a diktafóny.
Dôsledok tohto nedostatku sa prejavuje tak, že keď
prokurátor či sudca v týždni dva dni
intenzívne nediktuje, nemôže vybaviť svoju
agendu. Spomínané technické vybavenie by
v určitom kladnom zmysle ovplyvnilo pružnosť
konania.