Dovolte mi, abych poděkoval všem vám a příslušným
výborům obou sněmoven Federálního
shromáždění za aktivní účast
na přípravě a projednání tohoto
návrhu zákona.
Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu ministrovi.
Nyní prosím, aby se ujala slova poslankyně
Drahomíra Leflerová k přednesení zpravodajské
zprávy výborů SL.
Zpravodajka poslankyně SL D. Leflerová: Soudruhu
předsedo, soudružky a soudruzi poslanci. Federální
shromáždění přistupuje k projednání
návrhu zákona o ochraně označení
původu výrobků, který předkládá
vláda ČSSR.
Předkládaný vládní návrh
zákona projednaly výbory Sněmovny lidu pro
zemědělství a výživu, pro průmysl.
dopravu a obchod a ústavně právní
výbor společně s výbory Sněmovny
národů. Návrh zákona byl vypracován
podle zásad, které projednaly tyto výbory
v minulém roce. V jednotlivých výborech byly
k návrhu zásad předkládaného
zákona vzneseny připomínky, které
byly do návrhu zákona a důvodové zprávy
zapracovány takto:
Bylo doporučeno:
1. uvážit, zda by nebylo vhodné doplnit v zákoně
definici výrobků ještě některými
dalšími příklady.
Zmíněný námět byl promítnut
do důvodové zprávy a v ní podrobně
uvedena řada výrobků, které se v zákoně
shrnují pod pojmem "přírodní
výrobek". Tento pojem se sice zdá poněkud
neobvyklý, je však třeba vzít v úvahu,
že není pojmem zcela novým, že v našem
právním řádu již existuje prostřednictvím
Pařížské unijní úmluvy
na ochranu průmyslového vlastnictví, která
ve svém článku 1 odst. 3 mezi předměty
průmyslového vlastnictví a tím i předměty
ochrany uvádí mimo jiné též přírodní
výrobky. Stejného pojmu použila Světová
organizace na ochranu duševního vlastnictví
v Ženevě při vypracování typového
zákona o ochraně označení původu,
který je určen především pro
potřeby rozvojových zemí. Vzhledem k tomu,
co jsem uvedla, je vhodné použít stejného
pojmu i v čs. zákoně a tím zajistit
jeho jednotný výklad, což by při použití
zcela nového pojmu nebylo dost dobře možné;
2. uvážit, zda by nebylo vhodné v důvodové
zprávě k zákonu uvést příslušnost
soudů a arbitráže a přezkoumat, zda
pro označení původu jsou v obecných
předpisech dostatečně hmotná právní
ustanovení. Bylo doporučeno v důvodové
zprávě k této části zákona
vyjádřit, že se zákon nedotýká
jiné ochrany zaručené např. podle
mezinárodních úmluv a podle předpisů
o nekalé soutěži a že znamená specifickou
právní ochranu.
Připomínka, týkající se příslušnosti
soudů a arbitráže je zapracována do
důvodové zprávy k zákonu, a to do
její obecné části, oddílu I.,
kde se vypočítává, které spory
budou projednávat soudy a které hospodářská
arbitráž.
Pokud jde o hmotné právní ustanovení
uvedená v obecných předpisech a souvisejících
s označením původu, lze konstatovat, že
není třeba žádné další
úpravy a že dosavadní úprava je zcela
postačující. Jde o tyto předpisy:
občanský zákoník č. 40/1964
Sb. a jeho ustanovení o odpovědnosti za škodu
a neoprávněný majetkový prospěch,
dále občanský zákon č. 141/1950
Sb., a to jeho ustanovení o nekalé soutěži
a konečně zákon č. 45/1953 Sb. v ustanovení,
podle něhož bude potrestán ten, kdo "uvede
do oběhu výrobky neoprávněně
opatřené označením původu,
k němuž přísluší výhradní
právo jinému, nebo označením původu
snadno s ním zaměnitelným."
Výčet těchto obecných předpisů
je uveden ve zvláštní části důvodové
části k § 5. Tím se vyhovuje i připomínce
vyjádřit v důvodové zprávě,
že se zákon nedotýká ochrany podle jiných
předpisů.
