Dnes však schvalujeme dokument, který tento požadavek
splní. Zákon o pěstounské péči
překlene v našem zákonodárství
mezeru, kterou jsme na tomto úseku až dosud pociťovali.
Významně přispěje k výchově
těch dětí, jež z různých
důvodů nemohou být osvojeny a přitom
nemají možnost vyrůstat ve vlastní rodině,
které však pro svůj zdárný vývoj
potřebují rodinné prostředí.
Návrh zákona velkoryse řeší postavení
pěstounů ve sféře sociálních
výhod a velmi dobře hmotně zabezpečuje
dítě. Možnost společné pěstounské
péče obou manželů zdůrazňuje
a podtrhuje význam rodiny při výchově
dětí a upevňuje i postavení dítěte,
jež staví na stejnou úroveň s vlastními
dětmi pěstounů. Vhodně je řešena
i otázka vymáhání výživného
od povinných rodičů národními
výbory, takže matka-pěstounka nebude odváděna
od výchovy starostí o výživné.
Za správné pokládáme i řešení,
že bude moci požádat o pěstounskou péči
ten občan, jemuž už dříve svěřil
soud dítě do výchovy a výživy
podle § 45 zákona o rodině /zákon č.
94/1963 Sb./
O pěstounské péči bude rozhodovat
soud. Za řádný výběr pěstounů
budou zodpovídat národní výbory -
jejich orgány péče o dítě.
Zodpovědnost těchto orgánů bude velká.
Na jejich dobré práci bude v mnoha případech
záviset budoucnost i osud dítěte, aby novou
rodinu našlo, našlo v ní své citové
zázemí, lásku a pochopení a nebylo
znovu zklamáno. Tím se dále rozšíří
povinnost národních výborů v péči
o děti, dosud prováděná podle vl.
nař. č. 59/1964 Sb. o úkolech národních
výborů v péči o děti.
Jsme přesvědčeni, že se najde řada
uvědomělých občanů, kteří
nepokládají výchovu dětí za
unavující a obtěžující
povinnost, ale cítí dítě - a práci
s jeho výchovou spojenou - za obohacení a naplnění
vlastního života, za prosté lidské štěstí.
Poslanci našeho výboru vítají skutečnost,
že zákon řeší i další
formy náhradní rodinné péče,
včetně vesniček, jejichž zrodu nás
datujeme neblahým rokem 1968. Myšlenka pomoci dětem
je jistě správná a našla kladnou odezvu
ve společnosti. Ale my jsme socialistická společnost
a jsme na to hrdi. Nepotřebujeme milodary pro potřebné
děti, my si je uživíme a vychováme bez
pokladniček SOS a bez Gmainerova náboženského
vzoru. Uplatnění státního vlivu na
výchovu těchto dětí v duchu vědeckého
světového názoru bude tedy jednoznačné.
Závěrem bych chtěla zdůraznit, že
výbor pro sociální politiku Sněmovny
lidu kladně hodnotí přístup ministerstva
práce a sociálních věcí, které
plně respektovalo při projednávání
a tvorbě zákona stanovisko a názory poslanců
a předložilo návrh zákona v podobě,
která zcela odpovídá našim představám.
Jsme přesvědčeni, že zákon o
pěstounské péči vhodně naváže
na dříve přijatá opatření
z oblasti péče o matku a dítě, že
zdůrazňuje postavení ženy-matky a její
význam ve výchově mladé generace.
Domníváme se, že přijetí zákona
přispěje dále k vytváření
příznivé atmosféry ve společnosti
s cílem řešit výchovu potřebných
dětí a získat je cílevědomou
výchovou pro socialistickou společnost, pro myšlenku
socialismu a komunismu.
Dovolte mi proto, abych doporučila Federálnímu
shromáždění, aby zákon schválilo
v předloženém znění s platností
od 1. června 1973.
Předsedající místopředseda
FS V. David: Děkuji poslankyni Kaplanové.
Za výbory Sněmovny národů přednese
zpravodajskou zprávu poslankyně Marie Čermáková.
Zpravodajka poslankyně SN M. Čermáková:
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté, mým úkolem
je přednést jménem poslanců výboru
pro sociální politiku a ústavně právního
výboru SN zpravodajskou zprávu k předloženému
návrhu zákona o pěstounské péči,
který byl našim výborům přikázán
k projednání.
Předchozí zpravodajská zpráva přednesená
poslankyní Sněmovny lidu s. Kaplanovou plně
vyjádřila i názory poslanců obou výborů
Sněmovny národů a proto se ve svém
vystoupení chci omezit jen na zdůraznění
některých významných skutečností.
