Středa 27. června 1973

V rámci rozpravy odezněly ve výborech některé další připomínky. z nichž bych zvláště poukázal na ty, které se v oblasti vnějších ekonomických vztahů týkaly vývozních reklamací, potřeb koordinace vývozů investičních celků, gesce u strojů a zařízení dovážených ze zemí socialistického tábora a způsobu využívání značné části dovážených strojů a zařízení.

Ve sféře vědy a techniky pak zejména připomínky, týkající se zůstávání nedostatků ve vztazích mezi základním a aplikovaným výzkumem a nezastavení nárůstu počtu nevyřízených přihlášek vynálezů.

V závěrech přijatých ke kapitolám ústředních orgánů státní správy federace jednotlivé výbory ve svých stanoviscích vyjádřily, že plnění rozpočtových úkolů odpovídalo v podstatě potřebám hospodářské politiky tohoto období, nebo poukázaly na některé ne zcela uspokojivé jevy, o nichž jsem se zmínil. Ve svých stanoviscích doporučily v některých případech zabývat se výhledově řešením, či dořešením sledovaných jimi problémů, nebo zdůraznily potřebu věnovat některým otázkám zvláštní pozornost.

Příslušné výbory doporučují v tomto směru soustředit maximální pozornost všech zúčastněných orgánů zejména na otázky související s úrovní efektivnosti vyvážených a dovážených výrobků a na přehodnocení stávající praxe přidělování deviz k sezónním nákupům. Doporučují dále věnovat zvýšenou pozornost čerpání prostředků na investice a jmenovitě realizaci komplexních úkolů investiční výstavby v oblasti spojů, jakož i zvýšení účinnosti cest a prostředků, které vedou k potlačování extensivních prvků v investiční politice.

V oblasti vědy a výzkumu výbory doporučují přistoupit k jednotnému, koordinovanému řízení základního a aplikovaného výzkumu, dosáhnout vyšší efektivnosti práce a hospodárnosti vědecko-výzkumné základny a zdokonalit systém permanentní informace mezi základním a aplikovaným výzkumem. Doporučují rovněž věnovat soustavnou péči zpravodajské informační činnosti a dořešit obsazení zahraničních zpravodajů ČTK.

V oblasti způsobu rozpočtového hospodaření doporučují uplatňovat opatření, která sledují další zpevnění plánovací a rozpočtové kázně a dosažení maximálně reálných rozpočtů cestou konkrétních úkolů a jejich analýz a cestou soustavného provádění kontroly příjmů a čerpání nákladů.

V závěrech svého jednání o jednotlivých přidělených kapitolách ústředních orgánů státní správy federace vyslovily všechny výbory souhlas se zněním té které kapitoly. Tím vytvořily jeden z důležitých předpokladů pro přijetí souhrnného znění návrhu státního závěrečného účtu federace za rok 1972 a pro schválení návrhu federální vlády na usnesení Federálního shromáždění k tomuto účtu, uvedenému v tisku č. 38, k němuž jako zpravodaj doporučuji zaujmout souhlasné stanovisko.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Křenkovi. Prosím poslance Jozefa Belko, předsedu výboru pro plán a rozpočet Sněmovny lidu, aby přednesl společnou zpravodajskou zprávu výborů Sněmovny lidu.

Zpravodaj poslanec SL ing. J. Belko: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, výbory obidvoch snemovní prerokovali po jednotlivých pridelených kapitolách ústredných orgánov štátnej správy federácie na spoločnom zasadnutí podľa určeného programu návrh súhrnného znenia štátneho záverečného účtu federácie za rok 1972, ako aj návrh na uznesenie Federálneho zhromaždenia k tomuto účtu, ktorý mu federálna vláda 12. júna 1973 predložila.

Podkladom pre toto rokovanie výborov bol materiál pripravený Federálnym ministerstvom financií, ktorý okrem údajov za federáciu obsahoval aj vybrané informatívne údaje, poskytujúce pohľad na súhrnné výsledky všetkých troch štátnych záverečných účtov a výsledky dosiahnuté v celej rozpočtovej sústave, t.j. vrátane hospodárenia národných výborov v Českej a Slovenskej socialistickej republike.