Skutečnost, že navrhovaný zákon znamená
specifickou právní ochranu a v čem je tato
ochrana účinnější proti dosavadnímu
stavu je zachycena v důvodové zprávě
k zákonu, a to v jeho obecné části,
v oddílu I;
3. uvážit, zda by nebylo vhodné stanovit v
zákoně lhůtu, ve které by mohli požádat
o zápis označení původu ti uživatelé,
kteří označení již užívali
v době podání přihlášky
prvních přihlašovatelů, aniž by
v této lhůtě bylo jejich užívání
příslušného označení pokládáno
za protiprávní.
Tomuto požadavku se vyhovělo v plné šíři
a připomínka je zapracována do ustanovení
§ 5 odst. 2/ navrhovaného zákona, kde se pro
požadované účely stanoví šestiměsíční
lhůta;
4. formulovat v zákoně přesně, že
je-li zapsáno více uživatelů označení
původu, zápis označení původu
se nezruší, Rovněž tato připomínka
je převzata do zákona, do ustanovení §
10. odst. 1 písm. c/, podle něhož zruší
Úřad zápis označení původu,
jestliže se jej vzdali všichni jeho uživatelé.
Pokud bude označení původu užívat
nadále alespoň jeden ze zapsaných uživatelů,
zůstává zápis označení
původu v platnosti;
5. výbor doporučuje, aby Úřad znovu
zvážil, zda jsou nutné výjimky ze správního
řádu v celém rozsahu § § 17, 19,
29, 49, neboť patrně postačí dílčí
výjimky.
V předkládaném zákoně jde o
ustanovení § 18, které bylo podle doporučení
výborů přezkoumáno a omezeno na nutné
výjimky, jimiž jsou:
z § 17 odst. 1, neboť se požaduje pouze písemná
forma podání u Úřadu;
z § 19 odst. 5. neboť Úřad potvrzuje přijetí
přihlášky, aniž by o to navrhovatel musel
žádat;
z § 29 odst. 2 vzhledem ke lhůtě zde stanovené.
Pouze u § 49 bylo nutno učinit výjimku z celého
ustanovení, neboť Úřad by vzhledem k
povaze řízení o přihlášce
označení původu anebo žádosti
dalšího uživatele nemohl dodržet lhůty
uvedené v tomto ustanovení;
6. v důvodové zprávě uvést,
že v některých případech může
být jako označení původu výrobku
zapsán pouze zeměpisný údaj. Týká
se to těch případů, kdy se jedná
o výrobek tak známý, že sám zeměpisný
údaj naprosto postačí k vyjádření
určitého výrobku a nepřipouští
žádnou pochybnost.
Tato připomínka byla zpracována do obecné
části důvodové zprávy v oddílu
označeném I.
V diskusi k zásadám návrhu zákona
přednesl poslanec ing. Michalík velmi podnětný
námět, zda by bylo možno zpracovat a Federálnímu
shromáždění předložit zásady
zákona o ochraně rostlinných odrůd.
Vzhledem k tomu, že Úřad pro vynálezy
a objevy se nezabývá ochranou rostlinných
odrůd, postoupil tento námět podle příslušnosti
federálnímu ministerstvu zemědělství
a výživy.
Další námět přednesený
poslankyní Kuželovou zajistit v zákoně
účinnou ochranu proti zneužívání
označení původu, zejména jako druhového
označení a účinné sankce proti
porušování zákona a dbát, aby
z rušení ochrany označení původu
nepoškodilo čs. zájmy, zejména v zahraničí,
byl realizován v ustanovení § 4,5 odst. 1 a
§ 13, který je doplněn § 12 prováděcího
předpisu, tj. vyhlášky Úřadu
pro vynálezy a objevy.
Při projednávání paragrafovaného
znění zákona v těchto výborech
obou sněmoven bylo konstatováno, že připomínky
výborů k zásadám navrhovaného
zákona byly všechny promítnuty do textu zákona
a jeho důvodové zprávy. Výbory ocenily
odpovědný přístup zpracovatele zákona
ke vzneseným připomínkám a podnětům
a doporučuji Sněmovně lidu, aby návrh
zákona schválila s tím, že § 9
odst. 2 bude znít: "Trvání této
ochrany je časově neomezeno."
Výbory dále navrhují, aby zákon nabyl
účinnosti dnem 1. února 1974.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Leflerové.
Společným zpravodajem výborů Sněmovny
národů je poslanec Kantorák. Uděluji
mu slovo.