Výchova dětí a péče o ně
není v socialistickém státě pouze
soukromou záležitostí rodičů,
ale je prvořadým úkolem celé naší
společnosti. Důkazem této skutečnosti
je nejen naše zákonodárství, ale i praktická
politika našeho státu, která napomáhá
a usnadňuje rodičům plnit jejich povinnosti.
Není ale v silách naší socialistické
společnosti, aby všechny děti mohly vyrůstat
v dobrém rodinném prostředí, aby měly
zajištěno teplo domova.
Tam, kde z vážných důvodů nemohou
vlastní rodiče vytvořit všestranné
podmínky pro zdravý vývoj a výchovu
svých dětí, poskytuje dětem potřebnou
pomoc stát přímo.
Chtěli bychom pochopitelně, aby tato náhradní
rodinná výchova se co nejvíce přibližovala
přirozenému rodinnému prostředí,
protože víme, že tam je dětem nejlépe.
Tento požadavek nás poslanců splňuje
nejvíce forma osvojení dítěte, umožněná
zákonem o rodině. Je samozřejmé, že
pokládáme tuto formu v systému náhradní
rodinné výchovy za prvořadou a v souladu
s tímto naším názorem je také
v navrhovaném zákoně obsažena. Víme
dále, že ne všechny děti, které
nemají vlastní rodinné zázemí,
mohou být osvojeny. Proto je velmi správné
hledat další možné cesty, jak potřebným
dětem zabezpečit, aby mohly vyrůstat v takové
rodině, která může dát dítěti
mateřskou i otcovskou péči a lásku,
tak potřebnou pro zdárný vývoj dítěte.
Při projednávání návrhu zákona
ve výborech poslanci zvlášť ocenili skutečnost,
že předložený návrh zákona
dále rozšiřuje formy náhradní
rodinné výchovy a tak umožňuje, aby
přirozené rodinné prostředí
bylo zabezpečeno dalším dětem.
Poslanci dále konstatovali, že návrh zákona
je důkazem, že náš socialistický
stát vytváří příznivé
ekonomické podmínky, jež umožňují
v oblasti sociální politiky naplňovat závěry
XIV. sjezdu Komunistické strany Československa,
mezi něž patří i úkol - zvyšovat
všestrannou péči společnosti o výchovu
našich dětí.
Věřím, že realizací předloženého
návrhu zákona o pěstounské péči,
budou vytvořeny příznivé podmínky
pro další zkvalitňování náhradní
rodinné výchovy dětí a proto mi dovolte,
abych doporučila Sněmovně národů
zákon o pěstounské péči schválit
v předloženém znění.
Předsedající místopředseda
FS V. David: Děkuji poslankyni Čermákové.
Zahajuji rozpravu k vládnímu návrhu zákona
o pěstounské péči i k předložené
společné zprávě výborů
obou sněmoven. Písemně jsou přihlášeni
poslankyně Božena Kocinová a poslanec ing.
Anton Kazmér. Podle pořadí došlých
písemných přihlášek uděluji
slovo poslankyni Boženě Kocinové. Připraví
se poslanec ing. Kazmér.
Poslankyně SN B. Kocinová: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, dnes, kdy projednáváme
návrh zákona o pěstounské péči,
která se má stát další formou
náhradní rodinné výchovy, chtěla
bych se ve svém diskusním příspěvku
rozdělit s vámi o zkušenosti, které
mám ze svého volebního obvodu, a to ze závodu
Avia, n. p., závod J, Dimitrova v Praze 9 - Letňany,
který má patronát nad dětským
domovem v Klánovicích.
V důvodové zprávě návrhu zákona
jsou uvedena čísla, kolika dětem je poskytována
náhradní rodinná výchova v dětských
domovech. Vidíme, že to nejsou čísla
malá. Počet dětí žijících
v dětských domovech se jistě sníží
zavedením pěstounské péče,
jež nový zákon umožní. Ale i tak
nám hodně dětí zůstane nadále
v dětských domovech buď natrvalo do dovršení
zletilosti nebo do doby, než budou získáni
pěstouni.
Proto spolu s vytvářením vhodných
podmínek pro uvedení tohoto nového zákona
do života měli bychom ve stejné míře
vyvíjet úsilí pomáhat zlepšovat
život dětí i v dětských domovech.
Socialistický stát vytváří
dětem v dětských domovech všechny základní
podmínky pro jejich zdárný vývoj.