Na základe údajov, ktoré poskytol súbor sociálno-ekonomických informácií o vývoji národného hospodárstva v roku 1972, a podľa údajov, ktoré informatívne podal súhrn štátnych záverečných účtov a vlastný návrh štátneho záverečného účtu federácie, ďalej na základe úvodného výkladu vedúcich predstaviteľov Federálneho ministerstva financií, pristúpili výbory k plneniu svojej hlavnej úlohy. Jej obsahom bolo posúdiť, ako sa v minulom roku darilo plniť v oblastiach štátnej a hospodárskej správy, podľa obrazu, ktorý podávajú výsledky plnenia jednotlivých druhov rozpočtových príjmov a odvetvová a položková skladba rozpočtových výdavkov, tie základné zámery a ciele štátnej hospodárskej politiky, ktoré sa prostredníctvom rozpočtu finančne zabezpečovali. Zároveň tiež posúdili, ako sa pritom zabezpečovali nevyhnutné príjmy a s akým efektom sa hospodárilo so spoločenskými prostriedkami, ktoré sa prostredníctvom rozpočtu a podľa pravidiel rozpočtového hospodárenia znovurozdeľujú.

V konfrontácii dosiahnutých výsledkov s danou politickou a hospodárskou líniou sa výbory zaoberali najmä vybranými otázkami niektorých úloh plánu. Zaujímali sa o výsledky republikových a odvetvových finančných vzťahov k štátnemu rozpočtu, ako aj o výsledky mobilizácie a spôsob použitia rôznych finančných zdrojov a rezerv. Osobitnú pozornosť venovali výsledkom dosiahnutým v investičnej výstavbe, týkajúcim sa zvlášť účinku rastu rozpočtových nákladov na spôsob jeho finančného krytia. Takisto sa zaujímali o výsledky plnenia niektorých náročných úloh v oblasti vonkajších ekonomických vzťahov a o prínos zvýšených výdavkov na ekonomické nástroje v tejto oblasti. Zvýšený dôraz sa tiež kládol na niektoré aspekty systémového riadenia v oblasti financií, zvlášť na tvorbu a použitie rôznych účelových fondov, na tvorbu rezerv a na likvidáciu odložených odvodov odpisov. Dotkli sa tiež prípadov porušovania finančnej disciplíny, ako je financovanie investícií z prevádzkových prostriedkov, neporiadne plnenie odvodov do štátneho rozpočtu, nedodržanie zásad čerpania prostriedkov zo štátneho rozpočtu, nesprávny spôsob úhrad za výsledky vyriešených výskumných úloh, alebo náhrad za porušenie záväzných limitov a všetkých tendencií, ktoré sa v tejto oblasti prejavujú.

Súčasne sa zaujímali aj o vývoj niektorých položiek bilancie štátnych finančných aktív a pasív, ktorých konečný stav k 31.12.1972 máme dnes vziať na vedomie.

Pokiaľ ide o záverečný účet federácie, ktorého výsledky sú predmetom schvaľovania Federálneho zhromaždenia, mohli výbory konštatovať. že v plnení štátneho rozpočtu federácie za rok 1972 sa odrážajú priaznivé výsledky rozvoja nášho národného hospodárstva, avšak súčasne poukazujú, že sa v ňom prejavujú i niektoré negatívne tendencie, ktoré v ekonomike trvajú ešte z minulých rokov.

Rozpočtový zákon z 18. decembra 1971 na rok 1972 ustanovil celkové príjmy štátneho rozpočtu federácie sumou 118 669 721 tis. Kčs a celkové výdavky sumou 115 352 877 tis. Kčs. Z toho rezultoval pri vyrovnanom hospodarení štátnych rozpočtov republík celoštátny rozpočtový prebytok vo výške 3 316 844 tis. Kčs.

Konečný výsledok hospodárenia štátneho rozpočtu federácie vykazuje podľa štátneho záverečného účtu mierne prekročenie plánovaného rozpočtového prebytku. Dosiahol sa pri nenaplnení plánovaných príjmov a výdavkov zhruba o 2%, resp. o 2,8 mld Kčs v príjmovej a rovnaká suma aj vo výdavkovej časti rozpočtu.

V rozpočte bol tomuto prebytku z ekonomickej stránky priznaný charakter opatrenia. ktoré vyjadruje pokračovanie v reštriktívnej politike. Z hľadiska dosiahnutej výšky rozpočtového prebytku môžeme sa preto domnievať, že sledovaný zámer bol v roku 1972 nominálne dosiahnutý. V štrukturálnom naplnení a zabezpečení nemožno ho celkom jednoznačne hodnotiť, pretože nie je len výslednicou v roku 1972 dosiahnutého stupňa vyššej efektívnosti a hospodárnosti, ale aj dôsledkom toho, že sa niektoré zámery vykonávacieho plánu nesplnili v predpokladanej miere alebo štruktúre potrebných finančných prostriedkov.

Rozpočtový zákon ďalej určil objemy tzv. účelových dotácií do štátnych rozpočtov Českej a Slovenskej socialistickej republiky v celkovej vyške 16 717 733 tis. Kčs a objemy globálnych dotácií na vyrovnanie štátnych rozpočtov republík vo výške 53 335 317 tis. Kčs.