Zpravodaj poslanec SN J. Kantorák: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
poslankyne a súdruhovia poslanci, ako spoločný
spravodajca výborov Snemovne národov sa v plnom
rozsahu pripájam k prednesenej spravodajskej správe
súdružky poslankyne Leflerovej, spoločnej spravodajkyne
výborov Snemovne ľudu.
Vládny návrh zákona o ochrane označení
pôvodu výrobkov prerokovali aj príslušné
výbory Českej národnej rady a Slovenskej
národnej rady a vyslovili s návrhom súhlas.
Bola uplatnená pripomienka, aby sa v zákone v §
19 výslovne vyjadrilo, o aký druh vykonávacích
predpisov pôjde. Výbory snemovní pri prerokúvaní
vládneho návrhu zákona zistili, že zatiaľ
je pripravená vyhláška Úradu, ktorá
obsiahne celý § 19. Pôjde teda o jeden vykonávací
predpis, ktorý bude obsahovať všetko potrebné
na vykonanie zákona. Pritom to nevylučuje možnosť
vydať v prípade potreby i ďalšiu vyhlášku.
S tým sa však v súčasnosti neráta.
Preto výbory odporúčajú, aby §
19 zostal bez zmeny tak, ako je obsiahnutý vo vládnom
návrhu.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Kantorákovi.
Uděluji slovo poslankyni Anně Bliskové, která
se písemně přihlásila do rozpravy.
Poslankyně SL A. Blisková: Vážené
súdružky poslankyne, vážení súdruhovia
poslanci, pri prerokúvaní zásad zákona
o označení pôvodu výrobkov sme konštatovali,
že doposiaľ v našich predpisoch ani v doterajších
normách, či už sú to vyhlášky
ministerstiev alebo iných orgánov, nie je také
označenie výrobkov zakotvené. Privítali
sme tento vládny návrh taktiež preto, že
umožňuje zjednotiť hladiská pre označenie
pôvodu výrobkov v súlade s Lisabonskou dohodou.
Súčasne sme vyjadrili presvedčenie, že
umožní zaviesť poriadok do označovania
výrobkov tak, aby pri stúpajúcej životnej
úrovni obyvateľstva ČSSR prispievalo i označenie
pôvodu výrobkov k záruke určitého
štandardu a kvality výrobkov. Pôjde predovšetkým
o potravinárske výrobky a spotrebný tovar.
Vyjadrili sme tiež obavu, aby nebolo veľa negatívnych
vplyvov, ktoré môžu vzniknúť pri
dôslednom uplatňovaní označovania pôvodu
podľa zásad tohto zákona a aby sa znížili
na nevyhnutné minimum.
Keď sme minulý týždeň prerokúvali
predloženú osnovu zákona vo výbore,
mohli sme konštatovať, že tieto pripomienky a odporučenia
boli vzaté v úvahu, i keď neboli plne rozptýlené
niektoré obavy. Predpokladám však, že
pokiaľ ide o nepriaznivé vnútorné dôsledky,
ktoré v ojedinelých prípadoch môže
mať navrhovaná právna úprava, budú
vyriešené v súlade s potrebami národného
hospodárstva. Napríklad ak dnes v Prahe pečieme
"šumavský chlieb", potom bude treba riešiť
problém tohto pôvodu, ak Šumavské pekárenské
závody budú požadovať, aby ich výrobky
niesli toto označenie v zmysle predloženého
zákona. Som toho názoru, že podobné
výnimky budú uspokojivo vyriešené i
pri platnosti zákona. Obdobne bude potrebné operatívne
riešiť i prípady, keď výrobky označované
podľa tohto zákona bude treba vyrábať
v záujme rozvoja kapacít aj v iných oblastiach
pri zabezpečení základného predpokladu,
t. j. dodržiavania určenej kvality a úžitkovosti
výrobkov. Na druhej strane si každý z nás
spomenie na celý rad výrobkov, ktoré nesú
určité označenie, ktoré výrobca
použil preto, aby sa dostal rýchlejšie na trh
a zvýraznil hodnotu svojho výrobku. Vieme, že
celý rad výrobcov často neoprávnene
použije meno už známeho výrobku, ako je
napr. spišská klobása, spišské
párky, pražská šunka, atď. Dúfame,
že tento zákon urobí v týchto veciach
poriadok, a to povedie k určitej disciplíne podnikov,
ktoré si budú môcť chrániť
svoje výrobky, a súčasne i k ďalšiemu
zvyšovaniu kvality výrobkov.