To ale neznamená, že bychom nemohli prostřednictvím
patronátních závodů nad dětskými
domovy péči o tyto děti dále rozšiřovat,
a to nad rámec možností dětského
domova.
Náš závod Avia rozvíjí tuto patronátní
činnost již 19 let. Za tuto dobu se v dětských
domovech hodně změnila situace k lepšímu
a tak jsme zaměřili i my formy naší
patronátní činnosti.
Z počátečních návštěv
u dětí v domově se postupně naopak
uskutečňovaly návštěvy dětí
v rodinách našich zaměstnanců, např.
o prázdninách, vánocích apod. Ale
i tento postup měl své problémy. Loučení
dětí s rodinami, ve kterých prožily
hezké chvíle, bylo vždy velmi dojemné,
a vlastně nemohlo končit jinak než osvojením
těchto dětí.
Celkem bylo zaměstnanci našeho závodu osvojeno
21 dětí.
Kromě tohoto individuálního zájmu
zaměstnanců vypomáhala odborová organizace
dětskému domovu i materiálně, půjčovala
dětem autobus na výlety, zakupovala knížky,
hračky apod. Přes veškeré úsilí
našich zaměstnanců děti v dětských
domovech citově strádaly, což pak mělo
neblahý vliv na dospívající děti
při jejich odchodu do života.
Dnes je situace v domově úplně jiná.
Až do roku 1969 byl domov tzv. internátního
typu. To znamenalo, že ložnice byly zařízeny
pro 14 - 16 dětí, které byly jednotně
oblečeny, byly vybírány děti přibližně
stejného stáří, takže sourozenci
obyčejně spolu nežili. Pokoje dětí
byly zařízeny pouze jako ložnice, takže
se děti celý den zdržovaly na učebně
nebo v herně.
Změna typu dětského domova na rodinný,
přinesla podstatné zlepšení v životě
dětí. Jak dnes žijí děti v Klánovicích?
Jsou vytvořeny bytové jednotky pro 6 skupin. Každý
byt má 3 - 5 obývacích ložnic, jejichž
vybavení dává dětem potřebné
soukromí, klid k práci, odpočinku i splnění
individuálních zájmů - bytová
jednotka má také své vlastní sociální
zařízení. Toto řešení
umožňuje částečně izolovat
jednotlivé skupiny, které jsou tvořeny z
dětí různého věku a sourozenci
jsou zásadně ponecháváni spolu v jedné
skupině se stálými vychovatelkami.
Děti si vytvářejí silnější
citové vazby nejen mezi sebou, ale i k vychovatelkám
a výsledkem je, že jsou v citových vztazích
dnes již daleko vyrovnanější.
Kromě oběda, který se podává
v jídelně dětského domova, se ostatní
jídlo podává přímo ve skupinách,
a bytové jednotky jsou zařízeny tak, že
umožňují dětem připravovat si
některá jídla individuálně
podle jejich přání, a tak se přiblížit
co nejvíce životu v rodině.
Děti se učí také znát cenu
peněz, účastní se nákupu svého
ošacení, hospodaří samostatně
například s pracími prostředky a podobně
jsou seznamovány i s ostatním vydáním
dětského domova. Starším dětem
je vypláceno i kapesné.
Děti se již necítí být negativně
poznamenány tím, že žijí v dětském
domově, naopak zvou si na návštěvy ostatní
děti z obce, aby jim mohly ukázat, jak žijí
doma, ve svém bytě, nenesou s sebou tak trošku
hanlivý přídomek děti "z děcáku".
Proto i naše patronátní činnost změnila
svůj charakter. Umožňujeme dětem každoročně
rekreaci v rekreačních zařízeních
závodu, která je organizována společně
s dětmi našich zaměstnanců.
I nadále se pochopitelně zajímáme
o život dětí v dětském domově
a snažíme se pomoci tam, kde je to potřeba.
Jsem ale moc ráda, že dnes už nemusíme
nahrazovat dětem citové prožitky, které
jim dřívě chyběly. Jako máma
si dovedu představit, že bez lásky a nadšení
se nedá v dětském domově pracovat.