Vláda bola súčasne v tomto rozpočtovom zákone splnomocnená, aby upravila záväzné ukazovatele a limity štátneho rozpočtu federácie, najmä v súlade s potrebami, ktoré vyplynú zo zmien štátneho plánu a z organizačných zmien, resp. pri uvoľňovaní prostriedkov z vládnej rozpočtovej rezervy, za predpokladu, že uvedené opatrenia sa nedotknú určenej výšky rozpočtového prebytku.

V oblasti účelových dotácií do štátnych rozpočtov republík boli konečné výsledky poskytnutých dotácií celkove vyššie o 8%, čo predstavuje 1 270 mil. Kčs; z toho sa potom relatívne najviac prekročili špecifické účelové dotácie v oblasti poľnohospodárstva a výživy. Konečné výsledky globálnych dotácií boli o 2% nižšie, čo reprezentuje taktiež rovnakú sumu 1 270 mil. Kčs a čo znamená, že sa v oblasti plánovaných dotácií účelových a globálnych celkové rozpočtové vzťahy voči štátnym rozpočtom republík dodržali.

Okrem týchto plánovaných dotácií, uvedených v rozpočtovom zákone, boli ako neplánované poskytnuté do obidvoch štátnych rozpočtov republík dotácie v celkovej výške 968,5 mil. Kčs. Tieto boli použité na úhradu niektorých výdavkov celoštátnej povahy v rozpočte ČSR, na doplnenie prostriedkov na investície v SSR, na rozvoj vedy a techniky v ČSR a SSR a na cieľové prémie pri udeľovaní Červených zástav.

Z účelovej rezervy vlády sa vyčerpalo necelých 23%. Treba k tomu poznamenať, že sa v rámci splnomocnenia daného ministrovi financií vychádzalo v ústrety požiadavkám jednotlivých orgánov ústrednej správy federácie, že sa tieto schválené sumy v celom rade prípadov nečerpali, lebo sa našli iné možnosti pokryť požadovanú finančnú potrebu, napr. z iných finančných zdrojov alebo z úspor.

Podľa ústavného zákona o československej federácii predložila federálna vláda návrh štátneho záverečného účtu federácie Federálnemu zhromaždeniu na schválenie a súčasne mu navrhla spôsob, ako by sa mal použiť dosiahnutý prebytok hospodárenia.

Podrobné číselné údaje týkajúce sa týchto návrhov sú uvedené v tlači 38, ktorú všetci dostali, a preto nepovažujem za potrebné ako spravodajca ich znovu uvádzať. Chcel by som sa len v krátkosti zmieniť o zámere, ktorý sa sleduje navrhovaným spôsobom rozdelenia a použitia týchto finančných prostriedkov.

V podstate ide o ich použitie na tri rôzne účely, ktorých dosah môžeme považovať za súčasných podmienok za správny a efektívny.

Predovšetkým ide o významné posilnenie štátnych finačných rezerv, vedených v štátnych finančných aktívoch, a posilnenie, ktoré bolo obdobným spôsobom uskutočnené pri rozdelení prebytkov štátneho záverečného účtu za rok 1971. Ekonomický význam tohto postupu je možné naďalej vidieť hlavne v tom, že zvýšené rezervy posilňujú finančnú situáciu štátu a že výhľadovo pôsobia z menového hľadiska pozitívne.

Pokiaľ ide o návrh na čiastočné splatenie pôžičky štátneho rozpočtu v ŠBČS z minulých rokov, konkrétne z rokov 1964 a 1965, použitím navrhovanej sumy sa podstatne zníži zvyšujúci záväzok štátu.

V otázke čiastočného splatenia investičných úverov s dlhodobou návratnosťou Štátnej banke československej ide o ďalší podiel na splatení záväzkov, ktoré štát prevzal za odpis dlhodobých investičných úverov hospodárskych organizácií v ŠBČS.

Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, výbory snemovní sa o návrhu štátneho záverečného účtu a o návrhu na spôsob použitia dosiahnutého prebytku hospodárenia vyslovili kladne, bez ďalších pripomienok a odporučili, aby Federálne zhromaždenie ČSSR schválilo štátny záverečný účet federácie za rok 1972 v znení, ktoré je uvedené v tlači č. 38. K tomuto návrhu sa ako spoločný spravodajca pripájam a odporúčam, aby bol schválený.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Belkovi. Zahajuji rozpravu, do které se zatím přihlásilo písemně 11 poslankyň a poslanců. Jsou to tito soudruzi: Miroslav Čapka, Božena Šmejkalová, František Bill, Ildikó Pándyová, Jan Hudec, Věra Seidlová, Veronika Puterková, Vlastimil David, Stanislav Hudeček, Zlatuše Jandečková a Ladislav Kopřiva.