Je potešujúce, že celý rad výrobných
podnikov, včítane rezortu potravinárskeho
priemyslu, napriek niektorým ťažkostiam, prejavujú
ochotu a snahu náležite propagovať svoje výrobky
a podľa všetkého privítajú zákon,
ktorý im uloží povinnosti pri ochrane označených
výrobkov v súlade s týmto zákonom.
Sme štátom, ktorý bol a je uznávaný,
že dokáže vyvinúť a zaviesť
do výroby výrobky na úrovni známych
svetových parametrov, a domnievam sa, že podrobne
prerokovaný zákon vyplní doteraz jestvujúcu
medzeru pri označení pôvodu výrobkov.
Chcela by som však pripomenúť ešte jednu
skúsenosť. Pri prerokúvaní tohto návrhu
osnovy zákona sme boli zoznámeni aj s návrhom
vyhlášky na vykonanie zákona. Mohli sme tak
lepšie a konkrétnejšie posúdiť tak
vlastnú osnovu zákona, ako aj predstavy o jeho realizácii
v praxi. Považujem tento spôsob za veľmi správny
a odporúčam, aby túto skúsenosť
najmä vláda využila i pri ďalšej legislatívnej
činnosti a pri predkladaní návrhov zákonov
Federálnemu zhromaždeniu.
Záverom by som chcela vyjadriť presvedčenie,
že uplatnenie predloženého návrhu zákona
bude vo svojom súhrne pozitívnym prínosom
pre naše národné hospodárstvo, a preto
v súlade s návrhom spravodajcov odporúčam
jeho schválenie.
Ďakujem vám za pozornosť.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Bliskové.
Více písemných přihlášek
nemám. Hlásí se ještě někdo
z poslanců o slovo? /Nikdo se nehlásil./
Není tomu tak. Přeje si slovo soudruh ministr Šupka?
/Ministr Šupka: Nikoliv. / Přeje si některý
ze zpravodajů slovo?/ Nikoliv.
V sále je potřebná nadpoloviční
většina poslanců v každé sněmovně.
Nejdříve prosím o hlasování
poslance Sněmovny lidu.
Kdo z nich souhlasí s předloženým návrhem
zákona o ochraně označení původu
výrobků, podle doporučení zpravodajky?
/Hlasuje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Není tomu tak. Děkuji. Pro návrh se vyslovili
všichni přítomní poslanci Sněmovny
lidu.
Nyní prosím o vyjádření poslance
Sněmovny národů.
Kdo z nich souhlasí s předloženým návrhem
zákona podle doporučení svého zpravodaje?
/Hlasuje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Není tomu tak. Děkuji. Sněmovna národů
přijala zákon jednomyslně. Federální
shromáždění Československé
socialistické republiky souhlasným usnesením
obou svých sněmoven schválilo zákon
o ochraně označení původu výrobků.
Nyní, soudružky a soudruzi, podle schváleného
pořadu projednáme
Jménem vlády odůvodní vládní
návrh ministr pro technický a investiční
rozvoj s. Ladislav Šupka. Prosím, aby se ujal slova.
Ministr ČSSR pro technický a investiční
rozvoj ing. L. Šupka: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, vláda předložila k projednání
Federálnímu shromáždění
Smlouvu o právní ochraně vynálezů,
průmyslových a užitných vzorů
a ochranných známek při provádění
hospodářské a vědeckotechnické
spolupráce. V souladu se závěry XIV. sjezdu
KSČ usilujeme o využití možností,
které souvisí s rozvíjející
se socialistickou integrací členských zemí
RVHP také v oblasti vědecko-technického rozvoje.
Z tohoto hlediska vzrůstá význam společných
vynálezů, průmyslových a užitných
vzorů a ochranných známek.
Smlouva se zabývá především vynálezy,
průmyslovými a užitnými vzory, které
byly vytvořeny zejména v mezinárodních
vědeckovýzkumných ústavech a výrobních
sdruženích, projekčně konstrukčních
organizacích a jiných mezinárodních
organizacích a při řešení úkolů,
vyplývajících z hospodářské
a vědeckotechnické spolupráce socialistických
zemí.