Proto bych chtěla ocenit i záslužnou práci
vychovatelek a ředitelky, které dávají
do své práce i kus srdce a přispívají
tak k tomu, aby potřebným dětem bylo nahraženo
teplo domova. Příklad z patronátní
činnosti jsem zde chtěla uvést proto, že
v našem státě je řada dětských
domovů, v nichž tráví svůj dětský
věk děti, které nemají vlastní
rodinu, a i když je o tyto děti dobře postaráno
- o tom jsme se poslanci z výborů pro sociální
politiku při návštěvě některých
dětských domovů sami přesvědčili
- přece jen si myslím, že dobrý patronát
je jednou z cest, jak začít realizovat i nový
zákon o pěstounské péči.
Až budeme veřejnost seznamovat se zákonem,
který dnes přijímáme, bylo by jistě
správné ukázat také, jaké jsou
ještě možnosti rozvíjet další
pomoc při zkvalitňování náhradní
rodinné výchovy pro naše děti, které
jsou budoucností národa a pokračovateli našeho
života.
Předsedající místopředseda
FS V. David: Děkuji poslankyni Kocinové.
Slovo má poslanec Anton Kazmér.
Poslanec SL ing. A. Kazmér: Vážený
súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, vážené
súdružky poslankyne, vážení súdruhovia
poslanci, náš socialistický štát
sa usiluje o zdravý populačný vývoj,
má záujem na zvyšovaní pôrodnosti.
Pre tento ciel bol v poslednom čase prijatý celý
rad populačných opatrení. Mnohé z
nich sme prerokúvali i vo výbore pre sociálnu
politiku.
Je teda celkom prirodzené, že spolu s vývojom
pôrodnosti náš štát dbá i
na to, aby deti dostali všetko, čo potrebujú
pre svoj zdravý vývoj. Ak túto požiadavku
nemôže plniť vlastná rodina, hľadajú
sa cesty, ako deťom rodinnú starostlivosť čo
najlepšie nahradiť. Tomuto zámeru má napomôcť
i zákon o pestúnskej starostlivosti. Podľa
navrhovaného zákona na pestúna prechádzajú
práva a povinnosti, ktoré inak zákon o rodine
ukladá vlastným rodičom.
Základnou úlohou pestúna je pôsobiť
na citový, rozumový a mravný vývoj
detí v duchu zásad morálky socialistickej
spoločnosti. Spoločnosť tak prostredníctvom
súdu zveruje do rúk pestúnov vskutku najcennejšie
hodnoty, aké má - zveruje im výchovu detí.
Významu tejto úlohy by mal zodpovedať i riadny
výber pestúnov. Veď sa do ich rúk nezverujú
len hocaké hodnoty!
Musíme mať záruku, že výchovné
úsilie sa zameriava na to, aby deti, ktoré sú
im zverené, získavali stále širšie
a hlbšie vzdelanie, aby do ich vedomia a správania
premietli také morálne zásady, ako je socialistické
vlastenectvo a internacionalizmus, úcta k práci
druhých, osobná skromnosť, čestnosť,
obetavosť a pod.
Preto bude tak mnoho záležať na práci
národných výborov, ktorým zákon
zveruje úlohu vyberať pestúnov. Za pestúnov
by mali národné výbory navrhovať občanov,
ktorí spôsobom svojho života i života svojej
rodiny poskytujú záruku, že zverené
dieťa budú vychovávať v jeho prospech
a v záujme socialistickej spoločnosti.
Národným výborom sa tak ukladajú nové
zodpovedné úlohy. Na ich dobrej a zodpovednej práci
bude totiž veľa záležať, aby zákon
o pestúnskej starostlivosti splnil svoj účel,
a to zabezpečiť riadnu výchovu zverených
detí v dobrom rodinnom prostredí.
Národné výbory musia tiež dbať
o vhodný výber detí do pestúnskej
starostlivosti. Ako sa už o tom hovorilo, má tento
nový inštitút rozšíriť okruh
detí, ktorým sa poskytne rodinná starostlivosť.
To znamená, že na pestúnsku starostlivosť
budú vhodné predovšetkým deti, ktoré
nie sú spôsobilé na osvojenie buď pre
prekážky právne alebo zdravotné, príp.
deti, o osvojení ktorých nie je z rôznych
príčin už dlhší čas záujem,
alebo pôjde o deti staršie, u ktorých by už
nemohol vzniknúť vzťah medzi dieťaťom
a osvojiteľom ako medzi rodičom a vlastným
dieťaťom.
Výberom vhodných pestúnov a detí práca
národných výborov nekončí,
ale vlastne len začne, lebo ešte významnejšou
trvalou úlohou národného výboru bude
dohľad nad výkonom pestúnskej starostlivosti.
Túto stránku práce národného
výboru, uloženú priamo zákonom, rozhodne
nie je možné podceniť.