Uděluji slovo poslanci Čapkovi, připraví se poslankyně Šmejkalová.

Poslanec SL M. Čapka: Soudružky a soudruzi poslanci, značná část našich občanů se při svém zaměstnání, ve svém bydlišti i v přírodě setkává se stále narůstajícím množstvím různých chemických faktorů, které působí na jeho organismus. Jde zejména o znečišťování ovzduší a vod různými látkami, které působí na život člověka a na prostředí, ve kterém žije.

Ani dynamika rozvoje našeho československého národního hospodářství není bez vlivu na růst tohoto znečišťování životního prostředí, ale u nás, díky péči našich stranických a státních orgánů nedosahuje stupeň znečišťování tak vysokého měřítka. Přesto však představuje v některých našich oblastech a územích, zejména v průmyslových aglomeracích Ostravska a severních Čech otázku hygieny životního prostředí, jeho tvorby a ochrany velmi aktuální a závažný problém, na jehož včasném a úspěšném řešení závisí řada životních podmínek a zdraví našich pracujících.

V opatřeních na ochranu zdraví a životního prostředí, zpracovaných do našich národohospodářských plánů a do plánů územních orgánů státu, je kladen zvláštní důraz zejména na ochranu čistoty vod a ovzduší. Finanční vztahy těchto zamýšlených opatření se projevují i v rozpočtovaných předpokladech a realizované záměry se odrážejí ve výsledcích hospodaření některých účelových státních fondů.

U příležitosti projednávání dnešního státního závěrečného účtu bych se proto chtěl zmínit o některých poznatcích, které se týkají funkce a užívání prostředků těchto fondů, především pak finančního fondu vodního hospodářství. Jeho prostředky jsou z hlediska možnosti jejich specifického používání účelově vázány, a to na finanční zabezpečování významnějších vodohospodářských akcí, mezi nimiž na prvním místě stojí zejména výstavba čistíren, odpadových vod a úpraven vod, dále akce týkající se výstavby kanalizací a vodních nádrží, nebo úpravy vodních toků. V minulém roce, jehož výsledky posuzujeme, se na účtě tohoto fondu soustředila částka téměř 1,5 mld Kčs, jejíž nejpodstatnější složkou byla výše náhrad, inkasovaných za znečišťování vod, která celostátně dosáhla výše 619 miliónů Kčs. Z prostředků fondu mělo být podle stanoveného rozpočtu vydáno na plánované akce 926 mil. Kčs a z toho pak jako částka dotací a subvencí celkem 830 mil. Kčs. Ve skutečnosti bylo vydáno pouze 581 mil. Kčs, z toho jako dotace a subvence pouze 547 mil. Kčs, což prakticky znamená, že na plánované akce a jiné úkoly z fondu nebyla vydána třetina plánované částky.

Zůstali jsme tedy na tomto celospolečensky důležitém úkolu dlužni splnit poměrně velkou část plánovaných úkolů, majících význam pro soustavné zabezpečování ochrany zdraví pracujících a životního prostředí, a je důležité proto znát příčiny, které vedly k tomu, že se realizace těchto akcí odsunula do dalších let pětiletky.

Vysvětlení k tomu podané poukazuje na vliv nedostatku příslušných stavebních kapacit a na zpoždění ve výrobě příslušného technologického zařízení, zejména pokud jde o čistírny odpadních vod.

Domnívám se, že znalost těchto hlavních příčin by nám měla z hlediska významu jednotlivých akcí, podnikaných k ochraně zdraví a životního prostředí umožnit, abychom na straně investorů a dodavatelů staveb, či zařízení dosáhli napříště lepších výsledků v plnění vodohospodářských akcí. Zejména zlepšení kontroly plnění plánu v této oblasti u všech na věci zúčastněných složek by přineslo pozitivní výsledky a umožnilo zejména dosáhnout rychlejšího tempa v odstraňování znečišťování našich vodních toků odpadovými vodami.

Pokud se týká fondu ochrany ovzduší, jsou prostředky tohoto fondu účelově vázány na financování takových akcí, které mají preventivně zabraňovat znečišťování ovzduší, či následně pomáhat odstraňovat jeho důsledky. Konkrétně se jedná hlavně o poskytování dotací a subvencí na stavbu odlučovacích zařízení či nutných komínů, na rekonstrukce kotelen, na složiště škodlivých látek apod.

V minulém roce byly na účtě tohoto fondu soustředěny celkové prostředky ve výši 302 mil. Kčs. Nejpodstatnější byly opět příjmy z titulu inkasovaných náhrad a poplatků za znečišťování ovzduší, které dosáhly výše 94 mil. Kčs.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP